Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bezig met uitdenken van casemod

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik ben van plan om aan mijn eerste casemod te gaan beginnen, graag wil ik dit ook goed aanpakken zodat ik niet in 1x flop ;). Vandaar enkele vragen.

Plan:
Het zelf bouwen van een router die het internetverkeer gaat verdelen over 2, via UTP aangesloten, computers en enkele wireless clients.

Hardware:
De volgende hardware heb ik op het oog om het project uit te voeren.
  • Intel Pentium 200 MMX
  • PC Chips M537 moederboard (met USB)
  • 4x16 MB EDO of 2x32 MB SD-RAM
  • Realtek netwerkkaart met ingebouwde hub (4 ports)
  • 260 MB harddisk harddisk overleden, wordt andere
  • Wireless LAN stick(USB)
Ik ben nog niet zeker over het geheugen, ik denk dat het EDO wordt zodat het SD-RAM in een andere computer kan. Het moederboard ondersteunt beide.

Software:Nu komen de vragen :>, misschien niet allemaal puur CME maar hopelijk weten jullie een antwoord.

* Om ruimte te besparen wil ik de voeding van zijn behuizing strippen, is dit zonder gevaar te doen? Kan de voeding zonder de ijzeren kap eromheen draaien zodat de router compacter kan worden?

* Ik wil graag via de wireless USB stick clients laten connecten met de router, is dit voldoende of zal ik een antenne oid moeten bouwen?

* Is het mogelijk om de voeding passief te gaan coolen?

Ik ben van plan de casing van hout te maken, mijn doel is zo compact mogelijk te blijven. Het moederboard is al erg klein en omdat ik geen videokaart e.d. gebruik kan ik de voeding dicht op het moederboard plaatsen. (hoop ik :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Spixo op 01-01-2005 19:11 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

voeding kan je uit zijn behuizing halen ja.. al 2 keer gedaan zelf. wel ffies goed uitkijken dat de onderkant niet in contact komt met alu of andere metalen dat gelijden.. dus plexi eronder ofzo ;)
liever natuurlijk wel gewoon behuizing..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Waarom FreeBSD als je ook NetBSD hebt (de server verzie van FeeSD)?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kippy schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:11:
:? FreeBSD is ook een Server OS hoor B)

Wel denk ik dat het een betere keus is indien NetBSD kleiner is kwa install, want FreeBSD is dacht ik in de basis met wat dingetjes al heel gauw 200 MB !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
kippy schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:11:
Omdat NetBSD brakke wireless heeft ofzo?

Netbsd is vooral voor andere platformen en is erg portable, maar voor gewoon x86 kan je beter freebsd pakken, al is denk ik een grotere hdd (2gig ofzo) geen luxe, ik bedoel wat kost dat nou ;)

• Spixo
SA007 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:49:
[...]

Omdat NetBSD brakke wireless heeft ofzo?

Netbsd is vooral voor andere platformen en is erg portable, maar voor gewoon x86 kan je beter freebsd pakken, al is denk ik een grotere hdd (2gig ofzo) geen luxe, ik bedoel wat kost dat nou ;)
Inderdaad FreeBSD bied ondersteuning voor mijn WiFi stick. Deze harddisk zou ik van iemand anders overnemen, krijg net alleen een mail dat het niet door gaat omdat de harddisk dood lijkt te zijn. Ik ga morgen even proberen een andere harddisk te regelen. In principe heb ik aan max 50 MB al genoeg.

Ik zat eerst te denken om een CompactFlash card te gebruiken als harddisk maar het moederboard dat ik heb kan niet booten vanaf een USB devic dus heb ik een IDE to CF ding nodig, wat weer geld kost })

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Om ruimte te besparen wil ik de voeding van zijn behuizing strippen, is dit zonder gevaar te doen? Kan de voeding zonder de ijzeren kap eromheen draaien zodat de router compacter kan worden?
Natuurlijk. Er zit alleen niet voor niets een metalen kap extra omheen. Vooral wenselijk als je es in je hardware moet knoeien, dat je niet direct een 220V schok krijgt. Verder natuurlijk voor afscherming van
* Ik wil graag via de wireless USB stick clients laten connecten met de router, is dit voldoende of zal ik een antenne oid moeten bouwen?
Dit is meer een NT vraag. Maar dit hangt van je situatie af. Hierover kan je nooit iets vooraf zeggen. Trial and error!
* Is het mogelijk om de voeding passief te gaan coolen?
Koop koelblokken die groot genoeg zijn :).

TweakBlog

• Spixo
Zijn er eigenlijk andere mensen die eerder zelf een router hebben gemaakt in het kader van CME? Ik bedoel iedereen kan wel een server als router maken maar het is leuk als je het ook compact in een leuke behuizing kan krijgen.

Misschien dat ik ergens inspiratie kan opdoen, ik kom voornamelijk router modificaties tegen.

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Inderdaad FreeBSD bied ondersteuning voor mijn WiFi stick
uh.... bedoel je daarmee dat je met een wifistick een accesspoint kan maken onder m0n0wall? Zo ja, welke usbstick is dat?

TweakBlog

• Ruudjah

Ruudjah

2022

Zijn er eigenlijk andere mensen die eerder zelf een router hebben gemaakt in het kader van CME?
Ja. check:
Afbeeldingslocatie: http://www.soosarnhem.nl/router/1.jpg
Kastje, gezaagd met een decoupeerzaag
Afbeeldingslocatie: http://www.soosarnhem.nl/router/2.jpg
Alle metalen platen gepopnageld
Afbeeldingslocatie: http://www.soosarnhem.nl/router/3.jpg
Omni WiFi antenne volgens verbeterd recept van PE2ER
Afbeeldingslocatie: http://www.soosarnhem.nl/router/4.jpg
Kast opgehangen in de nok van het huis
Afbeeldingslocatie: http://www.soosarnhem.nl/router/5.jpg
Antennebeugel. de Aircommplus kabel gaat dóór de buis heen, zodat het een elegant uiterlijk heeft. Ik heb zo snel geen foto van de antenne in opgehangen staat, als ik hem vind zal ik hem erbij plaatsen.

Hardware: oud FIF slot 1 mobo
p2 266
128MB SDRAM
340MB HD
2x 3C509
1x PCI-->PCMCIA converter
PCMCIA prism 2.5 kaartje

[ Voor 42% gewijzigd door Ruudjah op 01-01-2005 19:46 ]

TweakBlog

• Spixo
Ruudjah schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:30:
[...]

uh.... bedoel je daarmee dat je met een wifistick een accesspoint kan maken onder m0n0wall? Zo ja, welke usbstick is dat?
Ik heb een SMC USB stick, onder andere te koop bij de Vobis. Of je er een accespoint mee kan oprichten weet ik nog niet zeker, dat ga ik ook proberen aan de gang te krijgen :).

Aan de ene kant zit ik er over te denken om een accespoint mee te modden, dan kan ik me router helemaal perfect afstellen en dan regelt het accespoint het wireless gedeelte. Dit ga ik echter nog bekijken.

Verwijderd

Stond nutteloze info in lama :S

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 19:38 ]

• Spixo
Mag ik vragen wat die buizen precies zijn?

• Ruudjah

Ruudjah

2022

/resized. Ricardo: ik zou er maar niet vanuit gaan dat die stick gaat werken onder m0n0wall. Manuel Kasper (de maker van m0n0wall) is nogal conservatief, zodat hij bijvoorbeeld er nu pas aan begint te denken om te switchen naar FreeBSD 5.x. 5.x heeft wat WiFi betreft een veeeel betere ondersteuning, 4.x ondersteunt eigenlijk alleen maar de oude prism 2/2.5/3 chipsets, die je dus eigenlijk nooit meer tegenkomt.

TweakBlog

• Spixo
Ruudjah schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:42:
/resized. Ricardo: ik zou er maar niet vanuit gaan dat die stick gaat werken onder m0n0wall. Manuel Kasper (de maker van m0n0wall) is nogal conservatief, zodat hij bijvoorbeeld er nu pas aan begint te denken om te switchen naar FreeBSD 5.x. 5.x heeft wat WiFi betreft een veeeel betere ondersteuning, 4.x ondersteunt eigenlijk alleen maar de oude prism 2/2.5/3 chipsets, die je dus eigenlijk nooit meer tegenkomt.
Hmmz, eigenlijk zit ik nog te twijfelen wat ik zou draaien, FreeSCO, m0n0wall of anderen. Ik ging in de eerste instantie af op m0n0wall omdat het er zo aantrekkelijk uit ziet :P

Verwijderd

Ik ben van plan de casing van hout te maken, mijn doel is zo compact mogelijk te blijven. Het moederboard is al erg klein en omdat ik geen videokaart e.d. gebruik kan ik de voeding dicht op het moederboard plaatsen. (hoop ik :P )
geen videokaart?? zou ik wel doen als ik jou was.

• Spixo
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:45:
[...]

geen videokaart?? zou ik wel doen als ik jou was.
En mag ik vragen waar ik die videokaart voor ga gebruiken?

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Ricardo87 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:47:
[...]

euh...... enne....... owja enne.......

nee uiteindelijk zou ik em er gewoon uitlaten ja, bij de installatie heb je em alleen nodig :P, All U need is ssh :)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:22
Ricardo87 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:47:
[...]

veel moederborden booten niet zonder vga..... misschien een aandachtspuntje ;)..

Verwijderd

Je kan ook een sweex router gebruiken, er zit (niet uit de verpakking) USB op, hij is lekker klein, hij vreet weinig stroom, hij draait al linux en je hebt gelijk 4 à 5 utp poorten. Het enige is dat je wat moet solderen om hem daarvoor klaar te maken en dat er (nog) geen kernel is met USB support. Verder het een switch, dus lekker snel, en hij heeft autosensing :P

Het is ook nog goedkoop, de switch is nieuw 30 euro en dan als je de electronica er bij koopt is dat nog een 7 euro en de belangrijke chips kan je sampelen :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 21:05 ]

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

Khaine

Python liefhebber

ReseTTim schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:59:
voeding kan je uit zijn behuizing halen ja.. al 2 keer gedaan zelf. wel ffies goed uitkijken dat de onderkant niet in contact komt met alu of andere metalen dat gelijden.. dus plexi eronder ofzo ;)
liever natuurlijk wel gewoon behuizing..
Owk ... dit is voor mij ook erg interessante informatie, ik wilde er net een topic over openen namelijk. Dus nu stel ik de vraag maar hier :
Maakt het nog wat uit op welke afstand de componenten van de oorspronkelijke voeding zitten t.o.v. alle andere onderdelen in je PC ? En kun je er voor de zekerheid misschien ook wat tussen doen ivm straling e.d. ? Of heeft dat totaal geen zin ?

Mijn voeding kan namelijk best meegenieten van centrale airflow in mijn aankomende casemod (deze is juist op airflow gericht) en dan hoeven dus die 2 lawaai-dingen er ook niet meer in.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

Khaine666 schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 22:13:
[...]

Owk ... dit is voor mij ook erg interessante informatie, ik wilde er net een topic over openen namelijk. Dus nu stel ik de vraag maar hier :
Maakt het nog wat uit op welke afstand de componenten van de oorspronkelijke voeding zitten t.o.v. alle andere onderdelen in je PC ? En kun je er voor de zekerheid misschien ook wat tussen doen ivm straling e.d. ? Of heeft dat totaal geen zin ?

Mijn voeding kan namelijk best meegenieten van centrale airflow in mijn aankomende casemod (deze is juist op airflow gericht) en dan hoeven dus die 2 lawaai-dingen er ook niet meer in.
Hangt ervanaf hoe zwaar je em gaat belasten he... maar in deze mod denk ik wel dat het moet kunnen, eventueel groter koelblok erop

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

Khaine

Python liefhebber

The_Savage schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 23:32:
[...]

Hangt ervanaf hoe zwaar je em gaat belasten he... maar in deze mod denk ik wel dat het moet kunnen, eventueel groter koelblok erop
Tword een 350 Watt voeding ... en alle componenten bij elkaar draaien ook prima op een 145 Watt voeding (getest). Dus ik denk datie nauwelijks belast word.
Is dat van erg groot belang ?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Pagina: 1