HD kwaliteit branden op DVD !

Pagina: 1
Acties:
  • 613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Ik heb vanaf de site http://www.microsoft.com/...film/ContentShowcase.aspx
een WMV film gedownload van 1080 P (Progressive) en deze met NERO gebrand op een DVD-RW.
Wanneer ik dit bestand afdraai is het beeld goed helder op een niet HD-TV.
Speelt de DVD speler hem ook af op 1080 P m.b.t. het uitgooien van het videokanaal. Deze gaat via composiet (tulp) naar de TV.
Onze gewone TV ondersteunt uiteraard geen 1080 P, maar wat doet hij met het videosignaal, deïnterlacen of doet de DVD speler dit al gelijk.

Heb zelf n.l. wel een HD-TV, dus daar zal het beeld nog scherper op moeten zijn, echter heb ik nog geen DVD-speler. Heb zelfs component aansluiting, dus een DVD-speler met component was voor mij een vereiste en ben nog even in afwachting voor een breder aanbod daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
met composiet krijg je sowieso het slechtste beeld wat er te krijgen valt. Dus lage resolutie, slechte kleuren en interlaced :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

M. Mulder schreef op maandag 10 januari 2005 @ 17:32:
Ik heb vanaf de site http://www.microsoft.com/...film/ContentShowcase.aspx
een WMV film gedownload van 1080 P (Progressive) en deze met NERO gebrand op een DVD-RW.
Wanneer ik dit bestand afdraai is het beeld goed helder op een niet HD-TV.
Speelt de DVD speler hem ook af op 1080 P m.b.t. het uitgooien van het videokanaal. Deze gaat via composiet (tulp) naar de TV.
Onze gewone TV ondersteunt uiteraard geen 1080 P, maar wat doet hij met het videosignaal, deïnterlacen of doet de DVD speler dit al gelijk.

Heb zelf n.l. wel een HD-TV, dus daar zal het beeld nog scherper op moeten zijn, echter heb ik nog geen DVD-speler. Heb zelfs component aansluiting, dus een DVD-speler met component was voor mij een vereiste en ben nog even in afwachting voor een breder aanbod daarvoor.
Ik geloof dat je het concept High Definition nog niet helemaal begrepen hebt :). High Def is een nieuwe video standaard, jij denkt nog in PAL. Een DVD speler kan zoiezo geen High Def dingen afspelen natuurlijk, die snapt alleen maar PAL (en dan ook specifieke formaten). Je kan natuurlijk best je HD film op je pc afspelen en dan via de tv out naar je tv gooien, maar dan is hele nut van High Definition weg :+. Aangezien er dan gewoon weer PAL van gemaakt wordt :) (en nog lelijk ook).

En wat betreft je vraag over wat er met het 1080P signaal gebeurt (helemaal niks, want de DVD speler snapt helemaal niks van die HD film), ooit wel eens over nagedacht waar die P voor staat ;) : Progressive. Dat hoeft dus niet gedeïnterlaced te worden. High Def is gelukkig in tegenstelling tot PAL meestal al progressive, deïnterlacen gaat als het goed is over niet al te lang iets van het verleden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Je brand de DVD / Blu-Ray disc / HDDVD, weg met behulp van een High Def. kwaliteit. Dat houdt in dat er Progressive film opstaat en dat er wellicht andere parameters volledig worden benut, zoals luminantie bijv. Ik noem maar wat.

Maar de DVD speler gooit hem met een bepaalde frequentie eruit, in dit geval zou dat 50 Hz zijn en met zo''n 25 frames per seconde. netals PAL.
Zou dat betekenen dat met een DVD speler die geschikt is voor High Def. films de frames per seconde ook omhoog gaan ?

De D.I.S.T. TV van JVC die ik heb heeft het "liefst" progressive input vanaf de DVD speler. Nou goed dan koop je een Progressive scan DVD speler.
Als ik nou zo'n High Defenition film bij microsoft weghaal, die 1080 P is gecodeerd, dan betekent dat ik het hoogst mogelijke uit een film kan halen wat momenteel mogelijk is.
Zelfs een Blu-Ray met High Def kwaliteit zou hetzelfde beeld geven op mijn HDTV. Tenzij de frames per seconde hoger liggen en het aantal Hz bij een Blu-Ray speler.

Kan iemand hier een antwoord opgeven !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 23:13
Volgens mij snap ik je niet helemaal. Maar huidige DVD spelers spelen geen HD materiaal af. HD materiaal moet je met je PC afspelen. Minimaal 3ghz geloof ik..Ik wacht met smart op de eerste Blu-ray spelers met HDMI of DVI, schijnt dat Sony al 1500 titels in HD heeft klaarliggen :*)

HD is niet per defenitie progressive hoor. 1080i heb je ook en 720p ook (1/4 HD heet dat geloof ik). HD betekend dat de film op een veel hogere resolutie als normale dvd's is opgenomen. Nadeel is dat je meer rekenkracht nodig hebt om een plaatje op het beeld te toveren. En aangezien dit nu nog softwarematig gaat heb je er een flinke pc voor nodig. Dr zijn wel chippies die het hardewarematig oplossen in ontwikkeling geloof ik.

[ Voor 44% gewijzigd door @baddon op 11-01-2005 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Probeer maar eens zo'n HD filmpje te downen van Microsoft van 1080 P (sorry ik wist ook dat de 1080i c.q. 720 P ook tot de HD horen, maar ik wou even het uiterste noemen :) ) en dan deze middels Nero te branden op DVD.

Dat gaat uitstekend, zonder dat er gedecodeerd wordt. Welke kwaliteit film zit erop dan wanneer ik hem heb gebrand? Is daar een proggie voor die dat kan weergeven (zoveel lijnen progressive bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Een DVD-speler speelt geen windows media bestanden af (nouja, er zijn er wel die dat kunnen, maar die kunnen vast geen 1080 i of p aan, want dat kost vreselijk veel resources).

Zeker kun je zo'n bestand op een DVD branden (net als alle andere bestanden), maar de DVD-speler kan er helemaal niets mee.

Aan je TV-out heb je ook niets. Als je TV DVI heeft kun je zo je PC aansluiten en de beelden in best mogelijke kwaliteit bekijken.

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 11-01-2005 18:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06 16:04

Initial G

f.k.a. GKLQuake

wat voor HD-TV heb je dan? kun je die niet op je videokaart aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Als je een JVC D.I.S.T. TV hebt heb je maximaal 770P zie ik net op de JVC site. Dus volwaardige 1080P krijg je er sowiezo niet op. Het beste kun je sataliet pakken daar zitten een paar HDTV kanalen op. Of je moet de eerdergenoemde pc op je tv aansluiten bijvoorbeeld met een VGA naar Component kabeltje of DVI of HDMI als je tv dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik heb de HV28-37s van JVC.

De DVD peler speelt die windows media bestanden wel gewoon af, die ik heb gebrand op 1080 P. Zet de DVD speler dit dan gewoon om naar 1080i of wat daoet hij er eigenlijk mee.

Kan je per definitie geen High Def. kwaliteit op een (huidige) DVD branden en deze in een Progressive Scan DVD speler laten afdraaien, zodat hij daadwerkelijk ook 1080 P eruit gooit. Of zijn de huidige Progressive Scan spelers alleen maar geschikt voor 720 P.

Er zijn dus een aantal criteria m.b.t. beeldkwaliteit die aan de High Def moeten voldoen. Als je die dus op de huidige DVD brand kan de rode laser dan niet de gebrande range aan putjes snel genoeg aftasten en deze doorgeven aan de output van de DVD speler?

Stel voor 5 seconden film moeten er 1 miljoen putjes worden gebrand, wil je de volledige capaciteit van de High Def film benutten. Bij de Bluy-Ray zitten de putjes veel dichter op elkaar en is dit een peace of cookie, want de schijf hoeft bijvoorbeeld maar 3 keer rond te draaien willen alle putjes gelezen worden, echter bij de normale DVD moet deze wel 20 keer ronddraaien en lukt het niet om de volledige sequentie putjes binnen die 5 seconden uit te lezen, immers de putjes staan verder uit elkaar.

Met dit oorbeeld moet duidelijk zijn, op welke denklijn ik zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Je stand-alone DVD speler (dus niet die in je pc) speelt HD-WMV bestanden van 1080P af? Ze er dan ook maar eff bij welke DVD speler je hebt. Interessant.
Mijn Philips 963SA kan na firmwarehack wel 1080i uitsturen maar ik heb er nooit het nut van ingezien. Misschien moet ik het maar eens proberen.

[ Voor 56% gewijzigd door @baddon op 11-01-2005 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Het is inderdaad een goede mogelijkheid om VGA to Component stekker te gebruiken. Maar als ik een film uit de videotheek in mijn DVD speler druk, dan spuugt hij nog steeds een interlaced beeld uit, want de videotheekfilms zijn allemaal interlaced.

Kan je DVD speler in de PC wel progressive DVD's uitlezen en dus ook een progressive signaal over de VGA to Component uitgooien ?

Abaddon1

Die speelt inderdaad de gebrande DVD met de 1080P film af. Probeer het maar eens zou ik zeggen. De DVD speler zou hem wel om zetten naar een interlaced signaal ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door M. Mulder op 11-01-2005 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Alle DVD films zijn interlaced. Met jouw D.I.S.T beeldscherm maakt jouw TV er zelf Progressive van als je DVD-Speler het niet doet dus daar hoef je je niet druk over te maken

Quote van JVC site: JVC’s D.I.S.T. uses an exclusive digital algorithm to upconvert any video source to the set’s highest possible resolution – 720p.

Ik raad je aan eens wat onderzoek te gaan doen...

EDIT:
En welke DVD speler heb je?
Wat voor bestand heb je gebrand? .wmv .mpg?
Hoe heb je gebrand? Gewoon plompverloren het bestand op de dvd gezet of een mapjes VIDEO_TS aangemaakt? Of nera make a movie dvd ofzo gebruikt.
Waar heb je het bestand vandaan?

Let wel dat een hele HD-Film 1.8 uur ofzo toch snel 3 dvd's aan ruimte inneemt @ 1080i.

[ Voor 35% gewijzigd door @baddon op 11-01-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Op de site http://www.microsoft.com/...film/ContentShowcase.aspx
kun je 1080 P filmpjes downloaden en dus ook branden

De D.I.S.T. processor gebruikt tracking pull-down (3-2) als hij dat het beste vind of maakt van interlaced een progressive scan of hij maakt er 1080i van. Het hart van D.I.S.T regelt dat inderdaad.

Maar jah daarvoor moet de TV wel dingen gaan omzetten encdaarom heeft een progressive aanbod van een DVD speler de voorkeur, zodat er zo min mogelijk verlies aan kwaliteit is.

Zou je het es willen proberen en het mij laten weten of jouw DVD speler het ook afspeelt? Heb hem zelf op een DVD RW gefikt en afgespeeld in een Pioneer DVD speler van 1,5 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Welke pioneer dvd speler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dat is de Pioneer DVD speler XV-DV77, maar ik vermoedt toch dat Nero hem om heeft gezet dat WMV bestand naar een interlaced opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
M. Mulder schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:12:
Dat is de Pioneer DVD speler XV-DV77, maar ik vermoedt toch dat Nero hem om heeft gezet dat WMV bestand naar een interlaced opbouw.
Hoe heb je hem gebrand, VIDEO DVD, DATA DVD? In het laatste geval lijkt het me iig helemaal onwaarschijnlijk dat hij het converteerd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Met Nero d.m.v. DVD Video [VR] !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
M. Mulder schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 20:29:
Met Nero d.m.v. DVD Video [VR] !!!
Waarom nu ineens dikgedrukt, volgens mij had je dat laatste nog niet gezegd anders? :P

Overigens, als ik met Nero (gewoon de Classic mode) een DVD Video wil branden accepteerd hij alleen vob, ifo en bup files? Een wmv krijg ik er nieteens op? Als je zo'n Nero SmartStart iets of een of andere andere wizard gebruikt heb kan ik me voorstellen dat hij het geconverteerd heeft, wat voor files zie je op je PC als je je gebrande DVD bekijkt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Haha, I/m sorry for de fat text, niet zo bedoeld hoor :P

Daar staan gewoon .ifo en .vob bestanden op in de Video_TS map ook staat er nog een Video_Rm map op met .dat en .bup bestanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lekkere vage boel allemaal :P. Je snapt het duidelijk nog steeds niet, is niet erg, maar het helpt wel als je vragen beantwoordt en naar suggesties luistert :).

Er is op dit moment gewoon geen enkele DVD speler die High Definition films kan afspelen. Waar je mee bezig bent is onzinnig. Je kan het best op DVDs fikken, doe ik ook met mijn High Def films, maar dat is alleen maar ter opslag. Je DVD speler kan niks met High Def films. Wat jij gedaan hebt waarschijnlijk, is het omlaag converten naar PAL. Dan is het dus geen High Def meer :P !

Nogmaals: als je High Def wilt kijken, moet dat hoe dan ook via je pc. Dat kan op je monitor, of op een andere display die High Def resoluties aankan aangesloten via VGA of DVI.

Ik kijk zelf veel High Def films op mijn 720p projector. Die is aangesloten op mijn pc via DVI (en binnenkort via VGA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
D'r zijn wel DVD spelers van DivX die HD Divx bestanden kunnen afspelen, kijk maar op www.divx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Op deze site staat toch echt een HD DVD speler van Samsung
http://www.hear.nl/cgi-bi...gi?nieuws_id=1535&LIMIT=0

Deze kan 720 P aan, maar dat doet hij d.m.v. opschaling, hmm zou hij geen discs kunnen lezen die al 720 P zijn?

Gebeurd cker d.m.v. een 3 : 2 pulldown

[ Voor 9% gewijzigd door M. Mulder op 11-01-2005 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Jah mijn dvd-speler kan upscalen naar 1080i maar je zit nog steeds vast aan de reso van de dvd dus veel verschil zie je echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Upscaling is geen native resolutie maar een lijndubbelaar, dan kun je net zo goed een foto schieten met een 0,39 Mpixel digitale camera van xx jaar oud en die met fotoshop uitvergroten naar 2 megapixel (om de vergelijking eens te trekken) ;)

Misschien is ook wel zo handig om je eerst in te lezen in de materie (H/E/S)DTV (en dan met name de native afhandeling [zonder conversie/upscaling dus!] van 1280x720 bij 60p, 60i, 30p of 24p en 1920x1080 bij 60i, 30p of 24p) :
http://hdtvinfoport.com/
http://www.maxentusa.com/uploads/files/33.pdf

In de handleiding wordt iig geen enkel woord gesproken over native afhandeling van HDTV resoluties, alleen over upscaling van DVD/(S)VCD bronmateriaal: http://downloadcenter.sam...6095258890_HD935xelNL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Goed,

Mijn TV kan dus 720 P aan (staat ook in het boekje van JVC), maar om je optimale kwaliteit te behouden zul je DVD's moeten hebben die 720 P weggezet zijn en DVD spelers die die 720 P kunnen lezen.

Als ik de replies lees kan ik concluderen dat het niet mogelijk is om op DVD 720 P weg te zetten en er ook nog geen DVD spelers bestaan die dit uit kunnen lezen.

Eigenlijk pak ik hiermee de kern van mijn vraag, waarop ik graag het antwoord van zou willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-06 16:47
M. Mulder schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 23:24:Als ik de replies lees kan ik concluderen dat het niet mogelijk is om op DVD 720 P weg te zetten en er ook nog geen DVD spelers bestaan die dit uit kunnen lezen.
Je kan het wel branden op een DVD maar dan als data net als data op een CD-ROM alleen de PC snap het dan.

Voor de rest zijn je conclusies juist. Nog een jaar wachten en dan komen de eerste HD-DVD films (waar blijft Blu-Ray eigenlijk) op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Nou ik ben blij dat mijn conclusies juist zijn :)

Het maximale wat een DVD speler (stand-alone) nu kan uitlezen en door kan spelen op de output zijn dus 480P, maar de meeste DVD's zijn allemaal 480i

Welk nadeel heeft het met mijn TV gezien, wanneer ik i.p.v. 480P DVD's, 480i DVD's laat afspelen? Immers de TV (met D.I.S.T. -core) zet de siganelen van 480i toch om in 480P of wellicht 1080i ???? Waarin zul je dat gaan merken met het beeld op de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In je bewegingsscherpte als eerste, aangezien er namelijk minder (de helft om precies te zijn) beeldlijnen per seconden verstuurd worden omdat deze missen op een interlaced bron. Daarnaast gaan er ook conversieproblemen spelen (elke converter heeft vóór- en nadelen bij het omzetten van interlaced naar progressive beeld) waardoor er uiteindelijk complete sites/reviews zijn die deze problemen aantippen per encoderchip (dvdspeler) en bronmateriaal (dvd's). Deze zelfde problematiek/discussies zie je ook bij 100Hz vs. 50Hz. TV's en de voor-/nadelen van digitale bewerking om dit eindresultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Met deze informatie ga ik toch wellicht afwachten op DVD spelers (HD DVD c.q. Blu-Ray) die minimaal 720 Progressive kunnen uitlezen en daardoor op mijn component input van de TV ook daadwerkelijk 720P inbrengen.

Zou zonde zijn als ik niet "rechtstreeks" de 720P gebruik van mijn T.V. Maar ik moet zeggen, bij een verdubbeling van de beeldlijnen die ik kan instellen op de T.V. is toch duidelijk te merken dat er een kwaliteitsverbetering in zit. Meer detail, maar bij TV-programma's vaak ook meer zichtbare ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Volgens mij si de BRON dus de DVD zelf altijd interlaced. Je dvd speler maakt er Progressive van. Er zijn geen dvd's met 480P. Misschien hele speciale versies ik heb ooit gehoord van superbit dvd's maar volgens mij is dat increased video bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60298

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de denon 1910 dan kan deze dvd's uitsturen op 720p en 1080i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60298

M. Mulder schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 13:21:
Nou ik ben blij dat mijn conclusies juist zijn :)

Het maximale wat een DVD speler (stand-alone) nu kan uitlezen en door kan spelen op de output zijn dus 480P, maar de meeste DVD's zijn allemaal 480i

Welk nadeel heeft het met mijn TV gezien, wanneer ik i.p.v. 480P DVD's, 480i DVD's laat afspelen? Immers de TV (met D.I.S.T. -core) zet de siganelen van 480i toch om in 480P of wellicht 1080i ???? Waarin zul je dat gaan merken met het beeld op de TV
Je tv heeft geen 1080 beeldlijnen dus je tv zal er zeker geen 1080i van maken. Als een tv hdtv-ready is dan wil dat vaak alleen maar zeggen dat ze 720p en 1080i als input accepteren en dat vervolgens weer lekker downscalen naar de resolutie van de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
De TV heeft 720 beeldlijnen, dus hij kan er inderdaad geen 1080i van maken, maar gaat deze idd aanpassen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwman
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 16:48
Abaddon1 schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:05:
Als je een JVC D.I.S.T. TV hebt heb je maximaal 770P zie ik net op de JVC site. Dus volwaardige 1080P krijg je er sowiezo niet op. Het beste kun je sataliet pakken daar zitten een paar HDTV kanalen op. Of je moet de eerdergenoemde pc op je tv aansluiten bijvoorbeeld met een VGA naar Component kabeltje of DVI of HDMI als je tv dat heeft.
Weet je ook waar je een kabel kan krijgen dan die van VGA naar Component gaat. Ik kan ze namelijk nergens vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Abaddon1 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:03:
Volgens mij si de BRON dus de DVD zelf altijd interlaced. Je dvd speler maakt er Progressive van. Er zijn geen dvd's met 480P. Misschien hele speciale versies ik heb ooit gehoord van superbit dvd's maar volgens mij is dat increased video bitrate.
Nee, DVD Video is PAL of NTSC en dus interlaced.
bmwman schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 21:59:
[...]

Weet je ook waar je een kabel kan krijgen dan die van VGA naar Component gaat. Ik kan ze namelijk nergens vinden?
Die kabel bestaat ook niet :). VGA is RGB plus sync signalen (dat is eigenlijk ook component, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet wat jij bedoelt). Daar kan je niet met een simpel verloopje Y,PB/PR,CB/CR van maken (component video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Zo'n kabel bestaat wel hoor:

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 17:38
Ook die kabels converteren het signaal niet. Als ik een vga aansluiting maak met aan de andere kant een rood, groen en blauwe plug betekent het nog niet dat ik een vga-component kabel heb :). Dan moet ik de bron (pc) nog zo instellen dat deze component uitstuurt of een converter er tussen zetten. Dit staat ook op die site aangegeven.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Anoniem: 60298 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:10:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de denon 1910 dan kan deze dvd's uitsturen op 720p en 1080i.
Alleen op de DVI uitgang is dit mogelijk.

DVD's kunnen zowel progressive als interlaced zijn. Afhankelijk van de mogelijkheden van je stand-alone wordt dit in "Interlaced" of "Progressive" uitgestuurd. Voor een gewone TV zal dit dus vrijwel altijd Interlaced (progressive DVD's worden dus omgezet) zijn (TV van M. Mulder uitgezonderd). Heb je een Plasma. LCD of Beamer dan is (als je speler dit ondersteunt) Progressive jouw stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Noem me eens een progressive dvd dan..Hoe heet die dan Terminator 3 P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Nee Terminator 2 (Extreme Edition)
http://www.microsoft.com/..._provider/film/T2DVD.aspx

Met 1080P !!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ik had het over een dvd die in je stand-alone dvd speler afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je bent wel lekker eigenwijs he :P ?

Let op deze kabel allleen gebruiken als de aangesloten apparatuur gechikt is voor component video/YUV, anders heeft u onze converter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat is GEEN DVD video, maar een (nee twee) data DVD die je met windows media player af kan spelen.
DVD set includes the first Windows Media High Definition Video DVD-ROM
Jag schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:06:
[...]
Nee, DVD Video is PAL of NTSC en dus interlaced.
Dit weet ik niet 100% zeker. Volgens mij kan materiaal heel goed progressive op een DVD staan, alleen zal de PAL uitgang van een DVD speler er altijd interlaced van maken (door twee keer een half beeld af te spelen).

JVC zegt dit ergens op hun site (bij een 720P camcorder):
The software also allows HD content to be saved on D-VHS, or burned down to 16:9 480/30p progressive DVDs with ImageMixer DVD software for viewing and sharing digital movies on any progressive DVD player for a genuine theater-like experience.
The software also allows HD content to be saved on D-VHS, or burned down to 16:9 480/30p progressive DVDs with ImageMixer DVD software for viewing and sharing digital movies on any progressive DVD player for a genuine theater-like experience.
Daarmee kan je dus wel progressive DVD's maken, alleen uiteraard niet 720P. Het komt helaas niet verder dan 480P, maar dat is op 82cm tocg niet zo heel erg belangrijk nog.

[ Voor 63% gewijzigd door JvS op 13-01-2005 13:23 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik ben inderdaad eigenwijs JAG ;) , maar die kabel is wel geschikt mits je een component input hebt op je T.V. en die heb ik, zo vermeld de site. Als je die niet hebt, ja dan werkt dat kabeltje niet :)

Maar als jij cker weet dat je uit een VGA connecter geen YUV (Y,Cr,Cb) signaal uit kan sturen, jah dan snap ik niet de mensen die de tekst bij die kabel hebben gezet. Ik weet het in ieder geval NIET cker :D

Heb hier eerder een threat over gehad en weet nog dat er toen naar voren kwam dat er wel DVD's bestaan die 480P zijn (zeer weinig). Maar de meeste DVD spelers gooien deze er gewoon 480i uit.
Je kunt in NERO trouwens ook films progressive branden, ik neem aan dat deze dan 480P wordt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

M. Mulder schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 14:00:
Maar als jij cker weet dat je uit een VGA connecter geen YUV (Y,Cr,Cb) signaal uit kan sturen, jah dan snap ik niet de mensen die de tekst bij die kabel hebben gezet. Ik weet het in ieder geval NIET cker
Je haalt echt nog steeds vanalles door elkaar... Een [b]connector stuurt zowiezo niets uit, dat doet een videokaart/chip. EN de meeste videokaarten sturen gewoon een VGA signaal. Maar als een videokaart dat wil en kan, dan kan er natuurlijk ook gewoon een Pal of een progressive signaal uitgestuurd worden. Een matrox videokaart (G400, G450, G550 en de nieuwe wschl ook) kan dat bijvoorbeeld en sommige (nieuwe!) Ati radeon's kunnen dat ook. Alleen DAN heb je wat aan zo'n kabeltje, maar dan had er waarschijnlijk al eentje bij de kaart gezeten of dan staat het in grote schreeuwerige letters op de doos.

De meeste videokaarten sturen over de VGA uitgang alleen maar VGA signaal.
maar die kabel is wel geschikt mits je een component input hebt op je T.V
Gaan we even een lesje begrijpend lezen doen, ok? Dit staat op de site: "De VGA in of uitgang moet al geschikt zijn voor het Component Video Signaal". Dat betekent dus dat de VGA (jaja) uitgang geschikt moet zijn voor compenent video, anders krijg je namelijk gewoon een VGA signaal op die kabel en daar snapt je TV echt gegarandeerd geen hol van (anders had er wel een praktische VGA plug opgezeten, zoals bij projectoren en monitoren).
Heb hier eerder een threat over gehad en weet nog dat er toen naar voren kwam dat er wel DVD's bestaan die 480P zijn (zeer weinig). Maar de meeste DVD spelers gooien deze er gewoon 480i uit.
Alle DVD spelers gooien er gewoon PAL interlaced uit dan, alleen progressive spelers gooien er progressive uit, maar dat doen ze ook als je er een Pal interlaced DVD indoet.
Je kunt in NERO trouwens ook films progressive branden, ik neem aan dat deze dan 480P wordt !
Dat zit er dik in

Ik ga hier nu verder geen woorden aan vuil maken. Lees nou gewoon eens rustig en goed. Hou niet zo eigenwijs vast aan je eigen inzichten, anders heeft en topic ook geen zin, als je alleen maar zit te wachten op bevestiging

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 13-01-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Je kunt het beeld interlaced op een DVD zetten dan wordt het er interlaced af gehaald. En je kunt het beeld er progressive op zetten met daarbij de instructie (flags) hoe het er interlaced af te halen, dan wordt het er ook interlaced afgehaald dus. Het plaatje 'staat' dan wel progressive opgeslagen, het resultaat is alsnog interlaced.

Progressive spelers kunnen dit vervolgens wel weer de-interlacen door naar het beeld te kijken of naar de flags te kijken of wat dan ook. Maar je hebt altijd ergens met interlaced te maken.

Kortom, HD kwaliteit op een DVD gaat niet lukken. Wel met een PC welke je dan aansluit op de TV. Koop dan een videokaart of andere kaart met een HD component uitgang. Enkel een verloopkabel zal niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 13:04
er zijn volgens mij hdtv decoders die wel een harde schijf hebben. We hebben het dan niet over wmv maar over mpeg 2 (ts). Deze decoders zitten meestal bij een sat receiver (aangezien sat channels wat eerder met hdtv zijn). Er is dan ook wel een manier om hdtv films op die harde schijven te uploaden en het dan te kijken.

overigens vergt hdtv niet per definitie 3 ghz oid ik had voorheen een athlon 1600 en daar kon ik ook heel goed hdtv films op kijken.

even op een rijtje. DVD =! hdtv. je moet een verschil maken tussen het media en de manier van opslaan.

dvd-video is niet hdtv kwaliteit. simpelweg omdat de resolutie niet omhoog kan schalen. dvd-ram daar kan je alles opzetten, dus ook die wmvtjes die je gedownload hebt, maar ook ts streams (hdtv van sat receivers) en realmedia (om maar iets geks te noemen.

HDTV's kunnen alleen HDTV streams afbeelden als ze op de correcte manier worden aangesloten. Door dvi of vga kabels, of composiet kabels (niet composite dat is iets anders). Je tv ondersteund niet opeens hdtv omdat je een hd filmpje op je pc afspeelt en er eits op je tv verschijnt.

[ Voor 42% gewijzigd door justice strike op 13-01-2005 19:36 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ok nu snap ik er nix meer van. Wat is het nut om een dvd progressive op te slaan als deze alleen uitgelezen kan worden door progressive scan dvd spelers zoals hierboven gezegd word. Ik zou het nog kunnen begrijpen als een progressive dvd op een dvd speler zonder progressive TOCH progressive output krijgt omdat de dvd speler zelf geen processing hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Abaddon1 schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 23:43:
Noem me eens een progressive dvd dan..Hoe heet die dan Terminator 3 P :P
Op mijn HK DVD31 DVD-speler kan gegevens opvragen hoe de film op de schijf staat en hoe deze uitgestuurt wordt. Daar heb ik de info vandaan dat er verschillende progressive DVD's bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Normaal gesproken stuurt een DVD-speler het signaal Interlaced uit ongeacht hoe de film op DVD staat. Een gewone kan alleen maar Interlaced signaal aan.

Progressive spelers kunnen de film naast interlaced ook progressive ongeacht hoe de film op DVD staat. Oftewel, je stelt je speler in op Progressive en dan wordt alles progressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Abaddon1 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:02:
Ok nu snap ik er nix meer van. Wat is het nut om een dvd progressive op te slaan als deze alleen uitgelezen kan worden door progressive scan dvd spelers zoals hierboven gezegd word. Ik zou het nog kunnen begrijpen als een progressive dvd op een dvd speler zonder progressive TOCH progressive output krijgt omdat de dvd speler zelf geen processing hoeft te doen.
Het nut is vooral voor ntsc van belang. Dan hoef je 24 volledige frames op te slaan en geef je d.m.v. flags de instructies om het interlaced er af te halen. NTSC is namelijk 60 fields, ofwel halve frames, per seconde. Om van 24 frames per sec. er 60 te maken moet je af en toe een halve frame (field) herhalen. Die instructie kun je dan ook meteen met de flags doen. Het komt er op neer dat als je het progressive opslaat je 24 frames per seconde nodig hebt, met flags maak je er 60 fields interlaced van. Sla je het interlaced op dan heb je dus 60 fields = 30 frames per seconde nodig. Scheelt 6 frames.

Overigens is het niet zo dat enkel progressive spelers de progressive opgeslagen plaatjes kunnen lezen. Een progressive speler is grofweg hetzelfde als een interlaced speler, maar dan met de mogelijkheid om het daarna weer terug te bouwen naar progressive.
Ik denk dat je de php operator " != " (not equal) bedoeldt? :P ;)
in woorden is het meteen voor iedereen duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ja ja het begrijpend lezen is onvoldoende, maar ik had de onderste tekst gelezen waar dit stond:
Let op deze kabel allleen gebruiken als de aangesloten apparatuur geschikt is voor component video/YUV, anders heeft u onze converter nodig.
Dus ik ging er van uit dat alleen de aangesloten apparatuur, dus de TV er geschikt voor moest zijn. Ik redeneerde vanuit de PC. Ook ging ik van Abaddon1 zijn antwoord uit: "Een VGA naar component kabeltje er tussen gooien".

Natuurlijk weet ik ook dat de connecter zelf niet de output genereert, maar hij stuurt wel signalen (doorsturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Best wel humor dat er zoveel misverstanden zijn over DVD, HD materiaal enz. Als je geen frames wilt droppen op een full 1080p wmv'tje zul je toch een flinke processor nodig hebben P4 met 3ghz is geen luxe. Als je daarbij ffdshow proccessing wilt gebruiken dan is het maar minimaal denk ik.

De hamvraag is waarom dvd's niet gewoon altijd met (pal) 576p materiaal gevuld worden. Het is immers veel makkelijker om te interlacen dan andersom. Volgens mij maken veel authors een rotzooi van de flag indeling.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 13-01-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Anoniem: 62484 schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 22:41:
Best wel humor dat er zoveel misverstanden zijn over DVD, HD materiaal enz. Als je geen frames wilt droppen op een full 1080p wmv'tje zul je toch een flinke processor nodig hebben P4 met 3ghz is geen luxe. Als je daarbij ffdshow proccessing wilt gebruiken dan is het maar minimaal denk ik.
serieuze gelul dus, ik kon al 1080P films (wmv) kijken op een athlon xp 1600+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Knap dan hoor want mijn p4 2700 512mb heeft nog lag met 1080P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
moet je niet zoveel programma's draaien :P misschien ligt het aan het geheugen, had namelijk 700+ mb aan geheugen, geheugen verbruik wil namelijk nogal eens spiken tijdens het afspelen van zo'n filmpje. Niet gek als je bedenkt dat filmpjes nogwel een 10mbit bandwith kunnen hebben, gecompressed en dat dit uncompressed nogal wat meer zou kunnen zijn :)

overigens kan het aan heel veel liggen, framebuffers videoacceleratie etc.. dus echt aanwijzen wat het is zou ik ook niet kunnen.

desalnietemin zou ik zelf niet voor windows media hdtv formaat kiezen. Simpelweg omdat het niet zo standaard is als ts (== mpeg 2)

ts is ook een stuk makkelijker te verkrijgen dan wmv hdtv. Heb zelf maar enkele films in wmv gezien tegenover het grotere ts aanbod.

[ Voor 99% gewijzigd door justice strike op 14-01-2005 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het is echt geen gelul hoor, ik heb zelf een Xp2500 (1024mb geheugen, Radeon9700pro) en dan nog zit ik nog wel eens tegen de 100% cpu belasting aan. Het hangt gewoon heel erg af van welke codec/programma je gebruikt. De elecard mpeg2 decoder geeft bijvoorbeeld een heel hoog cpu gebruik, die ene opensource codec veel lager. WinDVD 6 (eigen codecs) geeft zo'n 40% cpu gebruik met 1080i films, goed te doen dus. Maar MediaPlayerClassic geeft 90-100% cpu belasting met 1080i films.
En het vervelende is dat je niet zo maar degene met het minste cpu belasting kan kiezen, omdat je in praktijk redelijk veel .ts streams problemen (deinterlace artefacten, helemaal niet spelen, niet kunnen "spoelen") geven met specifieke decoders/progs. Ik gebruik zowel WinDVD, Zoomplayer (elecard), MPC als TheaterTek2.

En bij mij is 1080p wmv eigenlijk niet goed speelbaar, cpu continu op 100% met lichte framedrops. 720p gaat nog wel goed. Ik vind overigens wmv een stuk betere codec dan mpeg2, niet zo gek ook natuurlijk gezien hoe oud mpeg2 is.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 14-01-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Jag schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:55:
Het is echt geen gelul hoor, ik heb zelf een Xp2500 (1024mb geheugen, Radeon9700pro) en dan nog zit ik nog wel eens tegen de 100% cpu belasting aan. Het hangt gewoon heel erg af van welke codec/programma je gebruikt. De elecard mpeg2 decoder geeft bijvoorbeeld een heel hoog cpu gebruik, die ene opensource codec veel lager. WinDVD 6 (eigen codecs) geeft zo'n 40% cpu gebruik met 1080i films, goed te doen dus. Maar MediaPlayerClassic geeft 90-100% cpu belasting met 1080i films.
En het vervelende is dat je niet zo maar degene met het minste cpu belasting kan kiezen, omdat je in praktijk redelijk veel .ts streams problemen (deinterlace artefacten, helemaal niet spelen, niet kunnen "spoelen") geven met specifieke decoders/progs. Ik gebruik zowel WinDVD, Zoomplayer (elecard), MPC als TheaterTek2.

En bij mij is 1080p wmv eigenlijk niet goed speelbaar, cpu continu op 100% met lichte framedrops. 720p gaat nog wel goed. Ik vind overigens wmv een stuk betere codec dan mpeg2, niet zo gek ook natuurlijk gezien hoe oud mpeg2 is.
je moet eens kijken naar videolan die heeft een redelijk efficiente player (voor ts)
alle features die je zou willen (en meer) zitten er op (videowall is wel zo geweldig met multimon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Toch apart, bij mij heb ik met die 1080p samples (van ms wmv) een cpu gebruik van 60-70%, bij 720p 40-50%, geen drops, haperingen, etc. Op een P4 2,4 GHz, 1024MB (zowel 1600x1200 als 1920x1080, fullscreen). Zoomplayer als player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
het kan ook gewoon wel zonder al te extreme pc specs .. je denkt toch niet dat ze een 3 ghz processor in die sat decoders hebben zitten of wel?

zelfs al zou je zeggen dat decoder chips gespecialiseerd zijn en efficienter zijn, die dingen draaien op amper een paar honderd mhz (genoeg om passief gekoeld te worden)

je gaat me niet vertellen dat windows en de processor zo log zijn dat ze 8 keer meer snelheid nodig hebben? dat lijkt me niet. bedenk maar eens dat je met een athlon 500 mhz met gemak een dvdtje kan bekijken (mpeg2) dat is 7XX bij 5XX

nu heb je 19xx by 1080 grofweg 4keer het oppervlak, Je kan dan wel stellen dat je aan een 2ghz wel ongeveer genoeg hebt (grof gerekent). dat is niet gerekent de extra sse instructie set en de optimalisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je gaat me niet vertellen dat windows en de processor zo log zijn dat ze 8 keer meer snelheid nodig hebben? dat lijkt me niet. bedenk maar eens dat je met een athlon 500 mhz met gemak een dvdtje kan bekijken (mpeg2) dat is 7XX bij 5XX
MPEG2 kun je met een 33MHz dedicated hardwarechip afspelen, met een P2 zo'n 400MHz, dus dat is een factor 12 ;)

De decoderchips van Sigma Designs die MPEG-2 HDTV kunnen afspelen lopen op 150MHz (EM8610 ARM) terwijl de MPEG-2 HDTV / MPEG-4 Part 2 HDTV / WMV9/VC-1 HDTV / H.264 HDTV capable chips zo'n 200 MHz nodig hebben (EM8620L / SMP8630 ARM). Dus als jij schat dat er ongeveer 2Ghz generieke CPU nodig is, dan is de verhouding dus 10x ;)

Kortom: het is wel erger als jij denkt en dan nog zit er in die chip parallelle verwerking voor audio decoding en afhandeling van subtitels, OSD en nog veel meer zut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gespecialiseerde processors kunnen altijd veel meer. Een 250Mhz ATI radeon chip kan meer 3d berekeningen dan 10 P3 3Ghz's kunnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
dat snap ik, maar het is wel mogelijk om hdtv op een athlon 1600 mp te draaien. vergeet niet dathet ook veel ligt aan hoe de codec gebouwd is.

daarbij ben ik niet de enige die hem draaiend gekregen heeft op een pc met lagere specs. Ik vind het dan ook onzinnig om iedereen aan te raden minimaal een 3ghz te nemen om hdtv te kijken.

(overigens over die 3d berekeningen, er zijn codecs die de videokaart gebruiken om gedeeltelijke berekeningen te doen om films te decoden)

[ Voor 56% gewijzigd door justice strike op 15-01-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er zijn codecs die de videokaart gebruiken om gedeeltelijke berekeningen te doen om films te decoden
Klopt, niet alleen berekeningen qua decoding, maar ook wat betreft andere zaken : Anoniem: 44568 in "funkties videokaart voor video"
vergeet niet dathet ook veel ligt aan hoe de codec gebouwd is.
Zie het filmpje in de vorige link bijvoorbeeld. Een film kan behoorlijk ranzig gecompressed zijn...
Pagina: 1