[D.I.Y] Beyma luidspreker Project

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Topicstarter
Goedeavond allemaal!

Na lang overwegen heb ik de knop door gehakt. Ik wil graag een mooie 3-weg luidspreker bouwen om eindelijk goed te kunnen luisteren naar blues/jazz en soms wat electro pop. Het enige probleem bij is dat ik nogal erg newbie op dit gebiedt ben. Ik heb al wat boeken bij elkaar gesprokkelt om wat meer te weten te komen maar om iemand er naast tehebben zal niet verkeerd zijn en daarom die ik beroep op jullie kennis :Y) !
Ik heb heb zelf al wat ervaring op het gebiedt van hout bewerken en heb ook hier pro-hardware :P tot me beschikking. Dat is al een plus punt.
Alleen is het uit dokteren van filters en kastinhouden (nou ja..dat gaat nog wel) niet echt mijn "iets" terwijl voor andere het dagelijks leven is. Maar goed.... genoeg geslijmt.
Het design van de luidspreker blijft nog ff geheim. Het is niet al te bijzonder maar er komt een hoop werk in te zitten.

Ik heb een mooie duitse webshop gevonden die ook
levert bij mij aan de deur in zuid-frankrijk (http://www.hifisound.de).
Niet geheel onbelangrijk niet :P?

[EDIT]

Na wat verduidelijkingen. Ben ik naar een 2-weg overgestapt met als Beyma drivers omdat ik deze na wat rond bellen voor niceprice kan krijgen.
Bedoeling is om in een circa 12.6liter kast een mooi zuivere neutrale luidspreker te maken.
Als drivers is mijn oog gevallen op de:
tweeter BEYMA T 2030 ALUMINIUM KALOTTE
mid: BEYMA 5 MP 60 N POLYPROPYLEN 120mm
meer info: http://profesional.beyma.com/producto.php

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 12-01-2005 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je kan beter een 2 weg systeem maken, is veel makelijker en heeft zeker een goede weergave. Bij een 3 weg systeem is het erg moelijk om de luidsprekers goed op elkaar afgesteld te krijgen waardoor het gauw slechter klinkt als een 2 weg systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke... Dat is al een tip.
Maar ik wil het 3-weg systeem niet zomaar weggooien. Ben namelijk wel gemotiveerd om wat te prutsen en te oefenen etc etc. Dus beetje chalenge is niet erg ;) !
Maar volgens jou kan ik dus beter een duurdere/betere mid/woofer gaan?

Ps: Als iemand andere suggesties heeft op het gebiedt van de drivers. Ik zat te denken op een 100euro per zuil EXCL filter en hout

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 11-01-2005 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:09

JT

VETAK y0

100 euro voor een tweeter en een woofer ? Dan zou ik toch echt niet verder gaan dan 2 weg.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En waar baseer je dat op als ik dat mag vragen? Ik heb het hier wel alleen over de drivers... filters etc etc komt wel later. En btw ik hoef niet top kwaliteit :P
Kan ik dan net zo goed 1 mid/woofer weg laten per zuil? Ga ik daar eerder op vooruit of achteruit bij het verwijderen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou, het is heel simpel: omdat je zo weinig te besteden hebt, zit je met budget drivers. En met budgetdrivers krijg je relatief veel kwaliteit extra als je wat extra geld uitgeeft. Je moet het in dit geval zo zien: ga uit van een kwaliteitsschaal van 1 tot 10. Of je koopt 3 drivers per speaker met als cijfer voor kwaliteit 6 of je koopt er 2 met ieder een cijfer 8.

Ik zou dus zeggen: neem een woofer die ook mid doet en daarbij een tweeter. Daar ga je in dit geval op vooruit denk ik, omdat je meer te besteden hebt per driver en omdat het filter veel makkelijker is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

liever een goede 2weg als een middelmatige 3weg....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

teacher schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:15:
liever een goede 2weg als een middelmatige 3weg....
Sluit ik me helemaal bij aan. Kijk ook maar naar de duurdere merken als je ons niet gelooft. :)

Daarnaast: als je voor de eerste keer een stel luidsprekers in elkaar gaat zetten kom je al genoeg problemen tegen waarbij genoeg geprutst moet worden (spreek uit ervaring). Dus om nu gelijk met een 3-weg te beginnen met een geheel eigen ontwerp lijkt me niet zo'n goed plan. Ook omdat je aangeeft dat je een beperkt budget hebt lijkt het me niet dat het project "mis mag gaan".
M.a.w. je wil er uiteindelijk wel goede luidsprekers aan overhouden.

Dan is 2-weg je vriend. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou nou nou mensen...jullie hebben me toch overgehaald (slecht :P).
Dus Mod's kunnen jullie ff topic titel aanpassen?
Ik heb direct maar ff gekeken op de website en kom dit voor leuks tegen.

BEYMA T 2030 ALUMINIUM KALOTTE voor als tweeter ( 1.5-20khz)
BEYMA 8 P POLYPROPYLEN als mid/woofer (30-3500 Hz)
Filtertje er op ongeveer rond op de 2500 a 3000hz? Woofer/mid in een kast van 50liter...alleen zou ik nou gesloten of open houden in verband met de "teveel" laag? Vooral in blues nummers, daar maak ik me zorgen om....

Verder bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Anoniem: 30670 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:27:
BEYMA T 2030 ALUMINIUM KALOTTE voor als tweeter ( 1.5-20khz)
BEYMA 8 P POLYPROPYLEN als mid/woofer (30-3500 Hz)
Is de 2010 geen betere keuze (omdat ze beide dan een gevoeligheid van 92dB hebben)? Is ook wat goedkoper. Maar ik heb echt geen idee hoe deze tweeters qua kwaliteit zijn.
Filtertje er op ongeveer rond op de 2500 a 3000hz? Woofer/mid in een kast van 50liter...alleen zou ik nou gesloten of open houden in verband met de "teveel" laag? Vooral in blues nummers, daar maak ik me zorgen om....
Heb je de woofer al in WinISD geprobeerd? Als je bang bent voor teveel laag moet je een goede curve uitdokteren en het één en ander opzoeken over de roomgain van de kamer waar ze komen te staan. (Roomgain is best sterk bij 20Hz en loopt naar boven toe af.) Met een gesloten ontwerp weet je wel zeker dat je een mooi vlakke rolloff naar beneden toe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 17926 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:35:
[...]

Is de 2010 geen betere keuze (omdat ze beide dan een gevoeligheid van 92dB hebben)? Is ook wat goedkoper. Maar ik heb echt geen idee hoe deze tweeters qua kwaliteit zijn.

[...]

Heb je de woofer al in WinISD geprobeerd? Als je bang bent voor teveel laag moet je een goede curve uitdokteren en het één en ander opzoeken over de roomgain van de kamer waar ze komen te staan. (Roomgain is best sterk bij 20Hz en loopt naar boven toe af.) Met een gesloten ontwerp weet je wel zeker dat je een mooi vlakke rolloff naar beneden toe hebt.
Whmaaa die 2010 heeft net wat minder gevoeligheid in de lagere feq heb ik gezien in de pdf's.. en al omdat die woofer niet hoog gaat ben ik bang dat ik wat tekort ga schieten met de 2010 op in mid. Dus die 2030 lijkt me net mooi passen. Maar ik kan het verkeert hebben hoor ;) (?).

Verder over de roomgain... tja wat ik je kan zeggen is dat het een hele zachte kamer is. Houten vloer met vloerbedekking. Laag schuindak (zolderkamer in de hoek van het huis, maak er wel een foto van), hier en daar wat meubels en 2 banken. Dus tja... liever een strakke bas dan een diep gaande flubber... Daar voor heb ik me REL Stadium III wel voor.

Ook nog even voor de info... Ik ga deze zuiltjes aansturen met een Denon AVC-A10se en Teac (typenummerkwijt) 2*235 watt @ 8ohm. Dus ik zal niks tekort schieten denk ik omdat gebiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 30670 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:43:
[...]
Ook nog even voor de info... Ik ga deze zuiltjes aansturen met een Denon AVC-A10se en Teac (typenummerkwijt) 2*235 watt @ 8ohm. Dus ik zal niks tekort schieten denk ik omdat gebiedt.
Ben ik nou de enige die na dit stukje de verhouding qua apparatuur en het budget voor de speakers scheef vind ? 8)7

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

haha, scheef? Ik kon geen verhouding vinden :D

Een redelijk 3 weg filtertje kost al snel 100 euro per speaker, voor mij simpele 2 weg al dik 80 euro kwijt.

Als je er niets van weet is het ook raadzaam een bestaand ontwerp te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 22:00:
[...]

Ben ik nou de enige die na dit stukje de verhouding qua apparatuur en het budget voor de speakers scheef vind ? 8)7
JT.... Ik heb een budget oke :P.
En trouwens dat is niet allemaal mijn spul. Het is namelijk deels samen met mijn vader gekocht. We hebben op de Denon, JMlab luidsprekers en die doen het prima maar ik wil graag nu experimenteren met zelfbouw en moet ergens beginnen....
Dus 3 weg van de baan en 2 weg mag vanaf de vluchtstrook nu invoegen op de linkerbaan :P.

Maar ff weer ontopic heren :)
Zie enkele post boven ons ;)

EDIT

Ik heb de tweeter geheiligt voor dit project helaas valt de woofer af. Na goed reken werk kwam ik er achter dat ik een kast van 76liter nodig had en dat werd me iets teveel van het goede... 8)7
Dus: Kleinere luidsprekers. Beyma 5 MP 60 N komt er voor inplaats. Een klein lief mid/woofertje van 125mm.

Ik heb hem maar direct ff door de Winisd gegooit zoals meninge hier al me adviseerden. Nou kom ik wel iets geks tegen. Gepoort in 12.6liter heeft dit ding de neiging een gekke sprong temaken op zeg maar 80hz is dit slecht?
Voor de duidelijk maar de 2e grafieken geplaats met en zonder poort.
ZONDER poort
Afbeeldingslocatie: http://img21.exs.cx/img21/1111/beyma5mp60nclosed1266ez.jpg

En met
Afbeeldingslocatie: http://img88.exs.cx/img88/3559/beyma5mp60nventend1262nj.jpg

Ik denk dat gepoort meer bass op levert, maar de gesloten een nettere weergave heeft?
Wat zijn de echte voor en nadelen van gepoort?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 12-01-2005 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 16:44
Sprongen in je respons zijn altijd slecht :) De Beyma 5MP60N is verder een middeltoner, bas moet je er niet uit verwachten.

Aangezien ik vermoed dat je geen ervaring hebt met het ontwerpen van luidsprekerfilters, toch nog even dit. Een luidspreker staat of valt met het filter. Om een goed filter te ontwerpen is heel wat technische kennis nodig, plus geschikte meetapparatuur (minstens een meetmicrofoon). Daarom zou ik je aanraden om eens wat rond te kijken naar luidspreker bouwkits. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de dimensionering van het filter, dat hebben pro's al voor jou gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
..mhzz idd een zeer mooie en wetenswaardige website :) , bedankt!

Maar ik heb een onderwerp in me hoofd voor de luidsprekers die ik toch niet zo 1 2 3 uit me kop krijg. Vooral omdat het een ronde luidspreker is. Er is geen enkele rechthoekje in te vinden.
Met pijn en moeite ben ik er uit gekomen dat als ik nauwkeurig aan het werk ga met hout op 12.6liter netto (dus driverunits afgetrokken) uitkom.
Me doel is dat ik dus neutraal mogelijk muziek luister. Bas / diep gaande golven kan ik wel bij stellen met me evt Sub.

Is het dan echt niet te proberen? Misschien dan evt door zo standaard filter die scheidt op 3000hz ofzo?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 12-01-2005 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je die ringradiator wilt gebruiken zou ik eerder rond de 7000hz filteren, een ringradiator heeft namelijk geen oppervlak wat kan bewegen dus als je te laag crossed krijg je gigantische distortion. Daarnaast hebben ze vaak een kleine afstraalhoek en een relatief gezien veels te hoog rendement. Je zou een ringradiator kunnen gebruiken als hoogweergever boven een 2" compressiehoorn maar dan zit je al in het PA segment te denken.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rond de 7000hz affilteren zal geen probleem opleveren voor de tweeter
Maar ik vraag me eerder af hoe de BEYMA 5 MP 60 N zich houdt tot zo hoog... hij kan tot 12.000 maar dat wordt lelijk.

Kan iemand met WinIsd deze twee misschien invoeren en simuleren in een gepoort/gesloten kast van 12.6 liter... Ik snap de ballen niet van dat programma zit al 4uur teprutsen :P, wordt nu wel erg laat (Ik heb zeker een beta... kan niks instellen :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 30670 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 01:55:
Rond de 7000hz affilteren zal geen probleem opleveren voor de tweeter
Maar ik vraag me eerder af hoe de BEYMA 5 MP 60 N zich houdt tot zo hoog... hij kan tot 12.000 maar dat wordt lelijk.

Kan iemand met WinIsd deze twee misschien invoeren en simuleren in een gepoort/gesloten kast van 12.6 liter... Ik snap de ballen niet van dat programma zit al 4uur teprutsen :P, wordt nu wel erg laat (Ik heb zeker een beta... kan niks instellen :S)
mmm, 12,6 liter is wel erg klein btw. Waaom zou je niet voor andere speakers gaan. Er is genoeg ander (leuk spul) of wil je perse deze speakers hebben?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mwha ik kan het ook 19liter maken maar dat is de max.
Ik heb namelijk een soort gelijke luidspreker als Deepspace ingedachte maar dan als stereo set-up.

Verder is het probleem namelijk dat ik echt niet grotere drivers met een buitenring van 18cm... Dan worden die speakers..way 2 big.
En andere merken speakers. Nou als jij een goed alternatief hebt graag zelfs :). Maar als ik ze hier in zuidfrankrijk ook kan krijgen en dat is namelijk best groot probleem. DIY is hier nog niet echt super ontwikkeldt. Dus hou het maar op die webshop van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mjah, tis dus wat je wilt.... er zijn ook leuke setje van visaton,vifa,peerless, monacor... etc etc

Hangt er ook vanaf hoe ver je wilt gaan, en wat je doelen zijn. voor 150 euro voor speakers moet iig makkelijk te doen zijn.....

ga iig lekker met winisd aan de gang en kijk een beetje rond... en vraag maar raak ;)

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 12-01-2005 04:48 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 16:44
Wat dacht je van de Monacor SPH-165KEP? De korf is 165mm, dat pas in je ontwerp, en het ding is prima bruikbaar in een kast van 19 liter. Ofwel als basreflex, getuned op 30Hz: -3dB op 43Hz. Andere mogelijkheid: gesloten, -3dB bij 69Hz. Bij de berekeningen heb ik rekening gehouden met een inwendige weerstand van de spoel in het wooferfilter van 0.5 ohm.

De woofer in kwestie is niet goedkoop (~ 80 EUR op duitse webshops), maar dan heb je ook wat! Het ding ziet er niet alleen gelikt uit, ook de specificaties zijn om je vingers van af te likken :) Bovendien komt de hele serie van deze woofers keer op keer erg goed uit diverse tests in vakbladen. Je zal wel een andere tweeter moeten zoeken, deze woofer zou ik niet hoger dan tot 3KHz laten meespelen. (kijk eens bij Seas, die hebben best leuke tweeters... KT27F enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
B_Force thnx voor je ondersteunde uitleg nog om 2.45 afgelopen nacht lol!
Subsonik. Idd die 165KEF ziet idd in WinIsd lekker uit :) en niet tegroot. Ingeval bedankt voor jou opgegeven tune meetingen.
Rare is als ik de 165KEF in winisd ram met 19liter en 30tunefreq totaal niet op jouw gegevens uitkomt. Ik heb hier de 164KEF in een 12.6 liter kistje met poort op 49tunefreq gezet.. Dit zit er toch wel erg lekker uit niet?
Afbeeldingslocatie: http://img97.exs.cx/img97/6558/165kef126liter49hz9go.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 12-01-2005 14:02 ]

Pagina: 1