Naar aanleiding van swampy heb ik toch ook maar een review gepost. Hij staat
hier, maar aangezien er zo'n handige pagina komt met code voorophet forum, zal ik hem hier ook maar even posten.
Brother HL-2030 survey door JeroenM_tbs
Algemene beoordeling |                             | Featureset |                             |
Afdrukkwaliteit tekst |                               | Afdrukkwaliteit foto |                           |
Afdruksnelheid tekst |                               | Afdruksnelheid foto |                             |
Inktverbruik |                             | Drivers en stabiliteit |                             |
Prijs |                             | | |
Gebruikt in combinatie met:Gebruikt onder besturingssystemen:- Windows 2000 en Windows XP
Ervaring met één exemplaar, sinds augustus 2005
Al lange tijd voor de aanschaf van deze printer zat ik al na te denken of het nodig was dat ik een laserprinter zou kopen, tweedehands overkopen of dat het helemaal niet nodig zou zijn.
Toenik op school zat moest ik namelijk best veel uitprinten en zeker in de korte tijd dat ik op het HBO heb gezeten, gelukkig kon dat veelal wel op school.
Tijdens een werkervaringsproject op een basisschool kwam ik een afgedankte Brother HL-1230 (?) tegen welke ik aldaar even heb uitgeprobeerd. Deze bleek nog te werken, maar liet wel behoorlijke grijze pagina's achter. Hier voor had ik een topic geopend om zo advies in te winnen of ik hier nog iets aan kon doen zodat ik hem eventueel kon overkopen van de basisschool.
Het gaat om dit topic:
Grijze pagina's op Brother HL-1230: wat er mee te doen?
Ik heb de printer op de gok toch maar mee naar huis genomen (kreeg hem als een soort afscheidskadootje), maar eenmaal twijfelde ik er wat over. Ik heb de gok om hem proberen op te lappen toch maar niet genomen en HL-1230 bij het grofvuil gezet.
Enkele maanden later zag ik een aanbieding in de Lukas Klamer/Makro folder staan: de Brothert HL-2030 met gratis MP3-speler. Voor zover ik mij kan herinneren rond de ¤110,= of zo.
Ik twijfelde nog steeds een beetje of ik de HL-2030 wel zou kopen (ach, met de HP DJ840c en inkt wil het ook wel, ook kleur er bij is wel makkelijk, etc.), maar heb het toch maar gedaan.
Eenmaal thuis gekomen emt de HL-2030 las ik op internet in zowel het HL-2030 topic (
Brother HL-2030 laserprinter) als op diverse sites via Google dat je deze printer niet op een printserver zou kunnen aansluiten ivm de de GDI-werking van de printer. In principe maakte mij dat niet zoveel uit, aangezien een computer om he op aan te sluiten dichtbij stond. Echter vond ik het wel jammer dat het niet zou kunnen.
Zelfs dat de betreffende computer alleen maar USB 1.1 belemmerde de snelheid van de printer nauwlijks.
Totdat ik in het Brother HL-2030 topic op GoT las dat iemand het op een B-merk USB printservertje wel voor elkaar kreeg... Ik was wel nieuwsgierig of het mij ook zou lukken en nam dus in overweging om een buurtgenoot te vragen of ik zijn Sweex 2x USB, 1 parallel printserver van Sweex even zou mogen lenen. Ik had die al eens voor hem aangesloten en wist dus enigszins hoe die printserver werkt.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch maar zelf de Sweex printserver aan te schaffen. Het was wat geklooi om de printserver-aansturing te installeren vanwege mijn firewall ZoneAlarm, maar de HL-2030 werkte netjes icm de printserver.
Ik wilde zeker weten of de 16-pagina's per minuut gehaald zouden worden, dus ik heb de handleiding van de printer voleldig afgedrukt en een minuut lang geteld hoeveel pagina's er uit de printer kwamen rollen. Ik kwam uit op zowat 16,5. Nog net op een fractie na geen 17.
De printer vind ik niet geschikt voor afbeeldingen. Als ik hem vergelijk met een oude HP Laserjet die ik op school had gezien dan zie je bij afbeeldingen afgedukt door de Brother HL-2030 duidelijker dat het uit losse puntjes is opgebouwd. Het maakt niet uit bij welke resolutie je de afbeeldingen dan afdrukt. Ik vind het zelf niet storen, want het gata mij vooral om tekst. Tekst print de HL-2030 overigens perfect uit.
Het tonerverbruik valt nog niets zinnigs over te noemen, ik heb de printer nog niet lang genoeg en heb de toner nog niet hoeven vervangen. Bij 639 pagina's zien de pagina's er nog goed uit.
De resterende gebruiksduur van de drum staat op dit moment nog op 94,6%.
Ook vastlopers heb ik nauwlijks gehad. Slechts 1 papiertje van de 639 is binnenin ana de voorkant blijven vastzitten en kon redelijk gemakkelijk er uit getrokken worden. Dit papiertje is voor zover ik mij kan herinneren via de handinvoer gegaan.
De geluidsproductie vind ik meevallen. Het is nooit helemaal stil natuurlijk, maar het is zeker geen storend geluid.
Wat ik iets vervelender, maar wel logisch vind is de muffe geur na een paar afdrukken. Dit komt van de toner, maar komt bij de meeste laserprinters voor.
De drivers zijn zeer goed, overzichtelijk en bevatten vele opties om de kwaliteit en energie te beheren.
De prijs vind ik naar verhouding zeer goed te noemen, ik vind het echter jammer dat er geen USB kabel meegeleverd wordt.
Negatieve eigenschappen:

- Geen USB-kabel meegeleverd
- "Geurtje" nadat er al een paar pagina's afgedrukt zijn (is bij de meeste laserprinters zo) | Positieve eigenschappen:

- Geluidsproductie niet overdreven
- Installatie duidelijk dmv quickstart-kaart en uitgebreide PDF-handleiding
- USB 2.0
- Laag model, maar ook in breedte en diepte niet te groot
- Automatische slaapstand, stelt de tijdsduur voordat het in slaapstand gaat automatisch bij naar gelang het gebruik van de printer |
[ Bekijk in Productsurvey ] [ Survey invullen ]