Toon posts:

Brander schoonmaken, hoe ziet lens eruit?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn brander schoon te maken, want hij ziet geen bal meer volgens mij.
Ik las al in de faq dat verstokte rokers (that's me) last kunnen hebben van een laagje teer op de lens.
Maar wat de binnenkant van pc's betreft doe ik mijn naam geen eer aan.
Hoe ziet die lens eruit?
En hoe kan ik de cd-r brander openschroeven en waar moet ik rekening mee houden?
Kan iemand me advies geven die meer kijk heeft op het binnenste deel van de puter...
Waarschijnlijk iedereen hier trouwens....

Alvast bedankt...

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Voor een paar euro kun je een cd kopen met kleine borsteltjes erop.
Lijkt me een stuk veiliger dan zelf je brander openschroeven :)
In de FAQ staat dat deze niet echt helpen tegen grondig vuil maar bij mij doen ze het prima

[ Voor 28% gewijzigd door 68657469736d69 op 06-01-2005 00:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een CD met borsteltjes helpt min of meer tegen stof, maar is zinloos bij echt vuil. Uit de FAQ: Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed
Let op: die schoonmaak-CD's helpen zelden tegen echt vuil. Soms maken die schoonmaak-CD's het alleen maar erger. Vaak zijn ze slechts bedoeld om op single speed (standalone audio CD-speler) gebruikt te worden en verliezen ze haartjes op de hoge draaisnelheden van moderne PC CD-ROM en -RW loopwerken waardoor heel je loopwerk onder zit. Erger is wanneer de borstels te stug zijn en door de hoge draaisnelheid de lens (die vaak zeer fragiel opgehangen is) flinke klappen geven .. Maar dat zijn natuurlijk worst case scenarios. Vuil koekt alleszins aan op de lens en dat komt er echt niet af door er wat over te wrijven met zo'n borstel-CD'tje.
En hoe een lens eruitziet? Sja, als een lens :+ Gewoon openmaken en het spreekt voor zich. Het lens zit op een schuifmechanisme dat van beneden naar boven schuift. Het is een klein helder glasachtig bolletje.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/48579/full.jpg

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BalusC schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 07:42:
Het lens zit op een schuifmechanisme dat van beneden naar boven schuift. Het is een klein helder glasachtig bolletje.
Helder zal die wel niet meer zijn ;) Anyway, als je zwaar rookt komt de aanslag overal op te zitten, ook op de 45 graden spiegels onder de lens.

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01-2025

dEATHfLOWEr

Solcon 1GBit symetrical

Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 00:34:
Ik las al in de faq dat verstokte rokers (that's me) last kunnen hebben van een laagje teer op de lens.
Ik betwijvel dat je daarmee je probleem oplost. Ik werk in een technische dienst van een bedrijf dat navigatie systemen hersteld. Daar moet vaak de laser worden vervangen omdat deze doorgerookt is. Het probleem is met rook dat dit zowel aan de boven- als de onderkant van de lens gaat zitten. Als je dan de bovenkant reinigd is de lens maar half schoon. Daarnaast is de laser vaak al versleten omdat de meeste cd-spelers middels de automatisch regeling de intensitiet verhogen om alsnog de informatie te kunnen lezen waardoor deze sneller slijt.

https://www.avl.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Zal hem toch maar proberen schoon te maken.

En mocht dat niet lukken, dan moet er maar een nieuwe komen...
Pagina: 1