Toon posts:

Problemen met Serial ATA to Ultra ATA (IDE) converter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het overlijden van mijn oude PC net een nieuwe PC gekocht waar 2 x 200 Gb SATA schijven opzitten.

Ik wil graag ook de Maxtor 120 GB Diamondmax Plus 9 out mijn oude PC overzetten, omdat hier nog waardevolle gegevens. Echter, dit is schijf voor een ultra ATA (IDE) controller. Op moederbord zijn nog 2 SATA poorten vrij dus ik dacht met de Serial ATA to Ultra ATA (IDE) converter van Conceptronic de Maxtor eenvoudig te kunnen aansluiten.

Echter .... de PC boot dan niet meer ?????? Volgens de handleiding zou dit geen probleem moeten zijn ?? Drivers zijn niet nodig, omdat de converter werkt als een 'bridge adapter' tussen de SATA en Ultra ATA aansluiting.

Wie kan mij helpen??

Voor de volledigheid:
Handleiding converter: http://download.tulip.com...ty/CSATAC2/CSATAC2_ML.pdf

En dit is mijn moederbord: http://www.yakumo.de/down...046/Manual/ms7046v1.0.pdf

Verwijderd

Heb je geen gewone ATA poort meer? Meestal zitten d'r 2 op, tenzij je zo'n nieuwe intel hebt... Kun je misschien wat meer over je moederbord vertellen? (chipset en dergelijken vooral, en dan specifiek welke southbridge/SATA controller). Ik kan helaas op dit moment geen PDF-jes openen...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 21:03 ]

Verwijderd

Ik zie dat er 1 gewone p-ata poort op je moederbord zit.
Dus je zou hem daar op kunnen aansluiten.

Heb je bij de maxtor ide schijf ook de jumper op master gezet?
(ik weet niet zeker of dat wat uitmaakt, maar ik meende dat dit op master gezet moest worden)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2005 21:13 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt je ATA schijven inderdaad gewoon op de IDE1 aansluiting aansluiten, die ene onder de voedingsaansluiting :)

Verwijderd

Ja zie in de gebruiksaanwijzing dat er enkelkanaal Ultra ATA-100 aansluiting is. OF is jouw HDD soms ATA-133

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:12
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:13:
Je kunt je ATA schijven inderdaad gewoon op de IDE1 aansluiting aansluiten, die ene onder de voedingsaansluiting :)
En waar blijven z'n CD/DVD devices dan?

Verwijderd

Als het hem om het backuppen gaat...

Overigens: Als je een ATA100 aansluiting hebt, werkt een ATA133 schijf d'r ook op. Hij draait alleen dan in UDMA Mode5 IPV Mode6. Qua snelheid bood ATA133/UDMA6 niks extra's, of heb jij ooit een drive gezien die in z'n UPPIE >100MB/sec haalde.

Verder weet ik nog niet wat voor chipset/SATA controller die dude heeft, dikke kans dat als het een intel chipset is, dat het weer zo'n compatibiliteits issue is, zoals met veel maxtor S-ATA schijfen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Maddog inderdaad al aangeeft....... ik heb een DVD-ROM en DVD-RW, die op de IDE1 moeten, dus die vlieger gaat helaas niet op.

Voor CABAL: Het is een MOBO met een Intel 915P chipset. SATA wordt aangestuurd door Intel ICH6.

Ik heb inderdaad geen gewone ATA poort meer, zie boven.]

Wie o wie verlost mij uit deze ellende !

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:18:
Ja zie in de gebruiksaanwijzing dat er enkelkanaal Ultra ATA-100 aansluiting is. OF is jouw HDD soms ATA-133
Dat maakt niet uit. ATA133 is een nep-specificatie :+

Wel, je wilt de schijf dus permanent aansluiten ipv puur de data te overzetten. Er zijn gevallen bekend Maxtor ATA133 schijven niet lekker werken met SATA convertertjes. Je zult de schijven eerst mbv een tooltje op ATA100 moeten zetten, zie ook Silicon Image 3112A + Maxtor 120 gb 7200 rpm.

Verwijderd

Ik heb niet vernomen of je het al geprobeerd hebt om de jumper van de maxtor hd op master te zetten?

Verwijderd

Maxtor OF Intel, ik weet niet wie van de 2, maar d'r is in ieder geval nogal een probleempje met de compatibiliteit tussen die 2. In feite zijn alle DM9-series gewoon P-ATA schijfen met een bridgechippie, en die geven al kuren op die intel chipset, de DM10 is een kwestie van proberen: soms doet-ie, soms nie.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:45:
Maxtor OF Intel, ik weet niet wie van de 2, maar d'r is in ieder geval nogal een probleempje met de compatibiliteit tussen die 2. In feite zijn alle DM9-series gewoon P-ATA schijfen met een bridgechippie, en die geven al kuren op die intel chipset, de DM10 is een kwestie van proberen: soms doet-ie, soms nie.
Iig niet met de ICH6 southbridge - voorzover ik weet :)
Compatibiliteit
Alle Maxtor SATA schijven hebben compatibiliteitsproblemen met de ICH5(R) southbridge. Er zijn geen andere oplossingen dan een HDD van een ander merk nemen of het moederbord te vervangen door een bord met een ander chipset. De ICH6(R) heeft hier geen last van. Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers, zoals Promise FastTrak en LSI MegaRAID. Hiervoor is een nieuwe firmware voor de DiamondMax10 uitgebracht: 1B70 (740KB).

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 06-01-2005 21:48 ]

Verwijderd

offtopic:
Kijk, das nou duidelijk, dat wist ik nog niet echt. Ik heb qua S-ATA gebruik (ik moet toegeven: niet veel van gezien), de ICH5(r) een beetje vreemd. Hij geeft S-ATA poorten namen als Tertiary Master, en Tertiary Slave, terwijl S-ATA helemaal niet meer met master/slave werkt. nVidia geeft dan ook gewoon benamingen zoals 3rd, 4th, 5th en 6th. Voor DOS/driverloze windows is het transparant als zijnde: alles master, immers: S-ATA standaard specificeert dat het transparant compatible is met P-ATA, gek genoeg zie je meer S-ATA RAID dan S-ATA controllers, zodat mensen d'r toch niet veel van merken, en met F6 moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Om het nog iets ingewikkelder te maken.....

Ik heb ook nog een 80GB Seagate liggen, waar ik het ook mee heb geprobeerd. Werkt ook niet.

Zal dus geen compatibiliteitsissue van de Maxtor zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:43:
Ik heb niet vernomen of je het al geprobeerd hebt om de jumper van de maxtor hd op master te zetten?
Nee ... heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Zaterdagochtend ga ik dit proberen (morgen lange dag op werk).

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 21:43:
[...]

Wel, je wilt de schijf dus permanent aansluiten ipv puur de data te overzetten. Er zijn gevallen bekend Maxtor ATA133 schijven niet lekker werken met SATA convertertjes. Je zult de schijven eerst mbv een tooltje op ATA100 moeten zetten, zie ook Silicon Image 3112A + Maxtor 120 gb 7200 rpm.
Ik denk niet dat compatibiliteit hier het issue is, omdat ik het ook met een Seagate heb geprobeerd (zie hierboven). Ook kan ik de schijf eventueel pas op ATA100 zetten, als ik m werkend heb! .... en dat lukt dus niet (mijn ouwe PC is ECHT dood, dus daar kan het niet mee)

Verwijderd

Test eerst die disks dan eens, tijdelijk, op de echte IDE-controller.

Ik ben wat verder gaan kijken, en het compatibiliteitsprobleem met die maxtor disks zit hem niet zozeer in de disks zelf, maar meer in de implementatie van van de marvel bridge-chip op de schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 22:51:
Test eerst die disks dan eens, tijdelijk, op de echte IDE-controller.
Ik denk dat ik het weekend eens de pluggen van de dvd's eruit trek en die op de maxtor en seagate aansluit, kijken wat er gebeurt.... Ik kan dan in ieder geval mijn data overzetten, maar los er mijn probleem niet op natuurlijk.

Verdere hulp dus gewenst.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2005 07:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
BUMP
Pagina: 1