Toon posts:

MSI PT8 Neo-V, mobo kapot of een ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor iemand een pc bestelt bij alternate:

-msi pt8 NEO-V
-P4 3,0
-Kingston 512mb DDR pc3200
-Saphire Radeon 9250
-Maxtor DM 10 200GB
-NEC dual layer DVD-RW
-AOpen QF50A 300W

ik heb alles vrolijk in elkaar gezet en begin te booten vanaf de xp cd-rom, ik formatter hem als NTFS, daarna gaat xp kopieren van bestanden, en geeft ie telkens een andere kopieer fout aan(elke keer een ander bestand) ook een paar andere XP cd`s geprobeert(hele andere versie) en daar hetzelfde verhaal.

ik heb toen de HD in mijn pc gezet en dat werkte wel goed. ik heb het geheugen geswitcht en dat gaf ook geen vooruitgang. ook heb ik dvd-players gewisseld zonder succes. en ook alle IDE kabels.

ik denk dat het moederbord dus niet goed functioneert, hebben meer mensen ervaring met deze problemen of doe ik iets verkeerd

offtopic:
excuses voor het vorige topic, daar ik dacht voldoende over ram te weten bleek dit niet het geval

als ik het dus goed begrijp: een chipset is single of dual channel en het ram is niet single of dual channel.
op mijn moederbord kan dus gewoon het gebruikte kingston pc3200 geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
moet ik dan toch maar het moederbord terug sturen?

ik zit nogmaals, topics op GoT door te lezen, en ik zie dat deze problemen met het kopieren tijdens de windows setup, vaak aan het geheugen moet liggen.

dus nogmaals:

512 mb kingston sd ddr ram pc3200, de chipset moet tot 3200 aankunnen, en ik heb al 2 modules geprobeerd

op de site van msi is niks te vinden over compatibiliteit: http://www.msi.com.tw/pro....php?UID=597&NAME=MS-7043

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 18:50 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:55
Bij MSI mobo's zit een D-bracket met 4 ledjes, wat geeft die aan? Als ze allemaal groen zijn dan is het mainboard in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www2.alternate.nl/prodpic/450x450/g/gqem67.jpg

voor zover ik zie zitten er nergens ledjes

Verwijderd

Die zit niet op het moederbord nee, die zitten op een losse bracket.

Begin maar eens met een Memtest, en daarna met het losser zetten van de timings van het geheugen.

Alhoewel je systeem een slurper is (p4's = hitte + energieconsumptie), zal een kwaliteitsvoeding (nou weet ik niet of het zo'n 12*12 fan is, die zijn goed!) van 300W het wel moeten trekken.

Mocht het geheugen fout blijfen, kun je overwegen om naar je compu-toko te gaan, om de plank om te ruilen. Of op te sturen, whatsoever.

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

The Source schreef op woensdag 29 december 2004 @ 20:03:
Bij MSI mobo's zit een D-bracket met 4 ledjes, wat geeft die aan? Als ze allemaal groen zijn dan is het mainboard in orde.
Hij zegt ook: D-Bracket...
een adapter die bij je mobo zit geleverd:

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=596

Aan de linkerkant staat zo'n dingetje, aansluiten op usb-poort, daar kun je dus mee troubleshooten.

Verwijderd

OEH! De reden dat ze de stekkertjes van de D-Bracket ná de KT266-Pro serie kleiner dan standaard hebben gemaakt is JUIST dat mensen ze op de USB-pinheaders zette. Dat vind óf de LED niet leuk (poef), en de USB controller meestal ook niet echt (POEF! CRC checksum error!)

Verwijderd

Topicstarter
owh sorry, die zit er niet bij, dus kan het ook niet zien.

ik heb mijn eigen geheugen(ook kingston 512mb DDR pc 3200) en dan doet ie precies hetzelfde, en ik heb ook allebij de geheugens gebruikt en ook alleen socket 2.

ik ben nu trouwens bezig met een fat32 partitie van 20 gig en hij gaat erg langzaam maar tot 8% nog geen kopieerfout :?

zal het lukken................ :? :? :? i let u know

Verwijderd

Draai memtest.... Dude! Lees eens wat er gepost wordt! NTFS/FAT32 maakt geen fl*kker uit, alleen FAT32 zal gewoon doorgaan met fouten maken, waar NTFS de som optelt, en zegt: "FOUT". NTFS heeft naast security, encryption en redundancy ook een 64-BIT FAT d'r bovenop.

Overigens: wat is langzaam? Vanuit DOS aan het draaien zonder smartdrv?

Verwijderd

Topicstarter
al opgelsot.......bijna had dat caching enabled en daarna dat fat gedoe gedaan, ik ga straks ntfs doen, maar het rpobleem lijkt idd verholpen

en langzaam.... een half uur al over alleen kopieren van bestanden

Verwijderd

Topicstarter
fat is gelukt, nu NTFS 30GB, nog steeds heel erg langzaam met kopieren? komt dit doort dat caching gedoe wat is uitgeschakeld?

anaway, nog niet echt boeiend, hij doet het nu , de rest komt later wel weer.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Over welke soort caching heb je het :? Er valt zoveel te cachen namelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb internal caching in de bios uitgeschakeld en ook hyperthreading(maar dat zal niks uitmaken denk ik).

als ik na het kopieren de caching aanzet is ie weer een stuk sneller, maar dan geeft ie een fout aan tijdens de installatie, dus heb ik het weer uitgezet en dan doet ie het gewoon, maar weer heel erg langzaam, ik hoop dat ik de caching wel weer aan kan zetten als de installatie klaar is. ik ga v.d weer verder want dit duurt me ff te lang en wil ook nog slapen vandaag.

dus nog ff de vraag: kan ik de internal caching na de installatie weer aanzetten?

• calobain
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 16:58
Misschien is die 300W voeding tegen het krappe aan. Wil afentoe ook wel eens fouten geven, daar waar je niet verwacht dat het de voeding is.

Verwijderd

Topicstarter
Calobain schreef op woensdag 29 december 2004 @ 22:39:
Misschien is die 300W voeding tegen het krappe aan. Wil afentoe ook wel eens fouten geven, daar waar je niet verwacht dat het de voeding is.
bedankt voor de tip maar dat is in dit geval niet het probleem.

heel simpel: Enable Internal Caching

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw CPU is gaar. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

In ieder geval, de CPU is de hoofdverdachte. Het mobo en de voeding kunnen nog altijd een rol spelen, maar dat is dan in de mindere mate. Wel raad ik een voedingsupgrade aan 300W is maar nét aan voor zo'n systeemconfiguratie en zelfs af te raden wanneer het een wokkie tokkie merk uit Hongkong is ;)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op donderdag 30 december 2004 @ 06:54:
Jouw CPU is gaar. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

In ieder geval, de CPU is de hoofdverdachte. Het mobo en de voeding kunnen nog altijd een rol spelen, maar dat is dan in de mindere mate. Wel raad ik een voedingsupgrade aan 300W is maar nét aan voor zo'n systeemconfiguratie en zelfs af te raden wanneer het een wokkie tokkie merk uit Hongkong is ;)
het is een 300watt voeding van een aopen kast dus neem aan dat het ook een aopen voeding is, en dat staat in de faq niet onder wokkie tokkie. :9

de installatie verloopt nu goed als ik de internal caching heb uitgeschakeld, maar gaat "logisch" doodlangzaam :Z . en dat vind ik erg raar.

Ik ga proberen na de installatie de caching aan te zetten, lukt dit niet dan kan ik er dus vanuit gaan dat de cpu brak is?

de temp van de cpu wordt normaal al rond de 48C maar dat schijnt redelijk normaal te zijn voor deze processor (presscot geloof ik)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok de setup is klaar.

de caching kan gewoon aangezet worden en xp draait normaal.

zijn er nog programma`s waar ik mee kan testen of de cpu echt goed werkt?

Verwijderd

Topicstarter
........En toen ging ik dingen installeren en viel die ineens uit(waar ik al bang voor was), en krijg ik windows ook niet meer opgestart.

voordat ik terug ga naar alternate, denken jullie ook dat dit een cpu probleem is?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 19:47 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 19:39:
........En toen ging ik dingen installeren en viel die ineens uit(waar ik al bang voor was), en krijg ik windows ook niet meer opgestart.

voordat ik terug ga naar alternate, denken jullie ook dat dit een cpu probleem is?
* nero355 heeft net je gesloten Topic gelezen... en ja dan kan je wel stellen dat je CPU gaar is en al helemaal als BalusC het ook al heeft gezegd :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op donderdag 30 december 2004 @ 22:22:
[...]

* nero355 heeft net je gesloten Topic gelezen... en ja dan kan je wel stellen dat je CPU gaar is en al helemaal als BalusC het ook al heeft gezegd :P
ja klopt maar ik hoor ook vaak verhalen over msi mobo`s maar daar kan het probleem dus absoluut niet aan liggen?

ik wil gewoon ff alles uitsluiten voordat ik een p4 in iemands gezicht ga prikken

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:46
Zelfde bovenstaande problemen 3 week terug gehad met de PT8 Neo(1e versie) met een Celeron-D 2.4. Met caching wilde Windows niet meer doorstarten na het kopieren van de bestanden, zonder cache ging het wel OK(maar wel enorm traag uiteraard).
Ten einde raad maar een Asrock P4VT8+ gebruikt(identieke chipset) die totaal geen enkel probleem gaf.

Je kunt proberen Memtest86+ te draaien met caching aan, mocht deze hier geen fouten aan geven kun je zo goed als zeker het moederbord als boosdoender zien en niet de CPU

Verwijderd

P4's hebben tegenwoordig nogal snel de neiging stuk te gaan, afbrekende pinnen, rotte caches, boxed koelers die zichzelf vastlijmen... Erg weird allemaal.

Ga vooral NIET uit van dit forum om uit te zoeken of een merk goed of slecht is. Hier lees je eigenlijk alleen maar de slechte dingen. Als er iets goeds is, dan wordt het niet gepost. Wél is het zo, dat als iets goedkoop is, en als d'r een andere reden is dat veel mensen iets kopen, er zowiezo ook meer klachten zijn.

Ik het van MSI de KT266-PRO2-RU gehad, en dat was (en ís nog steeds! straks 4 jaar oud!) een TOPPLANK!. Tot op de dag van vandaag retestabiel, en komt gewoon nog mee. Goed, geen AGP8x, maar de 5900XT die d'r in draait vind dat niet erg.

Ik heb ook een KT4V gehad, en daar had ik juist eentje uit een batch met rotte southbridges: zet USB aan, en eigenlijk alle files die langskomen op je HDD die raken corrupt. Van MSI een losse USB-controller (PCI) gehad, en, zei het soms wat instabiel, verder geen problemen meegehad. Toen een Asus (A7N8X-Deluxe 2.0) gekocht, die draait nu nog steeds, al langer dan een jaar, 100% stabiel, en mét een leuke OC (TBred-B 1700+ unlocked ;)). Pa en ma zijn d'r net zo blij, misschien blijer mee, dan ik lang ben geweest. Nu weer een MSI moederbord, en tot zo ver géén klachten gehad. Het draait zonder enig probleem 400MHz boven standaard, een Athlon 64 op 2600MHz is formidabel, en toch nog stabiel.

Ook op de zaak zie ik het: Alle A-Merken (asus, MSI, gigabyte, chaintech) hebben wel eens een mindere serie, maar meestal is het wel goed spul. En zo is het bij eigenlijk elk merk.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-08 17:56
Zelf heb ik dit probleem gehad met een oude DX4-S op 100 MHz. Ok, tis een heel ander geval, maar identieke fout en oplossing. Uiteindelijk bleek dat er in de socket wat contacten scheef zaten. Socket los gehaald en recht gebogen en het werkte weer.

Verwijderd

Topicstarter
Ga vooral NIET uit van dit forum om uit te zoeken of een merk goed of slecht is. Hier lees je eigenlijk alleen maar de slechte dingen. Als er iets goeds is, dan wordt het niet gepost. Wél is het zo, dat als iets goedkoop is, en als d'r een andere reden is dat veel mensen iets kopen, er zowiezo ook meer klachten zijn.
Dat heb ik inderdaad al gemerkt, als je geen problemen heb dan kom je ook eigenlijk niet hier op het forum, als je sommige topics langsloopt dan denk je echt dat je te maken hebt met zware crap van de eerste rij.
Ik heb ook een KT4V gehad, en daar had ik juist eentje uit een batch met rotte southbridges: zet USB aan, en eigenlijk alle files die langskomen op je HDD die raken corrupt. Van MSI een losse USB-controller (PCI) gehad, en, zei het soms wat instabiel, verder geen problemen meegehad. Toen een Asus (A7N8X-Deluxe 2.0) gekocht, die draait nu nog steeds, al langer dan een jaar, 100% stabiel, en mét een leuke OC (TBred-B 1700+ unlocked ). Pa en ma zijn d'r net zo blij, misschien blijer mee, dan ik lang ben geweest. Nu weer een MSI moederbord, en tot zo ver géén klachten gehad. Het draait zonder enig probleem 400MHz boven standaard, een Athlon 64 op 2600MHz is formidabel, en toch nog stabiel.
ik ook erg tevereden met mijn gewone A7N8X-X en 2200 ook lekker OC.
Ook op de zaak zie ik het: Alle A-Merken (asus, MSI, gigabyte, chaintech) hebben wel eens een mindere serie, maar meestal is het wel goed spul. En zo is het bij eigenlijk elk merk.
Overal kan wel eens iets rot tussen zitten en sommige series helemaal, maar ik waag mij nooit meer aan msi, voor hetzelfde geld of iets meer koop ik wel een goeie asus, maar zo heeft iederen wel slechte ervaringen met en bepaald merk en die wil die dan nooit meer.

net een mail terug gehad van alternate en ze zegen dat hey behalve aan de cpu ook aan het mobo kan liggen.

de boxed cooler zat inderdaad aan de processor vastgelijmd waardoor ik hem zo uit de socket trok, en ik schrok me dus helemaal dood, zeker omdat dit niet mijn pc is.

ik ga ff langs met het mobo en de CPU en hoop dat alternate niet 13,50 gaat rekenen als maar 1 van de spullen kapot is(want daar ga ik wel van uit dat maar 1 ding stuk is)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ff het moederbord en CPU bij alternate ingeleverd, en ik moet dus gewoon een dag wachten :X

heel vervelend, en ik moet dus ook gewoon 13,50 onderzoeks kosten betalen voor het niet defecte apparaat, en ik weet nu al dat 1 van de 2 niet kapot is, erg jammer als je voor honderden euro`s per jaar bij hun koopt, dat ze dan nog 13,50 gaan rekenen terwijl ik ruim 2 dagen bezig ben geweest om het probleem op te zoeken.

bij deze zakt allternate zeker een eind naar beneden, ik was altijd erg enthausiast over ze maar dat is ineens een stuk minder. als ze mij morgen gewoon een goed product leveren dan ben ik wel tevreden, maar ik ag nog wel even over de ksten babbelen ;) :P

• mad-dog
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:45:
Vandaag ff het moederbord en CPU bij alternate ingeleverd, en ik moet dus gewoon een dag wachten :X

heel vervelend, en ik moet dus ook gewoon 13,50 onderzoeks kosten betalen voor het niet defecte apparaat, en ik weet nu al dat 1 van de 2 niet kapot is, erg jammer als je voor honderden euro`s per jaar bij hun koopt, dat ze dan nog 13,50 gaan rekenen terwijl ik ruim 2 dagen bezig ben geweest om het probleem op te zoeken.

bij deze zakt allternate zeker een eind naar beneden, ik was altijd erg enthausiast over ze maar dat is ineens een stuk minder. als ze mij morgen gewoon een goed product leveren dan ben ik wel tevreden, maar ik ag nog wel even over de ksten babbelen ;) :P
Je moet niet zo zeuren, je hebt gekozen om het zaakje zelf in elkaar te zetten. Als je dit door Alternate had laten doen had je het nu geen geld gekost en evt. in de toekomst ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:00:
[...]

Je moet niet zo zeuren, je hebt gekozen om het zaakje zelf in elkaar te zetten. Als je dit door Alternate had laten doen had je het nu geen geld gekost en evt. in de toekomst ook niet.
Als je dingen zelf kan waarom zou je dan 50 euro betalen om het te laten doen, op deze manier weet ik ook zeker dat ik geen oude spullen in mijn pc krijg, want misschien hebben ze daar wel allemaal oude geheugenbankies of ander gebruikt spul wat ze toevallig hebben liggen, dat gooien ze er dan lekker in jou pc in.

13,50 vind ik belachelijk omdat hun een verkeerd product leveren(niet hun schuld b.t.w) maar ik heb van alles geprobeeerd om het probleem te achterhalen. en dan moet ik buiten mijn schuld om zowiezo 13,50 betalen.

ik ga me absoluut geen dingen op laten dringen zoals assemblagekosten

en ik dacht dat je zo snel werdt geholpen daar, maar ik belde net en het kan wel een paar dagen duren :Z :Z

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2005 15:41 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:55
mad-dog schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 23:00:
[...]

Ben ik het totaal mee eens. Als je denkt geld uit te sparen en een bepaalde combinatie werkt niet en de winkel moet het voor jou testen dan dient je ervoor te betalen. Zij staan er immers ook iet voor hun plezier.

Verwijderd

Topicstarter
The Source schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 20:48:
[...]

Ben ik het totaal mee eens. Als je denkt geld uit te sparen en een bepaalde combinatie werkt niet en de winkel moet het voor jou testen dan dient je ervoor te betalen. Zij staan er immers ook iet voor hun plezier.
niet in dit geval, 1 van de 2 onderdelen is buiten mijn schuld om stuk, en je kan dat niet achterhalen wat het is, tenzij je 2 p4(s478) pc`s thuis heb staan en dat heb ik niet.

Ik neem met het zelf bouwen het risico dat een onderdeel stuk is en dat ik terug moet naar de winkel, en dat vind ik niet erg want alternate rekent hiervoor geen kosten als het onderdeel daadwerkelijk stuk is.

Wat ik wel kwalijk vind is dat alternate ondanks intensief onderzoek van mij met behulp van jullie _/-\o_ het probleem heb achterhaald, en het probleem dus aan 2 dingen kan liggen, hierdoor vind ik niet tof van alternate om toch de kosten te berekenen, ik ga hun niet voor lul iets laten testen.

ten tweede vind ik de reactie snelheid van alternate erg langzaam:
- een mail gehad van: "kom maar langs dan testen we het aan de balie voor je"
- ik kom dinsdag langs en vervolgens wordt mij verteld dat het waarschijnlijk die middag klaar zou zijn en anders woensdag.
- Ik bel woensdag op en ze vertellen mij dat het wel een aantal werkdagen kan duren :?
- ik bel vandaag "vrijdag" op om 14.00 uur en er wordt mij verteld dat ze al sinds vanmorgen bezig zijn ermee(minimaal 2 uur dus :X n.b: maybe lunch pauze tussendoor :? ) maar ik ben nu nog steeds niet gebeld door ze, dus dat betekend dat ze minimaal 4½ uur hebben getest?? :? 8)7

beetje raar, ik bel ze morgen maar weer gelijk om te vragen of ik misschien langs moet komen om ze te helpen :P

Verwijderd

Topicstarter
Zo.. net terug van alternate, en een nieuwe processor gekregen, het mobo bleek in orde.
Ik hoefde geen geld te betalen omdat het vooraf idd niet zichtbaar was wat nou kaopt was.
heb nu ff het zooitje weer in elkaar gezet, en hopen dat ie het doet.\

het enige probleem is de snelheid waarmee alternate de klachten behandeld, maar verder goed geholpen.

• mad-dog
Die processor is de oorzaak niet denk ik, ik heb in dat PT8 Neo systeem ook een andere Celeron-D gehad en die deed exact hetzelfde

• cpw73
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb nu het tweede defecte MSI bord met exact dezelfde klacht. Een ander moederbord van Asus werkt wel goed. Ik hoef voorlopig even niet een MSI bord meer.
cpw

Verwijderd

Topicstarter
De pc werkt helemaal perfect, Caching en HT aan.

Het moederbord was het probleem niet zoals ik hierboven schreef, maar kan het wel zijn met deze symptonen.

Probleem opgelost. ThX _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1