[Asus P4P800-E Deluxe] windows freezes

Pagina: 1
Acties:

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:51

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Ik ben de wanhoop nabij.... :'(
In juni j.l heb ik onderstaand systeem gekocht en in elkaar gezet. Vanaf het begin heb ik last van spontane freezes van windows; geen foutmelding, geen bsod, NIX dus... gewoon dat het scherm vast slaat
In het begin was het eenmaal in de 2-3 weken uptime, toen is het een behoorlijke tijd goed geweest (ik rebootte ook wat regelmatiger). Maar nu begint het gezeik weer. In 3 dagen tijd al 4 freezes om m'n oren gehad

Pentium 4 3,0GHz HT
Asus P4P800-E Deluxe
2 x 512 MB Dane elec PC3200
Asus Radeon 9600XT
NEC ND-2500A
Creative Audigy Player
4 x 200 GB WD (géén raid)
edit:

er hangt ook een Medion TV kaartje in
Voeding: CWT 420Watt

Misschien interessant om te vermelden:
als ik ook maar het kleinste beetje overclock... dan loopt het systeem helemaal instabiel, maar dan reboot hij zichzelf na een tijdje (geen freeze dus)

temperaturen:
CPU idle: 35C
CPU stressed: >=60C (wel veel in mijn ogen maar ten tijde van de freeze is de cpu altijd zo goed als idle en dus "koel")
HDD's: 2x 25C + 2x 35C
Case: 26C
(chipset kan ik niet uitlezen in speedfan)

wat ik al heb gedaan:
- geheugen vervangen/1 bankje gebruikt (alle mogelijke combinaties)
- windows opnieuw geïnstalleerd
- Voeding gewisseld

Nu vrees ik dat m'n moederbord of CPU gaar is... iets anders kan ik niet meer bedenken (videokaart lijkt me niet)

iemand wellicht gelijksoortige problemen ondervonden?

edit:

het is wel steeds als ik achter de computer zit en ermee aan het werk ben. Als ik hem met rust laat en kom terug van m'n werk en ontgrendel het station, werkt dat iig altijd nog. Als er dus actief van windows gebruik gemaakt wordt, gaan hij over z'n nek (is mijn ervaring dus)

[ Voor 19% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 22:23 ]

Verwijderd

Bovenstaande problemen ben ik vaker tegengekomen tijdens mijn stage, en in de meeste gevallen was het dan ook een Asus video kaart met Ati chipset, in combinatie met een asusa p4p800 Mobo en die veroorzaakte de problemen.
Ik denk dus dat je eens moet proberen om die videokaart er uit te halen en er een andere in te zetten, of je moederbord is stuk.
Waarschijnlijk is je videokaart gaar.
Maar probeer die eens te wisselen voor een andere, en post de resultaten hier eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 21:40 ]

Verwijderd

Voeding? Is het geheugen 'gecertificeerd'? Draai het anders es op 333/2700.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:37:
Bovenstaande problemen ben ik vaker tegengekomen tijdens mijn stage, en in de meeste gevallen was het dan ook een Asus video kaart met Ati chipset, in combinatie met een asusa p4p800 Mobo en die veroorzaakte de problemen.
Ik denk dus dat je eens moet proberen om die videokaart er uit te halen en er een andere in te zetten, of je moederbord is stuk.
Waarschijnlijk is je videokaart gaar.
Maar probeer die eens te wisselen voor een andere, en post de resultaten hier eens.
Ik heb dus geen andere videokaart liggen, maar is jouw ervaring dan puur en alleen de asus ati kaart.. of een combinatie van mobo en videokaart?

want ik neem aan dat Asus geen brakke videokaarten op de markt brengt....
aan de andere kant lijkt het me ook sterk dat 2 produkten van hetzelfde merk niet lekker op elkaar werken :/
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:40:
Voeding? Is het geheugen 'gecertificeerd'? Draai het anders es op 333/2700.
Voeding heb ik al uitgewisseld gehad, maar de andere voeding gaf hetzelfde probleem en deze voeding gaf geen problemen in het andere systeem
het geheugen dat ik gekocht had om het dane elec uit te wisselen was een Corsair TwinX 2 x 512MB matched pair setje

[ Voor 21% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 21:45 ]

Verwijderd

Mijn ervaring leert dat die Asus kaarten toch vaak niet echt lekker samenwerken met die P4P moederborden, en dat is alleen zo bij die 9600 serie.
Met de 9200 serie van asus heb ik nog nooit problemen ondervonden maar met die 9600 wel heel veel.
Is het trouwens zo'n hometheater TD geval?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:46:
Mijn ervaring leert dat die Asus kaarten toch vaak niet echt lekker samenwerken met die P4P moederborden, en dat is alleen zo bij die 9600 serie.
Met de 9200 serie van asus heb ik nog nooit problemen ondervonden maar met die 9600 wel heel veel.
Is het trouwens zo'n hometheater TD geval?
het is een... *doos erbij pak voor precieze typeaanduiding*

Asus Radeon 9600XT/TD

(maar uh... hometheatre??)
en wat wil je hiermee zeggen? (het is dus zo'n kaart lijkt me)

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 21:50 ]

Verwijderd

Tozzman schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:48:
[...]

het is een... *doos erbij pak voor precieze typeaanduiding*

Asus Radeon 9600XT/TD
Aha oke, nou ik zou als ik jou was toch een andere kaart proberen, probeer anders gewoon 1 of ander heel goedkoop kaartje, een geforce 2 mx 200 ofzo en kijk of ie dan nog freezed.
Het vage aan dat probleem met die ati kaarten is dat als je hem in een ander mobo zou zetten dat ie dan waarschijnlijk wel goed werkt.
Maar het is dus waarschijnlijk de combinatie Mobo - Videokaart.

PS : Hometheatre daarmee bedoel ik dat het zo'n geval is met tv tuner erin enzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 21:52 ]

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:51:
[...]

Aha oke, nou ik zou als ik jou was toch een andere kaart proberen, probeer anders gewoon 1 of ander heel goedkoop kaartje, een geforce 2 mx 200 ofzo en kijk of ie dan nog freezed.
Het vage aan dat probleem met die ati kaarten is dat als je hem in een ander mobo zou zetten dat ie dan waarschijnlijk wel goed werkt.
Maar het is dus waarschijnlijk de combinatie Mobo - Videokaart.

PS : Hometheatre daarmee bedoel ik dat het zo'n geval is met tv tuner erin enzo.
er zit geen tv tuner in de videokaart zelf, ik heb wel een los tvkaartje erin zitten van de aldi (erbij geëdit in de startpost)

kan mijn andere probleem er ook misschien iets mee te maken hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 22:01 ]

Verwijderd

Tsja ik blijf er bij dat je het beste even een andere videokaart in je systeem kunt testen, want mijns inziens is het toch de video kaart.

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:03:
Tsja ik blijf er bij dat je het beste even een andere videokaart in je systeem kunt testen, want mijns inziens is het toch de video kaart.
ik zal kijken wat ik kan doen, maar het lastige is dus..... het probleem treedt lang niet elke dag op en dat maakt het storingzoeken ook zo ontzettend lastig

hierdoor ben ik er ook al een half jaar mee aan het sukkelen, steeds weer iets anders proberen...
JAAA het lijkt goed te gaan, al 3 weken loopt het goed!!! *hoopvol*
dag later: *FREEZE*....
wat anders proberen danmaar....
enz...

edit:
maar een willekeurige ander merk Radeon 9600XT zou dus geen problemen opleveren?

* tozzke edit-aep :+

[ Voor 10% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 22:16 ]

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ondanks dat je al een andere voeding erin hebt gehad, denk ik toch dat je voeding niet zwaar genoeg is. Welk merk voeding heb je, en welk vermogen? (oc-en lukte bij mij ook niet met mn 360 watt chieftec)

Probeer verder eens je geheugen te testen met memtest:
http://www.memtest86.com/ of http://www.memtest.org/

(de eerste is de originele, maar de site doet ff raar bij mij, de 2e is even goed)

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Comp-Freak schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:19:
Ondanks dat je al een andere voeding erin hebt gehad, denk ik toch dat je voeding niet zwaar genoeg is. Welk merk voeding heb je, en welk vermogen? (oc-en lukte bij mij ook niet met mn 360 watt chieftec)

Probeer verder eens je geheugen te testen met memtest:
http://www.memtest86.com/ of http://www.memtest.org/

(de eerste is de originele, maar de site doet ff raar bij mij, de 2e is even goed)
het geheugen is het dus al zeker niet aangezien ik het vervangen heb gehad met een Corsair set

de voeding is een CWT 420Watt en kan alles goed werkende houden in een ander systeem met meer schijven en optische devices dan dat er in mijn werkstation zitten
de spanningen zijn ook nog eens stabiel

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 22:24 ]

Verwijderd

Ik heb sinds juni jl. een soortgelijk syseem en dezelfde problemen. Dacht inderdaad dat het mijn videokaart was, maar een collega heeft zijn probleem kunnen oplossen. Weliswaar een ASUS Mobo met een K800 chipset, maar hetzelfde probleem. Het probleem is te wijten aan de SATA schijven. Dit nederlands bedrijf heeft een oplossing gevonden. http://irs-service.nl/01c...000951a0bb7501/index.html
Ik ben nog druk op zoek naar een oplossing voor een mobo met een 865E chipset. Wilde het risico niet nemen om de aanwezig update te installeren.
Hopelijk zet ik iemand hiermee op een goed spoor, want ASUS rept er met geen woord over.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59

RvV

Mijn broer had een zelfde probleem met regelmatige lockups op dat bord. Vorige week startte het systeem helemaal niet meer op. Na enige inspectie op het bord, bleek heel de (southbridge is het toch?) chip rechtsonder op het bord afgebrand te zijn en er zat een gat in. Het bord is inmiddels terug voor garantie.
Misschien dat die dingen te heet worden als je geen goede airflow hebt?

Y'24

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 11:30:
Ik heb sinds juni jl. een soortgelijk syseem en dezelfde problemen. Dacht inderdaad dat het mijn videokaart was, maar een collega heeft zijn probleem kunnen oplossen. Weliswaar een ASUS Mobo met een K800 chipset, maar hetzelfde probleem. Het probleem is te wijten aan de SATA schijven. Dit nederlands bedrijf heeft een oplossing gevonden. http://irs-service.nl/01c...000951a0bb7501/index.html
Ik ben nog druk op zoek naar een oplossing voor een mobo met een 865E chipset. Wilde het risico niet nemen om de aanwezig update te installeren.
Hopelijk zet ik iemand hiermee op een goed spoor, want ASUS rept er met geen woord over.
Ik heb geen sata-schijven erin hangen, alleen maar IDE's

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
ik krijg de volgende error in 3dmark05 na het afronden van het eerste filmpje (welke overigens maar met 3 tot 9 FPS gaat :/ )

Afbeeldingslocatie: http://tozzke.zeepost.nl/got/3dmark05_error.jpg

zegt dit wat meer over het probleem? of staat dit er los van?

Verwijderd

Dat lijkt wel in de richting van de videokaart te wijzen.
Maar het zou het simpelste zijn als je gewoon ff de videokaart zou omwisselen voor een andere en kijkt of het dan wel goed gaat.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Tozzman schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:22:
[...]

het geheugen is het dus al zeker niet aangezien ik het vervangen heb gehad met een Corsair set

de voeding is een CWT 420Watt en kan alles goed werkende houden in een ander systeem met meer schijven en optische devices dan dat er in mijn werkstation zitten
de spanningen zijn ook nog eens stabiel
Die voeding zit dan in ieder geval goed. CWT = Channel Well Technology, die maken ook een groot deel van de Antec voedingen.

Verwijderd

Tozzman schreef op donderdag 30 december 2004 @ 17:49:
ik krijg de volgende error in 3dmark05 na het afronden van het eerste filmpje (welke overigens maar met 3 tot 9 FPS gaat :/ )

[afbeelding]

zegt dit wat meer over het probleem? of staat dit er los van?
Uiteraard. Direct3D is een render methode for games etc. Dit wordt verzorgd door de videokaart, dus dit wijst duidelijk in de richting van de videokaart :). Ook die lage frames zijn te wijten aan je videokaart. Vrees dus dat je die +- 150 euro kostende kaart zult moeten vervangen. Je hebt misschien nog garantie?

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Topicstarter
ik kom net ook nogeens tot de ontdekking dat de instelling van m'n primary IDE kanaal slechts op UDMA2 staat. de 2 identieke schijven aan de raid controller (welke ik gewoon als ide gebruik) staan op UDMA5
27MB/s versus ~80MB/s

lijkt me ook al behoorlijk wat performance schelen

maar ik krijg dus met geen mogelijkheid die schijven aan de primary IDE kanaal hoger dan UDMA2 :/
(aan de secondary hangt m'n DVDbrander en die draait ook op UDMA2)

heb ik nou zo'n baggermoederbord??? :'(
Pagina: 1