Misselijkheid door tft

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GameCrazy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik heb laatst een samsung 710n gekocht, mooi scherm, maar het enige probleem is dat ik er misselijk van word tijdens het surfen en gamen enz.
Ik heb al veel met de instellinging geknoeid en natuurlijk de search gebruikt maar het gaat niet over.
Zijn er misschien nog andere manieren het probleem optelossen _/-\o_ ??

Ik heb het scherm op 1280 bij 1024@70hz staan

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:54
niet zoveel achter de pc zitten ;)

nee ik zou het niet weten mischien hogere refreshrate, maar dat werk dacht ik alleen bij hoofdpijn

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Was laatst een Topic over :

1. Hier voor een "bol" scherm gehad toevallig ??
2. Heb je 60 Hz geprobeerd ?? (Bij een TFT schijnt dit niet zoveel uit te maken...)
3. Bril/Lenzen kunnen ook invloed hebben B)

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 06-01-2005 23:53 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Misschien kan je niet goed tegen de ghosting ? Had je hiervoor ook een TFT of een CRT monitor ?

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kan goed met een verkeerd ingestelde refresh rate te maken hebben.
Had het een tijdje geleden ook toen ik even een TFT op m'n pc had aangesloten;
werd binnen een paar minuten heel misselijk en draaierig, licht in m'n hoofd, begon wazig te zien en zag heel duidelijk bewegende horizontale patronen als ik naar een witte muur keek.

TFT was analoog aangesloten en draaide op 60 Hz, wat volgens de specificaties goed was. Had het verholpen door hem op 70 Hz in te stellen dacht ik; maar probeer dus iig een andere refresh rate.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter op 06-01-2005 23:57 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik denk dat t een kwestie van wennen is. geef t een week.

Verwijderd

Ik heb zelf ook net een TFT scherm, in het begin was ik iets sneller vermoeid, dus het is waarschijnlijk gewoon wennen!
In sommige games schijn je ook snel misselijk te woorden, bijvoorbeeld Half Life 2, sommige mensen kunnen er tegen en anderen niet
maar waarschijnlijk is het gewoon wennen

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De refreshrate doet niet veel meer bij TFT's omdat die niet knipperen, zoals CRT's dat doen.
Wat het probleem kan zijn is dat je scherm niet goed gephased is waardoor er toch nog pixels staan te knipperen.

Met 1080x1024 zal je wel 1280x1024 bedoelen ofzo? Anders kan dat het ook zijn :P

Wat je eens kan proberen is een of twee keer het scherm zichzelf laten calibreren met de "auto" knop. Als je het vaker doet, krijg je soms andere resultaten. Speel daar dus nog even mee.

Koop al mijn ads!

• GameCrazy
Ja ik heb hiervoor wel een redelijk bol crt scherm gehad maar een kennis heeft ook een tft, zo'n medion scherm en daar heb ik het totaal niet, ik draag zelf geen bril/lenzen dus daar zal het ook niet aan liggen maar misschien moet ik er wel even aan wennen.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:26
GameCrazy schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:02:
Ja ik heb hiervoor wel een redelijk bol crt scherm gehad maar een kennis heeft ook een tft, zo'n medion scherm en daar heb ik het totaal niet, ik draag zelf geen bril/lenzen dus daar zal het ook niet aan liggen maar misschien moet ik er wel even aan wennen.
Zei die toen 'ie half kotsend dit bericht typte ;)

Geintje

Verwijderd

2 jaar geleden na overstap op een Iiyama 18" TFT (1280*1024) scherm werd ik ook heel snel vermoeid en misselijk. Kon er niet langer als een uurtje achter zitten.
Bleek dat de blacklight buiten de specs van m'n ogen knipperde. Nauwelijks waarneembaar, maar erg irritant voor je ogen.

Nwe TFT deed wonderen.

En ja na een bol scherm moet je er idd ff aan wennen, maar dat gaat erg snel.
Na een dag moet je er zeker aan gewend zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 02:19 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
wat zijn de specificaties van jouw ogen dan? :P

anyways, ik heb altijd het idee dat het beeld op een TFT toch net iets stabieler is .. Al ga je qua kleurdiepte en responsetijd nog steeds voor een dikke mooie 19" of groter CRT buisje :9~

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 20:38

BoAC

Memento mori

Nielsracing schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:15:
[...]
Zei die toen 'ie half kotsend dit bericht typte ;)

Geintje
Het is hier geen HK :)

Dit kan natuurlijk niets te maken hebben met de refreshrate omdat we praten over een TFT.
Wat zijn de resolutie-specs van je TFT?

Ik heb een keer achter een TFT gezeten waarvan de resolutie-spec was: 1280x1024.
De persoon waarvan hij was had em ingesteld op 1024x786 en dan kan ik me voorstellen dat je daarvan misselijk zou kunnen worden (geinterpoleerde pixels die juist vaag worden) :)

• GameCrazy
hij staat nu op 1280 bij 1024@70 hz ik heb ook op 60 hz gezet maar daar ging het ook niet over

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
probeer DVI aansluiting als je die hebt??

• GameCrazy
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 02:09:
2 jaar geleden na overstap op een Iiyama 18" TFT (1280*1024) scherm werd ik ook heel snel vermoeid en misselijk. Kon er niet langer als een uurtje achter zitten.
Bleek dat de blacklight buiten de specs van m'n ogen knipperde. Nauwelijks waarneembaar, maar erg irritant voor je ogen.

Nwe TFT deed wonderen.

En ja na een bol scherm moet je er idd ff aan wennen, maar dat gaat erg snel.
Na een dag moet je er zeker aan gewend zijn.
Hoe ben je er dan achter gekomen dat die backlight knipperde??
Want dan zou ik het misschien met een andere tft kunnen proberen.

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 20:01
Zorg in ieder geval dat je een lamp aan hebt in je kamer.
Licht is belangrijk in je omgeving.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 14:58
Ik denk dat het geen kwaad kan om hem op 70 hz in te stellen... Ik heb bij sommige (niet samsung) TFT's toch het idee dat het verschil maakt...

Sowieso moet een 17" TFT (wat deze samsing is volgens mij) altijd op de hoogst mogelijk resolutie draaien... 1280 X 1024 is hiervoor volgens mij de standaard...

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 20:57
Ik heb het ook in het begin gehad dat ik even moest wennen. Was gewent om achter een 17" CRT te zitten (bol scherm). Na een dag of 4 ong was ik er aan gewent. Ook alles even goed ingesteld en werkt er nu soms 13 uur non stop achter ;) Werkt ook een beetje als verwarming :D . CRT doet het daarin toch beter.
Zosl sommige al zeggen moet je goede verlichting hebben, en ook een goed geventileerde ruimte. Anders wordt je alleen maar duf van al die computerlucht ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Koning Kerklaan schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:38:
Ik denk dat het geen kwaad kan om hem op 70 hz in te stellen... Ik heb bij sommige (niet samsung) TFT's toch het idee dat het verschil maakt...
Nee, maakt niets uit. De backlight krijgt gewoon gelijkspanning waardoor deze niet knippert. Die 70Hz maakt het gewoon mogelijk om 70 fps in games te halen ipv de schamele 60 fps :)

Koop al mijn ads!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Room42 schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 16:41:
[...]

Nee, maakt niets uit. De backlight krijgt gewoon gelijkspanning waardoor deze niet knippert.
Backlight brandt op een snelle wisselspanning (enkele kHz), geen gelijkspanning. Daardoor kan het voorkomen dat mensen toch een onrustig beeld 'ervaren', zonder het daadwerkelijk te kunnen zien (de flikkering is te snel voor je ogen om goed waar te nemen).

[ Voor 3% gewijzigd door koraks op 07-01-2005 16:51 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Je kan proberen om ze veel mogelijk licht op te zetten in je kamer.
Alhoewel ik moet zeggen, wel met CRT, dat ik altijd zo donker mogelijk computer :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
het is het best als de lichtsterkte van je monitor overeenkomt met de omgeving.
soms moet je daarvoor een extra lampje aanzetten, meestal kan je ook de brightness van je monitor terugschroeven.

als handvast kan je een bankbiljet gebruiken.
als je naar/door het watermerk kijkt moet dit naast je monitor ongeveer net zo goed zichtbaar zijn als voor een wit vlak óp je monitor.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Moet je niet van die games spelen zoals postal 2 enzo 8)

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:37:
Moet je niet van die games spelen zoals postal 2 enzo 8)
Dit is niet de HK :/

Verwijderd

euhh volgens mij moet jij naar de dokter kijk maar eens in het begin op de pagina van de meeste game boekjes epeleptie heet dat als je dat hebt kun je flauw vallen en al die shit, heb er ooit is van gehoord dat het best kut is als je dat hebt dus zou ff verder informere als ik jouw was.... want dat kheb zelf ook een tft scherm en ik ben noooooooooooit misselijk of hoofdpijn. :*)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ik heb dit ook gehad maar dan echt brandende hoofdpijn en tranende ogen.

Met mijn ultrabolle philips 107E 17" heb ik altijd maar 1 lichtje in de kamer aan, en met mijn Sony HS74P die ik had moest ik - bij wijze van spreke - een TL buis aanzetten wilde ik er een beetje goed naar kunnen kijken. Ik had altijd wel de brightness helemaal omlaag, want met brightness vol wordt je gewoon keihard blind met 400cd/m2. Helaas is met brightness omlaag er geen enkel spoortje meer te bekennen van kleurechtheid, en dat is toch wel handig als je af en toe websites ontwerpt. Na 2 weken (max termijn bij de mediamarkt :P ) heb ik hem toch maar terug gebracht, en heb er absoluut geen spijt van.

Overigens heb ik nu een Sony laptop met een scherm met een meer standaard 250 cd/m2 gekocht, dit is ook te fel eigenlijk voor in het donker. Maar op mijn stage en op school waar natuurlijk goed licht is, is het geen probleem.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• notsonewbie
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

GameCrazy schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:49:
Ik heb laatst een samsung 710 n gekocht
Ik heb het scherm op 1080 bij 1024@70hz staan
Ik heb de samsung 710T en het verschil is dat ik dvi heb en jij alleen analoog. Op DVI aangesloten kan ik wel wat afstellen meer niet alles zoals met analoog wel kan. Hij staat dus standaard op 1280x1024 @ 60 Hz, althans dat is de auto install DVI default.

In internet explorer dien je ivm surfen de functie smoothscrollen uit of juist an te zetten, dat ben ik ff kwijt, maar dat zet je dus ff anders dan die nu staat.

Verder zit er een 'oog-afstelling' in je utilitie software, magic nog wat genaamd... Hiermee stel je de scherpte en klueren op elkaar af en in, maar ook lijnen en vervloeiingen.

Dat van die backlight wist ik niet, maar hier lijkt het scherm gewoon 1 constante lichtopbrengst te geven.
Nu maar hopen dat je in 4 a 5 weken geen rare verticale lijnen krijgt zoals ik.....

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

Ik weet niet veel van de backlight van de samsung 710-series af, maar ik kan je zeggen dat er in feite 2 soorten zijn:

standaard TL's, die dmv. een inverter, net zoals een gewone TL-buis, ongeveer op 500Hz werken, en op zo'n manier op geen enkele mogelijkheid hoofdpijn kunnen geven, en, zoals bij sommige goedkope TFT's, een backlight die meeschakeld met de refreshrate over D-Sub, of gewoon standaard lage snelheid (50Hz vast komt voor).

Één ding is zeker: refreshrate maakt bij een (goede) TFT geen bal uit, en theoretisch hoor je het verschil er niet tussen te zien. Sterker nog: dat ze andere rates dan standaard over het PnP signaal versturen verbaast me. Een TFT scherm is geen CRT die zoveel keer per seconde z'n hele beeld opnieuw tekend (en dus aan/uit gaat). Een 100Hz CRT tekent 100 keer per seconde z'n beeld opnieuw. Een CRT op 5Hz zul je kunnen ZIEN knipperen. Strobo-light stijl.

Een TFT pixel brand continu, en verandert alleen (hence: responstijd: zoveel ms heeft hij nodig om te veranderen van zwart naar wit). In feite zou het enige lastige kunnen zijn de backlight. En daar moet je een goeie TFT voor kopen. M'n IIyama heeft een CCFL (geloof ik) die op 500Hz knippert. Dat merkt NIKS.

Verwijderd

Het enige wat ik merk aan het werken op een TFT scherm (laptop) is dat zwarte tekste op een witte achtergrond een beetje 'inbrandt' in me netvlies (om het zo maar even te zeggen). Het witte is heel fel op een tft.

Verwijderd

Ik word al misselijk als ik naar een triniton beeldscherm kijk, dus eigenlijk mag je niet zeuren vind ik. Maar vervelend is het wel. Je kan het desnoods ff checken met een andere tft. Bij vrienden ofzo. Want als het alleen aan deze monitor ligt is die gewoon kapot.

• GameCrazy
ik heb al achter meerdere tft gezeten ondere andere van mijn vader en een kenis waren wel wat goedkoperen schermen, en daar heb ik er dus geen last van.
Dus dan zou het aan het scherm zelf liggen??

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Ik denk dat het 'misselijk worden van ..' gewoon bij mensen tussen hun oren zit. Het overstappen van CRT naar TFT is wel wennen, omdat de tft echt vlak is.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik ben al jaren een vlak scherm gewend, tv en monitors, dan wel CRT, maar in het begin was dat ook erg wennen, het beeld zag er veel echter uit :D,
ik heb wel gemerkt bij sommige TFT's dat het beeld veelste licht is op standaard waarden, sommige moet je de helderheid echt op 0 hebben wil je niet verblind worden, probeer is helderheid naar beneden te zetten, of meer verlichting in je kamer ja...

offtopic:
op mijn school hadden ze vroeg echt van die vissekom 13/14" schermen, en daar werd ik pas misselijk van zeg :P, een vierkant leek wel een ronde bal, echt te erg, en natuurlijk hebben de systeembeheerders nog nooit gehoord van een refreshrate boven de 60Hz :? , na veel geklaag is het eindelijk naar 75Hz gegaan, is al wat acceptabeler...(nu hebben ze allemaal spiksplinternieuwe DELL pc'smet 17" CRT)

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

Yup. M'n IIyama is ook behoorlijk PAJO als hij default staat. Eco mode 2 aangezet (red de bomen...), en contrast op 50 is ideaal. Goed, als je hem net aanzet is het even wennen, het lijkt wat donker, maar dat kan ook komen omdat hij moet opwarmen :D.
Pagina: 1