Toon posts:

Linux installeren vanaf ISO - niet vanaf CD-R?

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet vinden:

Ik heb geen zin om vier CD-R's weg te branden. Is het mogelijk om Linux te installeren vanaf gedownloade ISO-bestanden zonder die eerst naar CD-R te moeten branden?
In Windows kun je de ISO's als virtuele CD-R's benaderen - o.a. met Daemon. Je moet voor Linux echter booten met de installatie-CD-R. Ik heb wel eens Linux-distributies gebruikt die je vanuit Windows kon installeren (halverwege moest je dan wel rebooten).

Het moet toch mogelijk zijn om te installeren vanaf die ISO-bestanden? Bijvoorbeeld een installer vanuit Windows, die de virtuele installatie-CD-R benadert, en dan alles wegschrijft vanaf de ISO's, óf reboot en in Linux dan die ISO's ziet met een virtuele CD-R progje à lá Daemon.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:13

lier

MikroTik nerd

Volgens mij kan je de bestanden (in Windows XP standaard ?) uit de ISO file halen en deze bijvoorbeeld via een FTP server aanbieden. In ieder geval lukt het zeker met WinRar en WinZip (en alle andere tooltjes).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
vmware zou je kunen gebruiken, anders weet ik het ook niet in ieder geval :/

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48

Super_ik

haklust!

slackware heeft er geen problemen meej, je maakt 2 diskettes, booten en dan bij de setup aanwijzen waar de directory is met packages, of die nou op hd of cd of nfs staan maakt nie uit

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb geen zin om vier CD-R's weg te branden.
4? hoezo niet gewoon een netinstall :? scheelt je 3 cd's.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38
Over welke distributie hebben we het uberhaupt?

In principe zou je gewoon kunnen booten met een willekeurige linux-liveCD (Knoppix, Gentoo installatie-CD, whatever), een iso kun je gewoon mounten zoals ieder filesystem. Dus je zou kunnen doen:

/mnt/install - root partitie van het te installeren systeem
/mnt/install/xxx - hier de evt. andere partities op mounten
/mnt/install/mnt/cd1
..
/mnt/install/mnt/cd4 - hierop al de iso's mounten

Dan chroot naar /mnt/install en installeren. Maar dit is iets wat een installer zou moeten ondersteunen wil het ooit gaan werken. Daarom maakt het erg veel uit welke distributie je gebruikt.

Oh, als dit trouwens de eerste keer is dat je iets met Linux doet, vergeet dan wat ik hier heb gezegd.

Een iets makkelijker alternatief is als je een distributie gebruikt die een FTP-based installatie kan doen. Als je 2 computers hebt mount je op de ene die iso's (onder Linux of Windows, dat boeit dan niet eens) en zorg je dat je een FTP-server draait. Op de tweede ga je dan installeren, waarbij je uiteraard als FTP-server je andere computer opgeeft (moet je even uitvogelen wat voor dir-structuur de installer dan verwacht, natuurlijk). Bv. met SuSE zou dit moeten kunnen, met Debian en Mandrake denk ik ook, andere distributies weet ik zo 1-2-3 niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat in dit geval om Fedora Core 3, maar de vraag is toch algemener gedacht - voor elke distributie.

Installeren met bootdiskettes lijkt mij het mooiste/makkelijkste - mits die ISO-bestanden herkennen. Dus als de diskette naar een CDR vraagt moet je naar de ISO linken. "Install from S:\FC_3 i386.iso".
Is er een virtual drive progje voor Linux, dat op de bootdiskette past? Vroeger had je een 15KB DOS-programma'tje waarmee je ISO's kon booten: Fakedisk.

N.B.: in de imagesmap van de Fedora-cdr staat een cdr-iso en een usb-pendrive-iso, maar geen floppy-images. Ik kan waarschijnlijk wel images uit een andere distro gebruiken.

De methode van Wilke is alweer erg 'heavy'.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

als je cd's op een ntfs partitie staan wordt t toch al weer een verhaal apart. en ja het verscheelt per distro. en voor virtual drive onder linux hoef je de iso alleen maar te mounten als cd.

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Ik heb gister SUSE 9.2 geinstalleerd. Boot cd gedownload en gefikt. dvd uitpakken op mijn ntfs partitie. Vervolgens booten vanaf de cd, kiezen voor een installatie vanaf de harde schijf, juiste partitie kiezen+path en klaar is kees :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Super_ik schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 16:20:
als je cd's op een ntfs partitie staan wordt t toch al weer een verhaal apart. en ja het verscheelt per distro. en voor virtual drive onder linux hoef je de iso alleen maar te mounten als cd.
zoveel anders is dat toch niet? een iso is toch read-only, dus is het ook prima als die op een read-only filesystem staat. Je moet uiteraard wel NTFS-ondersteuning hebben, maar je moet nu eenmaal altijd ondersteuning hebben voor het fs waar je iso op staat.

Ik snap het probleem van TS niet helemaal, je kunt altijd 1 CD branden, een basissysteem installeren en configureren, en dan alle packages van de iso's afhalen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Het staat op een FAT32 partitie.

Wat Benotti doet scheelt je 3 CDR's maar ik wil helemaal nix branden (of ISO's uitpakken).
Waarom niet? Ik heb al iets van 40 Linux CDroms en recordables liggen. Sommige gebruik je één keer, en daarna liggen ze weg te rotten. Dat branden vinnik ook vervelend werk. Ik installeer tegenwoordig alles vanaf virtuele drives. Gaat ook veel sneller.

Laat ik de vraag eens specificiëren:
Kun je Linux boot/installatie-diskettes maken die Linux installeren vanaf CDroms die als ISO-bestanden op FAT32 partities staan?
Volgens mij is dit een piece-a-cake voor Linux programmeurs, maar is de vraag nooit gesteld: gewoon niet naar CDroms zoeken, maar naar ISO's.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

je vraag is toch ook al meerdere keren beantwoord: jah dat is mogelijk, voor de ene distro wat makkelijker dan de andere.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
volgens mij beantwoord ik jouw vraag net in mijn vraag :)

[ Voor 40% gewijzigd door Barracuda op 11-01-2005 20:38 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 20:27
Tip 1: koop herschrijfbare CD's. :)
Tip 2: download een boot-flop image, zet dat op een floppy (of meerdere floppen waarschijnlijk). Start de installatie, en als-ie gaat zoeken naar CD's even naar een andere VT schakelen, ISO op je HD mounten en installeren maar. Ik weet vrij zeker dat dit met Debian gaat werken, maar die hebben dan natuurlijk ook wel een fantastische installer ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 20:36
Sjow, augustus, ooit gehoord van rewritables? ;)

Ik fik zelden wat op recordable. Dump het op rewritable en daarna flikker ik de iso weg tenzij ik hem nog van belang acht. Bovendien is het zo weer opnieuw gedownload :Y)

Ik heb geen dvd-brander dus suse 9.2 kan ik dus ook niet vanaf dvd installeren en ik ga natuurlijk geen cdr verspillen aan een mini image :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hekel aan gedoe met CDR(W)'s en floppies: traag, lawaaiig, omwisselen... Als het anders kan gebruik je het toch niet?

Op ISO1 van Fedora 3 staat een image boot.iso. Als je dat kleine bestandje op een CDR(W) brandt kun je tijdens het booten verwijzen naar ISO bestanden op de harde schijf.
Helaas werkte dat bij mij niet: hij zag wel de partities op hda en hdd, maar NIET de ISO's (die gewoon in de root van hda7 of zo stonden).
Laat me raden: Fedora mount geen fat32 partities?

Dit komt wel in de buurt (verwijzen naar ISO bestanden).

Is het trouwens überhaupt mogelijk om Linux geheel vanuit Windows te installeren? Formateren, bestanden installeren, grub installeren, en dan na een reboot tussen Linux of Windows kiezen? (Zonder VMware o.i.d.).

*************************************************************************************************
[De distributie die je meen ik vanuit Windows kon installeren heette trouwens Go!Linux 2000. Daar zat ook een kale PartitionMagic bij. Ik heb geen zin Go!linux nog eens te draaien om het te proberen].

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

je kunt toch zelf uitzoeken of fedora fat32 mount?

linux vanuit windows installeren wordt moeilijk, je kunt uiteraard wel images wegschrijven, maar je wilt het eigenlijk op een ext2/ext3/reiserfs/xfs zetten, en dat is voor windows een beetje moeilijk. Te moeilijk en te oninteressant, dus denk ik dat het door niemand ontwikkeld is.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12 21:09
Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 20:33:
Ik heb een hekel aan gedoe met CDR(W)'s en floppies: traag, lawaaiig, omwisselen... Als het anders kan gebruik je het toch niet?
Gewoon een keer een cdrw branden en daarvan booten lijkt me toch een stuk handiger dan een "live cd" branden om te gebruiken als bootflop om vervolgens handmatig het bestandssysteem te mounten waar de iso's staan opgeslagen om vervolgens weer handmatig de iso te mounten. Brand dan gewoon een keer de eerste installatiecd op een cdrw, installeer (toch maar eenmalig) en gooi zo snel mogelijk je cd opzij en installeer verder gelijk van internet: weet je tenminste ook zeker dat je de nieuwste versies hebt.
Op ISO1 van Fedora 3 staat een image boot.iso. Als je dat kleine bestandje op een CDR(W) brandt kun je tijdens het booten verwijzen naar ISO bestanden op de harde schijf.
Helaas werkte dat bij mij niet: hij zag wel de partities op hda en hdd, maar NIET de ISO's (die gewoon in de root van hda7 of zo stonden).
Zag hij de bestanden niet? Of zag hij ze niet als bestandssysteem? Zoals je net al zei: onder windows moet je ze ook eerst nog mounten (met daemon tools). Dat moet je dan onder linux ook wel eerst even doen (mount -t ...... blablabla, zie man mount)
Dit komt wel in de buurt (verwijzen naar ISO bestanden).

Is het trouwens überhaupt mogelijk om Linux geheel vanuit Windows te installeren? Formateren, bestanden installeren, grub installeren, en dan na een reboot tussen Linux of Windows kiezen? (Zonder VMware o.i.d.).
Waarom wil je dit? Installeer lekker van de installatiecd, daar issie voor. Wat ik wel altijd doe is eerst even met PM alvast wat ruimte maken op de hd waar mijn installatieprogramma vervolgens de linux partities in mag maken.
[/quote]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Brand gewoon de eerste, install minimal, rpm -Ivh apt-nogwat.rpm, vi /etc/apt/sources.list, voeg kde-redhat packages toe, voeg nogwat updates toe, apt-get update && apt-get dist-upgrade, klaar.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:09

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Omdat mijn server niet vanaf CD wil booten (alleen als de cd een 1.44MB floppy emuleerd, Adaptec heeft de controller helaas niet volledig "El Torito" compatible gemaakt...)
Daardoor ben ik gebonden aan bootfloppen en brand ik dus eigenlijk ook geen cd's meer.

Voor installatie gebruik ik 9 van de 10 keer een locale ftp waar alle bestanden opstaan, je moet alleen wel zorgen dat de directory structuur klopt.
Volgens mij geldt dat ook als je een locale harddisk wil gebruiken.

Als ik jou was, zou ik die ISO's gewoon uitpakken (neemt nauwelijks meer ruimte in dan de ISO), en de directory structuur zoveel mogelijk intact houden.
Aangezien je FC3 vanaf memory-stick kan booten (wat overigens minder eenvoudig is en meer tijd kost om aan de praat te krijgen dan ff een CD-RW branden), zie ik de problemen niet echt...

Kijk als je alleen floppen kan gebruiken, en je hebt oude exotische SCSI-controllers voor je systeemschijven, dan werd het lastig ja...

(weet iemand dus hoe ik in godsnaam een pc kan booten met ondersteuning voor de oude Adaptec AIC-7xxx controllers en IBM ServeRAID??? die zit tegenwoordig niet meer op de bootfloppen... als een distro überhaubt nog bootfloppen beschikbaar heeft...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Debian Sarge heeft gewoon support voor bootfloppies en heeft support voor de IBM ServeRAID. Heb in september nog een IBM eServer met ServeRAID 4/Lx geinstalleerd met die floppies toen nero weer es een CD verneukt had.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je syslinux gebruikt om te booten (bijvoorbeeld vanaf een windows partitie of dos floppy), dan moet je een kernel hebben. Deze kan je zelf compileren en iedere module die je wil mag er dan in. Er was laatst nog een topic over het maken van een eigen boot floppy i.v.m. hardware ondersteuning.
Pagina: 1