Toon posts:

Heel vreemd: Alles draait, maar pc start niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 4.592 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

mijn probleem is dat als ik de stekker in de stopkontakt steek, alle fans meteen gaan draaien. (voeding-, cpu- en case-fan)
De pc wilt dan niet opstarten als ik de powerknop indruk. Lampje van moederbord brand tevens wel.

Moederbord kapot? of voeding? Ik heb gezocht, maar kon niks vinden op internet.

Zelf vermoed ik dat de moederbord kapot is, maar om een nieuwe te kopen zonder zeker te zijn ga ik niet doen. Ik heb al moeilijk genoeg financieel. :O (tja, euro he....) :D
Voedingen zijn ook prijzig. :(

Het is nu kerst, dus schiet me aub niet af.

Bij voorbaat dank en nog de beste wensen.
Mocht 2005 veel nieuwe pc speelgoed uitkomen tegen een lekkere prijs. :9

Verwijderd

Is de schakelaar wel goed aangesloten op het moederbord?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat de computer direct aan gaat zodra je de stekker er in doet is (meestal iig) gewoon een instelling in de bios, niets om je zorgen over te maken dus.
Maar dat hij verder niets doet is niet goed, probeer eens een bios reset ofzo.
Wat heb je al getest eigenlijk?
Het zou namelijk ook nog wel je videokaart kunnen zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

[No Flame Intended] Mag ik zeggen dat dit al de zoveelhonderdste topic is met dit soort problemen??? (ik moet zeggen: heb mezelf er ook schuldig aan gemaakt)... maar ik begin nu zolangzamerhand te begrijpen waarom men dit zo vreselijk irritant vind....[/No Flame Intended]

/ontopic

heb je al de Boot en Opstartproblemen FAQ (of hoe dat ding ook mag heten) doorgespit????
zo nee? begin dan daar...
zo ja, waar heb je allemaal naar gezocht op google.nl / got.tweakers.net / evt. andere tweakersfora (niet dat er 1tje bij is die deze overtreft)

ik zal zo ff voor jou een linkje posten naar de FAQ

hier het linkje: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 18:41 . Reden: Link naar Hangen en Opstartproblemen FAQ toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
De computer wilt juist niet aan. Alleen de fans draaien op volle toeren. 8)7
Normaal gebeurt er niks als men de stekker in de stopkontakt stopt tot je de power-knop indruk. Nu draaien de fans meteen en verder reageert die nergens op. Dan bedoel ik echt nergens!
Ik trok dus kabel voor kabel los en alles blijft zo. Geen gepiep, helemaal niks :? (de fans blijven draaien... |:( )

Verwijderd

Topicstarter
@mstreurman, nope ik heb al veel gezocht. Jaren terug toen ik hier pas kwam had ik wel schuldig gemaakt daaraan. Ik post al jaren niet omdat bijna alles te vinden is als je zoekt. Helaas heb ik niks kunnen vinden over dit probleem.

Verwijderd

Welk mobo en cpu heb je want ik vermoed dat ik de oplossing weet;)

groet,

Jeroen

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mb is AsusA7V met KT133 chipset met een Duron erin. Die van mijn zwager is een Intel Celeron466 welk mobo weet ik niet meer.
Ik sla dus 2 vliegen in 1 klap als ik hierbij dit probleem oplos. B)

edit: ohja, even vermelden dat dit probleem is ontstaan doordat de pc een tijdje lang niet aan is geweest. Tijdje bedoel ik dan minstens half tot een jaartje of anderhalf :/
Ineens gingen alle fans aan terwijl de pc niet aan stond.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 19:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 19:09:
Mijn mb is AsusA7V met KT133 chipset met een Duron erin. Die van mijn zwager is een Intel Celeron466 welk mobo weet ik niet meer.
Ik sla dus 2 vliegen in 1 klap als ik hierbij dit probleem oplos. B)

edit: ohja, even vermelden dat dit probleem is ontstaan doordat de pc een tijdje lang niet aan is geweest. Tijdje bedoel ik dan minstens half tot een jaartje of anderhalf :/
Ineens gingen alle fans aan terwijl de pc niet aan stond.
owke:-)

ik zet er even een to do lijstje:

- verwijder alle overbodige hardware (cd roms, floppy, geluidskaart, ed)
- hd en videokaart moeten er blijven inzitten, en natuurlijk de cpu
- probeer dan nog eens

geen resultaat?: cmos reset (als je niet weet hoe vraag maar ff)of haal het batterijtje uit de pc (wel daarna terug instoppen)

nog niets? zitten er goudkleurige stopjes tss het mobo en de case?
als dat niet is heb je wsl stoomverlies.

intel cpu's moeten soms extra stroom krijgen (een vierpolige stekker naast het socket)
nieuwe amd's ook maar jouwe is geen nieuwe dus dat zal het niet zijn

ook moet je zien dat je power knop en reset goed is aangesloten (rechts onderaan je mobo => staat in je handleiding)

je voeding is wsl niet stuk, anders zouden er wsl geen fans draaien;)

veel succes!

• hershel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12 22:05
Koelpasta gebruikt?

FSB e.d. goed ingesteld (niet te hoog voor die CPU?)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas wilt niks helpen. Ik heb geen goudkleurig iets kunnen vinden. :|

Persoonlijk ben ik bang dat de mobo gewoon kapot is. Normaal mag de fans niet zomaar draaien. Als ik de powerknop indruk moet de mobo de signaal PS_ON# naar de voeding sturen. Daarna gooit de voeding pas de stroom lijnen omhoog.
Nu geeft de voeding al stroom door waardoor de fans zoals van de cpu gaat draaien, maar verder doet niks het. Waarschijnlijk slaat de mobo alles over en 'denkt' al aan te staan waardoor die niet meer reageert op de power knop.

iig bedankt voor de moeite :)

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand ook zoiets heeft meegemaakt, laat dan even weten wat er precies aan de hand is. _/-\o_
Zoals ik al zei, ik wil niet zomaar een nieuwe mobo kopen als ik niet zeker van ben dat het daaraan ligt. Hoewel die dingen nu voor rond de 45Euro te krijgen is, is het toch zonde als het voor niets is.

Enuh.... tis ook niet leuk voor een winkel als ik iets koop om te "proberen" en terug breng als het niet lukt. Ik vind het dat een beetje aso.... ;)

Dus als iemand mij kan vertellen, ben ik zeer dankbaar _/-\o_

Verwijderd

voor de TS:

Uit je voorgaande posts begrijp ik dat de pc een poosje ( 0,5 ~ 1,5 jaar ) stil heeft gestaan, ik neem dus aan dat er in de tussentijd niks veranderd is aan de pc ?

Heeft de pc tijdens deze periode van stilstaan / opslag ... in een ruimte met veel statische electriciteit gestaan ( metalen schappen en tapijt of andere dergelijke elektrostatische combinaties ) want dan is het best mogelijk dat er een chippie dood is vanwege statische elektriciteit ...

zo niet ... can't help ya, ( nog ) niet ...

OffTopic: ( ik ga zo slapen ... misschien droom ik wel de perfecte oplossing voor je :P )

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat er niks is veranderd. Maar voor de zekerheid toch alles gechecked of nog goed zit e.d.
Beide pc's worden te weinig gebruikt. Die van mijn zwager was alleen in begin gebruikt voor zijn opleiding en daarna stond die daar maar een beetje. Mijn pc had jaren lekker gedraaid en daarna heb ik aan mijn vader gegeven 2 jaar terug ongeveer. Hij heeft verder geen verstand van pc's en gebruikt hem ook bijna nooit. Ik weet wel dat het 3 keer aan is geweest in die 2 jaar. Misschien bleef het wel daarbij.

Ik zei tegen ze dat je die dingen niet mag verwaarlozen net als een auto. Wanneer je een jaartje je auto laat staan, krijg je zeker problemen. Dus de pc moet zeker ook draaien. Nu heb ik de pc terug en ik heb geen oude onderdelen(zoals een 2e mobo etc.) meer om de testen.

De omgeving waar ze stonden waren normaal.
Zover ik kan bedenken is zeg maar "verroest" omdat lange tijd niet in gebruik is geweest.
Er zullen heus wel meerdere mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt en weten waar het precies aan ligt.

ps. voor mensen die dit als opstart probleem omschrijven.... Nee, dat is het niet. Het start niet eens op... zucht

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

.... al gestofzuigt? PC's zijn stof verzamelaars en misschien dat na een jaar "rust" de stof "gezet" is....

Efkes alles goed stofzuigen en als nodig uit de kast halen voor een goede schoonmaak. Vooral de voeding wil wel eens stof happen, weet je dat je de voeding KAN openen...opletten want sommige onderdelen kunnen stroom vasthouden maar de kap openen en voorzichtig stofzuigen moet geen kwaad kunnen. Natuurlijk ben je wel daarna de garantie kwijt :-p

There is no place like ::1

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
ik had dit ook eens met een MSI K7T turbo,
vanalles geprobeerd, andere cpu, mem voeding, gpu, ga zo maar door
maar het hielp allemaal niets, vermoedelijk lekten de condensators (maar misschien had het ookwel een hele andere reden. ik weet het niet.)

hopelijk is dit in jou geval nietzo

My favorite programming language is solder.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Kans is groot dat een van de interne koperbanen geraakt is. Dit zie je niet aan de buitenkant, en een typisch symptoom is dat fans ed wel draaien omdat de voedingsbanen (die op de bovenste of onderste PCB-laag liggen) niet geraakt zijn (of zeker toch wat kunnen hebben)

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
En als nu gewoon het batterijtje van het mb leeggelopen is? :?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ascona schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:21:
En als nu gewoon het baterijtje van het mb leeggelopen is? :?
Dat wilde ik dus net voorstellen: stop er een nieuw batterijtje in, en doe dan nog eens een cmos reset. Met een frisse batterij zal ie het wel bewaren, en ben je ws. van de problemen af.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Over die fans die gewoon gaan draaien als je de PS erin doet. Dat is normaal (doet mijn A7V ook). Dat is denk ik gewoon even om te laten zien dat ie 't doet of zo.

Hij geeft alle fans dan even een kleine puls (ze draaien van start tot stop zo'n seconde of 2/3 of zo).

Ik zou 'm inderdaad 's schoonmaken, bios-reset, en alles strippen.

P.S.
Het is dus wel een opstart-probleem. Hij start niet op. Dat lijkt me een probleem met opstarten 8)7
zie ook de PMG FAQ
als je dat nog niet gedaan had. (inclusief de hangen & opstarten faq)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Heb ik ook net gehad, zelfde effect.

De batterij was leeg na die lange tijd, en de bios moest worden gereset. Het in en uit van de batterij alleen hielp niet. Batterijtje weer teruggedaan. Geen resultaat alleen de ventilatoren draaiden. Toen een bios reset en alles startte weer op!! Succes!! en verder niet teveel prutsen. :)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
breng em anders naar een computerzaak, zoeken zij het voor je uit, hoef je zelf geen onnodige dingen te kopen die niet kapot zijn

- wel power / fans etc. maar geen beeld? vervang geheugen eens, is vaak zat de boosdoener (heb dit 4x gehad met nieuwe pc's alle keren was t geheugen defect)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Phusebox schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:15:
breng em anders naar een computerzaak, zoeken zij het voor je uit, hoef je zelf geen onnodige dingen te kopen die niet kapot zijn

- wel power / fans etc. maar geen beeld? vervang geheugen eens, is vaak zat de boosdoener (heb dit 4x gehad met nieuwe pc's alle keren was t geheugen defect)
Batterijtje kost maar 1 euro,
en als het geheugen kapot is hoort ie te gaan piepen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reakties allemaal :)

Ik heb alles al geprobeerd (stofzuiger etc.) wat jullie voorstellen behalve een nieuwe batterij.
Morgen ga ik eentje kopen en hopelijk is dan alles opgelost.

Proberen waard want het kost toch maar een eurotje ofzo :P

Bij mijn eerste pc was toen de batterij leeg en die kon gewoon opstarten. Enige wat ik toen moest doen was elke keer de bios-instellingen aanpassen als die pas aan gaat. Rebooten ging prima. Andere tijden, misschien is dat tegenwoordig anders.
Rozwen, bij jou heeft het in praktijk gewerkt , dus dat is alvast een hele stap in de goede richting.

enuh.... Puch-Maxi, hopelijk heb je je oude pc nog staan, want als een nieuwe batterij zou helpen, dan heb je lekker goedkoop weer eentje in werkende staat ;)

Phusebox, de pc staat/gaat niet aan. Dus geen draaiende hdd, cd-rom, piepjes van booten etc. helemaal niks. Alleen fans die aangesloten zijn op de mobo en van de voeding zelf draaien. Die van de videokaart dus niet.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:58:
Bedankt voor alle reakties allemaal :)

Ik heb alles al geprobeerd (stofzuiger etc.) wat jullie voorstellen behalve een nieuwe batterij.
Morgen ga ik eentje kopen en hopelijk is dan alles opgelost.

Proberen waard want het kost toch maar een eurotje ofzo :P

Bij mijn eerste pc was toen de batterij leeg en die kon gewoon opstarten. Enige wat ik toen moest doen was elke keer de bios-instellingen aanpassen als die pas aan gaat. Rebooten ging prima. Andere tijden, misschien is dat tegenwoordig anders.
Rozwen, bij jou heeft het in praktijk gewerkt , dus dat is alvast een hele stap in de goede richting.

enuh.... Puch-Maxi, hopelijk heb je je oude pc nog staan, want als een nieuwe batterij zou helpen, dan heb je lekker goedkoop weer eentje in werkende staat ;)

Phusebox, de pc staat/gaat niet aan. Dus geen draaiende hdd, cd-rom, piepjes van booten etc. helemaal niks. Alleen fans die aangesloten zijn op de mobo en van de voeding zelf draaien. Die van de videokaart dus niet.
ja i know, en toch kan het geheugen zijn, heb t echt al vaker gehad... raar maar waar, geen piepjes enzo, maar toch geheugen defect en als gevolg: geen beeld, maar wel draaiende fans

ps. ik neem aan dat de 12v lijn ook is aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 28-12-2004 08:53 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• camelrulez
  • Laatst online: 06:29
ascona schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:11:
[...]

Batterijtje kost maar 1 euro,
en als het geheugen kapot is hoort ie te gaan piepen. ;)
Mobo hoort te piepen, maar dat hoeft niet. Deed mijn pc ook niet toen m'n geheugen stuk was. Als je nog een pc in huis heb, probeer het dan met het geheugen uit die pc.

Verwijderd

kijk eens of je een andere processor kan vinden/krijgen. Gezien de problemen kan je moederbord of je cpu het begeven hebben. Als je een andere processor indoet en dan doet ie het nog niet, is je kapot. Doet ie het wel dan is het wel duidelijk lijkt mij ;) . Let op dat het wel een cpu is die er nu ook inzit.

Suc6

Verwijderd

Bij mij was ook het geheugen kapot maar de HDD spinden wel vrolijk net zoals alle fans.
Ik denk ook dat het het batterijtje kan zijn.Want om de HDD te laten spinnen moet er eerst een vrijgave van bios zijn dat deze ok is zelfde geldt voor sommige video kaarten die pas opstarten nadat de bios van het moederbord opgestard is. Alles op het moederbord heeft zo dus een ranglijst.

Verwijderd

Ik heb geleerd dat ik nooit met een stofzuiger door een computer zou gaan vanwege statischiteit of hoe je dat ook noemt

Verwijderd

Heb dit ook eens gehad met een PC bleek de HD stuk te zijn maakte sluiting heeft ook nog een voeding gekost, als je alle ide kabels los trekt moet de pc zo naar de bois gaan.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:34

Snippertje

Light up your life

Heb je je 12V atx stekker er wel in gedaan? Dat vierkante dingetjes . Ik had het ook een x alles draait wel maar gaat niet aan :+

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 19:51

DeMoN

Pastafari

-Je voeding kan na zo lange tijd ook verzwakt zijn.
Je fans e.d. spinnen wel op, maar genoeg kracht om te booten heeft ie niet.

- Je BIOS batterij kan best op zijn, maar dan zou idd je PC alsnog moeten booten

Ik denk echt dat je je voeding eens moet checken, ik heb dit ook al eens gehad.
2 andere gevallen die ik heb meegemaakt met dezelfde symptonen waren:
1. Kapotte CPU
2. Master/slave settings totaal fout. Maar in dat geval zal je merken dat een van de LEDjes van een IDE drive zal blijven branden zodat je weet dat het iets met je drives te maken heeft.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Phusebox schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 08:52:
[...]

ja i know, en toch kan het geheugen zijn, heb t echt al vaker gehad... raar maar waar, geen piepjes enzo, maar toch geheugen defect en als gevolg: geen beeld, maar wel draaiende fans

ps. ik neem aan dat de 12v lijn ook is aangesloten?
Mijn mb is AsusA7V met KT133 chipset met een Duron erin
niet nodig dus :z

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:10
uhm tjah dat zou mooi lullig wezen :7 kep mobo al gemold namelijk O-) alles ervanaf gesoldeerd, altijd handig die condesators (misschien niet onaardig om te vertellen, volgens de gebruiker sprong er een vonk over van de mobo naar de case. dus wss lag het niet aan het batterijtje :D)

[ Voor 1% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-12-2004 01:58 . Reden: aanvulling ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Batterij heeft dus niet geholpen zoals ik had verwacht. ;( (maar stiekem hoopte dat het wel zou werken.)

Ik ga wat onderdelen bijelkaar halen om alles één voor één te testen.
Dit moet worden opgelost. Mede doordat er al 2 pc's zo zijn. :(

Een baterij kost helaas ook geen Euro :(
5 Euro! Wel van Duracell, maar toch..... tis niet normaal duur man. Meteen maar doorgezocht en nu ééntje gekocht van Varta voor 2 euro :> ( pc als hobby is al duur genoeg, en ik moet nog geld sparen voor mijn nieuwe pc :P )

Ik laat de resultaat nog weten, zodat mocht er bij iemand ook zoiets gebeuren, die alvast terug kan vinden hier op GOT waar het aan ligt. Ik heb me rot gezocht en heb helaas niks gevonden.
Zelf onder Google tig paginas doorzocht zonder resultaat.

• swampy
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:47:
Ik heb geleerd dat ik nooit met een stofzuiger door een computer zou gaan vanwege statischiteit of hoe je dat ook noemt
Ik zou het ook niet doen met een metalen stang... maar met het hardplastic gedeelte!

There is no place like ::1

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12 12:25
controleer je reset/power knopaansluitingen eens?

kan zijn dat die de hele tijd slutiing maken ofzo (zelf nog niet geprobeerd, maar stel dat je reset de hele tijd aan staat.... maja, dan zou je ook de hele tijd je hd's moeten horen spinnen, een beep van je bios (mits je pc bleeper aangesloten is) en nog meer geratel/gereutel).

alleen de fans...... wellicht een corrupt bios (door verzwakte batterij, cmos shizzle.... reset zou dan kunnen helpen zoals de meesten al voorstellen).

maar eigenlijk: probeer die hele hangen en opstart problemen stappenlijst door te lopen.

haal alles uit de kast. sluit alles 1 voor 1 aan... als je alleen je mobo + psu aan elkaar hebt hangen... (en evt. de powerswitch :P je kan die ook jumperen op je mobo / met paperclippie ofzo.. opletten met welke pinnen je verbindt) en je hoort geen beeps van "no cpu, no mem, no video" dan is je mobo aardig dood.

en anders kan je op gemakje een voor een de dingen aansluiten -> power aan -> let op de bios beeps etc..

Verwijderd

Topicstarter
swampy schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:38:
[...]

Ik zou het ook niet doen met een metalen stang... maar met het hardplastic gedeelte!
Zelfs dat niet. Ik gebruik dat borsteltje aansluitstuk. Fijne haartjes kan niks beschadigen van de mobo en hardnekkige stof is ook meteen pleite :D
Pagina: 1