Voeding kapot, Athlon XP 2100+ alleen op 100 mhz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Gisteren is na mijn harddisk (twee weken terug) ook mijn voeding kapot gegaan. Omdat ik bang was dat er ook onderdelen kapot waren gegaan ben ik begonnen te testen met een donor-systeem.

Eerst heb ik alle kaarten, de harddisk en de cd-roms in een P3-500 gebouwd. Alles bleek toen te werken. Dus ook maar even mijn moederbord omgezet (voeding kon niet, de kabels waren te kort). Bij het aanzetten van het systeem bleef toen het beeld zwart.

De kaarten, hdd en cd-roms waren goed, dus het moest het moederbord, de processor of het geheugen zijn. Het eerste wat ik voorhanden had was mijn oude Duron 900. Dus die ingebouwd en alles startte weer perfect op.

In eerste instantie leek het er op dat mijn Athlon XP 2100+ dus dood was. Maar ik wilde het zeker weten, dus ik heb die proc. nog even ingebouwd. Ik was echter vergeten het jumpertje over te zetten van 100 mhz FSB naar 133 mhz FSB. De pc startte toen wel op, maar de proc. werd gezien als Athlon XP 1500+ (13 x 100).

Op 133 mhz wil hij dus niet opstarten, maar op 100 mhz wel (daar zit ik nu achter). Kan het zijn dat er iets op mijn moederbord kapot is waardoor hij niet meer opstart op 133 mhz, of zou het toch de processor zijn? Helaas heb ik geen reserve socket A moederbord liggen.

Het enigste wat ik me op dit moment even kan bedenken is mijn Duron even op 133 mhz te laten draaien (potloodstreepjes staan nog 8) ). Maar voordat ik em weer terug ga bouwen wil ik ff zeker weten of dit aan mijn proc. kan liggen.

[ Voor 1% gewijzigd door -Mous- op 21-06-2004 15:37 . Reden: typfouten ]

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer de CPU op FSB@100MHz uitstekend werkt, ook onder alle denkbare stressomstandigheden, dan zou ik eerder het mobo verdenken. Maar het is natuurlijk niet uitgesloten dat de CPU ook gaar kan zijn. De kans is alleen groter dat het aan het mobo ligt :)

Zie trouwens ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter:
Eventueel FSB nóg lager zetten bij instabiliteit (bijv. 100MHz in plaats van 133MHz). Als het probleem hiermee wordt opgelost, dan is er vaak sprake van een koeling/airflowprobleem, een ontoereikend cq half kapotte voeding, gaar geheugen of veel te strakke geheugentimings. In andere gevallen is het moederbord de schuldige.

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 21-06-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Hmm, dan kan het nog alle kanten uit gaan.

- CPU werkt tot nu toe perfect op 100 mhz (zal zo ff een potje gaan gamen).
- Koeling is het niet, want het is al bij het opstarten en ik heb voldoende casefans ed.
- Ontoereikende voeding zou het kunnen zijn. Ik had eerst een 350 watt en nu een 250 watt. Kwestie van wat minder er aan hangen en kijken wat er gebeurt.
- Geheugen heb ik niet liggen, maar ik heb 2 reepjes, dus ik zal ze wel even proberen af te wisselen.

En anders is m'n mobo dus gaar. :(

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie. Ik ga even aan de gang.

[edit]
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/441CYZZ3X5TV/picserver.jpeg

Dat lijkt me duidelijk. Even kijken of ik ergens goedkoop een socket A mobo kan vinden.

Is het trouwens gevaarlijk om nu nog door te draaien op 100mhz? Ik zit ondertussen achter een andere PC, maar ik zou toch graag achter mijn eigen zitten.

[edit 2]
Ik bedenk me net dat mijn voeding best nog wel eens heel zou kunnen zijn. De pc ging namelijk wel aan met de voeding, maar ik kreeg geen beeld en hoorde een raar gesis. Nu krijg ik hetzelfde alleen dan zonder het gesis. Kan dat uit die elco gekomen zijn? Ik dacht namelijk dat het gesis uit mijn voeding kwam, maar die elco zit er vlak onder.

Ik denk dat ik maar even mijn donor-mobo in die kast bouw om te kijken of die op wil starten.

[edit 3]
Heb net even mijn donor mobo in de lege kast met "kapotte" voeding gebouwd. Geen gesis en het systeem startte meteen op. Er zit geen harddisk in (zit nu in mijn andere systeem totdat ik mijn 60 gig weer terug krijg van de garantie). Dus ik kan even niet verder testen.

Maar ik ga er nu van uit dat dus mijn mobo kapot is en niet meer op 133 mhz draait. Ik denk dat ik em ook maar niet op 100 mhz aan zet voor de zekerheid. Eerst maar een ander mobo zien te vinden. :(

P.S. misschien is het handig om de topic titel te veranderen voor de search.

[ Voor 64% gewijzigd door -Mous- op 21-06-2004 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Niet alleen is er een condensator gaan lekken, ik zie er ook eentje flink bol staan.

Dergelijke problemen kunnen komen door slechte kwaliteit elco's (welk merk is je mobo?), door een voeding die tegen zijn capaciteitsgrenzen zit en die een niet constante spanning levert, of door beide.

Dit heb ik eerder meegemaakt met instabiliteit bij een BP6, daar bleken ook slechte elco's op te zitten. De voeding vervangen was de oplossing, daarna werden de elco's minder heet. (Maar het mobo leefde toch niet lang meer daarna).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_a op 21-06-2004 17:40 ]

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Zoals ik al zei: ik had een 350 watt voeding (zat standaard bij mijn Chieftec kast). Dat zou genoeg moeten zijn neem ik aan. Ook heb ik een jaartje geleden mijn stopcontact geaard, dus daar ligt het ook niet aan.

Het moederbord is een Epox 8KHA-L. Die "L" betekent dat het een soort "light" versie is van de 8KHA+. Er zitten dus iets minder dingen op, en daardoor was hij een stuk goedkoper.

Dit was alles wat er in de kast zat:

- Moederbord: Epox 8KHA-L
- Geheugen: 2x 256MB PC2100
- Processor: Athlon XP 2100+
- Videokaart: Asus V8420 (Geforce 4 TI 4200).
- Geluidskaart: Creative Sound Blaster Live! Value
- Netwerkkaart: Realtek 100Mbit
- DVD-ROM (merk: LG)
- CD-Rewriter (merk: Philips)
- Harddisk: op dit moment een 10 gig Quantum Fireball, maar er zat altijd een Maxtor Diamondmax Plus 9, 60 gig in die terug is voor garantie.
- 2x Papst silent casefans.

Verder USB toetsenbord en muis, speakers en een TFT scherm.

Dat lijkt me toch allemaal vrij standaard. Nouja, misschien had ik niet zo'n goedkoop moederbord moeten kopen.

[edit]
Die heatsink die er vlak bij zit wordt trouwens goed warm 's zomers. Misschien dat dat wat heeft bijgedragen. De processor wordt stressed zo'n 54 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door -Mous- op 21-06-2004 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19

Thandor

SilverStreak

Koop een ASRock K7S8XE o.i.d. deze kost een kleine 50 :9 euro. Kan ook nog een XP3200+ op (400MHz FSB)...Zoek maar ff bij de ASRock site en reviewtjes etc..
De Asrock site verteld welke features erop zitten. :)
K'heb zelf in een review zien staan dat het mobo goed en stabiel draaide, het was alleen een % of 1-2 trager dan een "duur" mobo. Maar dat kleine verschil is te verwaarlozen. ;)

Ik krijg het mobo ooit nog een keer binnen, daar ik het gisteren besteld heb (Incl. Duron 1800) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 21-06-2004 20:13 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Bedankt voor de tip. Ik ben nu zowiezo van plan even door te sparen en meteen nieuw geheugen en een processor erbij te kopen. Dan is het een soort van "gedwongen upgrade".

Maar na de laatste keer een goedkope te hebben gekocht met deze ervaring zal ik toch overwegen een wat duurder model te nemen. Persoonlijk heb ik met Asus altijd goede ervaring gehad. Niet dat dat nu nog veel zegt, maar het geeft toch een beter gevoel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:

"een ontoereikend cq half kapotte voeding"

slaat niet alleen op de voeding, maar ook op de regelaars op je moederbord (in dit geval is je condensator van je regelcircuit van je CPU gaar), hierdoor krijgt je CPU een fluctuerende/beperkte voedingsspanning waardoor hij het alleen op lage snelheden doet.

Warmte speelt idd een rol bij het verslijten van condensatoren. Maar in dit geval is het simpel op te lossen door alle zelfde condensatoren in het voedingscircuit te vervangen voor een gelijke (of 1 stap zwaardere) uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je mobo al lekkende elko's heeft, kan je voeding daar slachtoffer of juist oorzaak van zijn geweest! Vertrouw die voeding niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
Heb vandaag mijn mobo binnen gekregen. Ben toch maar voor de Asrock gegaan aangezien die niet duur was.

Het blijkt dat bij 1 reep geheugen 2 connectors zijn verbrand (!). Die andere werkt nog goed. :P

Ook werkt mijn Athlon XP 2100+ niet meer naar behoren. Gelukkig heb ik nog een reserve Duron 950 liggen. Werkt wel. :?

[ Voor 10% gewijzigd door -Mous- op 07-07-2004 19:31 ]

Pagina: 1