Een ietwat verkorte versie omdat mijn PC spontaan ging rebooten tijdens mijn laatste spellcheck van deze post.

Op dit moment ben ik mij een beetje aan het orienteren op het kopen van een nieuwe PC. Deze moet snel zijn (er moet goed mee gegamed, e.d. kunnen worden), maar vooral zo stil mogelijk zijn.
Hierover heb ik een aantal vragen met betrekking tot de koeling. Zelf heb ik inmiddels ook al veel uitgezocht op GoT, T.net, Google, SilentPCReview en stukjes op vele andere sites.
De specificaties: (Omdat dit voor de koeling toch van belang zal zijn.)
Schematische weergave van de pc-inhoud:

Volgens mij komt er op deze manier wel koele lucht langs alle warmtebronnen. Dit heb ik hieronder in een nieuw schema weergegeven. Hierbij wil ik wel zeggen dat dit niet veel meer dan een 'educated guess' is en de luchtstromen dus best heel anders kunnen gaan lopen. Misschien dat iemand hier meer over weet. (De rood/witte 'dartborden' zijn de punten waar zich volgens mij zo ongeveer de grootste warmtebronnen bevinden.)
Schematische weergave van de pc-inhoud inclusief luchtstromen en warmtebronnen:

Het lichtblauwe stuk is een mislukte poging van de grafische weergave van de fanduct in Visio.
Hiermee kom ik voor het complete systeem dus uit op een totaal van slechts 3 fans:
Nu zit ik dus met de volgende vragen, waarop ik hoop dat jullie mij misschien een aantal antwoorden kunnen geven:
Op dit moment ben ik mij een beetje aan het orienteren op het kopen van een nieuwe PC. Deze moet snel zijn (er moet goed mee gegamed, e.d. kunnen worden), maar vooral zo stil mogelijk zijn.
Hierover heb ik een aantal vragen met betrekking tot de koeling. Zelf heb ik inmiddels ook al veel uitgezocht op GoT, T.net, Google, SilentPCReview en stukjes op vele andere sites.
De specificaties: (Omdat dit voor de koeling toch van belang zal zijn.)
- Kast: Antec Sonata, met 380 Watt voeding (voeding kan de temperatuur van twee externe fans en de voedingfan regelen ahv de temperatuur)
- Harde schijven: 2x Maxtor 200GB 7200 (6B200M0)
- Case fans: standaard 120mm Antec casefan + Papst 4412F/2GL 120mm casefan (voor deze fans zitten stoffilters)
- Moederbord: Asus K8N-SLI (Is idd nog niet verkrijgbaar, maar ik kan nog wel ff wachten
Kan ook ander bordje worden, maar deze lijkt goedkoop. Wordt wel nForce 4 SLI-bordje @socket 939.)
- CPU: Athlon 64 3000+ socket 939
- Videokaart(en): fanless nVidia Geforce 6600GT of mogelijk 6800GT, bijvoorbeeld GV-NX66T128VP met in de toekomst nog 1 ernaast in SLI-opstelling
- Fanduct: Sunbeam Overlclockerskit
- Pasief Zalman northbrigde koeler (heatsink), indien de standaardfan niet passief is en teveel herrie maakt
- De PC gaat niet echt overgeklokt worden. Hooguit het geheugen en de processor. Als dat kan is het mooi meegenomen, maar dit is zeker geen vereiste.
Schematische weergave van de pc-inhoud:

Volgens mij komt er op deze manier wel koele lucht langs alle warmtebronnen. Dit heb ik hieronder in een nieuw schema weergegeven. Hierbij wil ik wel zeggen dat dit niet veel meer dan een 'educated guess' is en de luchtstromen dus best heel anders kunnen gaan lopen. Misschien dat iemand hier meer over weet. (De rood/witte 'dartborden' zijn de punten waar zich volgens mij zo ongeveer de grootste warmtebronnen bevinden.)
Schematische weergave van de pc-inhoud inclusief luchtstromen en warmtebronnen:

Het lichtblauwe stuk is een mislukte poging van de grafische weergave van de fanduct in Visio.
Hiermee kom ik voor het complete systeem dus uit op een totaal van slechts 3 fans:
- 120mm Antec casefan voor intake van koele lucht aan de voorzijde;
- 120mm Papst casefan als CPU-fan mbv airduct (en intake);
- 80mm Voedingsfan als outtake van de warme lucht (er kan ook lucht uit door de vele gaatjes in de kast).
Nu zit ik dus met de volgende vragen, waarop ik hoop dat jullie mij misschien een aantal antwoorden kunnen geven:
- Gaat een dergelijke setup (koel)problemen opleveren?
- Kan de CPU op een dergelijke manier gekoeld worden? (Zonder directe koeler op de heatsink?)
- Moet de 120mm CPU-koeler nu juist koele lucht naar binnen zuigen of de warme lucht naar buiten blazen? (Bij koele lucht aanzuigen ontstaat er overdruk wat er volgens mij icm met de stoffilters voor de koelers voor zorgt dat er weinig stof in het systeem komt, en er daarnaast ook koele lucht langs de cpu heatsink bij de andere componenten komt. Maar dit kan ik mishebben.)
- Weet iemand toevallig of de GV-NX66T128VP ergens in Nederland te koop is? (Kan alleen maar buitenlandse winkel vinden.) Of eventueel een andere fanless Geforce 6600GT of 6800GT PCI-Express videokaart met SLI?
- Is het standaard AMD Boxed koelblok met deze setup (indien uberhaupt haalbaar) voldoende om het geheel koel te houden? Zo nee, welke is dan aan te bevelen? (Zal zelf ook verder zoeken.)