Toon posts:

AMD64 systeem loopt niet zoals gewenst...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds oktober een nieuwe pc in elkaar gestoken, waarvan ik toch wel verwacht had dat hij vrij vlot zou draaien, maar nu blijkt dat dus niet het geval... Tijdens het gamen (HL2 en CS:S) is mijn harddisk met allerlei dingen bezig (zo klinkt het) waardoor ik schokken heb, ook krijg ik af en toe lijnen in mijn beeld van rechts uit naar gedeeltes met tekst. Dat is een probleem, een ander probleem is, als ik bijvoorbeeld photoshop open en ik sluit het af dan verschijnen de icoontjes op mijn desktop een voor een terug... :(
Mijn system specs zijn:

MSI K8T neo moederbord
AMD athlon64 3000+ processor 2000Mhz kloksnelheid (200Mhz FSB) (met boxed koeler)
Twinmoss 512Mb DDR PC3200
Maxtor 120GB hard disk 7200RPM 8Mb buffer(geen sata)
Ati radeon 9600XT 128Mb DDR
Voeding 300W (merk HEC, overgenomen uit vorige pc)
3 casefans

Met mijn vorige pc athlonxp 1600+ heb ik nooit problemen gehad, en dan koop ik een nieuwe en die lijkt nog trager! :o
Wat kan er schelen aan deze configuratie???
Softwarematig is er zeker geen probleem!
Mijn processor word idle 58°C en tijdens Gamen +/- 65°C.
In de case is het +/-28°C
Videokaart wordt niet echt warm.

Ik heb wel een vermoeden wat het zou kunnen zijn. Mss is de voeding niet goed meer? Ram geheugen slecht of niet compatibel met processor? Processor wordt te warm?
Wie weet raad???
Ik begin stillaan de hoop te verliezen om het in orde te krijgen....

MvG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier de voltages gemeten met speedfan.
VCORE:1,50V
+3.3V : 3.31V
+5V : 5.11V
+12V : 12.10V
-12V : -12.36V
-5V : -5.20V
+5VSB : 5.56V
VBAT : 3.60V
COREA : 3.36V
COREB : 3.36V
+3.3V : 4.43V
+5V : 6.71V
+12V : 16.10V
-12V : -8.43V
-5V : -2.89V
Zelf weet ik hier niet veel van, maar misschien zien jullie er iets aan.
MvG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

• Processor is idd wat aan de warme kant, zorgen voor een beter ariflow misschien :?
• Hoe weet je zo zeker dat het software matig geen probleem is :?
• Memtest 86 al gedraaid :?
• Virusscan aanstaan :?
• Voeding is idd ook mager, probeer van iemand anders :?
• Enz. :?

edit:
We hebben zo'n mooi knopje dat de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop heet ;). Anders wordt het zo noodeloos kicken om de minuut :P

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 29-12-2004 18:12 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen een andere koeler (zalman CuAl) geinstalleerd, hij draait tegen max rpm. En cpu is nu +/-50°C.
Is dat al beter? Kwa performance nog niet veel verschil.
Memtest zal ik morgen eens proberen.
Virusscan staat aan, maar zelfs op een verse windows xp installatie met sp1 en sp2 zonder internetverbinding loopt het systeem nog niet zoals het zou moeten...
Als jullie meer info nodig hebben vraag maar.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ver ik kan horen uit je verhaal, is het denk een geheugen probleem. Kijk eens in je taakbeheer of je niet in photoshop en tijdens gamen niet over de 512 heen gaat wand dan gaat hij je HD gebreuken voor geheugen (je schijf activitijd) en woord alles bar sloom. zoizo is 512 niet zo heel vel meer tegenwoordig. Ik weet niet wat je allemaal draait maar ook spyware kan veel geheugen gebreuken.

succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check je schijf eens goed.

Heb je de nieuwste drivers al erop staan an je moederbord?

Je hebt een via chipset erop. download de nieuwste via drivers van de website van VIA!

Mischien verhelpt het.

Heb het idee dat dit de schuldige is.
Je processor kan het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het of de videokaart is of het geheugen wat niet helemaal lekker draait met dit Mobo.Welk merk videokaart heb je? toevallig een asus?
Je kunt proberen er een geheugenmodule van een ander merk in te drukken om te kijken of het dan niet meer schokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Staat DMA voor de HD aan? :+

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
bedankt voor de reacties alvast!
Sorry voor de domme vraag misschien maar wat is DMA?
Spyware kan het niet zijn want zelfs op verse windows installatie zondr nternetverbinding zelfde probleem.
Ik was nog iets vergeten ook, de onboard audio wil ook wel eens raar doen tijdens cs:s of tijdens photoshop + MP10.... Dan valt het geluid weg en krijg ik een soort ruis met scherpe klanken...
Na reboot terug ok.
De nieuwste drivers van zowel de onboard audio als de via chipset had ik al geinstalleerd, dat was het ook niet. Merk videokaart = sapphire.
Ik zelf denk dat het de voeding is... Denk dat deze niet genoeg vermogen kan leveren tijdens zware toepassingen... Ik ga de nieuwste bios versie van het moederbord eens proberen, mss verhelpt dit het probleem als het met het merk ram te maken heeft.
Groeten

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 10:32:
Hoi,
bedankt voor de reacties alvast!
Sorry voor de domme vraag misschien maar wat is DMA?
Spyware kan het niet zijn want zelfs op verse windows installatie zondr nternetverbinding zelfde probleem.
Ik was nog iets vergeten ook, de onboard audio wil ook wel eens raar doen tijdens cs:s of tijdens photoshop + MP10.... Dan valt het geluid weg en krijg ik een soort ruis met scherpe klanken...
Na reboot terug ok.
De nieuwste drivers van zowel de onboard audio als de via chipset had ik al geinstalleerd, dat was het ook niet. Merk videokaart = sapphire.
Ik zelf denk dat het de voeding is... Denk dat deze niet genoeg vermogen kan leveren tijdens zware toepassingen... Ik ga de nieuwste bios versie van het moederbord eens proberen, mss verhelpt dit het probleem als het met het merk ram te maken heeft.
Groeten
Je gebruikt onboard audio? Is dat zo'n AC'97 ding?
Dat is namelijk ook zonde, die laat je CPU al het werk van een normale geluidskaart doen. 't zal in dit geval niet de oplossing zijn die je zoekt (ik neem aan je bij die vorige processor ook onboard geluid gebruikte) maar het zal wel schelen. :)
DMA vind je terug in je Device manager (system properties, tab Hardware). Dat moet je aanzetten als het uit staat.
Topicje over DMA:
Wat is DMA en moet ik dat aanzetten?
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 30-12-2004 10:51 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ja de onboard audio is AC'97. De enige geluidskaart dat ik nog heb is een soundblaster live 1024, kan ik beter deze erin steken dan?
DMA stond blijkbaar al aan.
MAAAAR het probleem is opgelost!!! :*)
Ik heb de bios geflashed naar versie 1.7, had zelf versie 1.0 :o .
En het lijkt opgelost nu. 8)7
CPU temp is nu nog amper 28°C idle en 33°C stressed...
Zalig gewoon! Alles loopt nu soepel en snel zoals gewenst.
Aleen zit ik door die zalman koeler met een bijkomende kost, namenlijk dat ik een nieuw case nodig heb. Want het moederbord+koeler is te hoog en past niet onder de PSU. De psu ligt nu noodgedwongen boven op de case. Ik heb nu een plexiglazen case van sunbeam.
Weten jullie een goede case die vrij hoog is zodat alles er terug in kan?

Groeten en bedankt voor het meedenken! _/-\o_
Pagina: 1