[DIY] Speaker ontwerpje visaton

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo binnekort weer eens klussen, maar niet voor mezelf. Vorr mijn moeder, die wil ook eens wat beter.

Nou ben ik niet echt tevreden met mijn rear speakers, daar wil ik andere voor hebben, en kan ik die mooi gebruiken voor mijn moeder.

woofer - W170 S 4
tweeter - HECO (type nummer weet ik ff niet uit mijn hoofd)

nu kan ik hier bijvoorbeeld de Alto 2 van maken...... maar wat mij veel leuker leek om een 3 weg systeem te gaan maken.

(De Morion TL is ook een optie nog... maar lastig te bouwen.....en ik heb ook het idee dat een 3 weg net ietsje fijner klinkt....(persoonlijk) )

Ik had als mid- de W100 S (4/8) in gedachten. Hoewel andere speakers misschien ook wel mogelijk zijn.

Is het handig om een W170 S te nemen als lage tonen speaker? Of komt hij dan echt te kort......?

Kast wordt rond de 40 liter denk ik......

En waar worden midden tonen meestal gefilterd, volgens mij rond een HZje of 500 ofzo......

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 12-01-2005 15:11 ]

One World Concepts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als rear is ie denk ik goed te doen qua laag. Wel is het imho nog een mid/woofer dus verwacht geen 30Hz oid.

De morion TL (die ook als kleine box bestaat) is trouwens prima te bouwen; en als je een keer een TL bas hebt gehoord... ben je verslingerd.

Wise enough to play the fool

• B_FORCE
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 15:17:
Als rear is ie denk ik goed te doen qua laag. Wel is het imho nog een mid/woofer dus verwacht geen 30Hz oid.

De morion TL (die ook als kleine box bestaat) is trouwens prima te bouwen; en als je een keer een TL bas hebt gehoord... ben je verslingerd.
ik wil er ook geen rears van bouwen, want dat zijn ze al :P. Ik vind gewoon de klank niet echt subliem, en ze passen niet helemaal bij mijn fronts.....

Daarbij komt ook nog dat een 3 weg bouwen ook wel leuk is...... de opties zijn zoals altijd weer ontelbaar :)

(voor de duidleijkheid, het worden nu dus fronts voor mijn moeder ipv rears van mij :) )

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 12-01-2005 15:32 ]

One World Concepts

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Een drieweg bouwen is vele malen ingewikkelder dan een tweeweg. En de W170S leent zicht uitstekend voor een tweewegconfiguratie!

Verwijderd

B-Force!
lummel heb je weet niet opgelet in mijn geplaatste DIY topic!?!? :P over 3-weg systemen?

Nee maar jij hebt iets meer verstand ervan mij dus maybe toch 3-weg voor jou?
En verder vindt ik de voor woofer de Visaton WS20E - 8 ohm in een gesloten kast van
rond de 45 a 60 liter. Een mooi compromis tussen lekker veel
laag en een midden dat mooi aansluit op de tweeter (bv: Visaton SC10N - 8 ohm)

Trouwens houden wel contact hey!
Succes met je DIY m8!

• B_FORCE
  • Niet online
tuurlijk heb ik wel opgelet, :P,

maar ik wil idd beginnen aan een 3-weg, en ik weet dat ze wat lastiger zijn, maargoed daar zijn wij niet bang voor :).....

De vraag is alleen of de W170 S het nou ook goed doet in een 3-weg, (meestal wordt zijn grotere broertje W200 S gebruikt nmlk, zoals als bij de Visaton Starlet).

En waar moet ik de midden toner ongeveer laten crossen.....?
En welke speaker moet ik nou nemen voor de middentonen?

(B_FORCE is de 2-weg ontwerpjes gewoon zat :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 12-01-2005 17:07 ]

One World Concepts

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
Een 3-weg heeft in jouw geval eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde... Ten eerste ga ik ervan uit dat het voor je moeder niet zo nauw steekt hoe het klinkt (een doorsnee moeder is al tevreden als er geluid uit komt :P ). Ten tweede is de W170S eigenlijk te groot als middentoner en te klein als woofer in een 3-weg combi... ten derde is het ontwerp van een 3-weg vele malen ingewikkelder, om het nog maar eens te herhalen.

Wat je eventueel nog kan doen, is er een 3-weg van bouwen met een dome middentoner en een 19mm dome tweeter. Je filtert de W170S woofer dan op 1KHz, de middentoner van 1-5KHz en de tweeter vanaf 5KHz. Als je filterontwerp dan ook nog heel goed uitgewerkt is, kan je een speaker bouwen met een zeer mooi mid/hoog.

• B_FORCE
  • Niet online
subsonik schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:20:
Een 3-weg heeft in jouw geval eigenlijk nauwelijks toegevoegde waarde... Ten eerste ga ik ervan uit dat het voor je moeder niet zo nauw steekt hoe het klinkt (een doorsnee moeder is al tevreden als er geluid uit komt :P ). Ten tweede is de W170S eigenlijk te groot als middentoner en te klein als woofer in een 3-weg combi... ten derde is het ontwerp van een 3-weg vele malen ingewikkelder, om het nog maar eens te herhalen.

Wat je eventueel nog kan doen, is er een 3-weg van bouwen met een dome middentoner en een 19mm dome tweeter. Je filtert de W170S woofer dan op 1KHz, de middentoner van 1-5KHz en de tweeter vanaf 5KHz. Als je filterontwerp dan ook nog heel goed uitgewerkt is, kan je een speaker bouwen met een zeer mooi mid/hoog.
mjah, ik wilde dus een beetje richting Starlet ontwerp gaan en dan de W100 S als midden gebruiken. Ik heb liever geen andere hoge tonen, aangeeien er wer kosten bij komen.

En ehm, ik ben ook regelmatig bij mijn moeder, dus ik wil ook mooi geluid :P... (en mijn moeder hoort het ook nog wel redelijk....) + ervarng natuurlijk :)

One World Concepts

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kun je ook even je budget geven ;) Visaton is natuurlijk niet de enigste speakerfabrikant op de wereld :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Niet online
sja tis niet zo hoog, 200 in totaal, (speakers,filter en hout)

En ik weet dat ze niet de enige zijn :P, maar mijn ma, zou mooi mijn speakers kunnen overnemen aangezien ik die 'weg wil doen'.

Dus dan staan de W170 S 4 en de HECO (tweeter) al vast.....
Moet ik alleen nog een midden toner bednkeen :) ....

One World Concepts

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je gaat dus fronts bouwen voor je moeder?

En je wil een 3weg?
ik zou dan gaan voor een g20sc als tweet, w100 als mid en een W200 óf w170 als sub.
Als ik moeders inschat, zal het wel de w170 worden ivm afmetingen; Die stop je in een gepoorte kist van ongeveer 40 liter. Heb je toch nog een beetje laag.

Als je er geen tweet bij wil kopen, en je een onbekende heco gebruikt, zal je toch zelf even een impedantie plotje moeten meten om een rudimentair filter te kunnen maken.

Edit; de heco tweet en de w170 heb je dus al.... nou... w100 erbij en klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 12-01-2005 17:40 ]

• B_FORCE
  • Niet online
teacher schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:39:
Je gaat dus fronts bouwen voor je moeder?

En je wil een 3weg?
ik zou dan gaan voor een g20sc als tweet, w100 als mid en een W200 óf w170 als sub.
Als ik moeders inschat, zal het wel de w170 worden ivm afmetingen; Die stop je in een gepoorte kist van ongeveer 40 liter. Heb je toch nog een beetje laag.

Als je er geen tweet bij wil kopen, en je een onbekende heco gebruikt, zal je toch zelf even een impedantie plotje moeten meten om een rudimentair filter te kunnen maken.
nou die HECO is wel redelijk bekend (helemaal onder de wat oudere DIYers / speaker lief hebbers)
En hij is zelfs heel erg goed zelfs.... ik ben alleen fftjes het type nummer kwijt |:(

Voorderest zat ik idd aan zo'n soort systeem te denken.. lijkt me wel mooi, en gaat toch nog best aardig laag....

One World Concepts

• teacher

teacher

Dysgaf!

"onbekende" heco in de zin van "geen specs"....
Niet onbekend in de zin van "nog nooit van gehoord". :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik kon me herinneren van oude simulaties dat die W170 in een grote BR met lage tuning een flinke group delay had. Ik zou daar ook zeker ff naar kijken!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 20:53:
Ik kon me herinneren van oude simulaties dat die W170 in een grote BR met lage tuning een flinke group delay had. Ik zou daar ook zeker ff naar kijken!
jah klopt, dat ding heeft idd een flinke group delay, lastig....

Maybe kan ik een beetje het idee overnemen van de Starlet filter en komen we zo redelijk op het goeie spoor. Ik heb overigens geen id hoe de starlet klinkt... :), dus dat is ook maar een beetje gokken.....

Maargoed 3-weg is iig een uitdaging waar ik wel voor wil gaan :)

One World Concepts

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

deepspace schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 20:53:
Die heeft zeker een grote group delay. Ik heb er echter nooit last van gehad met luisteren in een ontwerp tot (theoretisch) 30 Hz BR in 72 liter. Je kan je er heel erg druk over maken, maar wellicht valt alleen de last van het weten van de group delay sommigen zwaar. Je levert er iets voor in, maar krijgt er wel fenomenale diepgang voor terug.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wekkel schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 23:16:. Je kan je er heel erg druk over maken, maar wellicht valt alleen de last van het weten van de group delay sommigen zwaar. Je levert er iets voor in, maar krijgt er wel fenomenale diepgang voor terug.
En dat zegt een TL fan :X

:+ :P

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ach, je moet uitgaan van de uitgangssituatie die je hebt. Als een TL bouwen geen optie is, lijkt mij de BR een prima alternatief. Zelf vind ik de TL een stuk interessanter, maar die is dan ook lastiger.

• B_FORCE
  • Niet online
TL is ook leuk..... maar weer lastig om te berekenen..... klink erg mooi iig :P... maar ik denk dat het meer werk is dan dat het opleverd..... (aangezien de speakers voor mijn ma zijn en niet voor mij :) )

eerst 3 weg en dan de rest :P

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 13-01-2005 00:45 ]

One World Concepts

Verwijderd

Een TL is leuk, maar dat werkt niet met elke unit optimaal en vaak klinkt BR dan beter. Deze heeft een veel beter impuls gedrag, echter je moet wel wat bas kwantiteit inleveren.
Pagina: 1