Toon posts:

CD-ROM niet meer leesbaar in andere kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel vreemd. Ik heb een CD-Rom speler die ook gewoon door windows/bios gevonden wordt (Atapi CD-ROM 48x) Hij staat in de explorer ook gewoon onder E:\ Maar welke cd je er ook in stopt, wanneer je deze wilt selecteren krijg je de melding "Please insert a disk into drive E:"

iemand een idee? Dezelfde CD-ROM speler doet het prima in mijn andere pc (zelfde eigenschappen)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Andere IDE kabel proberen?
In z'n eentje op een kabel hangen (master) zonder andere apparaten?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Hoe zit hij aangesloten? Hoe staan de jumpers ingesteld? Welke IDE/ATA drivers zijn geinstalleerd? Doet hij het wel goed om vanaf te booten? Geeft hij onder DOS/andere OS'en ook problemen? Heb je de kabel al eens vervangen? Al eens alleen aan de kabel getest?
OM Faq: Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed al eens nagelopen?

Verwijderd

Topicstarter
Nadere info:

De vorige cd-romspeler deed het altijd prima, totdat hij de laatste weken kuren gaf. De CD Rom stond als primary master op de 2de ide poort. De harde schijf was master op de eerste.

Beide jumpers stonden ook goed. De romspeler die nu problemen geeft komt uit mijn andere computer. Daar was ie ook master, dus normaliter zou je hem gewoon moeten kunnen overzetten.

Ik heb op aanraden eerder dit bericht de romspeler nu als slave bij de harde schijf gezet, dus met de idekabel van de harde schijf en met een andere voedingskabel. BIOS ziet de speler, Windows Explorer ook, maar welke cd ik er ook in doe. Niks is leesbaar

Verwijderd

Topicstarter
En om het helemaal vreemd te maken:

Ik heb de cdromspeler nu weer in mn oude pc teruggezet (waar hij vanochtend nog gewoon dienst deed) en hier ontstaat hetzelfde probleem. Zou hij door de andere pc opgeblazen zijn? Die zou dan 2 spelers in een week hebben opgeblazen

Verwijderd

Goed mogelijk. Trek de multimeter uit de kast en meet je +12V en +5V na...

Verwijderd

Topicstarter
als je de cd-rom erin stopt gaat er wel een lampje knipperen, hij krijgt dus wel stroom. Misschien is de lens kapot. Maar dan moet er "kortsluiting in de kast zijn, waardoor de lens van de cdromspelers kapot gaan (?????)"

Verwijderd

Topicstarter
<B> Het hele verhaal nog 1 keer, denken jullie dat ik een nieuwe drive kan kopen, of verwachten jullie dan hetzelfde probleem. Wat is het anders, MB? Voeding??<B>

Ik heb een vreemd probleem en probeer dit uitgebreid uit te leggen.

Ik bezit 2 gelijkwaardige computers (AMD 2600+). A en B
Computer A heeft een harde schijf als Master op IDE1, en een Philips CD-Rom als Master op IDE 2.
Computer B heeft een harde schijf als Master op IDE1, en een ATAPI CD-Rom als Master op IDE 2 samen met een LITE-ON brander als slave.

Computer A werkte eerst prima, maar de laatste weken werden CD-ROM's steeds slechter gelezen, totdat ik een week geleden niks meer kon lezen. Conclusie: CD-speler stuk. Nu heb ik een DVD-RW gekocht voor computer B, waardoor de ATAPI CD-ROM naar computer A gaat. Ze zijn allebei Master ingesteld, dus ik heb ze gewoon vervangen. Computer opgestart, BIOS herkent ATAPI 48X en als Windows Verkenner opent zie ik E:\ staan. Echter, wanneer ik een willekeurige CD invoer en op E:\ klik, krijg ik de melding (weer) "Please insert disc into drive E". Oftewel, zelfde probleem.

Vervolgens heb ik de ATAPI als slave aan de IDE1 gehangen (Dus andere IDE-kabel), zelfde probleem. Toen heb ik de ATAPI teruggestopt in Computer B, doet ie het nog steeds niet!!

Wat kan hier aan de hand zijn?? Maakt Computer A alle CD-ROM drives kapot? Ik ben een beetje huiverig om een nieuwe te kopen en die erin te zetten. Wat adviseren jullie???
Pagina: 1