[Azalia HD-Audio] Kwaliteit om te huilen?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op de afgelopen hcc dagen heb ik een MSI 915P Combo moederbord gekocht. Mooi moederbord verder, maar 1 ding ergert mij:

De onboard geluidskaart op het moederbord kan in 2 modes draaien (afgaande op de bios), namelijk AC97 en Azalia. Als ik me niet vergis betekende dat Azalia toch High Definition audio, waarmee de concurrentie aangegaan zou kunnen worden met de Creative SoundBlaster Audigy & Co?
Het geluid wat uit mn onboard geluidskaart is werkelijk waar om te huilen (klinkt niet vol, dof...vul maar in ;)).

Nu heb ik een en ander geprobeerd:
  • laatste drivers gedownload voor deze chip
  • bios-update gedaan (you never know)
  • herinstallatie windows xp
  • geswitcht tussen AC97 en Azalia in Bios
Nu heb ik er mijn sound blaster live 5.1 in zitten, maar die geeft een zoveel warmer, voller, helderder geluid, misschien een idee waar het aan kan liggen, aangezien die onboard kaart (ondanks dattie onboard was, toch goed aangeschreven stond (bij mij iig))?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:35
Hier even een paar inzichten van een audiofiel. Ik ben geruime tijd bezig mijn oude Denon CD speler te modificeren. Deze was ooit fl 1100,-- en daar viel veel aan te verbeteren.

Wat blijkt na lezen en bouwen is dat de kwaliteit van de digitale voeding naast goede chips belangrijk is. Hoe slechter de voeding, des te hoger de schakelruis op de voedinglijnen en des te hoger de jitter. Jitter smeert het geluid dicht, maakt het minder open, minder dynamisch, vaak scherper en verpest de resolutie. Veel schakelruis op de analoge output maakt ook scherper en onduidelijker.

Ik gebruik nog steeds de originele DAC's en digitaal filter maar met een verbeterde analoge output. Pas nadat ik de digitale voeding had verbeterd begon de speler echt te bloeien. Dat leverde op: veel rust, definitie, ruimte, iets wat op ritme samenhang begon te lijken, geloofwaardige dynamiek, scherpe randjes verdwenen, de klankkleur van stemmen en instrumenten kwam tevoorschijn, het hoog werd schoner, de bas kreeg definitie ipv een vage uniforme bas, etc. De speler heeft nu een aantal klankeigenschappen die ik ken van veel duurdere High End apparatuur, voor belangrijk minder geld.

Zo'n onboard chip die heeft in de regel geen eigen gestabiliseerde voeding; dus die krijgt een zwaar vervuilde voedingslijn van de computer met de bovenbeschreven ellende van dien. Ik neem aan dat de PCI kaarten de voedingspanning zelf nog een keer stabiliseren en daar mee de DAC's etc. beter isoleren van de ruizende voedingslijnen en zo een beter resultaat behalen.

Ergo, hoe goed de chips in potetentie ook zijn als je ze slecht implementeert dan is het resultaat om te huilen.

Ik hoop dat het een beetje meer duidelijkheid heeft gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door EricJH op 06-01-2005 16:36 ]

• spone
  • Niet online
EricJH, bedankt voor je verhaal :D

Het probleem is dat mijn vorige moederbord, een Epox 4BEA met een onboard AC97 Realtek ALC650 echt een wereldgeluid gaf, terwijl mijn SB128 dáár toen om te huilen was. Nu heb ik dat nooit als een probleem gezien, (Realtek 5.1 met beter geluid dan SB128 2.0 met poepgeluid), maar vaag is het wel.

edit: ik hoor toch van veel mensen dat die Azalia chip geen slechte is, en dat MSI toch ook geen stellletje prutsers bij elkaar zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door spone op 06-01-2005 16:40 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• EricJH
spone schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 16:39:
EricJH, bedankt voor je verhaal :D

Het probleem is dat mijn vorige moederbord, een Epox 4BEA met een onboard AC97 Realtek ALC650 echt een wereldgeluid gaf, terwijl mijn SB128 dáár toen om te huilen was. Nu heb ik dat nooit als een probleem gezien, (Realtek 5.1 met beter geluid dan SB128 2.0 met poepgeluid), maar vaag is het wel.

edit: ik hoor toch van veel mensen dat die Azalia chip geen slechte is, en dat MSI toch ook geen stellletje prutsers bij elkaar zijn.
Het is idd een beetje vaag maar als we verder binnen mijn lijn doordenken dan heeft het oude moederbord wellicht door extra locale stabilisatie van de voedingsspaning bij de onboard chip iets goeds gedaan. Maar dat blijf speculeren omdat we het moederbord niet kunnen besnuffelen.

MSI zijn zeker geen prutsers. Ik heb ook een MSI mobo met drietraps stabilisatie maar mijn SB PCI 128 (slechts 16 bits) klinkt toch lekker dan mijn onboard. Ik denk dat een computer toch veel schakelruis produceert met de boven beschreven gevolgen.

Digitale ontwerpers houden ook rekening met jitter maar in zoverre dat de data niet corrupt wordt overgedragen door een jitterende klok. Voor audio zijn veel lagere jitter cijfers van belang daar het menselijk gehoor erg gevoelig is voor de niet harmonische vervormingen die jitter introduceert. Hoewel digitale ontwerpers binnen de normen van het digitale hun best doen gelden voor digitale audio striktere normen. Twee werelden die elkaar niet helemaal kennen en net anders denken.

Tot zover mijn wijsheden. :+

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Millennium

Bug free !!!

Ik heb zelf een ASUS met HD Audio (Azalia). Wat ik in de bios kan instellen is het frontpanel (AC97=mic, line out of Azalia = geen idee (misschien digitaal met decoder bord :? ))

Er zijn 2 Azalia compatible codec op de markt, te weten de CMedia CMI9880 en de Realtek ALC 880. Ik meen dat MSI net als ASUS ook de CMedia gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit wat tegen valt. Wat iig goed klinkt is digitaal aansluiten (Dolby LIVE) zover dit mogelijk is. wat ook helpt is multistreaming aanvinken. (ruis, storring, etc werd minder)

Rampen bak 2004

• spone
  • Niet online
wat is het frontpaneel dan? Op mijn moederbord zitten de aansluitingen toch echt allemaal aan de achterkant hoor :P

Mijn codec is een CMedia, dat verklaart ook mijn tegenvallende dinges...;) Maarja, ik vind dit een beetje boerenbedrog (van wie eigenlijk btw?) Wel roepen 'High definition audio' , maar ondertusen is een live 5.1 toch 100x beter :(

• EricJH
spone schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 00:45:
wat is het frontpaneel dan? Op mijn moederbord zitten de aansluitingen toch echt allemaal aan de achterkant hoor :P

Mijn codec is een CMedia, dat verklaart ook mijn tegenvallende dinges...;) Maarja, ik vind dit een beetje boerenbedrog (van wie eigenlijk btw?) Wel roepen 'High definition audio' , maar ondertusen is een live 5.1 toch 100x beter :(
Dat heet marketing en communicatie en daar kun je een academische graad in halen. Kapitalisme werkt. |:( 8)7 :+

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 00:18

4POX

Everybody is wired

Ik ben al jaren voorstander van dat het dac gebeuren buiten de computer kast moet gebeuren. In de pc kast vind een gigantische magnetische storm die alles beinvloed.

Neem een geluidskaart/chip met een spdiff uitgang en leidt die naar een goede versterker. Probeer optical te gebruiken. Omdat de meeste mensen hun computer toch niet aan een randaarde hebben hangen. De kans met coax spdff kabels is dat je pc zich aard over de versterker heen

AKA Rinkel weblog

• EricJH
4POX schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 01:24:
Ik ben al jaren voorstander van dat het dac gebeuren buiten de computer kast moet gebeuren. In de pc kast vind een gigantische magnetische storm die alles beinvloed.

Neem een geluidskaart/chip met een spdiff uitgang en leidt die naar een goede versterker. Probeer optical te gebruiken. Omdat de meeste mensen hun computer toch niet aan een randaarde hebben hangen. De kans met coax spdff kabels is dat je pc zich aard over de versterker heen
De optische SP/DIF jittert als een nieuwe daar het een multimode kunststof fiber is en een behoorlijke dispersie introduceert. Als je aan de ontvanger kant de boel weer strak ontjittert dan maakt het niet uit maar met een slechte ontvanger; jammer dan.

De ervaringen binnen de audiowereld wijzen uit dat een decente coax vaak toch te preferen is boven de SP/DIF fiber. Weet niet of dat helemaal vertaalt naar computer --> externe DAC.

Er is wel een goede echte glasvezelverbinding van AT&T die wel in dure High End audio loopwerk/DAC combo's word gebruikt maar dat is weer niet standaard.

En zo blijven we een beetje kloten zullen we maar zeggen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien een move naar:
Audio, Video & HiFi Forum
Daar is misschien wat meer kennis aanwezig.

En het hele jitter verhaal, tja, als je geen gebruik maakt van een externe klok krijg je jitter als je bron of medium jitter geeft. Vandaar dat eerdere cd-spelers last hadden van jitter, de cd en laser waren niet super nauwkeurig, waardoor kleine afwijkingen ontstonden.
Afhankelijk van de opbouw van je D/A converter kun je last hebben van jitter.
Maar om nu ipv een kunststof fiber meteen glasvezel aan te gaan raden, dispersie (kleurschifting) vind volgens mij niet plaats, aangezien er maar 1 kleur wordt gebruikt.

Maar om terug te komen op de vraag van de TS:
De kans is gewoon groot dat je een slechte chip op je moederbord hebt zitten, dit kan exemplarisch zijn, dan is ruilen nog een optie, de hele reeks kan slecht zijn, dan wordt het lastiger en moet je van merk wisselen, of deze chip (uitvoering) is bagger, maar ja, het blijft onboard en echt audiofiel wordt het nooit.

De reden dat je vorige moederbord beter met AC'97 dan met de SB was, kan er mee te maken hebben dat de SBkaart niet lekker met je EPOX werkte. Creative heeft in het verleden wat pruts werk afgeleverd als het op PCI specificaties aankwam.

ps. EricJH: "ervaringen" binnen de audiowereld wijzen vrij weinig uit, er zit complete onzin tussen en soms is het eerder een geval van smaak dan van verbetering.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Deze taal hier heeft idd weinig meer met "gewoon" moederborden te maken :P ;).

Move :

Processors, Mobo's & Geheugen -> Audio, Video & HiFi Forum

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• EricJH
TheGhostInc schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 02:30:
Misschien een move naar:
Audio, Video & HiFi Forum
Daar is misschien wat meer kennis aanwezig.

ps. EricJH: "ervaringen" binnen de audiowereld wijzen vrij weinig uit, er zit complete onzin tussen en soms is het eerder een geval van smaak dan van verbetering.
Dat klopt, maar durf te zeggen dat ik mij lang genoeg met de hobby bezig houdt om niet meer in de meest voor de hand liggende valkuilen te trappen zowel qua luisterervaring als de spannende doctrinaire verhaaltjes die de journalisten vertellen.

Ik modificeer zelf, wordt kritisch gehouden door vrienden die erg ver gaan in zelfbouw en dan ook dwalen en dan met lastig te verwoorden effecten komen die je niet direct in een fabrieksontwerp tegenkomt, en kom ook wel eens op fijne luistershows. :7

Maar als "ervaringen" in de audiowereld een argument wordt dan komt jouw verhaal natuurlijk ook op losse schroeven te staan. Daar ook jij als iedereen aan subjectiviteit ten prooi kunt vallen. :+ 8)7

Zelf god is feilbaar daar hij de mens naar zijn beeld en gelijkenis schiep 8)7

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:55

Jag

Twee geluidskaarten moeten bij benadering gewoon hetzelfde klinken. Als dat niet het geval is, dan staat er gewoon ergens een instelling fout oid.

Laat ik eens beginnen met te vragen waar je mee test: dus speakers? Koptelefoon? Welke bron? Toch geen spelletjes mag ik hopen?

Ik ken die onboard geluidskaart niet, maar het eerste waar ik zou gaan zoeken is in de meegeleverde software. Staat ie bijvoorbeeld niet per default ingesteld op koptelefoon (mijn Audigy vernaggelt het geluid compleet in koptelefoon stand)? En kijk eens naar andere effect instellingen (CMSS ofzo, of galmpjes die aanstaan). Dat soort zaken.

Ennuh, EricJH, hier de inzichten van een technicus: ik denk dat je je goed moet realiseren dat jouw hobby (het modificeren van audio) behoorlijk controversieel is en dat als we echt kritisch gaan worden er weinig van overeind blijft staan. En dat zoiezo de TS niet geholpen wordt met verhalen over jitter en gestabiliseerde voedingen.

• spone
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 03:39:
Laat ik eens beginnen met te vragen waar je mee test: dus speakers? Koptelefoon? Welke bron? Toch geen spelletjes mag ik hopen?
Nee, ik gebruik Winamp met minimaal 192k mp3's. Mijn boxenset is een Creative Inspire P580 (5.1). Komt een prima geluid uit (zeker voor wat ie kost). De boxen zijn analooog aangesloten.
Ik ken die onboard geluidskaart niet, maar het eerste waar ik zou gaan zoeken is in de meegeleverde software. Staat ie bijvoorbeeld niet per default ingesteld op koptelefoon (mijn Audigy vernaggelt het geluid compleet in koptelefoon stand)?
De sound blaster live staat zo kaal mogelijk ingesteld (geen effecten, geen a3d , geen eax, etc etc) en hetzelfde geldt voor de cmedia kaart. Alle effecten uit.
En kijk eens naar andere effect instellingen (CMSS ofzo, of galmpjes die aanstaan). Dat soort zaken.
Je hebt gelijk, maar dat zijn echt 1 van de eerste dingen waar je naar kijkt (ik iig wel). Nou is het wel leuk, want bij een vriend van me, die heeft samen met mij exact hetzelfde moederbord gekocht, en zijn geluid is werkelijk waar ook om in een depressie terecht te komen. Hij heeft alleen géén sb live extra liggen \o/

• Jag

Jag

Nee, ik gebruik Winamp met minimaal 192k mp3's. Mijn boxenset is een Creative Inspire P580 (5.1). Komt een prima geluid uit (zeker voor wat ie kost). De boxen zijn analooog aangesloten.
Gewoon een goedkoop computer speaker setje dus. Niks mis mee, waarschijnlijk prima kwaliteit voor het geld. Maar dan kunnen we al het high end geneuzel achterwege laten :).
De sound blaster live staat zo kaal mogelijk ingesteld (geen effecten, geen a3d , geen eax, etc etc) en hetzelfde geldt voor de cmedia kaart. Alle effecten uit.
En speaker instellingen? Probeer die eens te veranderen (misschien dat ie wel een vaag surround programma aanzet op het moment dat je een stereobron gebruikt als je hem op 5.1 zet, zoiets moet het haast wel zijn).
Je hebt gelijk, maar dat zijn echt 1 van de eerste dingen waar je naar kijkt (ik iig wel). Nou is het wel leuk, want bij een vriend van me, die heeft samen met mij exact hetzelfde moederbord gekocht, en zijn geluid is werkelijk waar ook om in een depressie terecht te komen. Hij heeft alleen géén sb live extra liggen \o/
Zelfde speakers? Anders is het een vergelijk van niks natuurlijk.

Wat je evt kan doen, is de Live er ook inzetten en dan kan je in Windows gewoon switchen (ook ff omsteken natuurlijk). Kan je de geluidskaarten naast elkaar horen. Wel ervoor zorgen dat de volumes exact hetzelfde staan (bekende valkuil). En als je het echt zeker wilt weten dat je waarneming klopt, dan kan je iemand voor je laten switchen en blind testen.

• EricJH
Ennuh, EricJH, hier de inzichten van een technicus: ik denk dat je je goed moet realiseren dat jouw hobby (het modificeren van audio) behoorlijk controversieel is en dat als we echt kritisch gaan worden er weinig van overeind blijft staan.
Sinds wanneer is jitter niet te meten? Plextools kan het met CD en DVD schijfjes.

Hier enige inzichten van een EMC techneut van Philips, ing. Guido Tent, waardoor ik een deel van mijn modificaties door heb laten beinvloeden en klankmatig significante resultaten meebehaald hebt : http://www.audiocraftersg...ndE/Supply_decoupling.pdf . Zoals je ziet is het gebaseerd op solide kennis (Let's make things better). O-)

Hier nog een paar lezenswaardige stukjes:
http://www.earthcurrents.com/london-live/cd-jitter.pdf
http://www.dcsltd.co.uk/technical_papers/jitter.pdf Van dCS: maken High End audio and studio ADC's en DAC's e.d.
http://www.jitter.de/pdfextern/jitter92.pdf Papertje van de Audio Electrical Society

Veel plezier ermee en stuur me gerust een PM wat je als zogenaamde techneut hiervan vind. Dit om het uit de hand lopen van deze draad te voorkomen. :Y)

Ik heb in het verleden twee jaar met succes aan een H.T.S. Elektro gestudeerd en ben niet gestopt wegens een gebrek aan achten. Dus ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als je eens wat anders dan demagogische praatjes over audio zou verkopen. En dat je als blijk van goed Tweakers fatsoen aanneemt dat ik als forumlid van Tweakers enkel bijdraag als het goed gefundeerd is. :r |:(

We zijn hier op Tweakers en ik hoop dat ik je met bovenstaande van mijn Tweakers mentaliteit heb kunnen overtuigen en dat jij je als lid van deze club je van ongefundeerde en demagogische praatjes onthoudt een volgende keer. :Y)
En dat zoiezo de TS niet geholpen wordt met verhalen over jitter en gestabiliseerde voedingen.
Ik belicht een ander aspect wat ook een rol speelt naast de geijkte dingen als instellingen en drivers. Waarover ook in deze draad weer diverse nuttige dingen te berde worden gebracht.

• spone
  • Niet online
nofi @ EricJH en Jag: ik vraag me eerlijk gezegd niet af waarom het geluid minder klinkt dan een high-end profi-systeem, maar waarom het geluid zoveel slechter is dan mn Live 5.1, ondanks dat het een hd-audio systeem is. :Y)

Daarom het verzoekje om em toch weer terug te moven naar PMG O-)

trouwens, hierboven zei iemand iets over slecht geimplementeerd (geen idee meer wie maar dat maakt niet uit). Dit staat op de site van MSI:

Afbeeldingslocatie: http://img146.exs.cx/img146/8530/audio8li.gif

Als ie in de Intel ICH6 chipset zit, dan kan daar in ieder geval toch geen sprake van zijn hè?

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 07-01-2005 19:04 ]

• EricJH
spone schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:58:
nofi @ EricJH en Jag: ik vraag me eerlijk gezegd niet af waarom het geluid minder klinkt dan een high-end profi-systeem, maar waarom het geluid zoveel slechter is dan mn Live 5.1, ondanks dat het een hd-audio systeem is. [afbeelding]
Het ging mij niet om te vergelijken met High End pur sang maar om een aantal inzichten uit de audio hoek.
De uitwijding van mij liep wat uit de hand geloof ik.Dus dat ging wat richting off topic. :+
Als ie in de Intel ICH6 chipset zit, dan kan daar in ieder geval toch geen sprake van zijn hè?
Dat raakt de kern van mijn punt. De chips zullen ongetwijfeld goed zijn maar er gaat veel van het potentieel verloren met slechte implementatie (bekeken met audio bril: teveel schakelruis op de voedingslijnen vrnl.). En dat is jammer natuurlijk.

Maar nu terug naar het andere forum. :+

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

En dat je als blijk van goed Tweakers fatsoen aanneemt dat ik als forumlid van Tweakers enkel bijdraag als het goed gefundeerd is.
Helaas blijkt maar al te vaak dat het totaal geneuzel is. Dit standpunt van je wankelt als als 2 mensen het niet met elkaar eens zijn. Om niet teveel offtopic te gaan zal ik niet het complete verhaal wat je gehouden hebt doornemen maar jitter krijg je door afleesfouten van de cd, deze worden kunnen voor 99,98% (of in die orde van grootte) onhoorbaar gecorrigeerd door de jitter-correctie, de overige 0,02% zijn niet te voorkomen met een andere voeding maar wel door je cd's krasvrij te houden of door over te stappen op digitale media (zoals 320kbit mp3 of een lossless codec).

Overigens is de overdracht over toslink perfect, zelfs met een kunstof kabel dus "jitter" over een kabel is klinkklare onzin, het is zelfs onmogelijk daar jitter specifieke afleesfouten op een cd is.

[ Voor 13% gewijzigd door MM op 07-01-2005 19:33 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• spone
  • Niet online
offtopic:
@m.m: ik weet niet wat je nou allemaal wil zeggen, maar hou het alsjeblieft een beetje ontopic. Het topic is niet 'wel of geen jittercorrectie', maar 'hoe komt het dat mn high-definition audio brak klinkt', of beter nog 'hoe krijg ik hem zover dat ie wél goed gaat klinken'.

Dus eigenlijk wil ik helemaal niks meer over jitter en gestabiliseerde voedingen horen :)

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 07-01-2005 19:40 ]

• EricJH
m.m schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 19:32:
[...]
maar jitter krijg je door afleesfouten van de cd, deze worden kunnen voor 99,98% (of in die orde van grootte) onhoorbaar gecorrigeerd door de jitter-correctie, de overige 0,02% zijn niet te voorkomen
Yup, dat is data jitter die sowieso niet te hoog mag worden. Hierbij gaat de klok zover uit sync dat de data corrupt wordt overgeleverd. Dat hebben computer techneuten dan ook goed in de vingers om data corruptie te vermijden. Wat ik betoog is dat er andere vormen van jitter op andere plaatsen in de keten met andere oorzaken dan het loopwerk zijn die op het moment van D/A conversie een rol spelen (dus ook bij video playback).

Ik hoop dat het zo wat kernachtiger is uitgelegd. Wat een geworstel met definities alhier. :+
Overigens is de overdracht over toslink perfect, zelfs met een kunstof kabel dus "jitter" over een kabel is klinkklare onzin, het is zelfs onmogelijk daar jitter specifieke afleesfouten op een cd is.
Tsja, een geloofsbelijdenis over de onfeilbaarheid en perfectie van techniek.....
Off topic.Ik dacht dat we na het ditchen van godsdienst en de inzichten van de wetenschapfilisofie van na de grote oorlog het geloof in absolute waarheden achter ons gelaten hadden..... :r :X :+

• Jag

Jag

EricJH schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 17:44:Veel plezier ermee en stuur me gerust een PM wat je als zogenaamde techneut hiervan vind.
Schiet er eentje ff uit zijn slof zeg :). Je moet even je email adres geven, bijvoorbeeld door hier naartoe te mailen: click
spone schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 18:58:
nofi @ EricJH en Jag: ik vraag me eerlijk gezegd niet af waarom het geluid minder klinkt dan een high-end profi-systeem, maar waarom het geluid zoveel slechter is dan mn Live 5.1, ondanks dat het een hd-audio systeem is. [afbeelding]

trouwens, hierboven zei iemand iets over slecht geimplementeerd (geen idee meer wie maar dat maakt niet uit). Dit staat op de site van MSI:

[afbeelding]

Ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt, maar die ICH6 chipset zit ook op jouw mobo.

Ik heb ff gegoogled op dat azalia gebeuren, maar dat is een vrij complex ding. Maar het meeste is alleen maar bruikbaar als je de digitale output pakt, dat omzeil je dus al (dolby digital encoding, upsampling naar 192KHz, dolby virtual speaker placement en dat soort grappen). Ik las ook dat de azalia meet wat je eraan hebt hangen en zelf de outputs toewijst.
Luister je wel in stereo, of laat je de azalia er een surround programma van maken?

• spone
  • Niet online
Ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt, maar die ICH6 chipset zit ook op jouw mobo.
Wat ik wilde zeggen is dat ik sowieso die ICG6 chipset gebruik, en dat MSI daar imho niet veel aan kan verkloten omdat ie in mn chipset zit die MSI zelf niet gemaakt heeft maar Intel in z'n 915 heeft gepropt.

Zoals hierboven vermeld gebruik ik idd de analoge output, zonder gebruik te maken van dat jack-sensing gebeuren (als dat is wat je bedoelt, Jag ;))

Het geluid komt van stereo mp3's (winamp), zonder een verdere geluidsverbeteringsfunctie aanstaand (eq, dfx etc etc). Wat die Azalia-software ermee doet, dat is mij verder niet helemaal duidelijk.

Ik kan namelijk in de Azalia Software (dat Xear3D pictogram in de tray en control panel) aangeven hoeveel speakers eraan hangen, in mijn geval 6, en daar maakt de driver zelf dan van strereo geluid surroundgeluid. Deze constructie werkt perfect, zowel op mn laptop (een 6ch SiS 7012, die we nu even buiten beschouwing laten) als op mn Live 5.1 (door middel van EAX)

Verder zit in de Azalea een soort EAX-achtige optie om het geluid op een bepaalde manier 5.1 te maken, met andere woorden je kan kiezen tussen
- Padded Cell,
- Concert Hall,
- Basement,
- Bathroom,
- Living Room,
- Hangar etc etc...

Ook zit er in de driver nog een equalizer, maar zodra ik dááraan kom door middel van presets, dan wordt het geluid echt helemaal :r, tot mijn grote verbazing, aangezien dit op mn live wel aardige resultaten bereikt.

• Jag

Jag

Nou, daar moet je zijn. Zoiezo kan je je natuurlijk afvragen of je het niet gewoon stereo moet laten ( ;) ), ik snap niet waarom iedereen per se zoveel mogelijk speakers wilt horen. De muziek is in stereo opgenomen en in stereo bedoeld, er iets anders van maken heeft weinig met HiFi te maken. Maar goed, dat is persoonlijke voorkeur. Dat omzetten van stereo in surround doet elke kaart natuurlijk anders. Je kan er gewoon een soort meer kanaals stereo van maken (stereo kanalen kopieren naar andere outputs) maar ook een heel ander soort creatief surround programma. Uiteraard klinkt dat allemaal heel anders.

Wat ik zelf zou doen is de Live erin stoppen, instellen dat je stereo desktop speakers hebt en dan een stukje muziek luisteren. Dan ompluggen naar de azalia en dan over die kaart ook in stereo (gewoon 1 op 1 luisteren, geen enkele processing) hetzelfde stuk muziek luisteren. Als het goed is, klinkt dat nagenoeg hetzelfde. Dan weet je zeker dat het een instelling is en niet de kaart zelf.

Je kan dat ook oveslaan, en net zo lang met de instellingen van de azalia spelen totdat je een acceptable geluid hebt. Ik zou ook overwegen om het gewoon stereo te laten. En trakteer jezelf eens op een mooi setje HiFi speakers met een 2e hands stereo amp erbij, super investering is dat. Laat je je Creative setje staan voor films (waar surround wel een meerwaarde heeft en voor bedoeld is!).

• EricJH
Jag schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 21:15:
[...]
Schiet er eentje ff uit zijn slof zeg :). Je moet even je email adres geven, bijvoorbeeld door hier naartoe te mailen: click
Goed hè? :+

Ik zie trouwens dat je hier geen PM's (meer) kunt sturen. Ik heb mijn boodschap tot het volgende geconcentreerd (zie ergens hiervboven) : " Wat ik betoog is dat er andere vormen van jitter op andere plaatsen in de keten met andere oorzaken dan het loopwerk zijn die op het moment van D/A conversie een rol spelen (dus ook bij video playback)." Dit zijn de bevindingen van de audio gemeenschap die ook na te meten zijn.

Mission accomplished. :+

@Jag:
Wat ik zelf zou doen is de Live erin stoppen, instellen dat je stereo desktop speakers hebt en dan een stukje muziek luisteren. Dan ompluggen naar de azalia en dan over die kaart ook in stereo (gewoon 1 op 1 luisteren, geen enkele processing) hetzelfde stuk muziek luisteren. Als het goed is, klinkt dat nagenoeg hetzelfde. Dan weet je zeker dat het een instelling is en niet de kaart zelf.
Goed voorstel om de geluidskwaliteit te kunnen bepalen. Je kunt het ook, zoals je verder nog net niet opmerkt, over een stereoinstallatie doen.

• spone
  • Niet online
Dat ga ik eens proberen, thanks alvast!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Ennuh, EricJH, hier de inzichten van een technicus: ik denk dat je je goed moet realiseren dat jouw hobby (het modificeren van audio) behoorlijk controversieel
Pardon? Je gaat nu wel erg ver met je nuchtere kijk. We hebben in het verleden al discussies gehad over de hoorbare verschillen tussen raw audio en MP3, en over de klankkleur van versterkers. Ik kan me werkelijk niet meer voorstellen dat jij jezelf serieus audioliefhebber c.q. kenner wil noemen. Er zijn 2 mogelijkheden:

1. je hebt nooit apparatuur gehad waarop de verschillen oh zo overduidelijk hoorbaar zijn (specifieker: compressie artefacts zijn hoorbaar als je weet waar je op moet letten, en van een stereobeeld blijft bij MP3 een stuk minder over). Jitter is ook weldegelijk hoorbaar.
2. je hebt de apparatuur wel, maar de oren niet.
is en dat als we echt kritisch gaan worden er weinig van overeind blijft staan.
Sja :z
En dat zoiezo de TS niet geholpen wordt met verhalen over jitter en gestabiliseerde voedingen.
Dat ben ik met je eens. In een topic over een probleempje met onboard sound gaat het een beetje ver om over specifieke audiobegrippen te beginnen terwijl het probleem waarschijnlijk erg simpel is.,

Desondanks blijft overeind wat ik van je wonderlijke mening vind.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• EricJH
[quote]Exirion schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 23:20:

Quote van Jag: is en dat als we echt kritisch gaan worden er weinig van overeind blijft staan.
Sja :z
Een fundamentalist, want hij alleen kent de Waarheid. Zullen we hem maar met rust laten want straks krijgen we nog een mailbomaanslag op onze computer. :X :+
Dat ben ik met je eens. In een topic over een probleempje met onboard sound gaat het een beetje ver om over specifieke audiobegrippen te beginnen terwijl het probleem waarschijnlijk erg simpel is.,

Desondanks blijft overeind wat ik van je wonderlijke mening vind.
Onorthodox is het zeker om audio specifieke bevindingen, aangaande hoe om te gaan met het digitale binnen audio, naar de audio in de computer te halen. Maar laten we het experiment wat TS gaat doen rustig afwachten en kijken of we eventuele verschillen met settings en drivers kunnen oplossen. Of toch niet?. :7

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 01:05
Modbreak:Gelieve de offtopic discussie op verzoek van de topicstarter te staken. Dank.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jag

Jag

In plaats van dat je(/jullie) nou eens een keer stopt met offtopic doorgaan op je jitter verhaal en gewoon de topicstarter helpt.....

Ik vind het echt niet erg om allemaal beschuldigingen naar mijn hoofd geslingerd te krijgen van demagogie, fundamentalisme en gebrek aan gehoor, maar laten we die discussie ergens anders voeren, via de mail of open een nieuw draadje, vind ik ook prima :).
Pagina: 1