Toon posts:

[private p2p] kosten drukken van een website

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou me bezig met het ontwikkelen van website's voor een beperkte doelgroep, zoeen paar 100.000 mensen. Wij bieden voor deze doelgroep via de website, met een 100mbit verbinding allemaal video en audio bestanden aan. Deze video en audio bestanden zijn gegroepeerd, kunnen direct afgeluisterd worden of download worden in realmedia of mp3 formaat.

Echter willen we internationaal gaan, maar de huidige bandbreete kosten zijn al te hoog. Wij hebben hier een aantal oplossingen voor verzonnen.

Het creeren van een private p2p, waar wij controle hebben welke bestanden aangeboden mogen worden (geen copyright stuff bijvoorbeeld) en dat we de client programma intressant maken, met programma's zodat mensen in onze doelgroep hun clients open houden zodat anderen ervan kunnen downloaden.

Wat willen we:

- private p2p, toegankelijk voor iedereen, echter willen we dat er alleen een custom programma van ons gebruikt kan worden. Dat zal gratis en zonder reclame aangeboden worden, we willen hiervoor een open source programma gebruiken die al beschikbaar zijn voor de velen netwerken van emule, gnutella(2).
- we willen aan kunnen geven welke bestanden aangeboden mogen worden op het netwerk, we willen dus controle kunnen uitoefenen.
- we willen liefst gebruik maken van protocol netwerk, waar we aanpassingen aan kunnen verrichten, maar we niet een deel worden van een super groot netwerk, maar een klein netwerk van onszelf.

Echter hebben we geen enkel idee hoe zoiets op te zetten : S, ik heb veel gezocht op google op private p2p! maar dat zijn vooral bestaande netwerken, waar je een deel van word, of oplossingen voor bedrijven enz, waar user's moeten inloggen...

Ik heb wel gezien dat java een p2p api heeft, dat zouden we eventueel kunnen gebruiken? wat adviseren jullie? hebben jullie ervaring hiermee?

ojah, we overwegen zelf ook bittorrent te gebruiken, maar nadeel vinden wij, dat we niet een custom programma hebben, die mensen stimuleert, om te blijven sharen (ze mogen het uitschakelen, maar bittorrent heeft standaard al half uur sharen, en dat is niks)...

dingen als ratio, accounts maken enz, is geen optie, we willen zo toegankelijk mogelijk zijn!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zou bittorrent geen optie zijn?
Een eigen tracker opzetten en je bent eigenlijk al klaar. Alleen nog de torrent files aanmaken voor wat je wilt "sharen"

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Algemene opmerking:
hoe wou je controleren dat je geen copyrighted stuff gaat sharen? Zeker gezien alle Brein meldingen lijkt me een oncontroleerbare p2p oplossing erg gevaarlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Alarmnummer op 04-01-2005 18:04 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:32:
ojah, we overwegen zelf ook bittorrent te gebruiken, maar nadeel vinden wij, dat we niet een custom programma hebben, die mensen stimuleert, om te blijven sharen (ze mogen het uitschakelen, maar bittorrent heeft standaard al half uur sharen, en dat is niks)...
De vraag is hoeveel mensen tegelijk een enkel bestand downloaden. Normaal gesproken upload je zelf evenveel als je download; daarmee kom je al rond een ratio van 1:1 uit en dat half uur extra is alleen maar om de boel aan de gang te houden.

BitTorrent is bedoeld voor het releasen van bestanden die voor korte tijd interessant zijn: jij plaatst een nieuwe film en daar springen dan tientallen enthousiaste downloaders op. Voor dat soort downloads is BitTorrent ideaal en zal het goed werken.

BitTorrent werkt een stuk minder goed als je een archief hebt met een heleboel verschillende bestanden die allemaal even vaak gedownload worden op een dag. De downloaders zijn dan verspreid over de beschikbare bestanden. Bedenk wel dat zelf als je een archief bijhoudt, het erg waarschijnlijk is dat er een paar 'hot spots' zijn; een paar populaire downloads waar 90% van je dataverkeer in gaat zitten. Als je daar al flink op zou kunnen besparen, maakt de overige 10% misschien niet zoveel meer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:03:
Algemene opmerking:
hoe wou je controleren dat je geen copyrighted stuff gaat sharen? Zeker gezien alle Brein meldingen lijkt me een oncontroleerbare p2p oplossing erg gevaarlijk.
Jah, dat is nou het probleem, ik kan een lijst bijhouden met hash's van bestanden die zijn toegestaan, en dan de server geen lijst teruggeeft van bestanden niet niet zijn toegestaan. Dus alles zou via de server moeten lopen. iig het sharen!

We willen het liefst een netwerk zoals emule of iets anders. Je shared dan zolang je het programma open hebt alles wat je hebt gedownload. Wij kunnen ervoor zorgen dat we gebruikers met extra optie's stimuleren om het programma open te houden, geen probleem!

echter, weten we niet hoe je dat kan implementeren : )

een optie weten we al, een gnutella2 server pakkken (die open source is), en een java client pakken die open source is, beiden aanpassen en toepassen. Maja, we zoeken nog anderen optie's! liefst minder werk of iets bestaand of andere oplossingen natuurlijk

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Hmmm tja.. ik zou me toch echt eerst gaan concentreren hoe je die copyrights wilt gaan checken, want anders ben je zwaar het bokje. En verder valt er genoeg info van het internet af te plukken over p2p netwerken.. Check anders eens JXTA (voor een java variant (heb er nog niets mee gedaan.. weet alleen van het bestaan))

[ Voor 20% gewijzigd door Alarmnummer op 04-01-2005 18:36 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 06:45
Ik zou er als gebruiker absoluut niet op zitten te wachten om allerlei Java-meuk te moeten installeren om een bestand te kunnen downloaden. Maar goed, dat is jouw afweging, en die geldt in zekere mate ook voor BitTorrent (al is dat een veel algemener bruikbare tool en is 'ie bovendien weg als je klaar bent met downloaden, in tegenstelling tot de meeste peer-to-peer programma's).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Ik weet niet wat je betaald voor die 100MBit pijp maar misschien kun je je bandbreedte een stuk goedkoper inkopen. :?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eigen DC++ Hub maken of inderdaad BitTorrent Tracker draaien lijkt me enige oplossingen ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Alarmnummer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:03:
Algemene opmerking:
met een eigen bittorrent tracker heb je daar geen last van ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Erkens schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 19:11:
[...]

met een eigen bittorrent tracker heb je daar geen last van ;)
Ik hou me bezig met het ontwikkelen van website's voor een beperkte doelgroep, zoeen paar 100.000 mensen.
1 is genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:36:
Hmmm tja.. ik zou me toch echt eerst gaan concentreren hoe je die copyrights wilt gaan checken, want anders ben je zwaar het bokje. En verder valt er genoeg info van het internet af te plukken over p2p netwerken.. Check anders eens JXTA (voor een java variant (heb er nog niets mee gedaan.. weet alleen van het bestaan))
sorry, ik greep je eerste reply niet helemaal, wij kunnen de copyright checken omdat wij de file's krijgen van de eigenaren, het gaat om een tera ofzo, niet heel erg veel. En verder willen we ook de optie geven op de website om aanvraag te doen om content te verwijderen.

iig willen we zelf de eerste 100 gb aan file's leveren, dat is eenvoudig, en uitbreiden tot een terra ongeveer. Maargoed, java gebruik is niet zo een probleem verder, mensen die veel downloaden, kunnen ook wel 20/30 mb downloaden, of een cd goedkoop van ons toegestuurd krijgen ( of gratis, meoten we nog over nadenken ).

iig, ik zou graag wat meer discussie willen zien hoe je dat beter kunt invullen, want zoals wij het zien, kunnen volgens ons wel meer systemen of website's in de toekomst die richting op. Want zeg nou zelf, dataverkeer kost gigantische veel geld, al is het voor website's die commerciele downloads willen aanbieden. Cnet heeft dat in het verleden ook geprobeert..

Volgende case, een website meestal custom gemaakt, gebruikers gaan naar jou website omdat jij iets levert wat anderen niet leveren ( of je marketeerd het zo goed dat mensen denken dat je meer te bieden hebt ).

Nu hebben wij de volgende oplossing, ik zie deze oplossing als een standpunt waar ik graag andere meningen over hoor, waarom wel of waarom niet! oplossingen zoals meer bandbreete, sponsors aantrekken of simpel weg bittorrent gebruiken leiden niet tot een betere dicussie ( we warderen overgens wel de hulp van een ieder hoor!!!)

Website -> categorie'en - > link naar content op private p2p netwerk - > client download content en gaat automatisch sharen -> client software word zo gemaakt dat client ook anderen nuttige dingen kunnen doen met de software waardoor ze de software niet afsluiten!

- server gaat in beheer met content moderator's, zij zorgen voor dat er on-request basis andere content word toegestaan

oplossingen zijn;

1ste - Gnutella2 server gebruiken ( is een open source van, die niet verder word ontwikkeld zag ik ), en open source client zo configureren dat het optimaal past bij onze website.

2de - bestaande api gebruiken zoals JXTA, zelf een server en client bouwen, en aan de gang gaan!

@ JXTA, gratis boek online: http://www.brendonwilson.com/projects/jxta/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 20:32 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

:?

als je probleem is dat 1 van die 100.000 mensen iets illigaals aan bied dan maakt dat niet uit welk systeem je gebruikt, of je nu een upload naar je eigen server of via welk p2p protocol dan ook doet ;)
Maar zodra je een eigen torrent tracker gebruikt kan er nooit iets anders geshared worden dan die torrents die op je tracker staan, dat bedoel ik. Met veel andere P2P protocollen/applicaties kan je nog veel meer dan dat aanbieden (vanuit de gebruiker) en dat lijkt me minder geslaagt :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Erkens schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 21:51:
[...]

:?

als je probleem is dat 1 van die 100.000 mensen iets illigaals aan bied dan maakt dat niet uit welk systeem je gebruikt, of je nu een upload naar je eigen server of via welk p2p protocol dan ook doet ;)
Jij wekte de suggestie dat het niet uitmaakt dat er illegale content wordt geshared en dat je niet bang hoeft te zijn omdat het een besloten p2p netwerk is. Mijn antwoord is: er hoeft maar 1 van die 100.000 mensen iets door te lekken naar Brein en je bent de sigaar.

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:08:
[...]

Jij wekte de suggestie dat het niet uitmaakt dat er illegale content wordt geshared en dat je niet bang hoeft te zijn omdat het een besloten p2p netwerk is. Mijn antwoord is: er hoeft maar 1 van die 100.000 mensen iets door te lekken naar Brein en je bent de sigaar.
maargoed, ik heb een voordeel boven de rest, dat ik fixed content heb, dat betekent dat niks anders geshared mag worden behalve wat wij toestaan! en wil dit door de server laten afhandelen

btw met private bedoel ik niet dat anderen er geen toegang toe hebben, maar dat het niet aangesloten is op een groter netwerk, want dat betekent dat je geen controle meer hebt...

Verwijderd

Misschien moet je 's kijken naar Azureus (voor Bittorrent). Is open-source, Java en blijft sharen totdat je het afsluit. Als ik me niet vergis is het ook nog eens lekker modulair opgebouwd, dus customizen zou een eitje moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 22:18:
Misschien moet je 's kijken naar Azureus (voor Bittorrent). Is open-source, Java en blijft sharen totdat je het afsluit. Als ik me niet vergis is het ook nog eens lekker modulair opgebouwd, dus customizen zou een eitje moeten zijn.
o jah lol, dat kan ik ook nog doen, een bittorrent client ombouwen : ) zodat het doet wat ik wil : )

goed, sta open voor andere idee'en
Pagina: 1