[dhcp/win98] netwerkkaart krijgt geen adres

Pagina: 1
Acties:

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:20
Ik zit hier bij een kennis van me (heel fout, 'k weet het :) ) zijn computer te fixen. Hij heeft 3 weken geleden chello gekregen, en het werkte prima. Vorige week stopte het ineens. Probleem is DHCP. Het ligt aan de pc: met mijn laptop doet hij het zowel onder linux als XP. Ik krijg gewoon een adres toegewezen, zonder problemen. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Systeem draait Windows 98 SE. Probleemgeval: Realtek 8139 netwerkkaart (van chello gekregen: allnet :? ) met de nieuwste driver (van realtek zelf, 6.20)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
hoest met t tcp/ip protocol? gooi die anders even weg in het configscherm en zet m er opnieuw op
(hoe check je zn ip, start > uitvoeren > winipcfg ? :? )

• MBV
Dat heb ik al gedaan, helaas. Alles leeg, opnieuw opstarten, gevonden, opnieuw opstarten: geen DHCP. winipcfg vindt niks, en bij mijn weten werken de command-line tools net zo goed als winipcfg.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Probeer dit programma eens: http://www.bu.edu/pcsc/internetaccess/winsock2fix.html

Opslaan op HD van die PC en dan runnen. Hou wel je Windows 98 CD bij de hand.

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij windows 98 gebruik ik altijd (vanuit de command prompt):
ipconfig /renew_all
Dan krijgt hij als het goed is vanzelf een goed IP.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 17:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

cjdijk schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:44:
Bij windows 98 gebruik ik altijd (vanuit de command prompt):
ipconfig /renew_all
Dan krijgt hij als het goed is vanzelf een goed IP.
Das knap, want ipconfig bestaat niet eens in Win98 :P

Heeft Chello niet iets met MAC adres beperkingen vwb IP adres en DHCP server ?
Als je een linux laptoppie bij de hand hebt, zou je daar dus ook eens een DHCP server op kunnen gooien en kijken of die Win98 PC dan wel een IP krijgt; wellicht is de NIC stuk ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
MBV schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:38:
Dat heb ik al gedaan, helaas. Alles leeg, opnieuw opstarten, gevonden, opnieuw opstarten: geen DHCP. winipcfg vindt niks, en bij mijn weten werken de command-line tools net zo goed als winipcfg.
hoe bedoel je dit, vind ie de kaart niet of krijg je daar te zien dat ie geen ip krijgt?

• MBV
dat fix-tooltje werkt helaas ook niet

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Koffie schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:50:
[...]

Bij mij doet hij het wel, heb gewoon een kale windows 98 SE (NL).
Geen extra tools geinstalleerd of zo. :)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

verwijder die netwerkkaart nog eens en zet hem dan fysiek in een ander PCI slot. herstart de boel en installeer die kaart weer (als het goed is moet win98 hem meteen dan wel herkennen).

Werkt het dan nog niet: haal een 10 euro kaartje bij de lokale pc boer en geef deze kaart een enkeltje afvalemmer....

• MBV
@tvdleur: zal ik zeker doen, als ik eenmaal weet of hij het doet. Sorry voor gebrek aan reacties, mijn laptop zat zonder stroom na mijn vorige bericht (tingdong -> standby)
@arvidbeheerder: tuurlijk wel. anders had hij ook niks hoeven te installeren...

@koffie: helaas had ik geen cross-cable liggen, was idd van plan op die manier de netwerkkaart te testen. Heb altijd teveel kabeltjes van het verkeerde soort thuis, dus morgen maar weer een cross-cable meenemen.

PC staat nu thuis, als blijkt dat het echt niet werkt (ook andere netwerkkaart) zal ik windows opnieuw installeren. Maar ja, dan zit kristel te zeuren om haar save-games :P

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

...om haar save-games...
Owwww...... zo'n kennis :P Mjaja ;)

sorry, kon het niet laten

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@uitvoeren/run => winipcfg en dan renew/release ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

ik zou release renew doen.....

Verwijderd

hmm sinds wanneer gebruikt chello een crosskabel???????????
heb ik nog nooit gebruikt met chello.
ohh staat me wel bij dat ik een maand geleden ook een pc moest formateren en nieuwe windows instaleren,die pc had win98 se en ik heb het vermoeden dat chello daar niet meer op werkt of teminste somige netwerk kaarten ook realtek,na een nieuwe os winxp werkte alles weer als vanouds.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 00:26 ]

Verwijderd

is uhh 98 niet een beetje uit gooi het in je museum en installeer XP :P

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:22:
is uhh 98 niet een beetje uit gooi het in je museum en installeer XP :P
Misschien is het ook een museumstuk waarop het draait, en dan gaat XP moeilijk. Niet echt ontopic dus.
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:22:
hmm sinds wanneer gebruikt chello een crosskabel???????????
heb ik nog nooit gebruikt met chello.
Dat is om de netwerkkaart even te testen door een directe verbinding aan te gaan met de laptop van de TS.

Maar goed, ik zou even de winipcfg dingentjes doen, en eventueel de tcp en netwerkkaart drivers even opnieuw installeren wanneer dat geen soelaas biedt.

• MBV
XP op deze machine? Packard Hell van 5 jaar oud, celeron 600, onboard video, 64MB geheugen? Ik weet het, met meer geheugen zou het moeten werken, maar aangezien ik weet wat voor ellende dat kan geven en dat ding toch al niet snel genoeg meer is en ik in een computerwinkel werk O-) verkoop ik ze liever een nieuwe pc...

Het wordt nu wel heel erg vaag: hier thuis (router deelt adressen uit) werkt het zonder problemen! Ik prik dat ding erin, start op (grmbl stom windows 98 heeft toetsenbord nodig om usb toetsenbord te installeren), en hij krijgt gewoon een adres. Zit dit nu op die machine te typen.

Hoe groot is de kans dat hij het nu weer niet doet bij chello? Is die kans veel kleiner bij een nieuwe installatie? Of is die netwerkkaart spontaan weer gaan werken door die ene onverwachte verkeersdrempel :X ?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Koffie schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:50:
[...]

Voor zover ik weet werkt 't bij 98SE beide.

Zet bij de geavanceerde eigenschappen van de netwerkkaart de verbindingssnelheid (of 't "type verbinding") eens op 10 mbit, half duplex.

[ Voor 26% gewijzigd door Bergen op 29-12-2004 14:45 ]

• MBV
misschien heb je in de berichten erna al gelezen dat meer mensen doorhadden dat koffie koffiedik aan het kijken was ;)
Hoe zou het verlagen van de snelheid het probleem moeten verklaren met DHCP bij chello, dat niet optreed bij mij thuis met een router als DHCP?

Verwijderd

Moet je even een paar dingen controleren.

1. Heeft de modem verbinding met de server? (circa 4 a 5 lichtjes moeten branden)

2. Controleer daarna of jij verbinding hebt met de modem. Dit doe je als volgt.
Haal de coax kabel uit de modem en ga je ip adres vrijgeven en vernieuwen. Je moet dan een ip adres krijgen wat begint met 192 is dit niet het geval ga je de verbinding controleren.

Verwijderd

Heb je wel verbinding met de modem. Dan moet je waarschijnlijk upc even bellen dat die je modem even willen flushen en resetten. Misschien dat ze je infrastructuur even willen verwijderen.

Gebruik je nog steeds dezelfde netwerkkaart. Anders krijgt upc een infrastructuurprobleem.

Heb je geen verbinding met de modem. Dan moet je je netwerkkabel even laten controleren. Eventueel een andere netwerkkaart proberen. etc etc

:O

• MBV
Dat werkt prima: met mijn laptop werkt het onder linux en windows.

Hij zeurde idd over een ander mac-adres, dus ik heb die van mij even aangemeld om te zoeken naar een oplossing. Als je het verkeerde mac-adres hebt, krijg je een ander adres (volgens mij 10.x.x.x), maar dat weet ik niet zeker. Internet werkt niet, alleen chello.nl werkt, en laat een inlogvenster zien.
Als ik vervolgens de kabel terugprik krijgt windows 98SE nog steeds geen verbinding, ook niet na het resetten van modem, netwerkinstellingen, verwijderen van drivers, herstarten, enz.

verbinding met het modem? lampje op de netwerkkaart brandt, maar verder kan ik weinig testen. Windows 98 heeft niet zo veel statusmeldingen bij netwerk....
@mauritz: zal ik doen zodra ik daar weer zit. Momenteel logeert de pc bij mij thuis, dus kan ik dat niet uitproberen. Als ik ernaartoe ga, zal ik iig een reserve-netwerkkaart en -kabel meenemen.

offtopic:
is dat :Z als flame bedoeld? Dit is voor mij echt een vaag probleem, aangezien hij het thuis wel doet, en daar niet. Volgens de theorie die ik ken is dat niet mogelijk. Niet iedereen weet zoveel als jij weet, dat is de reden dat mensen hier iets vragen. En hoe moet ik nou weer weten dat ik een adres van het modem moet krijgen als hij geen coax heeft? Heeft de helpdesk ook niet aangeraden toen die kennis belde, dus zo voor de hand ligt dat niet.
flame terug: lees de draad voor je blaat. Ik heb niks aan de netwerkkaart veranderd behalve de drivers, en dat ik geen adres krijg is geen probleem dat je krijgt met een andere netwerkkaart (blijkt uit verhaal met notebook)

[ Voor 55% gewijzigd door MBV op 29-12-2004 15:34 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

MBV schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:49:
misschien heb je in de berichten erna al gelezen dat meer mensen doorhadden dat koffie koffiedik aan het kijken was ;)
Nèh.. Ik heb de rare gewoonte om eerst te reageren en dan pas verder te lezen. Sorry. ;)
Hoe zou het verlagen van de snelheid het probleem moeten verklaren met DHCP bij chello, dat niet optreed bij mij thuis met een router als DHCP?
Ik kan 't niet verklaren, maar het werkt soms wel. Net als dat winipcfg soms aangeeft dat de kabel niet is aangesloten terwijl die er wel in zit, en dan verander je de snelheid/duplexmodus en dan meldt ie ineens dat ie er wel in zit. Heel apart, maar 't werkt wel.

Verwijderd

Als je wel gewoon een 10 ip krijgt op je laptop moet je dat ook kunnen krijgen op je pc. Reset je modem wel even door zowel de stroom als de coax er circa 20 sec uit te houden en nadat de modem weer is opgestart de pc pas weer aanzetten.

Anders heb je kans dat hij het 'oude' mac adres vasthoudt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 16:53 ]

Verwijderd

geef me anders een klantnr haal ik de infrastructuur wel even leeg voor je

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Heeft de netwerkkaart wel een fatsoenlijk MAC-adres? Dus niet allemaal nulletjes ofzo?

Nouja, eerst de infra er maar even uit idd.

• MBV
mac-adres is idd in orde. Hier werkt het, maar met chello niet.
@maurits27: ik heb die gegevens niet bij de hand. Wel een gebruikersnaam. Je snapt denk ik wel dat ik die niet op het forum gooi, heb je een emailadres waar ik het heen kan sturen? De mijne staat in mijn profiel

• MBV
Het werkt nu eindelijk. Tracering wat fout ging:
1. PC herstarten, ipconfig release/renew:werkt niet
2. modem herstarten, release/renew: werkt niet
3. laptop aankoppelen: werkt wel. Geregistreerd, en verder geprobeerd
4. Op de PC allerlei dingen geprobeerd: netwerkinstellingen gereset
--> vergeten modem te herstarten: modem staat nog op Laptop
5. pc werkt nog steeds niet, laptop wel

Als ik had geweten dat het modem zichzelf op 1 pc vastpint, had ik het waarschijnlijk gisteren al kunnen oplossen. Dus voor iedereen met hetzelfde probleem: modem rebooten doet wonderen :(
Waarom moet chello nog alles vastpinnen aan 1 pc, terwijl ze nu zelf XBox Live promoten en daarvoor ook routers officieel toestaan ? 8)7 :(

edit:
chello verkoopt toch zo'n modem? Het effect is dat je met een abbonement van Chello nog steeds gedoe hebt met mac-adressen

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 30-12-2004 15:08 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

MBV schreef op woensdag 29 december 2004 @ 20:48:
Waarom moet chello nog alles vastpinnen aan 1 pc, terwijl ze nu zelf XBox Live promoten en daarvoor ook routers officieel toestaan ? 8)7 :(
Dat doet chello niet, dat doet de kabelmodem. Die wil op de een of andere manier maar 1 MAC-adres accepteren aan de pc-kant.
Pagina: 1