Schijf kwijt??

Pagina: 1
Acties:

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 18:16
Situatie:
1 schijf 80gb als master
1 schijf 200 gb als slave
1 s-ata 120 gb
winxp als os
alle schijven geformatteerd als ntfs

Gisteren heb ik een nieuwe schijf ingebouwd en alle data die op mijn primaire schijf stond gebackupped.De nwe schijf is 200 gb,staat als slave,en opgedeeld in 2 primairy partities en geformatteerd als ntfs.
Na de back up heb ik van mijn masterschijf alle partities verwijderd,en heb daarna windows geinstalleerd
.
Nu heb ik het vermoeden ik dat ik beter geen primairy partities had kunnen aanmaken,maar 2 logical drives want dan had ik denk ik dit probleem niet gehad.Alleen ben ik daar nu te laat mee.

Nu is het zo dat mijn schijf in de bios herkend wordt,en ook bij computer management,alleen staat ie daar als unallocated,ofwel als hele ongepartitioneerde schijf,terwijl er echt 2 partities opstaan.
Ik heb gezocht hier,en wat ik vaak lees is dat de mbr kapot is.maar als ik het goed begrijp hoeft dat geen probleem te zijn omdat ik de schijf als ntfs heb geformatteerd.Is het dat,en zo ja,wat kan ik nou het beste doen.
En ook in de faq, http://gathering.tweakers...t_messages/649273#hdddata heb ik gekeken.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt,en ik begrijp er weinig van eigenlijk
Is het dat,en zo ja,wat kan ik nou het beste doen.
Dit vraag ik omdat er zeer belangrijke data opstaat,e-mail adressen,favorieten,noem maar op.

Ik heb trouwens gister de ultimate bootcd gedownload,maar daar staan zoveel schijf programma's op,dat ik niet weet welke ik moet hebben om mijn data te redden.

edit,er staat niet duidelijk in de faq omschreven hoe ik het zou moten doen met een slave schijf,of ik begrijp het niet

[quote]

Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Tot slot wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt.

[ Voor 24% gewijzigd door Corona op 09-01-2005 12:21 ]