Probleem met port-trunking...

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Na mijn eerdere gepruts met de drivers van m'n Intel kaartjes (Intel kaartjes upload traag...) probeerde ik vandaag een trunk te maken met behulp van de Intel Proset drivers en een HP Procurve 2524 switch, deze switch ondersteund 802.3ad Dynamic Link Aggregation, dus dat is lekker makkelijk: je stelt in welke kaartjes samenwerken en de switch detecteert het automatisch.

Nu mijn probleem, de trunk werkt goed, alleen maar 1 kant op (terwijl hij op deze manier 2 kanten op zou moeten werken). Als ik vanaf de server download, gebruikt hij maar 1 netwerkkaart en pas de andere als ik de kabel van de ene eruit trek. Maar als ik naar de server upload gebruikt hij beide. Dit heb ik getest met 2 verschillende computers met beide een full duplex 100mbit verbinding.

Ook heb ik weer de snelheden zitten forcen etc. maar dat maakt allemaal niks uit. Ook heb ik dan maar een static trunk aangemaakt (eentje die je dus zelf in de switch moet opgeven ipv dat hij het zelf detecteert). Dit hielp ook allemaal niet. Het vreemde is dus dat als je upload naar de server hij wel gewoon een dubbele verbinding heeft, maar als je er dus vanaf download niet. Terwijl je juist andersom zou verwachten, net zoals je een trunk gaat maken op een unmanaged switch.

Om dit alles te testen gebruik ik het progje NetCPS (zie m'n oude topic). Maar in windows sharing etc. precies hetzelfde probleem. Hopelijk weten jullie raad? :P

BVD :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ik ben vandaag ook nog ff bezig geweest met prutsen. Opzich werkt de trunk wel ben ik nu achter gekomen, maar dan maximaal maar op 100mbit. Het zit zo:

Ik draai op mn server (met trunk dus) een ftp server (BFTP) als ik met 1 pc download en met een andere pc upload, dan is het totala dataverkeer 100mbit (en niet 200mbit zoals je zou verwachten). De load wordt precies verdeeld op de 2 netwerkkaartjes, elke voor 50% belast. Logisch is dan dat je denkt dat de hd gewoon niet meer dan 10mbyte/s kan leveren. Maar met verschillende testen (HDTach, Aida32) kan de harde schijf het makkelijk aan, zo rond de 25 mbyte/s. Ook is de load van de FTP-server zelf ook niet extreem, hij gebruikt als ik op 100mbit dus download ongeveer 50% cpu (van een dual p2 @ 450 mhz).

Is dit normaal ofzo dan dat er maar maximaal 100mbit door de trunk kan en niet 200mbit :?
En ik heb het niet op de manier gedaan dat je redundancy krijgt voor als 1 kaartje er mee stopt. Gewoon weer automatisch met Dynamic Link Aggregation...

Kan iemand hier duidelijkheid in brengen, want ik snap het niet waarom het nu niet goed werkt :P :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Dat je met 1 download 100 mbit haalt is normaal gedrag voor n port-trunk, maar dat je met 2 acties naar 2 verschillende machines ook maar 100 mbit haalt is niet normaal iig.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Zou het misschien aan de drivers kunnen liggen? De enigste drivers die bij mij goed werken op deze kaartjes (dus dat ik niet het probleem heb uit m'n andere topic, dat ik max. maar met 7mbyte/s kan uploaden) zijn de drivers die ik via windows update binnengehaald heb, namelijk versie 7.0.26.0. Hier zit verder geen Proset utility bij, dus heb ik gewoon de Proset geinstalleerd vanuit een ander driver pack, dit werkt dan ook goed. Als ik dan een trunk aanmaak, dan vraagt ie om wat driver bestanden. Die zitten dus niet bij de afgeslankte 7.0.26.0 drivers, dus gebruik ik bestanden van de nieuwste versie gewoon (van de Intel website). Dit gaat ook allemaal goed en volgens de Proset werkt de trunk ook goed. De switch herkent ook dat er een trunk is, geen probleem zou je zeggen.

Maar zou het dus ook daar aan kunnen liggen, dat die drivers ook wat gaar zijn :?

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
Ok volgens mij ligt het echt aan de drivers, want als ik in de switch geen trunk aan maak en ook geen automatische trunking, maar gewoon een simpele trunk maak (Adaptive Load Balancing), dan werkt het nog niet. Dit is dus een trunk die in theorie 200mbit down zou moeten zijn en 100mbit up, hetzelfde dus als je trunkt op een unmanaged switch. De redundancy werkt wel goed, als ik de ene kabel eruit trek neemt de andere netwerkkaart het over, maar ze werken nooit beide tegelijk :?

Ik zal eens even gaan prutsen met 2 realtekjes en NICExpress, kijken of dan een simpele trunk wel goed werkt :)

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
(Ik blijf maar doorposten hier :P niemand die hier vaker van gehoord heeft?)

Iig ik heb dus net ff 2 realtekjes in mn server gezet en deze getrunked met NICExpress (802.3ad manier). Switch detecteert het goed en de trunk werkt ook gewoon...
Conclusie: Blijkbaar zijn die intel drivers toch gaar ofzo en dat verklaart ook gelijk het probleem van dat ik wel met 200mbit kon uploaden naar de server, maar niet downloaden. Dit komt omdat de switch de trunk wel door had en alles goed doorstuurt, andersom hebben de drivers het blijkbaar niet goed door en sturen ze maar op 1 kaartje....

Mocht je nog ideeen oid hebben, post ze hier dan zou ik zeggen :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Je kan voor de gein eens de tool van Broadcom gebruiken om te trunken icm de Intel kaartjes:
ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/options_iso/bcom769.exe
Gewoon uitpakken en dan de setup in \MgmtApps\IA32\ draaien.
Waarschijnlijk krijg je wel n melding dat het niet getest is ofzo, maar als het goed is kan je dan alsnog n trunk aanmaken.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
FatalError schreef op zondag 02 januari 2005 @ 19:52:
Je kan voor de gein eens de tool van Broadcom gebruiken om te trunken icm de Intel kaartjes:
ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/options_iso/bcom769.exe
Gewoon uitpakken en dan de setup in \MgmtApps\IA32\ draaien.
Waarschijnlijk krijg je wel n melding dat het niet getest is ofzo, maar als het goed is kan je dan alsnog n trunk aanmaken.
Nou je geintje heeft gewerkt hoor! :) Shit man, toen ik het met dit progje deed (moest eerst wel anderhalf uur leechen ofzo, ftp was nogal traag) werkte het in een keer! ik leechte met 2 verschillende bakken met een totale snelheid van ongeveer 19mbyte/s :)

Eindelijk :P Nu begrijp ik nog steeds niet waarom intel zijn eigen software er niks van bakt.... naja goed, ik ben blij dat het gefixed is :) ;)

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21
Klein vraagje, waar haal je NICExpress tegenwoordig vandaan.
www.ipmetrics.com werkt niet meer en op www.falconstor.com staat hij ook gelinkt naar www.ipmetrics.com

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Channel bonding != trunking.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Topicstarter
tombola schreef op maandag 03 januari 2005 @ 13:28:
Klein vraagje, waar haal je NICExpress tegenwoordig vandaan.
www.ipmetrics.com werkt niet meer en op www.falconstor.com staat hij ook gelinkt naar www.ipmetrics.com
srry dat ik wat laat reageer :P

Ik kon het eigenlijk op internet ook nergens vinden, maar ik had het toevallig nog op een backup schijf staan.

Ik heb het hier voor je geplaatst:

http://members.lycos.nl/boygeniustk/

Astu :)

Pagina: 1