Toon posts:

Ruis (horen draaien van de camera) in audio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden opgenomen in een totaal stille ruimte. Helaas was ik vergeten een microfoon mee te nemen en daardoor heb ik nu het geluid van een draaiende camera overal achter.

Ik heb geprobeerd dit met noice reduction in adobe audition weg te halen, maar het lukt me niet.
Heeft iemand die misschien al eerder gehad of heeft iemand iedeeen hoe ik dit kan oplossen?
De 'ruis' is namelijk even hard als het gepraat :(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt proberen om het stukje geluid in cool edit ofzo te filteren met de daar beschikbare noide filters. Daarvoor moet je dan een eerst een stukje selecteren waar alleen de "ruis" in zit, en dan kan het filter een profiel van de ruis maken, zodat ie het hele stuk kan filteren. Met normale ruis werkt dat best aardig, of dat ook voor camera draaien werkt is de vraag. Als je teveel ruis weg haalt, gaat het ook weer raar klinken, dan is het soms beter om het gewoon zo te laten.

Volgende keer beter een exterme microfoon gebruiken!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:27:
Ik heb een tijdje geleden opgenomen in een totaal stille ruimte. Helaas was ik vergeten een microfoon mee te nemen en daardoor heb ik nu het geluid van een draaiende camera overal achter.

Ik heb geprobeerd dit met noice reduction in adobe audition weg te halen, maar het lukt me niet.
Heeft iemand die misschien al eerder gehad of heeft iemand iedeeen hoe ik dit kan oplossen?
De 'ruis' is namelijk even hard als het gepraat :(
als het een totaal stille ruimte is kan je toch ook gewoon (al) het geluid eruit knippen?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

Reinier

\o/

Maestro.mosjuh schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:49:
[...]

als het een totaal stille ruimte is kan je toch ook gewoon (al) het geluid eruit knippen?
Er was wel spraak, dus alleen geen achtergrondgeruis.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:39:
Je kunt proberen om het stukje geluid in cool edit ofzo te filteren met de daar beschikbare noide filters. Daarvoor moet je dan een eerst een stukje selecteren waar alleen de "ruis" in zit, en dan kan het filter een profiel van de ruis maken, zodat ie het hele stuk kan filteren. Met normale ruis werkt dat best aardig, of dat ook voor camera draaien werkt is de vraag. Als je teveel ruis weg haalt, gaat het ook weer raar klinken, dan is het soms beter om het gewoon zo te laten.

Volgende keer beter een exterme microfoon gebruiken!
Zeker een wijze les voor de volgende keer ;)

Ik wist niet dat het zo werkte, ik ga maar even een tutorial zoeken voor adobe auditon ;)
tnx!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Andere optie is een 30 band graphic equalizer gebruiken, zet één voor één een schuif omhoog om te luisteren of de ruis meegaat. Zo niet, zet 'm weer terug en pak te volgende. Tot je er een gevonden hebt waar de ruis echt extreem wordt, zet dan je range lekker hoog (180) en trek die schuif helemaal naar beneden. Check wel eerst via preview of de stemmen niet heel erg zijn aangetast.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

je hebt in videobewerkingssoftware spul wat nog veel beter werkt, gewoon een parametrische equalizer gebruiken, flanksteilheid/Q, afvlakking, exacte centerfrequentie alles in in te stellen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 17:21:
Andere optie is een 30 band graphic equalizer gebruiken, zet één voor één een schuif omhoog om te luisteren of de ruis meegaat. Zo niet, zet 'm weer terug en pak te volgende. Tot je er een gevonden hebt waar de ruis echt extreem wordt, zet dan je range lekker hoog (180) en trek die schuif helemaal naar beneden. Check wel eerst via preview of de stemmen niet heel erg zijn aangetast.
Het probleem met ruis is dat het een zeer breed frequentie bereik beslaat...

Als de ruis net zo hard is als het gepraat wordt het moeilijk om er iets aan te verbeteren. Cooledit (of de opvolger van Adobe) kan wellicht iets verbetering brengen, maar je zal zeer snel de stemmen aantasten.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:05
Het probleem met ruis is dat het een zeer breed frequentie bereik beslaat...
Dat klopt, alleen gaat het hier om een camera zoem, een draaiend loopwerk. Mijn ervaring is dat je met een smalle dip al best een eind kunt komen. Afhankelijk van hoe ernstig het is doe je een aantal combinaties. Ik heb ook eens moeten werken met een lowpass filter, highpass, een noise profiel, een hum er ergens uit en in het mid nog wat compensatie voor het overgebleven geluid wat anders wat blikkerig wordt. Voor iedere situatie weer anders. Gewoon lekker proberen als je de tijd ervoor hebt :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1