Files corrupt na kopieren bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 07:30

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag jullie hulp/advies bij het volgende probleem :)

Probleem
Sinds een paar dagen heb ik problemen met de tweede partitie van mijn tweede HD. Een deel van de bestanden is weg (d.w.z. niet meer zichtbaar in bv. Explorer of Total Commander), een deel is corrupt (bv. zip die niet meer willen openen) en een deel is nog bruikbaar. Daarnaast zijn sommige directories bestanden geworden van altijd 32,768 bytes.

Wat ging er vooraf
Een windows XP installatie is door een wat ongelukkig virus-scan actie om zeep geholpen. Na veel gepruts uiteindelijk besloten een nieuwe installatie te doen. Voordat ik deze installatie ging doen, wilde ik de laatste belangrijke bestanden van m'n C-partitie veiligstellen door deze naar mijn G-partitie te kopieren. Deze kopier-actie heb ik d.m.v. een boot-cd met Caldera DOS en later ook met de Windows XP boot cd gedaan. Tijdens het kopieren van deze bestand (en het navigeren door deze bestanden) kreeg ik een aantal keren de foutmelding ' Access denied' bv. bij het wegschrijven van bestanden maar ook bij het terug gaan naar een directory (commando cd.. of cd\).

Uiteindelijk besloten windows xp over de bestaande installatie heen te zetten om zo de bestanden (die in een aparte directory stonden) nog te kunnen redden. Installatie ging OK en alles leek goed te gaan. Bij de eerste keer opstarten keek in de map waar ik de ' veilig gestelde bestanden' had staan. De grootte van bestande kwam echter niet overeen met wat het zou moeten zijn. Nadat ik de PC opnieuw had gestart kwam Windows met de melding dat mijn G-partitie niet meer OK was. Voordat ik goed en wel door had wat Windows ging doen, vlogen de melding me om de oren o.a. over index en cross-linked files (correct if I'm wrong)
Het gevolg hiervan staat in het begin van de post beschreven.

Wat heb ik al gedaan/geprobeerd
- GoT FAQ gelezen
- Recover programma's zoals GetDataback, Handyrecovery, Restoration en EasyRecovery gebruikt. Hiervan geeft m.i. EasyRecovery het beste weer wat er op de schijf stond, zij het met een andere naam.

Wat is het resultaat
De meeste programma's vinden alleen rotzooi bestanden (als ze al iets vinden) en deze bestanden heb geen reele grootte (een paar gieg) m.u.v. EasyRecovery.

Info over configuratie
Windows XP
512 MB RAM
Athlon XP 1600+
160 GB Maxtor HD
- Partitie 1 - 120 gb (NTFS)
- Partitie 2 - 35 gb (FAT32) -> om deze partitie gaat het dus

Wat is je vraag
a. Wat is er precies gebeurd? M.a.w. wat heeft Windows met mijn HD gedaan :?
b. (Hoe) kan ik dat oplossen? Welke tool/instelling kan ik dan het beste gebruiken?

! Ik heb na deze constatering geen bestanden meer weggeschreven naar de betreffende partitie. Het vreemde is ook dat ik geen bestanden kan verwijderen (krijg een foutmelding).

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wat je het beste kan doen is deze harde schijf in een andere pc hangen, of een tweede HD in je pc zetten, en daarop Windows zetten (of een ander OS natuurlijk). Zodat je daarna rustig aan de gang kan met datarecoverysoftware.
Je OS heeft dan namelijk helemaal niks meer te doen met de HD met corrupte bestanden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@MaximusTG: Bedankt voor je reactie :)

Ik ben al aan de slag geweest met datarecoverysoftware (o.a. EasyRecovery van onTrack), alleen heb ik geen idee wat nu de juiste oplossing moet zijn. Daarom ben ik ook terughoudend met een uitvoeren een aantal programma's of handelingen (bv. partitietabel opnieuw opbouwen). Ik heb op dit moment geen idee wat het probleem is (wat is precies vergald waardoor ik de helft van m'n bestanden kwijt ben). Ik denk/verwacht dat wanneer ik weet wat het probleem is, dat ik dan de oplossing een stuk gerichter kan vinden/uitvoeren.

Overigens draait m'n Windows XP nu goed staat mijn OS op een fysieke andere schijf. Dus wat dat betreft heb ik alle vrijheid.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De oorzaak kan ook bij de HD liggen, gebruik MaxBlast of Powermax eens om te testen of je schijf nog helemaal OK is.

🖥️ | 🚗

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@MAdMarky: Jij ook bedankt voor je reactie :) Ik ga het proberen.

Ik heb met EasyRecovery en Windows Checkdisk op het eerste gezicht geen gekke dingen gevonden op de HD. Het lijkt erop of die kopieeractie iets vergald heeft in de FAT-tabel en Windows daarom een aantal verwijzingen heeft verwijderd/gewijzigd :?

Is dit uberhaupt nog terug te halen....

[ Voor 7% gewijzigd door JC op 28-12-2004 21:55 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als het alleen de FAT tabel is wel, dingen die fysiek overschreven zijn kun je niet meer terughalen (of het gaat je enkele duizenden euro's kosten...)

🖥️ | 🚗

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-12 08:46

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb helemaal exact hetzelfde probleem zoals jij beschrijft.
Zelf heb ik ook een 160GB, die heb ik voorheen op een oudere pc gebruikt,
die daar alleen 128GB van kon gebruiken, nooit problemen mee gehad.
Later heb ik die harddisk in een nieuwe pc gezet en een 2e partitie erbij gemaakt.
Inmiddels gebruik ik die 2e partitie niet meer.
Want zodra ik daar iets heen ga verplaatsen of copieren,
ontstaat er data corruptie op de manier zoals jij beschrijft.
Dus dat een map met veel kleine bestanden ineens 1 klein bestand is geworden,
of dat een vrij groot bestand ineens corrupt is geworden.
Ik ben er eigenlijk nog steeds niet achter wat het is,
ben erg druk met andere dingen, maar ik houd dit in de gaten.
Het lijkt een limiet probleem, hoewel de grootte in de bios en in windows wel klopt.
Het gaat in mijn geval trouwens om een Asus P4C800 Deluxe en een Maxtor 160GB.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

cjdijk schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:00:
...die daar alleen 128GB van kon gebruiken...
Bekend probleem, lees voor de grap eens de FAQ ;)

🖥️ | 🚗

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@cjdijk: Ben ook erg benieuwd naar de oplossing van dit probleem.

De HD is fysiek gezien in orde. Geen bad sectors, limieten trot 128 gb of dergelijks. Windows herkent de HD gewoon als 160 gb hd.

Het probleem is dat de bestanden nadat Windows die scandisk actie heeft uitgevoerd gedeeltelijk nog maar te gebruiken zijn...

Verwijderd

Het is niet omdat de bios en Windows (kijkt naar de bios?) de juiste grootte aangeven van de harde schijf, dat windows de volledige grootte ook kan adresseren. En dan zit je dus met het probleem van de beruchte 137GB grens. Om dit probleem op te lossen ben je zowat verplicht om de big drive enabler tool af te halen bij maxtor of seagate of... Dit probleem beperkt zich niet alleen tot windows 2000 maar ook tot windows xp!!!

Ik ben zelf al bergen data verloren door als een van de eersten een harde schijf boven de 137GB grens aan te schaffen, en te betrouwen op microsoft. Ik heb mijn probleem indertijd niet kunnen oplossen omdat niemand er iets van wist, zelfs met recovery tooltjes heb ik maar heel gedeeltelijk mijn zaak in orde kunnen maken.

Als je data hebt weggeschreven op je kleine datapartitie, terwijl windows het eigenlijk niet kon adresseren kan ik je maar weinig hoop geven. Als je de data onveranderd in de oorspronkelijke directory hebt laten staan zou je die data met een andere harde schijf mischien nog met datarecoverytooltjes kunnen uitlezen. Zelfs indien je ze hebt gedeleet of je eerste partitie hebt geformateerd. Zorg dat je oude harde schijf ontkoppeld is tijdens de installatie van de nieuwe bootschijf zodat er op die oude harde schijf zeker niets meer veranderd kan worden. Denk er aan de big drive enabler te installeren. Als de datarecovery tooltjes op je nieuwe bootschijf staan kun je de oude bootschijf terug aankoppelen en de data van de oude schijf op de nieuwe proberen over te zetten. In de faq's staat dit probleem inderdaad al beschreven.

Ik heb hieronder de uitleg van maxtor gezet :
http://maxtor.com/portal/...rd%20Drives&downloadID=11

File Name: big_drive_enabler.exe
File Download Size: 64 KB

File Version: 1.0.3.1
Revision Date: 04/02/03
Compatible Operating Systems: Windows 2000,Windows XP Home Edition,Windows XP Professional

Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation. This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA.

Note: Failure to install the required service packs and install the Enable Big LBA patch can result in data loss when accessing the hard disk beyond 137 Gigabytes. For more information regarding Windows limitations and the 137 Gigabyte barrier please read Maxtor Knowledge Base Answer ID 960 and Microsoft Knowledge Base Article 303013.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:48:

Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation.
Het enige wat dat tooltje dus doet is onder win2k (SP3 of hoger vereist) de regkey zetten en bij XP SP1 controleren of die regkey er is (omdat het daar al standaard aanstaat).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-12 08:46

cjdijk

Hans favoriete radiostation

MadMarky schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:29:
[...]

Bekend probleem, lees voor de grap eens de FAQ ;)
Ik heb heb het nu niet over de pc waar hij ooit ingezeten heeft,
daarbij werd hij in de bios ook als 128GB herkend.
In de pc waar hij nu inzit (3 maanden oud) wordt hij gewoon als 160GB herkend.
JC schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:33:
@cjdijk: Ben ook erg benieuwd naar de oplossing van dit probleem.

De HD is fysiek gezien in orde. Geen bad sectors, limieten trot 128 gb of dergelijks. Windows herkent de HD gewoon als 160 gb hd.

Het probleem is dat de bestanden nadat Windows die scandisk actie heeft uitgevoerd gedeeltelijk nog maar te gebruiken zijn...
Mijn constatering is, zodra ik iets op die 2e partitie plaats,
raakt er wat corrupt op die andere partitie, maar ook andersom.
Het lijkt alsof ze elkaar beinvloeden.
Net alsof je een casettebandje de ene kant volschrijft en goed blijkt te zijn.
En daarna de andere kant, waarna die eerste kant ineens aangetast blijkt te zijn.
Ook op mijn harddisk heb ik PowerMax gebruikt en een hele nacht getest, geen fouten.
Het programma MaxBlast (om op oude pc's boven 128GB te kunnen) gebruik ik niet,
en heb ik ook nooit gebruikt op die harddisk.

Uiteindelijk heb ik een groot aantal bestanden nog wel kunnen redden,
door deze via mijn netwerk te copieren naar andere pc's.
Een aantal andere bestanden had ik al backups van.
Helaas heb ik ook veel bestanden en mappen weg moeten gooien.
Een eenmaal verminkt bestand of map is niet meer te herstellen.
Sinds ik die tweede partitie niet meer gebruik heb ik nergens meer last van.
Wel zie ik af en toe een raar bestandje van 0 bytes in de root van C:
Met zo'n soort naam: "Ïÿ%Hø¿ÑŠÏÿ".
Waarschijnlijk komt dat doordat windows af en toe iets met de ongebruikte partitie doet.
Als ik die partitie helemaal verwijder ben ik vrijwel zeker van dat probleempje af,
maar ik hoop nog steeds op een oplossing, het blijft jammer van de onbruikbare 30 GB.
Een bios update heb ik trouwens ook al gedaan, maakte niets uit.
Ik ben op dit moment erg voorzichtig geworden met iets testen,
want wil niet opnieuw verminkte bestanden.

Ik ga die oplossing van tegel nog even proberen:
http://maxtor.com/portal/...0Drives&downloadID=11
File Name: big_drive_enabler.exe
File Download Size: 64 KB

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties :)
Wat extra info: Scandisk heeft een directory FOUND.000 aangemaakt met allemaal .chk files. Inmiddels verder zitten surfen op het net. Het gevoel bekruipt steeds meer dat dit een onbegonnen zaak is. Ik vermoed dat de kopieeractie in de DOS omgeving de indeling van m'n hd-indeling vergald heeft. De scandisk-actie heeft 'm verder de das om gedaan.

Zie nu echt even door de bomen het bos niet meer :|
Overigens doet de HD het prima onder Windows zolang minimaal service pack 1 is geinstalleerd. Dit geintje heb ik al eens eerder gehad toen ik bij een nieuwe Windows XP installatie vergeten was SP1 te installeren |:(
Ik heb toen een nieuwe partitie aangemaakt op diezelfde HD en toen kwam Scandisk heerlijk in actie bij een reboot -> driekwart van de bestanden weg :(

Maar voor alle duidelijkheid: wat is er nu vergald wanneer je cross-linked files hebt. Je MBR, FAT table of iets anders? 8)7

Verwijderd

Doe met Spinrite een reparatie, of beter nog met een program als easy recovery (er zijn er meer) de bestanden op bit nivo uitlezen en kopieren naar een gezonde partitie....Inlezen van de schijf kan een paar uur duren maar alles komt terug zonder iets aan te trekken van de FAT die gebruikt is.

Geen garanties maar heeft mij met een volledig brakke schijf goed geholpen

• JC

JC

- minimalistic -

Topicstarter
@DaBuzzzzz: je bedoelt RAW recovery van Ontrack EasyRecovery?
Pagina: 1