Ik ben de wanhoop nabij....
In juni j.l heb ik onderstaand systeem gekocht en in elkaar gezet. Vanaf het begin heb ik last van spontane freezes van windows; geen foutmelding, geen bsod, NIX dus... gewoon dat het scherm vast slaat
In het begin was het eenmaal in de 2-3 weken uptime, toen is het een behoorlijke tijd goed geweest (ik rebootte ook wat regelmatiger). Maar nu begint het gezeik weer. In 3 dagen tijd al 4 freezes om m'n oren gehad
Pentium 4 3,0GHz HT
Asus P4P800-E Deluxe
2 x 512 MB Dane elec PC3200
Asus Radeon 9600XT
NEC ND-2500A
Creative Audigy Player
4 x 200 GB WD (géén raid)
Misschien interessant om te vermelden:
als ik ook maar het kleinste beetje overclock... dan loopt het systeem helemaal instabiel, maar dan reboot hij zichzelf na een tijdje (geen freeze dus)
temperaturen:
CPU idle: 35C
CPU stressed: >=60C (wel veel in mijn ogen maar ten tijde van de freeze is de cpu altijd zo goed als idle en dus "koel")
HDD's: 2x 25C + 2x 35C
Case: 26C
(chipset kan ik niet uitlezen in speedfan)
wat ik al heb gedaan:
- geheugen vervangen/1 bankje gebruikt (alle mogelijke combinaties)
- windows opnieuw geïnstalleerd
- Voeding gewisseld
Nu vrees ik dat m'n moederbord of CPU gaar is... iets anders kan ik niet meer bedenken (videokaart lijkt me niet)
iemand wellicht gelijksoortige problemen ondervonden?
In juni j.l heb ik onderstaand systeem gekocht en in elkaar gezet. Vanaf het begin heb ik last van spontane freezes van windows; geen foutmelding, geen bsod, NIX dus... gewoon dat het scherm vast slaat
In het begin was het eenmaal in de 2-3 weken uptime, toen is het een behoorlijke tijd goed geweest (ik rebootte ook wat regelmatiger). Maar nu begint het gezeik weer. In 3 dagen tijd al 4 freezes om m'n oren gehad
Pentium 4 3,0GHz HT
Asus P4P800-E Deluxe
2 x 512 MB Dane elec PC3200
Asus Radeon 9600XT
NEC ND-2500A
Creative Audigy Player
4 x 200 GB WD (géén raid)
edit:
er hangt ook een Medion TV kaartje in
Voeding: CWT 420Watt
er hangt ook een Medion TV kaartje in
Voeding: CWT 420Watt
Misschien interessant om te vermelden:
als ik ook maar het kleinste beetje overclock... dan loopt het systeem helemaal instabiel, maar dan reboot hij zichzelf na een tijdje (geen freeze dus)
temperaturen:
CPU idle: 35C
CPU stressed: >=60C (wel veel in mijn ogen maar ten tijde van de freeze is de cpu altijd zo goed als idle en dus "koel")
HDD's: 2x 25C + 2x 35C
Case: 26C
(chipset kan ik niet uitlezen in speedfan)
wat ik al heb gedaan:
- geheugen vervangen/1 bankje gebruikt (alle mogelijke combinaties)
- windows opnieuw geïnstalleerd
- Voeding gewisseld
Nu vrees ik dat m'n moederbord of CPU gaar is... iets anders kan ik niet meer bedenken (videokaart lijkt me niet)
iemand wellicht gelijksoortige problemen ondervonden?
edit:
het is wel steeds als ik achter de computer zit en ermee aan het werk ben. Als ik hem met rust laat en kom terug van m'n werk en ontgrendel het station, werkt dat iig altijd nog. Als er dus actief van windows gebruik gemaakt wordt, gaan hij over z'n nek (is mijn ervaring dus)
het is wel steeds als ik achter de computer zit en ermee aan het werk ben. Als ik hem met rust laat en kom terug van m'n werk en ontgrendel het station, werkt dat iig altijd nog. Als er dus actief van windows gebruik gemaakt wordt, gaan hij over z'n nek (is mijn ervaring dus)
[ Voor 19% gewijzigd door tozzke op 29-12-2004 22:23 ]