Pentium4 Prescott te heet, meerdere coolers geprobeerd

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Wist zo gauw geen topic te vinden waar ik dit echt in kon zetten dus heb even een nieuwe geopend.

Ik heb sinds september vorig jaar een nieuwe computer met de volgende spec's:

P4 3,2 Prescott
Asus P4P800-E Deluxe
Corsair 2x512 Matched Pair
Radeon X800Pro geflashed naar XT-PE lopend op 520/560 (stabiel)
Western Digital SATA 120GB

Het probleem is dus dat mijn cpu nog veel ste warm word naar mijn zin.
Ik zal even beschrijven welke stappen ik heb ondernomen.

Toen ik hem kocht zat er gewoon de standaard intel cooler op (idle gewoon zo'n 48 graden, stressed ongeveer 70) maar deze maakte zoveel lawaai dat ik deze na een paar weken heb vervangen door een Zalman znps-6500CU. Deze word geadviseerd tot 3 ghz maar ik besloot de gok te wagen en heb hem toch gekocht. Heerlijk stil natuurlijk maar al snel kwam ik erachter dat de koelprestaties niet zo goed waren als gehoopt. Met deze cooler werd hij ongeveer 56 Idle en stressed kwam hij ook niet boven de 70. Alleen ik vond de idle temperetuur nog steeds te hoog.

Ik had toen mijn videokaart al geflashed naar een XT en die gaf behoorlijk wat warmte af (idle 50, stressed soms wel 76) dus op deze heb ik een Arctic Silencer 4 gezet (waar ik overigens SUPER tevreden over ben (idle 40, stressed nooit boven de 60). De Temperatuur van de processor werd hier echter niet minder op en toen raadde iemand mij aan wat casefans erin te plaatsen. Affijn, ik dus 2 casefans van coolermaster gekocht en deze geplaatst in mijn kast (eentje voor in de kast onderaan, en de ander achterin bovenaan waarbij de fan vooraan koele lucht aanzuigt en de fan achterin de warme lucht uit de kast blaast. Dit scheelde echter vrijwel NIETS in de temperatuur.

Geen probleem dacht ik, die 6500 is gewoon te zwak voor mijn CPU dus heb ik toen een nieuwe Zalman CNPS-7000AICU gekocht. En nu komt het gekke: hij koelde op het begin gewoon goed! (44 graden idle, stressed nooit boven de 70). Alleen na verloop van tijd leek het wel alsof de temperatuur idle steeds hoger werd (op het einde 52 idle). Toen heb ik dus weer op advies van iemand arctic silver 4 gekocht en een vriend van mij heeft toen de koeler opnieuw erop gezet met de nieuwe pasta en op het begin werkte dit gewoon super (38 idle, 56 stressed!). Maar ik kreeg weer hetzelfde probleem, de Idle temperatuur schoot iedere week omhoog en zit op het moment van typen alweer op 56! En dat met de kast open. Het vervangen van de koeler en pasta is nu zon 1.5 maand geleden.

Nu is mijn vraag dus aan jullie:
Wat zijn jullie temperaturen (alleen prescott gebruikers) + welke cooler hebben jullie ?
Mogelijk oplossingen voor mijn probleem ?
Hoe kan het in hemelsnaam dat die temperatuur blijft stijgen ?

Cpuz info: Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0PAAFA5QRPQpuN3gnjCyNoVl0wNFmG6rTsFL8sbpJu2lqURHIjs0cgBUNE9ArsBfCn*Ryi6Z64Lwj6euKSfpPvETMmg6cgLHa/cpuz.JPG

Nu weet ik wel dat prescott hittemonsters zijn maar dit moet toch cooler kunnen met een zalman!

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal, wou het zo duidelijk mogelijk omschrijven ;)

• d0s
Vergeten: temperatuur afgelezen met pcprobe van asus en in het bios

• Janus2700
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 13:54
Heb je na het veranderen van cooler ook de koelpasta opnieuw erop gedaan?? of koelpasta uberhaupt gebruikt? en de oude koelpasta van de originele cooler verwijderd?

[ Voor 22% gewijzigd door Janus2700 op 10-01-2005 21:54 ]

• d0s
yep oude pasta verwijdert en een nieuwe laag arctic silver 4 erop!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 14:53
edit:
Hier stond bull. Niet goed gelezen

[ Voor 98% gewijzigd door Ruuddie op 10-01-2005 22:02 ]

Verwijderd

misschien kan het zijn dat je sensor gewoon brak is (hoewel ik dit niet meteen zou denken).

edit: is de cpu erg warm als je hem aanraakt ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2005 21:58 ]

• d0s
Ruuddie schreef op maandag 10 januari 2005 @ 21:57:
Als er staat dat de koeler is tot 3 GHz, wil dat zeggen dat ie 3 GHz nog maar net aan kan of zo. Een 3.2 GHz Prescott zal dan idd wel erg warm worden!

Beetje vragen om problemen zo he...
Die nieuwe kan tot 3.4 ghz aan... :/

Verwijderd

Ik heb precies dezelfde cpu, Pentium 4E 3,2Ghz ook met dezelfde C0 Revision.
Mijn temps zijn 44 graden stressed en 32 graden idle.
Op me CPU heb ik een Thermalright SP-94 met een 92mm papst fan.
Valt dus heel erg mee dat Prescott's hittemonsters zijn, gewoon 1x een goede koeler voor je CPU kopen en je zit goed, en verder ook zorgen voor een beetje airflow in je kast natuurlijk.

• d0s
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:00:
Ik heb precies dezelfde cpu, Pentium 4E 3,2Ghz ook met dezelfde C0 Revision.
Mijn temps zijn 44 graden stressed en 32 graden idle.
Op me CPU heb ik een Thermalright SP-94 met een 92mm papst fan.
Valt dus heel erg mee dat Prescott's hittemonsters zijn, gewoon 1x een goede koeler voor je CPU kopen en je zit goed, en verder ook zorgen voor een beetje airflow in je kast natuurlijk.
32 idle :|

De Zalman 7000aicu zou toch gewoon goed moeten coolen!
Heb toen verschillende reviews gelezen en daar stond in dat een 3.2 met deze cooler gewoon 36 idle moet zijn. De airflow is wel goed volgens mij heb 2 casefans, en met kast OPEN heb ik nog een temperatuur van 56 idle!

• d0s
Volgens pc probe is hij nu 55 graden, heb nu al uur de kast open, maar de cooler voelt helemaal niet warm aan, integendeel. Raar!

Edit Temp videokaart is nu 42, en mobo 28, das wel netjes dus het is echt de Processor.

[ Voor 27% gewijzigd door d0s op 10-01-2005 22:07 ]

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Misschien zit je koeler dan niet goed vast. Die zou wel warm aan moeten voelen als hij goed contact maakt.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Simpel, je hebt gewoon twee keer de verkeerde zalman gekocht. Voor een 3.2 prescott heb je écht minimaal een cnps7000 nodig, volledig koper en dan mag ie nog niet op z'n laagste tandje staan. Ik heb dat hier ook gehad.

(waarom heb je dan ook de AlCu gepakt, als het prijsverschil toch bijna niks is vergeleken met de Cu versie?). Omdat je nu wéér met hetzelfde probleem zit zou ik zeggen pak gewoon de nieuwe 7700 of de Coolermaster Hyper6. Die hyper6 koelt m'n P4 3.2 wél een northwood zelfs PASSIEF. Met een lowspeed fan moet ie die prescott makkelijk aankunnen!

[ Voor 3% gewijzigd door Toink op 10-01-2005 23:41 ]

• d0s
Toink schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:09:
Simpel, je hebt gewoon twee keer de verkeerde zalman gekocht. Voor een 3.2 prescott heb je écht minimaal een cnps7000 nodig, volledig koper en dan mag ie nog niet op z'n laagste tandje staan. Ik heb dat hier ook gehad.

(waarom heb je dan ook de AlCu gepakt, als het prijsverschil toch bijna niks is vergeleken met de Cu versie?). Omdat je nu wéér met hetzelfde probleem zit zou ik zeggen pak gewoon de nieuwe 7700 of de Thermaltake Hyper6. Die hyper6 koelt m'n P4 3.2 wél een northwood zelfs PASSIEF. Met een lowspeed fan moet ie die prescott makkelijk aankunnen!
De CU kan ik niet in verband met mn arctic (de beugel die in het pci slot steund). De Cu vind ik daarbij ook nog te zwaar. Ik zal morgen de cooler nog es een keer vervangen en anders koop ik toch maar een nieuwe. De cooler draait gewoon op volle toeren (2600rpm).

Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze Zalman niet cooler kan, ik bedoel als ik de reviews lees dan moet dat gewoon mogelijk zijn. Vind het maar vreemd.

edit: volgens de reviews is het verschil tussen de CU en de AICU nihiel.

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 10-01-2005 22:13 ]

• Toink
  • Niet online
En toch is dat verschil er écht wel, geloof me. Ik heb hier beide koelers liggen en heb óók een Prescott 3.2 gehad voordat ik 'm nog even snel kon ruilen. De AlCu was écht te zwak en toen heb ik de Cu gekocht. Die deed het prima maar ging ratelen, dus terug naar fabrikant. Inmiddels die Coolermaster gekocht (vette toren trouwens!) en na 3 weken kreeg ik een nieuwe verpakking met Cu thuis. Die ligt nu mooi stof te happen terwijl de Hyper6 het vuile werk opknapt.

Ow, en dan is er nog een verschil (in koeling) tussen de Zalman CNPS-7000AICU en de Zalman CNPS-7000BAICU. Die B is dus alweer licht beter, zo schijnt. Maar hoe dan ook, het is met die 7000's van Zalman (op de 7700 na) allemaal maar nét aan op een Prescott.

[ Voor 23% gewijzigd door Toink op 10-01-2005 22:21 ]

• d0s
Kun je iets vertellen over het geluidsniveau van die hyper6, wel stukken meer herrie dan de zalman neem ik aan ?

Bedankt voor de info, ik heb trouwens de B versie van de 7000 :)

[ Voor 24% gewijzigd door d0s op 10-01-2005 22:22 ]

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Toink schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:09:

(waarom heb je dan ook de AlCu gepakt, als het prijsverschil toch bijna niks is vergeleken met de Cu versie?). Omdat je nu wéér met hetzelfde probleem zit zou ik zeggen pak gewoon de nieuwe 7700 of de Thermaltake Hyper6. Die hyper6 koelt m'n P4 3.2 wél een northwood zelfs PASSIEF. Met een lowspeed fan moet ie die prescott makkelijk aankunnen!
De Hyper6 is niet van Thermaltake maar van Coolermaster...

Teven denk ik dat de Alcu op full speed gewoon de Prescott goed kan koelen, volgens mij ligt het probleem eerder bij een brakke temperatuur uitlezing (of door processor, of door het moederbord zelf)

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Man ... ik snap niet wat je nu zeurd ... wil je dat ding kreng overclocken ? Indien ja, neem watercooling. Indien nee laat je zalman er lekker op, 70 graden is wel redelijk warm MAAR als ie stabiel blijft dan is er zoiezo weinig aan de hand. En mijn ervaring met asus mobo's (S-A dan wel) is dat de temp sensors meestal redelijk brak zijn. Houdt daar dus ook rekening mee en zie dat niet over het hoofd.

Zelfs al zou je CPU 70 graden stressed worden dan zal hij misschien in plaats van 20 jaar 15 jaar mee gaan, maar zie jij jezelf dat ding dan nog serieus willen gebruiken? vast niet.

LinkedIn
BlackIntel

• Thandor
  • Laatst online: 22:07

Thandor

SilverStreak

@EvilWhiteDragon

De volgens Intel maximale temperatuur van een Prescott 3,2GHz is 67,7ºC ;).
Grote kans dat zijn CPU dus gaat throttlen op 70ºC en dat kost hem performance.
Ik neem aan dat je het filmpje van THG gezien hebt :?, vergelijk het daar maar mee.

Tomshardware - Intel am Limit: Hohe Verlustleistung kann P4-Systeme ausbremsen

Dus óf betere koeling óf een AMD Athlon 64 :)

[ Voor 28% gewijzigd door Thandor op 10-01-2005 22:38 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
heb je al even gekeken wat voor temperatuur je bios aangeeft? Verder raad ik de zalmans NIET aan voor goeie koeling. Ze zijn meer op stilte gericht dan het zaakje echt cool houden (ook de nieuwste 7700 serie). Koop zoals gezegd een Coolermaster Hyper 6 of een Thermalright SP94 (die heb ik). Uiteraard met een redelijk krachtige fan erop.

Wat case en casefans heb je er nu inzitten?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Thandor
  • Laatst online: 22:07

Thandor

SilverStreak

BvK P4 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:39:
heb je al even gekeken wat voor temperatuur je bios aangeeft? Verder raad ik de zalmans NIET aan voor goeie koeling. Ze zijn meer op stilte gericht dan het zaakje echt cool houden (ook de nieuwste 7700 serie). Koop zoals gezegd een Coolermaster Hyper 6 of een Thermalright SP94 (die heb ik). Uiteraard met een redelijk krachtige fan erop.

Ik heb hier een CNPS7000B-AlCu. Heeft ooit op een AMD Athlon 1000 @ 1080 @ 1,9V gezeten en zit nu op een AMD Duron 1800 @ ~2100 @ 1,59V.

De AMD Athlon 1000 werdt niet meer dan ~55 graden op de allerlaagste stand. Dit was met een casetemp van 41 graden. Op de hoogste stand koelt zo'n koeler erg goed, zeker als je kijkt naar de geluidsproductie.

Zoals hierboven al gezegd werd, de CNPS7000B-Cu zou wel genoeg koelen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

P4P800 heeft volgens mij ook een niet al-te accurate sensor.

Op het werk hebben we er ook een. Of je er nou een Prescott 2,8Ghz (@3,3Ghz natuurlijk) instopt, of een Northwood 2Ghz, beide zegt ie dat ie idle 45ºC is, en beide is ie stressed iets in de 60ºC.

Idle voelt ie beide keren gewoon redelijk koel aan. En stressed voelt alleen de Prescott een beetje warm aan (niet extreem), terwijl de Northwood niet gek veel warmte produceert.

Dus ik vertrouw die sensors gewoon niet.

(m'n oude asus P4S800 gaf juist te laag aan...lager dus dan de CPU echt was, met een verschil van wel 15 tot 20ºC! ...ook geen beste sensor dus)

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

asus t2p barebone met 3.2ghz prescott zelfde als TS.

idle 33C, stressed 55C.. In combinatie met een of andere Tt cooler die er al op zat. dus niet de stock intel cooler. met Q-fan enabled draait idle nu op 1962RPM

/edit de cooler die eropzit is een ThermalTake Spark7+

http://www.thermaltake.com/coolers/spark/a1545.htm

[ Voor 73% gewijzigd door mvz op 11-01-2005 00:05 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Toink
  • Niet online
d0s schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:21:
Kun je iets vertellen over het geluidsniveau van die hyper6, wel stukken meer herrie dan de zalman neem ik aan ?

Bedankt voor de info, ik heb trouwens de B versie van de 7000 :)
Nou, geloof het dus of niet maar de mijn Coolermaster Hyper6 koelt passief, dus geluidsloos. (zie specs). En de fan die je erop zet mag je helemaal zelf weten. Ik heb hier nog een papst liggen voor een mogelijk noodgeval (zomer, 40 graden binnen etc ;)) maar dat maak je dus net zo bont als je zelf wil. Standaard zit er al één of andere fan bij maar ik weet niet hoe die zich verhoudt met de Zalman. Ik meen gelezen te hebben dat het niet veel scheelt met de 7700.

• Toink
  • Niet online
Swandertj schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:27:
[...]

De Hyper6 is niet van Thermaltake maar van Coolermaster...

Teven denk ik dat de Alcu op full speed gewoon de Prescott goed kan koelen, volgens mij ligt het probleem eerder bij een brakke temperatuur uitlezing (of door processor, of door het moederbord zelf)
Sorry, typo..... de AlCu kan op full speed de Prescott koelen, maar laat dat goed gerust weg. Hij loopt gewoon vét op z'n tenen (en dan is het nu winter).

Verwijderd

Asus-boardjes hebben wel vaker een slechte temp meter. Op men P5P800 geeftie aan dattie 56 graden idle is, maar als je het koelblok vastpakt, dan istie warm, niet heet.

• d0s
BvK P4 schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:39:

Ik heb een chieftec kast:

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.de/images/big/MX-01B-D-U.jpg

En 2 casefans van coolermaster:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/022cadc8255451b094c17c2d54e1fe70.jpg

Net als nu is mn computer idle gewoon 60 graden, dat kan niet goed zijn.
Ga morgen de cooler er eens opnieuw opzetten, heb nog arctic silver over dus.
Als hij dan nog niet genoeg koelt verkoop ik mn zalman en koop ik zo'n coolermaster.

Verwijderd

Zoals hierboven gezegd, deze moet je hebben http://www.tweakend.nl/?ArtDetail=1001005690, heb er zelf 2 om een P4 3,2 GHz en een 3Ghz te koelen.
is toch echt een hele goeie cooler.
42 stressed op de laagste stand :) heel m'n case geisoleerd met isolatie materiaal ...3harde schijven zonder case extra koelers behalve dan een 12 cm in me voeding :)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik heb nu ook een ASUS P5P800 met precies dezelfde proc als de TS. Ik draai met een Zalman 7700Cu op nog net geen 1000 toeren (dus zeker niet voluit) een mooie ronde 40 graden.
Als ik aan het gamen ben wordt mijn proc zoals me mobo aan geeft iets over de 50 graden.

Heb 4 casefans van papst. 2intake voor onderin en 2 outtake achter bovenin en een coolermaster realpower 450 die een 120mm heeft die boven me cpu zit.

Heb ook heel vaak gehoord dat het per bios ook wel is scheelt. Is je bios de laatste versie en dan bedoel ik niet de 1006 beta.

Self reflection is the school of wisdom

• d0s
Bios versie is 1004, gewoon alles up to date dus :)

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Dan denk ik gewoon dat je sensor niet helemaal goed is. Bij ASUS hebben ze hele goede borden maar de sensors die er meestal op zitten zijn niet echt helemaal jofel. Dus om het geld en moeite te besparen bench eerst eventjes en dan als je computer bezig is even voelen of je koeler echt warm wordt.

offtopic:
@wouterhelm hieronder: Dat zeg ik... Gamma

[ Voor 15% gewijzigd door Ventrigo op 11-01-2005 10:38 ]

Self reflection is the school of wisdom

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 12:48
Als de heathsink niet te warm wordt hoef je je geen zorgen te maken.

De temperaturen worden vandaag de dag niet alleen gemeten, maar ook berekend (vraag me niet waarom). Die berekening is behoorlijk complex, vandaar dat ie niet altijd perfect is. Vaak zie je ook met BIOS updates dat ze de berekening verbeterd hebben.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:50
uit verschillende reviews is gebleken dat er tussen de 7000CU en de 7000ALCU amper verschil zit, ik denk dat je beter een 7700ALCU kan nemen.

• d0s
Even een update, gisteravond heb ik de computer noodgedwongen uit moeten zetten omdat hij te warm werd volgens pc probe. Vamiddag kwam ik dus thuis en toen wou die niet meer booten. Ik dus de kast opengeschroeft en de cooler er opnieuw ingezet, met als resultaat nog steeds geen boot. Breng de comp morgen dus naar de mycom en dan weet ik meer.

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zou Arctic cooling Freezer 7 aanraden! (Niet duurder dan 30 euro, zeer stil, even goed als Thermalright XP-90) :)

Hope for the best, prepare for the worst...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je je kast open hebt, hebben die case-fans ook geen zin he :P

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
Ik snap niet hoe Toink erbij komt dat de ALCU en CU maar nét goed genoeg koelen om de prescott op full speed op redelijke temps te krijgen. En laten we reeel zijn, de temps van de TS zijn niet echt redelijk. Waarom vertel je onzin? Ik weet zeker dat jij het met me eens bent dat de Zalman 7000B zoiezo beter koelt dan welke stock koeling dan ook, gezien de stock koeling óók de prescott op 'net-goed-genoeg' temps krijgt, is het niet meer dan normaal dat een goed uitgedachte en proffesionele koeler zoals de Zalman CNPS7000B de prescott wél degelijk op aangename temps moet krijgen. Goed, als Zalman zelf al aangeeft dat je hem in het geval van een prescott niet op low settings moet zetten, moet je dat natuurlijk ook niet doen. Maar met de fan op high-speed zou die zéker te weten stukke beter moeten koelen dan je stock koeling, wat die nu dus niet altijd doet.

Wat zijn dus waarschijnlijk een van je problemen?
- koeler zit niet goed (het komt vaker voor dan je denkt! check dit dus ff)
- te veel/weinig koelpasta (vooral te veel is funest!)
- zoals al meerdere malen gezegt: je temp sensor werkt niet echt goed en geeft dus verkeerde waarden door

Zonder twijfel zou de Zalman CNPS7000B je 3,2ghz Prescott goed moeten koelen. Ik weet dit, omdat ik namelijk exact dezelfde koeler heb, en exact dezelfde 3,2ghz Prescott E0 stepping!
Controleer dus goed of de koeler goed zit, gebruik iig koelpasta maar zeker niet te veel.

Is het overigens stoffig in je kast? dat is namelijk voor geen enkele koeler goed. Wat ik ook raar vindt, is dat de toevoeging van 2 casefans geen nut had. Júist de Zalman CNPS7000B is erg gevoelig voor een aangename casetemp. De casetemp zou met 2 casefans zeker moeten dalen! Heb je de fans wel goed gezet (onderaan aanzuigen, bovenaan uit de kast blazen? en dus niet toevallig verkeerd om gezet?)

[ Voor 3% gewijzigd door Niles op 11-01-2005 21:32 ]

• d0s
Nee ze staan zeker goed :)
Gister tijdens het opnieuw opzetten van de cooler wel een hoop kabels weggewerkt, was echt een zooitje dus ik denk misschien helpt dat. Maarja zoals gezegd boot de computer nu niet meer.

• Toink
  • Niet online
Niles schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:36:
Ik snap niet hoe Toink erbij komt dat de ALCU en CU maar nét goed genoeg koelen om de prescott op full speed op redelijke temps te krijgen. En laten we reeel zijn, de temps van de TS zijn niet echt redelijk. Waarom vertel je onzin? Ik weet zeker dat jij het met me eens bent dat de Zalman 7000B beter koelt dan welke stock koeling dan ook, gezien de stock koeling óók de prescott op 'net-goed-genoeg' temps krijgt, is het niet meer dan normaal dat een goed uitgedachte en proffesionele koeler zoals de Zalman CNPS7000B de prescott wél degelijk op aangename temps moet krijgen.
Zeg blaas jij ff is wat stoom af voordat je met dit soort stoere praat komt. Op low-speed raadt Zalman het af. Op high speed zit je daar maar net wat boven. Als je casetemp dan al wat hoger is dan een willekeurige normale pc heb je dus al een probleem. De stockkoeler koelt evengoed alleen maakte die een enorme herrie en dat doet de Zalman een stuk minder @ full speed. Bovendien zal een stockkoeler gewoon als een dolle gaan draaien als je casetemp hoger is dan normaal.

Het koelend vermogen zal dan misschien vergelijkbaar zijn, maar het koelend bereik absoluut niet. Ik ben indertijd dagenlang aan het testen en meten geweest om te kijken hoe de verschillende koelers werkten met een Prescott 3.2, zowel in een behuizing met goede als met slechte airflow. De Zalman ALCU deed bij mij in een goede behuizing hetzelfde werk als de stock, dooreengenomen wél stiller (temperatuurverschillen klein), maar in een behuizing met een slechte flow gaat hij echt onderuit waar de Intel gewoon als een gek begint te draaien. De CU-versie doet het een stuk beter en stiller in een goede behuizing en presteert minimaal beter in een behuizing met een slechte flow (dus hoge case-temp). Ik heb deze drie koelers achtereenvolgens en diverse malen getest. Er vanuitgaand dat de temp-sensor zijn werk gewoon deed durf ik vrij zeker te zeggen dat een ander hetzelfde zal ervaren, al dan niet met een (klein) verschil.

De basis van het verhaal is dat Intel heeft aangegeven dat je een bepaalde airflow moet hebben om een goede case-temp te behouden, anders is de temp van een Prescott op het randje. Veel mensen kopen nog steeds een willekeurig kast, zetten er een koeler in die zijn werk kan doen in een goede omgeving, maar vergeten daarbij dat die omgeving juist NIET goed is en dan voldoet de bijgeleverde koeler nog net maar die moet daar bijna voor op hol slaat. Een Zalman gooit de handdoek in de ring omdat hij niet gemaakt is op toerentallen van 5500/6000rpm.

Als je dan een Zalman wil nemen en je wil het op safe spelen, dan pak je er toch één die riant binnen de marge zit? En zeker voor het prijsverschil van nog geen 10 euro zou ik daar persoonlijk niet over hoeven te twijfelen, mits hij natuurlijk past in de behuizing, dus vandaar dag ik zeg pak de 7700 en niet de 7000 die maar nét aan is.

[ Voor 30% gewijzigd door Toink op 12-01-2005 16:42 ]

• Reset2003
  • Niet online
Ik heb ook een p4 3.2 Ghz prescott met de Zalman CNPS7700-Cu (die hele zware).
Ik heb mn systeem overgeclockt tot 3.6 Ghz.
De temps zijn 41 load en 58 graden stressed. Weet nou niet of ik er echt blij mee moet zijn :? ???

Koeler doet zeer goed z'n werk en ben er ook tevreden over het geluid dat i maakt (hoor je bijna niet, of het moet fluisterstil zijn).
Ik heb mn systeem nog niet tot z'n max geclocked, maar zit er denk ik wel bijna aan.
Ik vind het een zeer goeie koeler en ik zou hem iedereen aanraden die niet teveel met z'n pc op reis gaat >:)

Vind het ook wel jammer dat ik de mp niet kan veranderen. Ik heb net de verkeerde prescot gekocht :'( anders kon ik wellicht nog verder overclocken.

Nog ff een plaatje :)
Afbeeldingslocatie: http://fantasy.onfirehosting.net/picserver/img.php?/3MYEFMDZ54JG/Z041RT0P6QUK/JPEG/1105713332//457u

[ Voor 12% gewijzigd door Reset2003 op 14-01-2005 19:08 ]

Dell U2711HM | Dell1707FP | Logitech G510 | Coolermaster Stacker 830 | Intel Core i5 2500K | AsRock Z68 Extr3 Gen3 | Corsair Vengeance LP 16gig DDR3 1600Mhz | XFX6870 1gig | Samsung SH-222AB DVDRW | Samsung 820 series 120gig SSD boot disk

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Lees mijn topicstart maar even door: [Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu

Heb hetzelfde probleem, geen oplossing helaas, weliswaar haal ik niet jouw temps maar hoog zijn ze wel :|

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Reset2003
  • Niet online
Ghostrider(NL) schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:11:
Lees mijn topicstart maar even door: [Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu

Heb hetzelfde probleem, geen oplossing helaas, weliswaar haal ik niet jouw temps maar hoog zijn ze wel :|
K heb hem gelezen, mn prescot word dus ongeveer 10 graden warmer dan z'n northwood versie onder load en word ongeveer 13 graden warmer onder load. Ik vind het niet echt schokkend, zolang mn processor maar onder de 70 graden blijft zodat i niet gaat throttelen ofsjo :)

Nog wel een vraagje wat ik niet zo snel kon vinden is of de presscot het sudden death probleem heeft (bij de northwood mocht je niet boven de 1.7 volt gaan dacht ik). Is er ook een grens waar je je aan moet houden bij de prescot zodat i nog een tijdje meekan (jaartje of 5), want ik heb hem nu op 1.440 volt gezet (standaard voltage is 1.400 dacht ik).

Dell U2711HM | Dell1707FP | Logitech G510 | Coolermaster Stacker 830 | Intel Core i5 2500K | AsRock Z68 Extr3 Gen3 | Corsair Vengeance LP 16gig DDR3 1600Mhz | XFX6870 1gig | Samsung SH-222AB DVDRW | Samsung 820 series 120gig SSD boot disk

Verwijderd

Mn asusp5ad2 reboot sinds de hitte v gisteren. Kan geen cpu-heavy dingen meer doen zoals Generals :'( . De prescott was ok met standaard intel maar die heb ik vervangen door de nexuspht775.Sindsdien gaat ie bij gaming naar de 60 en nu dus met die warme dagen naar de 75.
Die heatpad oplossing v intel is prima eigenlijk maar ik wilde stilte dus nu moet ik weer een andere cooler. :/
Heb een p4 550 prescott3,4 en een coolermaster cavalier kast. Er zit maar 1 fan in achter dus daar kan ik ook nog wat verbeteren . Blijft lullig dat het eerst allemaal prima was.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De prescott vreet nou eenmaal veel stroom en geeft er veel warmte voor terug. Zorg er in ieder geval voor dat je koeler goed contact maakt met de heatspreader van de CPU (het koelblok moet echt warm worden, controleer dit)
Verder is bij zo'n processor een redelijke airflow ook aan te bevelen.
Meet trouwens ook eens de temperaturen na met een externe temperatuur sensor, soms kan het zijn dat de sensors gewoon brak zijn.

offtopic:
Ik snap alleen niet waarom je dit topic nou kickt met deze mededeling.

Verwijderd

ff een vraagje mijn P4 3Ghz 1mb cache is 68C, is dat normaal?

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
Jaaaaaa waarom heb je dan nog niet aan de heatsink gevoelt?
Iedereen kun je lezen heeft het idee dat je temp sensors brak zijn, maar ik lees niks over dat jij aan de heatsink gevoelt hebt...
Als hij echt 60 graden is zul je redelijk snel je fikken terug trekken. Kun je hem bij die uitgelezen temperatuur gewoon vasthouden dan klopt de uitmeting dus niet. Tenzij de heatsink slecht contact maakt met de cpu natuurlijk-

[ Voor 9% gewijzigd door J0J0 op 27-05-2005 12:39 ]

specs

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
meschien ligt het niet aan zijn hardware maar aan de buiten tempratuur die de laaste dagen erg gestegen is ? 8)7

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025
Ja dat zou nog wel kunnen ja...
Mijn temp ligt nu ook zo'n 10 graden hoger dan voorheen.
P4 3ghz Northwood met een zalman CNPS 7000ALCU op 1400 toeren. temp idle 43 graden, dat was dus zo'n 32-33. Maarja ik mis nu een rear casefan wat nogal scheelt.

specs

Verwijderd

NomadTitan schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:41:
meschien ligt het niet aan zijn hardware maar aan de buiten tempratuur die de laaste dagen erg gestegen is ? 8)7
dat is de reden dat ik dit topic een trapje geef. ;)

Verwijderd

Ik ga een extra casefan doen deze week want mn tagan480 maakt de boel ook heter, daar moet maar es wat warme lucht weggehaald worden.

• BvK P4
  • Laatst online: 25-03-2017
denk dat de cpu van de TS nu wel richting de 80graden komt met dit weer :P Manier om te testen of de sensor wel de goeie temp aanwijst: koeler uitzetten, cpu volop belasten en dan kijken op welke temp ie uitvalt. Dan kijk je wat de max temp is van de cpu op de site van intel.

Als de temp sensor bijv 80 graden aangeeft, en dan valt de pc uit terwijl op de site staat dat ie bij 70 uitvalt..dan geeft ie dus 10 graden te warm aan :)

De TS heeft trouwens n C0 cpu. Dit zijn de eerste prescott's die enorm heet worden. De D0's en vooral de E0's zijn al een stuk koeler. De E0's zijn btw ook nog super te oc'en op stock vcore >:)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Ik heb vorig jaar juli een pc gekocht, eigelijk nooit zoveel problemen mee gehad. In December heb ik mijn huidige kast gekocht en toen begonnen (voor mijn gevoel) de problemen. De pc draaide idle op zi'n 45 graden en stressed werdt de pc makkelijk 70graden. In mijn oude kast was dit idle37en 50 stressed.
Omdat dit gepaard ging met een hoop lawaai ben ik gaan zoeken naar een oplossing. Deze vond ik in (dacht) ik in de Zallman CNPS7700-AICu. Dit hielp niet echt. De pc werdt wel stiller maar niet koeler. Deze heb er toen weer terug uitgehaald en mijn oude (boxed) cooler met terug geplaats. Tot een paar dage geleden liep de pc best aardig. Idle 45-47 graden en stressed 65.
Daarna begon de CPU-temperatuur weer op te lopen. Vandaag was het hoogtepunt qua temperatuur. De CPU werdt 76 graden en alle coolers stonden volluit te 'loeien'. Ook toen ik de zijkant open zette bleef de temperatuur hoog. Nu heb ik wel een vrij warme kamer maar ook ook in de huiskamer word ie deze temperatuur. De BIOS is ook pas geupdate. Ik vraag me nu dus af wat mijn probeem zou kunnen zijn.

Specs:
Kast Cooltek Agressor
Intel MB Rocklake BLDK865PERL
Intel P4E 3.0Ghz 1Mb cache + boxed cooler
1024 DDRram
ATI9800Pro 128mb (weet niet van welk merk, als aanbieding bij MyCom 2maanden terug)
120GB 7200 8mb SATA
Lite-on DVD speler
Lite-on DVD-brander 16x dual layer
2x 80mm fans van Coolermaster
1x 120mm fan van Coolermaster

Functies:
DVD kijken/branden, spelletjes (NFSU2, The Sims2, Rome Total War)
internet, tekstverwerken, MSN, Foto's bewerken

• NNF
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

-- Never mind |:( --

[ Voor 86% gewijzigd door NNF op 19-06-2005 12:57 ]

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Toink schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 16:28:
[...]

De stockkoeler koelt evengoed alleen maakte die een enorme herrie en dat doet de Zalman een stuk minder @ full speed.
.
Dan heb je iets niet goed gedaan makker. Ik heb net mijn stockkoeler vervangen door een CNPS7000B AlCu op mijn 3.2E en ik heb een positief temperatuur verschil van +/- 10 graden.

Hij koelt dus zeker beter

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
controleer toch maar eens of je koeler wel warm wordt.
bij mij is de cpu 55"C nu idle en als ik me vinger op de koeler leg brand ik me vingers
dat betekent dat de koeler goed contact maakt met de core
als hij niet warm wordt maakt hij geen contact en koelt dus minimaal

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

....

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 13:29 ]

Verwijderd

Ik heb dan wel niet een prescott, maar misschien wel een idee waar mensen wat aan hebben.
In mijn (budget) kast zit een tunnel die over de processor heenschuift, en aan de zijkant van de kast uitmond. deze helpt echt heel erg veel! hier scheelt het op een niet warme processor (40graden) wel zo'n 8 graden.
Misschien een idee om zoiets te fabriceren?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:37

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2005 @ 20:15:
I zit precies met het zelfde probleem ik heb een Prescott 3.2GHZ 52idle en 62stressed :(
Ik kan niet eens een spelletje spelen. :/
Iemand een idee?
Koop een artic SuperSilent 4 Ultra TC Houd mijn 3,2 (northwood) keurig op 38gr idle en stressed niet meer als 44. tevens hoor je m ook bijna niet. :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

....

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 13:20 ]

Pagina: 1