ATI RADEON 9800 PRO warmte problemen

Pagina: 1
Acties:

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 13:14

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb nu sinds een half jaartje bovenstaande videokaart. Nou krijg ik regelmatig texture fouten in de volgende spellen en altijd na een minuut of 4.
-Far Cry
-Call of Duty UO
-Flatout (meeste last van)

Ik heb inmiddels van alles geprobeert:
-nieuwe drivers
-oude drivers
-ATI Removal tool en bovenstaande
-Omega drivers

Maar niets mocht helpen. Nou had ik mijn kast open staan vorige week en toen had ik er geen problemen mee. Dus toen ging er een lichtje branden. Mijn kaart wordt te warm. Is het dan mogelijk om onderstaande texture fouten te krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/B93Q0TV5H9PE/picserver.jpeg

Ik heb inmiddels een case-fan extra in mijn kast gezet die koude lucht op mijn videokaart blaast. Het probleem is nog steeds niet verholpen, echter het duurt nu langer voordat de fouten optreden. Ik zit er nu aan te denken om NOG een casefan erin te zetten die bovenin mijn tower de warme lucht weer afvoert.

Echter is het nou normaal dat die kaart te warm wordt? Mijn kast is een ruime kast nl. Casetek CS-1018.

Iemand suggesties of ervaringen?

Overige specs:

Asus A7N8X Deluxe (onboard S-ATA RAID, FW, LAN en sound)
Athlon XP 2600+ (OPGA, boxed, "Barton")
Club 3d Radeon 9800 Pro
Kingston DIMM 512MB Value Ram, DDRAM ECC PC3200 2.5
Q-Tec Voeding (LowN ATX) 350 Watt

Basement Bios ---- Exo-S

• KBDE
  • Laatst online: 04-08 14:01
Draait de fan nog goed, geen stof erin? etc etc
ALs de koeling in orde is is de kaart defect.

• lucaspr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
wat dacht je van de zalman oplossing mijn 9800 pro werd ook te heet en met die zalman gaat het prima :)

-= Als je het niet probeert, weet je niet of je het kunt =-

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
KBDE schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:31:
Draait de fan nog goed, geen stof erin? etc etc
ALs de koeling in orde is is de kaart defect.
Hij lijkt het goed te doen. Stofvrij etc. Maar vreemd dat hij het bij sommige spellen wel doet en sommige niet. Ligt dit wellicht aan de zwaarte van de graphics. Hoe zwaardere graphics, hoe warmer de kaart wordt?

----

Jou radeon werd ook te warm? Kreeg je dezelfde problemen als ik? En die zalman koeling moet die rechtstreeks op mijn kaart gezet worden of is het een casefan?

[ Voor 17% gewijzigd door Mystikal op 04-01-2005 16:34 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• KBDE
  • Laatst online: 04-08 14:01
Kan inderdaad per spel afhankelijk zijn.
Maar ik zie het zo, als een videokaart met orignele koeler en originele clockfrequenties niet goed draait, ongeacht een kleine tower of wat dan ook. (en het is nu niet bepaald warm) Dan is de kaart niet in orde. Snel omruilen.

• lucaspr
Mystikal schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 16:33:
[...]

Jou radeon werd ook te warm? Kreeg je dezelfde problemen als ik? En die zalman koeling moet die rechtstreeks op mijn kaart gezet worden of is het een casefan?
iets minder maar die zalman bestaat uit 2 plaaten met een fan kijk maar eens op de zalman site. die koelers voor de 9800 pro's zijn gewoon te klein

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat voor koeling heb je nu op je videokaart hangen?
De standaard ruit? Of heb je er een andere koeling op zitten al?
De ruit-koeler, van de Club3D Radeon 9800 PRO (Heb die kaart ook)
Word best warm... Sinds ik een Zalman VF700-Cu koeler op heb hangen, is de kaart veel koeler, en wil die zelfs verder overclocken... :9 En hij is een boel stiller, zelfs op 12V...

Dus misschien dat je naar zo'n koeloplossing kan kijken...

Moet wel ff mededelen... Als je ook een Zalman VF700-Cu wilt, dat je dan beter even kan wachten, er schijnen namelijk productiefoutjes in te zitten...

Mijne heeft er gelukkig geen last van... :*)
Voor degenen die weten wat ik bedoel: Of is die productiefout alleen bij de AlCu versie? :? Want op de foto's die ik zie, zie ik alleen maar de AlCu versie(s)...

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Waarom demonteer je de koeler niet ff ?

Dan zie je direct of de core niet meer goed contact maakt met de het koellichaam.

Even schoonmaken met spiritus of alcohol (aceton), dun laagje nieuwe koelpasta en weer netjes monteren.

Kijk maar even of het wat uithaald. >:)

Ik heb iets soortgelijks gehad maar dan niet met een videokaart maar met mijn amd proc.
Koelpasta (silver) was gewoon verdroogd. 8)7

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43
Kan inderdaad per spel afhankelijk zijn.
Maar ik zie het zo, als een videokaart met orignele koeler en originele clockfrequenties niet goed draait, ongeacht een kleine tower of wat dan ook. (en het is nu niet bepaald warm) Dan is de kaart niet in orde. Snel omruilen.
Is moeilijker dan je zou verwachten. Ik heb dit probleem gehad met een Club3D 9200SE (ja, hevig budget) met passieve koeling. Niks aan de hand bij kantoorwerk, maar ladingen artefacten bij MS Freelancer, die verdwenen als ik met een föhn koude lucht erop blies. Volgens de leverancier doorstond de kaart de standaardtests en was dus OK. Uit coulance kon ik toen nog een 9600XT met korting krijgen (geen budget meer, maar dat lijkt tenminste ergens op).

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
een zalman koeler is al een stukje duurder. Als ik nu nog een casefan installeer zoals ik in mijn openingspost sugesteer. Zou dat helpen of niet?

Basement Bios ---- Exo-S

• lucaspr
dat kan je proberen. heb je het probleem ook als je de zijkant van je kast eraf laat ?

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
lucaspr schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:17:
dat kan je proberen. heb je het probleem ook als je de zijkant van je kast eraf laat ?
Nee, dan heb ik er helemaal geen last van.

Basement Bios ---- Exo-S

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Ik heb exact dezelfde texture problemen gezien op mijn 9800 Pro in Flatout. Dat was toen de kaart was overgeclocked. Inderdaad te veel hitte dus.

Een andere cooler moet wel lukken. Maar sowieso op standaard snelheden hoort hij zoiets niet te doen. Je kast is normaal geventileerd?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

word er ook lucht afgezogen of alleen maar erin geblazen, misschien dat daar je probleem ligt met alleen maar casefans erop bouwen haal je alleen maar meer herrie in huis....

Verwijderd

mischien moet je een fan in je kast bouwen die lucht er uit zuigt hab ik ook gedaan want na dat ik mijn ati 9800 pro er in dee vond ik mn kast tewarm worde en nu is die kast veel kouder :)

Verwijderd

Mystikal schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:11:
een zalman koeler is al een stukje duurder. Als ik nu nog een casefan installeer zoals ik in mijn openingspost sugesteer. Zou dat helpen of niet?
van zo'n zalman koeler heb je echt meer plezier hoor, die dingen zijn in mijn ogen hun geld echt waard, koel, stil (ik heb t geluk dat ik de optionele fan kan instellen mbv mijn kast). Een casfan kan misschien helpen, een zalman helpt en maakt je compu nog een stuk stiller/aangenamer.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:51:
[...]

van zo'n zalman koeler heb je echt meer plezier hoor, die dingen zijn in mijn ogen hun geld echt waard, koel, stil (ik heb t geluk dat ik de optionele fan kan instellen mbv mijn kast). Een casfan kan misschien helpen, een zalman helpt en maakt je compu nog een stuk stiller/aangenamer.
idd ik denk ook dat de TS daar meer plezier van heeft. zeker omdat het een warmte probleem is. het heeft bij mij in iedergeval geholpen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
wouter37 schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:54:
[...]
idd ik denk ook dat de TS daar meer plezier van heeft. zeker omdat het een warmte probleem is. het heeft bij mij in iedergeval geholpen
Okay zalman koeler dus. Kan iemand me helpen met een linkje of een type ofzo. Heb er niet zoveel kaas nog van gegeten. En zijn ze duur?

Verder, heb ik er dus nu 1 extra casefan bijgezet die koele lucht op de kaart blaast. Mijn idee was dus om er nog 1 in te douwen die bovenin!! de kast de lucht er weer uitblaast. Natuurkunde is niet mijn vak, maar dit begrijp ik nog... :+

Basement Bios ---- Exo-S

Verwijderd

http://www.zalman.co.kr/
graphics card klikken
zelf heb ik een zm80c-hp + fan
de installatie lijkt lastig maar alles is perfect uitgelegd in een boekje en op hun site, het kan bijna niet misgaan, ook hier op GoT is er genoeg info over te vinden lijkt me.
Je kan ook kijken naar andere koelers zoals de arctic vga silencer, maar daar heb ik geen verstand van.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:10:
http://www.zalman.co.kr/
graphics card klikken
zelf heb ik een zm80c-hp + fan
de installatie lijkt lastig maar alles is perfect uitgelegd in een boekje en op hun site, het kan bijna niet misgaan, ook hier op GoT is er genoeg info over te vinden lijkt me.
Je kan ook kijken naar andere koelers zoals de arctic vga silencer, maar daar heb ik geen verstand van.
Hmm even gekeken op de site icm alternate en zm80d-hp + FAN Zalman ZM-OP1 moet ook kunnen. Is de zm80C-hp beter of juist ouder dan de zm80d-hp :?

Is het ook de bedoeling dat ik de oorspronkelijke onboard fan van de kaart haal dan? Ik neem eigenlijk aan van wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Mystikal op 04-01-2005 18:17 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het goedkoper moet, kan je ook denken aan een VGA Silencer Rev.3, heb ik ook.
Erg makkelijk te installeren, en de warme lucht wordt de kast uitgeblazen, iets wat bij de Zalman niet gebeurd.

• Furbey306
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01-2023
Ik heb een ATI Radeon 9800 pro met de volgende problemen:

- Na een tijdje gamen (Halflife 2, Soldier Of Fortune 2, maar ook dvd’s afspelen) loopt pc compleet vast, beeld en geluid blijven hangen, kan alleen maar rebooten, vpu recover is ingeschakeld maar springt niet bij.
- Na reboot loopt pc steeds sneller vast als ik weer 3d games speel.

Het volgende viel me op:

- ATI Radeon wordt erg warm, ik brand m’n klauwen zowat aan die heatsink.
- Asus probe meet een CPU temp van 41 en een MB temp van 32.

Eerst dacht ik aan een voedingprobleem, hier volgen de voltages als alles stabiel draait:

+ 12V (treshold 10 %) = 11,744
+ 5V (treshold 5%) = 4,815
3.3V (treshold 4%) = 3,264
Vcore (treshold 10%) = 1,696

Vlak voor het moment van crashen zijn de voltages als volgt:
+ 12V = 12,32
+ 5V = 4,815
3,3V = 3,2
Vcore = 1,696

Dit lijken mij toch normale voltages, als je uitgaat van de genoemde tresholds?

Tot nu toe gedaan en mocht niet baten:
- Nieuwste ATI Catalyst drivers (nieuwste Omega drivers ook geprobeerd).
- ATI fan schoongemaakt.
- Kast half open gezet.

Relevante systeem specs:
- Asus A7V8X socket A
- AMD Athlon XP 2000+ @ 1,67 gHz
- 2 x 256 DDRAM PC2700 333
- Maxtor 120 gb HD @ 7200 rpm
- Zalman CNPS7000B-AlCu CPU fan
- Sapphire ATI Radeon 9800 pro 128 mb met standaard ATI fan
- Hercules Gamesurround Fortissimo III 7.1
- Samsung DVD speler
- CD R/RW
- voeding standaard 350 watt, geen merk

Mijn vragen zijn (hopelijk on-topic):
- Is het een oververhittingsprobleem van de ATI Radeon? Of misschien toch een voedingsprobleem, omdat ik een standaard 350 watt heb, en beter af zou zijn met een A-merk?
- Of kan een gebrekkige voeding leiden tot oververhitting?
- Hoe kan ik de temp meten van m’n videokaart, bestaat er een tooltje zoals Asus probe, alleen dan voor ATI kaarten?
- In geval van warmteprobleem: ook gaan voor een aparte fan, of casefans?

"I find your lack of faith disturbing"

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Club3d 9800Pro erin hangen. Kreeg regelmatige boots en artifacts on screen te zien. Oorzaak was dat de koeler vin, welke via een magneet word aangedreven en welke los er in hangt als het ware, rond het loopwerk vuil was en vastsloeg. Deze er even uitgehaald, schhongemaakt, er op nieuw ingehangen en daarna nooit meer problemen mee gehad.

Het was een weinig aan stof maar zat steevast op 1 plek rond de koperdraadjes van de vin, welke sluiten rond de magneet. Denkt dat het gevolg is dat er gerookt word hier waardoor het vuil gaat klonteren op 1 plek, vanwege de vettigheid van de rookaanslag, waardoor ie bij het aanzetten niet op gang komt.

Haal hem er eens uit en kijk het eens na, baat het niet dan schaad het niet :)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik heb thuis ook een 9800 pro met standaard ruit koeling en dat ding wordt idd HEET...

ik heb nu nog een 4mm fan erbij 'gehangen' die wat zorgt voor extra luchtcirculatie rond de graka...
heb evenwel geen last van artifacts, maar m'n case staat dan ook altijd open...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Furbey306
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2005 @ 03:35:
Ik heb zelf ook een Club3d 9800Pro erin hangen. Kreeg regelmatige boots en artifacts on screen te zien. Oorzaak was dat de koeler vin, welke via een magneet word aangedreven en welke los er in hangt als het ware, rond het loopwerk vuil was en vastsloeg. Deze er even uitgehaald, schhongemaakt, er op nieuw ingehangen en daarna nooit meer problemen mee gehad.

Het was een weinig aan stof maar zat steevast op 1 plek rond de koperdraadjes van de vin, welke sluiten rond de magneet. Denkt dat het gevolg is dat er gerookt word hier waardoor het vuil gaat klonteren op 1 plek, vanwege de vettigheid van de rookaanslag, waardoor ie bij het aanzetten niet op gang komt.

Haal hem er eens uit en kijk het eens na, baat het niet dan schaad het niet :)
Ik heb de kaart nog eens eruit gehaald, en met m'n frisse ochtendadem :O plus tandenborstel ff schoongepoetst. Op zich valt het mee met het stof, alhoewel het wel aangebakken zit. Maar ik rook niet! :)

Een slimme huisgenoot merkte op dat m'n vidkaart en harde schijf op dezelfde connector zitten, dus misschien toch overbelasting. Daarom de Radeon op 1 connector aangesloten met verder niks eraan. Harde schijf, dvd speler en brander bijmekaar op zelfde connector lus: pc start niet eens op. Brander losgekoppelt en pc loopt weer.

Ben nu 3dmark2003 aan het lopen, en zo ff Halfife2, kijken of de kaart 't nu wel trekt.

"I find your lack of faith disturbing"

Pagina: 1