Slecht draaiend systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Goedendag tweakers en tweakinnetjes :)

Een tijdje terug heb ik een heel nieuw systeem aangeschafd, namelijk:

AMD Athlon XP 3200+
ASrock K7S8XE+ (Boxed koeler, de vriend die t installeerde heeft geen koelpasta gebruikt, was niet nodig volgens hem)
1 gb Kingston DDR-SDRAM
200 gb WD S-ATA HDD
Asus Geforce V9999/TD
nog wat andere troep (3 ledfans, dvd-rom, tvkaart, geluidskaart)
Standaard 300 Watt voeding die ik bij de kast kreeg

En nu begin ik echt fanatiek te gamen, dus heb ik wat games aangeschaft, waaronder Doom 3, RTW, NFSU2 en dat soort gein

Leuk, maar wat zijn je problemen dan?

-Doom 3 op ultra draait gewoon slecht (1024x768, dus dan draait ie toch meer op cpu?)
-De laadtijden zijn rampzalig, bij bijvoorbeeld RTW moet ik anderhalve minuut wachten totdat hij eindelijk een spel laadt, in het spel loopt ie redelijk vaak vast *even freezen, daarna weer verder draaien*
-ik krijg redelijk vaak een blauw scherm *1 a 2x per week, awel, das 1 a 2x te veel* met daar als foutmelding: kerneldata_inpage_error. (windows XP PRO SP2)
-Een keer kreeg ik de bovenstaande foutmelding en kwam ik windows niet meer binnen, het duurde me 5x rebooten voordat het me lukte, en toen was me pc mateloos sloom *msn was al teveel gevraagd*
-In 3dmark03 haal ik 8152 puntjes, aan de lage kant, en de CPU presteert in de CPUtest echt bagger

Ik heb gedaan:
-Spybot S&D gedraaid
-de FaQ gelezen
-OS opnieuw geinstalleerd, geen suc6
-Het systeemlogboek nagegaan

Hier vielen 5 dingen me op:
-Veel waarschuwingen van: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
-Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Scsi\SiSRaid1.
-ACPI: ACPI-BIOS probeert naar een ongeldige PCI-bewerkingsregio (0x4) te schrijven. Neem contact op met uw leverancier voor technische hulp. (Geen geupdated bios, mocht niet van diezelfde vriend)
-De ISEXEng-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service is niet gestart vanwege een aanmeldingsfout. (en de fout stond er niet bij)
-Na een blauw scherm en ik check me logboek na krijg ik dit als fout: Foutcode; 0000007a, parameter1: c03dcf9c, parameter2: c000000e, parameter3: f73e7e40, parameter4: 33a2a860.

Wat zou het kunnen zijn?
-Die voeding is natuurlijk bagger, die wordt binnenkort vervangen, maar kan daardoor me CPU slomer zijn?
-ASrock, ik heb er mooie verhalen over gehoord, maar heeft die chipset toevallig niet beperkingen? (SiS748 + 964, volgens http://www.asrock.com/product/product_k7s8xe+.htm)
-Die SiSRaid fout, is me chipset toevallig niet brak?
-Is het niet aanbrengen van koelpasta niet een ideale zet geweest?
-Moet ik toch mijn bios updaten, met het risico dat ik het kan weggooien?
-Is er iets mis met mijn harde schijf, omdat het laden altijd sloom gaat?

Alvast bedankt voor elke reactie, en natuurlijk vrolijk kerstfeest (voor 2 uur) en een gelukkig nieuwjaar :)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Yofresh
jongens?
Modbreak:Het is de bedoeling dat je niet binnen 24u schopt, laat staan binnen 24 minuten...

* dion_b had z'n wijntje nog niet eens op :z

[ Voor 95% gewijzigd door dion_b op 27-12-2004 00:34 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik krijg het idee dat je HDD niet op UDMA staat maar op PIO staat. Controleer dat een :)
(Rechtermuisknop op deze computer > device manager > en dan properties bij je hard disken :))

En hulde voor je extreem uitgebreide en overzichtelijke startpost _o_

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang je hdd eerst eens aan een andere controller/poort en test of dat ding nog deugt want dit is denk ik een van de meest kritieke punten. Volgens mij issie brak als ik dit zo zie

En waarom zou je je bios niet updaten? Als je weet wat je doet kan er weinig gebeuren.
Zorg gewoon dat je in dos boot en flashed met uniflash oid, gezien dat bijna altijd goed gaat omdat er verder geen andere dingen op je systeem meedraaien.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is nog eens een snelle kick. :P

Het zou kunnen dat je voeding de boel vertraagd en daardoor foutmeldingen krijgt.

Welke voeding heb ik nodig? Deel 9

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 26-12-2004 21:53 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

hoi

zo een heel verhaal.

maar het is slim om toch maar de koelpasta er onder te doen.
dat was niet echt slim van die maat van je.

en domme vraag heb je de drivers er wel op staan?
dat stond er niet bij.

edit/

om te kijken of het je voeding is
haal je zoveel mogelijk troep er af

en kijk je of je langer kan gamen, alleen moederbord+1harddisk

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2004 22:02 ]

Verwijderd

Ja volgens mij ligt het ook aan het nie aanbrengen van koelpasta dat scheelt nog wel wat

Verwijderd

Op boxed coolers zit een thermal pad (stukje Stimorol :)), 't is geen Arctic Silver, maar als je niet OC't in de regel wel afdoende.

Bios update & de nieuwste drivers voor je chipset en overige hardware installeren lijkt mij het eerste om te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 22:04 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
300 watt zou idd wel eens krap kunnen zijn; check dus je voltages eens (zoek een tooltje dat logfiles maakt, kan je kijken hoe de voltages waren vlak voor een crash bijvoorbeeld)

doe ook eens een complete schijfcontrole (bad clusters?, en check zoals boven aangehaald ook de dma instellingen.

een bios update is normaal gezien zeker geen slecht idee, iedere opgeloste fout is een potentiële oorzaak minder :)

Asrock is geen supermerk, maar voldoet normaal gezien voor normaal (lees: niet OC/tweak) gebruik. :) Koelpasta is idd niet nodig (zelfs "gevaarlijk") met de boxed cooler aangezien dat die een speciaal folietje heeft daarvoor. Als je de koeler er een keer zou afhalen, moet je dat natuurlijk wel gaan vervangen door pasta of een nieuw padje...

De ACPI fout doet me wel weer denken aan biosupdate (of brak mobo :/)

• Yofresh
-Ik kon het UMDA PIO verhaal niet kunnen vinden, dit gedaan: deze computer/apparaatbeheer/eigenschappen maar kon t ni vinden....

-Ja, de drivers staan er op, dat heeft die vriend gedaan, zal t voor de zekerheid navragen.

-Die voeding, in februari wordt er een Tagan 480 watt ingeknald.

-Over de koelpasta: Hij geeft altijd rond de 41 graden aan, dat lijkt me toch vrij aardig?

-Met op een andere controller overzetten van de HDD, gewoon t S-ATA kabeltje overzetten naar de andere?

-Biosupdate: `t grappige is dat ik nooit zo goed weet of ik t wel goed doe, en ben niet bekend in de wereld van de biosupdates.... this eik helemaal niet grappig :X

[ Voor 27% gewijzigd door Yofresh op 26-12-2004 22:06 ]

Verwijderd

zat er niet koelpasta al op die boxed cpu koeler? bij de 2 boxed koelers die ik heb gehad zat de koelpasta altijd al netjes aangebracht op de koeler.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Over de koelpasta: Hij geeft altijd rond de 41 graden aan, dat lijkt me toch vrij aardig?

is dit onder load of idle en bij dit bordje word je sockte uitgelezen en niet de cpu dus tel er maar een paar grade bij op +_ 8 grade

als het idle is kan het wel aan de temp liggen

Verwijderd

heb je misschien een foutmelding gekregen tijdens de nieuwe install van windows?
zo ja, probeer een nieuwe install met een andere windows CD, waarbij dat niet optreed.
Zo nee, dan ligt het daar niet aan :7

• Yofresh
-Ik heb nu 3dmark03 gedraaid als load, en hij geeft niet bijster meer graden aan als ik naar het aantal graden meer kijk, een stuk of 5, niet meer dan 10

-Nee de foutmelding kreeg ik niet tijdens het installen van Windows

Verwijderd

Yofresh_750 schreef op zondag 26 december 2004 @ 22:02:
-Ik kon het UMDA PIO verhaal niet kunnen vinden, dit gedaan: deze computer/apparaatbeheer/eigenschappen maar kon t ni vinden....
Pak de handleiding van je mobo er bij en loop alle instellingen in je bios eens na...

En als je het bios gaat updaten, vraag dan een andere vriend O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 22:25 ]

Verwijderd

Yofresh_750 schreef op zondag 26 december 2004 @ 22:02:
Stap voor stap.

Rechtsklik op Deze Computer, dan Eigenschappen.

Klik op het tabblad Hardware, vervolgens op Apparaatbeheer.

Klik nu op de + links van IDE ATA/ATAPI-controllers.

Nu dubbelklik je op de controller die je gebruikt (Primair; secundair).

Klik nu op het tabblad Geavanceerde instellingen, en selecteer daar als overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar.

Je kunt zien welke controller je gebruikt door te kijken naar "huidige overdrachtsmodus", onder het dropdownmenuutje van "DMA, indien beschikbaar" of "alleen PIO". Als daar staat "niet van toepassing", gebruik je die controller dus niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 23:44 . Reden: benaming kwam niet overeen met benaming in xp ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Over doom... Doom 3 op ultra high en 1024x768 is gewoon te veel gevraagd voor je pc.. :)
niks gezegd...

[ Voor 15% gewijzigd door Satch op 27-12-2004 01:55 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Yofresh_750 schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:42:
[...]
-ik krijg redelijk vaak een blauw scherm *1 a 2x per week, awel, das 1 a 2x te veel* met daar als foutmelding: kerneldata_inpage_error. (windows XP PRO SP2)
-Veel waarschuwingen van: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
-Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Scsi\SiSRaid1.
-Na een blauw scherm en ik check me logboek na krijg ik dit als fout: Foutcode; 0000007a, parameter1: c03dcf9c, parameter2: c000000e, parameter3: f73e7e40, parameter4: 33a2a860.
Voor deze foutmeldingen verwijs ik je even naar de site van Microsoft:
Stop 0x0000007A or KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
The Stop 0x7A message indicates that a page of kernel data was not found in the paging (virtual memory) file and could not be read into memory. This might be due to incompatible disk or controller drivers, firmware, or hardware.
Dit geeft aan dat er een fout zit in of je harde schijf, je geheugen of ergens in de controller driver.
-Is er iets mis met mijn harde schijf, omdat het laden altijd sloom gaat?
Zou kunnen, maar zoals eerder vermeldt eerst even je overdrachtsmodus controleren.
Aangezien één plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/pcvogel/dma.JPG

Update je SATA controller driver eens. Voor jouw mobo is deze te vinden op de ASRock site, namelijk hier.
Dit of een brakke hdd lijkt me de meest logische oorzaak van het euvel.

Ik zie verder dat je 1GB geheugen hebt en voor het gemak ga ik ervan uit dat dit uit 2x512MB bestaat. Probeer eens te booten met maar één reepje in je mobo en kijk wat er gebeurt.
Draai ook eens MemTest86+ op beide repen apart en samen, je weet maar nooit.

Succes :)

offtopic:
Mijn welgemeende complimenten voor je bijzonder uitgebreide openingspost.
Het is wel eens anders hier.

[ Voor 46% gewijzigd door Rone op 27-12-2004 02:49 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Yofresh
Ok, bedankt voor de reacties,

-Ik heb gezocht naar het DMA en I/O verhaal, jullie hebben gelijk, het stond op DMA (daaronder stond Ultra DMA 2) Dus ik moet het op I/O zetten he?

-Het geheugen bestaat inderdaad uit 512x2, ik zal vanmiddag eens gaan testen *lang leve de familiedagen...*

-Ik heb voor het gemak ook nog mijn bios omgeploegd maar een ding viel me op: Bij me opstartscherm staat er AMI-Bios en ACPI-compliant, in mijn bios zelf staat erboven AMI-setup, ik weet dat er ook een AMI-bios bestaat, maar welk bios heb ik nou B) ?

-Ik ga vanmiddag met een andere vriend het bios updaten, maar hoe groot is de kans dat ik daarmee mijn moederbord verneuk?

Verwijderd

nee jo, moet op ultra-dma 5 niet op i/o ;) Sata schijf drivers zoals aanbevolen eens proberen, tenminste zou ik doen. Bios update kan ook helpen idd.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 11:47 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Yofresh_750 schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:40:
Ok, bedankt voor de reacties,

-Ik heb gezocht naar het DMA en I/O verhaal, jullie hebben gelijk, het stond op DMA (daaronder stond Ultra DMA 2) Dus ik moet het op I/O zetten he?
Nee, juist niet. DMA is goed, PIO niet.
-Ik heb voor het gemak ook nog mijn bios omgeploegd maar een ding viel me op: Bij me opstartscherm staat er AMI-Bios en ACPI-compliant, in mijn bios zelf staat erboven AMI-setup, ik weet dat er ook een AMI-bios bestaat, maar welk bios heb ik nou B) ?
Je hebt een AMI bios (American Megatrends Inc.).
ACPI is iets totaal anders. Blijf daar maar van af ;)
-Ik ga vanmiddag met een andere vriend het bios updaten, maar hoe groot is de kans dat ik daarmee mijn moederbord verneuk?
Lees hiervoor het bios-update kopje in de PMG FAQ.

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
AMI.
DMA is ok, hoewel mijn schrijven resp. UDMA 5 & 6 gebruiken.
Een kind kan de was doen :)
Zolang de stroom niet uitvalt kan er weinig anders misgaan ...

edit:
Iets met spuit 11 ofsow ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 27-12-2004 11:48 ]

• the_stickie
voor je bios-update kijk ff op www.asrock.com voor de file van de update zelf. zoek daar eregn (ja ik weet het is niet echt duidelijk :/) het flash tooltje voor AMI-biossen
neem een floppy (eentje die 100% zeker werkt (een nieuwe dus ;) ), steek hem in je floppy drive en rechtsklik op je drive->format->create an MS-DOS startup disk
hernoem de bestanden (het tooltje en de update zelf naar een handiger naampje), en herstart je pc. Normaal gezien zou hij van floppy moeten booten en in dos komen (a:\> op een zwart scherm). Als dat niet het geval is moetr je in de bios de bootvolgorde zo aanpassen dat ie het wel doet ;)
in DOS typ je "de naam van het tooltje" <spatie> "de naam van het update bestand" <enter>
het tooltje start en vraagt je misschien een en ander, LEES wat het je vertelt en volg de instructies. Als de stroom niet uitvalt, je niet de stekker uittrekt of de pc afzet voor het tooltje klaar is, kan er in principe niks misgaan. Als het toch zou misgaan zou het tooltje netjes moeten melden dat het fout gegaan is, en kan je normaliter de procedure herhalen :)

geen angst: ik heb al tientallen (honderden :?) biossen geupdate en het is nog maar 1 keer misgegaan, en dat was nog herstelbaar ook. lees idd de PMG FAQ eens na voor je begint. een en ander staat er anders uitgelegd, maar het principe is gelijk.

veel suc6 :)

Verwijderd

Is het niet mogelijk om alleen een bios op een (nieuwe) schijf te zetten en dan net zoals bij mij vanuit de "BIOS" of de "POST" te flashen met ALT+F2???

Is bij mij nog nooit fout gegaan...

Anders zal je toch met een bootflop met een flashproggie en bios moeten ouwhoeren...

Het leuke van BIOS flashen, vind ik, is dat we dit zelfs met een college/workshop hebben geleerd en gedaan (HBO Kunst&Techniek met het vak Computers en Randapparatuur)...

zelfs de complete computerleken (dwz. mensen die niets anders doen met hun pc als af een toe een spelletje of huiswerk :P, ikzelf heb een ICT diploma en veel affiniteit met computers) hebben het niet voor elkaar gekregen om een BIOS te verkloten...

LET OP!!!: ik zeg natuurlijk niet dat het veilig is, maar wel dat er vrij weinig mis kan gaan...
zolang de stroom niet uitvalt, je de stekker er niet uittrekt of je de pc niet uitzet en je de JUISTE bios voor jouw systeem gebruikt (dus niet 1tje die er wel op lijkt...)

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

ik voel aankomen:

Nieuwe SATA driver installeren en LBA48 ondersteuning voor grote schijven.
Hij gebruikt geen IDE HDD volgens mij.
Die SATA driver moet op de ASROck CD staan en die LBA ondersteuning kan je vinden bij MS.

My two cents

[ Voor 37% gewijzigd door redyak op 27-12-2004 14:31 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• Yofresh
Ok, ik heb vandaag met een vriend wat geprobeerd:

-Spyware en adaware eraf gegooid met spybot s&d en ad-aware SE personal (resp. 57 problemen en 206 problemen, heb ik nu een record????)

-Nieuwe S-ATAdrivers van www.asrock.com geinstalleerd, die loopt de hele tijd vast *de drivers*

-gezocht naar LBA48 op de microsoftsite, niets kunnen vinden :(

-de pc hard aan het werk gezet, 3dmark03, doom3 en RTW, dit met matige resultaten.
3dmark03: 7153 :>
doom3 en RTW draaide aardig

-de logboeken nagekeken, ook na de S-ATA driver te hebben geinstalleerd nog steeds dezelfde fouten.

-de BIOS-update hebben we niet uitgevoerd, dit vanwege wij beiden dit als laatste redmiddel zien.

Ik begin stilletjes aan te denken dat er iets hardwarematigs iets niet goed zit, dus ik ga vanavond de bedrijven waar ik het gekocht heb emailen, mocht er daar nog iets uitspringen laat ik dat natuurlijk weten.

Awel, eet smakelijk :)

• SH4D3H
Flash je bios nou maar :)
Als ik er een floppy aan had hangen ging ik nu m'n uberBIOS erin flashen die al een week op me PC'tje staat maar ik te lui ben om um te openen ;)

Zoals ik al eerder zei, een kind kan de was doen :)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Maar hij heeft er meestal een handje van om dán juist iets verkeerd te doen, zodat alles naar de kl*ten is.
* Alex mompelt iets over een geluidskaart en een BIOS-reset.

(ik ben die vriend :p)

We are shaping the future

• Yofresh
Let niet op alex, hij zit in de omgekeerde ontkenningsfase :P

Ik mompel iets over een andere vriend die daar z`n tanden op stuk beet, en dat ik toch maar mooi de biosreset heb uitgevoerd, jij hebt alleen t tangetje geleverd :P

Nog iets te melden?

Wat ons opviel, de HDD heeft moeite met beginnen met lezen, maar als hij eenmaal bezig is is het zo gebeurd, misschien dat iemand er iets aan heeft?

• Alex)
Sorry.... jij zei: "Ben je statisch? Laat mij het maar doen, ik ben zeker niet statisch..."

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 10:28
DMA/pio zou welliswaar ervoor zorgen dat je pc trager word (cpu word gebruikt als je hdd data gaat transferen zegmaar), maar het heeft niks te maken met errors als:

"Veel waarschuwingen van: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking."

Het lijkt mij vrij duidelijk dat je in je I/O kant van de pc moet gaan zitten, of een schijf die brak werkt (als in semi kapot), of slechte drivers.

Als je een sata schijf heb zou je eens goed naar die drivers moeten kijken, check ook of sis niet toevallig een leuke idefix nodig heeft o.i.d. (SiS SATA Driver, Ver. 1.05)

Koelpasta etc is allemaal niet aan de orde, duizenden oem systemen worden allemaal zonder koelpasta afgeleverd, en je praat dan over een paar graden. Pas als je gaat overklokken etc is dat van belang.

[ Voor 3% gewijzigd door Icey op 27-12-2004 21:08 ]

• Alex)
Vanmiddag de S-ATA drivers van de moederbordcd geïnstalleerd... de HDD staat op DMA, niet op PIO...

• the_stickie
lees misschien dit ff vanop deze pagina, je zal zien waarom een bios update wél een goed idee is.

spoiler:
misschien omdat versie 1.8 en ouder een ACPI error geven (bijvoorbeeld) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door the_stickie op 27-12-2004 21:19 ]

• MacDokie
  • Laatst online: 07-05 22:37
Ik zou ook eens even kijken of je geheugen compatible is met dat mobo. Heb eens een keer 2 weken lang gevloekt voordat ik erachter kwam dat twinmos ddr niet lekker gaat met een asus P4P800. Omgeruild voor Corsair en geen probs meer.

-En heb je de geheugen timing goed staan? Kan ook rare dingen doen.
-Heb je "HDD Block Transfer" aanstaan? anders leest ie geen blokjes met clusters maar per stuk (soms kan je dit niet instellen staat het automatisch aan)
-Heb je al een HD tool gebruikt om te checken of je hd goed is?
-Heb je AGP Fastwrites aanstaan? (kan onstabiliteit veroorzaken)
-Heb je je pagefile aangepast oid?

Enne...als ik mijn bios instel op default loopt mijn systeem nog als een rund, dit moet niet dusdanig veel uitmaken. Sloop al je kaarten behalve je videokaart er eens uit en kijk hoe ie dan loopt. Disable je geluidskaart ook eens in je bios, dan laad ie de driver niet.

Probeer dit eerst allemaal eens en kijk dan eens weer want dit riekt naar hardware probs en niet naar software updates.(op een bios update na dan)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Alex)
We hebben met chkdsk wel de harde schijven laten checken... BIOS binnenkort toch maar eens doen, Yofresh?

• MacDokie
Alex schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:24:
We hebben met chkdsk wel de harde schijven laten checken... BIOS binnenkort toch maar eens doen, Yofresh?
Ja chkdsk is niet echt een HD tool he. Ik dacht meer aan bijvoorbeeld een maxtor tool van maxtor.com ofzo. Die zijn net even 600% uitgebreider.

chkdsk kijkt alleen naar je windows bestanden en je oppervlakcontrole d8 ik

edit:

ik zie net dat je een wd schijft hebt, kijk hier eens naar wat progjes van WD:
http://support.wdc.com/download/index.asp

[ Voor 14% gewijzigd door MacDokie op 27-12-2004 21:39 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• SH4D3H
Domus schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:26:
[...]

Ja chkdsk is niet echt een HD tool he. Ik dacht meer aan bijvoorbeeld een maxtor tool van maxtor.com ofzo. Die zijn net even 600% uitgebreider.

chkdsk kijkt alleen naar je windows bestanden en je oppervlakcontrole d8 ik

edit:

ik zie net dat je een wd schijft hebt, kijk hier eens naar wat progjes van WD:
http://support.wdc.com/download/index.asp
With stupid ;)
Alex schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:02:
Sorry.... jij zei: "Ben je statisch? Laat mij het maar doen, ik ben zeker niet statisch..."
Eventjes handjes tegen de radiator, of als die nogal heet is met dit weer, even aan de voeding ;)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
SH4D3H schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:33:
Eventjes handjes tegen de radiator, of als die nogal heet is met dit weer, even aan de voeding ;)
Tegen de radiator werkt in de meeste gevallen niet omdat daar een dikke laag verf over zit.
De voeding doet alleen z'n werk als deze is aangesloten op een geaarde wandcontactdoos.

Maar goed, wat ook grappig is is dat we het nu de hele tijd hebben over DMA/PIO, terwijl hij een SATA schijf heeft.
Voor zover ik weet kun je de overdrachtsmodus van een SATA schijf niet zien onder Primaire/Secundaire IDE Controller :)

Draai inderdaad eens wat tooltjes om te zien of je hdd brak is, probeer hem desnoods in een andere pc.
Enne... heb je MemTest nou al gedraaid :?
redyak schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:50:
Als het een maxtor HDD is dan staat op de site de LBA48 tools. bij hun heet dat de Bigdisk enabler.
Klopt, maar het is een WD :)

[ Voor 19% gewijzigd door Rone op 27-12-2004 22:53 ]

• redyak

redyak

Try and Fail

Als het een maxtor HDD is dan staat op de site de LBA48 tools. bij hun heet dat de Bigdisk enabler.Niet goed gelezen is een WD.

[ Voor 16% gewijzigd door redyak op 27-12-2004 22:56 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ten eerste zou ik beginnen met het opnieuw installeren van windows , vervolgens zou ik een image maken van je goed lopen de pc , en ten slotte zou ik als de ******* koelpaste tussen je processor en koeler doen !!!

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
AMD Athlon XP 3200+
ASrock K7S8XE+ (Boxed koeler, de vriend die t installeerde heeft geen koelpasta gebruikt, was niet nodig volgens hem)
1 gb Kingston DDR-SDRAM
200 gb WD S-ATA HDD
Asus Geforce V9999/TD

------>Standaard 300 Watt voeding die ik bij de kast kreeg<-------

voor jouw systeem is een 300 watt voeding echt VEEEEL Te weinig , om al alleen te bedenken dat je video kaart al een 350+ watt voeding nodig heeft.......
ik zou een nieuwe voeding halen als ik jou was...

• Alex)
De installatie is een paar weken oud, en er is een image van.

De voeding wordt vervangen, voor zover ik weet.

• redyak

redyak

Try and Fail

NomadTitan schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:57:
AMD Athlon XP 3200+
1 gb Kingston DDR-SDRAM
200 gb WD S-ATA HDD
Asus Geforce V9999/TD

------>Standaard 300 Watt voeding die ik bij de kast kreeg<-------

voor jouw systeem is een 300 watt voeding echt VEEEEL Te weinig , om al alleen te bedenken dat je video kaart al een 350+ watt voeding nodig heeft.......
ik zou een nieuwe voeding halen als ik jou was...
Om het zeker te weten zou ik dan een ander videokaart porberen een oudje (als je die hebt) of anders al het overbodige er even uitslopen. Dus alleen HDD en Video en 1 reepje geheugen en dan kijken of hij doorstart.
Aan de andere kant doet die inpage error van je me erg denken aan mijn radeon 9600XT problemen en de bijbehorende drivers.
Door de AGP 8x maar 2x te zetten in de BIOS en in XP en wat oudere drivers te gebruiken had ik ineens beeld. Sterker nog ik draai nog steeds op de 3.10 versie en inmiddels zitten we op de 4.12.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 23:44

Deem

Ontcijfer mij!

Eerste wat je nu gaat doen is MemTest op een diskette zetten, ermee je pc opstarten, de tests doorlopen, en de resultaten hier posten voordat je aan iets anders begint :>

"May our framerates be high and our temperatures low."

• redyak

redyak

Try and Fail

Nog even naar dat LBA verhaal gezocht:

http://support.microsoft....?scid=kb%3Ben-us%3B303013

http://support.microsoft.com/kb/331958

Op deze laatste staat de de link naar een update.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

- Heb je de instellingen in de bios aangaande je CPU (multiplyer e.d.) gecontroleerd? Als ik mijn systeem (XP 2400+ op Asus A7N8X Deluxe) opnieuw opbouw (cpu uit socket enzo) dan moet ik alle instellingen in de bios weer opnieuw uitvoeren. Het kan zijn dat dit niet goed uitgevoerd is. Bovendien: is jouw moederbord geschikt voor een 3200+ CPU?

- Heb je 1 reepje van 1 GB erin zitten, of 2 van 512 MB? Indien je er 2 reepjes in hebt zitten, test dan met elk reepje afzonderlijk. 512 MB is meer dan genoeg om Doom3 te draaien.

- Je voeding is, zoals je aangaf, idd bagger. Probeer eens via een kennis een betere voeding te pakken te krijgen, en ga daar eens mee testen. Ik heb zelf ooit onverklaarbare problemen met een ATi 9600 Pro gehad die uiteindelijk op een niet stabiele 12V lijn terug te leiden waren.

Hier kon uw advertentie staan

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Even klein opmerkingkje.. Waarom loopt iedereen hier over de voeding te "mekkeren"? Dat is het zelfde verhaal als "Jouw pentium4 KAN niet op een 230W voeding draaien". Ik zal je vertellen... Dat kan wel.

Specs van mijn p4-systeem @ 230W:
- Intel Celeron 1.7, ja dat is de eerste p4-serie, de Wilamette die niet bekend staat vanwege zijn "geringe" stroomverbruik
- 256MB ram
- 80GB HDD@7200rpm
- 8x CD-writer
- 52x CD
- Geforce 2MX

Dit geeft totaal geen problemen.

Waar baseren mensen het op dat die videokaart een 350+W voeding nodig heeft? Over het algemeen vind je dit soort foutmeldingen niet bij een te lichte voeding. Dan krijg je namelijk daarbij nog andere foutmeldingen.

Dit systeem geeft erg veel fouten mbt. het schrijven van swapfiles, trage toegang tot de harddisk, dat soort dingen. Ik denk zelf eerder eraan dat je daar dan ook moet zoeken. Even een lijstje dus:
- Update je SATA driver (wat zoals de TS. al zei mis ging)
- Test je hdd met een tooltje van de fabrikant van de harddisk
- In veel biossen (zie mobo-handleiding) kun je de SATA controller in compatibiliteitsmode zetten. Dan doet hij alsof hij een standaard IDE controller is. Probeer deze optie (kan wel zijn dat je windows daardoor opnieuw geïnstalleerd moet worden)
- Indien dit allemaal niet helpt: BIOS update
- Nog geen effect? probeer een andere schijf, desnoods een normale IDE

En mensen.. Alstublieft... Houd op met bij elk probleem te roepen dat de voeding te licht is. VGA kaarten trekken alleen veel stroom onder belasting.. niet in windows dus. Met een te lichte voeding zou je nog niet eens 3dmark kunnen voltooien en zou de computer al lang uitgesprongen zijn... Een slechte voeding zou vreemde vastlopers veroorzaken, maar niet alleen maar van dat soort foutmeldingen als "kan niet naar hdd schrijven".

[ Voor 10% gewijzigd door [TazZ] op 27-12-2004 23:38 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• Icey
Bakfiets, ik ben niet iemand die over voedingen gaat mekkeren (alhoewel ik wel vaak zeg dat het merk belangrijker is dan het aantal wat)...

maareh, je heb een Geforce 2MX en een celeron... Ik vind niet dat jij de vergelijking met een Athlon XP 3200+ en een Asus Geforce V9999/TD zou mogen maken...

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Laten we nou niet teveel offtopic gaan lopen blaten.
We hebben de TS genoeg tips gegeven, hij heeft genoeg te doen.

Laten we gewoon afwachten en aan de hand van zijn bevindingen bepalen hoe verder te gaan, goed? :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Bakfiets schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:35:

Waar baseren mensen het op dat die videokaart een 350+W voeding nodig heeft? Over het algemeen vind je dit soort foutmeldingen niet bij een te lichte voeding. Dan krijg je namelijk daarbij nog andere foutmeldingen.
omdat het op de doos van mijn GF6800GT al het volgende staat:
AOpen Aeolus 6800GT doos schreef op een onbekend moment

1. A Minimum 480W system power supply
2. iets met agp
3. en iets met een vrije HDD power connector (MOLEXje)
denk dat minimaal een 480W vogelmerk bedoelt word hiermee.. m'n oude 360W chieftec trok dit wel aardig.. maar toch voor de zekerheid een 460Watt enermax gekocht.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
nIghtorius schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 02:49:
[...]
omdat het op de doos van mijn GF6800GT al het volgende staat:
[...]
denk dat minimaal een 480W vogelmerk bedoelt word hiermee.. m'n oude 360W chieftec trok dit wel aardig.. maar toch voor de zekerheid een 460Watt enermax gekocht.
Had je de Frontpage op woensdag 12 mei 2004 maar beter gevolgd..
In een kort vraaggesprek met Ujesh Desai, hoofd van de afdeling desktop-GPU's bij nVidia, heeft deze tegenover GameSpot bevestigd dat een degelijke 350 Watt-voeding genoeg is voor de GeForce 6800 Ultra. Toen de 6800 Ultra uitkwam raadde nVidia het gebruik van een 480 Watt-voeding aan. Hierop werd kritiek geuit, omdat de meeste computers beschikken over voedingen met minder capaciteit. De overstap zou dan nog duurder worden.

Reviewers bemerkten dat de kaart met een 350 Watt-voeding prima uit de voeten kan. Desai stelt nu dat een 350 Watt-voeding met een goede 12 Volt-lijn voldoende is. De reden voor het eerdere advies is dat de videokaart gericht is op de enthousiaste pc-gebruiker. Deze hebben vaak meer in hun systeem dan alleen een videokaart en stellen, zeker als ze gaan overclocken, zware eisen aan de voeding. Om niet voor verrassingen te komen staan gaf nVidia het, achteraf gezien te hoge, advies mee.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

r00n187 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 09:00:
[...]

[...]
nIghtorius schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 02:49:
denk dat minimaal een 480W vogelmerk bedoelt word hiermee.. m'n oude 360W chieftec trok dit wel aardig..
Begrijpend lezen is ook een vak. heb even de kernpunten dikgedrukt uit een quote van mij.

--- edit

om toch verder te borduren wat jij zegt.. geef ik je een uitdaging.. probeer een Geforce 6800 grafische kaart icm zijn systeem + processor + schijven te draaien op een lekkere Codegen 350watt voeding.. als je dit lukt heb ik niks gezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door nIghtorius op 28-12-2004 16:54 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
Even klein opmerkingkje.. Waarom loopt iedereen hier over de voeding te "mekkeren"? Dat is het zelfde verhaal als "Jouw pentium4 KAN niet op een 230W voeding draaien". Ik zal je vertellen... Dat kan wel.
[blaat]
- Geforce 2MX

Dit geeft totaal geen problemen.

[...]
En mensen.. Alstublieft... Houd op met bij elk probleem te roepen dat de voeding te licht is. VGA kaarten trekken alleen veel stroom onder belasting.. niet in windows dus. Met een te lichte voeding zou je nog niet eens 3dmark kunnen voltooien en zou de computer al lang uitgesprongen zijn... Een slechte voeding zou vreemde vastlopers veroorzaken, maar niet alleen maar van dat soort foutmeldingen als "kan niet naar hdd schrijven".
Beetje appels met peren vergelijken he?
Geforce 2MX(opgevoerde Geforce 1) vs Geforce 6. :X

Voor de rest geven de kaart-fabrikanten zelf al aan dat er minimaal een 350 watt voeding in moet zitten en dat een 300 net onder het minimum kan zitten, daarnaast is het volgens mij geen merk voeding dus dat ik al twee.

Daarnaast gebruikt een videokaart niet veel stroom tijdens windows, maar de user geeft al aan dat hij hem niet heeft gekocht voor tekstverwerking.

Er zit ook niet voor niets een extra molex-aanlsuiting op de videokaart. Mocht windows niet naar de harde-schijf kunnen schrijven, dan kan dat komen door een harde-schijf die niet naar behoren werkt, maar het kan ook zijn dat de harde-schijf niet voldoende stroom krijgt.

Als laatste heeft nooit iemand gevraagd of jou computer op 230 watt kan draaien, daarnaast basseren de meeste mensen dit dus op de gegevens van de fabrikanten, maar soms zit er een user tussen die het beter weet dan de fabrikant.
r00n187 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 09:00:
[...]
[...]
_/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 28-12-2004 16:37 ]

• Yofresh
Leuk dat gemekker over voedingen maar ik word er niet echt mee geholpen, in februari komt er een Tagan 480 watt, punt.

Ik zou het fijn vinden als hier verder wordt gepraat over voedingen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 9

Ik heb vandaag gedaan:

-NAV 2005 me complete systeem laten scannen, 21 problemen, waaronder 8 virussen.

-Poging gedaan tot memtest86+, alleen steeds als ik het open moet ik kiezen uit een lijst waar ik t mee wil laten opstarten (IE, paint ed), help dus!

-Instellingen van de CPU nagekeken, klopt, multiplier=11x en FSB=200

-Geheugentiming staat op standaard, moet ik dat veranderen of zo laten?

-HDD transfer blocks kon ik niet vinden, AGP fastwrites staat uit

-Zodra ik een nieuwe ghost gemaakt heb zal ik ook m`n harde schijf gaan testen *t progje is al gedownload, alleen ben ik geen held in ghosten*

-Volgens SiSoft Sandra zouden grote geheugenmodules Registered/Buffered geheugen moeten bevatten. Hoe doe ik dat?

• MacDokie
Hier ook een chieftech 360 watt waarvan slurpen:
P4 2.6@3.2
2x SATA HD's
1x ATA HD
Gef FX5900
Floppy
DVDRW
CDRW
DVDspeler
Enermax Fan controller (met verlichting)
6x 80mm (waarvan 2 met verlichting)
1x 40mm chipset
Zalman cpu koeler
ccfl
Diverse USB powered spul

En hij trekt het keurig. Loopt als een zonnetje. Dus het merk is wel degelijk belangrijker dan het wattage imo.
Leuk dat gemekker over voedingen maar ik word er niet echt mee geholpen, in februari komt er een Tagan 480 watt, punt.
sorry moest nog ff
-NAV 2005 me complete systeem laten scannen, 21 problemen, waaronder 8 virussen.
Ben ze allemaal kwijt? Dit vink toch wel een redelijk aantal problemen. Ik zou hier de oorzaak eens zoeken.
-Poging gedaan tot memtest86+, alleen steeds als ik het open moet ik kiezen uit een lijst waar ik t mee wil laten opstarten (IE, paint ed), help dus!
Ken het programma niet maar hij heeft een applicatie nodig om het geheugen te testen denk ik
-Instellingen van de CPU nagekeken, klopt, multiplier=11x en FSB=200
Das 2200Mhz moet wel kloppen d8 ik.
-Geheugentiming staat op standaard, moet ik dat veranderen of zo laten?
Timing controlled bij SPD moet altijd wel werken ja
-HDD transfer blocks kon ik niet vinden, AGP fastwrites staat uit
Dan is dit geen issue. Transfers blocks kon je alleen aanzetten bij iets oudere mobo's dacht ik.
Zodra ik een nieuwe ghost gemaakt heb zal ik ook m`n harde schijf gaan testen *t progje is al gedownload, alleen ben ik geen held in ghosten*
Ik zou niets ghosten als je niet zeker weet dat er geen virussen of andere ongein op staan anders helpt het je niets.
Volgens SiSoft Sandra zouden grote geheugenmodules Registered/Buffered geheugen moeten bevatten. Hoe doe ik dat?
Waarschiijnlijk bedoel je ECC geheugen, dat heb je niet nodig.

En...download die wd tool nou en kijk of het aan je hd ligt.

[ Voor 75% gewijzigd door MacDokie op 28-12-2004 20:12 ]

• Icey
Yofresh_750 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:39:
Memtest draai je onder dos, dus een bootable floppy maken met daar het progje op :). Er is ook een iso te downloaden die je op cd kan branden, dan heb je een bootable cd.

• Alex)
Cd-brander hebben....

• Yofresh
Ok,

Vandaag ben ik toch maar langs mycom gegaan om te vragen of zij me hele pc willen doorspitten en de problemen op willen zoeken. Dit omdat ik elke reactie waardeer, maar er zo veel reacties werden gegeven dat ik er tureluurs van werd en ik niet dacht dat ik zelf alles kon uitvoeren.

Bij mycom doen ze vanalles aan testen, ze gooien alles es los en proberen met andere producten hoe dat dan werkt.

Dit alles voor 2 kliks (1 klik=16.50)

1 groot nadeel, het gaat minstens een week duren, dat betekent dus geen AOM, geen Doom 3, geen NFSU2, geen snelle computer *me pa beschikt over een Pentium2....*

zucht... dit wordt een lange week.... tijd voor een kop koffie, extra sterk :'(

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:00
Ik had een 300 watt no name voeding en had continu leesfouten bij opstarten. chkdsk starte bij iedere start op en vond een handvol errors. Regelmatig moest ik bestanden terughalen van een ander systeem omdat deze beschadigt waren. Toen de bokki woki voeding vervangen door een 350 watt Aopen en ik heb nooit meer ergens last van gehad.

Maar dit is natuurlijk heel makkelijk te controleren, door zoals al eerder aangegeven een berg hardware los te koppelen.

• NoGinryuGo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 21:47
Wellicht komt dit bericht als mosterd na de maaltijd, maar ik had soortgelijke problemen met mijn systeem.

BSOD's met de volgende informatie:

Foutcode; 0000007a, parameter1: c03dddf8, parameter2: c000000e, parameter3: f777eca8, parameter4: 35ac7860

Mijn systeem heeft twee harde schijven van 200 GB PATA. De oplossing voor mij was om in het BIOS een setting te wijzingen: harde schijven niet op autodetect, maar op manual en LBA adressering aanzetten. Sindsdien geen enkel probleem gehad. Blijft vreemd, want bij auto zou die dit moeten herkennen. Windows XP Home was goed, LBA48 registry stond goed.

Wellicht heb jij (of iemand anders) hier iets aan. Voor zover ik weet is dit alleen een oplossing wanneer je tweede parameter c000000e is.
Pagina: 1