Welke mogelijkheden om kwaliteit TV-out te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-08 07:39
Hoi,

Een aantal weken geleden heb ik mijn computer aangesloten op mijn TV door middel van TV-out via een S-video kabel. De kwaliteit was echter teleurstellend, en ook met TV Tool viel er niks acceptabels van te maken, ook al werd het wel iets beter. Het beeld trilde enorm en kleuren waren erg flets.

Nu komen er aanstaande woensdag een aantal vrienden lan-partyen bij mij, en maak ik graag van de gelegenheid gebruik om hun grafische kaarten even in mijn testpc te stoppen, om te kijken of we daar wel een goede kwaliteit mee kunnen behalen, om zo de oorzaak van de slechte kwaliteit op te kunnen sporen.

De tijd om te testen is dan natuurlijk echter beperkt (omdat ze komen om te gamen en hun grafische kaart niet een aantal uur kwijt willen zijn hiervoor). Daarom hoop ik in dit topic zoveel mogelijk aandachtspunten te verzamen wat mogelijkerwijs tot een betere beeldkwaliteit zou kunnen leiden op de tv. Heb je tips of algemene ideeën, geef ze graag, wellicht heb ik er op dat moment iets aan!

Mijn Specs:
- AMD Athlon 750 MHZ met 512MB ram.
- XFX Geforce 4 TI4200 64MB 4x AGP.
- Windows XP MCE NL (pc voldoet inderdaad niet aan de eisen, maar ik ga hem alleen gebruiken om divx/xvid af te spelen, waarvoor hij prima voldoet).

TV-out chip op de grafische kaart: Conexant CX25871

De andere jongens hebben volgens mij een Geforce 4 TI 4800 en een Geforce FX 5900, maar dat weet ik niet zeker.

TV: Philips 70CM 4:3 formaat. Type: 28PT4503/20 van bijna 5 jaar oud. 2x SCART. Geen S-video of composite ingangen, ik gebruik zo'n convertortje die op de SCART aangesloten wordt waardoor ik een S-video, composite en 2 audio aansluitingen krijg, en hij staat uiteraard op INPUT. Geeft bij de DVD speler wel een goed beeld.

Ik beschik verder over:
- De nieuwste TV-tool
- De nieuwste drivers van Nvidia voor MCE
- PowerStrip 3.50
- VNC server om de pc op afstand te bedienen

Media Software:
- MCE zelf
- Media Portal
- Meedio
- Beyond Media

Codecs:
- ffdshow alpha
- WMP 10
- AC3filter

Ik heb dus een normale 4:3 tv en ga hem via s-video aansluiten. Het liefst zonder andere monitor, dus de TV als primaire en enige monitor, eventueel via VNC te bereiken.

Wat is de beste resolutie en refreshrate die ik moet kiezen? Welke zaken kunnen de beeldkwaliteit positief beïnvloeden? Waar moet ik nog aan denken, etc :)

Alles is welkom! Hoe meer ik nu weet, des te sneller lukt het woensdag hopelijk om fatsoenlijk kwaliteit beeld te produceren.

TV-out FAQ heb ik uiteraard gelezen.

Bedankt!

/edit: Type TV toegevoegd.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 26-12-2004 15:38 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
DeadMetal schreef op zondag 26 december 2004 @ 15:32:
Wat is de beste resolutie en refreshrate die ik moet kiezen?

...

TV-out FAQ heb ik uiteraard gelezen.
de reso/refresh van PAL staat in de FAQ, dus als je die al gelezen hebt, heb je em iig niet erg goed gelezen... ;)

verder kan het zo zijn dat de tv-out van je kaartje gewoon brak is, waardoor hij niet scherp is.
dat ligt dan aan de gebruikte onderdelen en is verder weinig aan te doen imo.

succes!

[edit]
uit de faq:
De beste resolutie om tv-out te gebruiken bij PAL: 768x576.

refresh van PAL is imo 50Hz

[ Voor 21% gewijzigd door Puppetmaster op 26-12-2004 16:13 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• DeadMetal
Ok dankjewel, die resolutie zal ik instellen, het kan met de Forceware drivers die ik gebruik, en daar heb ik Powerstrip of TV Tool zo te zien niet voor nodig. 50 Hz zal waarschijnlijk met Powerstrip moeten. Kan iemand bevestigen dat ik dat inderdaad moet gebruiken?

Ik heb ook in een topic hier op GoT gelezen dat resoluties instellen geen nut heeft, omdat er een 'standaard PAL signaal' door de S-video kabel gestuurd zou worden, ongeacht de instelling. Is dat onzin?

[ Voor 5% gewijzigd door DeadMetal op 26-12-2004 16:50 ]

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het maakt helaas wel uit. Als ik op m'n GeForce MX2 de reso op 800x600 of 640x480 zette had ik van die "mooie" zwarte balken rond het beeld. Alleen 720x576 (zoals gezegd) leverde mooie resultaten op. De meeste moderne TV's kunnen prima tegen 60Hz, dus da's geen probleem. Wat wel een probleem is, is als je TV geen S-Video ondersteunt. Je krijgt dan zwart-wit, en dat kan niet de bedoeling zijn. Voor een paar euro heb je een convertertje van S-Video naar composiet, en als je er lol in hebt kun je die ook zelf solderen.

@euss: ik moet zeggen dat het beeld op de TV niet eens echt beroerd was... ;) Beter dan m'n VHS-recordertje iig, maar wel slechter dan bijvoorbeeld de DVD-speler. Nou moet ik wel zeggen dat ik een behoorlijke kwaliteit composiet-kabeltje van maar een meter lang had, dus weinig signaalverlies. M'n 9800Pro moet ik nog proberen, maar ik verwacht dat dat idd toch wel weer een stuk beter is.

[ Voor 34% gewijzigd door Parody op 26-12-2004 19:51 ]

Verwijderd

Bij de CX25871 kun je gewoon elk gewenste resolutie tussen 320x200 en 1024x768 kiezen, er wordt door de chip een interlaced of progressive PAL (of NTSC/SECAM als je dat zo insteld) signaal uitgestuurd in verschillende formaten (Composiet, Svideo, RGB en PbPrY).

Voor Svideo speelt kabelkwaliteit en lengte een belangrijke rol. Voor non-interlaced VGA schermen kun je de antiflicker beter wat hoger inschakelen. Qua films heb je vaak aan Svideo en PbPrY al genoeg, voor non-interlaced VGA bronnen heb je met RGB het beste resultaat.
Als ik op m'n GeForce MX2 de reso op 800x600 of 640x480 zette had ik van die "mooie" zwarte balken rond het beeld. Alleen 720x576 (zoals gezegd) leverde mooie resultaten op.
Nou noem je ook 1 van de meest brakke, lowest budget TVout oplossingen op ;)
@euss: ik moet zeggen dat het beeld op de TV niet eens echt beroerd was... Beter dan m'n VHS-recordertje iig, maar wel slechter dan bijvoorbeeld de DVD-speler.
Precies, dat bedoel ik :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 10:11 ]

• DeadMetal
Oké, dan zal ik de resolutie op 768*576 zetten met 60 Hz, eventueel verlagen naar 50 Hz met Powerstrip, dan ben ik benieuwd hoe hij dan presteerd. Morgen alvast met mijn eigen kaart experimenteren. Euss, weet je toevallig ook hoe goed of slecht die Conexant chip is?

Nog een aanvulling: het beeld was toen ik het teste wel in kleur via de scartconverter, dus met de tv zal het wel in orde zijn. Ook neemt een jongen voor de zekerheid nog een andere scartconverter mee. Die ik kochte kwam uit een grote bak bij de HCC dagen. Ik beschik over 2 S-video kabels, gebundeld bij 2 XFX kaarten. Hopelijk brengt dit me in de richting van de oorzaak van de slechte kwaliteit.

Oja, videobeelden werden als een grijs vlak weergegeven op de TV (wel goed op de CRT). De GUI van de videospeler werd wel getoond op de TV, maar de inhoud van het videovenster bleef grijs. Waarschijnlijk wordt de overlay dus niet verstuurd via de TV-out. Het is me alleen niet gelukt om daar de instelling voor te vinden. Iemand een idee?

OT: Zie dit topic, de TV-out van de Volari V3XT schijnt erg goed te zijn. Wellicht neem ik die als hij eenmaal te koop is, als blijkt dat de slechte kwaliteit volledig aan de grafische kaart ligt.

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bij ATI zitten die overlay-settings in het configuratiescherm. M'n MX2 is alweer een paar maandjes vervangen, dus ik weet niet meer precies hoe dat bij NVidia zat. Ik weet wel dat de support per driverversie erg verschilde, dus misschien is het handig om eens een beetje te spelen met vooral de nieuwere versies.

• DeadMetal
Hmm wacht even...

De FAQ zegt:768x576
Parody zegt: 720x576

Verwijderd

Dat komt omdat Parody uitgaat van [D-1] PAL en de FAQ uitgaat van D-1 PAL Square Pix en een workaround speciaal voor verouderde Nvidia kaarten met bepaalde drivers. Maar zoals gezegd maakt dat niet uit, alleen heel vroeger was dat nodig met bijv. Matrox Videokaarten en andere brakke TVout chips die niet goed konden omgaan met hardwareoverlays die niet bestonden uit meervouden van 16/32 (HV).
http://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution
http://tvtool.info/go.htm...o/english/tvtool961_e.htm
[rml][ TV-Out] Matrox G550 / DivxG400 subtitles werken niet[/rml]

Ongeacht welke resolutie je instelt, je tvout signaal zal altijd door je Tvout chip geprocessed worden (oa. om te interlacen, sync-signalen combineren etc). Alleen als je de VGA Dsub icm Powerstrip gebruikt omzeil je de TVout chip. Echter, dan moet je videokaart wel composite sync op de Dsub ondersteunen (Nvidia videokaarten meestal niet!) en anders moet je die zelf hardwarematig samenvoegen.
Zie voor meer informatie over dat laatste de links onder component (RGBS/YPrPb) in de TVout Faq.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 10:14 ]

Pagina: 1