Creative 5500 Digital speakers i.c.m. Creative Audigy 2 ZS

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Ik heb de Speakers, de 5500 digital met zo'n aparte receiver al enige tijd.

Op m'n nforce bord kon de nforce de audio altijd digital coderen (soundstorm), ook normale audio zoals van winamp. Ik kon dan via een digitale kabel, over de receiver, 5.1 luisteren.

Sinds m'n nieuwe moederbord met andere onboard kaart is dat plezier helaas over. Nu het ding ook niet meewerkte, heb ik maar een nieuwe geluidskaart gekocht, een mooi bijpassende Creative Audigy 2 ZS.

Even inbouwen, drivers installeren, updates installeren, klaar. Luisteren: 2 speakers, links en rechts voor werken. Alles op digital gezet: Nog niets. In een spel hoorde ik op dobly pro logic instelling van de speakers alleen even de voorste speaker midden speaker.

Ik krijg het lampje "DObly Digital" niet aan het branden. Kan mijn geluidskaart niet een digitale geluidsstroom coderen?

Ik heb de speakers via de coaxiale kabel aangesloten op de geluidskaart.

In de handleiding staat ook een mogelijkheid tot het direct analoog aansluiten ervan, maar dan mis ik m'n receiver met handige volume knop, die houdt ik er wel graag bij. Deze receiver heeft alleen een optical, coaxial en stereo analoog ingang.

In de handleiding van de geluidskaart staat ook:
"For 5.1 digital speakers, use a 4-pole miniplug-to-4-pole miniplug digital cable (available seperately). Wat is dat? Ik kan via de coaxial toch geen 4 polen aansluiten op de receiver?

Moet ik nu alles analoog aansluiten en de receiver die toch bij de set hoort, weggooien? Ik heb overal, ook in het "THX center" van de creative software digital out geselecteerd. Als ik dan luister hoor ik alleen m'n voorboxen, geeneens m'n subblaffer.

Als deze geluidskaart geen Dobly digital out kan coderen zodat ik 5.1 op de digitale aansluiting kan luisteren zoals de soundstorm, welke kan dat dan wel? Het ding kostte me 95 Euro, daar heb je op dit moment al 1,5 nforce bord voor, kan creative nou niet een juiste kaart maken, of doe ik iets helemaal fout?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• pierre-oord
Schop.

Op de doos staat ook "Digitale uitvoer voor 5.1 ondersteuning (6 kanaals spdif uitvoer naar creative digitale luidsprekers".

Ik krijg het niet aan de praat echter ;(

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Creative kaarten kunnen inderdaad niet real time encoderen. Dus een spel bijv. zul je niet via de digitale uitgang aan de praat krijgen. Enkel dingen als DVD's en andere bestanden met een vooraf ge-encodeerde dolby digital / dts stream zullen werken via de digitale uitgang.
Daarnaast zal gewoon stereo PCM misschien ook gewoon werken via de digitale uitgang, maar dat weet ik niet zeker, geen ervaring mee.
De zogeheten "Dolby Digital Live" kaarten komen er wel aan overigens.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• pierre-oord
ShittyOldMan schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 16:52:
Creative kaarten kunnen inderdaad niet real time encoderen. Dus een spel bijv. zul je niet via de digitale uitgang aan de praat krijgen. Enkel dingen als DVD's en andere bestanden met een vooraf ge-encodeerde dolby digital / dts stream zullen werken via de digitale uitgang.
Daarnaast zal gewoon stereo PCM misschien ook gewoon werken via de digitale uitgang, maar dat weet ik niet zeker, geen ervaring mee.
Ok, terug naar de winkel dus.
Stereo krijg ik het er wel uit, maar ja, daar heb je niets aan bij games zoals je al zei, daarbij wil ik ook 5.1, net als op m'n oude nforce2 bord.

Die dobly digital live kaarten, wat voor kaarten zijn er daarvan, welke raad je aan, in dezelfde prijsklasse als de huidige kaart? (rond de 100 euro dus)

edit:
Het lijkt wel alsof deze kaarten niet bestaan, alleen dat terratec ze wil maken?

[ Voor 7% gewijzigd door pierre-oord op 01-01-2005 17:08 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
edit:
Het lijkt wel alsof deze kaarten niet bestaan, alleen dat terratec ze wil maken?
Precies, ze komen er aan :)

Maar ik snap die receiver niet helemaal, daar zit ook een volumeknop op? Die zal toch ook wel gewoon blijven werken als je de boel analoog aansluit of niet?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• pierre-oord
ShittyOldMan schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 17:19:
[...]

Precies, ze komen er aan :)

Maar ik snap die receiver niet helemaal, daar zit ook een volumeknop op? Die zal toch ook wel gewoon blijven werken als je de boel analoog aansluit of niet?
Nee, helaas niet. De receiver heeft alleen een stereo analoog in, en 2 keer digitaal waarvan een optische en coaxiale. Op m'n soundstorm ging het altijd super, per coaxial digital in sprong het lampje netjes op dobly digital, en werkte mijn 5.1. De receiver ertussenuit halen is geen optie, ik kan dan niet meer het volume etc instellen. Shame on creative.

Kaartje gaat terug, ik wacht terratec dan wel af ;( ik hoop dat ze snel zijn want ik houdt het bijna niet meer vol.

Verwijderd

Ik weet niet of ik het snap maar ik heb iig 2 setjes aan me audigy 2 hange, 1 analoog en 1 digitaal en werkt beide gewoon goed (ook in spellen), de analoog zoiezo natuurlijk en de digitale via zo'n kabel met zeg maar 3 ringetjes.. (weet iemand hoe zo'n ding heet en waar je die kan kope? wil namelijk een iets langere kabel).

• pierre-oord
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 18:28:
Ik weet niet of ik het snap maar ik heb iig 2 setjes aan me audigy 2 hange, 1 analoog en 1 digitaal en werkt beide gewoon goed (ook in spellen), de analoog zoiezo natuurlijk en de digitale via zo'n kabel met zeg maar 3 ringetjes.. (weet iemand hoe zo'n ding heet en waar je die kan kope? wil namelijk een iets langere kabel).
Maar jouw digitale speakerset heeft zeker geen receiver?

Verwijderd

Ow w8 nee idd, ik heb gewoon megaworks 650d en megaworks 550d dus dat is anders digitaal ofzo?

• pierre-oord
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:15:
Ow w8 nee idd, ik heb gewoon megaworks 650d en megaworks 550d dus dat is anders digitaal ofzo?
Ik wil over 1 digitale (2 polige) aansluiting 6 kanalen (voor 5.1) aansturen. Dat kan alleen als uit de geluidskaart dobly digital komt. En dat kan de creative alleen als pass through ofzo, voor DVD's, maar niet zelf van games coderen. Bij een game heb ik dus maar 2.1, en da's natuurlijk erg jammer, zeker bij de nieuwe spellen.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

ShittyOldMan schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 16:52:
Digitale uitgang en games gaan wel samen. Creative gebruikt daar namelijk een aparte methode voor, namelijk 3xPCM, vandaar zon 4-pole connector.

Dat het "Dolby Digital" lampje niet gaat branden bij games klopt. Je hebt namelijk geen Dolby Digital nodig om multichannel digitaal te krijgen in games.
Pagina: 1