Toon posts:

[DDR] PC2100 samen met PC3200 nadelig voor gamen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik heb zojuist de faq gelezen maar geen antwoord gevonden op mijn volgende vraag.

Ik heb een aantal maanden geleden 2 reepjes ram gekocht, de verkoper vertelde me toen dat dit beide pc3200 was maar op 1 van de reepjes zat geen sticker of niets..

Nu ben ik sinds kort weer actief aan het gamen, waarvoor ik natuurlijk het uiterste uit mijn bestaande hardware wil halen.. Ik ben er nu achter gekomen dat ik 2 verschillende modules heb gekregen, 1 256mb PC3200 en 1 256mb PC2100. Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij draait het systeem nu voor beide modules op PC2100 snelheid, en maakt het geen onderscheidt tussen de beide modules...

Is het nu beter om die PC2100 module er gewoon uit te halen en verder te gaan met enkel alleen de PX3200 module, om te gamen? Ik realiseer me dat ik dan wat minder werkgeheugen heb maar op dit moment gaat gaming bij me voor.

Bedankt voor jullie reacties..

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08 07:09

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat hangt er sterk vanaf of je spel in 256MB geheugen past - zo niet, dan moet er geswapt worden en dat schiet helemaal niet op. Mocht dat niet gebeuren, dan ben je waarschijnlijk sneller uit met een enkel reepje. Ook daar zit weer een andere kant aan: als je dual-channel draait in een normale situatie dan zal dat niet meer gaan met slechts een latje. De beste oplossing: gewoon proberen, dan merk je het vanzelf ;).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer het eens uit, denk dat je alleen dan 100% zekerheid over het antwoord kan krijgen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Verwijderd

Ehm ga terug naar de winkel en vraag om een echte PC3200 module? Als je nog garantie hebt natuurlijk... Waarom heb je het niet eerder gechecked? 8)7

Verwijderd

Welke processor gaat het hier over :? ALs het een amd is met 133 Mhz fsb maakt het niks uit. Houdt dan de 512 erin.

Verwijderd

Topicstarter
Het was op een computerbeurs waar ik toch de volgende dag niet meer naar terug kon gaan, en die winkel was aan de andere kant van het land dus tja.. I didn't really care at the moment :) Tevens bewaar ik de bonnetjes bijna nooit.. Als iets werkt ben ik tevree en op de een of andere manier raken mijn bonnetjes alles verloren :) Maar goed van je fouten leer je he.. Never trust anyone :) Ik denk dat ik maar even wacht tot de volgende beurs hier.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als je relatief nieuwe games speelt (ik noem een Far Cry, Doom3, HL2 etc) dan WIL je gewoon geen 256MB in je bak, want dan moet er vrijwel continu van schijf gelezen worden. Klaar.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 14:48:
Het was op een computerbeurs waar ik toch de volgende dag niet meer naar terug kon gaan, en die winkel was aan de andere kant van het land dus tja.. I didn't really care at the moment :) Tevens bewaar ik de bonnetjes bijna nooit.. Als iets werkt ben ik tevree en op de een of andere manier raken mijn bonnetjes alles verloren :) Maar goed van je fouten leer je he.. Never trust anyone :) Ik denk dat ik maar even wacht tot de volgende beurs hier.
Toch een wijze les bewaar altijd alle bonnetjes tot na de garantie periode! Dan pas weggooien, doe alles samen in een doos. En bewaar het daar.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zonder specs van je bak kunnen we hier geen antwoord op geven :) Kijk gewoon naar wat de CPU en het moederbord eist. Zit je daarmee met PC3200 ver boven, terwijl PC2100 precies genoeg is, dan is er technisch gezien niks om je druk over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
Asus P4P800 SE
Celeron D 2,4ghz processor @ 2.880 mhz
ATI Radeon 9600 XT

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 21:25:
Specs:
Asus P4P800 SE
Celeron D 2,4ghz processor @ 2.880 mhz
ATI Radeon 9600 XT
Dat is toch een Celeron met een 800MHz FSB (Is PC3200 geheugen)

Je kan een divider instellen, maar vraag is, of je er dan wat mee op schiet, omdat de CPU dan steeds moet 'wachten' op het geheugen. Als je de PC2100 geheugen eruit haalt, dan heb je wel minder geheugen... Maar denk wel, dat je er qua geheugen bandbreedte er veel op vooruit zal gaan, maar of het afweegt, tegen de helft van het geheugen, en single channel, dat zou ik niet weten...

Kan je het beste zelf even testen denk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 01-01-2005 21:35 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een standaard Celeron D draait op een FSB van 133MHz QDR. PC2100 draait op 133MHz DDR. De P4P800SE ondersteunt Dual Channel geheugen: tweemaal 133MHz DDR is precies genoeg voor 133MHz QDR. Tenzij je gaat overclocken zitten de CPU- en geheugenbandbreedte nu prima in de balans :)

Zie verder ook de RAM FAQ onder het stukje "Invloed van Dual Channel geheugen". Het komt iig hierop neer: laat het boeltje zoveel mogelijk syncroon draaien. Stel de FSB van de CPU zo mogelijk gelijk aan de geheugenbussnelheid.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 01-01-2005 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Sorry, er was al een post met het antwoord op mijn vraag, dus even deze post ge-edit :) -

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 22:14 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 19:18
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 21:41:
Nee deze proc is 533 FSB, dus het verschil is wat dat betreft minder. Ik zal dan inderdaad toch maar even moeten proberen wat het oplevert als ik de pc2100 module eruit haal. Beetje lastig omdat mijn modembank een beetje verstopt op het moment maar het is eventjes niet anders :)
533 == 133QDR, oftewel lekker laten zitten, je wordt alleen maar trager.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :)

Dude, je zit al zó lang op GoT. Wordt het niet eens tijd om je je ook te verdiepen in hetgeen waarvoor je hier zit? Begin bij PMG FAQ.
* Wat is de FSB en hoe verander ik die?
* Invloed van Dual Channel geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Dude, I know :) Ik heb de faq dan ook grotendeels gelezen.. Ik wilde alleen even wat bevestigingen hebben van de ervaringsexperts :) Ik zit al lang in de IT, maar heb eigenlijk pas net het gamen ontdenkt.. Dus komt er nu een stukje hardware performance bij kijken waar ik nog weinig ervaring mee heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 22:24 ]

Pagina: 1