Toon posts:

Bios flashen mislukt? Hier een paar tips!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Onlangs kwam ik tot het geweldige idee om mijn bios van een asus A7V8X-X MB te updaten. Dus ik een progie downloaden van de Asus site en het een en ander uitgevoerd. Helaas gaf het update progie een error en heb ik dus het flashen moeten annuleren. Dit alles in de veronderstelling dat er niks schokkends was gebeurt. Maar na een reboot kwam er niks op mijn scherm. De oorzaak was dus een lege bios.

Vervolgens ben ik tweakers.net wezen afzoeken naar een eventuele oplossing voor mijn probleem. Al snel werd me duidelijk dat een crashfree bios in principe gerepareerd kan worden. En gelukkig, mijn MB was uitgerust met een crashfree bios. Ook werd me duidelijk dat het herstellen van een bios, ook al heeft ie een crashfree bios, niet eenvoudig is. Wat ik niet kon lezen in de forums maar wat wel in zulke situaties handig is om te weten is het volgende:

Een crashfree bios bevat een module die er voor zorgt dat de bios herstelt kan worden. Deze speciale module wordt tijdens het flashen niet "geleegd". Een heel mooie vinding, echter deze module kan alleen overweg met een PCI videokaart. Om deze reden krijg je met een AGP videokaart een zwart scherm. Mijn tip is dan ook: heb je een crashfreebios en een soortgelijke situatie als hierboven, trek je AGP videokaart er uit en plaats PCI videokaart. Hoogwaarschijnlijk krijg je nu wel beeld en ben je dus goed in staat je bios te herstellen. Heb je geen PCI kaart dan zal je een boot/flash floppy moeten maken met daarop een autoexec.bat waarin de flash instructie staat vermeld (je hebt namelijk geen beeld en kan je dus geen commando's ingeven). Elders op deze site staat wel hoe dit moet.

Eindconclusie: het updaten van een Bios is geen kattepis. Dus doe je huiswerk goed voordat je er aan begint (had ik dus niet gedaan :) ).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, hierover staan ook stukjes in de FAQ van dit subforum die wel door zo'n beetje elk verstandig Tweaker wordt doorgenomen:

Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?
Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 17:48
Ik heb mijn Aopen moederbord een tijdje terug proberen te flashen en dit is ook fout gegaan. Nu zit daar iets van een Die-hard bios op (een 2e bios). Deze kan ik actieveren door een dip-switch om te zetten. Dit heb ik gedaan, maar er gebeurde niet veel. Dit is ook wel logisch, want tot mijn grote verbazing zat er helemaal geen 2e bios in die 2e bios socket!

Hoe kom ik aan een bios voor mijn Aopen moederbord? Het is al een wat ouder bordje. HEt is een AK73 Pro(A).

Het zou erg fijn zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bel/mail AOpen en/of raadpleeg de elektroboer :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 13:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of hotflash een bioschippie en vrot die erin :)

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic, maar het mooie is dat er nu nieuwe mobo releases zijn van oa. asus die ook kunnen booten vanaf een herstelflop/cdrom terwijl je bios corrupt is. De mensen bij flashbios.org zullen hier niet echt blij mee zijn :o

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 14:02 ]

Verwijderd

Toevallig heb ik gister nog mn A7V8X-X zonder problemen geflasht met de bios tool.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-07 06:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Klein vraagje, ik ken iemand met een dode Abit AN7, of alle, die is toch bios dood. Maar als je nu naar Abit mailt, sturen ze je dan gewoon zo'n chippie op met je juiste bios erin? Want dat zou wel heel handig zijn ipv zijn bord kwijt te zijn voor RMA...

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 17:48
ja idd. Ik zal vanavond eens een mail naar Aopen sturen. Misschien dat ze me gewoon een nieuw bios chippie kunnen sturen. Veel kan zo'n dingetje toch niet kosten lijkt me...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Skyline GT-R schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:05:
Klein vraagje, ik ken iemand met een dode Abit AN7, of alle, die is toch bios dood. Maar als je nu naar Abit mailt, sturen ze je dan gewoon zo'n chippie op met je juiste bios erin? Want dat zou wel heel handig zijn ipv zijn bord kwijt te zijn voor RMA...
Geen idee hoe de mobofabrikanten het doen en onder welke voorwaarden. Maar je kunt de BIOS chip incl de BIOSfile ook versturen naar flashbios.org. Voor een paar eurootjes heb je de BIOS binnen enkele werkdagen weer terug, geflasht en al :) Zie ook een beetje onderaan de Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 14:09 ]

Pagina: 1