Vind
Linux een lastig systeem en kan mij wel vinden in de problemen die de TS ervaart. Windows XP Pro ken ik nu ook wel door en door en er is geen gein meer aan te beleven. Dus dacht ik, ga het ook maar eens uittesten.. Het komt er dan op neer welke distributie je uit gaat kiezen. Veruit de populairste is dus Fedora Core 3, DVD-iso gedownload en gebrand. Fedora Core 3 zou eigenlijk het "makkelijkste" installatiesysteem kennen (maar ik zal wel de uitzondering zijn);
- het autoprobe programma van Fedora blijft hangen zodra hij in de buurt komt van USB storage drivers. USB instellingen veranderd in BIOS, zelfs uitgezet (maarja, dan kan ik moeilijk door de installatie heenkomen met het wireless tobo + muis setje).
- uiteindelijk maar voor "manual"probe

gekozen en dus device after device gekozen.
- anaconda startte, ziet er wel gelikt uit! maar o wee, wat valt mij op? mijn muis doet ut nie.. dus de hele installatie maar met het tobo doorgenavigeerd..
Eenmaal geïnstalleerd ziet het systeem er zeker mooi en redelijk gebruikersvriendelijk uit. Dan denk je dat het erop zit, maar helaas, dan bemerk je dat een aantal drivers gewoonweg er niet op staan. Dus je gaat maar alvast naar nvidia.com in firefox, en het eerste wat je al opvalt is dat de flashplayer niet geïnstalleerd (niet dat het belangrijk is), en dan denk je, hè, daar staat zo'n autinstall knop in firefox voor, laat ik die eens drukken

.. Alles gaat goed tot de laatste stap, waar er doodleuk staat "installation failed". Nahja, dan maar flashplayer voor
linux handmatig downloaden en zelf installeren. Op zich niet zo heel moeilijk, met een paar commando's (tar, sh, etc.) heb je dan uiteindelijk flash in je browser (alhoewel ik mij kan voorstellen dat de gemiddelde piet-lut hier geen idee van heeft). Goed, weer terug naar nvidia, en daar een driver downloaden. Laatste versie is 66.29.. Dus je denkt, aah, een oude vertrouwde installer die er net zo uit ziet, of ongeveer zo goed als een windows installer. Maar dan bekijk je de readme en al snel zie je dat het installeren van deze drivers geen kinderkunstje is. Je moet dus sowieso de grafische schil verlaten (init 3 in de terminal). Dan begin je de installatie en opeens krijg je een paar verhalen over de kernel. Kernel zal wel zo iets betekenen als een register (alhoewel het ook tegelijkertijd gewoon de core van het systeem zal zijn, de basis waar alles op draait). Dus ik had sowieso al zoiets van, hmmm, als ik hiermee moet gaan klooien, hoe komt dat de stabiliteit van mijn systeem ten goede (deze gedachte zal wel onterecht zijn, maar het idee om met de kernel te knoeien staat mij gewoon niet al te veel aan). Vervolgens stuit je tegen het volgende probleem, de nvidia installer kan geen cc of gcc package vinden om de kernel mee te recompilen. Geef toe, is mijn eigen schuld

, had gewoon de packages moeten selecteren tijdens de install..Nieuwe poging, de installatie gaat goed, ook al vrees ik voor het ergste wanneer er door mijn progressbalk "NVIDIA taints kernel" verschijnt. Mijn zorgen blijken terecht, de installer blijkt de kernel op een "foute" manier te recompilen (hij kan niet overweg met de laatste kernel, wat is het 2.6.4 ?, dus eigenlijk heb je een nieuwe driver of patch nodig). Na even googlen heb ik op het nvnews.net forum twee patches gevonden voor de 66.29 installer die ervoor moeten zorgen dat hij dus wel met de laatste kernel overweg kan. De installatie verloopt prima, en om ervoor te zorgen dat de nvidia module wordt geladen bij het opstarten van het systeem, worden de nodige aanpassingen in X11.conf gemaakt. Joo-hoo, hij doet ut! Hmm, maar nu, ff snel in het preferences blad van nVidia mijn settings op clone zetten enz. Maar wat schetst mijn verbazing (mijn verwachtingen zijn gewoon te hoog gegrepen of ik ben zo n00by bezig dat ik het niet ben tegengekomen), zie dus geen control panel, moet dus kenbaar via bepaalde instellingen dingen zoals clone/tv-out/video mirror in een x11 of dergelijk bestand configurern. Uit luiheid heb ik het even hierbij gelaten, kijk er later wel na, ben al blij dat ik behoorlijk beeld @ goeie res en @ goeie refresh rate kan krijgen.
Volgende probleem,
linux ziet mijn onboard geluid, maar dus NIET mijn SB Audigy LS. Lees het een en ander over ALSA en Open Sound System. ALSA gedownd, maar al snel ontmoedigt door onbegrip heb ik het er maar bij gelaten en de OSS-drivers gedownd die iets minder challenging waren dan die van ALSA. Dat moet men sowieso bereid zijn toe te geven, als je vanuit een OS als Windows XP komt, ben je gewoon zo lui als ik weet niet wat, en vindt je elke moeite teveel. Ken veel mensen die niet eens weten hoe ze een install moeten runnen, en het ook te veel moeite vinden.. Kan je nagaan wat ze van
linux zullen vinden.

OSS installeert, en hoe is het mogelijk, ik hoor voor de eerste keer weer geluid uit mijn 6.1 creative setje komen. Boot ik de volgende morgen, blijft m'n
linux hangen, met weer iets over de kernel.. Probleem nog niet opgelost, maar dat komt nog wel. Voorlopig even andere dingen aan mijn hoofd.
Wat ik wel weer goed vind in de korte tijd dat ik
linux heb mogen evalueren:
- het hoeveelheid packages tot je beschikking is ongeloveloos. heb serieus het idee dat er veel meer freeware en meer functionele packages zijn dan er bijv. is voor Windoze.
- in bepaalde aspecten wordt het gebruikersgemak geweldig gemakkelijk gemaakt. Neem nou samba, die kan makkelijker bij mijn Windows 2003 Server met domain dan bepaalde PCs in mijn netwerk

- het niveau tot welke je alles kan tweaken in
linux. dit gaat van desktop instellingen tot zeer aangename security features. noem maar iets op in een os, en in
linux kan je het veranderen (hier zie je duidelijk de voordelen van open source).
- voor alle hardware die je hebt worden ook de corresponding packages geïnstalleerd, zoals tv-kaarten, dvd-branders zijn goed vertegenwoordigt door echte BRUIKBARE progz (itt Windows, kan niet zo snel veel mensen die Windows CD-Burning gebruiken)
- het hogere gebruikersniveau geeft je toch wel weer een speciaal gevoel van nostalgie en macht. Je hebt niet langer het gevoel dat je een n00b bent. In Windows denk je vaak van, hmm, maar er zijn nog wel een paar honderd miljoen die dit ook kunnen doen.
Linux moet je écht je tijd voor nemen, en het vele commando's in de terminal intiepen wordt steeds leuker.
Linux gaat zeker meer aandacht van mij krijgen, en ik zal binnenkort ook eens goed de tijd nemen om mijn hele systeem goed op te zetten, want ik zie veel dingen in
linux die mij enorm aanspreken. Diegenen die het er nu ook moeilijk mee hebben raad ik aan om gewoon goed rond te kijken naar welke distro het meeste biedt, en wat je er allemaal mee kan. Over een paar jaar wordt dit voor mij iig een zeer goed alternatief, net zoals Mozilla nu veel vooruitstrevender is als IE, is/wordt
linux dat ook..