[Cooling] Stille Athlon 64 pc mogelijk met 120mm fans+duct?

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een ietwat verkorte versie omdat mijn PC spontaan ging rebooten tijdens mijn laatste spellcheck van deze post. :( :(

Op dit moment ben ik mij een beetje aan het orienteren op het kopen van een nieuwe PC. Deze moet snel zijn (er moet goed mee gegamed, e.d. kunnen worden), maar vooral zo stil mogelijk zijn.

Hierover heb ik een aantal vragen met betrekking tot de koeling. Zelf heb ik inmiddels ook al veel uitgezocht op GoT, T.net, Google, SilentPCReview en stukjes op vele andere sites.

De specificaties: (Omdat dit voor de koeling toch van belang zal zijn.)
  • Kast: Antec Sonata, met 380 Watt voeding (voeding kan de temperatuur van twee externe fans en de voedingfan regelen ahv de temperatuur)
  • Harde schijven: 2x Maxtor 200GB 7200 (6B200M0)
  • Case fans: standaard 120mm Antec casefan + Papst 4412F/2GL 120mm casefan (voor deze fans zitten stoffilters)
  • Moederbord: Asus K8N-SLI (Is idd nog niet verkrijgbaar, maar ik kan nog wel ff wachten :P Kan ook ander bordje worden, maar deze lijkt goedkoop. Wordt wel nForce 4 SLI-bordje @socket 939.)
  • CPU: Athlon 64 3000+ socket 939
  • Videokaart(en): fanless nVidia Geforce 6600GT of mogelijk 6800GT, bijvoorbeeld GV-NX66T128VP met in de toekomst nog 1 ernaast in SLI-opstelling
  • Fanduct: Sunbeam Overlclockerskit
  • Pasief Zalman northbrigde koeler (heatsink), indien de standaardfan niet passief is en teveel herrie maakt
  • De PC gaat niet echt overgeklokt worden. Hooguit het geheugen en de processor. Als dat kan is het mooi meegenomen, maar dit is zeker geen vereiste.
Omdat het zo stil mogelijk moet zijn heb ik het liefst zo weinig mogelijk koelers en de koelers die erin komen op een zo laag mogelijk toerental. Hierom heb ik het volgende bedacht. Een van de twee 120mm fans wil ik graag als CPU-fan gebruiken mbv een airduct en een goede heatsink (standaard AMD boxed koelblok voldoende?). Hierbij wordt een (de Antec) 120mm als frontintake fan gebruikt om koele lucht het systeem in te krijgen. De 120mm Papst fan achterin wordt als CPU-fan gebruikt. Deze komt achterin de kast te hangen, en wordt door middel van de airduct verbonden met de proc en heatsink. Hiermee kom ik op de volgende grafische weergave uit.

Schematische weergave van de pc-inhoud:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beesting/silentpc.png

Volgens mij komt er op deze manier wel koele lucht langs alle warmtebronnen. Dit heb ik hieronder in een nieuw schema weergegeven. Hierbij wil ik wel zeggen dat dit niet veel meer dan een 'educated guess' is en de luchtstromen dus best heel anders kunnen gaan lopen. Misschien dat iemand hier meer over weet. (De rood/witte 'dartborden' zijn de punten waar zich volgens mij zo ongeveer de grootste warmtebronnen bevinden.)

Schematische weergave van de pc-inhoud inclusief luchtstromen en warmtebronnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beesting/silentpc2.png
Het lichtblauwe stuk is een mislukte poging van de grafische weergave van de fanduct in Visio. :P

Hiermee kom ik voor het complete systeem dus uit op een totaal van slechts 3 fans:
  • 120mm Antec casefan voor intake van koele lucht aan de voorzijde;
  • 120mm Papst casefan als CPU-fan mbv airduct (en intake);
  • 80mm Voedingsfan als outtake van de warme lucht (er kan ook lucht uit door de vele gaatjes in de kast).

Nu zit ik dus met de volgende vragen, waarop ik hoop dat jullie mij misschien een aantal antwoorden kunnen geven:
  1. Gaat een dergelijke setup (koel)problemen opleveren?
  2. Kan de CPU op een dergelijke manier gekoeld worden? (Zonder directe koeler op de heatsink?)
  3. Moet de 120mm CPU-koeler nu juist koele lucht naar binnen zuigen of de warme lucht naar buiten blazen? (Bij koele lucht aanzuigen ontstaat er overdruk wat er volgens mij icm met de stoffilters voor de koelers voor zorgt dat er weinig stof in het systeem komt, en er daarnaast ook koele lucht langs de cpu heatsink bij de andere componenten komt. Maar dit kan ik mishebben.)
  4. Weet iemand toevallig of de GV-NX66T128VP ergens in Nederland te koop is? (Kan alleen maar buitenlandse winkel vinden.) Of eventueel een andere fanless Geforce 6600GT of 6800GT PCI-Express videokaart met SLI?
  5. Is het standaard AMD Boxed koelblok met deze setup (indien uberhaupt haalbaar) voldoende om het geheel koel te houden? Zo nee, welke is dan aan te bevelen? (Zal zelf ook verder zoeken.)
Andere tips, of op- en aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97311

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zag dat je lpaatje niet klopte, vandaar. Ik heb ook de Antec fan en de Papst 4412 F/2GL (de Antec maakt nog best wel lawaai, ook al is ie temp gestuurd), en zoals jij het hebt staan klopt het niet. De fan bij de harde schijven zit niet rechts, maar links van de schijven, dus meer richting het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Is de lucht die van de voorste casefan komt niet al warm voordat deze bij de processor komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54

snooze

kinda busy atm.

misschien dat een standaard 6600gt of 6800 gt met een arctic nv silencer een idee is aangezien deze warme lucht direct uit de kast blaast en je toch flink wat meer intake als outtake hebt (je houdt denk ik nog steeds wat overdruk en ze maken niet zoveel geluid) en als cpu koeler zou ik een koeler met minimaal een 80 mm fan pakken misschien zelfs een 92 (120 gaat denk ik niet werken in deze kast ik hebt gemerkt dat hij vrij krap is) puur voor het geluid

shadow15 heeft idd gelijk maar maakt niet zo heel veel uit

[ Voor 7% gewijzigd door snooze op 27-12-2004 23:03 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb dezelfde kast en dezelfde voeding.

als je hem echt stil wilt hebben kun je de standaard 12cm fans er beter uit halen en allemaal vervangen door die papst fans, dit heb ik ook gedaan. En die laat je op 7 volt draaien ( min aan de +5v en plus aan de 12v is 7 volt). Als je dan fans neemt met de grote molexxen er op kun je met een tangetje heel makkelijk de pinnen omhangen. (PS, verloopkant wel even dichtlijmen cq kitten om te voorkomen dat je je andere apparatuur er op aansluit.

Daarnaast, neem niet die maxtor disks, die zijn niet zo stil.

Ik heb zelf 2x Western Digital (WD2000JB) en die zijn een stuk stiller vergeleken met de maxtors, en tevens koeler.

En nog iets, sluit die blauwe leds aan de voorkant van de kast maar niet aan als je er ook bij wilt slapen. Als dit leds aan staan heb je geen TL verlichting meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52

Thandor

SilverStreak

Hulde aan informatie startpost _/-\o_

2 passieve GeForce 6600GT´s zullen er warm worden, met name omdat ze onderelkaar zitten. Misschien moet je dan toch weer meer koeling hebben.
Ook haalt een AMD Athlon 64 3000+ niet het maximale uit een SLI opstelling.
Natuurlijk kun je deze CPU later nog upgraden of opvoeren, maar wederom brengt dat weer meer warmte met zich mee.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109788

als je je VGA niet passive kunt krijgen in NL, absoluut voor de Zalman VF700 gaan

Voor de koeling zou ik kiezen voor de Zalman CNPS7700-AlCu of de Cu: beide met 12cm fan en dat scheelt *veel* in je geluidsproductie.

Voor de rest: zorg voor een goede flow van voor naar achter in je kast - dus laat die fan bij je duct vooral wegzuigen. Veel succes - een stil systeem is zo veel prettiger (zie ook specs in sig) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Anoniem: 109788 schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:24:
als je je VGA niet passive kunt krijgen in NL, absoluut voor de Zalman VF700 gaan

Voor de koeling zou ik kiezen voor de Zalman CNPS7700-AlCu of de Cu: beide met 12cm fan en dat scheelt *veel* in je geluidsproductie.

Voor de rest: zorg voor een goede flow van voor naar achter in je kast - dus laat die fan bij je duct vooral wegzuigen. Veel succes - een stil systeem is zo veel prettiger (zie ook specs in sig) ;)
http://www.neoseeker.com/...are/Reviews/cnps7700alcu/

Lees deze ook even, voordat je al te enthousiast overgaat tot aankoop......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
punica schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:34:

Als je het over de warmte hebt, dan maakt het niks uit. De topicstarter neem een amd athlon 64 3000. met cool & quiet dus. Denk dat deze cooler op silent mode ongeveer zelfde geluid maakt als een normale 120 mm fan?
Verder zou ik je graka niet passief doen. Als je zulke snelle kaarten neemt lopen de temperaturen hoog op. Ik heb ook wel een aardige airflow en mijn 6800le vind het niet leuk als ik de koeler uitzet en ga gamen. :) heb ook de nieuwe zalman besteld voor vga. Van wat ik gehoord heb is hij in silent mode amper te horen, maar koelt hij toch nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111783

offtopic:
Neem registered geheugen, AMD 64 FX proof!

Waterkoeling is the way to go! De rest is geldverspilling.
Ander neem je gewoon de standaard koeler, krijg je 2 jaar extra garantie, en die koelt toch wel zat want amd64 wordt helemaal niet heet. Icm CeQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:51

Epsilon

Anoniem: 111783 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 08:25:
offtopic:

Ander neem je gewoon de standaard koeler, krijg je 2 jaar extra garantie, en die koelt toch wel zat want amd64 wordt helemaal niet heet. Icm CeQ.
De nieuwe FX cpu's hebben helemaal geen registered geheugen meer nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

punica schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:34:
[...]

Da's een Pentium IV? Bovendien is de primaire vraag van de TS voor stilte, niet voor super-overclockperformance - en dan denk ik dat de 7700 een prima keus is.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 109788 op 28-12-2004 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een stil systeem wilt, is de antec een redelijke keuze. Wil je een koel systeem, dan denk ik niet dat dat je eerste keuze mag zijn - mijn Lian-Li kast (weliswaar met bijkomende 92mm-intake-fan ter hoogte van graka en 120mm-outtake met fanduct) is een stuk koeler dan de Antec Sonata (ik heb onlangs zo'n systeem gebouwd, met zelfde cpu en mobo als mijn systeem). Als je een passieve graka gaat inbouwen (en dan zeker een 6600, die mij toch niet van de koelste lijkt), dan heb je een goeie airflow nodig - de Antec Sonata biedt dat naar mijn ervaring niet of nauwelijks (tenzij je hem modt en een extra in- en outtake fan inbouwt). Mijn 9700 Pro in mijn Lian-Li PC-60 met passieve Zalman ZM80D-HP wordt (werd :) ) enorm warm, en de airflow was nochtans niet slecht (2x 80 mm intake, voeding met 92mm-fan binnenin, 2x 80 mm outtake).

Een goede (geen goedkope) stap in de richting van cool & quiet :) is een Thermalright XP-120 heatsink icm een 120mm-fan (pabst, of een regelbare enermax, die zijn best handig). Daarmee heb je een high-end (en stille) cpu-koeler. Daarnaast zou ik een gewone kast kopen met veel ventilatiemogelijkheden, van goeie kwaliteit (hoe meer er los zit, hoe meer er kan gaan trillen), zoals al eerder gezegd stille harde schijven (hoe minder hoe beter, want het geluid van 2 harde schijven is meestal wel meer dan van 1), en dan een rheobus, zodat je je fans wat lager kan zetten, tot ze (bijna) geluidloos draaien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Anoniem: 97311 schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:57:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik zag dat je lpaatje niet klopte, vandaar. Ik heb ook de Antec fan en de Papst 4412 F/2GL (de Antec maakt nog best wel lawaai, ook al is ie temp gestuurd), en zoals jij het hebt staan klopt het niet. De fan bij de harde schijven zit niet rechts, maar links van de schijven, dus meer richting het moederbord.
Bedankt, zal het bij mijn volgende tekenpoging aanpassen. :) (Had de meeste informatie uit een onduidelijk plaatje van Antec gehaald, ging er gewoonweg vanuit dat de koeler daar zou zitten, maar da's dus blijkbaar anders. Voor de directe flows zal het niet echt extreem veel uitmaken gok ik. (De lucht moet nog steeds langs dezelfde punten stromen.)
Thnx ook voor de opmerking over de Antec koeler, dat worden dan dus twee 120mm Papst fans en geen Antec koeler. :)
Tyranium schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:58:
Is de lucht die van de voorste casefan komt niet al warm voordat deze bij de processor komt?
Gok dat de lucht inderdaad wel enigszins verwarmd zal zijn door de harde schijven, maar dat de lucht toch koeler zal zijn dan de 40 tot 60 graden (gok ik) die de processor zal worden. Daarom zal de lucht effectief gezien nog steeds koelen (alleen niet optimaal natuurlijk). Mocht ik het mis hebben, dan hoor ik dat natuurlijk nog graag. :)
snooze schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:02:
misschien dat een standaard 6600gt of 6800 gt met een arctic nv silencer een idee is aangezien deze warme lucht direct uit de kast blaast en je toch flink wat meer intake als outtake hebt (je houdt denk ik nog steeds wat overdruk en ze maken niet zoveel geluid) en als cpu koeler zou ik een koeler met minimaal een 80 mm fan pakken misschien zelfs een 92 (120 gaat denk ik niet werken in deze kast ik hebt gemerkt dat hij vrij krap is) puur voor het geluid

shadow15 heeft idd gelijk maar maakt niet zo heel veel uit
Dat zou ook nog een idee zijn, mits deze niet te veel herrie maken. De warmte maakt me eigenlijk niet zo veel uit (overklokken is ook geen vereiste). Het mag wat mij betreft zo warm worden dat alles in de zomer met 30 graden kamertemperatuur nog steeds stabiel blijft tijdens een potje UT2K4 oid. 8) Dat is voldoende. Gegeven die randvoorwaarde moet alles zo stil mogelijk worden (in elk geval tijdens idle-mode), dat is het belangrijkste doel. (Ben nu mijn Acer TM800 laptop gewend, die echt is echt compleet stil tijdens normaal gebruik.) Sorry als dit onduidelijk was.
Fairy schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:05:
Ik heb dezelfde kast en dezelfde voeding.

als je hem echt stil wilt hebben kun je de standaard 12cm fans er beter uit halen en allemaal vervangen door die papst fans, dit heb ik ook gedaan. En die laat je op 7 volt draaien ( min aan de +5v en plus aan de 12v is 7 volt). Als je dan fans neemt met de grote molexxen er op kun je met een tangetje heel makkelijk de pinnen omhangen. (PS, verloopkant wel even dichtlijmen cq kitten om te voorkomen dat je je andere apparatuur er op aansluit.

Daarnaast, neem niet die maxtor disks, die zijn niet zo stil.

Ik heb zelf 2x Western Digital (WD2000JB) en die zijn een stuk stiller vergeleken met de maxtors, en tevens koeler.

En nog iets, sluit die blauwe leds aan de voorkant van de kast maar niet aan als je er ook bij wilt slapen. Als dit leds aan staan heb je geen TL verlichting meer nodig :)
Zal inderdaad maar een extra Papst kopen ter vervanging van de Antec-fan. Lijkt me een goed plan gezien jullie reacties. :)

Denk dat ik ze dan eerst eens op de FAN-only uitgangen van de voeding probeer, als het dan nog te luid is is het inderdaad een goede tip om ze om te zetten naar 7V.

Ook dank voor de opmerking over de Maxtors. Dacht dat het tegenwoordig wel aardig dicht bij elkaar lag qua geluid, snelheid & hitte. Maar dit is dus blijkbaar niet zo? Zal er in ieder geval nog even goed naar kijken tegen de tijd dat ik mijn systeempje ga aanschaffen.
Thandor schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:18:
Hulde aan informatie startpost _/-\o_

2 passieve GeForce 6600GT´s zullen er warm worden, met name omdat ze onderelkaar zitten. Misschien moet je dan toch weer meer koeling hebben.
Ook haalt een AMD Athlon 64 3000+ niet het maximale uit een SLI opstelling.
Natuurlijk kun je deze CPU later nog upgraden of opvoeren, maar wederom brengt dat weer meer warmte met zich mee.
Hehe, thnx! :D

Mja, eigenlijk hoop ik een beetje dat iemand hier die fanless Geforce 6600GT's heeft geprobeerd, en dus weet hoe warm die beestjes worden. Het kan trouwens zijn dat het tegen de tijd dat het echt te langzaam begint te worden het beter is om een compleet nieuwe videokaart te kopen ipv SLI te gebruiken. Maar wil in ieder geval graag de optie openhouden. :)
Ik begrijp ook dat het inderdaad uitmaakt hoe dicht ze naast elkaar zitten. Ik meende eigenlijk altijd dat ze in twee opeenvolgende slots zouden komen, maar als ik het moederbordplaatje bekijk zitten er tussen de twee 16x sloten nog twee 1x sloten. Dat houdt dus in dat het geheel 4 sloten ipv 2 inneemt, wat wel bevorderlijk zal zijn voor de koeling. Of dat echt voldoende is weet ik natuurlijk niet. Dus ben ook een beetje op zoek naar ervaringen, dus mocht iemand meer weten, be my guest en post het hier! ;)

Bedankt voor de tip van Zalman. Zal nog checken of ik beter voor de Zalman of voor de hierboven genoemde Artic Silencer kan gaan.

Is jouw (enigszins vergelijkbare, maar zelfs overgeklokte) systeempje echt compleet stil, of heb kun je iets noemen waarmee het vergelijkbaar is? (In ieder geval mooi dat het wel mogelijk is die Athlon mooi stil te krijgen. :))
metal14 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 02:00:
[...]

Als je het over de warmte hebt, dan maakt het niks uit. De topicstarter neem een amd athlon 64 3000. met cool & quiet dus. Denk dat deze cooler op silent mode ongeveer zelfde geluid maakt als een normale 120 mm fan?
Verder zou ik je graka niet passief doen. Als je zulke snelle kaarten neemt lopen de temperaturen hoog op. Ik heb ook wel een aardige airflow en mijn 6800le vind het niet leuk als ik de koeler uitzet en ga gamen. :) heb ook de nieuwe zalman besteld voor vga. Van wat ik gehoord heb is hij in silent mode amper te horen, maar koelt hij toch nog goed.
Punica, dank voor de review. Alleen ik denk ook dat het met de Athlon veel meer mee zal vallen dan met een Prescott (inmiddels zit Intel duidelijk aan de warme kant en AMD niet meer). Desondanks heb ik eigenlijk het liefst die complete koeler niet nodig. Mijn bedoeling is namelijk om alleen een heatsink op de CPU te zetten en GEEN CPU-KOELER. (Ff vet zodat anderen het ook zien bij het vluchtig doorlezen. ;)) Op de heatsink komt een fanduct (buis) en pas DAAROP komt de 120mm koeler. Mits dit kan uiteraard, waarbij ik nog steeds hoop dat iemand mij kan vertellen of dit mogelijk is?
In zo'n setup lijkt een normaal goed koelblok mij beter dan een Zalman, omdat de fan ook anders gepositioneerd wordt.

Ik ben er helaas dus ook nog niet echt uit of een fanless videokaart beter is, of juist een met goed stille (bijv. Zalman) fan. Op de fanless kaart zit overigens wel een aardig koelblok hoor; zie plaatje hieronder. Mocht fanless mogelijk zijn (dus geen artifacts of stabiliteitsproblemen oid tijdens een potje UT2K4 in een kamer van 30 graden), dan ga ik het liefst toch voor fanless.
Afbeeldingslocatie: http://tw.giga-byte.com/VGA/FileList/ProductImage/photo_nx66t128vp_big.jpg
Anoniem: 111783 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 08:25:
offtopic:

Het is een gewone Athlon 64, geen fx. ;) Registered geheugen is gebaseerd wat ik gelezen heb onnodig duur en alleen maar interessant voor servers. Als er ergens tijdens het gamen of surfen of typen van een document een kans is van 1 op 1000000 dat er een bitflip optreedt, then so be it. Daar nog 100 euro extra aan uitgeven hoeft om mij niet. (Baal idd als mijn PC crasht, maar het afgelopen jaar heb ik hooguit 10 crashes op mijn eigen pc meegemaakt terwijl ie toch vrij intensief gebruikt wordt. En dat zijn dan vooral Word of mijn Intel Wlan-adapter die aan het ouwehoeren zijn.)

En ja, je hebt gelijk dat een gewone koeler voldoende koelt. Probleem is dat ie voor mij echt te veel herrie maakt. Het gaat mij echt om een zo stil mogelijk systeem, dat desondanks toch voldoende snel is. Met de waterkoeling heb je wel compleet gelijk, dat zou ik eigenlijk moeten doen. Desondanks heb ik toch iets tegen water binnen mijn pc, misschien dat dat een drempel is waar ik mij bij een volgende aanschaf nog eens overheen zet. ;)
Anoniem: 109788 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 09:34:
[...]

Da's een Pentium IV? Bovendien is de primaire vraag van de TS voor stilte, niet voor super-overclockperformance - en dan denk ik dat de 7700 een prima keus is.
Mja, idd! :) Tenzij mijn oplossing (zonder echte CPU-koeler toch mogelijk blijkt te zijn. :*)
Borromini schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 09:55:
Als je een stil systeem wilt, is de antec een redelijke keuze. Wil je een koel systeem, dan denk ik niet dat dat je eerste keuze mag zijn - mijn Lian-Li kast (weliswaar met bijkomende 92mm-intake-fan ter hoogte van graka en 120mm-outtake met fanduct) is een stuk koeler dan de Antec Sonata (ik heb onlangs zo'n systeem gebouwd, met zelfde cpu en mobo als mijn systeem). Als je een passieve graka gaat inbouwen (en dan zeker een 6600, die mij toch niet van de koelste lijkt), dan heb je een goeie airflow nodig - de Antec Sonata biedt dat naar mijn ervaring niet of nauwelijks (tenzij je hem modt en een extra in- en outtake fan inbouwt). Mijn 9700 Pro in mijn Lian-Li PC-60 met passieve Zalman ZM80D-HP wordt (werd :) ) enorm warm, en de airflow was nochtans niet slecht (2x 80 mm intake, voeding met 92mm-fan binnenin, 2x 80 mm outtake).

Een goede (geen goedkope) stap in de richting van cool & quiet :) is een Thermalright XP-120 heatsink icm een 120mm-fan (pabst, of een regelbare enermax, die zijn best handig). Daarmee heb je een high-end (en stille) cpu-koeler. Daarnaast zou ik een gewone kast kopen met veel ventilatiemogelijkheden, van goeie kwaliteit (hoe meer er los zit, hoe meer er kan gaan trillen), zoals al eerder gezegd stille harde schijven (hoe minder hoe beter, want het geluid van 2 harde schijven is meestal wel meer dan van 1), en dan een rheobus, zodat je je fans wat lager kan zetten, tot ze (bijna) geluidloos draaien.
Stilte is inderdaad het belangrijkste voor mij. Het mag zo warm worden als het wil, zolang het zelfs in de zomer maar blijft werken! :)
Uit wat ik gelezen heb lijkt de Antec juist een best goede airflow te hebben. (Of dat is althans mogelijk. Als ik naar mijn zelfgefabriceerde plaatje (zie startpost) kijk lijkt het ook wel mogelijk. Maar het is dus best lastig een goede airflow in een Sonata te krijgen?
Er komt dus sowieso een 'extra' (nou ja, ter vervanging van de CPU-fan) 120mm fan in. Deze zal of extra koude lucht aanvoeren, of gelijk alle hitte van de CPU wegtrekken. Gezien de vele posts over de pasieve grafische kaarten moet ik trouwens inderdaad misschien toch maar een actieve proberen (of hem omruilen mocht het niet werken, alleen dan moet ik hem wel in Nederland zien te vinden) maar dan met een Zalmannetje erop. Thermalright XP-120 koelblok (en dan met de externe fan-oplossing als dat mogelijk blijkt) zit ik ook sterk aan te denken naast de Zalman. Trouwens, weet je zeker dat dat een Sonata was? De kast biedt namelijk de mogelijkheid om je fans temperatuurgestuurd te regelen, waardoor je dus geen Rheobus oid nodig hebt. Ook zitten er standaard rubbertjes tussen de harde schijven. (Hier wil ik misschien nog iets met elastiek oid tussen doen om de trillingen nog meer tegen te gaan.)

In ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden. Ben alleen nog steeds nieuwsgierig of mijn externe CPU-fan oplossing mogelijk is. Zal het in een derde post nog duidelijk proberen te maken (voor de mods: nee, niet in deze, want deze is al zo groot en anders zal iedereen eroverheen lezen. Zou ik ook doen. :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Man man, sommige mensen geven te weinig info en commentaar bij een vraag.

Jij bent precies het tegenovergestelde :o

Allemamaggies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als stilte zo belangrijk is zou ik NIET voor de Antec-voeding gaan maar voor óf een fanloze voeding van Yesico (bijv. FL-420ATX(T), 420W (Fanless, TMS)) óf een Nexus (NX-4000 - 400 Watt, *Ultra Silent*, 21,7 dBA idle, 26dbA average, PFC).

Voor de CPU Cooler is een Zalman (CNPS7000B-Cu Socket A/478/754/939/940) zeker geschikt terwijl voor de northbridge een Zalman (ZM-NB47J) voldoende zal zijn.

Een fanloze VGA-kaart is zeker aan te bevelen. De casefans zouden van Papst (4412 FGL, 1600 rpm, 120x120mm) kunnen zijn.

De harddisken van Maxtor bevallen mij prima (ik vind ze stiller dan de WD's die ik hiervoor had) en deze zou je kunnen ophangen met de Sharkoon Vibe Fixer 2 5.25 om vibraties tegen te gaan.

De binnenzijde van de kast zou je met speciale dempingsmatten kunnen bekleden echter, zelf wat kurkmatten kopen en op maat snijden voldoet minstens zo goed.

De onderkant van de poten van de kast voorzien van stevige rubber doppen en je hebt de stilst mogelijke (betaalbare) PC.

Vergeet ik nog een Rheobus-fan controller op te noemen om de fans handmatig mee te kunnen regelen en dat je de standaard fangrills van de kast direct moet verwijderen en vervangen door rondmetalen fangrills.

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 28-12-2004 17:49 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
beesting schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:23:
[...]

Stilte is inderdaad het belangrijkste voor mij. Het mag zo warm worden als het wil, zolang het zelfs in de zomer maar blijft werken! :)
Uit wat ik gelezen heb lijkt de Antec juist een best goede airflow te hebben. (Of dat is althans mogelijk. Als ik naar mijn zelfgefabriceerde plaatje (zie startpost) kijk lijkt het ook wel mogelijk. Maar het is dus best lastig een goede airflow in een Sonata te krijgen?
Er komt dus sowieso een 'extra' (nou ja, ter vervanging van de CPU-fan) 120mm fan in. Deze zal of extra koude lucht aanvoeren, of gelijk alle hitte van de CPU wegtrekken. Gezien de vele posts over de pasieve grafische kaarten moet ik trouwens inderdaad misschien toch maar een actieve proberen (of hem omruilen mocht het niet werken, alleen dan moet ik hem wel in Nederland zien te vinden) maar dan met een Zalmannetje erop. Thermalright XP-120 koelblok (en dan met de externe fan-oplossing als dat mogelijk blijkt) zit ik ook sterk aan te denken naast de Zalman. Trouwens, weet je zeker dat dat een Sonata was? De kast biedt namelijk de mogelijkheid om je fans temperatuurgestuurd te regelen, waardoor je dus geen Rheobus oid nodig hebt. Ook zitten er standaard rubbertjes tussen de harde schijven. (Hier wil ik misschien nog iets met elastiek oid tussen doen om de trillingen nog meer tegen te gaan.)

In ieder geval iedereen bedankt voor de antwoorden. Ben alleen nog steeds nieuwsgierig of mijn externe CPU-fan oplossing mogelijk is. Zal het in een derde post nog duidelijk proberen te maken (voor de mods: nee, niet in deze, want deze is al zo groot en anders zal iedereen eroverheen lezen. Zou ik ook doen. :))
Je spreekt jezelf tegen.
Om een zo stil mogelijk systeem te krijgen, is een zo goed mogelijke airflow nodig.
Meer warmte => meer koeling => meer herrie.
Dus je moet proberen alles zo goed mogelijk te koelen.
Als je bv een Zalmann blabla700ALCU koopt, scheelt dat idd maar 2 graden met de volledig koperen versie, maar door de minder goede warmtedoorgifte van Alu, moet je koeler wel harder werken om de GPU even koel te houden...
Dus:
Koop de kast met de allerbeste airflow, met de allerbeste fans (en heatsinks) (zo veel mogelijk cfm @ zo min mogelijk dB), en zo stil mogelijke HDD's.
Mochten die Maxtors inderdaad niet zo stil zijn, en je kunt wel wat peformence missen, dan moet je zeker Samsungs nemen.
Voor de CPU het eerder genoemde Thermalright blabla120 blokje icm een goede papst fan, en voor je GPU een zalman VF700-Cu
succes :) .

edit:

N.B.
-Ik raad je een actieve GPU cooler aan omdat ik denk dat passief koelen nauwelijks haalbaar is
-Voor je HDD's kan je het beste een Silenmaxx gevalletje nemen, alleen kost dat je wel 2x40 euro. Hier te vinden: reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

[ Voor 10% gewijzigd door ernst op 28-12-2004 18:54 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Misschien overbodig, maar ik kan je de coolermaster Hyper 6 ook ten zeerste aanbevelen. Je kunt hier 2 80MM fans op kwijt (push/pull) en zo een prima koeling realiseren zonder je trommelvliezen te tergen. Houdt een 3500+ onhoorbaar op 45 graden full stress :)

Ik weet niet hoe de socket op het moederbord zit maar je zou zelfs die 120mm achter in je kast kunnen ducten naar de heatsink.

Afbeeldingslocatie: http://www4.tomshardware.com/business/20040309/images/hyper6.jpg

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126247

watercooling??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Bedankt voor de tip van Zalman. Zal nog checken of ik beter voor de Zalman of voor de hierboven genoemde Artic Silencer kan gaan.
Passief VGA is ook wel tricky: de nieuwste GPUs worden gewoon goed warm, dus ik ben bang dat je niet met een passive-only oplossing weg komt. Dat je de Zalman moet nemen staat in de
oorspronkelijk gelinkte t.net review ;) Overigens zijn er wel geruchten over een terugroepactie van de VF700 series, dus houd dat draadje ook even in de gaten :)
Is jouw (enigszins vergelijkbare, maar zelfs overgeklokte) systeempje echt compleet stil, of heb kun je iets noemen waarmee het vergelijkbaar is? (In ieder geval mooi dat het wel mogelijk is die Athlon mooi stil te krijgen. :))
Ik krijg regelmatig mensen over de vloer die zich afvragen of het systeem wel aanstaat :) Muziek op buitengewoon gematigd niveau is ruim voldoende om alle geluid te overstemmen, een normaal gesprek ook.
Ik zou het niet aandurven met een heatsink-only gekoelde CPU (ook niet met duct)- maar als je voor een Zalman 7700 of een Thermalright 120 met een goede (Papst oid) 120mm fan gaat, ga je dat qua geluid prima trekken. Otoh: one way to find out ;)

Silenthardware.de heeft overigens een gigatest van koelers gedaan, misschien dat je daar ook nog wat info uit kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze

snooze

kinda busy atm.

de enige manier om erachter te komen of je het zonder fan kan doe is denk ik.
door bv zo'n thermalright te pakken daar wel een fan opzetten (al dan niet tijdelijk) maar deze met een shakelaar te bedienen (we zijn toch tweakers of niet dan) dan start je gewoon op met de fan draaiend en je start een progje als mbm en dan prime95 ofzoiets om te stressen je zorgt dat je de temp in de gaten houde en je zet de fan na enige tijd uit mocht de temp te hoog worden weet je dat
het niet gaat en probeer je het op 5 a 7 volt waarop een beetje goede fan ook niet hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03 13:40
Dr.Q schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:05:
Misschien overbodig, maar ik kan je de coolermaster Hyper 6 ook ten zeerste aanbevelen. Je kunt hier 2 80MM fans op kwijt (push/pull) en zo een prima koeling realiseren zonder je trommelvliezen te tergen. Houdt een 3500+ onhoorbaar op 45 graden full stress :)

Ik weet niet hoe de socket op het moederbord zit maar je zou zelfs die 120mm achter in je kast kunnen ducten naar de heatsink.

[afbeelding]
offtopic:
edit.. onze vrienden van ome tom houden niet van deeplinks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Wat heeft iedereen toch met zalman. Kom op, die vinnen kunnen never nooit de warmte goed geleiden naar de puntjes (juist waar het oppervlak zit). Koper is geen supergeleider. Zelf een heatpipe heeft een temperatuurs verschil, laat staan vinnen van nog geen 1mm dik oid.

Ga voor thermalright als CPU koeler (XP-120 omdat die een 120mm fan heeft).
Voor GPU kun je die zalman wel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Epsilon schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:07:
[...]

Wat heeft iedereen toch met zalman. Kom op, die vinnen kunnen never nooit de warmte goed geleiden naar de puntjes (juist waar het oppervlak zit). Koper is geen supergeleider. Zelf een heatpipe heeft een temperatuurs verschil, laat staan vinnen van nog geen 1mm dik oid.

Ga voor thermalright als CPU koeler (XP-120 omdat die een 120mm fan heeft).
Voor GPU kun je die zalman wel nemen.
Nouja, Thermalright heeft sowieso de prijs tegen... 56 euro voor het blok.. en nog eens 20 euro voor een fan (eventueel)... duur coolertje!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snooze

snooze

kinda busy atm.

en toch zit er kwa performance niet zo gek veel verschil en de zalmans zijn gewoon goedkoper en beter te verkrijgen en heeft er een fan + fancontroller bij

edit: te laat

[ Voor 6% gewijzigd door snooze op 29-12-2004 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

[...]
Trouwens, weet je zeker dat dat een Sonata was? De kast biedt namelijk de mogelijkheid om je fans temperatuurgestuurd te regelen, waardoor je dus geen Rheobus oid nodig hebt. Ook zitten er standaard rubbertjes tussen de harde schijven. (Hier wil ik misschien nog iets met elastiek oid tussen doen om de trillingen nog meer tegen te gaan.)

Was een Sonata hoor, zeer zeker. Ik heb er alleen geen rheobus ingezet (dat heb ik bij mijn Lian-Li gedaan, de Sonata van mijn broer is redelijk stil, al heb ik ook maar de stock Antec-fan vlug vervangen door een ander model. Ik heb er wel een Zalman fanmate tussen gezet omdat die fan op volledige snelheid nog altijd hoorbaar was (icm met stille Thermalright SP-97 heatsink voor proc :9~ )

Standaardfans blazen trouwens meestal lucht over het koellichaam en de proc, ipv die weg te zuigen (misschien dat dat bij koelers met fanducts, of bij koelers die de lucht direct naar buiten afvoeren, anders is). Dan is het geen goed idee denk ik om een fanduct te maken die lucht uit de kast, over de proc, aanzuigt en zo naar buiten blaast - je koelt je proc best met zo koel mogelijke lucht, dus koele lucht aanzuigen van buitenaf zou ik zeggen, als je een fanduct denkt te bouwen.

Wil je trouwens een fanduct zelf maken of er gewoon een kopen id winkel? Ik denk niet dat er zo'n pasklare oplossingen zijn (tenzij voor vga, zoals de arctic silencers). Anders zou je plastic buizen kunnen kopen (ken de diameters wel niet) en zo een 'leidinkje' aanleggen naar buiten toe (ben maar wat aan het brainstormen hoor).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Guardian Angel schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:41:
Als stilte zo belangrijk is zou ik NIET voor de Antec-voeding gaan maar voor óf een fanloze voeding van Yesico (bijv. FL-420ATX(T), 420W (Fanless, TMS)) óf een Nexus (NX-4000 - 400 Watt, *Ultra Silent*, 21,7 dBA idle, 26dbA average, PFC).

Een fanloze VGA-kaart is zeker aan te bevelen. De casefans zouden van Papst (4412 FGL, 1600 rpm, 120x120mm) kunnen zijn.

Vergeet ik nog een Rheobus-fan controller op te noemen om de fans handmatig mee te kunnen regelen en dat je de standaard fangrills van de kast direct moet verwijderen en vervangen door rondmetalen fangrills.
Fanloos is niet dé oplossing. Fans zorgen ook voor circulatie (niet alleen de casefans staan daarvoor in). Je kan je fans wel zo laag instellen dat ze toch nog voor airflow zorgen maar nauwelijks te horen zijn (met een rheobus dus :) ik ben hier duidelijk een enorme fan van). In die zin is ook een fanloze voeding geen optie, er zijn fluisterstille voedingen (ik heb een Zalman en een Enermax, Zalman is het stilst, maar ook die Enermax is erg goed, heeft regelbare fans), die zijn het beste alternatief - fanloze voedingen schijnen niet zo denderend te zijn, de warmte die ze genereren moet ergens naartoe (komt ook IN je systeem terecht).

Heb je voor de videokaart nog niet aan een arctic silencer gedacht? Dan heb je toch een groot deel van de warmte die niet in de kast zelf meer afgegeven wordt.

Zo wordt het geen goedkope affaire, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Laatst online: 06-05 13:34
Ik moet zeggen, ik heb zelf 2 thermalright blokken. Ben er zeer over te spreken. Maar in dit geval zou ik gewoon een zalman nemen op cpu en gpu + 2 papst(1 in 1 out). En dit alles lekker op een fancontroller in de voorkant. Dan alles omlaag schroeven en je kan zonder problemen slapen naast dat ding.
Met fanduct werken levert niet zo veel extra op. Die zou alleen echt nodig zijn, als je mega koele lucht voor je cpu koeling nodig hebt. De cpu wordt, zoals gezegd, toch niet erg warm.

Weltrusten

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Energizer schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:51:
Ik moet zeggen, ik heb zelf 2 thermalright blokken. Ben er zeer over te spreken. Maar in dit geval zou ik gewoon een zalman nemen op cpu en gpu + 2 papst(1 in 1 out). En dit alles lekker op een fancontroller in de voorkant. Dan alles omlaag schroeven en je kan zonder problemen slapen naast dat ding.
Met fanduct werken levert niet zo veel extra op. Die zou alleen echt nodig zijn, als je mega koele lucht voor je cpu koeling nodig hebt. De cpu wordt, zoals gezegd, toch niet erg warm.

Weltrusten
Grappig, dat is precies de oplossing waar ik naar loop te kijken.. Kost totaal ongeveel 100 euro (Zalman VGA + CPU koeling en 2x Papst 120mm) en dan nog een fancontroller. Ik vraag me alleen een beetje af wat de meerwaarde van een fancontroller is. Zo'n ding kost redelijk wat (rond de 30 euro).. en zal het de geluidsproductie zoveel verlagen?

Ph, en ik heb nog het probleem dat er niet veel fancontrollers in mijn kast passen.. Ik heb een Thermaltake Tsunami met deur.. knoppen op de controller zijn dus een probleem..

Weet nu trouwens wel wat Tsunami betekent dankzij die zeebeving

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Epsilon schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:07:
[...]
Wat heeft iedereen toch met zalman
't moet stil zijn ;) En Zalman is imo de beste prijs/prestatie voor een fatsoenlijk koelende stille oplossing.

offtopic:
Tsunami betekent letterlijk havengolf overigens (komt uit het Japans)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 109788 op 29-12-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 17:37
OMG, ik zou dit niet doen als ik jou was, op de manier die jij hebt getekend ga je dus overdruk krijgen, en een heattrap. De warme lucht kan alleen worden afgevoerd door de PSU fans die daardoor overuren moet maken (wat dus meer herrie oplevert). Niet alle warme lucht zal kunnen worden afgevoerd waardoor je kast, en dus ook je onderdelen, steeds meer zullen worden opgewarmd.
Ook een fanloze videokaart zal niet bevorderlijk zijn voor de temperatuur in de kast. Zeker niet met twee van die kaarten in SLI.

Als voorbeeld:
Ik had laatst een Ti4200 met een Zalman ZM-80A-HP (da's dus een heatpipe) in me tweede PC, heb die tijdelijk vervangen voor m'n 9800XT (omdat het mobo van de PC waar die in zat RMA was), en de temp daalde dus gelijk een stuk, kon het verschil zelfs voelen met me hand. En die kast had al een 120mm in, en twee keer 80mm uit, allemaal op 7V.

Ik zou idd zo'n 120mm Zalman CNPS7700-Cu op je CPU zetten als dat past in je kast, lekker op 7V, en die 120mm fan achterin als outtake gebruiken, ook op 7V. Dus ff een rheobus maken of kopen en daarop die fans aansluiten.
En dan een videokaart kopen met koelertje erop, en als je die toch te veel herrie vind maken een Artic Silencer erop zetten of een Zalman VF700-Cu. Op deze manier heb je dus wel een goede koeling en airflow, niet teveel herrie, en je verlengt de levensduur van je componenten, en zeker van je PSU.

Qua HD's: ik vond de Maxtor Diamond Max Plus 8 series pokkeherrie, de 9 series hoor je nog steeds, terwijl de Western Digital JB series idd still zijn. Weet dus niet of die nieuwe 10 series die jij wil wel zo stil zijn. Heb laatst nog een Hitachi 250GB gekocht en die hoor ik toch wel meer dan m'n oudere 120GB JB, maar minder dan de Maxtor 9 series.
Zo het is een lang verhaal geworden maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo B)

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 17:37
MrBarBarian schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:56:
Ik vraag me alleen een beetje af wat de meerwaarde van een fancontroller is. Zo'n ding kost redelijk wat (rond de 30 euro).. en zal het de geluidsproductie zoveel verlagen?
hehe moet je maar eens een 120mm Titan fan aansluiten zonder fancontroller, lijkt dan wel of de PC ieder moment kan opstijgen ;)
Maar op 7V hoor je 'm dan dus niet meer.

offtopic:
Ik kwam er gisteren dus ook achter wat Tsunami idd betekent...

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
MaTr1x schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:12:
[...]

hehe moet je maar eens een 120mm Titan fan aansluiten zonder fancontroller, lijkt dan wel of de PC ieder moment kan opstijgen ;)
Maar op 7V hoor je 'm dan dus niet meer.

offtopic:
Ik kwam er gisteren dus ook achter wat Tsunami idd betekent...
Ja, dat is dus precies het probleem dat ik nu heb.. De Tsunami is standaard uitgerust met 2 120mm fans van Thermaltake die een geluidsproductie hebben waar een Boeing 747 jaloers op zou zijn.. Het zou dus een afweging kunnen zijn om voor relatief goedkope fans te kiezen (die dus niet sil zijn, maar wel een flinke massa lucht kunnen verplaatsen) icm een fancontroller...

Naar mijn mening mag een PC nl best wat lawaai maken als je hem intensief gebruikt. Ik vind de herrie pas irritant als de pc staat te nietsen en ik bijv tv kijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
MrBarBarian schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:56:
[...]

Grappig, dat is precies de oplossing waar ik naar loop te kijken.. Kost totaal ongeveel 100 euro (Zalman VGA + CPU koeling en 2x Papst 120mm) en dan nog een fancontroller. Ik vraag me alleen een beetje af wat de meerwaarde van een fancontroller is. Zo'n ding kost redelijk wat (rond de 30 euro).. en zal het de geluidsproductie zoveel verlagen?

Ph, en ik heb nog het probleem dat er niet veel fancontrollers in mijn kast passen.. Ik heb een Thermaltake Tsunami met deur.. knoppen op de controller zijn dus een probleem..

Weet nu trouwens wel wat Tsunami betekent dankzij die zeebeving
Ik heb zelf ook zo´n vergelijkbare setup. Bij mij past wel alles achter mijn deurtje. Ik heb de Vantec Nexus. Deze wil wel een beetje geluidmaken zelf, vanwege de weerstandjes. Maar de geluidswinst die ik bij mijn fans haal is zeer aanzienlijk, dus zeke de moeite waard. Ik heb zelf een antec plusview 1000 amg gehad en nu de slk 2600 amb. Bij beide van deze kasten pastte mijn nexus controller precies. Bij jou Tsunami zit er echter een golf in je deur, als ik me niet vergis. Mocht je controller nu niet passen, zou je kunnen proberen om de fancontroller wat dieper in je bay te plaatsen. Bij de nexus gaat dat( was niet nodig), omdat je diemonteerd op de drive rails. Dus dan kan je m gewoon vastzetten in een wat dieper gelegen schroef gaatje.Hopelijk past ie dan wel in je Tsunami.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizzy op 29-12-2004 11:25 . Reden: detail vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

Vergeet niet die 2x200gig schijfjes. die gaan een takke herrie maken. koop hiervoor de HD silencer v2.0 deze heb ik ook om mijn Seagate200gig zitten en deze hoor je nu niet!

review reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest Het werkt echt!

ik denk dat die intake fan niet nodig is. scheelt weer geluid.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 71895 op 29-12-2004 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Grappig en handig om te weten is dat ik alle fans kan uitzetten.

Met alleen de CPU-Fan 80mm, 1 outtake 80 mm en 2 x 80mm + de 120 mm fan van de Nexus 3500 (allen in de laagste stand) haal ik betere resultaten dan met alle fans ingeschakeld en volop draaiend.

Het is dus belangrijker een goede airflow te hebben dan een zwik fans.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alien_Inside
  • Laatst online: 08-05 23:42

Alien_Inside

-geen-

ik ben net toevallig ook bezig dezelfde noiseblocker setup aan te schaffen (Zalman 7700 + 700Cu ,papst 120mm+80mm en Akasa 183l3b 120mm en deze dmv de zalman fanmate2 's laag te laten lopen)

Het moet dan echt stil zijn maar wel met een goede airflow door je box. Lijkt mij beter dan een passive systeem, krijg je nml totaal geen airflow.

MAAR: nu wou ik bestellen bij een webshop, heeft deze de GPU koeler 700Cu niet, en waarom
niet: De versies die nu in nederland ten ronde gaan zitten schroeven op die kunnen afbreken (that is: terwijl je grafische kaart aanstaat). Volgens mij is dat tevens de reden dat zalman denkt om een partij terug te laten halen. Zekerheidshalve zou ik daarom ff wachten met deze koeler, of voor de Arctic Silencer gaan (maar de zalman's beide in 1 compu is natuurlijk een brute 1.5kilo koper en dat is wel heel vet)

BTW: Akasa heeft een type fan die wel heel stil is, een goede luchtverplaatsing en een goede competitor voor de papst maar het mooiste: hij is mooi!: (niet zwart maar amber met UV gevoelige bestanddelen) Het is de Akasa AK-183-L2B 12x12cm --> Specs: Sound:18.0 dB(A)
Air flow: 44.8 CFM.
plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.techniz.co.uk/images/reviews/akasa/fan/f9.JPG

-geen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Heej mensen hier ff een nieuwtje voor degene die een zalman vf700 willen aanschaffen.

De schroefjes schijnen niet helemal goed te zijn. Helaas de link van een winkel en niet van een nieuws post erover http://www.atro.nl/. Check ook ff een topic op got hierover Zalman VF700 aktieve VGA koeling.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizzy op 29-12-2004 12:23 . Reden: topic op got gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 09:51

DyStiC

'Atta way, baby!

Alien_Inside schreef op woensdag 29 december 2004 @ 12:19:
Zekerheidshalve zou ik daarom ff wachten met deze koeler, of voor de Arctic Silencer gaan
Als je voor een stille oplossing wilt gaan zou ik zeker NIET voor de Arctic Silencer gaan, deze valt erg tegen qua geluidsproductie, momenteel hoor ik hem overal bovenuit, ik ga deze juist vervangen voor een VF700. Zie trouwens ook review hier op tweakers, minder geluid en betere koelprestaties, lijkt me dus duidelijk.

Verder zou ik wel voor een voeding gaan met een fan, aangezien deze toch ook wel een aardig steentje bij draagt aan het afvoeren van de hitte, daarbij zijn fanless PSU's erg duur en over het algemeen allemaal max 350w output. Een goeie stille PSU is bijvoorbeeld de Nexus NX-4090 (400w).

Dan nog een goeie intake (80mm bij de Sonata), zou ik gaan voor de Panaflo, misschien niet zo stil als de Past 8412NGL, maar iets luider maar wel stukke betere airflow. Aangezien dit de enige intake is zou ik er zeker één nemen met veel airflow.

Als extra outtake fan, zou ik gaan voor de stilste 120mm fan, aangezien deze naast de PSU fan zorgt voor outtake. De stilste 120mm fan is de Nexus Real Silent case fan.

Heb toevallig van de week erg veel reviews gelezen over stil spul aangezien ik zelf ook opzoek was naar een stillere case en psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

snooze schreef op woensdag 29 december 2004 @ 09:12:
en toch zit er kwa performance niet zo gek veel verschil en de zalmans zijn gewoon goedkoper en beter te verkrijgen en heeft er een fan + fancontroller bij

edit: te laat
De zalmans zijn stil en goedkoop. Zo geweldig koelen ze niet. Het design is simpelweg niet slim. Ze worden ook altijd vergeleken met een thermalright die een veel zwaardere cpu koelt omdat ze daar voor gemaakt zijn (overclocken) in principe. Terwijl het bij zalman al goed is al de cpu 60 graden wordt op standaard speeds.

En ga aub niet posten "mijn cpu wordt anders maar 40c met de zalman!" want dat zijn geen resultaten die je kan vergelijken omdat ze nooit onder de zelfde omstandigheden zijn genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3369

Is er iemand die ervaring heeft met meer dan 1 van de volgende voedingen en dus het verschil er tussen kent?

-Voeding standaard in antic sonata
-Zalman (400B of hoe ie precies heet)
-Nexus 4090

Ook zie ik iedereen over die papst casefan, ik heb de specs ens bekeken en hij verplaatst inderdaad een enorme hoop lucht, maar maakt wel 26 dB en kost het dubbele van een nexus die 22.8 dB maakt. Inderdaad veplaatst ie wel veel meer luch, maar is 26 dB niet zo veel dat ie op 7 volt moet gaan draaien ?

Ik las ergens een test waarin ze db'tjes gemeten hadden van vga coolers. Die zalman 700 kwam er inderdaad het beste uit, maar het zag er naar uit dat ie nog steeds een tering herie maakt. Het was evenveel geluid als de originele cooling. En dan hadden ze hem zelfs op 5V laten draaien.
Het was dan wel geen geforce 6xxx serie waar ze hem op getest hadden maar toch, als dat ding net zoveel herie gaat maken als mijn gainward geforce 4200TI die ik nu heb dan is ie op 10 meter nog te horen.
Zou het nogal kut vinden om eerst 100 euro aan fans uit te gaan geven als ik vervolgens toch besluit een Reserator nodig te hebben om naast mn pc te kunnen slapen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3369 schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:58:
Is er iemand die ervaring heeft met meer dan 1 van de volgende voedingen en dus het verschil er tussen kent?

-Voeding standaard in antic sonata
-Zalman (400B of hoe ie precies heet)
-Nexus 4090
Duitse review met ook cijfers van andere voedingen
Ik las ergens een test waarin ze db'tjes gemeten hadden van vga coolers. Die zalman 700 kwam er inderdaad het beste uit, maar het zag er naar uit dat ie nog steeds een tering herie maakt. Het was evenveel geluid als de originele cooling. En dan hadden ze hem zelfs op 5V laten draaien.
Het was dan wel geen geforce 6xxx serie waar ze hem op getest hadden maar toch, als dat ding net zoveel herie gaat maken als mijn gainward geforce 4200TI die ik nu heb dan is ie op 10 meter nog te horen.
Ik vind 'm absoluut stil. Zie m'n specs voor mijn config, ik slaap op 1 meter van 't ding (en ik ben een zeurkous voor wat betreft geluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alien_Inside

Alien_Inside

-geen-

DyStiC schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:13:
[...]
een lap tekst..

Dan nog een goeie intake (80mm bij de Sonata), zou ik gaan voor de Panaflo, misschien niet zo stil als de Past 8412NGL, maar iets luider maar wel stukke betere airflow. Aangezien dit de enige intake is zou ik er zeker één nemen met veel airflow.

Als extra outtake fan, zou ik gaan voor de stilste 120mm fan, aangezien deze naast de PSU fan zorgt voor outtake. De stilste 120mm fan is de Nexus Real Silent case fan.
ik zit eens die coolers te vergelijken adhv de fabrieks-specificaties. Die Panaflo waar je het over hebt is zeker goed, maar nog niet de beste in zowel dB als CFM. Een vergelijking:

Panaflo Silent Fan 80mm PA-FBA08A12L (~13.00 eur)
RPM: 1900
Noise 21.0 dB(A)
Flow 24 CFM

Akasa AK-182-L2B Ultra Quiet: (~7.95 eur)
Rated speed: 1800 RPM
Sound: 20.0 dB(A)
Air flow: 25.4 CFM

Ter vergelijking de Papst's
Papst 8412-N2/GLE 19,4 CFM 12 dB(A), 1500 rpm (14.00 eur)
Papst 8412-N2/GMLE 26.5CFM, 19 dB(A), 2050rpm (15.00 eur)

Nexus 80mm (~6.28 eur)
20.2CFM
17.6 dB(A)

Hierbij komt de Papst 8412-N2/GMLE er het beste uit (uitgaande van fabrieksspecs). Ik denk dat de Akasa vanwege de prijs en het uiterlijk een erg goed alternatief is, iig beter in alle opzichten dan de Panaflo.
Voor mij de 80 en 120mm Akasa Amber Ultra Quit serie (naast de nieuwe Zalman CPU en GPU coolers natuurlijk en dan niet de Arctic Silencer lol) en ook nog eens een Akasa Fancontroller.

-geen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.silenthardware...arts_und_fazit/index.html

Waarom specs nemen als er echt getest is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 09:51

DyStiC

'Atta way, baby!

Alien_Inside schreef op woensdag 29 december 2004 @ 18:11:
[...]
Hierbij komt de Papst 8412-N2/GMLE er het beste uit (uitgaande van fabrieksspecs). Ik denk dat de Akasa vanwege de prijs en het uiterlijk een erg goed alternatief is, iig beter in alle opzichten dan de Panaflo.
Voor mij de 80 en 120mm Akasa Amber Ultra Quit serie (naast de nieuwe Zalman CPU en GPU coolers natuurlijk en dan niet de Arctic Silencer lol) en ook nog eens een Akasa Fancontroller.
Die Papst 8412-N2/GML fan heb ik nu, maar die maakt toch te veel lawaai op 12v. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met de Akasa fan's maar aan de specs te zien is dat een prima fan. Als 120mm fan is volgens mij de Nexus de stilste die er bestaat, alleen lever je daar op airflow weer op in. 37 CFM / 23 dBa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alien_Inside

Alien_Inside

-geen-

^^
Akasa AK-183-L2B 120mm Amber

- 44.80 CFM
- 18.0 dB(A)
:D :D :D

-geen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86475

Misschien geeft dit nog wat extra ideeen/inspiratie:
http://www.overclockers.com/tips1186/
http://www.overclockers.com/tips1187/
http://www.overclockers.com/tips1193/

Vooral die laatste is behoorlijk indrukwekkend.

• MrBarBarian
Alien_Inside schreef op woensdag 29 december 2004 @ 19:40:
^^
Akasa AK-183-L2B 120mm Amber

- 44.80 CFM
- 18.0 dB(A)
:D :D :D
:? :? :?

Ik ga ze bestellen, dan zullen we eens zien wat ze doen ;)

ik moet ook wel, want Atro heb ze voor me weer op de site gezet :X

iRacing Profiel

Anoniem: 86475

En dan ben je gelijk verplicht om het te kopen?
Pagina: 1