Toon posts:

PC crasht bij (zware?) netwerkbelasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt geen idee waar het aan ligt, maar ik heb last van PC crashes als ik de NW kaart (zwaar ?) belast (tenminste daar lijkt het op).

Normaal heb ik er compleet geen last van, ook niet als ik grote bestanden download met >100Kb/s. Echter wel als ik:
* Online Unreal Tournament 2003 speel. NB, dit is eigenlijk het enige spel dat ik online speel, ik heb dus geen vergelijkingsmateriaal.
* (grote) bestanden synchroniseer tussen mijn laptop en PC.

In beide gevallen duurt het enige tijd (soms minuten) totdat het probleem zich voordoet...

Ik vermoed dat het iets met de NW kaart en/of driver te maken heeft want soms komt er een blauw scherm waarin duidelijk de NW driver wordt genoemd in de crash informatie.

Systeem info:
A7V266-E, AMD Athlon XP 1800+, 1024MB
3COM 3C905C-TXM
ATI Radeon 8500 64 MB
SBLive! 5.1
Windows XP Professional, ZoneAlarm, McAffee antivirus

Ik heb ook al geprobeerd of de laatste officiele driver van 3COM uitkomst bood, maar helaas die helpt ook niet.

Waar kan het aan liggen?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Online UT spelen is geen zware netwerkbelasting.. Met 100 k/s een bestand downloaden geeft meer load. Heb je het ook als je bv. een Linux ISO (of iets anders groots) downloadt op die snelheid?

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:05
ook met zonealarm uit ?

Heb je SP2 ?

Jan-Willem

Verwijderd

Topicstarter
wilko2: Inderdaad UT spelen leek me ook niet echt zware belasting, maar het is toch opvallend... Vreemde is inderdaad dat bij het downloaden van een grote files (knoppix bijv.) het probleem zich nog niet heeft voorgedaan.

jee-weetje Ik heb inderdaad SP2 (maar ik lijk mij te kunnen herinneren dat het bij SP1 ook al wel eens mis ging, maar toen speelde ik eigenlijk niet on-line).
Zonealarm uitzetten, kan ik ook eens proberen.

Een andere NW kaart erin zal ik ook proberen (heb nog een Intel 10/100 als het goed is)...

Andere ideeën zijn welkom.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
Unreal is juist een grote belasting voor bijv. je CPU/Mem/Voeding. Maar zonder de exacte foutmelding kan ik alleen maar gokken. Het beste zou je eens die foutmelding moeten overschrijven :).

Verwijderd

Topicstarter
Icey Die heb ik thuis opgeschreven. Zal 'm posten. Overigens krijg ik niet altijd netjes een blauw scherm... Het komt zelf voor dat ie zo hard crasht dat XP daarna niet meer opstart. Gelukkig heb ik altijd een recente image van mijn XP partitie onder Knoppix klaarstaan en ben ik in een kwartiertje weer up en running :)

Verwijderd

Topicstarter
Error informatie:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Stop 0x000000D1 (0x06800040, 0x00000002, 0x00000000, 0xF6F993C8)
EL90XBC5.SYS
Address: 0xF6F993C8
Base: 0xF6F93000
Datestamp: 3B537B63

Wellicht geeft dit wat meer informatie.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:54
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 17:30:
Error informatie:

EL90XBC5.SYS

Hier staan de nodige tips: Windows XP en 2000 BSOD guide . Ook Google kan soms van goede hulp zijn.

Bekijk ook eens wat Zone Alarm doet. Ik heb het tot afgelopen voorjaar gebruikt.Toen was er een issue dat als de computer lang aan stond of lang een p2p programma stond te draaien dat de vsmon.exe (True Vector Engine) steeds meer van de processortijd en RAM begon te snoepen.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Error informatie:

EL90XBC5.SYS

Klinkt als Videokaart en of Geheugen/voeding :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het ligt in ieder geval niet aan de netwerkbelasting. Het is in ieder geval een driver-probleem.. Sinds wanneer heb je dit? Systeemherstel?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:41
EL90XBC5.SYS
Technisch:

Stop 0x000000D1 or DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
The Stop 0xD1 message indicates that the system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL that was too high. Drivers that have used improper addresses typically cause this error.

This Stop message has four parameters:
  • Memory referenced.
  • IRQL at time of reference.
  • Type of access (0x00000000 = read operation, 0x00000001 = write operation).
  • Address that referenced memory.
Kort uitgelegd, brakke kutdriver (EL90XBC5.SYS), tijd om dus nieuwe drivers te downloaden, of wellicht oudere. Of het kaartje voor de gein eens te vervangen met bijv. een Intel :).

Verwijderd

Topicstarter
EricJH Geprobeerd met ZoneAlarm uit. Leek goed te gaan, maar na een paar minuten vol transferen met m'n laptop toch weer een crash in de el90xbc5.sys. :(

DutchMega Ik heb het probleem eigenlijk al een hele tijd, ook al voor SP2, maar toen had ik niet zo'n behoefte om on-line te spelen. Nu vind ik het af en toe wel leuk, maar als ie dan na een paar minuten crasht (soms kan ik ook een half uur ongestoord spelen) is de lol er snel af... |:(

Icey Bedankt voor het opzoeken van de info! Nadat ik het eerst heb geprobeerd zonder ZoneAlarm, maar het daar ook mis mee ging, heb ik nu toch maar de kast opengemaakt en de Compaq/Intel 10/100 kaart erin gestopt. Ik heb nog niet kunnen vaststellen of dit heeft geholpen. Ga ik zeker doen.

Ik ben even wezen testen; zowel ruim 7GB aan data getransporteert als een redelijke tijd online UT2003 gespeeld (waar ik eigenlijk geen tijd voor had...). Resultaat:
Het zier er goed uit; tot nu toe nog geen crashes gehad. :*) Het ziet er dus naar uit dat het inderdaad aan de 3COM netwerkkaart lag. 8)7 Zijn het nou brakke kaarten (niet te hopen want ik heb er in totaal 3), of brakke drivers, of beide?

Anyway, thank you all for the hints and tips. Happy New Year :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2005 16:33 . Reden: Update resultaat ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ben even wezen testen; zowel ruim 7GB aan data getransporteert als een redelijke tijd online UT2003 gespeeld (waar ik eigenlijk geen tijd voor had...). Resultaat:
Het zier er goed uit; tot nu toe nog geen crashes gehad. :*) Het ziet er dus naar uit dat het inderdaad aan de 3COM netwerkkaart lag. 8)7 Zijn het nou brakke kaarten (niet te hopen want ik heb er in totaal 3), of brakke drivers, of beide?
Netwerkkaarten werken op z'n best met de fabrieksdrivers, dus niet de brakke gestripte drivers die bij Windows bij zitten.

* rapture heeft 3com nic's die niet met standaard-Windows-drivers in full-deplux willen gaan, ff naar 3com.com gaan en 3com-drivers installeren. En toen ging het...

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zondag 02 januari 2005 @ 03:58:
[...]

Netwerkkaarten werken op z'n best met de fabrieksdrivers, dus niet de brakke gestripte drivers die bij Windows bij zitten.

* rapture heeft 3com nic's die niet met standaard-Windows-drivers in full-deplux willen gaan, ff naar 3com.com gaan en 3com-drivers installeren. En toen ging het...
Helaas helpt dit bij mij niet; ook de laatste officiele driver van 3COM geeft exact hetzelfde probleem :(

Ik heb nu maar de Compaq/Intel kaart erin gelaten; die heeft tot nu toe geen problemen gegeven.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:18
Ut geeft natuurlijk geen zware belasting voor de netwerkkaart, maar wel een voortdurende belasting, zolang als jij ut speelt, wordt de kaart de hele tijd gebruikt. Ik denk dat dit in combinatie met brakke drivers/netwerkkaart voor de storingen in windows zorgde.
Pagina: 1