Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe sluit ik deze schakelaar aan ? (on/on/on-switch)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort waterkoeling, maar ik die fans maken nog al veel geluid, dus ik dacht, laat ik er een schakelaar tussen zetten dat ik kan kiezen hoe hard ze gaan, in deze draad wordt het een en ander besproken over aan/uit/aan schakelaars, zo kan je bv tussen 12/uit/5 volt kiezen.
Ook was er iemand die een aan/aan/aan schakelaar schakelaar gebruikt om zo 12/7/5 volt te kiezen. Echter alle plaatjes ontbreken daar.

Bij DIL Elektronika uit R'dam heb ik van deze aan/aan/aan schakelaars weten te kopen. Ik kreeg er onderstaand papiertje bij want het was een actieve schakelaar en ik moest hem wel goed aansluiten. Ik heb er een tijdje naar gestaard, maar dat werkte ook niet echt ;) .

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/w.andeweg/pics/on-on-on.jpg
Op de foto is niet goed te zien dat er zes pootjes aan zitten, maar die zitten er wel aan :P

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze schakelaar aansluit, de input is dus gewoon een molex (12,0,0,5 Volt) en de output moet dus de plus en min van mijn fans worden.

wat moeten A,B,C,D,E en F worden (de rondjes zijn de pinnen)

A 0 0 D
B 0 0 E
C 0 0 F

Greetzzz

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Nou op 1 zet je 12 volt, op 2 zet je 7 volt en op 3 zet je 5 volt. Dan hang je op 0 de + van je fan en de - van je fan hang je aan grond.

Verwijderd

Topicstarter
Maar 7 volt heb ik nergens op een draad zitten alleen maar die 12 en 5, die schakelaar moet het toch combineren ..?

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
De is een dubbele schakelaar, hij werkt als volgt:
hij schakelt B tussen A en C, en E tussen D en F. Kortom, in de ene stand is B met A en E met D verbonden. In de andere stand is B met C en E met F verbonden. Als het een 3-standsschakelaar is dan zijn B en E nergens mee verbonden als de schakelaar in de middelsta stand staat.

Het antwoord op je vraag: Sluit de + draad (rood) van je fan aan op de 12V, de - draad (zwart) op pin B. Sluit dan pin A aan op 0V en pin C op 5V. Je kunt dan je fan op 12V of op 7V draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Bijna, het is inderdaad een drie standen schakelaar die ook in de middenstand stroom doorgeeft, het moet dus mogelijk zijn om 12/5/7, eigenlijk werd het 7/12/5 omdat 12 Volt in het midden moest zitten (dit had weer te maken met het feit dat het een actieve schakelaar was).

even voor de duidelijk : het is een dubbelpolige, 3 standen, actieve on-on-on schakelaar waarmee het mogelijk moet zijn om 5/12/7 Volt te schakelen

• pienk
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
De standen op deze schakelaar

stand 1:
A -> B
D -> E
stand 2:
A -> B
E -> F
stand 3:
B -> C
E ->F

Voor de onderstaande oplossingen word de fan steeds op B(-) en E(+) aangesloten.

1: Als je op A en C de 0V draad aan sluit, op D 12V en op F 5V. Zal de fan in stand 1 op 12V draaien en in stand 2 en 3 op 5V.
2: Als je D en F omwisseld heb je in stand 1 en 2 12V en in stand 3 5 V.
3: Al je op A en F 0V aansluit, op D 12 V en op C 5V. Zal de fan in stand 1 op 12 V draaien, in stand 2 op 7V en in stand 3 stil staan omdat de polariteit dan verkeerd om is.

Ik heb hier even over nagedacht maar volgens mij is het niet mogelijk om deze schakelaar voor een 5V/7V12V schakeling te gebruiken.

energy powers future motion

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm, deze problemen waren idd bekent...

Heb er best ff over nagedacht maar als ik het nu eens zo doe.....
A = 12
B = F+
C = 5
D = 5
E = F-
F = GND

Dan krijg ik toch de volgende tabel

______|___F+|___F-|___Spanning
stand 1|___12|____5|____7_|
stand 2|___12|____0|____12|
stand 3|____5|____0|____5_|

Bedankt trouwens voor de moeite.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik kan me vergissen, maar is het gewoon een schakelaar die 1 pin met 3 andere pinnen kan schakelen? Dus 2 van de 6 pinnen is niet in gebruik. (pin 0 kan dus met pin 1/2/3 verbonden worden, pin 4 en 5 zijn niet in gebruik)

Als het zo'n soort schakelaar is is het niet mogelijk om hier een 12/7/5 volt bron van te maken, daar zou je namelijk een dubbele schakelaar voor nodig hebben.
Wat je wel kunt doen is de om 12/5/7 volt te krijgen is werken met een extra weerstand. De 12 en 5 volt lijn sluit je dan direct aan, en om 7 volt te krijgen gebruik je een weestand ( te berekenen aan de hand van de stroom die de fan nodig heeft)

dan krijg je zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
12 volt ----------o
           R1       \
12 volt --|==|----o  o----- + fan

5 volt -----------o

ground -------------------- - fan

R1 is de weestand om de fan op 7 volt te laten draaien :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Bummer :r , als je het zo uitlegt begrijp ik inderdaad wel het rechter deel van dat papiertje, maar dan komen die drie aangegeven standen aan de linkerkant (van dat papiertje) toch niet meer overeen ??

en wat is er dan actief aan dit ding, wat ze me vertelde in de winkel ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 00:49 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:48:
Bummer :r , als je het zo uitlegt begrijp ik inderdaad wel het rechter deel van dat papiertje, maar dan komen die drie aangegeven standen aan de linkerkant (van dat papiertje) toch niet meer overeen ??

en wat is er dan actief aan dit ding, wat ze me vertelde in de winkel ?
Bummer :?

Wat er met dat actief bedoelt word weet ik ook niet, en het tekeningetje snap ik ook niet helemaal :?

Aangezien dat soort schakelaars niet duur zijn (euro ofzo) zou je bij de plaatselijke elektroboer ook een nieuwe schakelaar kunnen halen, en dan eentje die 2 apparte contacten kan wisselen met 3 andere pinnen (een dubbele uitvoering van die ik in mijn vorige post noemde dus)
Dan kun je wel heel simpel tussen 5/7 en 12 volt schakelen :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik hang er morgen wel een multimeter aan, want ik hoop toch dat het iets anders is, die dingen waren 5 euro 8)7. beetje duur als het echt supersimpele troep is...

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 01:09

Spruit_elf

Intentionally left blank

volgens mij hebben zowel ernst als pienk gelijk,
pienk heeft gelijk als hij zegt dat

stand 1:
A -> B
D -> E
stand 2:
A -> B
E -> F
stand 3:
B -> C
E ->F
maar als je op de tekening kijkt dan zie je dat C en E standaard al verbonden zijn en dat het resultaat dus ongeveer is wat ernst zegt

op b sluit je de inkomende lijn aan en op A uitgaande 3 op D uitgaande 2 en op F uitgaande 1

... al kan ik dat neit echt kloppend krijgen, lijkt het me wel het logischt als ik de tekening bekijk 8)7
edit het klopt wel, je moet de rij plaatjes aan de linkerkant(die drie) omdraaien

dus de standen zijn
stand 1{
B=C
E=F
resultaat
B=C=E=F
}
stand 2{
B=C
E=D
resultaat
B=C=E=D
}
stand3{
B=A
E=D
resultaat
B=A (E=D)
}

B is je inkomende
Fis stand 1
D is stand 2
A is stand 3
dan moet je alleen nog ff uitzoeken welke van de 2 middelste B is

Edit: je kan als bovenstaande waar is de schakelaar volgens mij neit gebruiken, maar ik twijfel weer aan het bovenstaande omdat i het vreemd vind dat een schakelaar met 3 standen 6 pootjes heeft(lijkt mij overbodig)

[ Voor 49% gewijzigd door Spruit_elf op 29-12-2004 14:31 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb hem doorgemeten.....

Stand 1 :
A=>B
D=>E
Stand 2:
C=>B
D=>E
Stand 3:
C=>B
F=>E

dit is dus eigenlijk wat pienk zei.. _/-\o_
pienk schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 19:01:

stand 1:
A -> B
D -> E
stand 2:
A -> B
E -> F
stand 3:
B -> C
E ->F
die doorverbinding op dat papiertje moet je misschien maken als je hem actief wil gebruiken :? :?

Maar als die standen zijn zoals boven omschreven is het toch mogelijk om de schakeling te maken :) :> ;)
Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 00:09:

Heb er best ff over nagedacht maar als ik het nu eens zo doe.....
A = 12
B = F+
C = 5
D = 5
E = F-
F = GND

Dan krijg ik toch de volgende tabel

______|___F+|___F-|___Spanning
stand 1|___12|____5|____7_|
stand 2|___12|____0|____12|
stand 3|____5|____0|____5_|

Bedankt trouwens voor de moeite.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_