Toon posts:

BIOS herkent maar 33GB van Maxtor200GB hdd (Linux Server)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb in mei 2004 de volgende server gekocht:
- 1U Chieftec Case
- Intel Celeron 2.4ghz
- MSI Moederbord
- 512MB geheugen
- 30GB HDD (2mb IDE, 7200rpm)

Ik heb een paar weken geleden een extra 200GB HDD (8mb IDE, 7200rpm) hiervoor bijgekocht.

Toen ik hem eerst aansloot werd hij niet eens herkend. Nadat ik wat met de jumpers (alleen van de 2e harde schijf, aangezien de 1e gewoon goed bootte) speelde, werd de HDD wel herkend.

Ik zag dat hij bij het booten wel het correcte versienummer aangaf, maar hij zei slechts 33G. Ik hoopte dat dit remotely te verhelpen was, maar nadat ik hem gemount/ge-fdisk’d had, bleek hij alsnog maar als 33GB herkend te worden.

Ik denk zelf dat ik iets mis heb gedaan met de jumpers, maar naar mijn herinneren stond het zo onder de geheugencheck voor het booten van Linux:
- Primary Master –versienummer hdd1
- Primary Slave –
- Secundary Master – versienummer hdd2
- Secundary Slave –

Er stonden geen groottes van schijven bij, hdd1=30gb en hdd2=200gb. Pas bij de volgende pagina, zie je een hardware-overzichtje, daar zag ik dus 33GB staan.

Ik heb jullie FAQ en hele archief doorgenomen, maar ik heb de conclusie getrokken dat dit buiten Linux ligt, omdat het al verkeerd wordt in de BIOS… terwijl mijn BIOS toch zeker niet oud is.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Dennis

*EDIT*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 12:15 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Staat de 32 GB limit jumper niet toevallig op zijn plaats :P
Sloop die er es uit dan :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
download maxblast van de maxtor site en formateer daarmee je hardeschijf.

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 07:37

Beercase

So soft!

Welk type moederbord heb je? Denk dat een biosupdate het probleem oplost,
Ziet windows hem ook?

Hang loose, KiteSurfing for life!

Verwijderd

Je hebt hem verkeerd aangesloten
je moet hem zo aansluiten:
- Primary Master - hdd1
- Primary Slave – hdd2

Dan doet hij het wel
maar let op je moet ook de jumpers veranderen op je hdd's

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:09:
Staat de 32 GB limit jumper niet toevallig op zijn plaats :P
Sloop die er es uit dan :+
Zou heel best kunnen... maar ik kan me hier niets van herrineren dan... dit zou ik zelf gedaan moeten hebben tijdens het instellen van de jumper voor deze hdd.

Maar naar wat ik me kan herrineren, staat er maar 1 jumper ingesteld, en die staat op Secundary Master. Verder zag ik niet van die 'irri dingen die je moeilijk met je vingers eruit kunt krijgen << hoe heten deze?'.

Het is onrealistisch te denken dat het aan mijn bios kan liggen? Het moederbord is nu een dik half jaar oud.
BlackLion87 schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:09:
download maxblast van de maxtor site en formateer daarmee je hardeschijf.
Right... ik zei toch dat het om een Linux-server ging en dat ook de diskspace niet goed in de BIOS werd herkend?
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:12:
Je hebt hem verkeerd aangesloten
je moet hem zo aansluiten:
- Primary Master - hdd1
- Primary Slave – hdd2

Dan doet hij het wel
maar let op je moet ook de jumpers veranderen op je hdd's
Je moet hem als Primary Master aansluiten zeg je? Je bedoelt dat ik hem gewoon moet aansluiten en dan de jumpers als Primary Master in moet stellen.

Maar waarom is Secundary Master dan fout?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 12:16 ]

Verwijderd

Is het een S-ATA harde schijf ?
Dan moet je dat in je BIOS instellen om dat te herkennen.
(eventueel BIOS updaten) en zit er normaal gezien bij je schijf
een bestand of programmatje die je moet inladen.

Ik heb dit wel enkel nog maar op een Win machine gedaan,
en enkel bij installatie. Ik weet niet hoe dit precies in zijn werk
gaat als je OS er al op staat.

Maar ik ben wel bijna zeker dat het aan je BIOS ligt, en dat je
deze moet updaten adhv een bijgeleverde CD.

...
bedenk nu net ? S-ATA heeft geen master/slave configuratie zeker?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:12:
[...]
Zou heel best kunnen... maar ik kan me hier niets van herrineren dan... dit zou ik zelf gedaan moeten hebben tijdens het instellen van de jumper voor deze hdd.

Maar naar wat ik me kan herrineren, staat er maar 1 jumper ingesteld, en die staat op Secundary Master. Verder zag ik niet van die 'irri dingen die je moeilijk met je vingers eruit kunt krijgen << hoe heten deze?'.
En dat zijn nou jumpers :Y)
Het is onrealistisch te denken dat het aan mijn bios kan liggen? Het moederbord is nu een dik half jaar oud.
Lijkt me heeeel onwaarschijnlijk.
Post eens je type mobo + Bios versie :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan staat de 32Gb limit aan. Check de bovenkant van je schijf voor uitleg, je jumper staat verkeerd op de achterkant van je HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:13:
Is het een S-ATA harde schijf ?
Dan moet je dat in je BIOS instellen om dat te herkennen.
(eventueel BIOS updaten) en zit er normaal gezien bij je schijf
een bestand of programmatje die je moet inladen.

Ik heb dit wel enkel nog maar op een Win machine gedaan,
en enkel bij installatie. Ik weet niet hoe dit precies in zijn werk
gaat als je OS er al op staat.

Maar ik ben wel bijna zeker dat het aan je BIOS ligt, en dat je
deze moet updaten adhv een bijgeleverde CD.

...
bedenk nu net ? S-ATA heeft geen master/slave configuratie zeker?
Nee, de specificaties staan wel op mijn openingspost. Beide IDE/ATA-schijven.
KillerAce_NL schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:14:
Dan staat de 32Gb limit aan. Check de bovenkant van je schijf voor uitleg, je jumper staat verkeerd op de achterkant van je HDD.
Ik kan me geen manual herrineren aan de bovenkant van mijn harde schijf? :9
http://www.megacommerce.it/public/catalog/images/200gb.jpg << is toch geen manual?
Atlas schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:14:
[...]

Lijkt me heeeel onwaarschijnlijk.
Post eens je type mobo + Bios versie :)
Ik denk dat het ook niet aan mijn BIOS ligt. MSI-moederbord kan ik straks wel achterhalen. Hoe kom ik achter mijn BIOS-versie? (Server staat in een datacenter waar ik volgende week naartoe ga)
KillerAce_NL schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:14:
>http://www.megacommerce.it/public/catalog/images/200gb.jpg
Wat is 32Gb limit? Kun je daar iets meer over zeggen? Ik heb mijn jumper volgens mij op Secundary Master gezet? Niet op 32GB limit? :+

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 12:20 ]

Verwijderd

[...]
Je moet hem als Primary Master aansluiten zeg je? Je bedoelt dat ik hem gewoon moet aansluiten en dan de jumpers als Primary Master in moet stellen.

Maar waarom is Secundary Master dan fout?[/quote]

Dat is voor de CD-rom spelers je kun beter de hdd2 op slave instellen met jumpers en de kabel en hdd1 op master en dan moet het gewoon doen

Correct me i'f i am wrong!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen CDROM spelers of diskette-stations aangesloten.

Nog enkele putty-logs:
code:
1
2
3
[root@server01 /]# fdisk -l 
Disk /dev/hda: 30.7 GB, 30750031872 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 3738 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 1 13 104391 83 Linux /dev/hda2 14 3616 28941097+ 83 Linux /dev/hda3 3617 3738 979965 82 Linux swap 
Disk /dev/hdb: 33.8 GB, 33820286976 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 4111 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hdb1 1 4111 33021576 5 Extended /dev/hdb5 1 4111 33021544+ 83 Linux [root@server01 /]#

Het exacte limiet is dus 33.8GB
Due to a possible system BIOS limitation of 33.8GB, we have included an Alternate Capacity (AC) jumper on the Fireball Plus AS drive. Drives over 33.8 GB (such as the 40GB and 60GB models) will have their capacities limited to 33.8 GB so they can be detected by the system BIOS. This jumper will have no effect on the capacity of drives under 32GB. Any remaining capacity on this drive will be unusable as long as this jumper is in place.

To use the full capacity of the drive we recommend contacting your system or motherboard manufacturer for a BIOS upgrade.
Ik heb geen Fireball Plus AS drive... maar ook geen oude bios?
=> http://www.maxtor.com/_fi...per_settings/style_a2.htm
Hier staat niets over AC-jumpers?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 12:26 ]

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Zet nu maar gewoon de jumper goed ;)

En anders zie hier voor legio mogelijkheden: Klik :)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:24:
[...]

Ik heb geen Fireball Plus AS drive... maar ook geen oude bios?
=> http://www.maxtor.com/_fi...per_settings/style_a2.htm
Hier staat niets over AC-jumpers?
Nee, maar wel wat anders:
(Master with CLJ)
The vertical jumper over the J50 pins is configuring the drive as a Master.
The vertical jumper over the J46 pins is in the Cylinder Limitation position (CLJ).
En wat zou "het beperken van cylinders" betekenen? gôh, misschien wel capaciteitslimiet? ;) Zorg dus dat je *geen* Jumper over J46 hebt zitten op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/images/general/documentation/jumper_settings/style_a2.gif

Je zegt dat je de jumper op secondary master hebt staan. Voor een HD is er alleen maar master en slave. primary en secondary hangt er gewoon vanaf aan welke poort je hem hangt. Dus ik vermoed dat jij "secondary" aangezien hebt voor de Capacity Limitation Jumper.

[ Voor 43% gewijzigd door OnTracK op 05-01-2005 12:54 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
OnTracK schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:39:
[...]

Nee, maar wel wat anders:

[...]

En wat zou "het beperken van cylinders" betekenen? gôh, misschien wel capaciteitslimiet? ;) Zorg dus dat je *geen* Jumper over J46 hebt zitten op dit plaatje:
[afbeelding]

Je zegt dat je de jumper op secondary master hebt staan. Voor een HD is er alleen maar master en slave. primary en secondary hangt er gewoon vanaf aan welke poort je hem hangt. Dus ik vermoed dat jij "secondary" aangezien hebt voor de Capacity Limitation Jumper.
Duidelijk.

Ik wist niet eens dat die jumpers ook horizontaal konden? :X

Ik heb hem dus waarschijnlijk op 'master with CLJ'. Betekent dat dan dat ik 2 jumpers ingesteld zou moeten hebben?
=> http://www.maxtor.com/_fi...per_settings/style_a2.gif

Ik moet nu eigenlijk gewoon de CLJ-jumper eruit halen en niets mee doen omdat er alsnog een jumper op 'Master' zou staan?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:17:
[...]
Nee, de specificaties staan wel op mijn openingspost. Beide IDE/ATA-schijven.

[...]
Ik kan me geen manual herrineren aan de bovenkant van mijn harde schijf? :9
http://www.megacommerce.it/public/catalog/images/200gb.jpg << is toch geen manual?
Wat staat daar voor pic van de jumpers linksbovenaan 8)7
Heb het ook nooit over een manual gehad ? Ik zei dat je voor uitleg van de jumpers op de bovenkant van de HDD moest kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door KillerAce_NL op 05-01-2005 13:04 ]

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:22
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:58:
[...]
Duidelijk.

Ik wist niet eens dat die jumpers ook horizontaal konden? :X

Ik heb hem dus waarschijnlijk op 'master with CLJ'. Betekent dat dan dat ik 2 jumpers ingesteld zou moeten hebben?
=> http://www.maxtor.com/_fi...per_settings/style_a2.gif

Ik moet nu eigenlijk gewoon de CLJ-jumper eruit halen en niets mee doen omdat er alsnog een jumper op 'Master' zou staan?
idd. De CLJ-jumper eraf halen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 12:23:
[...]

Maar waarom is Secundary Master dan fout?
Dat is voor de CD-rom spelers je kun beter de hdd2 op slave instellen met jumpers en de kabel en hdd1 op master en dan moet het gewoon doen

Correct me i'f i am wrong!
Secundary master is zelfs beter als je toch alleen maar twee harddisken hebt. Dan hebben ze temminste ieder een eigen kanaal. Op de meeste mb heb je tegenwoordig toch 3 ide poorten, 2 poorten op de southbridge (SB) en vaak nog één aan PCI geknoopt. Die twee op SB zijn meestal de snelste. Dan knoop je CD-rom aan de PCI ide poort.

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST
OnTracK schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:45:
[...]
idd. De CLJ-jumper eraf halen.
Er was maar 1 jumper, die stond op #3, CLJ idd. Ik heb hem verticaal moeten zetten op 1 en 2, toen stond hij goed. (Primary Slave)
Pagina: 1