CPU-Upgrade Dell Dimension XPS D300

Pagina: 1
Acties:

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 17:28
Hoi.

Ik heb hier een Dell Dimension XPS D300 staan, die ik wil upgraden.
Nu heb ik een Celeron 433 en 400 Mhz liggen, met 2 Slot 1 -> S370 Converters.
Met het ene bordje, wat naamloos is boot de pc niet, en met de andere,
een MS6905 van MSI. Hiermij boot de pc wel, alleen krijg ik geen beeld. Waar zou dit door kunnen komen? Het bordje heeft een 440LX Chipset.

Overige specs :

128 MB PC66,
ATi Radeon 7000 met TV-OUT
32x CD-ROMspeler
Floppydrive enzo.

Verwijderd

Kvn schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:17:
Hoi.

Ik heb hier een Dell Dimension XPS D300 staan, die ik wil upgraden.
Nu heb ik een Celeron 433 en 400 Mhz liggen, met 2 Slot 1 -> S370 Converters.
Met het ene bordje, wat naamloos is boot de pc niet, en met de andere,
een MS6905 van MSI. Hiermij boot de pc wel, alleen krijg ik geen beeld. Waar zou dit door kunnen komen? Het bordje heeft een 440LX Chipset.
ik loop tegen hetzelfde aan, kep een Dell Dimension XPS D300 en daar wou ik een socket 370 coverter to slot 1 celeron 466 mhz inbouwen en dan geeft ie zwart beeld en gebeurd er verder nix.

iemand wist me te vertellen dat ik moest gaan uitzoeken of me cpu FCPGA of PCPGA was en die FCPGA is de nieuwere versie en die doet het dus niet in mobo's die de PCPGA ondersteunen. PCPGA werkt wel in FCPGA ondersteunende bordjes.

ik heb ook ooit geprobeerd nieuwere bios erin te flashen wat hopenloos was...

http://downloadfinder.int..._Search.asp?Prod_nm=440LX zie je 4 mobos. geen idee welk van de 4 de mijne is. kep een chipsetidentificator gedownt en die zegt dat ik een 82440LX mobo heb en zoeken op intel.com geeft ie 0 matches aan.

er staat bij de boot 4A4LL0X0.10A.0035.P10 (ik had begrepen dat P betekent versie)

Bios version A09 (maar dan staat er dit 2 regels lager :? )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2005 11:58 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:05

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Een celly 400 is per definitie een PPGA CPU als ik het niet verkeerd heb, dus die zou 'ie moeten trekken. Met de nieuwste bios zou je meer kans moeten hebben... Maar met de originele CPU booten ze dus wel door?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

met de orginele P2 300 mhz doet ie het uitstekend bij mij ja. en met een celly 466 op een converter naar slot 1 en dan blijft de beeld zwart.

bios upgrade heb ik ooit geprobeerd, weet niet meer hoe maar wel dat ik op het woordje "P10" moest letten en dat de P14 de laatste uitgebrachte bios was die is uitgekomen. ik weet alleen nu ff nie of ik wel de goede bios geprobeerd heb toentertijd en ik heb NU dus ontdekt dat er 4 verschillende 440LX varianten zijn. welke van de 4 is van mij? kep een chipsetidentificator gedownt en die zegt dat ik een "82440LX" mobo heb en zoeken op intel.com geeft ie 0 matches aan. of heeft DELL een 5e exclusieve mobo gekregen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2005 17:23 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Als het goed is heeft die Dell machine van je een service tag ergens op dat apparaat staan. Op het moment dat je die invoert op de Dell website, krijg je alle software/updates te zien voor dat apparaat.

Succes.

Powered By C8H10N4O2

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4 soorten i440LX chipset :?

Dat lijkt me ERG onwaarschijnlijk. Maar waarom zoek je met een chipset indentificator naar een mobo :? Er zijn letterlijk honderden moederborden met de i440LX chipset. Daarvoor moet je niet bij Intel zijn maar bij Dell. Overigens gebruikt Dell wel vaak OEM-versies van Intel moederborden, maar meestal (subtiel) aangepast. Kijk dus gewoon bij Dell naar een nieuwe BIOS :z

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:03
Waarschijnlijk bedoelt ie meerdere moederborden met i440LX chipset erop :P

Dell gebruikt Intel Atlanta AL440LX borden in die serie Dell PCs. Voor zover ik weet kan je daar gewoon het normale Intel BIOS in flashen, maar zeker weten doe ik het niet (heb alleen van horen en zeggen enzo). Gooi dat typenummer eens in google in combinatie met Dell en je zult er meer over vinden.

Gevonden:
http://www.roberthancock.com/dell/xpsdproc.htm

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 13-03-2005 23:03 ]

Verwijderd

dion_b schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:33:
4 soorten i440LX chipset :?

Dat lijkt me ERG onwaarschijnlijk. Maar waarom zoek je met een chipset indentificator naar een mobo :? Er zijn letterlijk honderden moederborden met de i440LX chipset. Daarvoor moet je niet bij Intel zijn maar bij Dell. Overigens gebruikt Dell wel vaak OEM-versies van Intel moederborden, maar meestal (subtiel) aangepast. Kijk dus gewoon bij Dell naar een nieuwe BIOS :z
ik zal je ff wakkerschudden.... ik geef notabene de url op waar je met je eigen ogen had kunnen lezen dat er maar 4 chipsets zijn, servers heb ik overgeslagen dus oke dan zijn het in totaal 7 chipsets. zie ik wat over het hoofd? ik zoek ff de juiste chipset op zodat ik ook gelijk weet of ik de juiste bios wel aan het downen/installeren ben...

1. Intel® AL440LX Motherboard
2. Intel® Chipset Software Installation Utility
3. Intel® DK440LX Motherboard
4. Intel® LM440LX Motherboard

5. Intel® MB440LX Server Platform
6. Intel® NX440LX Motherboard
7. Intel® R440LX Server Board
8. Intel® RC440LX Server Platform

nu kan je weer rustig doorslapen :z

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 01:12 ]

Verwijderd

Kluk-Kluk schreef op zondag 13 maart 2005 @ 20:12:
Als het goed is heeft die Dell machine van je een service tag ergens op dat apparaat staan. Op het moment dat je die invoert op de Dell website, krijg je alle software/updates te zien voor dat apparaat.

Succes.
nope. geen servicetag te bekennen. ook geen plekjes te zien waar ooit een sticker zou hebben kunnen zitten...

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 13 maart 2005 @ 23:01:
Waarschijnlijk bedoelt ie meerdere moederborden met i440LX chipset erop :P

Dell gebruikt Intel Atlanta AL440LX borden in die serie Dell PCs. Voor zover ik weet kan je daar gewoon het normale Intel BIOS in flashen, maar zeker weten doe ik het niet (heb alleen van horen en zeggen enzo). Gooi dat typenummer eens in google in combinatie met Dell en je zult er meer over vinden.

Gevonden:
http://www.roberthancock.com/dell/xpsdproc.htm
ah das de gouden tip. deze mobo heeft dus AL440LX in tegenstelling wat de chipsetidentificator zei, ik ben hem nu aan het lezen...

p.s. ik had al gegoogeld op dimension XPS D300. hoe heb jij gegoogeld dan kan ik volgende keer effektiever zoeken...

edit: damned, ik lees net slecht nieuws. wanneer ik een celeron in zou bouwen me AGP in de problemen komt (kep GF2 erin zitten)
Important note: we've found that the Intel 440LX chipset supports AGP 1.0, and when upgraded to the Celeron-II will not work with certain AGP 2.0 VGA cards in 3D accelerated mode, even if they worked before the CPU is upgraded. This would include any GeForce-based cards, ATI Radeon, and many nVidia TNT/ TNT2 cards. One very notable exception to this are the 3DFX VooDoo cards, including the latest VooDoo 5 5500, which works very well with the 440LX chipset even when the CPU has been upgraded to a Celeron-II 500 MHz CPU (using the PL-iP3, of course!).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 01:25 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 01:08:
[...]

ik zal je ff wakkerschudden.... ik geef notabene de url op waar je met je eigen ogen had kunnen lezen dat er maar 4 chipsets zijn, servers heb ik overgeslagen dus oke dan zijn het in totaal 7 chipsets. zie ik wat over het hoofd? ik zoek ff de juiste chipset op zodat ik ook gelijk weet of ik de juiste bios wel aan het downen/installeren ben...

1. Intel® AL440LX Motherboard
2. Intel® Chipset Software Installation Utility
3. Intel® DK440LX Motherboard
4. Intel® LM440LX Motherboard

5. Intel® MB440LX Server Platform
6. Intel® NX440LX Motherboard
7. Intel® R440LX Server Board
8. Intel® RC440LX Server Platform

nu kan je weer rustig doorslapen :z
*Zucht*

Je geeft daat een lijst van 7 Intel moederborden die allemaal exact dezelfde Intel i440LX chipset gebruiken :z

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:X

Mr Tweak .. PMG FAQ - Wat is een chipset/northbridge/southbridge? :)

Verder vraag ik je vriendelijk om voortaan niet meer binnen 24h meerdere berichten direct achter elkaar te posten, maar gewoon de edit / quote knop te gebruiken. Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette).

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 14-03-2005 08:27 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:03
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 01:12:
[...]

ah das de gouden tip. deze mobo heeft dus AL440LX in tegenstelling wat de chipsetidentificator zei, ik ben hem nu aan het lezen...

p.s. ik had al gegoogeld op dimension XPS D300. hoe heb jij gegoogeld dan kan ik volgende keer effektiever zoeken...
Mja, googelen met voorkennis heet dat. Ik wist dat dat ding een AL440LX bord had. Zoeken naar AL440LX met Dell leverde die pagina op.
edit: damned, ik lees net slecht nieuws. wanneer ik een celeron in zou bouwen me AGP in de problemen komt (kep GF2 erin zitten)
[...]
Mja, het probleem wat ze daar aankaarten is zeer waarschijnlijk het probleem met veel oude moederborden: de stroomtoevoer naar het AGP slot. Op het moment dat jij een flinke stroomvreter CPU op dat bord zet, heb je grote kans dat het AGP slot te weinig voeding krijgt. Het is gewoon een kwestie van proberen.

Verwijderd

bij dell mobo's zijn de cpu's locked op 1 type en snelheid dus have fun.
je svtag is een witte sticker met een barcode. of staat rechts boven in je bios. wordt erin geflashed met assittag

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 09:07 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 08:00

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 09:06:
Kun je die uitspraak ook onderbouwen?

Waarschijnlijk niet..... Mijn Dell XPS T500 met P3-500Mhz draait tegenwoordig met een 700Mhz P3 er in, zonder enige problemen. Ook een slocket geconverteerde Celeron 300a had ie geen problemen mee...

Dus voordat je dergelijke uitspraken doet, graag een onderbouwing en ervaring. De links die al eerder in dit topic voorbij kwamen geven ook al aan dat je er naast zit (hoe kan men anders weten dat er problemen zijn met bepaalde VGA kaarten als je de proc vervangt....)

Verwijderd

@balusc, :X ik koos opzettelijk voor 3 afzonderlijke postjes omdat 1 post in het geheel te lang zou worden en de post van dion_b eigenlijk offtopic mieregeneuk is (hij weet best wat ik bedoel).... de overige 2 postjes hadden idd samen gekund. het was iig niet als kicken bedoelt als je dat denkt....
je svtag is een witte sticker met een barcode. of staat rechts boven in je bios. wordt erin geflashed met assittag
zoals ik al zei, geen stickers te bekennen. in bios zal ik eens ff kijken...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 11:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 11:27:
@balusc, :X ik koos opzettelijk voor 3 afzonderlijke postjes omdat 1 post in het geheel te lang zou worden en de post van dion_b eigenlijk offtopic mieregeneuk is (hij weet best wat ik bedoel)....
Een chipset is geen moederbord. Er was nergens in je posts te lezen dat je dat onderscheid snapte.
de overige 2 postjes hadden idd samen gekund. het was iig niet als kicken bedoelt als je dat denkt....
Maar dat was het wel. Zie ook:

GoT Huisregels
Knudde :Z

Als dit daadwerkelijk een Intel AL440LX mobo is, kun je met de nieuwste BIOS zelfs CuMine CPUs erop zetten en mocht je willen OCen kan dat prima met SoftFSB :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

offtopic:
hele nettique doorgelezen, vooral onder de kopje "reageren", staat niets in over kicken of achter mekaar posten.

echter herineer ik me die regel wel, maar als ik echt wou kicken om aandacht te krijgen had ik een tijdstbestek van meer dan 5 minuten ertussen moeten hebben... (NB. het was eerst 1 lange post (je ziet de edit datum nog)) maar goed, dit is echt volstrekt offtopic. ik vind het al erg genoeg dat deze topic deels de verkeerde kant op gaat... ik wou er geen discussie over maken, alleen maar zeggen dat ik de overzichtelijkheid wou behouden door mieregeneuk apart te behandelen van de daadwerkenlijke onderwerp.

back to the point, ik had begrepen dat de huidige dell mobos maar 1 cpu slikten en geen cpuupgrade kon worden uitgevoerd, volgens jou klopt dit niet?

@Qualix, bios ingekeken, ook al nix te vinden behalve dat er bovenaanstaat dell dimension XPS D300, verder nix, zeker nie aan rechterboven kant... (misschien geld dit voor nieuwere mobos...?)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2005 12:40 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 08:00

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 12:35:
back to the point, ik had begrepen dat de huidige dell mobos maar 1 cpu slikten en geen cpuupgrade kon worden uitgevoerd, volgens jou klopt dit niet?
Huidig als in?

De ervaringen zeggen dat de Dimension P2, P3 en eerdere P4s (XPS D, XPS T, 8100, 8200) zonder meer geupgrade kunnen worden. Er is geen reden om aan te nemen dat dat met huidige modellen veranderd is.

Verwijderd

Croga schreef op maandag 14 maart 2005 @ 13:31:
Huidig als in?

De ervaringen zeggen dat de Dimension P2, P3 en eerdere P4s (XPS D, XPS T, 8100, 8200) zonder meer geupgrade kunnen worden. Er is geen reden om aan te nemen dat dat met huidige modellen veranderd is.
aha. interesting, mij was ook voorgehouden dat een Dell 8250 geen cpuupgrade kon krijgen omdat er gelockte bios in de dell systemen van nu zaten.

maar tis dus deels broodje aap. (het enige verschil met nu en vroeger is dat je nie meer met de fsb kon rommelen toch...?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2005 @ 22:14:
[...]

maar tis dus deels broodje aap. (het enige verschil met nu en vroeger is dat je nie meer met de fsb kon rommelen toch...?)
Lees anders die post van mij van hierboven...
Als dit daadwerkelijk een Intel AL440LX mobo is, kun je met de nieuwste BIOS zelfs CuMine CPUs erop zetten en mocht je willen OCen kan dat prima met SoftFSB :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 12:25:
Lees anders die post van mij van hierboven...
interesting... :) weer wat bijgeleerd.
Pagina: 1