Welk moederbord zit er in mijn PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-03 00:50

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds vorige week ben ik zeer voordelig de gelukkige eigenaar geworden van een PC'tje. Er zat in: MOBO (met onboard: geluid, video, 6xUSB2.0 en LAN 10/100, processor (2,8 GHZ Celeron), 256DDR 2100.
Nu heb ik al een HD 80 GB erbij en een NEC 3500 en een nieuwe processor FAN.

Nu wil ik de PC btje tweaken:
Bios updaten, lekker stil maken snachts en toch goed koelen als hij intensief draait.
Ik kom er alleen ni achter welk merk moederbord ik heb. Ik heb CPU-Z gebruikt, maar dan geeft hij geen Manufacter aan. Wel geeft hij aan dat het een Phoenix-bios is. In de Bios krijg ik ook niet gevonden dat de Bios identificeert. Ook de bekende progjes als speedfan en MotherBoardMonitor werken bij mij niet omdat hij het MOBO niet zelf herkent. Alleen de temp van mijn HD wordt herkent.
Ik krijg wel een splashscreen bij de boot-up. Fireball of iets dat daar op lijkt (ben vergeten te noteren en zit nu op mijn stage). Wat kan ik doen om het merk te achterhalen? op het moederbord staat nog: PM-845G3/GL. het is dus een 845 chipset. Hij lijkt heeeeeel erg op het intel bord 845 GERG2 maar is het niet.

MVG Gijs
PS ben online, dus als ik onvoldoende of onduidelijke info heb gegeven vraag maar...

M'n hobby PC'tje

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien kun je er met Everest achterkomen? :)

[ Voor 28% gewijzigd door PD2JK op 04-01-2005 12:07 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg de FAQ van dit subforum: Welk moederbord/chipset zit er momenteel in mijn systeem?
Als het toevallig om een OEM bak gaat: wat is de merk/type?

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 04-01-2005 12:08 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:12

TheBorg

Resistance is futile.

Hier zouden de drivers moeten staan:
http://www.usi.com.tw/mob1

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik lees op Google met zoekterm PM-845G dat het een Albatron PM-845G moederbord is... Check ff of dit klopt met onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.albatron.com.tw/images/product/it/mb/Picture/PM845G_view.gif
Groter plaatje was er niet, sorry

Dat 3/GL zal ergens anders mee te maken hebben ;)

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!!! _/-\o_
Ik heb al wat interessants gevonden tussen de antwoorden, mocht ik er niet uit komen, post ik vanavond reply!

En @ Mod.:

Ik ken de FAQ, ik heb ook alle progjes en mogelijkheden geprobeerd, Google afgezocht naar alle gegevens, maar kwam er niet achter... O-)

Gr Gaoske

M'n hobby PC'tje

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had dan de resultaten gepost conform de Algemene gedragsregels (Netiquette). Met een simpele google search naar de type aanduiding was je al verder gekomen, zie ook reactie TheBorg.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Ik kom er dus niet uit wat voor moederbord ik heb. Ik weet wel welke chipsets er allemaal op zitten, die worden wel herkend. Kan ik nu toch een of ander progje draaien dat netjes de temperatuur van mijn CPU aangeeft? ik wil mijn fan wat langzamer laten draaien, maar dat kan pas als ik zeker weet dat hij niet te warm wordt.

Wie weet raadt? Nogmaals: Speedfan em MBM herkennen hem niet.

Gr Gaoske

M'n hobby PC'tje

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MBM herkent praktisch elk temperatuursensor dat maar bestaat. Zoek je moederbord af naar sensors en noteer de merk/type. Je kunt in MBM de sensors handmatig instellen :)

Uiteraard moet het mobo zijn voorzien van sensors 8)7 Vaak is het wel voldoende om even in de BIOS te kijken. Mocht daarin überhaupt temperaturen worden weergeven, dan heb je sensors op het mobo. Anders vaak gewoon niet.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Aida Sysinfo tool (project is gestopt maar versie 3.93 is nog her en der te downloaden)
Sisoft Sandra standaard
Belarc Advisor.

Allemaal gratis tools die bergen info kunnen geven. Je vindt ze met Google.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

victorvo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:28:
Aida Sysinfo tool (project is gestopt maar versie 3.93 is nog her en der te downloaden)
Sisoft Sandra standaard
Belarc Advisor.

Allemaal gratis tools die bergen info kunnen geven. Je vindt ze met Google.
offtopic:
Adia Sysinfo tool is de voorloper van Everest dus in principe loopt het project nog ;)

Verwijderd

Kun je het niet nog even vragen aan de vorige eigenaar? Ik neem toch aan dat hij het wel weet, of het in ieder geval ergens heeft staan oid.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Ik heb al wel in de Bios gekeken, maar ik heb nog geen temperaturen gezien. Ik heb er ook nog niet specifiek naar gezocht. Waar moet ik zoeken naar temperaturen? onder advanced chipset features of zo?
Kan ik ergens in de BIOS ook die BIOS-string vinden? Doordat ik een boot-screen zie, kan ik niet de BIOS-string aflezen bij de boot van het systeem.

Gr Gaoske

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Kolere, iedereen maar lullen over software dit en software dat.... 8)7

Is er dan helemaal niemand meer die weet dat je het typenummer tijdens de POST kunt uitlezen? Als de code, linksonderin verschijnt, gebruik je de pauze toets van je toetsenbord, noteert de code en je gaat naar Wim's Biospage. Die vertelt je precies wat voor rotzooi er in je bakkie zit.

Denkt de huidige generatie dan echt dat alles met software gebeurt? |:(

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
victorvo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:28:
AIDA gaat nu verder als Everest :)

Verwijderd

Boot screen kan je uitzetten in BIOS als het goed is :) (je bedoelt toch zo'n logo?). Verder kun je op de Pause knop drukken tijden boot zodat je alle tekst rustig kunt lezen.

En ja, die temperaturen staan in BIOS, maar niet in Advanced, meestal een apart tabblad, iets als PC Health ofzo, of Hardware Monitor iets van die orde. Dat kun je overigens gewoon zelf opzoeken in je manual.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
het bootscreen kun je bij mij niet uitzetten in de bios, daar ben ik al naar po zoek sinds ik die kast heb staan thuis :/ .
dus op pauze drukken heeft geen zin, dan houd ik gewoon dat iri logo... het logo is trouwens van Firefly zegt iemand dat misschien iets?
Dus die string uitlezen lings onder werkt ook niet met dat logo eroverheen...

M'n hobby PC'tje

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
als ik mijn manual nog had, zou ik vrij gemakkelijk weten welk merk het is enz enz....
Maar die heb ik dus ni, dat aparte tabblad heb ik niet. MBM vond wel automatisch de temp van mijn hard disk, dus mijn moederbord ondersteund de weergave wel van temperaturen.

Gaoske

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Gaoske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:55:
als ik mijn manual nog had, zou ik vrij gemakkelijk weten welk merk het is enz enz....
Maar die heb ik dus ni, dat aparte tabblad heb ik niet. MBM vond wel automatisch de temp van mijn hard disk, dus mijn moederbord ondersteund de weergave wel van temperaturen.

Gaoske
Kun je niet een foto ervan maken? Misschien zijn er tweakers die precies hetzelfde moederbord hebben :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:57:
[...]

Kun je niet een foto ervan maken? Misschien zijn er tweakers die precies hetzelfde moederbord hebben :)
Tweakers met een celeron processor? :o humor!!!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Staat er toevallig niets tussen de PCI bussen (2/3 of 4/5 afhankelijk van de grootte van mobo)?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Gaoske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:55:

Gaoske
Dat MBM de temp van je harddisk kan uitlezen betekent niet dat jouw moederbord tempsensors heeft. Dat begin ik nu ook erg te betwijfelen. Ook dat je dat logo hebt en het niet kunt verwijderen doet mij sterk vermoeden dat je een OEM pc hebt.

specs

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
dat kan ik wel doen ja...
Maar ik heb alleen de camera in mijn telefoon, das een SE k700i, dus 1280x960 pixels, is dat scherp genoeg? kan hem bij lichten met lamp of met flits, doe ik vanavond even...
Moet ik ook printscreens maken van de data die CPU-Z of Everest geeft?

Gr Gaoske

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:00:
[...]

Tweakers met een celeron processor? :o humor!!!
Ik zeg toch ook misschien :+

misschien heeft iemand zijn vader/moeder/broertje ook zo'n moederbord :Y)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 14:06 ]

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
De PC heb ik gekregen van mijn Baas, hij zei dat het een oud lor was. Dat viel me nog behoorlijk mee en ik ga ook echt niet tegen hem zeggen dat ik er niet tevreden mee ben. Als ik er een andere vergelijkbaar snelle processor in wil hebben kost me dat toch weer gauw 150 euro, dat vind ik zonde van het geld als hij het nu goed doet. Ik wil mijn PC niet echt overclocken ofzo, da vind ik overbodig. Ik wil hem alleen wat stiller hebben omdat ik hem dag en nacht wil laten downloaden en hij staat op mijn slaapkamer.

Gr Gaoske

M'n hobby PC'tje

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gaoske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:53:
het bootscreen kun je bij mij niet uitzetten in de bios, daar ben ik al naar po zoek sinds ik die kast heb staan thuis :/ .
dus op pauze drukken heeft geen zin, dan houd ik gewoon dat iri logo... het logo is trouwens van Firefly zegt iemand dat misschien iets?
Dus die string uitlezen lings onder werkt ook niet met dat logo eroverheen...
en als je bij booten dat scherm krijgt, en dan op TAB drukt? gaat het logo dan weg?
dan kun je daarna pauze gebruike en dan alles lezen ;)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Gaoske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:07:
De PC heb ik gekregen van mijn Baas, hij zei dat het een oud lor was.
Gr Gaoske
[offtopic]
2,8 GHz oud?
Met welke desktops werken jullie nu dan wel niet? 3,8 GHz Non Plus Ultra Edition? 8)
Neemt die baas nog nieuw personeel aan? :Y)

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Verwijderd schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 13:46:
Kolere, iedereen maar lullen over software dit en software dat.... 8)7

Is er dan helemaal niemand meer die weet dat je het typenummer tijdens de POST kunt uitlezen? Als de code, linksonderin verschijnt, gebruik je de pauze toets van je toetsenbord, noteert de code en je gaat naar Wim's Biospage. Die vertelt je precies wat voor rotzooi er in je bakkie zit.

Denkt de huidige generatie dan echt dat alles met software gebeurt? |:(
Ik meende te lezen dat TS nu niet thuis is. Als hij wel via een remote op bij zijn bak kan, kan hij via Aida/Everest zijn BIOS data en 1001 dingen meer uitlezen binnen tien seconden.
Dat heeft nix met de huidige generatie te maken, maar alles met gemak.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
victorvo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:14:
[...]

[offtopic]
2,8 GHz oud?
Met welke desktops werken jullie nu dan wel niet? 3,8 GHz Non Plus Ultra Edition? 8)
Neemt die baas nog nieuw personeel aan? :Y)
Ja hij neemt nog personeel aan, maar helaas is het personeel dat hij aanneemt, en het werk waarin hij mijn baas is, niet het werk dat je op die PC's kunt doen. Ja hij is beter gewend: Servertje met 14 DVD branders was zijn nieuwe speeltje

kijk met die opmerking over TAB indrukken bij je bootscreen, daar kan ik iets mee, nu heb ik in ieder geval de Bios string!!!
07/24/2002-i845G-LPC47M1-6A669VU1BC-00

Gezocht en gezocht, Wim's BIOS page heeft hem niet....
Baas gebeld, bordje komt uit Engeland en heeft in een Beheerders PC gezeten van amusementen industrie. Gokkasten dus. Schijnt gebouwd te zijn voor optimale betrouwbaarheid. Hij zou kijken of hij nog aan de merknaam en dergelijke kan komen... Kom dus nu ni meer verder... :'(

Gr Gaoske
PS als ik eruit ben, post ik het zeker nog!!

M'n hobby PC'tje

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oi :o

Wij Tweakers doen elkaar constant de groeten, dus hoef je echt niet onder iedere post iets als 'Gr Gaoske' te zetten. Wil je zoiets toch? Gebruik dan je sig, daar is hij voor :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

victorvo schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 14:18:
[...]

Ik meende te lezen dat TS nu niet thuis is. Als hij wel via een remote op bij zijn bak kan, kan hij via Aida/Everest zijn BIOS data en 1001 dingen meer uitlezen binnen tien seconden.
Dat heeft nix met de huidige generatie te maken, maar alles met gemak.
Je hebt iets met een spijker en een kop nu...

We gaan eerst downloaden, installeren en dan uitlezen in plaats van een nummertje opschrijven en opzoeken. Kan aan mij liggen maar ik vraag me af waar jou gemak te vinden is en wat moet je met 1001 dingen doen die je niet nodig hebt? Het lijkt wel of het hier vol zit met Jehova's die je software door de strot willen dauwen die zij toevallig ook gebruiken.....

Maar als je had weten door te dringen tot de strekking van mijn verhaal, had je begrepen dat de crux ergens anders zat. De wannabe tweakertjes hier hebben geen benul meer van hardware en kunnen alleen nog overweg met voorgekauwde software. Dat verbaast mij, temeer omdat niemand over zoiets simpels begint, maar dat er wel een hele discussie uitbarst welke software nu beter is.....

Wat jij gemak noemt, noem ik onwetendheid!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:20

Exigence

dnkroz

Gaoske schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:30:
[...]
07/24/2002-i845G-LPC47M1-6A669VU1BC-00
Volgens mij moet 6A669V, 6A69V zijn, of niet?
- 6A69V = Intel 845 845E 845G 845GE 845GL 845PE (Brookdale)
- U1 = Universal Scientific Industrial http://www.usi.com.tw/

De rest is dan waarschijnlijk het typenummer

Maarja, dit was al zo'n beetje gezegd :P

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 05-01-2005 21:34 ]

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Exigence schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 21:29:
[...]

Volgens mij moet 6A669V, 6A69V zijn, of niet?
- 6A69V = Intel 845 845E 845G 845GE 845GL 845PE (Brookdale)
- U1 = Universal Scientific Industrial http://www.usi.com.tw/

De rest is dan waarschijnlijk het typenummer

Maarja, dit was al zo'n beetje gezegd :P
Je hebt gelijk Exigence, tis een USI en er staat een 6 te veel.
Nu nog de drivers vinden. ze schijnen op die site te staan, maar dat is chinees. Iemand die me erbij kan helpen?? Gr Gijs

M'n hobby PC'tje

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik Babelfish: http://babelfish.altavista.com :)
Pagina: 1