[DIY] Speakerset voor slaapkamer cinema, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 07:11
Hoi Tweakerts!

Ik zit nu met een vrij lastig probleem, binnenkort gaan wij verhuizen, en tja, ik krijg gewoon een hele andere slaapkamer, flink wat groter dan ik nu heb (6x4 meter!). Natuurlijk is dit vrij groot, maar er is één bezwaar, ik wil alles zo strak mogelijk, geen poespas, gewoon een slaapkamer waar ik me prettig in voel, en ja, dat heeft iets weg van "modern" en "design". De huidige situatie is nu best vreemd, ik heb héél veel speakers, en die zijn niet strak. Ze gaan zelfs neigen naar "kidnerachtig". Van die overdreven grote zilveren speakers, met grote letters "twin woofer" enzo, oftewel, ik zoek een andere oplossing.

Wat ik graag wil is best simpel. Ik wil gewoon een mooie home cinema set, voor weinig geld. En dat is dan ook het probleem, want, wat koop je tegenwoordig voor weinig geld? Niet veel dus. En dan kom je op het idee om maar eens iets met zelf bouw te gaan doen. Maar dan zit ik weer met het probleem, ik heb totaal geen kennis op het gebeid van speakerbouw. Ik weet veel van techniek, voel me helemaal thuis tussen de tv's, computers en andere digitale snufjes, maar speakerbouw is me onbekend. Eens moet de eerste keer zijn, dus waar wacht ik nog op?

Ik verdiep me al enige tijd in verschillende geluidssetjes, ik werk zelf in een electro winkel, dus ik weet waar ik over praat, en wat ik zoek. Ook lees ik veel op internet, en natuurlijk volg ik de GoT DIY projectjes stilletjes op de achtergrond. Inspiratie genoeg! Aan de slag!

Maar nee, zo werk het niet. Ik wil weer iets wat mij onmogelijk lijkt. Jullie kennen allemaal de Bose Acoustimass speaker setjes, je weet wel, met die kleine boxjes. Opzich leuke systemen, maar als je ze eenmaal beluisterd, trek ik toch een scheef gezicht. Mijn Pink Floyd DVD klinkt er geweldig op, maar iets anders gaat al snel vervelen. Ik mis geluid, en van het geluid wat ik hoor, is er te veel. Het klinkt goed, maar niet perfect. Kijk je vervolgens naar het prijskaartje, en dan is het voor mij snel gedaan. Geen Bose set voor mij. Zie ook: http://home.earthlink.net/~busenitz/bs.html

Maar nu spreekt het design me juist wél aan. Gewoon kleine strakke boxjes aan de muur, ge-wel-dig! Geef maar toe, het ziet er gewoon gaaf uit! En dat is juist wat ik graag zou willen. EN ik weet dat het misschien dom klinkt, maar die keuze heb ik al gemaakt. Alleen, hoe pak ik nu zoiets aan? Wat voor speakers koop ik, wat voor boxjes maak ik? natuurlijk kan ik naar één of andere audio shop, een stel speakers bestellen, en een plankje MDF bij de Gamma halen, vervolgens mijn pa alles in elkaar laten zetten, maar ik vrees dat het dan niet zo goed zal gaan klinken. Ook heb ik helemaal geen verstand van filters, en andere dingen die er bij komen kijken.

Wat ik dan wel al gedaan heb, is kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik wil mijn speakerset zo veel mogelijk op de Bose speakers laten lijken, wat het design betreft. Alleen zou het wel leuker moeten klinken, voor véél minder geld. Ik ben er zelfs zo ver mee gegaan, dat ik mijn Cambridge SoundWorks FPS1000 speakers op mijn DVD speler aangesloten heb. Vervolgens de DVD van Lord of the Rings afgespeeld, en tot mijn verbazing klonk het allemaal héél erg lekker! Dit is dus een PC speakerset, die me weinig geld heeft gekost, maar waar ik wel al tevreden over ben. Helaas is het dan een 4.1 setje, maar dat mag de pret niet drukken.

Nu zou ik zo handig kunnen zijn om gewoon de FPS1000 set te slopen, en de plastic behuizing te vervangen door iets moois van MDF, wat al een kleine geluidsverbetering op zou kunnen leveren. Dan heb ik voor héél weinig geld, een grappig maar strak slaapkamer cinema setje. Ook hoef ik niet veel te knutselen, alles is al klaar eigenlijk wat electronica betreft; ik heb de speakers, de subwoofer, daar zit een hoopje techniek in, het enige wat ik moet doen is een nieuwe behuizing in elkaar schroeven. Lekker simpel, en zeer goedkoop, maar toch effectief.

Wat ik ook kan doen, is "from scratch" beginnen. Opzich helemaal geen probleem, alleen, waar begin je met zo iets? Het idee is er, nu nog de aanschaf van de speakers en overige materialen. Helaas heb ik maar een budget van 100 euro (150 inclusief hout), dus dat gaat knap lastig worden. Maar als het mogelijk is, hoor ik graag meer.

Wat dan ook nog een mogelijkheid is; ik kan de speakers vervangen door andere speakers, wat dus eigenlijk ook "from scratch" beginnen is, alleen hoef ik dan niet na te gaan denken over filters, volume knoppen en weet ik het allemaal. EEn draadje aan een nieuwe speaker solderen kan ik wel. Dat lost meteen het probleem op dat ik geen berekeningen kan maken op mijn huidige set. Voor mij denk ik de beste keuze, alleen, is het überhaupt wel mogelijk?

Overigens, ga hier geen discussie voeren over wél of niet Bose, en ook niet of het verstandig is om kleine speakers te nemen. Ik wil gewoon een zo klein mogelijke speaker, waar ik gewoon lekker op mijn slaapkamertje van kan genieten. Ook de kwestie 4.1 of 5.1 interesseerd me niet zo heel erg. Tenzij een 4.1 systeem dan weer makkelijk om te bouwen is naar 5.1, maar dat lijkt me niet mogelijk, en als het mogelijk is, dan zal het wel moeilijk zijn.

Sorry voor de wat lange startpost, maar ik wilde zo volledig mogelijk zijn, zodat jullie mij gericht verder kunnen helpen. Ook hoop ik dat ik genoeg inzet heb getoont, en dat dit topic open mag blijven voor hulp, en wellicht een leuke discussie over de mogelijkheden, en natuurlijk als inspiratiebron voor velen!

Alvast hartelijk bedankt! _/-\o_

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even snel;
Je budget is erg mager. Je bent beter af bij een bouwmarkt/kruidvat/aldi setje voor dat geld.

Of je spaart er iets bij: Leuke sub en een paar tangbands?

Wise enough to play the fool

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
Misschien moest je maar eens wat gaan bouwen in de stijl van deze speakertjes, of gewoon de originele Pico Lino uit Hobby Hifi.

Voordeel is dat die dingen bij lage tot middelmatige luistervolumes prima als full-range te gebruiken zijn. Bij film oid. zet je de receiver op small, en laat je de bas aan de subwoofer over - hierdoor kan het zaakje ook nog aardig hard, harder dan je op een slaapkamer wil vermoed ik. Bovendien zal dit spul 100% zeker beter klinken dan gelijk welke sub/sat combi van Bose of Creative...

Als de genoemde speakers nog te groot zijn, dan kan je eventueel diezelfde Vifa breedbander in een klein gesloten kastje zetten met een netto-inhoud van minstens 1 liter. Nadeel is dan wel dat je altijd met de subwoofer aan zal moeten spelen...

[edit] Oops, ik had daarnet over je budget gelezen... sorry, maar voor dat geld kan je inderdaad beter een kant-en-klaar set halen...

[ Voor 7% gewijzigd door subsonik op 28-12-2004 23:05 ]

Verwijderd

voor een'euro of 80/90 heb je 2dehands toch wel een bose acc. 5?

• Nik
Ja voor dat geld wel ja, maar de vraag is, wil ik dat? Kijk ik vind Bose best leuk, alleen het geluid doet me niet veel. En die AM5, tja, opzich leuk ding, maar géén surround!

Afbeeldingslocatie: http://img.shopping.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/00/01/15/3c/70972.JPG

EN dat wil ik juist wél. Budget kan hoger, maar omdat ik een beginner ben, wil ik mijn geld niet zo over de balk gooien. Ik kan ook gewoon een Bose AM6 kopen hoor, geld is geen probleem wat dat betreft.

Afbeeldingslocatie: http://www.bose.it/images/am6-3.jpg

Maar dan weet ik zeker dat alles werkt, hoef ik niet te klooien met zooi. Best een goede oplossing wat dat betreft. Alleen, het geluid is niet helemaal zoals ik wil, het kost gewoon te veel voor wat je krijgt. Zo vind ik mijn FPS1000 speakerset al behoorlijk goed klinken (heb er al wat aan getweaked), en dat gaat prima.

Ik ga zo werken, eens even kijken wat er nog meer voor leuk speelgoed staat :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 23:07:
voor een'euro of 80/90 heb je 2dehands toch wel een bose acc. 5?
Dacht het niet, vragen ze nog minstens 180euro voor hoor :D

Wat je ook kan doen is 4 kleine sattelietjes maken (met Tangband units ofzo) en dan je Creative sub in een betere kast zetten..
Dag Bose/Creative :w

Verwijderd

als je geluk hebt kom je ze wel eens tegen voor dat geld, 2 maanden geleden was er zelfs zo'n setje voor 50 euro weggegaan. Maar dan nog: je moet gewoon afwachten en geluk hebben

• Nik
Ik ga eens even rondneuzen op wat advertentie websites. En natuurlijk kijk ik even wat ik met die Creative set kan doen :)

En die site, http://www.tb-speaker.com/, daar staan hele leuke speakers op, alleen heb ik geen flauw idee wat nu het beste is wat ik voor weinig geld kan kopen. Ik ga eens wat reviews proberen te vinden over dergelijke setjes.

Overigens, is een Bose set wel 100 - 180 euro waard dan? Opzich niet veel geld... En hoe raar het ook mag zijn, mijn Pink Floyd DVD klink ontzettend lekker op een AM6.III :/

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

triple_A: die FPS1000 woofer is zo kansloos dat je er ook niks mee kan in een MDF kissie :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 17:33
proller schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:11:
Overigens, is een Bose set wel 100 - 180 euro waard dan? Opzich niet veel geld... En hoe raar het ook mag zijn, mijn Pink Floyd DVD klink ontzettend lekker op een AM6.III :/
Na hoeveel keer luisteren ben je die Pink Floyd DVD beu denk je? :9

Op een goede set moet zowat elke soort muziek goed klinken. Je geeft zelf aan dat je dat niet terugvindt bij die Bose set, dus dan kan je zelf wel je conclusie trekken denk ik ;)

[edit]

Guido:
proller schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:48:
Jullie kennen allemaal de Bose Acoustimass speaker setjes, je weet wel, met die kleine boxjes. Opzich leuke systemen, maar als je ze eenmaal beluisterd, trek ik toch een scheef gezicht. Mijn Pink Floyd DVD klinkt er geweldig op, maar iets anders gaat al snel vervelen. Ik mis geluid, en van het geluid wat ik hoor, is er te veel. Het klinkt goed, maar niet perfect.
Lijkt me dat de TS wel zélf een mening over Bose gevormd heeft ;)

[ Voor 35% gewijzigd door subsonik op 30-12-2004 00:24 ]

Verwijderd

ach, die verhalen van bose moet je je ook niet zo aan vasthouden, zo'n slecht merk is het echt niet. Alleen omdat een of andere gsat het vind vinden duizende mensen dat, en als het goed klinkt, dan is het een perfecte set voor jou, nietwaar?

en wat betreft het "waard zijn" van die bose setjes: die blijven nog wel 3/4 jaar (lees: 3 of 4 jaar) op dezelfde prijs hangen hoor (2dehands)

een gek wil ook nog wel is 150 euro vragen voor een AM3 setje

Verwijderd

Je zegt dat die computerboxen al prima klonken.
Waarom haal je dan niet een nieuwe set computerboxen of denk ik dan weer te simpel :)

Een strak 5.1 setje dat prima klinkt is toch niet zo moeilijk te vinden lijkt mij.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 01:44

FlyEragon

Alien Monkeys

waarom neem je dan niet een redelijk 5.1 setje voor de computer; zoiets als een creative inspire?
Ik weet niet of je het nog kan vinden maar een Terratec Homearena 5.1 setje is ook helemaal van hout met kleine kubus speakertjes en kost niet veel

Verwijderd

JT schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:17:
triple_A: die FPS1000 woofer is zo kansloos dat je er ook niks mee kan in een MDF kissie :P
Ow.. ik ken die set niet echt nee.. 8)7

Maar dan koop je tog inderdaad gewoon een computerset? Logitech Z-680 ofzo? :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 00:36:
[...]

Ow.. ik ken die set niet echt nee.. 8)7

Maar dan koop je tog inderdaad gewoon een computerset? Logitech Z-680 ofzo? :Y)
Doe dan de Z-5500 :Y)

Maar mischien kan je wel een 2de hands z-680 makkelijk vinden of zoek de z-560 is het 4.1 setje van de z-680 _/-\o_
Pagina: 1