Audigy 2 kraakt bij schijfactiviteit/ netwerkverkeer

Pagina: 1
Acties:

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hoi :)

Ik heb een probleem, maar heb werkelijk geen idee meer waar ik het moet zoeken. Ik zit met een Audigy 2 die kraakt op willekeurige momenten. Wanneer ik een MP3tje afspeel, en helemaal niets doe, gebeurd er niets. Prima geluid. Zodra ik dan bijvoorbeeld outlook open (die verbonden is met een exchange server) gaat m'n geluid flink kraken. Zodra de mappen gesynchroniseerd zijn, is het probleem weer weg, op een paar kraakjes na.

Ik heb al best veel geprobeerd, waaronder op dit forum gezocht, maar kom er niet meer uit. Ik zal een opsomming van mijn bevindingen maken:

• Audigy Drivers geinstalleerd en geupgrade.
• BIOS defaults geladen.
• BIOS geupgrade naar de laatste versie.
• Audigy Drivers verwijderd met removal tool.
• Drivers geherinstalleerd.
• Ander PCI slot geprobeerd, in combinatie met andere hardware (Adaptec UW160 SCSI kaart + Radeon 9600 Pro).
• Adaptec BIOS geupgrade naar laatste versie.
• Creative diagnostics gedraaid.
• Andere speakerset geprobeerd (uitsluiten dat het geen kabels zijn die het signaal verstoren).
• Aan de hand van het kb artikel het BIOS ingesteld (klik).
• NForce drivers laatste versie geinstalleerd (Nvidia).
• Onboard shit uitgezet zoals audio.

Ik weet niet meer wat ik verder nog kan proberen, maar het is behoorlijk frustrerend. Bij sommige spellen zoals Ghost Recon hoor ik af en toe een keiharde knal door m'n koptelefoon, maar bij F1 Challenge kraakt het geluid al wanneer de motor toeren begint te maken.

De problemen zijn begonnen toen ik een Maxtor Atlas 10k schijf in gebruik nam ism een Adaptec 29160N SCSI kaart. Sinds ik Windows opnieuw geinstalleerd heb kraakt het continu.

Ik kan me niet voorstellen dat het de SCSI kaart is en de Maxtor Atlas. Dit omdat ik ook krakend geluid heb op m'n 2e disk, een Maxtor 80 gig IDE disk. Bij Quickpar kan het soms voorkomen, maar bij het unrarren van bestanden ook. Maar tevens bij netwerk verkeer.

Het lijkt een beetje op een stressende CPU die het niet meer trekt. Dit is niet het geval.

Ook vind ik het een beetje moeilijk bepalen of het nu echt m'n verse Windows installatie is met bepaalde software. Drivers download ik altijd van het internet als ik een format uitvoer, dus het zou een combinatie van dat alles kunnen zijn.

Ik moet wel zeggen dat na het installeren en deinstalleren van de drivers het kraken toe- en afneemt. Nu is het bijvoorbeeld weer erg, maar als ik de drivers opnieuw installeer dat het minder is. Of ik CMSS of CMSS 2 gebruik maakt in dit geval niet zo heel erg veel uit, maar bij CMSS 2 is het wel erger.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft, ik word er een beetje gek van.

Thnx in advance :)

/edit:

Systeemspecs niet vergeten Bolk (tis alweer kwart voor 7 natuurlijk :P).

Abit NF7 NForce 2
2x 512 MB Kingston PC3200
Club3d Radeon 9600 Pro
Adaptec 29160N UW160 SCSI
Maxtor Atlas 10k 36GB UW320 SCSI
Maxtor Diamondmax 8 (?) 80GB ATA 133
En dan die Audigy 2, alle overige hardware eruit gehaald zoals tv kaart ed.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolk op 03-01-2005 07:03 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Hmmm dat klinkt als een oude klacht, want dit soort genuil had ik ook met mijn SB PCI 128 (CT4700).

Volgens mij had het iets te maken met de PCI bus, en de daarbijbehorende settings.
Heb je al gespeeld met de PCI Latency timer?

Want het lijkt alsof je Adaptec kaart teveel PCI bus tijd gapt (hoggen).

Met je CPU heeft het vrij weinig te maken.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Dat is een snelle replie, niet verwacht :)

Ik heb nog niet gespeeld met de latency timer. Ik zie wel dat ik bij 32 moet beginnen volgens het kb artikel van Creative.

Wat zou ik het beste kunnen doen? Stapje voor stapje hoger of in een bepaalde volgorde proberen?

/edit:

Heb net een beetje gespeeld met de latency timer. Bij 128 is het niet minder geworden, en bij 255 heb ik tijdens het Windows-boot-geluidje al gekraak.

[ Voor 25% gewijzigd door Bolk op 03-01-2005 07:14 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Heb er zelf ook last van gehad, met outlook vooral, met een schijf aangesloten op een onboard Promise ultra133 controller. Ik heb oudere drivers geïnstalleerd en heb geen stotter meer.
(mobo: giga-byte 8inxp, sc: terratec dmx 1024, hd: maxtor dmax 740 nogwat 80gb)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen. Ik heb wel het eea gedaan en zo wat uitgesloten:

• Nvidia drivers weggegooid. Systeem bootte met krakend geluid, dus dat was het probleem niet.
• PCI Latency timers veranderd naar 16 (Tragere pc), 48 (totaal niet willen booten), 255 (Meer gekraak), 128 (iets meer gekraak dan bij 32). 32 is en blijft de "stabielste" voor zover.
• APCI drivers vervangen door anderen, zoals in het kb artikel staat.

Vooralsnog heeft niets geholpen. Ik zit toch te denken aan die adaptec SCSI kaart stiekem, maar heb geen idee hoe ik dit ga oplossen.

Als ik bij creative op "adaptec" of "SCSI" zoek, krijg ik ook geen resultaten. Zo ook bij andere aanbieders. Google bracht me hier: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=818354

Hetzelfde probleem dus :{

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02 16:22
Bolk schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:44:
Ik heb het probleem nog niet kunnen oplossen. Ik heb wel het eea gedaan en zo wat uitgesloten:

• Nvidia drivers weggegooid. Systeem bootte met krakend geluid, dus dat was het probleem niet.
• PCI Latency timers veranderd naar 16 (Tragere pc), 48 (totaal niet willen booten), 255 (Meer gekraak), 128 (iets meer gekraak dan bij 32). 32 is en blijft de "stabielste" voor zover.
• APCI drivers vervangen door anderen, zoals in het kb artikel staat.

Vooralsnog heeft niets geholpen. Ik zit toch te denken aan die adaptec SCSI kaart stiekem, maar heb geen idee hoe ik dit ga oplossen.

Als ik bij creative op "adaptec" of "SCSI" zoek, krijg ik ook geen resultaten. Zo ook bij andere aanbieders. Google bracht me hier: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=818354

Hetzelfde probleem dus :{
Ik had dit probleem ook op mijn NF7-s en Audigy II maar zodra ik CMSS 2 op CMSS zette (zie EAX-console was het over). En nu is het helemaal over sinds ik nieuwe computer heb (met zelfde kaart)

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 03-01-2005 17:50 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Op zich zit er wel een logica in.

Je hebt een gelimiteerde bandbreedte op je PCI bus (32 Bits bus @ 33MHz), en alle apparaten op die bus willen daar een x tijd gebruik van maken. Volgens mij wordt dit bestuurd door de PCI latency timer. Althans, over het algemeen, want volgens mij kan een kaart dit ook zelf bepalen.

Zo heb ik wel eens geruchten gehoord over dat de creative kaarten te veel bandbreedte gappen.
Maar dat is een erg omstreden theorie.

Daarnaast is het vrij duidelijk dat zo'n Adaptec SCSI kaartje veel bandbreedte nodig heeft!
Zo kan dat tezamen leiden tot een onherroepelijk bandbreedte tekort, wat resulteert in kwaliteitsverlies in geluid, en waarschijnlijk ook prestatieverlies op je SCSI bus.

Dit lijkt me overigens geen uniek geval, gezien de combinatie van hardware.
Hebben ze bij Adapec geen FAQ, of troubleshooting?

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Staan de div. ongebruikte line en mic inputs wel in de mixer uitgevinkt ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Sinclair schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:54:
Staan de div. ongebruikte line en mic inputs wel in de mixer uitgevinkt ?
Ja, dat is het eerste dat ik doe.
WarMaster schreef op maandag 03 januari 2005 @ 17:54:
Op zich zit er wel een logica in.

Je hebt een gelimiteerde bandbreedte op je PCI bus (32 Bits bus @ 33MHz), en alle apparaten op die bus willen daar een x tijd gebruik van maken. Volgens mij wordt dit bestuurd door de PCI latency timer. Althans, over het algemeen, want volgens mij kan een kaart dit ook zelf bepalen.

Zo heb ik wel eens geruchten gehoord over dat de creative kaarten te veel bandbreedte gappen.
Maar dat is een erg omstreden theorie.

Daarnaast is het vrij duidelijk dat zo'n Adaptec SCSI kaartje veel bandbreedte nodig heeft!
Zo kan dat tezamen leiden tot een onherroepelijk bandbreedte tekort, wat resulteert in kwaliteitsverlies in geluid, en waarschijnlijk ook prestatieverlies op je SCSI bus.

Dit lijkt me overigens geen uniek geval, gezien de combinatie van hardware.
Hebben ze bij Adapec geen FAQ, of troubleshooting?
Je theorie bevalt me wel. Ik zal eens kijken of ik die adaptec SCSI kaart minder bandbreedte kan laten slurpen. Anders moet ik helaas terug naar IDE ;(

Ik denk wel dat ik nu kan vaststellen dat het de PCI hardware is (kan nog leuk worden als ik m'n tvkaart terug zet :{).

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Dit probleem ook lang gehad met een audigy1 icm een A7N8X Deluxe (nforce2 ook).
Bij mij was het ook gekraak/geplop/gepiep als er schijfactiviteit was. Een goede was winamp icm met DiskDefragmenter :Y) Dat gebruikte ik steeds als test als ik iets veranderd had :P Gek genoeg had ik in iTunes NOOIT gekraak. Het hing dus ook nog af van de applicatie of het zou kraken. Met het uitkomen van de unified 5.10 nvidia drivers leek het inene allemaal ok te zijn \o/ Met het installeren van de nieuwe nvidia IDE-driver erbij dus :)

Helaas bleek later dat het probleem nog niet volledig verholpen was. Nu kraakte m'n geluid als ik typte :| Nu had ik een ps/2 toetsenbordje, dus ben ik een ps/2 naar usb snoertje gaan halen om te kijken of dit zou helpen.
En.... DIT HIELP!!!!! :D Helaas kon ik nu niet meer zoveel toetsen tegelijk indrukken, iets wat bij spellen best vervelend is :D :/ :(

Toen ben ik overgestapt naar het laatste redmiddel :P ACPI-instellingen wijzigen :|
:+
Bij sommige mensen resulteert dit in een onbruikbare windows installatie, dus zorg dat je een backup hebt als je dit probeert :P Helaas heb je dit al geprobeerd en hielp het niet... In welke driver heb je het veranderd?
Maar bij mij ging het wijzigen vlekkenloos en nu is er absoluut nooit meer sprake van enig gekraak! :D

Voor degenen die niet weten hoe ze hun ACPI-settings kunnen wijzigen >
Ga naar Device Manager, kijk daar bij Computer, waarin iets met ACPI staat. Bij mij was het eerst Uniprocessor iets btw. Nja, kijk daar bij, kijk bij de tab Driver en klik op de knop "Update Driver". Laat windows niet zelf zoeken, maar kies zelf een driver. Kies dan "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC". Dit loste bij mij het probleem dus op :) Maar zorg dus dat je alles ge-back-upped hebt, want het kan zijn dat je windows onbruikbaar wordt!! WEES DUS GEWAARSCHUWD, er zit een risico aan deze actie verbonden!

[ Voor 8% gewijzigd door Okyah op 03-01-2005 18:32 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Jep, dat heb ik dus ook al veranderd, werkt helaas niet. Ik zie op verschillende fora verschillende PCI latency timer waardes voorbij komen, die ik maar gewoon klakkeloos probeer. Tot zover geen betere resultaten.

Is er een manier om de bandbreedte van de adaptec kaart te verminderen?

2 dingetjes die niet hielpen:

• Adaptec drivers geinstalleerd ipv windows zut
• PCI Latency naar 96 gebracht. 32 blijft het beste resultaat geven.

Het veranderen naar CMSS heeft wel uitwerking, maar bij langena niet genoeg. Er worden dan wel geen abient sounds toegevoegd, wat wat minder van de hardware vergt. Dit helpt iets, maar niet volledig.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Schopje na 24 uur :)

Ik heb het gewoon eens aangekeken, maar ik snap niet waarom ik ook krakend geluid ervaar als er gewoon bijna niets gedaan wordt. Bij heftig netwerk verkeer bijv wil het wel kraken, maar ook gewoon als ik een internet pagina open. Die paar kb die ik naar m'n cache schrijf veroorzaakt soms een hapering.

Nu ben ik best bereid om performance in te leveren op m'n SCSI kaart, zolang ik maar vloeiend geluid heb. Ik heb namelijk niet het idee dat het echt een enorm probleem is.

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Ik geef m'n nog een klein schopje. Hoop dat iemand me ermee kan helpen. Het probleem is nog steeds, maar heb wel het idee dat het iets minder geworden is.

Toch kraakt de kaart of knalt ie nog steeds in games, dat moet ik echt op zien te lossen. Dit is behoorlijk irritant.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Ik geloof echt niet dat dit opgelost gaat worden.

Het is gewoon simpelweg een onmogelijke combinatie lijkt me.

Het enige wat je kan doen is de adaptec kaart beperken qua bandbreedte gebruik, in die mate dat je geluidskaart er geen hinder meer van heeft. Dit heeft natuurlijk (grote?) gevolgen voor de prestaties van je SCSI systeem. In het verleden heb ik wel eens software meegemaakt waarmee je een override kon doen van je PCI latency per kaart. Voor je het vraagt; sorry, ik weet niet meer welke software dat was.

Enfin, zoek zo'n soort proggie, en ga experimenteren met het verlagen van de PCI latency van de Adaptec kaart (en wellicht het verhogen van de Audigy, maar dat is misschien overbodig).

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Hmm, we zijn weer een eind verder, en ik heb wat updates.

Anyway, ik heb dit doorgelezen: http://www.geocities.com/phileosophos/tech/pcilatency.html

Powerstrip gedownload, en waarempel, alle PCI latencies op 32!

Dus huh? Naja, ik heb de audigy 2 inmiddels verhoogd naar 200+, met wel wat resultaat. Het is iets beter geworden, maar om nou te roepen dat het zo goed is?

Ik heb het overigens meer met winamp dan een andere player. Op dit ogenblik dat ik zit te tiepen heb ik het idee dat de latency te hoog is, want ik hoor nu doffe knallen er tussendoor. Ik blijf ermee spelen, maar ik ben toch bang dat het de verkeerde richting is.

Nog meer tips?

/edit: hmm, misschien is 168 het magische getal :o, ohnee, toch niet. Hmm, waarom zit het nou nooit mee :{

[ Voor 8% gewijzigd door Bolk op 24-01-2005 20:47 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Omdat je het nu hebt over gekraak/geplof met winamp tijdens het typen > Gebruik je een PS/2 toetsenbord? Zoja, probeer eens een usb-toetsenbord. Bij mij loste dat het (laatste) probleem op. Nu gebruikte ik een convertertje waardoor ik niet meer dan 2 toetsen tegelijk in kon drukken, maar toch ;) Mocht je een usb-bordje hebben, dan zou het kunnen werken en als je een convertertje hebt en het werkt weet je waar het probleem ligt :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-02 18:21

grimson

domeingrommer

Klein tipje misschien:
De laatste Audigy 1 en 2 drivers (WHQL) misschien geeft dit enige verbetering?
18-11-2004 versie 5.12.10.1042

http://www.station-drivers.com/page/sb%20audigy2.htm

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Verwijderd

Ik heb in de bovenstaande replies gezien dat je je Geluidskaart al eens in een ander PCI slot hebt gezet.

Kijk nog eens even in het boekje van het mainboard (waar het soms instaat) om te zien hoe de shared IRQ's verdeeld zijn over onboard / PCI sloten. Probeer daarbij de devices die veel bandbreedte eisen op een eigen IRQ te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 07:21 ]

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
grimson schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 07:10:
Klein tipje misschien:
De laatste Audigy 1 en 2 drivers (WHQL) misschien geeft dit enige verbetering?
18-11-2004 versie 5.12.10.1042

http://www.station-drivers.com/page/sb%20audigy2.htm
Klein tipje met grootse uitwerking. Ik hou van je! _/-\o_

Dit is toch geen officiele driver of wel?

Let op, dit is een opleving van mij, maar het klinkt goed voor de eerste 2 minuten. Ik denk dat dit het is :)

Pagina: 1