Tweemaal achter elkaar Maxtor HDD stuk in dezelfde PC

Pagina: 1
Acties:

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Om maar even met de deur in huis te vallen...

Enkele maanden geleden kocht ik een HDD van Maxtor, een 80 gb U133 DiamondMax power 9.
Ongeveer 4 weken geleden is deze overleden.

Mooi naatje was dat, zeker omdat ik helemaal niet van te voren hoorde of zag aankomen dat dit ging gebeuren. Deze schijf werd nmlk als backup schijf gebruikt, de helft stond dus niet op ander backup materiaal.

Afijn, ik flink de smoor erin, en met al mijn bedoelingen een nieuwe schijf geregeld via een nogal bekende computerzaak :P Omdat ik er uiteindelijk achter gekomen was dat 80 gb niet genoeg was, heb ik enkele tientjes bijgelegd voor een Maxtor 160gb DiamondMax 10.

In eerste instantie nix mis mee, ik kocht deze eind december 2004.
Gister is deze schijf overleden in mijn pc, ook net als de andere maxtor, zonder waarschuwing of wat dan ook. Een plots gerammel, getik en ik kon fluiten naar mijn net nieuwe harde schijf welke ook backup materiaal bevatte (waaronder de vakantie foto's welke ik NOG niet op cd had gezet :( )

Nu vraag ik me dus af, is het mogelijk dat het aan mijn pc ligt dat de schijven stuk gaan?
Of ligt het gewoon aan maxtor? Ik heb namelijk nog een 2e schijf van Western Digital, welke 60gb is, deze draait al anderhalf jaar zonder problemen......

Even ter informatie mijn pc

AMD Athlon XP 2600+ Barton
512 MB DDR
Asus A7V8X laatste rev. (bios update)
Windows XP Prof. NL

De pc bevatten geen controllers in wat voor zin dan ook....

Wabbawabbawabbawabba

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hierop moeten we antwoord schuldig blijven. Het kan net zo goed aan Maxtor als aan jou liggen. De betrouwbaarheid van de harddisk is grotendeels door jouzelf beïnvloedbaar, zie ook de OM FAQ / Beleid.

In de search zul je ook een hoop brakke Maxtors terugvinden:
[search=maxtor uitval]
[search=maxtor probleem]
[search=maxtor kapot]
[search=maxtor brak]
etc..

Maar dat heb je ook met alle andere merken. Van Maxtor lijken er meer problemen te zijn, maar Maxtor is dan ook de meestverkochte merk. Net zoals dat je best een hoop Asus-related problemen in PMG ziet, gewoon omdat dat het meestverkochte merk is.

Trouwens:
De pc bevatten geen controllers in wat voor zin dan ook
Geen 3rd party ATA controllers bedoel je zeker ;) Een beetje PC is voorzien van 100'en zo niet 1000'en controllers namelijk.

Verder heb ik de topictitel verduidelijkt. "Problemen met HDD" is zóó standaard en nietszeggend.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't aan je pc zou liggen als de WD schijven 't wel gewoon blijven doen.
Of zitten die WD en Maxtor op een andere IDE-port? Misschien dat die brak is?

Ik heb zelf nooit problemen met maxtor, doet 't al jaren.
Ik denk dat je gewoon dikke pech hebt gehad...

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
J2pc schreef op maandag 10 januari 2005 @ 09:41:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't aan je pc zou liggen als de WD schijven 't wel gewoon blijven doen.
Of zitten die WD en Maxtor op een andere IDE-port? Misschien dat die brak is?

Ik heb zelf nooit problemen met maxtor, doet 't al jaren.
Ik denk dat je gewoon dikke pech hebt gehad...
De harde schijven zitten beide op dezelfde aansluiting, alszijnde WD als master en Max als slave.

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 10 januari 2005 @ 09:40:
Hierop moeten we antwoord schuldig blijven. Het kan net zo goed aan Maxtor als aan jou liggen. De betrouwbaarheid van de harddisk is grotendeels door jouzelf beïnvloedbaar, zie ook de OM FAQ / Beleid.

In de search zul je ook een hoop brakke Maxtors terugvinden:
[search=maxtor uitval]
[search=maxtor probleem]
[search=maxtor kapot]
[search=maxtor brak]
etc..

Maar dat heb je ook met alle andere merken. Van Maxtor lijken er meer problemen te zijn, maar Maxtor is dan ook de meestverkochte merk. Net zoals dat je best een hoop Asus-related problemen in PMG ziet, gewoon omdat dat het meestverkochte merk is.

Trouwens:
[...]
Geen 3rd party ATA controllers bedoel je zeker ;) Een beetje PC is voorzien van 100'en zo niet 1000'en controllers namelijk.

Verder heb ik de topictitel verduidelijkt. "Problemen met HDD" is zóó standaard en nietszeggend.
Bedankt voor de kleine opheldering :) ik w8 nog even de rest van de reacties af (had trouwens al veel topics gelezen, maar niet echt iets wat echt betrekking had op mijn (waarschijnlijke) probleem. Iig bedankt voor de info :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

Ik heb precies zelfde specs als jij, zelfde mobo en processor en gisterenavond ook mijnn 80 GB overleden ook diamond maxtor :o

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:16:
Ik heb precies zelfde specs als jij, zelfde mobo en processor en gisterenavond ook mijnn 80 GB overleden ook diamond maxtor :o
en hoe oud was je HDD? Want die van mij zijn beide na geringe tijd overleden...

Ben net terug geweest naar de computerzaak, in mijn pauze, heb daar een half uur gestaan omdat ze eerst mijn hdd wilde testen, daar had ik dus geen tijd voor.

Ze wilde me niet een vervangend exemplaar mee geven, omdat eerst deze op integriteit getest moest worden (terwijl ik dit al gedaan had toen de hdd vol stond, waarbij deze een foutmelding aangaf in PowerMax, de test heb ik ook uitgevoerd op de hdd toen ik deze geformateerd had, kreeg toen dezelfde foutmelding.)

Ik wordt vanmiddag nog terug gebeld.

Snap alleen niet dat als ik zeg dat de hdd stuk is, dat ik geen vervangend model mee krijg, ik bedoel ; als iemand zegt dat de hdd tikt en vastloopt dan wil dat meestal zeggen dat de schijf stuk is, of zie ik dit verkeerd?

Nou ja, ik kan niets anders doen dan afwachten

Wabbawabbawabbawabba

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Brakke 12 Volt lijn @ voeding ?? En dan op de een of andere manier alleen een gedeelte ervan waar dan net elke keer je nieuwe schijf aan hangt ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maxtor disks zijn de enige disks die ik ken die 10% (of 15%, weet zo niet meer) beveiliging hebben op voedingslijnen. Klapt je spanning buiten dat bereik, slaat je harddisk gewoon spontaan af.

Ik heb dit gehad met een Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB 2MB geval in een K6/3+ 450 met een matrox videokaart, sloot geheugen en dus de genoemde HD en een redelijk stabiele Astec 110W PSU (dat ding heeft altijd die bak getrokken met 2x7200RPM SCSI disk erin, echter met een ATi 8bit ISA videokaart :P)

In mijn geval kon ik de disk nog "repareren" met powermax, heb na vervangen van PSU ook geen problemen weer gehad met dat ding. Inmiddels is dat ding al een dik halfjaar RAID-1 mirror van een 60GB maxtor (die andere 20GB gebruik ik als rotzooi storage), nog geen probleem weer mee gehad.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 10 januari 2005 @ 15:47:
Maxtor disks zijn de enige disks die ik ken die 10% (of 15%, weet zo niet meer) beveiliging hebben op voedingslijnen. Klapt je spanning buiten dat bereik, slaat je harddisk gewoon spontaan af.

Ik heb dit gehad met een Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB 2MB geval in een K6/3+ 450 met een matrox videokaart, sloot geheugen en dus de genoemde HD en een redelijk stabiele Astec 110W PSU (dat ding heeft altijd die bak getrokken met 2x7200RPM SCSI disk erin, echter met een ATi 8bit ISA videokaart :P)

In mijn geval kon ik de disk nog "repareren" met powermax, heb na vervangen van PSU ook geen problemen weer gehad met dat ding. Inmiddels is dat ding al een dik halfjaar RAID-1 mirror van een 60GB maxtor (die andere 20GB gebruik ik als rotzooi storage), nog geen probleem weer mee gehad.
Dat had het eventueel kunnen zijn, mits mijn voeding (wat ik er niet bij verteld had btw :P ) net 1 maandje oud is :) Alles in mijn pc loopt voor de volle 100% goed (daar ben ik ook echt 100% zeker van :) ) maarja, heb dus vanmiddag wel een nieuwe gekregen, 1tje die zelfs nog een maand later van de fabriekhal komt dan de vorige.

Deze heb ik meteen uitbundig getest, daarna vol gepompt (eerst gedeelt, 50/50, zoals de vorige) en dezelfde tests laten lopen, en het runned allemaal perfect nu :)

Iig allemaal bedankt voor de moeite _/-\o_

Wabbawabbawabbawabba

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:09

GreyGhost

Het is een spook

KatirZan schreef op maandag 10 januari 2005 @ 22:49:

Dat had het eventueel kunnen zijn, mits mijn voeding (wat ik er niet bij verteld had btw :P ) net 1 maandje oud is :) Alles in mijn pc loopt voor de volle 100% goed (daar ben ik ook echt 100% zeker van :) ) maarja, heb dus vanmiddag wel een nieuwe gekregen, 1tje die zelfs nog een maand later van de fabriekhal komt dan de vorige.

Deze heb ik meteen uitbundig getest, daarna vol gepompt (eerst gedeelt, 50/50, zoals de vorige) en dezelfde tests laten lopen, en het runned allemaal perfect nu :)

Iig allemaal bedankt voor de moeite _/-\o_
Mocht je dit nog lezen, het is wel verstandig om even je case temperatuur te checken en ook je hd temp als je pc een tijdje aan staat (b.v. met everest). Alles boven de 40 is aan de hoge kant zeker voor je HD.

Dat je voeding nieuw is zegt niet zoveel, meer de kwaliteit (A-merk), het wattage van de voeding en de max ampere op de 12 en 5 volt lijnen.

For I am grey, between the darkness and the light

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
GreyGhost schreef op maandag 10 januari 2005 @ 23:18:
[...]

Mocht je dit nog lezen, het is wel verstandig om even je case temperatuur te checken en ook je hd temp als je pc een tijdje aan staat (b.v. met everest). Alles boven de 40 is aan de hoge kant zeker voor je HD.

Dat je voeding nieuw is zegt niet zoveel, meer de kwaliteit (A-merk), het wattage van de voeding en de max ampere op de 12 en 5 volt lijnen.
Trust me :) dat zit allemaal wel goed :) case temp zit tussen 15 en 22 graden, proc temp is ietsje hoger :P rond de 48 stressed en mijn hdd temp zit rond de 35 :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1