[Switch/Router] Wie is het?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Ik heb een heel raar en vaag probleem. Het netwerk bij mij thuis werkt niet, het bestaat uit:
  • Alcatel Speedtouch Home ISDN (@Pro)
  • Sweex 5 poorts switch
  • 2 PC's en een laptop
  • UTP straight (gewone) kabels
De alcatel is geconfigureerd om een always-on PPTP verbinding te maken (dit werkt)
De switch heeft (ik som op van verpakking):
  • Auto MDI/MDIX capability (dit houdt in straight/crosscable compatible)
  • Every port can be used as an uplink port
Wanneer ik een willekeurige PC (met of zonder DHCP) direct verbindt met de router, werkt alles correct. Hieruit concludeer ik dat de router werkt.
Wanneer ik 2 willekeurige PC's in de switch doe, kan ik tussen die 2 PC's communiceren. Hieruit concludeer ik dat de switch werkt.
Uit de twee voorstaande kan ik uitsluiten dat de netwerkkabels of kaarten kapot zijn.

Maar nu komt het, wanneer ik de router met een willekeurige PC in de switch doe, werkt het NIET. De switch lijkt dan ook totaal niet meer te werken. (Pas na reset (stroom eraf) kan ik eerdergenoemde functionaliteit weer bereiken) Dus op de één of andere manier willen switch en router noet samenwerken. Hoe kan dit?

Dit hele systeem werkte eerder wel, maar nu niet meer. Ik heb de switch reeds vervangen, maar dit blijkt niet de oplossing. Voordat ik een nieuwe router ga bestellen, wil ik eerst zeker weten of ik misschien niet iets over het hoofd heb gezien.
Elke hulp of idee wordt zeer op prijs gesteld...

-niks-

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MLM schreef op zondag 26 december 2004 @ 20:51:Ik heb de switch reeds vervangen, maar dit blijkt niet de oplossing.
Door een nieuwe Sweex ??

Mijn ervaring is dat een Home@Pro + Sweex switch niet echt een slimme combinatie is : De switch loopt na een tijdje tegen een collision storm op de Home@Pro poort aan en dan moet je hem inderdaad even aan en uit doen :/
Gebeurde ook volkomen willekeurig, soms elk uur ofzo soms pas na een half jaar |:(

Andere switch van ander merk heeft het bij mij opgelost.

Kleine note : Ik heb na een tijdje een 1 poorts 510 gekocht dus ik weet niet 100 % zeker of het aan de switch lag, maar volgens velen wel !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik zie dat je dus iedere port kunt gebruiken als uplink.

Misschien kun je beter een vaste port instellen als uplink.

• MLM

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:01:
Ik zie dat je dus iedere port kunt gebruiken als uplink.

Misschien kun je beter een vaste port instellen als uplink.
Kan je niet instellen

-niks-

Verwijderd

De Speedtouch werkt op 10Mbps half duplex.

Waarschijnlijk zul je iets moeten veranderen aan de auto-negotiation modus.

Hier een handig bestandje :

http://www.dslsupport.co.uk/downloads/Appsnotes/Ethernet.pdf

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:12:
De Speedtouch werkt op 10Mbps half duplex.

Waarschijnlijk zul je iets moeten veranderen aan de auto-negotiation modus.

Hier een handig bestandje :

http://www.dslsupport.co.uk/downloads/Appsnotes/Ethernet.pdf
Dat is wel leuk enzo, maar aan een Sweex valt er helemaal niks in te stellen => Of hij doet het of hij doet het niet !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:26
Exact same here tijdje terug:
PC werken met sweex 8P prima op 100mbit
Alcatel speedtouch werkt prima met router

Stop ze er beide in --> switch crasht.

Ik heb het toen maar op sweex afschoven. Switch weggedaan, Unex gekocht et voila.

• MLM

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Nu ik de moed opgegeven heb om mijn netwerk bestaande uit Sweex switch en Speedtouch Home normaal te kunnen gebruiken (zie ook dit draadje), heb ik besloten om het maar meteen goed te doen en een nieuwe router te kopen. Nu wil ik liever niet weer een Home @ Pro systeem om mijn internet (ADSL via KPN) te delen, dus nu dacht ik om de officiële opvolger, de Speedtouch 510 aan te schaffen. Deze 510 heeft al een ingebouwde switch en ook de mogelijkheid tot een Always-On verbinding op te zetten.
Dit apparaatje is echter niet zo goedkoop dat ik hem maar gelijk ben gaan kopen, en ik vroeg mij af of anderen hier goede of slechte ervaringen hebben met de 510?
Of is er een beter/goedkoper alternatief?

-niks-

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 10:41
Je speedtouch Home gewoon ombouwen naar een Pro ?? Alleen een extra switch van een paar tientjes, en klaar ben je!!

[Edit] Even mijn geheugen opgefrist: Alcatel Speedtouch Home > Pro Hack

Ik hoop dat je daar wat aan hebt. Ik heb het zelf hier ook gedaan. Er bestaat een minimaal risico dat het fout gaat, maar dan ben je een van de weinigen...
Et bespaard een hoop geld, en je kunt alles gemakkelijk aan de hand van de Tutorial instellen. Mocht het allemaal niet lukken, kun je altijd nog een 510 kopen _/-\o_

[ Voor 70% gewijzigd door IJnte op 28-12-2004 19:51 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• nero355

nero355

Tweedehands kan je hem heeeeeel goedkoop vinden heb ik gemerkt :)

Enige minpunt dat ik tot zover heb gevonden is dat je geen port range kan mappen dus bijvoorbeeld 6000-7000 zou je voor elke poort 1 !!! poortmap moeten maken 7(8)7

Gelukkig was er DMZ .....

Kijk ook naar Vigor en LinkSys zou ik zeggen, en als je het echt goedkoop wil houden kan je altijd nog een Sweex Router/Modem/Switch combo kopen.
IJnte schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 19:46:
Je speedtouch Home gewoon ombouwen naar een Pro ?? Alleen een extra switch van een paar tientjes, en klaar ben je!!
Daar heeft hij dus problemen mee :P

• MLM

MLM

aka Zolo

Topicstarter
Je hebt duidelijk het draadje dat in mijn TS staat niet gelezen, dit heb ik al en werkt niet.

-niks-

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 10:41
:X :X 8)7 Te snel Sorry!!!

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• wallum
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 11:59
ik ben erg tevreden over de speedtouch 510, hij komt goed uit allerlei tests en aansluiten is een makkie. Hij schijnt ook goed configureerbaar te zijn, maar dat heb ik verder niet uitgeprobeerd. Het is een veelgebruikt modem dus er is veel over te vinden op internet. Enig nadeel is dat hij niet echt duurzaam is, mijn eerste is er na 1,5 jaar mee opgehouden en op GOT loopt een draadje met mensen waar hij piepende geluiden maakt.
Er is trouwens een 1-poorts en een 4-poortsversie, jij moet dus de 4-poorts hebben.

Verwijderd

ik heb zelf hier ook een 510 draaien op een sweex switch (dus de 1 poorts versie van de 510). Werkt perfect, nog nooit uitval gehad (behalve toen de stroom uitviel, maarja stroom erop en draait weer binnen seconden). Je hebt dus niet perse de 4 poorts nodig, omdat je al een switch hebt.
En idd, je kunt geen portrange mappen, maar dan kun je ook defserver aanzetten(direct op 1 IP zetten)

Verwijderd

Topics gemerged.

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Sorry voor het openbreken, maar alternatief was een nieuw topic starten over een identiek probleem.

Ik heb ook genoemde configuratie (getweakte speedtouch home en sweex 8 port switch) en dat heeft tijden lang goed gewerkt. Recentelijk heb ik echter steeds vaker dat er geen verkeer met de modem meer mogelijk is door continue collisions op de poort van de modem, de enige optie is dan om de switch even uit het stopcontact te trekken en daarna er weer in. Dan werkt het weer een dag ongeveer.... Is dat wat nero355 noemt een collision storm?

Dit is ongeveer een maand geleden begonnen, maar ik moet nu steeds vaker de switch resetten om de zaak werkend te houden. Bovendien heb ik recent een nieuwe _identieke_ switch gekregen omdat die oude overleden was, maar hiermee heb ik exact hetzelfde probleem! 8)7

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Tiberium op 05-03-2005 10:02 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

[quote]Tiberium schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 09:58:
[..]
[quote]

Ik heb pas ook een Sweex router geinstalleerd op een Com21 modem (introweb) ook precies dezelfde problemen mee, elk kwartier vloog de hele router eruit, bij de PC-winkel kende ze dat probleem icm het com21 modem, dus we hebben hem geruild voor een conceptronics "Problem Solved"

mijn T.net systeemspecspagina

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Voor ik een andere switch koop, wil ik graag eerst alle andere (goedkopere!) opties proberen. Ik heb jarenlang prima internet gehad met deze combinatie, maar de laatste tijd heb ik steeds vaker dit probleem. Het enige dat veranderd is, is dat ik de afgelopen weken non stop aan het downloaden ben geweest, enkele tientallen gigabytes per week.... zou het hierdoor kunnen komen dan?

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Tiberium

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Mensen, ik vind het zonde om een apart topic te openen, ik hoop echt dat ik er op deze manier uit kan komen...

Pagina: 1