Toon posts:

PCI 32/66 kaart in PCI-X slot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een onboard SATA chipje (sil3114) dat gebruikt wordt voor 4 data schijven.
Ik zou echter een snelle systeemschijf willen steken. WD Raptor of een scsi schijf.
Probleem is : ik heb geen sata poorten over en al helemaal geen scsi kanaal.
Mijn vraag is dus : kan ik een (relatief simpele) SATA of scsi controller die normalieter in een 32-bit 66mhz slot moet in een pci-x(100/133) stoppen.
Het zit zo dat ik geen 32-bit sloten op overschot heb en het 64/66 slot zit vlak tegen de videokaart en moet vrijblijven voor koeling. De pci-x bus van m'n moederbord is niet op 66mhz instelbaar.

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 14:12
Dat is over het algemeen geen probleem. Het probleem wat op kan treden zit hem in de verschillende voltages (5v of 3,3v) maar inmiddels zijn (bijna?) alle pci kaartjes compatible met beide standaarden en kan je dus gewoon je pci kaart in elk slot steken (PCI/PCI-X)
Er wordt m.b.v. een paar nokjes gezorgd dat je een kaart niet in een verkeerd voltage slot kan douwen.

Gelukkig is PCI-X altijd backwards compatible :)

[ Voor 9% gewijzigd door Big4SMK op 12-01-2005 17:30 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27
Als je PMG faq doorneemt is het wel mogelijk. Maar als de sloten geen 66mhz ondersteunen dan zal de bus op 33 mhz draaien. Je moeten even de handleiding van je MB doornemen want waarschij nlijk onderstuent hij wel 66 mhz.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het staat idd gewoon in de PMG FAQ :)

PMG FAQ » PCI, PCI-X en PCIe, wat zijn de verschillen? B)

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt
Aangezien het enige aparaat dat op die bus komt een kaartje gaat zijn waar 1 hooguit 2 schijven aan komen te hangen is zelfs 33mhz snel genoeg.
Handleiding zegt niks over 66mhz. dmv jumper is het mogelijk te kiezen tussen 100 en 133mhz.
Het gaat om een Iwill DK8X

• leonbong
Als ik in je handleiding kijk is het PCI-X slot het dichtst naast je AGP-slot instelbaar op 33 of 66 mhz. Met jumper CN21.
De andere twee sloten zijn op 100/133 mhz instelbaar met jumper CN25.

Ik zou er dus toch voor kiezen om hem naast de videokaart te proppen. De hitte van de videokaart is aan de "andere kant". Het is zonde om meteen twee sloten te degraderen tot 33mhz.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 14-01-2005 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Buiten die kaart en een pci 32/33 kaartje komt er niets extra's meer bij.
En in dat slot tegen de videokaart gaat niet lukken wegens Zalman sandwich koeling

• leonbong
Doodzonde om het potentieel van zo'n mooi MB weg te gooien kan je niet een 100/133 mhz controller regelen.
Desnood 2e hands als je SCSI wilt.
Pagina: 1