meerdere cd's 1 mount point

Pagina: 1
Acties:

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
om het installeeren van linux sneller te laten verlopen wil ik dit graag via ftp gaan doen,
nu is dat niet zo'n probleem gewoon de cd's uitpakken naar een ftp en klaar.
alleen wil ik ze graag ook nog hebben als ISO

het nadeel is dat ik een beetje met ruimte gebrek zit... dus dacht ik aan hetvolgende;

normaal doe ik
code:
1
mount -o loop "/mnt/samba/iso/RedHat 3 Workstation release 4/rhel-3-U4-i386-ws-disc1.iso" "/ftp/rh3ws"

(workstation kan ook advanced server zijn)

alleen dan krijg je het probleem dat het verschillende mount point's moeten zijn...
en dan werkt ftp install weer niet :'(

in het kort is dus mijn vraag;
is er een manier om meerdere ISO's te mounten op 1 punt

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:51

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je meer dan een mount hebt op hetzelfde punt, hoe moet het besturingssysteem dan bepalen welk bestand je wilt hebben? Stel dat op twee ISO's in de root het bestand 'README' staat en jij vraagt dat op, welk van de bestanden moet er dan getoond worden? Dat kan dus niet en daarom is het niet mogelijk. Dat zegt overigens niet dat het helemaal niet mogelijk is, maar het is wel lastig. Als 'last resort' is er de oplossing om je ISO's allemaal op verschillende plaatsen te mounten en dan met een scriptje een heleboel links aan te maken in /ftp/rh3ws, zodat het daar lijkt alsof de bestanden van alle ISO's beschikbaar zijn. Zo'n scriptje stelt niet veel voor - iets als 'find /mijn/ISO/mount | xargs ln -s \{\} ${sed s/^\/ftp\/rh3ws\// \{\}}' in de directory waar je links moeten komen of zo - waarschijnlijk met de quotes en/of slashes op wat andere plaatsen, maar daar zal je zelf wat mee moeten knutselen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
odysseus schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:38:
Als je meer dan een mount hebt op hetzelfde punt, hoe moet het besturingssysteem dan bepalen welk bestand je wilt hebben? Stel dat op twee ISO's in de root het bestand 'README' staat en jij vraagt dat op, welk van de bestanden moet er dan getoond worden? Dat kan dus niet en daarom is het niet mogelijk.
Er is een OS dat dat wel kan, ik vergeet alleen altijd welke (solaris, een van de bsds (waarschijnlijk freebsd dan) of linux), die kan een soort overlaymount doen, als je dan een filename opvraagt kijkt ie eerst op het eerstgemounte device, als het daar niet bestaat op de 2e. Als er op allebei dus een README staat, zul je die van de eerste krijgen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 20:27
D'r is sinds niet al te lange tijd ook zoiets voor Linux, en wordt bv. gebruikt op de Ubuntu LiveCD. Het is eigenlijk bedoeld om een read-only filesystem (bv. een CD, maar het oorspronkelijke idee was ROM) toch min of meer beschrijfbaar te maken, door er een beschrijfbaar filesystem overheen te mounten. Lezen gaat dan (iig in het begin) van je read-only filesystem, schrijven naar je schrijfbaar filesystem (bv. een RAM drive).

Na wat gegoogle vond ik dit pdfje, de module heet blijkbaar mini_fo .

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum