[Windows -> Linux] Ik voel me verloren

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Matched: linux
Het moment is daar... als fervent Windows aanhangen heb ook ik de moeite genomen om Linux eens te installeren met het idee er ook echt wat mee te doen. Al eerder zijn er verwoede pogingen ondernomen om kennis te maken met Redhat, SuSe, Slackware en consorten, maar nu moet het er echt van gaan komen.

Ik kijk tegen een afstudeerstage op waar voornamelijk Debian wordt gebruikt als OS voor de servers. Echt veel maakt het me niet uit, ik wil nu eenmaal afstuderen, en ik ben van mening dat het voor een student informatica geen probleem mag zijn om een OS als Linux in de vingers te krijgen.

Op dit moment heb ik dus een helemaal standaard installatie van Debian staan. Ik kan inloggen, ik heb een standaard handleidinkje over hoe het systeem werkt; het kopieeren, verplaatsen, aanmaken en verwijderen van bestanden etc. Maar dat gedeelte heb ik in een grijs verleden al eens eerder gezien.

Het is best een eng idee om een OS op je eigen vertrouwde config te hebben waar je je totaal verloren in voelt. Ik heb geen idee waar te beginnen. Ik heb 7 CD's Debian liggen, waarvan ik er tot nu toe slechts 1 heb gebruikt. Ik ben angstig voor wat de andere 6 me kunnen brengen ;) De meeste sites die ik heb kunnen vinden duiken direct het diepe in... waar ik onherroepelijk verzuip.

Nu wil ik niet een vraag stellen als 'waar te beginnen', want dat is echt zo ongelooflijk afgezaagd. Daar is Google voor etc. etc. Maar ben ik de enige die zich in het begin echt helemaal kansloos voelde met het zwarte scherm vol grote letters waar een knipperende cursor je aanstaart als 'zeg het maar, wat wil je van me'? Geen idee, doe eens iets leuks? :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 14:36

St@m

@ Your Service

Je bent niet de enige, ik heb het een paar jaar geleden ook geprobeerd :P helaas zonder succes ;)
Ik denk dat binnenkort de tijd rijp is om een dualboot aan te maken :P Windows heeft zo goed als geen geheimen meer voor mij.
Ik ken een beetje het beleid van NOS, en waarschijnlijk hoef ik hier dan niet te komen met vragen :P maar misschien dat ik het binnenkort toch ga proberen (ik denk dat ik eerst maar eens met een GUI Linux ga beginnen trouwens)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 15:01

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik snap wat je voelt, omdat ik dit een paar maanden geleden ook heb gehad. Mijn pluspunt was dat ik vrienden had waar ik elk moment tegen kon zeuren 'hoe doe ik dit nou'. Ik leerde de commando's die ze me gaven, MAN ze, of INFO ze... dat hielp veel.

Je gebruikt Debian, dat is makkelijk punt #1: Packages. Je hoeft slechts 1 CD te gebruiken van die 7, en de rest via internet updaten/installeren. :) Je moet eens proberen iemand te vinden, een vriend die 'into Debian' is, en steeds tegen hem zeuren 'en hoe moet dat?' ;)

Oh ja.. je kan de GUI versie installeren van Debian om grafisch gewend te raken aan de linux structuur, kan je daarvan consoles opstarten zoals XTerm enzo, en daarmee dingen runnen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Trinsec op 07-01-2005 01:29 ]

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Hehehe ik heb krijg dan alleen zo snel het idee dat zo'n vriend hetzelfde over mij gaat denken als dat ik over al die prutsers doe dingen dingen komen vragen over Windows waarvan ik denk 'welcome to the wonderful world of DUH' :)

Misschien stomme vraag hoor, maar waar dienen die andere 6 CD's dan voor. Het hele systeem draait nu, als is het heel basic. Ik mag toch aannemen dat iedereen bij het installeren van programma's eerst online de laatste versie zoekt? Dus waarom zouden ze die er op deze manier op CD bij doen?
Oh ja.. je kan de GUI versie installeren van Debian
Ik dacht dat Debian er nou juist bekend om stond dattie geen grafische interface had? Tenminste, dat is mij ooit verteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Kaastosti op 07-01-2005 01:33 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Geen matches
Kaastosti schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:32:
Hehehe ik heb krijg dan alleen zo snel het idee dat zo'n vriend hetzelfde over mij gaat denken als dat ik over al die prutsers doe dingen dingen komen vragen over Windows waarvan ik denk 'welcome to the wonderful world of DUH' :)

Misschien stomme vraag hoor, maar waar dienen die andere 6 CD's dan voor. Het hele systeem draait nu, als is het heel basic. Ik mag toch aannemen dat iedereen bij het installeren van programma's eerst online de laatste versie zoekt? Dus waarom zouden ze die er op deze manier op CD bij doen?

[...]

Ik dacht dat Debian er nou juist bekend om stond dattie geen grafische interface had? Tenminste, dat is mij ooit verteld.
Debian heeft heus wel een grafische interface. KDE, Gnome, you name it. Tijdens installatie gewoon 'Desktop environment' kiezen, wordt dat gedoe automatisch voor je geselecteerd voor installatie. Tenminste, als je Sarge CDs heb.
De andere CDs zijn applicaties, software, allerlei meuk. De eerste CD is wat je daadwerkelijk nodig hebt voor install, voor de GUI, etc. Als je internet verbinding hebt, zal Debian waarschijnlijk (vooral met DHCP) zelf uitzoeken hoe contact te maken, en dan kan je gewoon via internet de applicaties downloaden, en verzekerd van zijn dat ze de laatste versie zijn, dat is toch wel wat handiger.

En vrienden moeten maar wennen aan 'DUH!' vragen. :P

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Okee dus de cursor knippert vriendelijk naar me.. ik heb DHCP geselecteerd en kennelijk vond ie dat goed en is alles geconfigureerd (dat verscheen tenminste op het scherm). Hoe krijg ik nu een verbinding, want 'lynx' werkte niet ;) als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb dus geen grafische interface voor zover ik kan vinden. Dat zegt waarschijnlijk meer over mijn zoekcapaciteiten dan over wat er te vinden is, maar ik kom dan ook niet veel verder dal 'ls -al' en 'locate een grafische interface' :)

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Geen matches
Lol. :P Je kan dus op internet komen? Je hebt waarschijnlijk niets geinstalleerd als ik je zo mag begrijpen. In dat geval moet je Lynx dus nog installeren. Tip: Ga naar root. Doe 'apt-get install lynx' ;) Lees de help over apt-get en apt-cache.. de Apt systeem is zeeeeeer handig, ben ik ook uber-blij mee. Ze verbazen me vaak met welke meuk ze toch al klaar hadden staan voor Debian voor installatie.
P.s. Je mag me MSNen, wil je wel met n00b tips helpen waar ik ook mee te maken heb gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Trinsec op 07-01-2005 01:44 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

't Belangrijkste is volgens mij dat je een Doel hebt. Ik ben begonnen met Slackware op een server, die als router/gateway moest fungeren, samba-server, apache, ftp, enz. Alles op een ouwe bak, dus alleen command-line. Een hoop gezoek en gedoe en gevloek in 't begin, maar na een tijdje begon 't te wennen, begon ik 't te snappen, lukten dingen, en werd 't echt leuk. Toen kwamen er meer doelen, tot ik alles zo'n beetje gerealiseerd had wat ik wilde (en dat was veel meer dan wat ik oorspronkelijk van plan was).

Tegen die tijd vond ik Windows zo saai geworden dat ik ook op m'n desktop Linux ben gaan draaien, ook Slackware. Dat was lastiger dan de server. Maar ik wilde alles kunnen wat ik in Windows kon, ook een mooi doel. Op sommige punten is het nog steeds niet zo ver, op andere punten weer veel verder. Maar 't is sowieso leuker.

Moraal van dit verhaal: stel jezelf een doel, dan pas kan je ergens voor gaan. Aan een OS heb je niks, je wilt er applicaties op draaien waarmee je kan doen wat je wilt doen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen matches
Mijn tip is om geen dual boot of vmware systeempje te installeren. Dan spring je toch te vaak terug naar Windows. Ik heb zelf redhat 9 op vmware geinstalleerd, maar na 3 dagen ben ik er mee gekapt. Mij allemaal veel te omslachtig.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Geen matches
Hmmm eindelijk nog eens een NOS vraag die het waard is om beantwoord te worden met meer dan 1 regel :)

Nou, je voelt je dus verloren, er ligt een massa kennis voor je, maar er weekt niets los. Waar te beginnen ?
Stel jezelf die vraag maar hou iets vertrouwd in gedachten. Windows bijvoorbeeld. Stel dat je niets wist van Windows, wat zou je dan willen doen ? Spelletje solitaire spelen ? Okay > probeer een spelletje solitair aan de praat te krijgen. Met Debian (hoe raar het ook mag klinken) heb je dan meteen een lange leidensweg af te leggen. X server configgen && desktop enviroment installeren (eerste gaat een biatch zijn ;)). Maar probeer daar eerst eens te geraken, het valt best wel mee.

Daarna kan je zoveel gaan uitzoeken, moet je gewoon even een doel kiezen en dat uitwerken.
Bijvoorbeeld, simpel LaTeX documentje maken, hello world eens maken in C, perl. Of een FTP servertje opzetten.

Of een voor een de initscriptjes eens bekijken... wat doet atd, wat doet fcron. Ah hoe maak ik een crontask etc etc.

Smijt gerust wat vragen in dit topic mocht je X niet aan de praat krijgen. Maar over het algemeen zou ik wegblijven van forums, IRC, IM als je advies vraagt om de simpele reden dat je het leerrijke denkwerk dan uit handen geeft. Je hebt dan wel resultaat, maar je bent er zelf niet beter van geworden :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nou ja... weet je wat het is... dat Windows ken ik onderhand wel, zoals jullie zelf ook al aangeven als beweegredenen om eens wat anders te proberen. Daar komt bij dat Linux veel gebruikt wordt in serveromgevingen. Ik sta, zoals gezegd, op het punt af te studeren en ik wil daarna (voor zover ik een redelijke kijk op de 'grote mensen wereld' kan hebben) iets met beheer gaan doen. Daar ontkom je gewoon niet aan Linux.. dus ik wil niet geheel onbeslagen ten ijs komen.

Daar komt bij dat ik het gewoon niet vind kunnen dat een student hogere informatica (wat er hoger aan is, zijn we nog niet uit met z'n allen) af kan studeren zonder gedegen kennis van meer besturingssystemen dan Windows. Het is wel heel makkelijk allemaal, maar ik wil toch wel iets meer weten van de verschillende mogelijkheden :)

Ik heb overigens wel een doel. Op dit moment heb ik een Windows 2003 Enterprise Server omgeving draaien voor webserver, ftp-server, mailserver etc. etc. Daar wil ik graag proberen een Linux omgeving van te maken, aangezien de systeem-eisen daarvoor een stuk lager liggen en ik het systeem wat ik op dit moment als server gebruik voor veel leukere doeleinden kan gebruiken :P

Dat apt systeem zal ik eens naar gaan kijken, hopen dat ik er uit kom. Dank je voor het aanbod voor hulp via MSN.. ik zal het ongetwijfeld nog nodig gaan hebben :)
Je hebt dan wel resultaat, maar je bent er zelf niet beter van geworden :)
Het is ook gewoon te makkelijk geworden om hulp te vragen tegenwoordig he :)

Maaruh ik ga nu toch wel m'n bedje opzoeken, morgen weer verder puzzelen. Bedankt voor de adviezen zover, ik ga er eens een nachtje over slapen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaastosti op 07-01-2005 02:01 ]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
Je kunt toch aparte boot partitie maken voor linux of zelfs wat met wvmware klussen ?
of extra disk met linux.
Kun je altijd nog terug naar oude omgeving.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Absoluut voor de grafische interface gaan hoor! Je hebt dan gewoon de programma's tot je beschikking die je gewend bent, zoals een goede browser (firefox) om op je gemak uit te googelen hoe iets moet, en een messenger (gaim) om direct 'DUH!' vragen te kunnen stellen aan je vrienden. :)

Mocht je vooral in Linux geinteresseerd zijn als server OS, dan is een grafische omgeving misschien niet strikt noodzakelijk (en vaak ook niet gewenst), maar het kan absoluut geen kwaad en je voelt je al snel net zo thuis als in Windows.

edit: Ik ben sinds 3 weken over van Windows naar Ubuntu Linux en heb me niet verloren gevoeld, maar je mist misschien wel sommige nuttige leermomenten en 'kicks' (al blijven die er genoeg).

[ Voor 17% gewijzigd door zwippie op 07-01-2005 02:11 ]

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Verwijderd

ik weet niet of je der wat aan hebt, maar ik zal je even kort vertellen hoe ik aan linux begonnen ben...
Ik deelde internet tussen vaste pc en laptop, ten tijde van windows 98. Me't een of ander softwaretooltje daarvoor. Dat was geen doen... crashen, om de 5 minuten geen internet meer ed. Toen ben ik naar een andere oplossing gaan zoeken, en kwam op linux uit: maak een router...
daar heb ik bijzonder lang mee bezig geweest, maar het werkte! Geiedelijk aan kreeg die router meer functies: webservertje omdat ik wel eens met webpagina's bezig was
bakje bleek te graag, dus mocht-ie enkel nog routen... Andere, oude pc gepakt (wel sneller dan router, dat was een 386 :-)) die nu webserver mocht zijn...
daarna kwam ik in de problemen met opslagcapaciteit: ik had te weinig... (breedband is er niet voor niks eh;-))
dus... in me 'nieuwe' server 2 hdd's ingebouwd, meteen in RAID dan maar. om aan dat volume aan te kunnen, ftp-server opgezet... Bleek onhandig, om telkens bestandne met ftp te versassen naar men windowsbakken (ondertussen had ook ma pc, en broer ook)
dus, gezocht en gevonden: samba! daar mee geknoeid, en aan de praat gekregen...

nu, recentelijk, ben ik ook voor mijn 'werkpc's' overgeschakeld op linux (fedora core), wegens de aanhoudende virus-aanvallen en andere zooi...
Windows 2000 staat nog wel op m'n pc (laptop dan) omdat ik op school nu eenmaal applicaties dien te gebruiken die onder linux niet draaien (en wine heb ik nog niet 100% werkend gekregen)
maar voor de rest: linux, altijd :) (zelfs m'n vriendin draait het nu, en is er enthousiast over!)

Linux is best bruikbaar voor iedereen:
mensen die mailen, chatten, surfen, office-suite gebruiken, dat kan allemaal perfect, minder toeters en bellen, geen gezooi met shareware programma's, kortom, geen last

mensen die 'meer' willen, servers etc, komen minstens evengoed aan hun trekken...

moraal van mijn verhaal: zorg dat je een doel hebt: DAT wil ik mijn linuxbak laten doen...

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Waarom debian kaal :?
Als je een mix wil tussen linux, debian en leerzaamheid, zou ik gaan voor Ubuntu. Fedora is voor de mensen die Redhat leuk vinden/vonden.

Draai zelf 3 installaties op mijn werkPC, Gentoo, Ubuntu en winXP en op mijn server draait een zo kaal mogelijke Debian unstable. (meer heeft dat beestje toch niet nodig voor zijn doeleinden)

Ubuntu heeft zeer goede support voor zo'n beetje alles, mijn agfa scanner pakte hij in 1 keer op en voor andere buiten PC'se devices is hij ook niet bang. Als er een conflict is kan je gelijk een Mozilla browsertje erbij openen om naar de (fout)melding te zoeken op www.google.com/linux ... en zo leer je het spelenderwijs. (zonder dat je werk/PC/leven ervanaf hangt omdat je in een console zit te werken/tegen de klok zit te werken)

X servers worden meestal zonder problemen geinstalleerd tijdens de setup/OS-installatie, met een paar uitzonderingen die fedora weer beter weet te omzeilen :( ...

Ubuntu is voor mij de KISS (Keep It Simple Stupid) linux. (wat niet inhoud dat je er een hoop van kan leren)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 07-01-2005 02:45 ]

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Debian kaal is zeker prettig om mee te beginnen: een lekker schoon systeem, geen rommel van allerlei "je wil een desktop dus dit heb je nodig" packages. Ik ben in maart 2004 overgestapt op Debian (na veel gezeur van collega's dat RedHat toch wel het Windows onder de Linuxen is). En ik moet zeggen, het bevalt me uitstekend, ik heb nu al meer controle over m'n systeem dan ik met Windows ooit gehad heb.

OK, ff een paar hele snelle tips, geen howto's, dat zoek je maar op Google op ;) :
- Het eerste wat je moet doen is je '/etc/apt/sources.list' configureren, het configuratie bestand van apt-get (ik zou kiezen voor de 'testing' versie van Debian. Als je nog niet bekend bent met Linux is 'unstable' niet echt aan te raden).
- Vervolgens het X-Window system installeren: 'apt-get install x-window-system' (ja het is echt zo makkelijk).
- Vervolgens KDE of Gnome installeren (of allebei, kan je ff kijken wat je prettiger vind werken): 'apt-get install gnome' of 'apt-get install arts kdelibs kdebase kdegraphics kdeadmin kdemultimedia' (die apt-get regel voor KDE heb ik uit een oude tutorial, kan misschien ook wel makkelijker, maar dit werkt).

Zo, nu zou je een grafische omgeving moeten hebben. FF browsertje installeren en je kan lekker gaan Googlen en klooien ;)

Ohw ja, nog een tip. Pak een multimap en print alle nuttige tutorials uit en stop ze in die map, zo maak je snel een eigen Linux Howto map met voor jou nuttige informatie, hoef je niet elke keer het Net af te zoeken.

Laatste tip: de site http://www.linuxquestions.org heeft een aantal forums, sommige specifiek gericht op bepaalde distributies. Ik heb er veel aan gehad om daar de forums door te spitten naar antwoorden.

Veel succes en geef niet op. In het begin is het ff wennen en doorbijten, maar als je er eenmaal een beetje handig in bent geworden wil je nooit meer terug.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Geen matches
... en mocht je je toch gaan vervelen:
code:
1
# apt-cache search games

:)

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

Illusion

(the art of)

apt-get install irssi-text
dan kan je met "irssi" gewoon een irc client opstarten in textmodus zodat je kan IRC-en en vragen stellen terwijl je met je linux bak bezig bent :)

Ik voel me nog steeds regelmatig verdwaald in m'n linux bak. Ik gebruik hem enkel als router en fileserver en dat heb ik samen met een maat geconfigureerd. Veel snap ik er dus nog steeds niet van. Maar langzaam leer je steeds meer en wordt alles steeds makkelijker. Als je applicaties bijv. in een "screen" draait, dan kan je overal ter wereld op je linux bak inloggen (met ssh) en dan reconnecten met je "screen" zodat je verder kan gaan waar je gebleven was. Als je daarna de verbinding verbreekt blijft je screen en applicaties gewoon doordraaien. :)

Neways wat iederen zegt: zorg dat je een DOEL hebt.
leuke (geek) doelen:
zet IRC op
ga met MRTG grafieken maken van je network traffic
start een webserver om die grafieken te laten zien
als je toch webserver hebt, meteen fileserver erbij
probeer op wat voor manier dan ook windows-mijnenveger te spelen (via bijv. wine)
etc. etc

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Het beste is inderdaad gewoon altijd linux te booten in de grafische omgeving en de dingen te doen die je in windows zou doen. Met uitzondering van pure windows games, kan je met linux ook echt alles doen. Maar je moet misschien eerst uitzoeken hoe het werkt of welke applicatie je daarvoor nodig hebt.

Zelf ben ik gewoon een keer begonnen met redhat9 en fedora. Bootcd erin, en installeren die hap en meteen een werkende X. Samen met synaptic en apt kun je heel eenvoudig applicaties en hun dependencies installeren. Je hebt dan een werkend systeem waar je ook mee uit de voeten kan als je even geen zin hebt om te prutsen. Eveneens kun je dan eens onder de motorkap in /etc kijken en wat config files gaan editten. Als je dat idee een beetje onder knie hebt zie je een aantal nadelen van fedora/rpm en kun je eens een iets minder makkelijke distro kiezen (debian/gentoo :o), waarbij je meer zelf moet instellen en meer controle hebt.

Ik weet niet in hoeverre je debian aan de praat hebt, maar misschien (no-offence!) kun je beter met suse/fedora/mandrake beginnen zodat je een werkende dualboot hebt en daarna overstappen op debian als je de feeling hebt.

Verwijderd

Illusion schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 05:37:
apt-get install irssi-text
dan kan je met "irssi" gewoon een irc client opstarten in textmodus zodat je kan IRC-en en vragen stellen terwijl je met je linux bak bezig bent :)

Ik voel me nog steeds regelmatig verdwaald in m'n linux bak. Ik gebruik hem enkel als router en fileserver en dat heb ik samen met een maat geconfigureerd. Veel snap ik er dus nog steeds niet van. Maar langzaam leer je steeds meer en wordt alles steeds makkelijker. Als je applicaties bijv. in een "screen" draait, dan kan je overal ter wereld op je linux bak inloggen (met ssh) en dan reconnecten met je "screen" zodat je verder kan gaan waar je gebleven was. Als je daarna de verbinding verbreekt blijft je screen en applicaties gewoon doordraaien. :)

Neways wat iederen zegt: zorg dat je een DOEL hebt.
leuke (geek) doelen:
zet IRC op
ga met MRTG grafieken maken van je network traffic
start een webserver om die grafieken te laten zien
als je toch webserver hebt, meteen fileserver erbij
probeer op wat voor manier dan ook windows-mijnenveger te spelen (via bijv. wine)
etc. etc
Ik denk wat gezegt wordt inderdaad heel belangrijk is dat je een DOEL hebt waar je meer over wilt weten. Zelf ben ik een debian freak en er is ook weinig dat me niet lukt onder debian. Zelf ben ik begonnen met RH 5 dat is al weer 3 jaar geleden maar door veel te proberen en veel te lezen kom je een heel eind. Wat mij veel geholpen heeft in het begin is een boek over de Basis van Linux.

Verder moet je niet verslaafd raken aan de gui maar ook dingen op command line niveau doen. Ik ken mensen die zonder KDE niets meer kunnen met een linux OS.

Maar beste is Doel bepalen -> Informatie verzamelen -> uitvoeren in mijn ogen, om te beginnen. En wat je daar voor nodig hebt is een portie doorzettingsvermogen. Ik ken mensen die na 1 keer als het niet lukt al het bijltje er bij neer gooien, maar dan kom je er niet.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Geen matches
Je geeft aan dat je straks tijdens afstuderen op Debian gaat werken, en dan de console modus.

Misschien is de leercurve wat steiler, maar ik zou dan ook beginnen met Debian in console mode. Dus alleen die knipperende cursor. Daar heb je het meest aan. Wat straks zit je tijdens het afstuderen steeds te denken aan de grafische omgeving.

Ik ken alleen Debian in console modus, nu ik op mijn werk met AIX (Unix van IBM) werk zit ik er over te denken om de grafische kant te installeren op mijn Debian AMD 1Ghz bak. Daarvoor nooit over gepiekerd. :)

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
[flauwmodus]
een doel nodig? Linux is toch al een doel opzich? Dat je dingen wilt installeren en opzetten is toch al evident als je Linux gaat gebruiken? O-) :Y)

maar een doel is nergens voor nodig: Linux is verkennen, exploreren...... hanteer die CD en LS tool naar volle tevredenheid! en nu over naar de rest van m'n rant, alweer de derde aanpassing ofzo :P ik blijf bezig.
[/flauwmodus]

met elke linux distro:

cd /etc
en ga dat verkennen
cd /usr/bin
cd /usr/local/bin
cd /var

ga gewoon je bestandsysteem verkennen als je toch niks beters te doen hebt (nofi!!! dit is gewoon mijn standaard "damn, ik verveel me, laat ik maar door m'n systeem gaan snuffelen instelling.". Altijd leuk om vage tools tegen te komen waarvan je denkt "WTF doet dit?").

Gebruik het commando "info <iets>" en "man <iets>" veelvuldig.

Vooral als je config files tegen komt: man resolv.conf ofzo.... of als je een binary tegen komt: man ls, of info ls.

Ga uitzoeken welke shell je hebt: echo $SHELL
ga kijken of je bijv. TCHS of ZSH leuker vindt dan BASH (welke kneus gebruikt er nou bash? flame intended. haha, nah, korrel zout... maar ben meer fan van tcsh/zsh dan bash... al was het maar omdat ik begonnen ben met csh/tcsh lang geleden op een HP-UX bak)

Kijk wat je met die shell kan doen -> ga bijvoorbeeld je prompt opleuken met allerlei onzin.

speel rond met aliasen, shell scripting etc.

Vooral het uitpluizen van je /etc is handig ;) Krijg je een beetje een idee van de structuur van een random Linux systeem. Daar staan zowat al je configuratie bestanden in. Zeg maar je windows registry, alleen dan simpel te verkloten met vim... ipv abracadabra regedit.

Hmm, wat nog meer? Hopelijk draai je een testing/unstable versie van debian, zo niet, ga uitvogelen hoe je een dist-upgrade moet doen. Ga geen X van Woody gebruiken (of ik heb alleen die ellende: maar laatst kreeg ik WEER XFree86 3.6 over me heen. Grmbl. Ging m'n XFree 4.3 config :P)

Probeer zelf een kernel te bakken, desnoods "de debian way" (door er een .deb van te maken).
http://www.kernel.org

lees vooral Documentation/Changes door!!! en gebruik make menuconfig en schroom niet om door _ELK_ menu heen te stappen en _ELKE_ optie kort door te nemen. Mocht er in de menuconfig onvoldoende uitleg beschikbaar zijn voor een bepaald onderdeel in je kernel -> check de Documentations dir, en anders is het toch niet boeiend voor je :)

Hmm, probeer zsm vim onder de knie te krijgen en emacs. Pico is leuk, nano misschien ook wel, maar na een tijdje heb je toch iets van "BAH, ik kan er zo weinig mee".

Vim heeft in beginsel een KLOTE interface, maar als je gewoon volhoudt wen je er snel genoeg aan en voor je het weet zit je reguliere expressies eruit te slingeren om even snel overal en nergens iets te search'n'replacen en handige copy'n'paste functies etc... en zit je in notepad.exe verwoed op ESC te rammen en dan :wq om bestand op te slaan... tot je doorhebt "oh shit... Alt-S om op te slaan :P".

Zorg ervoor dat je in windows een fatsoenlijke cmd.exe installeert die aliasen aan kan en alias ls om naar dir... want voor je er erg in hebt type je overal in cmd.exe ls in ... typt zo makkelijk ;)

Hmmmm... hopelijk heb je wat aan m'n rant ;)

owja: doe ook eens apt-cache search HOWTO

of gewoon apt-cache search <iets>

apt-get install most

Hele handige tool is dat! Een kruising tussen more en less, twee pager tools... maar most heeft ook nog mogelijkheden om gz files te bekijken zonder dat je ze eerst moet gunzip'n en kan linewrapping doen en binary files en en en ;)

apt-get install lftp
superhandige ftp tool met een haag (bash) shell feel.

installeer de debian howto files en ga dan naar /usr/share/doc/HOWTO/en-txt/
en spit die door of je daar nuttige dingen tegenkomt...

bekijk /usr/doc c.q. /usr/share/doc en ga op zoek naar handige dingen.

apt-get install dvorak7min
loadkeys dvorak
en ga dvorak leren (ok, dit laaste was offtopic :*) )

[ Voor 22% gewijzigd door cavey op 07-01-2005 10:33 ]

• cavey
Geen matches
MetHod schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:07:
Je geeft aan dat je straks tijdens afstuderen op Debian gaat werken, en dan de console modus.

Misschien is de leercurve wat steiler, maar ik zou dan ook beginnen met Debian in console mode. Dus alleen die knipperende cursor. Daar heb je het meest aan. Wat straks zit je tijdens het afstuderen steeds te denken aan de grafische omgeving.

Ik ken alleen Debian in console modus, nu ik op mijn werk met AIX (Unix van IBM) werk zit ik er over te denken om de grafische kant te installeren op mijn Debian AMD 1Ghz bak. Daarvoor nooit over gepiekerd. :)
mag ik je aanraden om GNOME/KDE links te laten liggen en gewoon te beginnen met X en Windowmaker? O-)

zo niet, doe ik het stiekem toch ;)

[ Voor 3% gewijzigd door cavey op 07-01-2005 10:25 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Geen matches
komakeef schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 10:24:
[...]

mag ik je aanraden om GNOME/KDE links te laten liggen en gewoon te beginnen met X en Windowmaker? O-)

zo niet, doe ik het stiekem toch ;)
Ja in die richting was ik aan het denken. Zit nu niet echt te wachten op een desktop op m'n server.
Meer zo van:
code:
1
2
$ eclipse &
[1]     553186

en dat dan 5 sec later eclipse is gestart op mijn client.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Zow anders heb ik even wat door te lezen :D
Als ik alles zo doorlees kom ik ongeveer op de volgende punten van aandacht uit:
- APT-get is mijn vriend, die moet ik door gaan krijgen
- Beginnen met een grafische interface is handig om gewend te raken aan het systeem
- Komakeef houdt van tikken (bedankt voor de info hoor :))
Het eerste wat je moet doen is je '/etc/apt/sources.list' configureren
Kan het kloppen dat alle bestanden in '/etc/apt' leeg zijn? Zowel sources.list als apt.conf.d zit niets in volgens nano of vi. En ik heb dus vi, niet vim. Waarschijnlijk is dat een simplere versie zonder kleurtjes oid (want ik kan me herinneren die editor ooit in kleur gezien te hebben).

* Kaastosti puzzelt vrolijk verder

Verwijderd

Geen matches
Kan het kloppen dat alle bestanden in '/etc/apt' leeg zijn?
Lijkt me vreemd. Je kan er alleszins iets inzetten he ;). Ik weet niet welke server je dichtbij zit, maar er moet iets staan als:
  • deb http://http.us.debian.org/debian stable main contrib non-free deb http://non-us.debian.org/debian-non-US stable/non-US main contrib non-free deb http://security.debian.org stable/updates main contrib non-free deb-src http://http.us.debian.org/debian stable main contrib non-free
Je kan de server vervangen door een waar je dichtbij zit.
apt-get install netselect
Netselect is een progje dat voor jou snelle mirrors zoekt voor apt.
En ik heb dus vi, niet vim. Waarschijnlijk is dat een simplere versie zonder kleurtjes oid (want ik kan me herinneren die editor ooit in kleur gezien te hebben).
Een apt-get update && apt-get install vim lost dat voor jou op...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 12:11 . Reden: Netselect info ]

Verwijderd

Geen matches
Ha, overstappen, dapper hoor! Petje af!
En dan nog wel met Debian!

Ik heb zelf in een grijs verleden ook wel kernels gecompileerd, maar om eerlijk te zijn vind ik het niet erg dat er distributies zijn als Suse en Mandrake, waar je, na een grafsiche install, meteen een desktop-pc hebt. Dat duurt ongeveer een uurtje (waarvan het grootste deel wachttijd is), en dan heb je een PC met een grafische desktop, USB ondersteuning en internet.
Lijkt in dat opzicht een beetje op Windows: Installatie is niet moeilijk en het werkt meteen.
Alles wat je niet bevalt kun je dan in een grafische omgeving met internettoegang uitzoeken en instellen.

A.u.b. geen 'Debian vs Mandrake' vervolg! Ik wil alleen zeggen: de recentere distro's hebben een lagere instap-drempel dan de oudere. Dat komt natuurlijk omdat er heel veel keuzes al voor jou gemaakt zijn, maar dat is met Windows natuurlijk niet anders.

Als je toch nog een schoon systeem hebt zou ik je aanraden om eens naar Mandrake te kijken: 3CDs.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Dat kan, maar ik wil me wel graag zo erg mogelijk richten op het OS wat ik tijdens m'n stage voor mijn neus krijg :) Het grootste gedeelte zal wel overeenkomen qua commando's etc., maar er zijn ongetwijfeld verschillen.

• Salandur
  • Laatst online: 17:22

Salandur

Software Engineer

Kaastosti schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:58:hogere informatica (wat er hoger aan is, zijn we nog niet uit met z'n allen)
offtopic:
Ik studeer dat ook (HvU) en vraag het me ook wel eens af :)

Ik heb ook een keer geprobeerd om Suse 7.nogwat te gaan gebruiken, maar zag al snel door de bomen het bos niet meer. Misschien ga ik ook eens een keertje Linux leren om zo wat beter in mijn vakgebied komen te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Salandur op 07-01-2005 12:32 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Verwijderd

Ja ik persoonlijk moest ook erg wennen aan Linux in et begin en ben nog steeds niet achter alle funties gekomen en zo....
Maar ik wou eigenlijk dit topic even gebruiken als dat zou kunnen om te vragen hoe je
Modbreak:en ik wou dat eigenlijk niet.
Het topic loopt nu nog redelijk, hoewel niet echt technisch gaat het nog wel min of meer ergens over (ook al lijkt het een beetje op een topic van een paar weken terug). Maar laat dit een waarschuwing zijn voor de rest, het is NIET de bedoeling dit topic te misbruiken voor je kleine vraagjes. Dank voor de aandacht

[ Voor 51% gewijzigd door blaataaps op 07-01-2005 12:44 ]

Verwijderd

dat wel of geen gui is helemaal afhankelijk van wel of geen volledige gui naast de deur hebben. Een ssh vanaf windows naar je Debian machine is exact hetzelfde textpromptje.
Dan kan je met je bekende omgeving browsen (Want apt-get wordt idd je vriend, maar Google is waar je mee gaat trouwen ;) ) en op irc rondhangen enzovoorts.

Linux shell only gebruiken vanuit het niets is een hele grote stap, ik zou hem persoonlijk niet aanraden.
Ik ben zelf begonnen op een System V Unix doos (release 4) dat was dus ook shell only en dat is knap pittig als je enige ICT ervaring te maken heeft met je MCSE NT 4 zelfstudie boekjes.....
(Erg detail... dat spul is van wat nu SCO heet ;) )

De rest van de tips zijn redelijk wijs ja. de belangrijkste is bedenk iets leuks om te doen, en ga dat uitvogelen. Niets helpt beter dan een doel. Succes :D

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42

MBV

Ik heb het makkelijk gehad, heb het op de TH Rijswijk geleerd voor Technische informatica.
OK jongens, jullie hebben nu wat van linux gezien, ga nu maar in 7 weken * 2 lesuren een server opzetten voor mail, web, php, mysql, thin client 8)7 Die opdracht was veel te zwaar, maar veel van geleerd. niemand is aan thin client toegekomen
Waar ik veel profijt van heb gehad is de LPI certification 101 en 102 voorbereiding, als het goed is te krijgen op www.ibm.com/developerWorks. Wij kregen gewoon wat pdf'jes, dus geen idee waar je moet zoeken. Het is wel gratis te krijgen. In die documentatie staat alle basiskennis: gebruikers toevoegen/verwijderen, more, less, pipes, rechten, enz. Heel nuttig

Mijn doel voor mijn server thuis: webserver met php en mysql, fileserver, en eMule-vervanging. Had dringend schijfruimte nodig om mijn laptop te ontlasten. Debian testing voor gebruikt, leek mij het beste. Er staan nog een paar doelen open:
- linux 2.6.8 werkend krijgen (Grub werkt niet mee)
- dns/dhcp server ipv router. wil intern leuke namen kunnen gebruiken als linux-server.example.com. c't magazine nr 6 heeft daar een heel artikel over.
- mailserver met webaccess etc (domein heb ik al)
- specificeren wat ik nou allemaal heb draaien, voor een eventuele andere distro
- printserver
- meerdere virtual servers, dus www.example.com, mail.example.com, mldonkey.example.com enz
- overgebleven CPU kracht nuttig besteden

Als je de mogelijkheid hebt raad ik je aan om met een server te beginnen. gewoon een oude P1 100 MHz met 48 MB ram en een grote harde schijf was genoeg voor mijn oorspronkelijke doel. Via Putty kan je dan je console bedienen. Daarna kan je altijd nog voor je desktop gebruiken, maar dan met GUI en alles. je bent dan al bekend met de console, en GUI is vragen om lastige problemen (WMV9 films werken nog steeds niet bij mij)

[ Voor 47% gewijzigd door MBV op 07-01-2005 12:57 . Reden: mij doel toegevoegd ]

Verwijderd

Aan Linux is niet zo veel moeilijks. Maar dingen die gewoon niet werken of kapot gaan bij upgrades van je libraries, dat is moeilijk. Als er een beetje QA zou zijn, zou het perfect zijn. Nu draai ik wel unstable... maar ja, zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn om iets niet te slopen als package maintainer :?

Ik denk dat BSD wat dat betreft wat beter in elkaar zit.

• Ti_Uhl
  • Laatst online: 19-09-2012
Geen matches
Kan het kloppen dat alle bestanden in '/etc/apt' leeg zijn? Zowel sources.list als apt.conf.d zit niets in volgens nano of vi. En ik heb dus vi, niet vim. Waarschijnlijk is dat een simplere versie zonder kleurtjes oid (want ik kan me herinneren die editor ooit in kleur gezien te hebben).
Dan moet je even apt-setup draaien . Deze stelt dit allemaal voor je in. Je selecteert gewoon even http of ftp en dan geef je een locatie in die bij jou in de buurt ligt en dan geeft die enkele servers waarvan je kan gaan downloaden.

Nog enkele quick tips voor apt :
met apt-cache search <pakketnaam> zoek je naar een programma dat je wilt installeren
apt-get install <package> installeer je een package
apt-get remove <package> verwijder je er een.
apt-get update : hiermee kan je nieuwe versies van apt-repository's gaan downloaden zodat je de nieuwste versies van packages hebt.
apt-get upgrade : upgrade al de packages die je hebt geinstalleerd.
apt-get dist-upgrade : upgrade ook al je packages maar ook je sys packages zodat echt heel je systeem is geupgrade. Dit doe je normaal gezien als je van stable naar testing of naar unstable zou gaan.

en voor de rest zou ik je gewoon man aanraden :) begin al met man apt-get !

En verander zoals hierboven gezegd je installatie van stable naar testing :) dan heb je iets recentere packages.

Nog een laatste pointer : probeer te vermijden van packages zelf te downloaden en die zelf te installeren. Zeker in het begin, als het niet in apt staat probeer dan een alternatief te zoeken. Dit spaart je enorm veel werk uit en ben je er zeker van dat je systeem volledig werkend blijft.

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geen matches
Ti_Uhl schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:37:
[...]
apt-get dist-upgrade : upgrade ook al je packages maar ook je sys packages zodat echt heel je systeem is geupgrade. Dit doe je normaal gezien als je van stable naar testing of naar unstable zou gaan.
offtopic:
Kun je ook apt-get dist-upgrade doen van stable->testing en als de testing dan naar stable verplaatst, dat je dan weer stable draait, en niet de nieuwe testing?

Maar debian is verder niet zo heel lastig. Meestal is het werkend krijgen van een programma gewoon het aanpassen van /etc/programma.conf waarbij je in de man-pages veel info vindt, en daarnaast staan er vaak al standaardwaardes die je alleen maar hoeft aan te passen. Deze waardes zijn vaak goed beschreven. Wat dat betreft vind ik debian wel makkelijk.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• McCloud
  • Laatst online: 30-10-2025
Geen matches
offtopic:
Kun je ook apt-get dist-upgrade doen van stable->testing en als de testing dan naar stable verplaatst, dat je dan weer stable draait, en niet de nieuwe testing?
Ja, dat kan. Je moet dan alleen in 'etc/apt/sources.list' i.p.v. het woord 'testing' de naam van de de release gebruiken. De huidige testing release heet 'Sarge', dus i.p.v. 'testing' zet je overal 'sarge' neer. Op het moment dat Sarge naar stable gaat gebruik je de stable release.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:47
Persoonlijk zou ik niet meteen vol in linux stappen om meteen alles achter je te verbranden, dat gaat je niet lukken. Ik heb het vroeger zelf geprobeerd met SuSE 6.2, Redhat 6.2 en Redhat 7.0, maar alle 3 gingen gewoon niet. Later wat met een Debian Potato prutsservertje die ik uiteindelijk trots helemaal naar Testing (toen woody, de huidige stable) heb geupgrade.

Het probleem met linux is dat je veel documentatie moet lezen. Als jij dat op een platform doet waarin je je niet thuis voelt, heb je na een maand iets van "rot ook maar, ik pak windows wel weer, dat werkt tenminste, zo kan ik nix".

Persoonlijk zou ik gewoon een prutsbak erbij pakken, wat met dingen als apache, php en mysql spelen, beetje met samba prutsen, eens wat dingen uitproberen, etc. Howto's zat en apt-get installeert het wel.

Als je eenmaal een beetje idee hebt van hoe het een en ander inelkaar zit, is de overstap naar volledig linux pas een optie voor je, eerder niet. Je kunt misschien eigenwijs zijn en zeggen: "Tis me met windows ook gelukt dus moet dat met linux ook lukken", maar dat gaat niet.

Ik heb de ervaring zelf ondervonden tijdens een topic over DVORAK toetsenborden. Die dingen zouden geweldig moeten zijn, dus ik ook proberen. Oud IBM toetsenbord uit de hoek, kappies eraf en hier en daar omwisselen, toetsenbord indeling op DVORAK zetten en typen maar...
Twee uren later: "Rot ook maar, dan ist maar beter, ik ga terug naar QWERTY". Je wilt een Z typen, die zit volgens jou in de linkerhoek onderin. Bij DVORAK is dat dus rechts onderin, dus ga je met linkerhand naar rechterkant van toetsenbord, om daar de Z in te drukken na een zoekaktie, keer op keer weer. Ik tik nog steed QWERTY, en ik vind het ook nog steeds niet vreemd dat mensen windows gebruiken. Ik kan je wel met zekerheid vertellen dat iemand die nog nooit achter een windows PC heeft gezeten en altijd met *NIX heeft gewerkt, absoluut nix kan met windows, hoe vriendelijk en logisch dat ook zou mogen zijn.

• cavey
@JGC: Hmm, persoonlijk is me dat prima gelukt, deed toch al weinig met windows toen... (win95 tijdperk).. was toen op redhat overgestapt, ik deed er een stuk meer mee.

het probleem van linux wat jij schetst is in weze geen probleem, het is een kwestie van gemakzucht "oh shit, geen simpele wizard, hoe moet ik dat programma dan aan de praat krijgen?" ... je mist een stuk "gemak" ... maar dan moet je sowieso niet aan linux beginnen als je voor simpel gaat... linux is exploreren, windows is mindloos klikken (kort door de bocht genomen).

de dvorak<-->qwerty discussie was een flauwe opmerking van mij zelf... voor als je je echt mocht vervelen. En nee, je leert het niet even na 2 uur. Kom op, je zit jaren qwerty te tikken en dan verwacht jij in 2 uur over te stappen op dvorak? hehe, heeft me ook slechts 3 maanden gekost bij elkaar voor ik fatsoenlijk weer qwerty kon typen blind (en dvorak blind)

anyways.. terug ontopic:
Ja, sorry dat ik van tikken hou :)

Ik wilde nog een opmerking plaatsen over vi...

Waarschijnlijk, of bijna 100% zeker weten, zit er standaard geen "VIM" maar "ENVI" op je systeem..... persoonlijk vind ik envi (of nvi of envy naja wil er even vanaf zijn) een #$%#@$% incarnatie van vi. Nu is vi al niet de gemakkelijkste editor (maar als je veel met unix gaat werken is het bijkans onontbeerlijk. Een van de weinige editors die op zowat ELK unix systeem is te vinden... is vi.. en misschien ae ofzo.. maar dat is helemaal ellende), maar envi ... doet vaker niet wat ik wil / verwacht van een vi ;)

apt-get install vim

en dan kan je nog steeds vi tikken. Debian aliased dat via /usr/bin/vi naar /etc/alternatives/vi naar /usr/bin/vim ... oid. was een leuk pad in /etc/alternatives in ieder geval.

Enige manier om linux te leren kennen nogmaals, is gewoon op pad gaan, struinen door /etc /usr/local/ /usr/share/doc en nog wat paden. Je hoeft niet alles meteen te snappen, maar /usr/share/doc is wel een leuke bak met info.

probeer nog maar niet met een GUI aan de slag te gaan, want dan ga je een stuk basis (configuratie) kennis mislopen. De shell is your friend, wie anders beweert, heeft niet lang genoeg met unix gewerkt ;)

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Geen matches
Moet dit ding absoluut nu werken en heb je hem ook nodig voor dagelijks gebruik ed of heb je een backupsysteem? Zo ja, probeer Gentoo eens. Niet omdat Gentoo zichzelf kapot haalt, maar voor een beginner is het wel erg makkelijk om Gentoo te vernaggelen, en het duur wel even om het serieus geinstalleerd te krijgen :) Je eerste paar installs hoor je eigenlijk te verknoeien ;)
Het grote voordeel (imho) is dat je, net als LFS en Arch trouwens, veel meer leert over hoe je PC en je distributie ineenzit.
Dit is absoluut geen anti-Debian bericht ofzo, maar wel een oplossing voor je probleem (niks te doen hebben ;)).

Persoonlijk heb ik vroeger eerst Redhat/Fedora, dan Debian, en daarna Gentoo gebruikt. Gentoo ben je wel even mee zoet, maar nu kan ik de install onderhand ook al blindelings. Ben naar mijn mening elke keer serieus verbeterd :-)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik ram deze reply via een DSL installatie op een oude laptop (p166mmx). Met DSL is dat nog redelijk aan de gang te houden, anders dan W98SE dat toch net iets te zwaar is met allerlei wireless spul erbij en IE6. Anyway, ik heb zelf al vele Linux distro's geprobeerd en menig (verouderde) live cd in mijn cd mappen zitten.

Ik begrijp dat je nu aan Debian wil snuffelen. Wellicht mag ik dan een hele domme knuppel in het hoenderhok gooien, maar heb je Knoppix wel eens aangeraakt? Je kan het binnenhalen via www.knoppix.org en met een .iso op een cd gebrand heb je daarmee een prachtige live cd te pakken. Je kan daarmee aan Debian ruiken (Knoppix is gebaseerd op Debian) zonder dat dit je bestaande pc configuratie aantast want het loopt volledig vanaf cd. Met de stand van zaken vormt het tevens een bewaarcd omdat je er prima rescue dingen mee kan doen, waaronder cd's branden als de gewone HD installatie op zijn gat ligt maar je nog wel bij de bestanden kan komen. Zeer handig.

Waarom knoppix in dit verband -> er zit ook een programma bij om je HD te partitioneren, formatteren en indelen en je kan Knoppix met een handig script zo op je HD installeren. Daarmee krijg je vanaf scratch een behoorlijk compleet en ingespeeld OS Debian gebaseerd op je pc waarmee je lekker kan prutsen. Bang zijn voor ellende hoef je niet (als je geen dual boot maakt) want indien je het vernaggeld, installeer je Knoppix gewoon nog een keer vanaf die live cd. Kijk maar of het je wat lijkt, het script voor de HD install haal je overigens aan met 'knoppix-installer' en het programma voor je HD staat volgens mij bij systeem als 'QParted'.

Een ander alternatief is de preview nr 8 van PCLinuxOS (google even op de naam). Die kan je ook downen, het is, dacht ik, een Mandrake cloon die bijzonder slick en compleet is. Persoonlijk vind ik 'm wat lastiger dan Knoppix, maar hij is veel slicker. Ook deze cd kan je HD installen en in het forum kan je veel info en hulp krijgen. Bij dat soort installs krijg ik echt het idee dat je vanaf punt 1 een slicke desktop hebt, waarbij je bij Knoppix toch nog iets rommeligs ziet.

Andere distro's kan je natuurlijk ook inzetten, al had ik laatst een nare ervaring met Fedora Core 3. Installeren vreet ruimte, geen manier om aparte pakketten (tot op het bot) te kiezen en dan installeer je 3 gieg en dan nog pakt Konqueror niet direct een .tgz file uit. Sorry, maar ik heb echt niet de tijd om na een 40 minuten install van 3 gieg nog dit soort stommigheden uit te moeten gaan zoeken. Dat doet PC Linux dus vele malen beter. Overigens, van PCLinuxOS kan je weer een eigen live cd masteren met je eigen programma's, zolang je maar niet boven de 2,5 gieg (ongeveer) komt. Wellicht is dat ook leuk om eens te bekijken.

Ik denk overigens dat ik niet zeer veel weet van Linux en bovenal ongeduldig ben. Het eerste is geen ramp, het tweede wel. Je moet veel opzoeken en wellicht een week naar oplossingen speuren. Voor bekend meteen doen volgens de normale normen is windows nou eenmaal zeer uitgerijpt. Als je dat soort gemak wil, lijkt echter een eerste kennismaking via Knoppix of PCLinuxOS een goed alternatief. Veel plezier met je eerste stappen.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik ben destijds (in 2002) begonnen met Gentoo, waarbij je heel veel zelf moet doen tijdens het installatieproces (partitioneren bijv.).
Nou kende ik toevallig wel iemand aan wie ik vragen kon stellen over Gentoo en dat heeft ook wel een beetje geholpen, het meeste heb ik echter toch zelf gedaan en ik kan je vertellen dat je dan verrekte snel bekend raakt met de basisbeginselen van GNU/Linux ;)
Het enige nadeel is echter dat je, zeker de eerste keer, erg lang bezig kunt zijn met je Linux/Gentoo-installatie (als je een beetje een snelle processor hebt (>2 GHz), of aktief gebruik maakt van distccd, valt dat over het algemeen wel wat mee) :P

Als je dus echt snel bekend wilt worden met de basiskennis van GNU/Linux, zou je eens kunnen kijken of je Linux/Gentoo geïnstalleerd krijgt :7

Hoi

• _JGC_
komakeef schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:08:
@JGC: Hmm, persoonlijk is me dat prima gelukt, deed toch al weinig met windows toen... (win95 tijdperk).. was toen op redhat overgestapt, ik deed er een stuk meer mee.

het probleem van linux wat jij schetst is in weze geen probleem, het is een kwestie van gemakzucht "oh shit, geen simpele wizard, hoe moet ik dat programma dan aan de praat krijgen?" ... je mist een stuk "gemak" ... maar dan moet je sowieso niet aan linux beginnen als je voor simpel gaat... linux is exploreren, windows is mindloos klikken (kort door de bocht genomen).
Mja, in jouw geval had je zoiets van "ik deed nix met windows, ik ga ook nix doen met linux en nou doe ik ineens meer dan met windows". Ik ben in de DOS/Windows 3.1 tijd begonnen met PCs en heb altijd veel gestoeid met DOS batchfiles, veel geknutseld, heb zelfs een aantal tweakdrivers gemaakt voor een hele rats aan S3 videokaarten voor Windows 9x (zijn zelfs nu nog bedrijven die die dingen gebruiken omdat het een groot universeel pakket voor alle S3 kaarten is, net zoals de nvidia detonators niet eerst uitzoeken welke S3 kaart je hebt).
Ik ben dus overgestapt van een systeem wat ik tot in de puntjes kende naar een systeem wat ik helemaal moest verkennen. Het heeft me veel leeswerk gekost om dat recht te trekken, maar het is me gelukt.
de dvorak<-->qwerty discussie was een flauwe opmerking van mij zelf... voor als je je echt mocht vervelen. En nee, je leert het niet even na 2 uur. Kom op, je zit jaren qwerty te tikken en dan verwacht jij in 2 uur over te stappen op dvorak? hehe, heeft me ook slechts 3 maanden gekost bij elkaar voor ik fatsoenlijk weer qwerty kon typen blind (en dvorak blind)

anyways.. terug ontopic:
Ja, sorry dat ik van tikken hou :)
Dacht jij dat het een windows user lukt om binnen 1 week volledig aan linux te wennen? DVORAK was alleen maar een vergelijking van ik met een gek toetsenbord en een windows user met een gek OS. Ik kan zelf nog steeds niet 10vingers typen, maar haal met mn eigen "systeem" wel een behoorlijk hoge typsnelheid (ook blind). Overstappen naar iets anders zie ik dus niet zitten :P
Ik wilde nog een opmerking plaatsen over vi...

Waarschijnlijk, of bijna 100% zeker weten, zit er standaard geen "VIM" maar "ENVI" op je systeem..... persoonlijk vind ik envi (of nvi of envy naja wil er even vanaf zijn) een #$%#@$% incarnatie van vi. Nu is vi al niet de gemakkelijkste editor (maar als je veel met unix gaat werken is het bijkans onontbeerlijk. Een van de weinige editors die op zowat ELK unix systeem is te vinden... is vi.. en misschien ae ofzo.. maar dat is helemaal ellende), maar envi ... doet vaker niet wat ik wil / verwacht van een vi ;)

apt-get install vim

en dan kan je nog steeds vi tikken. Debian aliased dat via /usr/bin/vi naar /etc/alternatives/vi naar /usr/bin/vim ... oid. was een leuk pad in /etc/alternatives in ieder geval.
heeft me aardig wat tijd gekost om van nano naar vim over te stappen, maar ik ben er blij mee. Hoe vaak ik wel niet ESC:wq sta te drukken in andere apps dan vim...

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Geen matches
eeh ja ik had dit probleem ook in het begin dat ik met debian begon. ( zit nog steeds in t begin maargoed :P ) Wel handig was dat ik het op een aparte pc had draaien, die naast mijn win-PC staat zodat als ik iets niet snap het direct op kan zoeken op de win-bak.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde, maar gelukkig is het voor mij alleen maar hobbymatig ;)
In de loop der jaren heb ik verschillende versies van Redhat, Mandrake, Knoppix, Freesco, Clarkconnect en Suse geprobeerd (mischien vergeet ik er nog een paar ;)). Altijd was ik er weer vrij snel op uitgekeken en ging ik weer terug naar het oude vertrouwde windows. Alleen Freesco en later Clarkconnect (speciale router os'en) heb ik langere tijd gebruikt op (jawel) mn router pc. Hier had ik heel enthousiast veel tools op geinstalleerd met als gevolg dat mn servertje gehackt werd (zou je niet verwachten nee, maar was wel zo). Toen heb ik maar een hardwarematig routertje gekocht die je niet aldoor hoeft te voorzien van de laatste patches e.d....

Van de week heb ik sinds tijden weer es wat geexperimenteerd met linux en een oude PC. Eerst Linspire (Lindows). Binnen een paar uur er weer afgeknikkerd. Daarna Ubuntu. In het begin veelbelovend, eenvoudige installatie e.d., maar na wat spelen ermee was het me toch iets te spartaans (je moet veel voor de hand liggende dingen zelf uitzoeken). Vanmiddag heb ik Suse 9.1 geinstalleerd en dat ziet er tot nu toe goed uit en werkt naar wens. Ik heb er 'zelfs' al verschillende programma's op geinstalleerd via de terminal ;)

Maar wat mij telkens opvalt met Linux is dat het toch allemaal vrij spartaans blijft (ondanks sterk verbeterde GUI's e.d. in de loop der jaren). Bijv. het installeren van programma's gaat in mijn ogen vaak zooooo omslachtig. Compilen, scripts uitvoeren etc. ik zie het nut er niet van in voor een gewone gebruiker??!! Ik wil bijv. het spelletje Tux Racer downloaden. Blijkt dat ze hier geen binary's van hebben, maar alleen de broncode. Ja wtf moet ik er mee? En ook stug GEEN handleiding of enige aanwijzing (readme oid) meegeven wat ik er mee moet doen... Dan denk ik wat ben je toch een ubernerd om dat er niet even bij te zetten!! Het wordt allemaal maar verondersteld dat je het wel weet. En even zoeken op internet naar hoe en wat is ook niet altijd even makkelijk; je wordt vaak overspoeld met technische termen en doorverwijzingen naar andere how-to's. (en dan is dit even een voorbeeldje, ondertussen weet ik natuurlijk wel hoe het moet).
[edit] en tuxracer was niet zo'n goed voorbeeld, aangezien daar wel een handleiding bij zat :X (al was dat wel ingewikkeld voor een simpel spelletje). Maar ik ben genoeg spul tegengekomen waarbij dit niet zo was.

Op deze manier lopen beginnende gebruikers imo gewoon veel te snel vast op linux. Hier zit denk ik ook hét grote verschil tussen windows en linux. Gebruiksvriendelijkheid.

wat een lap tekst is het weer geworden... :z

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 08-01-2005 23:14 ]

Verwijderd

Geen matches
onder debian is dat dus zo moeilijk als apt-get install tux-racer
..

en speaking debian, apt-get is nou wel een vriend enzo, maar er is zoiets als ncurses!
dselect geeft het simpelste menuutje naar alle packages die er zijn, met alle info er meteen bij..

als je weet hoe een package heet, en bij debian heb je ook meta packages (alles in 1 x
zoals gnome of kde) dan is apt sneller en beter

en in een grafische omgeving kun je dan patsen met
"hoeveel terminals kan jij openen? " ;)

Verwijderd

Palomar schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 23:07:
Maar wat mij telkens opvalt met Linux is dat het toch allemaal vrij spartaans blijft (ondanks sterk verbeterde GUI's e.d. in de loop der jaren). Bijv. het installeren van programma's gaat in mijn ogen vaak zooooo omslachtig. Compilen, scripts uitvoeren etc. ik zie het nut er niet van in voor een gewone gebruiker??!! Ik wil bijv. het spelletje Tux Racer downloaden. Blijkt dat ze hier geen binary's van hebben, maar alleen de broncode.
Mjah, da's een mate van zoeken en vinden. Als doorgewinterd Fedora gebruiker weet ik bijvoorbeeld dat ik via FreshRPMs en Livna vrijwel alles kan binnenhalen. Ook biedt vrijwel elke commerciele software-boer wel RPM-pakketjes aan (denk bv. Nvidia).

Dat jij ze dan niet kan vinden komt omdat het nieuw is. Zoek eens rond, lees een FAQ (/me *), vraag het aan anderen, dan kom je zelfs daar wel uit. Van source compileren is in vrijwel geen enkel geval nodig, tenzij je zelf development doet.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Palomar schreef op zaterdag 08 januari 2005 @ 23:07:

Maar wat mij telkens opvalt met Linux is dat het toch allemaal vrij spartaans blijft (ondanks sterk verbeterde GUI's e.d. in de loop der jaren). Bijv. het installeren van programma's gaat in mijn ogen vaak zooooo omslachtig. Compilen, scripts uitvoeren etc. ik zie het nut er niet van in voor een gewone gebruiker??!! Ik wil bijv. het spelletje Tux Racer downloaden. Blijkt dat ze hier geen binary's van hebben, maar alleen de broncode. Ja wtf moet ik er mee? En ook stug GEEN handleiding of enige aanwijzing (readme oid) meegeven wat ik er mee moet doen... Dan denk ik wat ben je toch een ubernerd om dat er niet even bij te zetten!! Het wordt allemaal maar verondersteld dat je het wel weet. En even zoeken op internet naar hoe en wat is ook niet altijd even makkelijk; je wordt vaak overspoeld met technische termen en doorverwijzingen naar andere how-to's. (en dan is dit even een voorbeeldje, ondertussen weet ik natuurlijk wel hoe het moet).
[edit] en tuxracer was niet zo'n goed voorbeeld, aangezien daar wel een handleiding bij zat :X (al was dat wel ingewikkeld voor een simpel spelletje). Maar ik ben genoeg spul tegengekomen waarbij dit niet zo was.

Op deze manier lopen beginnende gebruikers imo gewoon veel te snel vast op linux. Hier zit denk ik ook hét grote verschil tussen windows en linux. Gebruiksvriendelijkheid.

wat een lap tekst is het weer geworden... :z
Dat is momenteel een nadeel van Linux. Er zijn teveel distro's.
Als je nu ook maar iets uit wilt brengen voor Linux, dan mag je beginnen met een RPM voor Red Hat 9.0 en 1 voor Fedora Core 1 en Fedora Core 2.
Verder een .deb voor Debian, etc, etc.
Hierdoor is het handiger om een tar uit te brengen, en het de user zelf te laten compilen voor zijn systeem.
Het is ondoenlijk om voor iedere distro een binary file uit te brengen.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ik ben ook net met Linux begonnen en had ook al wat vragen gesteld in een ander topic : [rml][ FC3] Webserver inrichten.[/rml]

Daar werd ik dus verwezen naar webadmin. Heb het geïnstalleerd op mijn kale FC3 doos en nu kan ik ook zonder alle ins en outs de meeste dingen configureren. Het geeft mij meer het gevoel dat ik 'in control' ben. Voor een beginner dus zekers aan te raden.

http://www.webmin.com/

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben van de week ook begonnen met kloten. Laatste stable Debian geïnstalleerd op VMware en gaan klooien met behulp van ee Unix boek wat ik nog had liggen en de Linux cursus uit de NOS FAQ. Google helpt ook veel uiteraard.

In het begin voelde ik me ook verloren, maar ben gewoon maar wat gaan proberen aan de hand van het boek. Je raakt er toch steeds meer mee vertrouwd. Ik bedoel te zeggen: Alhoewel je in het begin niet weet wat je doet, begint het overzicht toch een beetje te komen naar gelang je meer weetjes kent. Ook domme weetjes en kunstjes leren je dus uiteindelijk het geheel beter te overzien.

Heb gister mijn eerste kernel gecompiled. Hoewel dit de Debian way is, die nogal makkelijk schijnt te zijn, is het toch een stap in de goede richting. Je loopt toch tegen dingen aan die je niet verzint zelf. Zoals dat je de IDE support moet aanvinken enzo omdat dit niet standaard aan staat. De volgende stap is eentje compilen die kaal van kernel.org komt.

• Exirion
  • Laatst online: 00:42

Exirion

Gadgetfetisjist

smvs schreef op zondag 09 januari 2005 @ 13:13:
Ik ben van de week ook begonnen met kloten. Laatste stable Debian geïnstalleerd op VMware en gaan klooien met behulp van ee Unix boek wat ik nog had liggen en de Linux cursus uit de NOS FAQ. Google helpt ook veel uiteraard.

In het begin voelde ik me ook verloren, maar ben gewoon maar wat gaan proberen aan de hand van het boek. Je raakt er toch steeds meer mee vertrouwd. Ik bedoel te zeggen: Alhoewel je in het begin niet weet wat je doet, begint het overzicht toch een beetje te komen naar gelang je meer weetjes kent. Ook domme weetjes en kunstjes leren je dus uiteindelijk het geheel beter te overzien.

Heb gister mijn eerste kernel gecompiled. Hoewel dit de Debian way is, die nogal makkelijk schijnt te zijn, is het toch een stap in de goede richting. Je loopt toch tegen dingen aan die je niet verzint zelf. Zoals dat je de IDE support moet aanvinken enzo omdat dit niet standaard aan staat. De volgende stap is eentje compilen die kaal van kernel.org komt.
Iemand die precies de goeie aanpak kiest om iets nieuws te leren ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• _JGC_
Als je tijd en een snelle machine over hebt: Probeer LFS eens. Het boek beschrijft precies wat je moet doen, wat er gedaan wordt en waarom ze die keuze maken. Verder dan leerzaam is het niet, ik vind het persoonlijk waardeloos te onderhouden. Ik heb er zelf een tweetal weken op gedraaid en het draaide geweldig, maar aangezien je totaal geen overzicht hebt van wat je installeert wordt het een grote bende. De laatste keer heb ik gewoon een LFS base gepakt, heb ik pacman van archlinux gecompileerd en ben ik met pacman/makepkg aan't klooien geweest, op zo'n moment is het al veel beter te doen.

Ik heb het een tweetal keren gedaan en ik vond het best leerzaam. Ik grijp nog regelmatig terug naar het LFS boek op het moment dat iets me niet lukt als package maintainer van Archlinux. Je krijgt inzicht in hoe een linux systeem inelkaar zit en wat welk programma doet (linux is juist zo geweldig omdat er honderden kleine rottooltjes zijn die allemaal stuk voor stuk waardeloos lijken, maar samen toch heel nuttig zijn)

Ga niet lekker alles c&p'en van dat ding, lees ook wat er bij staat, anders heb je er nog niets aan.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 13:49
Interesting Topic

Ik zit altijd veel met windows te rotzooien, leuk voor games, 3d bewerking, en alle dagelijkse dingen. Maar ik wil ook graag een computer als mp3 server/webconfig voor torrent/fileserver blabla. Ik kan daarvoor wel windows gaan gebruiken, maar ik vind dat overbodig. Ten eerste heb je een grafische interface die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, en het kost nog eens extra processorkracht. Ik heb er ook echt geen zin in om Windows Server 2003 of iets dergelijks te installeren voor een simpele server bij me thuis.

Daarom heb ik een tijd geleden een vraag gesteld over een linuxserver. Toen heb ik van iemand een clarkconnect cd gekregen, waar je zelf niets hoeft te configureren, en je alles heel simpel vanuit een webinterface kan configureren. Op een gegeven moment had ik iets verkeerd ingesteld in de webconfig van samba. Er zat door de webconfig van clarkconnect een dubbele regel in samba's configfile. Die kreeg ik met clarkconnect er niet uit, dus ben ik helemaal gaan werken via bash. Ik heb uitgezocht waar samba's config file zat (tja dat weet je als linuxnoob niet uit je hoofd), en daar de dubbele regel weggehaald, waarna alles weer werkte.

Na dit voorval begon ik me meer te interesseren voor linux, en heb ik een mini-iso van debian gedownload. Ook heb ik een handleiding van een leerling van een universiteit gedownload, en deze bijna helemaal doorgelezen. Deze vakantie heb ik de mini-iso een paar keer geinstalleerd, en wat met debian lopen rotzooien. Ik ben ook niet eerst begonnen met de grafische interface omdat je daar dan gewend aan gaat raken, en het beter is (denk ik dan) dat je eerst weet hoe linux in elkaar zit.

_@/'

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
En zo is het inderdaad best een leuk topic aan het worden. In plaats van de gebruikelijke RTFM posts en verwijzingen naar how-to's nu een echt nuttige informatie waar ik ook serieus verder mee aan het komen ben. Zoals gezegd is het voornamelijk klooien, prutsen en kijken waar je uit komt...

Ondetussen alweer een boel commando's erbij geleerd en daarmee kan ik een stuk makkelijk navigeren en bewerken. Dat vi blijft toch heel erg wenne, en ik ben bang dat dat voorlopig nog wel even zal blijven :P Maar goed, Rome was ook niet in 1 dag gebouwd.

Verwijderd

Geen matches
http://www.aboutdebian.com
heeft mij veel geholpen. Gewoon veel op google zoeken :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Geen matches
Als je iets wilt leren, zou ik zeggen, installeer Gentoo! www.gentoo.org, volg het "Gentoo Handbook", doe alles volgens het boekje, onthoud ook af en toe iets, en je hebt na een dag compileren (als je geen al te trage computer hebt) een systeem waarbij je weet wat er op staat.
En het beste van Gentoo? Het forum: forums.gentoo.org ! Weet je iets niet, kan je het wel vinden, kan je het niet vinden, kan je het vragen... ideaal!

• Palomar
  • Niet online
heb je 'vroeger' wel gewerkt met DOS? Niet alleen simpel cd\games <enter> wolfenstein <enter>, maar ook kopieren, xcopy, batchbestanden etc.? Dat heb ik vroeger nl. wel veel gedaan en ik herken in Linux ook veel daarvan terug.
Helpt denk ik wel als je die 'ervaring' ;) al hebt..

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe jahja, zo oud ben ik al :) DOS is de bom :P Dat is af en toe nog best handig om te weten van vroeger. Maar okee, ik wil wat leren, maar dan eerst even een beetje Debian proberen. Ik begrijp dat er betere versies zijn om mee te beginnen, maar dat komt misschien als ik een beetje de basis weer weet.

In ieder geval staat het eindelijk eens doorkrijgen van linux bovenaan m'n todo-lijstje... dus wat dat betreft zit het wel goed ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Kaastosti op 09-01-2005 21:00 ]

• Contagion
  • Laatst online: 01-02 00:38
Ik heb de rest van het topic niet echt gevolgd, maar draai zelf al enige jaren Debian als desktop interface. Ik weet niet of het al behandeld is maar hier even wat bevindingen:
  • Gebruik voor je desktop Debian Unstable. Daar zitten veel recentere packages in dat Debian Stable.
  • Als editor is VI nou niet echt een aanrader vind ik. Ooit ben ik begonnen met alle niet-grafische shit en toen was ik erg blij dat er een soort norton commander in linux zit. 'apt-get install mc' is dan ook een van de eerste dingen die ik doe in een nieuwe debian installatie. mcedit is dan een fijne editor.
  • Om in een keer een hele grafische omgeving te installeren kan je in Debian Unstable volgens mij gewoon 'apt-get install gnome' doen. Dan krijg je de hele meuk met gnome pakketten. 'apt-get install kde' kan dacht ik ook. En als je niet alles in 1x wilt: apt-get install gnome-core of zo iets.
  • Om snel een grafische server te installeren kan je volgens mij een keer 'tasksel' draaien en daar zeggen dat je een X omgeving wilt installeren. Dan heb je iig al een grafische omgeving.
  • Om je hele omgeving van stable naar unstable te upgraden doe je 'apt-get dist-upgrade'. Een gewone upgrade kan ook, maar dan installeert hij niet alle packages. Bij een dist-upgrade haalt hij namelijk ook vervallen packages op en installeert hij de daarvoor in de plaats gekomen pakketten.
  • http://www.debian.org/distrib/packages is een fijne plek om te zoeken naar packages
  • 'deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main' kan eigenlijk niet ontbreken in je lijst van /etc/apt/sources.list. Met deze regel krijg je ook toegang tot mplayer binaries en andere handige grafische tools. (DVDrip etc)
Tot zo ver een handige lijst al zeg ik t zelf. Succes met switchen naar Linux. Als je meer vragen hebt of als ik andere dingen moet posten, gewoon roepen :). Debian is een fantastische linux distro, waar je als je hem net hebt geinstalleerd, inderdaad niets op het systeem terug te vinden is. Ik vind dat zelf een verademing. Heb ooit Red Hat geprobeerd, maar toen had ik na mijn eerste installatie meteen een webserver, mailserver, ditserver, datserver. Het lijkt Windows wel!@#!@. Met Debian heb je dat niet en begin je dus op een reis vanaf een kaal systeem. In het begin wennen, maar je voelt je steeds meer op je gemak :).

Nogmaals succes!

[ Voor 16% gewijzigd door Contagion op 09-01-2005 21:05 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geen matches
Als commando's je nog wat duister zijn, moet je gewoon een getting started guide zoeken waarin simpele dingen als vinden, kopieeren, verplaatsen, uitpakken etc zijn uitgelegd. Met een beetje DOS achtergrond zat ik op deze manier al snel redelijk in de terminal te prutsen. Een dergelijke getting started guide uitprinten en in een map stoppen/lezen heeft mij enorm verder geholpen.

Overigens, voor het maken van Debian Sarge DVD's heb ik net een verhaaltje gemaakt O-)

http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Debian_Sarge_DVD_maken

[ Voor 18% gewijzigd door Wekkel op 09-01-2005 21:05 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Wat ik zelf nog niet helemaal doorheb is hoe dat apt systeem nu werkt. Het is echt helemaal geweldig en ongelooflijk gemakkelijk, maar hoe werkt het?

Er is een configuratiebestand waarin een aantal server geconfigureerd kunnen worden waar apt z'n gegevens vandaan kan halen. Vervolgens tik je 'apt-get porno' in en dan gaat het programma op de defininieerde servers zoeken naar een module die 'porno' heet en haalt die op? En in het gevan van 'apt-install porno' wordt dit ook meteen geinstalleerd?

Maar kan ik dan ook bijvoorbeeld gewoon naar die servers connecten om te kijken welke packages er allemaal aan worden geboden?
Als commando's je nog wat duister zijn, moet je gewoon een getting started guide zoeken waarin simpele dingen als vinden, kopieeren, verplaatsen, uitpakken etc zijn uitgelegd
Ik heb een aantal PDF's gedownload waarin allerlei facetten van Linux worden belicht. Ook een getting-started guide voor noobjes :) Dat is tot zover wel een goede basis, al is het soms wel irritant dat je wat kennis hebt van hoe en wat. Dan wordt het namelijk zo jostie-achtig uitgelegd, terwijl jij DUH denkt maar weet dat je het maar beter wel kan lezen voor je iets over het hoofd ziet :)

[ Voor 40% gewijzigd door Kaastosti op 09-01-2005 21:05 ]

• Contagion
  • Laatst online: 01-02 00:38
Geen matches
apt-get maakt het leven makkelijker dan dpkg.

dpkg is de standaard package installer alleen die houdt niet bij of er dependancies zijn. Bijv: voor 'mc' heb je ook een aantal libraries nodig. Bovendien moet je ook 'mc' zelf ophalen.

apt-get doet dat voor je. Hij haalt het pakket van internet, of cd of wat dan ook. Kijkt welke dependancies er zijn (libraries of andere programma's bijv). Deze haalt hij ook op en installeert hij voor je. Eigenlijk is 'apt-get install' en 'apt-get remove' het 'enige' wat je vaak gebruikt van apt-get. Om te kijken welke pakkette je kan apt-getten moet je zoeken op de eerder genoemde site: http://www.debian.org/distrib/packages

Wel even kijken dus of je stable, testing of unstable draait. Wederom: voor een desktop zou ik 'unstable' kiezen anders zit je wel met erg ouwe meuk. Echt unstable is het niet, maar ook niet zo ontzettend door en door getest als 'stable'.

• terabyte
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Geen matches
Kaastosti schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:03:
Wat ik zelf nog niet helemaal doorheb is hoe dat apt systeem nu werkt. Het is echt helemaal geweldig en ongelooflijk gemakkelijk, maar hoe werkt het?
Op de Debian servers staan duizenden .deb pakketten, dat zijn niet zomaar modules maar gewoon programma's.

in
/etc/apt/sources.list
staan als het goed is een paar regels die met 'deb ' beginnen.
Dat zijn referenties naar Debian servers met pakketten. Het kan ook zijn dat je geen internet verbinding hebt, maar cd-roms met pakketten.
In dat geval staat er een referentie naar de Debian CDs

Anyway, voordat je een pakket kunt downloaden moet je een lijst hebben met al die pakketten. Zo'n lijst verandert vaak elke dag (in het geval van Sid/Unstable), om de lijst te update voer je het volgende uit:

apt-get update

Om vervolgens van alle al geinstalleerde pakketten de allernieuwste versies te installeren (een soort Windows Update maar dan veel beter), voer je vervolgens

apt-get upgrade

uit.

Het is niet de bedoeling dat je handmatig naar de debian FTP server gaat om daar de lijst te bekijken. Er zijn veel programma's/webinterfaces om makkelijk door de lijst te bladeren. Zie de zoekmachines onderaan
http://www.debian.org/distrib/packages

Verder:
commando apt-install bestaat niet, het is:
apt-get install <pakketnaam>

Stel je voor, je zoekt een e-mail client voor KDE en je weet niet welk pakket je moet installeren, dan voer je het volgende uit:

apt-cache search mail client kde

(syntax: apt-cache search <zoekwoorden>)

Het resultaat is een lijstje met pakketnamen en de omschrijvingen. Als je een interessant pakket gevonden hebt doe je

apt-cache show <pakketnaam>

om een uitgebreidere omschrijving te bekijken en als het je bevalt doe je:

apt-get install <pakketnaam>

om het te installeren. That's it.

[ Voor 5% gewijzigd door terabyte op 09-01-2005 21:29 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Hehe it's as easy as that eh? Tussendoor... is het apt- gedeelte voorbehouden aan Debian of zit dat ook in andere distro's? Dit is de eerste keer dat ik 't tegenkom, maar je weet 't nooit :)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik heb niet de hele post gelezen (enkel de eerste x posts), maar ik wil dit even kwijt.

ik heb zelf niet zóveel ervaring met linux (school (ingenieur informatica), gameservers, en wat persoonlijk gepruts). vat m'n post niet op als flame/troll of zo naar linux want dat is het helemaal niet.

ik vind linux nog altijd in eerste instantie een server OS. Dat maakt het gebruikersniveau voor een normaal persoon veel te hoog.
daarmee bedoel ik dingen als dit:
- drivers installeren (als die er al zijn)
- programma's installeren
- configureren, etc...

dit zijn dingen die veel te moeilijk zijn op een jan met de pet af te schuiven. ikzelf heb nu al heel lang computerervaring waarvan het meeste met windows. En wanneer je overstapt zoals jij, dan kom je inderdaad in een valkuil terecht.
Ik moet echter toegeven, tot grote vreugde dat linux in een enorme inhaalbeweging zit.
dmv packages bvb wordt het installeren versimpeld etc...

maar toch vind ik soms de structuur/werking van linux onlogisch voor een gewone persoon.
de plaats waar dingen opgeslaan worden is soms 'bizar', maar geheel volgens de structuur van linux. En soms mis ik ook uniformiteit.
ik moet soms een bestandje zoeken in /etc OF /usr/.... OF ... en weet ik veel nog waar. dit is verwarrend voor een gewoon persoon, maar vanuit standpunt van een programmeur soms heel logisch.

configuratie is soms nog een groter probleem.
wanneer je een programma moet configureren, moet je soms voor het 'make'en #define's aan/uitzetten in broncode, of 'make menuconfig' en consoorten of weet ik veel wat.
en soms verduidelijkt een README ook neit alles...

ik heb op dit moment m'n linux verknoeid (althans het grafisch gedeelte) want daar raak ik helemaal niet meer in... waarschijnlijk een driverprobleem of zo (ik heb de nVidia drivers geinstalleerd, en dan geprobeerd om m'n Gnome die te laten gebruiken door modules te knoeien etc). maar ik zit nu wel met een GUI die totaal niet meer werkt.
waar moet ik beginnen zoeken?? logs heb'k doorploegd en nix gevonden, ik kan geen config bestanden vinden (ik weet ze niet staan en zoek-opdrachten leverden nix op), er bestaat afaik nix als een 'veilige modus' en dan sta je daar hulpeloos.

dat zijn zo enkele dingen die mij aanleiden om de stelling te voeren dat linux nog in eerste instantie een server-OS is. Je gehele dagelijkse PC-sleur binnen de GUI houden is op sommige momenten zo goed als onmogelijk vind ik, en soms is gebruikersvriendelijkheid totaal zoek.
maar nogmaals: linux is aan een serieuze inhaalbeweging bezig.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• terabyte

terabyte

HIGHGuY schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:45:
ik heb zelf niet zóveel ervaring met linux (school (ingenieur informatica), gameservers, en wat persoonlijk gepruts).

[..]

ik vind linux nog altijd in eerste instantie een server OS.
Als ik zo je ervaringen lees, dan zie ik dat je mening eigenlijk compleet gebaseerd is op:
- onwetendheid
- onervarenheid

Je schrijft bijvoorbeeld dat je de directorystructuur/bestandlocaties 'bizar' vindt, terwijl juist die structuur zeer logisch, ingenieus EN consistent is. Bekijk maar eens de standaard voor bestandlocaties: http://www.pathname.com/fhs/

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Geen matches
Kaastosti schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:39:
Hehe it's as easy as that eh? Tussendoor... is het apt- gedeelte voorbehouden aan Debian of zit dat ook in andere distro's? Dit is de eerste keer dat ik 't tegenkom, maar je weet 't nooit :)
Ik denk dat elke distro die met .deb werkt wel apt-get gebruikt (of soortgelijk). Ubuntu is er bijvoorbeeld ook een en Fedora Core 3 gebruikt yum icm rpm, maar heeft vrijwel dezelfde functionaliteit.

• Flydude
  • Laatst online: 16:20

Flydude

Mighty pirate

heel verhaal over de stand van linux weggehaald
Omdat iets is wat je niet gewend bent, wil dat niet zeggen dat het onlogisch voor een 'gewoon persoon' (whatever that may be).

Anders gezegd: als je Windows gewend bent, dan is Linux inderdaad anders, net als MacOS en FreeBSD en weet-ik-wat. Dat maakt het natuurlijk niet minder logisch, of vol met valkuilen, of weet-ik-wat.

Als je SuSE installeerd en je keurig aan de updates van SuSE houdt (en dus niet gat tweaken) heb je een prima stabiel systeem, dat ook voor een 'gewoon persoon' prima bruikbaar is. Valkuilen komen pas als je serieus gaat tweaken.

Overigens is het grote voordeel van Linux dat alles tweakbaar is. Onder Windows zie ik je bv. niet zo vaak een kernel compileren. Wat ook meteen verklaart waarom een linux-compileren nieuw is.

Samengevat: Linux is prima op de desktop te gebruiken door doorsnee users, die bereid zijn om te een klein beetje te leren.

I am rubber, you are glue

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Ik moet wel zeggen dat de structuur inderdaad erg wennen is. Toch maar proberen die standaard aan te houden, anders wordt het helemaal een troep :P Maar of een bestand nu in /etc of /usr of waar dan ook thuishoort is nu nog wel even nakijken geblazen.

Verwijderd

ik heb niet de hele post gelezen (enkel de eerste x posts), maar ik wil dit even kwijt.
Dat moet je dan toch eens doen... Boven reageerde ik nl. ook al op zo'n post... :).
ik heb zelf niet zóveel ervaring met linux (school (ingenieur informatica), gameservers, en wat persoonlijk gepruts)
[..]
ik vind linux nog altijd in eerste instantie een server OS. Dat maakt het gebruikersniveau voor een normaal persoon veel te hoog.
daarmee bedoel ik dingen als dit:
- drivers installeren (als die er al zijn)
- programma's installeren
- configureren, etc...
[..]
dat zijn zo enkele dingen die mij aanleiden om de stelling te voeren dat linux nog in eerste instantie een server-OS is. Je gehele dagelijkse PC-sleur binnen de GUI houden is op sommige momenten zo goed als onmogelijk vind ik, en soms is gebruikersvriendelijkheid totaal zoek.
Jij mist duidelijk ervaring. Lees mijn eerdere posts. Er zijn fantastische desktop distributies, waaronder Debian en Fedora, waarvoor overal packages te vinden zijn. Dat jij Gentoo of iets dergelijks gebruikt en vervolgens niet weet hoe je daarmaa uit de voeten moet, is jouw probleem.

• Exirion
  • Laatst online: 00:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Toen ik je post las dacht ik dat ie zou dateren van eind vorige eeuw ongeveer. Het is zwaar achterhaald wat je schrijft :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Palomar
  • Niet online
Ik ben het wel met hem eens hoor. Of laat ik het anders zeggen; als "linux-beginner" ervaar ik diezelfde problemen. Het lijkt soms wel of programmamakers je willen pesten door er geen userinterface oid bij te doen (al is het maar heel simpel). Bijv. Wine stond standaard geinstalleerd, dus dat wilde ik es even proberen. Uiteindelijk werkte het wel via de commandline, maar ik heb in tijden niet meer zoveel getypt om een programma werkend te krijgen ;). Bijv. "wine Quake3Arena-i386-Executable-For-Windows-Version-One-Dot-Fourtyeight.exe" en dat soort ongein commando's. Als ik een programmeur zou zijn zou het me juist een uitdaging lijken om het ook echt toegankelijk te maken voor de simpele gebruiker door er even een point&click achtig iets bij te doen. Op 1 of andere manier doet men dit consequent expres niet en dat vind ik vreemd.

Maar ook andere simpele dingen als firefox of ati drivers. Daar zit dus wel een UI bij, maar om het te starten moet je eerst weer in de console intikken. Tenminste, vanuit KDE lukte het me niet om het met een muisklik te starten.

Ook vond ik het in het begin erg vreemd dat later geinstalleerde programma's meestal niet automatisch in je 'start' menu verschijnen. Dan zit je dus echt te zoeken waar het in godsnaam is gebleven :P

Het zijn vaak kleinigheidjes, want Linux op de desktop wordt idd echt steeds beter mogelijk (ik volg de ontwikkelingen al zo'n 5 jaar), maar het mist nog vaak die subtiele puntjes op het gebied van de afwerking.

Maar dit is allemaal 'imo' etc.. ;) Als je langer gebruik maakt van linux worden dit soort dingen vast wel duidelijker voor je en word je er zelf ook handiger in. Maar je moet dus wel even over dat punt heen..... en dan is de verleiding wel groot om maar weer terug te gaan naar windows ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 10-01-2005 00:50 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik ben lekker aan het knutselen en het gaat makkelijker dan gedacht. Gewoon dingen even opzoeken hoe het ook alweer was... zoals het mounten van schijven. Staat half in de FAQ, maar we komen er wel uit.

Wat ik echt nu elke keer krijg bij het rebooten/opstarten is dat het systeem crashed. Ik krijg de boot manager voor m'n neus en kies daar gewoon Linux, waarna er dit verschijnt:
boot:
Loading Linux.............
Uncompressing Linux...

crc error

-- System halted
Nu weet ik niet of het door iets engs komt wat ik geinstalleerd heb (tot nu toe alleen lynx, en mpg321 voor het afspelen van MP3's onder de command line), maar als ik nu gewoon opnieuw reboot komt ie er ineens weer wel doorheen. Ik neem toch aan dit niet hoort :)

Verwijderd

Kaastosti schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:06:
Ik moet wel zeggen dat de structuur inderdaad erg wennen is. Toch maar proberen die standaard aan te houden, anders wordt het helemaal een troep :P Maar of een bestand nu in /etc of /usr of waar dan ook thuishoort is nu nog wel even nakijken geblazen.
Dat valt wel mee. Ff google en je vind zo een aantal sites waar de directory structuur netjes wordt uitgelegd. Ik vind de structuur van Linux een stuk gemakkelijker dan van Windows.
Onder Windows erger ik me voortdurend aan al die venstertjes die je moet doorspitten om een bepaalde setting te wijzigen. De registry heb ik ook nooit begrepen, dat kan toch eenvoudiger?

Ik ben ergens in '95 met Slackware begonnen, dat was nog wel wat gepruts om alles vlot werkend te krijgen. Alle hardware specificatie moest je zelf instellen. Ik had toen ook wel vaak het gevoel verloren te zijn en ik wist ook niet altijd wat ik deed, maar heb daar veel van geleerd.

Wat later ben ik overgestapt naar SuSE 6.0, puur uit luiheid, ik had geen zin meer om alles met de hand te configureren. Via RedHat 8-9 ben ik weer bij een 'Slackware' beland. Ik heb m'n distro gevonden: Vector Linux, snelle installatie en fijn overzichterlijk om zelf wat te tweaken.

Btw Linspire is een op debian gebaseerde distro. Apt-get is standaard gedeactiveerd geloof ik, maar je schijnt het gemakkelijk te kunnen aanpassen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Geen matches
Nu ik twee schijven heb gemount en daar wat me wil merk ik pas dat het afmaken van een item met TAB niet werkt. Ik zie ook met apt niet 1-2-3 een programma waarmee dat zou moeten werken (zoeken naar 'tab' geeft echt teveel :P)... Ook dingen als directories met spaties, ik kom er niet in... ik heb weer een hobbymiddagje voor me liggen geloof ik :)

KAN Debian eigenlijk wel op een of andere manier muziek spelen onder console? Het programma geeft aan dat ie geen suitable libao driver kan vinden, ik apt-get install dat ding, hetzelfde. Voor zover ik heb kunnen vinden maakt het in deze niet uit of ik nu een console gebruik of een GUI.

[ Voor 31% gewijzigd door Kaastosti op 10-01-2005 11:38 ]

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Geen matches
Kaastosti schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:32:
Nu ik twee schijven heb gemount en daar wat me wil merk ik pas dat het afmaken van een item met TAB niet werkt. Ik zie ook met apt niet 1-2-3 een programma waarmee dat zou moeten werken (zoeken naar 'tab' geeft echt teveel :P)... Ook dingen als directories met spaties, ik kom er niet in... ik heb weer een hobbymiddagje voor me liggen geloof ik :)
Da's een feature van bash, de standaard shell. Ik ga er even van uit dat je er nog niet aan toe gekomen bent om dat voor jezelf aan te passen. Dat het niet werkt, tja, dat hangt er een beetje vanaf wat je probeert af te maken.
KAN Debian eigenlijk wel op een of andere manier muziek spelen onder console? Het programma geeft aan dat ie geen suitable libao driver kan vinden, ik apt-get install dat ding, hetzelfde. Voor zover ik heb kunnen vinden maakt het in deze niet uit of ik nu een console gebruik of een GUI.
Ja hoor, je installeert wat media spelers (mpg123, mp3blaster, ogg123, etc), je zet jezelf in de juiste groep om de devices te benaderen (de 'audio' groep, geloof ik, `sudo vigr`), en afspelen maar.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geen matches
Palomar schreef op maandag 10 januari 2005 @ 00:41:
Bijv. Wine stond standaard geinstalleerd, dus dat wilde ik es even proberen. Uiteindelijk werkte het wel via de commandline, maar ik heb in tijden niet meer zoveel getypt om een programma werkend te krijgen ;). Bijv. "wine Quake3Arena-i386-Executable-For-Windows-Version-One-Dot-Fourtyeight.exe" en dat soort ongein commando's.
Bij de shells die ik nu tegenkom kan je zo'n lange bestandsnaam gewoon direct afmaken door de beginletters in te voeren en vervolgens op TAB te drukken.

• Benotti
Geen matches
En namen met spaties moet je tussen "" zetten.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Voor wine zijn nog wel een paar leuke oplossingen:
• Je filemanager wijsmaken dat .exe met wine geopend moet worden, dat werkt wel, maar is niet cool genoeg, vandaar optie twee:
• De kernel module binfmt_misc gebruiken en die vertellen dat files die een .exe header hebben met wine geopend dienen te worden. (werkt ook voor Java, Progress, noem maar op) (link, is wel Gentoo, maar werkt op alle distros met een beetje verandering)

Met de tweede optie kun je ze dus gewoon uitvoeren als linux executables, ongeacht je filemanager, shell, whatever.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 10-01-2005 14:33 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 09:57

virus.elektro

profesionele monitor sloper

leuk topic. ik herken me er wel een beetje in. ik ben ook pas begonnen met linux. dit weekend had ik geen eigen pc. dit gaf tijd en aanleiding om eens goed te gaan knutselen met een oude bak. moest toch wat te doen hebben. ik zag dit topic ook toen ik er mee bezig was, helaas ging reageren niet zo goed. 350 mhz 32mb ram en een DSL cd gaan toch niet helemaal samen. maar goed ik had wel een leuk weekend. het is mezelfs gelukt om het voor de verandering eens werkend te krijgen vanaf een harde schijf. verder ben ik er achter gekomen dat DSL FAT32 niet snapt standaard. en nog wat van dat soort dingen.

Ik heb ook Red Hat met boek liggen. als ik het niet wist ben ik het maar gaan opzoeken daarin

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Ryceck
  • Laatst online: 13-02 16:04

Ryceck

Constants and Variables

Geen matches
Schumi4ever schreef op maandag 10 januari 2005 @ 14:23:
En namen met spaties moet je tussen "" zetten.
Of alles handmatig escapen met /'es :)
Tis net wat je leuker vindt:
code:
1
2
3
rm -rf "core kernel"

rm -rf core\ kernel

:p

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

terabyte schreef op zondag 09 januari 2005 @ 21:50:
[...]

Als ik zo je ervaringen lees, dan zie ik dat je mening eigenlijk compleet gebaseerd is op:
- onwetendheid
- onervarenheid

Je schrijft bijvoorbeeld dat je de directorystructuur/bestandlocaties 'bizar' vindt, terwijl juist die structuur zeer logisch, ingenieus EN consistent is. Bekijk maar eens de standaard voor bestandlocaties: http://www.pathname.com/fhs/
jah, dat zeg ik ook: uit oogpunt van een programmeur en mensen die er wat ervaring mee hebben.
toen ik voor het eerst remote inlogde op een gameserver om een programma te installeren heb'k VEEL fouten gemaakt. Ondertussen zijn die fouten er al wat uit (bvb alles onder root account doen, etc) doordat ik redelijk wat geleerd heb over de basis van linux op school. Bijvoorbeeld die directory structuur die eerst wat vaag overkomt maar idd heel logisch is.
Maar soms verbaas ik me nog altijd over dingen: soms moet ik dingen zoeken in de /var, soms in de /etc, soms in de /usr/... en dan heb'k zoiets van: waarom staan zulke dingen niet gewoon samen?? In windows heb je altijd: ofwel het register ofwel de programmadirectory waar je de meeste info vindt. (en het is idd jammer dat'k windows als voorbeeld neem :P)

ik gebruik op dit moment FC3 (en dus geen gentoo zoals iemand heir verder probeert te beweren) en zelfs als ik de opgelegde updates wil installeren krijg ik al dependencies die niet samenkunnen.(ik draai de x86_64 versie wat mss een extra last met zich meebrengt want ik heb de indruk gekregen dat'k zowel de i386 versie als de x86_64 versies moet installeren?).
ik studeer informatica, ik ben in de informatica wereld opgegroeid, en toch vind ik sommige dingen op het eerst zicht bizar: als ik niet gewoon kan vinkjes aanduiden en 'update' klikken zonder dat daar een errorbox over dependencies komt, dan vraag'k me af of een normale 'jan met de pet' dit wel kan. Voor mezelf is dat geen probleem: ik google, ik GoT of ik gok en probeer tot ik het vind.
Exirion schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:57:
[...]

Toen ik je post las dacht ik dat ie zou dateren van eind vorige eeuw ongeveer. Het is zwaar achterhaald wat je schrijft :)
kun je daar ook argumenten bijgeven?
mijn ervaring is dat je met linux al wat ervaring moet hebben om alles wat het niveau van word-processing etc overschrijdt. Op school bvb hebben we nog RedHat 9. als ik daar m'n USB-disk wil mounten, moet'k in de console duikelen en zitten prutsen in de fstab. (in FC3 gebeurt het wel lekker automatisch maar dit is puur om een voorbeeld te geven.)
je kan een gewoon gebruiker, neem bvb mijn ouders, niet opzadelen met het compileren van hun kernel. Zelfs ikzelf durf er op dit moment niet aan beginnen. Ik had wat zitten googlen over hoe je dat moet doen in FC3 en ik kwam enkele guides tegen, en toen'k ze doorploegd had, had'k iets van: 'wtf?'
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 23:54:
Jij mist duidelijk ervaring. Lees mijn eerdere posts. Er zijn fantastische desktop distributies, waaronder Debian en Fedora, waarvoor overal packages te vinden zijn. Dat jij Gentoo of iets dergelijks gebruikt en vervolgens niet weet hoe je daarmaa uit de voeten moet, is jouw probleem.
ik wou m'n MP3 collectie benaderen vanaf m'n NTFS disk:
1) ntfs disk mounten -> googlen + ntfs daemon downen en dan zorgen dat m'n disk gemount werd. niettegenstaande dat'k iets had fout gedaan, is't me gelukt om die handel te fixen. dit was nog eht easy part.
2) MP3's afspelen (dit zou moeten het makkelijkst zijn) maar toen zei m'n lieve muziekspeler (rhythmbox) dat fedora/redhat geen MP3 ondersteunde omdat ze in een conflict zaten of zo... whatever. dan ga'k maar zoeken hoe'k die handel kan draaien.
ik zoek maar op MP3 plugins etc, ik installeer een plugin, en door 1 of andere stommigheid mislukt dat. Geen MP3 dus. ik installeerd mpg321 (niet 123) maar deze is command-line based, en kan niet aangestuurd worden om naar volgende trax te gaan etc... dus buiten ermee.
next was een andere speler downloaden... moest'k eerst een lib of 5 gaan downen en installeren.
dan het programma zelf om dan te vinden dat het niet wil marcheren.
op dit moment dus nog steeds geen MP3. ik had gelijk ook zitten prutsen om de nVidia drivers erop te krijgen, mss heeft dat er iets mee te maken, maar swat.

zo'n hussle om gewoon MP3's te draaien. leg dat maar uit aan moeder of vader...

er zijn natuurlijk distro's waar dit waarschijnlijk vanzelf gaat, maar ik wou een redhat based systeem omdat we dit op school ook gebruiken, en ze daar nogal eens distro specifiek zijn met redhat.

daarom blijf'k er op dit moment nog eventjes bij dat linux nog in hoofdzaak een server OS is...
gebruiksvriendelijkheid gaat vooruit, maar er is nog altijd een stap nodig om die van windows te overtreffen/evenaren.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• terabyte

terabyte

HIGHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:41:
[...]

jah, dat zeg ik ook: uit oogpunt van een programmeur en mensen die er wat ervaring mee hebben.
toen ik voor het eerst remote inlogde op een gameserver om een programma te installeren heb'k VEEL fouten gemaakt. Ondertussen zijn die fouten er al wat uit (bvb alles onder root account doen, etc) doordat ik redelijk wat geleerd heb over de basis van linux op school. Bijvoorbeeld die directory structuur die eerst wat vaag overkomt maar idd heel logisch is.
Maar soms verbaas ik me nog altijd over dingen: soms moet ik dingen zoeken in de /var, soms in de /etc, soms in de /usr/... en dan heb'k zoiets van: waarom staan zulke dingen niet gewoon samen?? In windows heb je altijd: ofwel het register ofwel de programmadirectory waar je de meeste info vindt. (en het is idd jammer dat'k windows als voorbeeld neem :P)
Nee. Je doet gewoon iets verkeerd: als normale gebruiker (en dat ben jij, en ik ook en een normale programmeur ook) hoef je niets te veranderen in directories zoals /usr. Als je het linkje wat ik gegeven had ook daadwerkelijk had gelezen zou je dat nu wel begrijpen.

Ik gebruik al een paar jaar Linux op de desktop, maar ik heb geen enkele reden gehad om met bestanden in /usr /var ed. te rommelen.
Als normale gebruiker dien je zoveel mogelijk gebruik te maken van de Package Manager. Onder Windows ga je toch ook niet allemaal handmatig zitten rommelen onder c:\winnt\system32 ???

Dat sommige dingen onder /var worden opgeslagen en andere dingen onder /usr is heel simpel:

onder /usr staan de dingen die je niet mag wijzigen. Je kunt /usr op een andere partitie zetten en dan *read-only* mounten. Dat is toch ontzettend slim en veilig?
Onder /var staan dingen die als je op je pc werkt gewijzigd worden zoals caches, logfiles, spools. e.d. Deze kun je op een partitie zetten die je read-write moet mounten.
Onder /etc staan alle configuratie bestanden. Je hoeft nu nog maar 1 directory te backupen voor al je config files. Dat is toch ontzettend handig?

Maar als je de FHS had gelezen dan had je de directorystructuur niet meer als voorbeeld genomen in je kritiek.

• Palomar
  • Niet online
Geen matches
Ik heb net de nieuwste Suse (9.2) op mn laptop geinstalleerd en ik moet wel zeggen dat het er allemaal erg goed uitziet. Veel van bovenstaande problemen heb ik geen last meer van (itt oudere/andere distro's). USB stick pakt ie zo, oude windows install (ntfs) laat ie automatisch staan, office bestanden (word, powerpoint) leest ie allemaal zonder problemen. En bovendien werkt hibernation (suspend to disk) goed, wat ik eerder nooit werkend heb gekregen.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-02 13:49
HIGHGuY schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 11:41:
[...]

ik gebruik op dit moment FC3 (en dus geen gentoo zoals iemand heir verder probeert te beweren) en zelfs als ik de opgelegde updates wil installeren krijg ik al dependencies die niet samenkunnen.(ik draai de x86_64 versie wat mss een extra last met zich meebrengt want ik heb de indruk gekregen dat'k zowel de i386 versie als de x86_64 versies moet installeren?).
ik studeer informatica, ik ben in de informatica wereld opgegroeid, en toch vind ik sommige dingen op het eerst zicht bizar: als ik niet gewoon kan vinkjes aanduiden en 'update' klikken zonder dat daar een errorbox over dependencies komt, dan vraag'k me af of een normale 'jan met de pet' dit wel kan. Voor mezelf is dat geen probleem: ik google, ik GoT of ik gok en probeer tot ik het vind.

[...]

kun je daar ook argumenten bijgeven?
mijn ervaring is dat je met linux al wat ervaring moet hebben om alles wat het niveau van word-processing etc overschrijdt. Op school bvb hebben we nog RedHat 9. als ik daar m'n USB-disk wil mounten, moet'k in de console duikelen en zitten prutsen in de fstab. (in FC3 gebeurt het wel lekker automatisch maar dit is puur om een voorbeeld te geven.)
je kan een gewoon gebruiker, neem bvb mijn ouders, niet opzadelen met het compileren van hun kernel. Zelfs ikzelf durf er op dit moment niet aan beginnen.
niet iedereen die linux wil gaan gebruiken hoeft linux te compileren. dit is ook meer iets voor gevorderde linux gebruikers
en ik durf het ook nog niet aan hoor ;)
Ik had wat zitten googlen over hoe je dat moet doen in FC3 en ik kwam enkele guides tegen, en toen'k ze doorploegd had, had'k iets van: 'wtf?'

[...]

ik wou m'n MP3 collectie benaderen vanaf m'n NTFS disk:
1) ntfs disk mounten -> googlen + ntfs daemon downen en dan zorgen dat m'n disk gemount werd. niettegenstaande dat'k iets had fout gedaan, is't me gelukt om die handel te fixen. dit was nog eht easy part.
2) MP3's afspelen (dit zou moeten het makkelijkst zijn) maar toen zei m'n lieve muziekspeler (rhythmbox) dat fedora/redhat geen MP3 ondersteunde omdat ze in een conflict zaten of zo... whatever. dan ga'k maar zoeken hoe'k die handel kan draaien.
ik zoek maar op MP3 plugins etc, ik installeer een plugin, en door 1 of andere stommigheid mislukt dat. Geen MP3 dus. ik installeerd mpg321 (niet 123) maar deze is command-line based, en kan niet aangestuurd worden om naar volgende trax te gaan etc... dus buiten ermee.
next was een andere speler downloaden... moest'k eerst een lib of 5 gaan downen en installeren.
dan het programma zelf om dan te vinden dat het niet wil marcheren.
op dit moment dus nog steeds geen MP3. ik had gelijk ook zitten prutsen om de nVidia drivers erop te krijgen, mss heeft dat er iets mee te maken, maar swat.

zo'n hussle om gewoon MP3's te draaien. leg dat maar uit aan moeder of vader...
tja, ik denk dat dit alleen een probleem is van fc, en niet van linux in het algemeen. :)
er zijn natuurlijk distro's waar dit waarschijnlijk vanzelf gaat, maar ik wou een redhat based systeem omdat we dit op school ook gebruiken, en ze daar nogal eens distro specifiek zijn met redhat.
probeer toch eens een andere linux, want veel zal het niet verschillen, in ieder geval niet vanaf de command line. bv debian, dat vindt ik een fijne om mee te werken :)
daarom blijf'k er op dit moment nog eventjes bij dat linux nog in hoofdzaak een server OS is...
daar ben ik het dus niet mee eens, :P je gebruikt alleen maar fedora core, en je zegt dat linux in het algemeen een server os is, wat dus helemaal niet waar is. probeer eens een keer een andere linux ;)
gebruiksvriendelijkheid gaat vooruit, maar er is nog altijd een stap nodig om die van windows te overtreffen/evenaren.
dat ben ik met je eens, maar nu heb je het wel over een groep thuisgebruikers, die onervaren/onwetend zijn. :)

verder weet ik denk ik wel wat je bedoeld, maar de benaming server os vindt ik niet goed. je kan het beter een os noemen voor gevorderde gebruikers, want dat het hoofdzakelijk als server os is ontworpen is niet waar :)

verder, ik heb bij mijn begin aan linux heel veel gehad aan deze site, met name de handleiding die erop staat http://panic.et.tudelft.nl/debian/ :) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Steephh op 11-01-2005 12:44 ]

_@/'

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

scorpie

Supra Addict

Over dat mp3 gebeuren kon je ook zoeken op redhat.com.
Kort door de bocht: Door licentieproblemen mag Redhat (Fedora dus ook) geen mp3 ondersteuning meeleveren, maar door het simpel installeren van een mp3 package (weet de naam niet meer, draai al een paar jaar geen linux meer) kun je dat enablen. (Overigens, ik ben van linux overgestapt op OpenBSD, niet naar Windows)

Ik geef toe, je moet in de IT wereld "leven" (beetje nieuws volgen ed.) om dit soort dingen te weten.

Dan zijn er nog een aantal problemen met linux (overigens ook andere open source projecten):
Door de vrijheid van sources zijn er _VEEL_ soorten besturingssystemen ontwikkeld, daardoor ontstaan er voor al die OS's problemen, soms overeenkomstige, soms ook niet. Weet niet meer precies hoe het zit, maar alleen Redhat heeft dus dit mp3 "probleem" bijvoorbeeld.

Mensen die open source software willen proberen, rekenen er veelal op dat ze dezelfde support (zowel van de ontwikkelaar als het zoeken op internet) kunnen krijgen. Of ze denken het niet nodig te hebben (ah joh, even een cd'tje branden met windows, kan vast ook net zo makkelijk op linux (bijvoorbeeld dan he)).

Mensen volgen de aanwijzingen van de ontwikkelaars niet op. Wederom een voorbeeld: Wanneer men met de installatie klaar is bijvoorbeeld, staat er meestal nog een punt in de faq iets als "after install". Wanneer je na het installeren dan denkt, zo even spelen met m'n nieuwe systeempje, en er werken dingen niet, komen ze er niet op om die after install te lezen waar het wellicht instaat.

Het is dus een combinatie van factoren dat het zo lastig maakt.

Ik weet niet of ik de discussie met deze post in de verkeerde richting heb geschopt, hoop het niet :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Benotti
Geen matches
Ubuntu heeft standaard ook geen mp3 ondersteuning. ff de juiste packages apt-getten en tis uiteraard gefixed ;)

Voor mensen die ubuntu draaien: www.ubuntuguide.org ;)

• Luppie
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Voor de mensen die met Linux aan de gang willen en er een webserver mee willen bouwen heb ik een mooie (lees: handige) site gevonden met een stappenplan op basis van verschillende distro's

http://hostinghacks.net/

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• HunterPro
  • Niet online
ik draai alweer een paar jaar debian op servers, en heb sinds de zomer een laptop. En dan begint het toch te jeuken... zal ik? of toch niet?

Ik had alleen ervaring met de hardcore variant, geen grafische schil, niks spannends, gewoon lekker webserveren voor mn werk.

En nu? Ik heb debian naast windows staan op m'n laptop, wlan werkt, mn TFT werkt (goed!), KDE staat erop als windowmanager wat ff wennen is maar goed te gebruiken is, ik kan msn'en (amsn), irc'en (Ksirc, hoewel ik liever iets zou vinden wat net als mirc werkt, liefst zelfs zelfde scriptengine), remote desktoppen in full color en full screen (lachen! windows op je linux laptopje :P), samba-browsen (konqueror, gewoon alsof je een windows client hebt op het netwerk), films kijken (vnc, mplayer), officen (openoffice), coden (KATE), etc etc. Heerlijk, werkelijk waar. Ik wil nog even mn pc-card CF reader aan de praat krijgen en zorgen dat power management wat beter gaat werken zodat ie ook echt kan standby'en (als ik het nu doe gaat ie nooit meer aan :+), en ik kan wat mij betreft helemaal over.

Linux op de desktop is eindelijk volwassen aan het worden!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Geen matches
Ik heb nu ook Debian weer 'ns geïnstalleerd op 'n testbakje en op 'n paar problemen na (ik heb op WinXP m'n keyboard-layout op Dutch (US International) en op Debian heb ik dat nog niet voor elkaar in console) maar dat is vast op te lossen met creatief gebruik van Google :)

edit:

So far, no luck :( - niet voor console iig

edit:

kbdconfig did the trick :D
nu uitzoeken hoe je kan 'scrollen', niet zoals met freebsd dus (scroll lock aan en dan pijltjestoetsen)

[ Voor 37% gewijzigd door blizt op 12-01-2005 18:49 ]

United we stand, and divided we fall

• terabyte

terabyte

Geen matches
blizt schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 17:49:
Ik heb nu ook Debian weer 'ns geïnstalleerd op 'n testbakje en op 'n paar problemen na (ik heb op WinXP m'n keyboard-layout op Dutch (US International) en op Debian heb ik dat nog niet voor elkaar in console) maar dat is vast op te lossen met creatief gebruik van Google :)

edit:

So far, no luck :( - niet voor console iig
Probeer eens:
code:
1
2
apt-get install console-tools console-data
dpkg-reconfigure console-data                         # misschien niet nodig

[ Voor 6% gewijzigd door terabyte op 12-01-2005 18:47 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Geen matches
Bedankt voor de tip terabyte, maar zoals je inmiddels kunt zien is het dus gelukt ;)
Heb nog geen problemen tot nu toe in ieder geval.

• HunterPro
  • Niet online
Geen matches
kan je daarmee ook je keyboard op US internationaal zetten? :P

Overigens net een dist-upgrade gedraaid en daarna gerestart; resultaat: totale paniek want alles stuk. Kut denk je, had ik dat maar niet gedaan. Goed, het zijn allemaal kerneldingetjes die beginnen te miepen, wlan was stuk, acpi ook. Dan maar ff meuk opnieuw compileren ofzo denk ik dan. Eerst even met kabeltje aan internet gehangen, gekeken op kernel.org of er een nieuwe kernel was, en jawel, mijn 2.4.27 was alweer een paar weken geleden opgevolgd door 2.4.28. Die gedownload, uitgepakt, make oldconfig gedraaid, nog wat functies geknutseld met make menuconfig, gecompileerd, modules gebakken, en hoppa, alles werkte weer (behalve wlan want die heeft losse drivers) na een reboot.

Vervolgens naar /usr/src/madwifi gewandeld, ' make; make install ' ingetikt en daarna kon ik weer wlannen. Heerlijk als je net ff wat verder bent ermee en daardoor wat sneller besluiten kan maken en zo binnen een uur weer up en running kunt zijn met alles.

[ Voor 89% gewijzigd door HunterPro op 12-01-2005 19:43 ]

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Geen matches
Met kbdconfig HunterPro?
Ja :P

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Geen matches
Ik ben zelf geen prof op *nix gebied, maar ik heb het op een RedHat distributie tijdens mijn stage altijd erg fijn gevonden om met Midnight Commander te werken.
Het doet je denken aan dat oude DOS Norton Commander.
Ook het bekijken/bewerken van configuraties kun je er best eenvoudig mee doen.

MC is ook voor Debian te vinden, ik weet alleen niet meer exact waar.

Verwijderd

Bijzonder interessant topic!

Ik zie in je strubbelingen veel van mezelf terug. Ik weet nog best dat ik geen flauw idee had hoe ik 'vi' moest afsluiten en daarom maar rebootte :+

Wat me opvalt is dat een aantal NOS-ers direct in de bres springt om bv. de filesystem structuur te verdedigen. Echt, als je van windows komt dan zie je gewoon GEEN logica in /usr dit /etc dat ;)

Kaastostie; best knap dat je gelijk met Debian begint! Besef wel dat het lezen, lezen en nog es lezen betekent. Zoek es op internet naar meer info, aangezien er zat howto's zijn die meer info geven dan je lief is. Als je meer over updatemechanismes voor linux wil weten bekijk dan es dit pdfje.

Ik moet wel zeggen dat ik best wel een andere instelling heb dan de meesten hier denk ik: ik ben pertinent tegen compileren (vroeger nog wel eens een kerneltje of een x mplayer), ik wacht nu wel tot ik 'm kan apt-getten.

Verder doe ik zo veel mogelijk met de GUI (soms is bash echter gewoon veel sneller). Ik wil het verder gewoon werkend hebben zonder er tijden aan te moeten prutsen. Ben ik daarom geen geschikte kandidaat voor linux? Mwha, ik wil graag een os welke vanaf de basis veilig is, zo veel mogelijk opensource is en zo goed als virus/adware ongevoelig is.

Tevens kan ik het niet laten om te zeggen dat ik de NOS mods hier zeer streng vind. Ik kan er echter wel enigzins begrip voor op brengen dat men het niveau hoog wil houden, maar het is mij wat te elite achtig, sorry. Punt is dat ik een paar x heb gehad dat ik bijzonder lang heb moeten zoeken naar iets wat uiteindelijk oersimpel was. Al mijn maten zijn helaas verstokte windowsfreaks en een NOS-topic met zo'n simpele vraag was hier zeker gesloten. Niet dat ik alles gelijk doorgebriefd wens te krijgen, maar ik had die tijd liever willen gebruiken voor andere linuxzaken.

Veels te veel afgedwaald, sorry.

Veel suc6 met je debian avonturen iig :Y)

• beeman
  • Laatst online: 02-07-2022
JeroenM_tbs schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 22:04:
Ik ben zelf geen prof op *nix gebied, maar ik heb het op een RedHat distributie tijdens mijn stage altijd erg fijn gevonden om met Midnight Commander te werken.
Het doet je denken aan dat oude DOS Norton Commander.
Ook het bekijken/bewerken van configuraties kun je er best eenvoudig mee doen.

MC is ook voor Debian te vinden, ik weet alleen niet meer exact waar.
Dat doe je via 'apt-get install mc' onder Debian. Midnight Commander is wat mij betreft ook zeker een aanrader als je nieuw bent onder Linux...

Ik ben ook erg te spreken over Debian, vooral het package-management is erg prettig. Voor mij voorlopig geen andere Linuxdistributie meer...

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik vind onder linux altijd vrij wazig met software installeren. Ik weet nooit waar ze terecht komen. je kunt niet kiezen ofzo om hem ergens te installeren, want dat bepaald de app wel. Opzich is dat niet echt een probleem, omdat het linux bestandsysteem heel anders is ingedeelt, maar het is toch altijd wel fijn om te weten waar het komt te staan.

Vind trouwens apt-get een echte topper als package manager. Eerste keer dat ik met linux werkte kon ik al vrij snel software installeren met apt-get. Soms nog het een en ander configureren, maar daar vraagt hij wel om.

Alleen een nadeel van de Debian install vind ik toch wel dat ene programma wat als laatste word gerunt. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. In dat programma kon je kiezen welke software er geinstalleerd moest worden. Vond het toch wel zo'n onoverzichtelijke bagger. Heb die stap maar gelaten voor wat het was en gewoon verder gegaan, maar daar mogen ze wel iets anders voor vinden, want vind het niet echt fijn. Voor een linux n00b (ja ben ik ook) is dat echt niet te volgen.

Vind trouwens de fdisk, of hoe heet die partitionmanager in debian install, wel erg goed gedaan. Er overzichtelijk. Vind het een stuk beter dan fdisk onder DOS/Windows.

Verwijderd

Jah, ik heb ook een keer Suse geprobeerd. Ziet er allemaal vet uit enzo, maar ik weet geeneens hoe ik bv een programma moet installeren. Ik had bv Firefox voor linux gedownload en wilde die gaan installaren, ik wist echt niet hoe. En dan moet je echt iemand in de buurt hebben waar je alles aan kan vragen of in de boeken duiken. Eerste had ik niet en tweede geen tijd voor :p Was wel weer blij toen ik weer gewoon XP had draaien :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

eghie schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:22:
Alleen een nadeel van de Debian install vind ik toch wel dat ene programma wat als laatste word gerunt. Ik weet alleen niet meer hoe het heet. In dat programma kon je kiezen welke software er geinstalleerd moest worden. Vond het toch wel zo'n onoverzichtelijke bagger. Heb die stap maar gelaten voor wat het was en gewoon verder gegaan, maar daar mogen ze wel iets anders voor vinden, want vind het niet echt fijn. Voor een linux n00b (ja ben ik ook) is dat echt niet te volgen.
Niet alleen n00bs klagen hierover hoor.
Ik zeg niet dat ik veel van linux weet of zo, maar dselect (hetgeen wat jij bedoelt) is voor veel mensen en dus ook voor mij gewoon een zeer zuigend iets.
Ik vind het ook totaal onoverzichtelijk en afschrikkend.
Ik heb laatst even gekeken bij een nieuwe install op een bak hoe het nou eigenlijk werkte.
Het komt erop neer dat het pas lekker werkt en erg functioneel is als je gaat leren hoe je dat programma kan behandelen....
Ik skip dselect dus ook altijd, install zo kaal mogelijk mijn Debian bak en installeer de rest vanaf de console mbv apt. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 10:27:
Jah, ik heb ook een keer Suse geprobeerd. Ziet er allemaal vet uit enzo, maar ik weet geeneens hoe ik bv een programma moet installeren. Ik had bv Firefox voor linux gedownload en wilde die gaan installaren, ik wist echt niet hoe. En dan moet je echt iemand in de buurt hebben waar je alles aan kan vragen of in de boeken duiken. Eerste had ik niet en tweede geen tijd voor :p Was wel weer blij toen ik weer gewoon XP had draaien :)
Probeer het nog eens, maar dan met een pakketje van deze url (zijn er nu nog niet veel maar dat moet gaan veranderen in de toekomst).

Wedden dat ook jij op die manier ook programma's onder Linux kan installeren/deinstalleren? :)

/me hoopt echt zo erg dat Autopackage zwaar gepromoot gaat worden wanneer versie 1.0 er is... (anders ga ik het doen, het is gewoon geweldig! Beste uitvinding sinds grep!)
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Dit topic is _geen_ excuus om allerlei kleine vraagjes te stellen. Als het geen eigen topic waard is, hoeft het hier dus ook niet. Is het dat wel, open dan graag gewoon zelf een topic :)