[mobo] Epox 8RDA+ lekkende condensatoren?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik ben sinds ongeveer 1.5 jaar een tevreden gebruiker van de Epox 8RDA+ en deze werkt nog steeds perfect. Ik schrok alleen vandaag toen ik eens stof uit m'n pc aan blazen was. Het lijkt namelijk alsof sommige condensatoren kapot zijn :?

Afbeeldingslocatie: http://www.meesterjan.nl/zooi/owjee.jpg

Op de onderstaande foto zijn ze omcirkeld

Afbeeldingslocatie: http://www.meesterjan.nl/zooi/8rda+.jpg

Alle andere condensators op dit moederbordje zien er nog helemaal 'gaaf' uit, alleen hierop zit een soort spul (wat hard aanvoelt).

Nu is mijn vraag of dit kwaad kan en normaal is? Ik werk momenteel op deze pc en er is niets mee aan de hand verder :).

Overige specs, denk niet dat ze nuttig zijn maargoed :P :
Antec Truepower 430 watt voeding
Athlon XP 2500+ @ 2800+ (2.08Ghz)
2 x 256 DDR Ram (Twinmos PC3200)
ATI Radeon 9700 (@pro)
Nvidia TNT2 M64 pci
SB Live 5.1
3com netwerkkaartje
Maxtor 120gig HDD
Dvd speler en dvd brander

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:59
Ik had precies hetzelfde mobo :)
met 2 van de kleinere condensators die lekte.
Ik heb van een oud P2 mobo condensators afgesoleerd en op 8rda gesoldeerd, draad stabiel sindsdien weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:59

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik heb er een lek bij mijn AGP poort. Het is toch niet zo dat hierbij ook dezelfde condensatoren zijn gebruikt als op de KT133 serie?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-07 09:41
Dat is erg toevallig... mijn Epox 8RDA+ heeft het op kerstavond begeven door lekkende condensatoren.. de 4 grote bij het voedingscircuit, die tussen AGP en eerste PCI slot en nog ene onder het ram waren al aan't lekken, en dan waren er nog een kleine bij het voedingscircuit, ene tussen de DDR banken, ene naast een klein spoeltje onder het ram en ik geloof nog ergens eentje waar de bovenkant al bol stond.

Eindresultaat van dat geheel was dat mijn computer niet meer bootte... en hoe langer hij uitstond hoe verder hij de keer daarna in het bootproces kwam (volgens Displaytje). Ik heb nu de lekkende condensatoren d'r afgesoldeerd (en misschien m'n mobo totaal naar de gruzelementen geholpen door een paar keer een tikkie uit te schieten ;) ) en ben op zoek naar vervangers (verrekte moeilijk te vinden).

Had mijne sinds april 2003 geloof ik. Heeft me wel al die tijd goed gediend (en met al die tijd, bedoel ik ook bijna allle tijd sinds april 2003, want hij heeft niet vaak uitgestaan ;) )

edit:

Ik zal zo een fotootje maken welke bij mij allemaal kapot gegaan zijn (ontbreken nu dus) kan je kijken of die bij jou ook al vreemd uit beginnen te zien (bolle bovenkant is niet goed)

edit:

Hier dus pic van mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~el_psycho/dode_condensatoren.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door El Psycho op 04-01-2005 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Jah leuk lekkende elco's \o/

Zie hier voor tips, trucs en telefoonnummers: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een epox 4pea+ gehad en die had dus ook allemaal lekkende condensatoren. Bij mij stopte het bord op een gegeven moment wel met werken. Via de dealer op laten sturen naar epox ( epox geeft geen garantie direct aan particulieren alleen aan dealers ) maar dit wat bij mij geen succes. Na een maand was het bord nog niet terug van epox. Rest van het verhaal bespaar ik je maar uiteindelijk geld terug gekregen van de dealer. Dus hoe lang het uiteindelijk echt geduurd heeft voor epox het bord gerepareerd heeft of een vervanging heeft gegeven weet ik dus niet.

Maar zal als je de mogelijkheid heb er wel wat aan doen want bijna zeker dat die er een keer mee stopt en dat is bijna altijd op een moment dat het echt niet uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Laatst online: 30-08 13:59

Turkish

zhé germans

doe niet zo blij die jongen zit er maar mee ;)
Zie hier voor tips, trucs en telefoonnummers: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics* :P
Met een beetje regelen en soldeerkunsten krijg je het wel voor elkaar hoor :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Hmm, die lijken verdacht veel op mijn lekkende elco's op mijn oude Epox 8KHA-L moederbord.

Bij mij werd het systeem instabiel op de standaard FSB. Bij verlagen werkte het wel, maar ook niet 100%, dus heb ik dat moederbord maar vervangen.

Dacht eerst dat het aan mijn voeding lag, maar die blijkt achteraf perfect te werken.

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:37

botoo

💀 too old to die young

Afaik hanteert Epox Nederland een garantietermijn van 2 jaar :) het loont dus de moeite om kontakt met ze op te nemen.

www.epox.nl is onbereikbaar maar ze zitten in Waddinxveen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:16
Mja, je kunt verwachten dat ze je tegemoet komen met een zakje condensatoren, zo doet MSI dat ook gewoon. Ze hebben gewoon een brak produkt geleverd en dan kan je op zn minst vervangende onderdelen leveren, garantie of niet. Als je nu MSI nog belt voor je 4 jaar oude K7TTurbo krijg je ook nog gewoon elco's.

Ik heb met mijn eigen MSI K7TTurbo destijds voor 2 euro op school een paar elco's gekocht, de mijne waren boven het AGP slot gaan lekken. MSI gemailed, maar blijkbaar reageert alleen de autoreply daarop, je kunt beter bellen, dan heb je meer success. Zal bij Epox wel niet veel anders zijn (wat is email dan eigenlijk ook een zielig medium, je doet gewoon net alsof je nooit iets ontvangen hebt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Als het de 1500 uF 6.3 V low-esr versies zijn, die zijn momenteel op bij epox, komen 15 januari ongeveer weer binnen bij hun TD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
El Psycho schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 00:26:
Had mijne sinds april 2003 geloof ik. Heeft me wel al die tijd goed gediend (en met al die tijd, bedoel ik ook bijna allle tijd sinds april 2003, want hij heeft niet vaak uitgestaan ;) )
Ik heb het even nagegeken, en heb de mijne sinds april 2003 (1 maand jonger). Ik weet ook niet hoelang mijn elco's al 'lek' zijn, aangezien alles perfect werkt :P.

Hier stond en staat ie zogoed als altijd aan. Gister nog 6 dagen zonder problemen (tot ik em uitzette om wat stof weg te halen).
edit:

Hier dus pic van mijn situatie:
[afbeelding]
Dit is dus op de zelfde plaats als waar de mijne lek zijn :/. Ik kan nu alleen niet zien (window) of ik ook een lekke elco heb tussen het AGP en eerste PCI slot, zal ik vandaag nog wel even naar kijken.

edit: Ik zie dat er naast het RAM eentje bol staat :|.

Als de epox site weer werkt maar eens contact zoeken...

[ Voor 30% gewijzigd door SuperPaddo op 04-01-2005 09:40 ]

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:14
Kijk eens wat voor merk condensatoren op je moederboard zitten. Als het een Chinees of Taiwanees merk is verklaard dat al veel, het is bekent dat die wat mindere kwaliteit hebben. Japanse condensatoren zijn stukken beter, maar die zijn ook wat duurder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuperPaddo schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 09:29:
[...]
Ik heb het even nagegeken, en heb de mijne sinds april 2003 (1 maand jonger). Ik weet ook niet hoelang mijn elco's al 'lek' zijn, aangezien alles perfect werkt :P.
[...]
Als de epox site weer werkt maar eens contact zoeken...
Je kan epox wel contacten. (Support@epox.nl) Maar ben bang dat je te horen krijgt wat ik hier boven ook al zij. Ze leveren geen garantie direct aan particulieren. Dit moet via een dealer lopen.
Ooh en bij mijn epox bord zat er 2 jaar garantie op en die was ongeveer even oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Ik heb mijn epox mobo ook met succes gerepareerd. Zie ook hiero helaas zijn de plaatjes offline.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het bedrijf waar het mobo vandaag komt een mailtje gedaan vandaag, ben benieuwd :).

Ik hoop dat ze een oplossing geven in de trend van 'oude inleveren - nieuwe terugkrijgen', zoniet (en is de kans groot dat ik enkele weken moet wachten) dan kan ik altijd nog gaan overwegen om te gaan solderen...

edit: Kan iemand me uitleggen waarom mn pc nog steeds prima doet? Via de search kwam ik alleen bij stukke mobo's uit...

[ Voor 19% gewijzigd door SuperPaddo op 04-01-2005 17:25 ]

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Die condensatoren zijn mert name voor het stabiliseren/egaliseren van voedingsspanningen, dus je PC word er met name instabiel van, tenzij een elco echt in kortsluiting schiet, dan doet de PC helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Welke revisie heb je?

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Revisie 1.1 (is dit hiervoor van belang dan :P?)

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-04 15:42
Ziet ernaar uit dat je lekkende condensatoren hebt.

Ik heb nog wel een Shuttle moederbordje liggen die kan worden opgeofferd voor een transplantatie. Reply/mail maar als je interesse hebt...

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Brrrrr de MSI rillingen lopen weer over mn rug als ik dit zie. Gelukkig heb ik die plank heeeeel lang geleden al gehad en weer weggedaan. Misschien komt het door zeer overmatige belasting. Het is tenslotte een echt OC plankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
Hier nog een epox 8rda+ slachtoffer met lekkende condensatoren. exact dezelfde elco's lekken bij mij ook. die naast de CPU zijn wel goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het bedrijf gemailt waar het mobo vandaan komt en kreeg als reactie dat ik 2 jaar garantie had (wat ik dus al wist :P). Hier stond onder andere in dat men bij Epox eerst de boel ging proberen te repareren, en dat ik anders een ander bord kreeg (waarbij niet bekend was of ik een 8rda+ ging terugkrijgen omdat deze verouderd was).

Er stond ook in dat het wel 4 weken kon duren :/, gelukkig heb ik nog een ander AMD bordje over waar ik me de komende weken wel mee red.

Iedereen bedankt dus :), en Swandertj, bedankt, maar je mobo hoeft dus niet opgeofferd te worden.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.meesterjan.nl/zooi/8rda+.jpg

Jaaa, die lekker bij mij ook kom ik net achter... Niks van gemerkt eigelijk, ik denk ook niet dat ik er iets aan ga doen. Als ze het helemaal begeven is het tijd voor een nieuw mobo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

Gotiniens

Fairly odd Tim

sorry, maar even een kickje.

Er zijn hierboven wat mensen die zeggen dat je geen garantie kan krijgen als je niet terecht kan bij het bedrijf waar je je MoBo hebt gekocht. Dit klopt in principe ook, maar als goed kijkt op de epox site zie je dit staan:
However, under certain circumstances - based solely at our discretion - we may extend warranty repair coverage to individuals on a case-by-case basis (example - dealer is out of business). The limit of all coverage is up to maximum one (2) year based on either purchase date, dealer terms and/or manufacture date. Actual coverage may be less than 2 years based on your terms of sale.
Dat betekent dus dat je wel garantie kan krijgen. Ik heb net een mailtje gestuurd naar support@epox.nl. wacht nog op reactie maar ik denk dat dat wel goed gaat komen. Ik hou jullie wel op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb ondertussen een mail terug gekregen en ik mocht hem opsturen, dus als je niet bij je leverancier terecht kan met een goede reden (die van mij was failliet) gewoon een mail naar support@epox.nl sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:20
Ben benieuwd of meneer Epox dit ook meeleest, komt namelijk ook op GOT :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19

Thandor

SilverStreak

Ik had voor een tijd geleden ook lekkende condensatoren.
Op 21 Januari 2005 heb ik een mail gestuurd met mijn probleem en met de vraag of ik nieuwe condensatoren kon krijgen.
Ik heb foto's gemaakt en de specificaties van de condensatoren opgeschreven. EPoX zou mij toen nieuwe condensatoren sturen.
De condensatoren naast de MOSFETS zagen er toen zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img59.exs.cx/img59/3135/2200uf10vnaastmosfets8ks.th.jpg
Ondertussen had ik nog geen condensatoren en ik had een LAN-Party die al snel naderde. Dus had ik een mail gestuurd met de vraag waar de condensatoren bleven.
Er werd mij verteld dat de condensatoren opgestuurd waren.
Echter had ik nog steeds niets binnen, tot vandaag. Ik heb eindelijk een zakje met condensatoren binnengekregen.
Foto's van de nieuwe condensatoren heb ik niet want de batterijen van de digicam zaten nog in de lader. Na het solderen en verbouwen van PC & Mobo zat er weer genoeg sap in om foto's te maken :)
De condensatoren zagen er inmiddels al een stuk slechter uit ondanks dat ik de CPU op 1953MHz had laten lopen met 1,475V.
Afbeeldingslocatie: http://img121.exs.cx/img121/4079/leakingcaps19rh.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img203.exs.cx/img203/7586/leakingcaps29th.th.jpg

En de nieuwe condensatoren die al op het moederbord gesoldeerd waren:
Afbeeldingslocatie: http://img203.exs.cx/img203/5255/newcaps14nd.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img203.exs.cx/img203/7035/newcaps22ix.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img203.exs.cx/img203/7790/newcaps38wp.th.jpg

Het systeem draait nu weer prima. 2400MHz @ 1,85V is weer stabiel :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 24-07-2005 22:40 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
En nu een half jaar later na mijn topicstart...

Mobo is toendertijd succesvol gerepareerd, echter viel vanmorgen mijn pc ineens uit, en wou niet meer opstarten. Ik snapte er niets van :P, maar toen ik mijn kast open maakte zag ik dat er weer een paar condensators bol waren, en meerdere echt lek waren :| (ditmaal andere dan eerst..).

Zoals waarschijnlijk wel begrijpelijk baal ik nu als een stekker, mijn garantie is officieel voorbij nu. Morgen toch maar eens contact zoeken met de computerwinkel, en anders moet ik zelf maar aan het solderen gaan :P.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ze hebben in jouw geval niet alle condensatoren vervangen :?

Ik kreeg van EPoX condensatoren op gestuurd om alle brakke (dus ook diegene die nog niet lekten o.i.d.) te vervangen. Mijn PC draait dus ook nog steeds prima. Ditmaal niet op 2400MHz @ 1,85V maar op 2,53GHz met 1,85V :Y) andere CPU

Overigens hebben niet alle EPoX 8RDA moederborden last van lekkende condensatoren. Mijn broer heeft ook een EPoX 8RDA, echter zitten daar al de nieuwe soort condensatoren op. (o.a. te herkennen aan de andere bovenkant). Zijn condensatoren lijken tot nu toe nog prima te functioneren.

Het zelf solderen van condensatoren is op zich niet zo moeilijk. Neem gewoon rustig de tijd en gebruik een gezond verstand ;). Dan komt alles (als het goed is) wel goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Psycho
  • Laatst online: 26-07 09:41
Ik ben het volledig met de vorige spreker eens. Ik heb uiteindelijk ook maar gewoon naar Epox gemaild en vervangers gekregen voor alle condensatoren die het al begeven hadden en het leken te begeven en dan nog een paar extra.

Als je een beetje geduld hebt is het makkelijk te doen. Het meest irritante vond ik nog de verwijdering van de kapotte elco's bij ene bleef een stukje van een pootje zitten. Heeft me toen best lang geduurd voordat ik dat eruit had. De nieuwe erin solderen is geen probleem als je na het verwijderen van de oude elco's gebruikt maakt van een desoldeerpomp of desoldeerdraad om de oude soldeer te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

El Psycho schreef op maandag 25 juli 2005 @ 08:10:
Ik ben het volledig met de vorige spreker eens. Ik heb uiteindelijk ook maar gewoon naar Epox gemaild en vervangers gekregen voor alle condensatoren die het al begeven hadden en het leken te begeven en dan nog een paar extra.

Als je een beetje geduld hebt is het makkelijk te doen. Het meest irritante vond ik nog de verwijdering van de kapotte elco's bij ene bleef een stukje van een pootje zitten. Heeft me toen best lang geduurd voordat ik dat eruit had. De nieuwe erin solderen is geen probleem als je na het verwijderen van de oude elco's gebruikt maakt van een desoldeerpomp of desoldeerdraad om de oude soldeer te verwijderen.
Mailen naar EPoX is inderdaad de sleutel. Ik moest wel een aantal foto's maken voor bewijs maar dat was/is niet zo'n probleem ;).

Over het verwijderen van de oude tin --> Dat heb ik niet gedaan. Ik heb zelfs geen nieuwe tin toegevoegd. Tijdens het verwijderen blijft er nog wat tin zitten. Dat heb ik weer laten smelten en de condensator er weer doorgedrukt. Dan heb je én geen materiaal nodig om het oude tin te verwijderen én je hebt geen andere materialen nodig om de nieuwe condensator te solderen :)

Overigens heb ik een 25W (o.i.d.) huis-tuin en keuken soldeerbout gebruikt.
Het enige waar ik op moest letten is dat ik niet uitschoot als ik de tin aan het verwarmen was. Als je een beetje oplet en het zorgvuldig doet moet dit geen probleem zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 25-07-2005 16:36 ]

Pagina: 1