jouw leven met linux

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.005 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

Flydude

Mighty pirate

zwik schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 01:00:
.

Linux is denk ik toch nog niet klaar voor desktop gebruik voor de gewone mens en in bepaalde takken van het bedrijfsleven. Het gaat wel steeds beter! Als ik terugkijk naar met waarmee ik begon en hoe het er nu voorstaat is er veel verandert. Naar de gebruiker toe met mooie grafische applicaties maar ook op het gebied van hardwareondersteuning.
Hoezo is Linux nog niet klaar voor desktopgebruik? Als je niet al teveel games speelt, is Linux prima werkbaar als desktop. Je kan e-mailen, surfen, chatten, irc'en, office-suites draaien, dvd's kijken, mp3-tjes spelen and then some. Met een distro als Suse of Mandrake kan je dat ook nog eens allemaal GUI aansturen. Ik kan me niet voorstellen dat je nog meer zou willen.

Ik denk dat je bedoelt dat Linux niet lekker werkt voor Jan Eindgebruiker in een proprietary wereld. Maar dat heeft niets met de kwaliteiten van een desktop an-sich te maken.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Flydude schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:48:
[...]

Hoezo is Linux nog niet klaar voor desktopgebruik? Als je niet al teveel games speelt, is Linux prima werkbaar als desktop. Je kan e-mailen, surfen, chatten, irc'en, office-suites draaien, dvd's kijken, mp3-tjes spelen and then some. Met een distro als Suse of Mandrake kan je dat ook nog eens allemaal GUI aansturen. Ik kan me niet voorstellen dat je nog meer zou willen.

Ik denk dat je bedoelt dat Linux niet lekker werkt voor Jan Eindgebruiker in een proprietary wereld. Maar dat heeft niets met de kwaliteiten van een desktop an-sich te maken.
Onder Linux kan je nog niet een programma/driver/tooltje/... installeren door domweg te "nexten". In Windows wordt er veel hardware zelfs automagische gevonden/geïnstalleerd.

Linux is wel goed voor tweakers, professionals en servers. Deze doelgroep kan gelukkig man-pages lezen, hierdoor kunnen zij het boeltje draaiend krijgen. Eens een server draait, dan blijven we ervan af. Hierdoor mag het configureren/installeren moeilijk zijn, want eens we door het moeilijke geraken, dan is er bijna geen onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
rapture schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:13:
[...]

Onder Linux kan je nog niet een programma/driver/tooltje/... installeren door domweg te "nexten". In Windows wordt er veel hardware zelfs automagische gevonden/geïnstalleerd.

Linux is wel goed voor tweakers, professionals en servers. Deze doelgroep kan gelukkig man-pages lezen, hierdoor kunnen zij het boeltje draaiend krijgen. Eens een server draait, dan blijven we ervan af. Hierdoor mag het configureren/installeren moeilijk zijn, want eens we door het moeilijke geraken, dan is er bijna geen onderhoud.
Ik vind het elke keer weer in een interessante discussie, daar niet van... maar misschien kan daar beter een nieuw topic over geopent worden voordat deze helemaal vol staat met offtopic posts. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overbodige discussie wat mij betreft. Ik bedoel, hoeveel simpeler dan synaptic wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn linux ervaringen begonnen eigenlijk al met redhat 5 :/

Ik was nog een stuk jonger en een complete newbie met internet/linux, maar toch maar besloten redhat te kopen.
Het installeren ging vrij makkelijk, de desktop (toen nog gnome) laden ook, en toen wist ik het niet meer..
Zoals zo vaak al gezegt, linux is geen windows, en ik had behoorlijk moeite met het vinden van de juiste config files
(wie denkt er dan ook aan /etc/dev/usr/ als je C:\Program Files;C:\Windows gewend bent!)
En dus maar besloten de boel maar weer te formateren en in de kast te gooien.

Inmiddels ben ik vrijdag begonnen met het installeren van Knoppix 3.7, en afgezien van Samba loopt alles soepel,
Ik heb zelfs mn Wlan aan de praat gekregen dankzij ndis-wrapper :D
Dat is eigenlijk wel zo'n beetje mijn verhaaltje, beetje kort maar ben dan ook net begonnen eigenlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

rapture schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:13:
[...]

jezus, nooit gehoord van Ubuntu en Synaptic en of Apt-Get :?

Ik als super mega n00b ben vorige week begonnen met Linux.... De reden was dat ik weer een Windows versie had vol met spyware....onlangs talloze spysweepers enzo.

De stoute schoenen aangetrokken, Ubuntu er op geketst, gereboot en alles werkte out of the box.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50
Oke, het begon met Mandrake 9.0 beta en eigenlijk nooit echt problemen gehad met installatie (gewoon veel lezen is het keyword). Daarna debian getest en gentoo (eigenlijk toch wel mijn favoriet, met name door het emerge-systeem) laatst Ubuntu getest en die staat op het moment nog steeds als mijn dualboot.
Nadelen: Mijn nforce2 onboard netwerk doet raar met de 2.6 kernel (schijnt een bekend systeem te zijn, waar ik met gentoo nooit last van had)
- Hoe moeilijk moet het nu zijn om een webcam te integreren in een messenger programma??? Blijkbaar erg moeilijk, want het werkt nog steeds niet.
- Waarom, als Alsa er toch automatisch inzit, waarom is het dan nog steeds niet mogelijk om automatisch een mixer te installeren, zodat je meerdere programma's muziek kunt laten gebruiken?

Linux is leuk, maar het kan windows op het moment nog niet vervangen, puur door het feit dat dingen niet out of the box werken. Het gaat echt een goede kant uit, maar er moet eerst eens wat gedaan worden aan gebruiksgemak. Ubuntu is goed op weg vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flydude schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:48:
Jawel. Er zijn nauwelijks standaarden met betrekking tot GUI programma's onder linux. Dus wat dat betreft lang niet volwassen. Maar dat is dan ook geen een OS. Hoewel OSX duidelijk vooraan ligt.

"Mijn leven en linux"?
Ik gebruik het omdat het gratis is, dat is de enige reden. Andere voordelen heeft het mijns inziens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jawel. Er zijn nauwelijks standaarden met betrekking tot GUI programma's onder linux. Dus wat dat betreft lang niet volwassen. Maar dat is dan ook geen een OS. Hoewel OSX duidelijk vooraan ligt.
http://developer.gnome.org/projects/gup/hig/2.0/
Vrij uitgebreide guidelines hoor :P

[ Voor 55% gewijzigd door Thunder op 03-03-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:51
Naar aanleiding van dit topic van de week een SuSE 9.2 netwerk installatie gedaan alleen ik snap niets van de mappenstructuur. De installatie van alles lukte goed, ondanks dat ik een laptop heb :)

Als ik naar dev/hda0 ga zie ik allemaal mappen. Waar moet alles in? Vroeger was gewoon Program Files voor programma's e.d. Is er ergens een uitleg beschikbaar?

Dus mijn ervaring was kort want Windows staat er inmiddels alweer op. Misschien dat ik nog Ubuntu ga proberen, daar hoor ik veel positieve dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik wil niet rottig doen, maar een paar opmerkingen:

1: bij het posten in dit topic is een warning met dit:
Het is niet de bedoeling hier je kleine vraagjes over linux te stellen!

;)

2: Even een dag proberen, het niet snappen en windows weer installen is niet echt de juiste mentaliteit. Als je hier geholpen wil worden moet je zelf ook een en ander doen (we zijn geen afhaalchinees) .

3: Soms wil even de manual lezen best helpen met die mappen structuur die anders is dan 'vroeger' (Ik neem aan dat 'vroeger' == windows geldt) . Is btw meer dan genoeg over te vinden op verschillende fora (tip: er is hier een search)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 03-03-2005 14:14 . Reden: typo's ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ricardo87 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:10:
Naar aanleiding van dit topic van de week een SuSE 9.2 netwerk installatie gedaan alleen ik snap niets van de mappenstructuur. De installatie van alles lukte goed, ondanks dat ik een laptop heb :)

Als ik naar dev/hda0 ga zie ik allemaal mappen. Waar moet alles in? Vroeger was gewoon Program Files voor programma's e.d. Is er ergens een uitleg beschikbaar?

Dus mijn ervaring was kort want Windows staat er inmiddels alweer op. Misschien dat ik nog Ubuntu ga proberen, daar hoor ik veel positieve dingen over.
Je moet ook niet gewoon plotsklaps maar Linux installeren en verwachten dat je het snapt omdat je Windows kent. Linux is gewoon anders qua opzet. Begin dus bij het begin en lees documentatie (de uitleg die je vraagt is alleszins beschikbaar):
http://www.tldp.org/guides.html
Dit topic is niet bedoelt om je vragen in te stellen eigenlijk. :)
De Linux-manier is: handleidingen lezen, kom je er niet uit: opzoeken op internet. Kom je er nog niet uit: topic openen voor jouw probleem. :)
[edit] bok, BoudewijnLinux is me voor..

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 03-03-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Linux
In '84 kreeg ik m'n eerste computer een Philips VG8235 MSX2.
Dat was fun en die ben ik tot 1990 blijven gebruiken.
Tussentijds kwam er naast de MSX een aantal Amiga's.
Ook dat was fun, plezierige systemen om mee te werken.
In '93 ben ik naar de HIO gegaan en was ik min of meer verplicht een pc aan te schaffen.
Tot '96 ben ik Windows 3.11/'95/'98 blijven gebruiken, de VG8235 had intussen plaats gemaakt voor een NMS 8250 (waarvan ik er nu 2 heb met ide interface/hd etc.)

Linux
In '96 kreeg ik de tip om eens Slackware te proberen (2.2 geloof ik).
Mee geprutst en een leuk werkend systeem gekregen, dual boot met Windows '98.
Na Slackware heb ik ook andere distro's geprobeerd; Caldera Open Linux 2.4, SuSE 6.0 tot 7.3.
In 2000 werdt het Linux only in huis met RedHat 8.0, de paar programma's die ik nog nodig had van Windows kon ik met Wine prima werkend krijgen. Na RedHat 9.0 kwam Fedora, een ramp naar mijn idee, erg traag op m'n Atlhon 700.

In november 2003 overgestapt op Vector Linux 4.0 (IceWM), weer terug naar Slack eigenlijk. Vector is gebaseerd op Slackware. Met deze distro liep m'n oude Athlon weer als een trein. De oude pc (Celeron 333, 128MB, 16MB grafisch) van m'n vrouw ingericht als file-/print-/webserver met VL4.0 (CUPS/Samba/Lampp). Na een upgrade van m'n Athlon (512MB geheugen uitbreiding, 128 MB graphische kaart erin) draai ik nu Vector Linux 5.0.1 SOHO (KDE 3.3.2). Ik heb nog nooit KDE zo snel gehad. Voorlopig blijf ik bij deze distro hangen, ik werk mee aan de documentatie en wat artwork en handel een deel van de cd-rom bestellingen af. Naast Vector speel ik nog wat met Knoppix, DamnSmall en Linspire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 00:56:
Die kleine dingetjes die linux makkleijker maken ga je gewoon missen.
na een paar weken ga je je zelf behelpen door dan maar allerlei cygwin programmas te installeren.
en voor je het weet is je windows meer GNU dan MS.

Op mijn werk werk ik op een windows bak, maar daar helpt putty me simpelweg de dag door.
Hier precies zo.
Op m'n werk een XP Pro bak. MS Office vervangen door OpenOffice.org, IE door Firefox, Outlook door Thunderbird etc. en putty om op m'n server thuis in te loggen en te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hier ook zo...

windows op het werk (echter met gvim, ooo, ff etc)

en zelfs nu maar een Linux doos gekregen (RHEL, maar dat was na downlaoden van gentoolive-cd en fdisk zo opgelost) .

Waarom zijn de meeste mensen met cygwin aan het pruts0ren ipv gewoon netjes vragen om dualboot of echte linux machine?

Ben tijden geleden ermee begonnen en telkens verder gegaan, vooral op het gebied van hacken (programmeren dus!!!) en het server gebied :)

De GUI opleuken geef ik erg weinig om.
Heb rh,mdk,suse,debian en sw . Nu echter gentoo op diverse platforms (x86, x86_64 en sparc). Al tijdje met gentoo bezig en dat is gewoon perfect _/-\o_ (wel overal stage1 nemen he mensen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:06:
[...]
"Mijn leven en linux"?
Ik gebruik het omdat het gratis is, dat is de enige reden. Andere voordelen heeft het mijns inziens niet.
Jij geeft niets om:

Open Source?
Geen gedoe met monopolisten (MS en apple, elk op een eigen manier) ?
Iets anders hebben dan de rest?

Pfff ik dacht dat de gemiddelde tweaker hier anders over denkt (anders ben je imo geen tweaker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoudewijnLinux schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:39:
[...]

Jij geeft niets om:

Open Source?
Geen gedoe met monopolisten (MS en apple, elk op een eigen manier) ?
Iets anders hebben dan de rest?

Pfff ik dacht dat de gemiddelde tweaker hier anders over denkt (anders ben je imo geen tweaker)
Dit is dus de gierige-linux gebruiker :)
Als je echt van mening bent dat het ENIGE nut van linux het gratis aspect is, gebruik dan toch gewoon een illegale kopie van winXP :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:06:
"Mijn leven en linux"?
Naast gratis, vind ik belangrijk dat je veel in de config-files kan aanpassen en je OS helemaal op maat kan configureren. Probeer eens in Windows XP diskettestation-ondersteuning, netwerkondersteuning, GUI,... uit te slopen. Elk stuk dat eruit gesloopt is kan dus geen resources meer vreten en kan niet meer buggy doen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 03-03-2005 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Om de een of andere reden ben ik begonnen met een knoppix CD, die ik op de harde schijf heb geinstalleerd, dit draaide behoorlijk goed, alleen om de 1 of andere vage reden was ik de hele dag bezig met het installeren van packages, om zo het systeem naar mijn wensen te krijgen. Ook het slome ervan beviel me niet echt, ik had linux veel sneller verwacht. Een vriend van me raadde Gentoo aan, dus ik Gentoo gaan downloaden.
Echt Gentoo is zo'n verademing, de rotzooi die ik niet wou er lekker uitlaten (USE flags bij compilen), de portage, en gewoon de kaalheid die je krijgt. Je kan alles tweaken naar je keuze. Ik had dus in mom van tijd XFCE4 geinstalleerd op reiser4 partities e.d.

Ik heb ook SuSE en FC geprobeerd maar geen van beide bevielen, ze waren voor mijn doen te "dik", Mandrake beviel me trouwens wel weer behoorlijk goed, alleen om de 1 of andere rede blijf ik bij Gentoo hangen. En dat compileren? dat neem ik voor lief. De documentatie bij Gentoo is ook een stuk beter als bij Debian, gewoon naar gentoo.org gaan en je klikt op docs, of op forums en je kan echt alle problemen opgelost krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Mijn eerste kennis making met linux was bij m'n buurjongen. We waren toen ergens bij RedHat 5 ofzo. Ik vond het erg interessant om zo diep in je systeem te kunnen graven en alles wat je wilde apart kon instellen (was toen al wel uitgekeken op iconen veranderen in win 98 :+). Helaas was ik toen nog niet in het bezit van een inet verbinding dus het bleef bij meekijken over de schouder van iemand anders.

M'n volgende ervaring was Freesco, om mijn kabel verbinding te delen. Echt prutsen deed ik er nog niet mee, want het werkte en dat was genoeg :). Na verloop van tijd begon het dan toch te kriebelen en ben ik begonnen met Debian Potato. Het ging niet geheel zonder slag of stoot, maar uiteindelijk had ik een LAMP config draaiend. Na verloop van tijd op diezelfde machine wat gespeeld met FreeBSD en Slackware. Maar het was allemaal niet echt naar m'n zin.
Ondertussen was ik begonnen met Mandrake 9.0 op m'n desktop. Het draaide best aardig en op de games na was er eigenlijk niets mis. Ik vond het echter toch niet praktisch en na een maand of wat had ik weer een windows only machine. Een klein jaartje later, we hebben het dan over najaar 2003 toch nog maar eens Debian geprobeerd op de desktop. Dat beviel al beter en ik begon de smaak te pakken te krijgen (het is gewoon een kwestie van gewenning). Maar ik voelde me nog niet op m'n gemak. Op dat moment viel ik voor LFS. Het flexibele concept en keuze vrijheid stond me wel aan en ik heb zelfs doorgezet tot een werkende KDE omgeving. In die paar dagen heb ik een hoop geleerd (vooral het leren zoeken is een nuttige vaardigheid gebleken :)) maar het systeem was niet handelbaar. Op een server zou het wel kunnen voldoen, maar voor een desktop systeem was het verre van praktisch.
En daar was Gentoo. Alle flexibiliteit en de vrijheid van open source bij elkaar gehouden door een goede package manager en ondersteund door goede documentatie en een groot forum. Ik was meteen verkocht. Vanaf dat moment is Gentoo hier niet meer van van m'n systemen geweest.

Ik draai nu alweer bijna 1,5 jaar Linux only op zowel m'n normale desktop systeem als m'n laptop. Daarnaast draai ik Gentoo op m'n hobby server en 2 bedrijfs productie servers. Op dit moment ben ik bezig met User Mode Linux om op 1 van die servers een complete web/mail/dns/db cluster te draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door froggie op 03-03-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm wanneer ik ben begonnen..... zou het niet precies weten maar ik weet wel dat ik met slackware versie 0.nogwat ben begonnen. Dus nog geen 1.0 of zo. Ik was in ieder geval nog lekker jong toen ik er mee begon. Inmiddels een aantal jaren later heb ik een eigen computerbedrijf(je) en draai (buiten mijn eigen desktop en servers) bij meerdere klanten Linux als servers. o.a. mail,firewall, webserver, fileserver enz enz. De verschillende klanten zijn er allemaal enthousiast over. Zelf ben ik inmiddels ook LCP (Linux Certified Professional) en ik zie zelf nog steeds meer toekomst voor Linux. Denk dat de markt er nu langzamerhand steeds meer open voor staat.

Voor mij geen leven meer zonder Linux. Laten we het kort samenvatten: Op mijn kantoor staan een stuk of 6 Tuxjes (van 5 cm tot 1 meter Tux) een Tux op mijn muismat en deze post wordt op dit moment op een SuSE 9.2 bak getypt gekoppeld aan 3 Linux servers en 1 Linux Media Center. Hmmm genoeg over mij. Beurt aan de volgende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn allereerste ervaring was linux op een floppy. Ik had wel eens gehoord van linux en wilde nu toch wel eens weten wat het was. Dus ik met een floppy naar de uni bieb gegaan en daar een of ander linux op een flop gekopieerd. Mee naar huis genomen en in de computer gegooid. Ontzettend teleurgesteld was ik. Ik zag een of andere stomme prompt en wat ik ook tikte, ik kon er niets mee.

Toen een tijdje in Zweden gestudeerd. Op mijn gang woonde een linux guru (jongen ontwikkeld drivers en kernels voor Axis camera's). Bij mijn moederbord (Abit BE6) kwam een eigen linux distro: Gentus die mijn chipsetje (UDMA66 htp chip) ondersteunde.
Was op Red Hat gebaseerd. Met RPM. Een hel vond ik toen, maar toch mee geklooid.

Later wilden we hier in huis internet, dus dat moest met een router. De huiscomputer (een pentium 200) werd uitgerust met Red Hat omdat dat de distro was waar beiden mijn huisgenoot en ik iets vanaf wisten. Dezelfde computer doet nu nog steeds dienst als router, maar wel met debian.

Na mijn positieve ervaring met Debian op de router heb ik het ook geinstalleerd op mijn desktop en met heel veel plezier gebruikt. Debian bracht echt de vreugde terug in linux voor mij. De harde schijf waar linux op stond moest echter RMA en nu heb ik besloten eens Gentoo erop te zetten. Ook erg aardig hoewel het compileren van X en KDE me tegenstond. Duurt zoooo lang ;) Ik weet dat ik Debian in een half uur op een computer gooi, dan is Gentoo echt andere koek :) Maar na 3 dagen Gentoo vind ik het steeds handiger worden. Maar mijn grote liefde blijft toch Debian en apt :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:36:
[...]

Ik heb toch echt genoeg successverhaaltjes gehoord over ouders en linux.
Bij mij was het in het begin wel moeilijk om m'n ouders ervan te overtuigen dat Linux gewoon veel tjiller was, wat overigens moeilijk is - het overtuigen - aangezien ik nog nooit Linux had gebruikt.
Ik gebruik nu sinds een week Fedora Core 3. Ik vind het mooier dan Windows, sneller dan Windows, veiliger dan Windows en gewoon veel leuker. Het grappigste is nog de terminal; je typt wat blaatsel in en die computer gaat nog wat doen ook :).
M'n ouders gebruiken nu alleen Mozilla Firefox en Thunderbird en af en toe OpenOffice maar daar houdt het mee op. Ze gebruikten in WinXP ook Mozilla dus eigenlijk merken ze bijna geen verschil op.

Ik weet in ieder geval zeker dat ik niet meer terugga naar die rare, dure (hoewel ik een illegale versie had), trage, onveilige, vol met bugs, instabiele, zeer beperkte, lelijke, monopolistische, vieze, stinkende Win (kots) dows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke ervaringen van iedereen :)

Ben nu ongeveer 3 jaar bezig met unix/linux.
Is allemaal gekomen omdat mijn windows98 doos toen niet goed meer draaide en ik wel eens iets anders wilde dan start -> afsluiten :p

Ben toen begonnen met Redhat 7.3 wat me later in de serverwereld voor Ensim 3 etc zeer goed is uitgekomen, heb wel altijd een GUI gebruikt totdat ik een eigen webhosting bedrijfe begonnen ben.

toen van redhat overgestapt op FreeBSD en nu op dit moment zijn we onze hele webhostingcluster van ongeveer 100machines aant reinstallen naar Linux Debian, en Linux suse voor de 64bit machines

Nu is er geen sprake meer van linux thuis, enkel voor een servertje draai ik freebsd 5.2.1, vind workstation werken het fijnste onder de gelikte interface van WinXP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:45:
Ik schop hem maar meteen in:

[...]

Define hardcore? :|

(Ik denk eerder aan een LFS systeempje bij het woord "hardcore"...)
/me werd een tijdje later wakker :z

Nou, SuSE gaf me net als Windows het gevoel van click-and-go, ik wou dus meer van GNU/linux te weten komen, en dan moet je juist geen GUI installer etc. hebben, dat is juist wat mij zo aan Gentoo beviel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:47
Mijn conclusie is in het kort gewoon nog deze: op de desktop is windows gewoon lekkerder en bruikbaarder. Zodra het komt kijken bij een systeem dat langere tijd aan moet staan (server bijv) dan is linux de meester.
Ik heb voor de desktop zo ongeveer alle mainstream distributies geprobeerd... Het komt er altijd weer op neer dat windows net ff soepeler loopt etc... Het nadeel is ook dat ik linux altijd op wat oudere systemen experimenteer.
Ook met het oog op het gemak van drivers en niet zelf een kernel hoeven te compileren is windows toch net even makkelijker.
Als je linux maar genoeg tweakt door zelf een goede kernel te bakken etc dan kom je redelijk in de buurt van een windows desktop systeem...

Wat denk ik ook meewerkt is dat ik met windows ben opgegroeid en de problemen van windows inmiddels ken en die van linux niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

savale schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:01:
Mijn conclusie is in het kort gewoon nog deze: op de desktop is windows gewoon lekkerder en bruikbaarder.
Zie hieronder...
Ook met het oog op het gemak van drivers en niet zelf een kernel hoeven te compileren is windows toch net even makkelijker.
Dat de mogelijkheid bestaat om je eigen kernel te bakken betekent niet dat je ook daadwerkelijk een kernel moet bakken...
Wat denk ik ook meewerkt is dat ik met windows ben opgegroeid en de problemen van windows inmiddels ken en die van linux niet...
Ik denk dat dat het is, want ik ben het helemaal niet eens met je uitspraak dat Linux niet geschikt is voor de Desktop. Een paar jaar geleden zou ik je gelijk gegeven hebben, maar er is zo ontzettend veel veranderd. Anno 2005 is Linux geschikt voor diegenen die geen Windows-only spellen spelen.
(Het gebrek aan spellen ligt overigens niet aan Linux maar aan de game makers)

Je begon je post met dat je concludeert dat Linux niet geschikt is voor de Desktop. Ik weet niet waar je dat uit concludeert, want in heel veel posts in dit topic wordt de stelling dat Linux niet geschikt is voor de desktop onderuit gehaald met succesverhalen. Je concludeert het dus uit je eigen ervaringen.
Verder geef je toe dat je Linux vooral op oudere hardware installeert en test.
Als je een echte eerlijke vergelijking wilt doen had je een moderne distro op moderne hardware moeten installeren.

Mijn conclusie is dan ook dat jij met je huidige kennis en ervaring over/met Linux helemaal geen conclusies kunt trekken of Linux al dan niet geschikt is voor de desktop. :)

Voorstel:
In April komt de nieuwe Ubuntu uit. Installeer dat op een modern systeem en ga er een paar maanden mee werken. Niet bij het eerste beste probleem terugbooten naar Windows. Na die paar maanden full-time Ubuntu gebruik mag je je conclusies trekken over het al dan niet geschikt zijn van Linux op de desktop. Deal?

[ Voor 3% gewijzigd door terabyte op 06-03-2005 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 14:47
terabyte schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:18:
[...]

Voorstel:
In April komt de nieuwe Ubuntu uit. Installeer dat op een modern systeem en ga er een paar maanden mee werken. Niet bij het eerste beste probleem terugbooten naar Windows. Na die paar maanden full-time Ubuntu gebruik mag je je conclusies trekken over het al dan niet geschikt zijn van Linux op de desktop. Deal?
Op snelle hardware zie ik zeker een goede kans voor linux desktop. Maar het brengt gewoon meer overhead met zich mee naar mijn idee.

Voor oudere hardware draait linux desktop niet echt lekker of je moet dus je kernel gaan optimizen etc... alhoewel ik mijzelf daar ook wel onderuit haal omdat er op die bak dan ook niet alles super snel onder xp draait etc...
Maar andere de andere kant heb ik een vergelijking gedaan met een p3 600 laptop met xp en en debian sarge icm xfce desktop... firefox starte in windows veel sneller op en had een betere respons dan onder debian. (standaard 2.6.8 kernel) alles stond ok kwa drivers (dma op schijven, videokaart drivers etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

savale schreef op zondag 06 maart 2005 @ 22:59:
[...]
Maar andere de andere kant heb ik een vergelijking gedaan met een p3 600 laptop met xp en en debian sarge icm xfce desktop... firefox starte in windows veel sneller op en had een betere respons dan onder debian. (standaard 2.6.8 kernel) alles stond ok kwa drivers (dma op schijven, videokaart drivers etc)
Debian is een algemene multi-purpose distro. Het is niet specifiek geoptimaliseerd voor een bepaalde taak. Het is een brede distro dat voor heel veel verschillende taken ingezet kan worden. De een wil Debian op een server gebruiken, de ander op een desktop. Als je Debian op je desktop wilt, dien je zelf te optimaliseren.

Debian dient echter ook als een basis voor gespecialiseerde distro's, zoals Ubuntu voor de desktop en Agnula voor muziek-productie. Voor mensen die niet zovel verstand hebben van Linux en distro's is het beter om voor de gespecialiseerde distro te kiezen die volledig is geoptimaliseerd voor een bepaalde taak, in jouw geval: Ubuntu voor de desktop.
Voorbeeld: in Debian dien je zelf prelink te gebruiken om programma's sneller op te laten starten, terwijl sommige desktop distro's standaard prelinken.

Je negatieve ervaring met Debian zegt dus niets over de vermeende ongeschiktheid van Linux op de desktop. :)

[ Voor 7% gewijzigd door terabyte op 06-03-2005 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Jaren geleden eens een CD van een vriend gekregen met RedHat 4.2, een tijdje in dualboot gedraaid tot ik er misselijk van werd en op zoek ging naar goede alternatieven. FreeBSD dus. Ondertussen nog even RedHat 5.2 geprobeerd, maar met alweer een slechte ervaring definitief voor de BSD's gekozen (tegenwoordig Net, Open en DragonFly).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 21:11:
[...]

/me werd een tijdje later wakker :z

Nou, SuSE gaf me net als Windows het gevoel van click-and-go, ik wou dus meer van GNU/linux te weten komen, en dan moet je juist geen GUI installer etc. hebben, dat is juist wat mij zo aan Gentoo beviel. :)
Mee eens. Op de servers die we zelf hebben staan en ook bij klanten hebben staan installeren we ook alleen maar de console. Dit om de performance en stabiliteit. (alhoewel de X ook stabiel is moet ik zeggen) Verder is beheer op afstand lekker makkelijk en snel met een console.

Maar om nou mijn desktop alleen een console te installeren....werkt toch net niet makkelijk als je onder Lynx moet internetten e.d. Zeg niet dat het niet kan, maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Heb destijds een 6 cd set gehaald bij competercollectief met verschillende linux distro's. Ik begon met redhat maar die detecteerde m'n videokaart verkeerd zodat ik geen X kon draaien en ik had geen idee hoe ik het handmatig kon aanpassen. Uit ergenis hierover (dan had ik windows ook wel kunnen houden), heb ik Slackware 3.6 genomen. Een hele tijd heb ik dit naast windows gedraaid waarbij ik geleidelijk steeds meer op linux overging.
Na toch wat ontevredenheid over dropline gnome, ben ik overgegaan op ubuntu voor m'n workstation. M'n servertje draait nog wel Slackware.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Een hele tijd geleden eens begonnen met RedHat en Mandrake, verschillende versies gebruikt (RH6.2, RH8, RH8, MDK8), maar allemaal vond ik ze niet lekker werken. Ik had steeds een systeem dat op een AMD 1GHz niet zo soepel aanvoelde als Win2k dat deed. Daarnaast kreeg ik verschillende instellingen niet goed (desktop op 1600x1200 lukte niet). En als laatste punt kon ik niet voor alles een goed genoeg alternatief vinden. En spellen natuurlijk, daarvoor moest ik dan eerst weer Wine installeren wat niet lukte.

Ik heb na een tijdje dualboot besloten toch Linux er maar weer af te gooien, het was niets voor mij. Maar een jaartje geleden kreeg ik toch weer zin om het nog eens te proberen, ik had inmiddels een nieuwe laptop, dus op mijn andere pc hoefde geen dualboot. Ik heb toen een Debian net-install gedaan, en daarna zelf met apt-get alles geinstalleerd.

Ik moet zeggen dat het al heel wat beter ging als mijn eerste ervaring, maar nogsteeds kreeg ik een aantal zaken (zoals mijn nieuwsgroep-programmas) niet aan de gang. Ik heb het toen een beetje laten doen, en nu staat die pc nogsteeds ergens in een hoekje met Debian erop. Alleen hij gaat nooit meer aan.

Nu ik dit topic lees krijg ik toch weer opnieuw zin in Linux, dus heb besloten binnenkort dat Ubuntu Linux eens een kans te geven. Aangezien dit voor de Desktop is ontwikkeld denk ik dat ik me hier wel een eind mee zal kunnen redden. :)

//Edit

We hebben trouwens al wel enige tijd een Linux server voor ons Wireless-netwerk (dns,dhcp,router), en alle Access Points draaien op ClarkConnect. Bevalt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door OkkE op 07-03-2005 13:05 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben al een poos bezig met linux...
Eigenlijk sinds ik een breedband verbinding heb. 8 augustus 2003.
Ondertussen zo'n 35 ISO's gebrand, daarbij nog een 10tal misgegaan.
Het branden met Nero is eigenlijk het enige wat ik onder de knie heb.
Vaak heb ik het zuchtend opgegeven en alles wat met Linux had te maken weggemikt!

Ik blijf, bij gebrek aan beter, echter steeds weer lonken naar Linux.
Heb mij bezig gehouden met Redhat, Suze, Fedora, Mandrake, en laatst nog met Gentoo.
Met Gentoo kan je je configuratie zelf bepalen aldus hun site,
Forget it man!! Ben er twee weken mee bezig geweest voordat ik begreep dat ik mijn tijd aan het verprutsen was.

Vanmorgen om 8 uur kwam ik via het onvolprezen Tweakersnet iets tegen over Ubuntu...
En heb de Live CD maar opgehaald.
Ik moet zegen het ziet er allemaal wel prettig uit. bij het opstarten bijvoorbeeld krijg je veel meer boodschappen dan je gewend bent met andere live cd's.
en geen enkel probleem met de inernet verbinding. ook de grafiche instelling gaf geen enkel probleem.!!
Dan heb ik het toch maar weer eens geprobeerd om het te installeren.
Daarvoor hoef je maar 1 cd te halen en branden...
Het installeren duurde niet echt lang. en ging eigenlijk probleemloos.
Na het opnieuw opstarten werd ik verwelkomt met een mooi geluid!
Er was maar een dingetje dat niet goed was en dat was het toetsenbord. die was ingesteld op Nederlandse indeling.
Mijn mening over Ubuntu... Heel goed, tot nu toe.
Ook doet het mij beseffen dat met computersoftware het eigenlijk gewoon wachten is, totdat het juiste zich aanbied...
Dat geld ook voor mijn Window configuratie op mijn eerste harddisk /dev/hda.
Groet aan allen. 123martinus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 13:35:
<knip>
Ik blijf, bij gebrek aan beter, echter steeds weer lonken naar Linux.
Heb mij bezig gehouden met Redhat, Suze, Fedora, Mandrake, en laatst nog met Gentoo.
Met Gentoo kan je je configuratie zelf bepalen aldus hun site,
Forget it man!! Ben er twee weken mee bezig geweest voordat ik begreep dat ik mijn tijd aan het verprutsen was.
<knip>
Dit al gelezen?
Gentoo Use-flags
Aangezien Gentoo Linux toch echt één van de Distro's is waarbij je een keuze hebt, van hoe je het wilt hebben.

LFS: voor als je tijd te veel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-08 08:56

XiQ

okej, voor zover ik het me allemaal nog herinner :)

Het begon in 2000, met een CDje van Suse 6.4 dat meegeleverd werd met PCMagazine volgensmij.

jaren zijn ongeveer.

2000: Suse 6.4 1CD dist
2001: Redhat 5.x (haddik ff van iemand gekregen)
2001: Suse 7.1 7CD's en 1DVD gekocht bij Bruna, niet echt mee gewerkt, met name vaak gewacht op de ziekelijk lange installatie :-)
2001/2002: Redhat 6.2 op mn 1e servertje :)
2002: debian op mn server, heeft hoge uptimes gehaald (vanaf release van woody)
2003: zomer: desktop ging over op linux, slackware
2004: Gentoo op desktop, debian op (nieuwe, 3e) server

Heb vast iets over t hoofd gezien, zijn er teveel geweest inmiddels... Dit is ook bijna mn hele middelbare school tijd, dus ben niet echt nieuw met Linux :)

Toekomst plannen: familie op linux krijgen (zijn paar blokkerende apps, zit te denken aan Ubuntu/Debian of SUSE als die weer iets minder stug is geworden)

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:33:
[...]

Na ongeveer 2 weken: Ik vind dit toch niet zo fijn, alles is in engels en ik vond XP toch beter

:Z
Ja talen kunnen een probleem zijn, alleen bij mijn vader was het niet het gebrek aan, maar door een instelling was alles ineens in het tsjechiesch ofzo, dus kon ie echt helemaal niks meer :/

Maar het grootste probleem was dat veel educatieve cdroms niet (zonder prutsen) werken onder linux, dus voorlopig toch maar weer windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:35
Ik kreeg een nieuwe computer, en m'n oude ging naar m'n ouders, waardoor er een pc overbleef... een heuse 166 MHz Pentium MMX met 32 MB EDO en 4 GB harddisk. Hier dacht ik dan maar een servertje/aanklootbak van te maken. Op aanraden van een vriend Slackware erop gezet en de eerste stapjes gedaan. Moeizaam kwam ik op gang, maar uiteindelijk kreeg ik er redelijk wat software op en aan de praat met het editen van configfiles. Software installeerde ik door dit handmatig te compileren, helaas ging dit wel eens fout... ook wist ik nog weinig van de directorystructuur van linux en was niet goed bewust van conventies van bestandslokaties, dus het werd vrij snel een rommelzooi.

Een grote stap vooruit was toen ik SSH ontdekte en erop zette... nu hoefde ik niet een tweede monitor en toetsenbord te hebben en een lawaaiige oude computer in de kamer te hebben staan maar kon ie gewoon ergens anders herrie staan maken. SSH maakt je linux server meteen een stuk toegankelijker, om je server in een venstertje op je workstation bij de hand te hebben.

Maar goed, omdat de server dus een rommeltje was en ik las over het geautomatiseerde packagemanagementsysteem van Debian leek me dat een goede distro om te proberen. Dit was heel makkelijk te installeren en alle software werkte al zowat direct met slechts 1 commando: 'apt-get install bla'. Met Debian heb ik het servertje voor het eerst in productie genomen, als bijvoorbeeld web- en sambaserver.

Rond deze tijd kocht ik een tweedehands computer (1400 MHz Athlon) als voornamelijk download- en fileserver, wat natuurlijk al een stuk vloeiender loopt dan een P166 :) hier had ik eerst Windows 2000 op, maar besloot (met afkeurend oog van een vriend) hier ook Debian op te zetten. Dit was ook een succes: Samba is razendsnel vergeleken de Windows 2000 shares die toch al vrij vlot waren op 1400 MHz.

Op de universiteit leerde ik omgaan met Solaris, en omdat ik al redelijk wat linux ervaring had vulde deze UNIX en linux kennis elkaar zeer goed aan. Het was wel heel prettig om alsnog vanaf de basis gestructureerd de verscheidene UNIX commando's weer te leren kennen, en vaardigheden als commando's pipen.

Wat ik altijd nadelig vond aan Debian is dat de mentaliteit nogal conservatief is: standaard heb je de 'stable' versie die inmiddels al ruim een jaar oud is en zelfs nog een 2.2 kernel heeft en Apache 1.3 in de package manager heeft. Met rare toeren kun je het wel recent maken hoor, maar ik was toe aan iets nieuws en verfrissends. Ik vond mijn heil in Gentoo, waarvan ik gelijk erg gecharmeerd was van de website en dan voornamelijk de documentatie hierop. Ik zette Debian aan de kant en zette Gentoo op m'n fileserver... het lange compileren vond ik geen probleem: dit was precies zoals hoe ik vroeger op Slackware altijd al zelf compileerde, maar dan geautomatiseerd :). Met de installatie configureerde en compileerde ik ook voor het eerst m'n eigen kernel, dat hiervoor altijd een standaard binary ding was. Met Gentoo leerde ik gelijk een boel dingen zoals hoe een linux installatie op een systeem nu eigenlijk in elkaar zit, doordat je bij de installatie bijvoorbeeld geforceerd wordt bijna alle stappen manueel uit te voeren.

Inmiddels zijn er vele linuxboxen bij gekomen zoals een Pentium 3, een oud minicluster met 3x een Pentium Pro 200 MHz, meerdere SPARC32 boxen en een SPARC64 computer, een IBM 200 MHz PPC en een oude Apple 200 MHz PPC doos. Hierop gebruik ik voornamelijk Gentoo en sporadisch nog eens Debian, met een paar ben ik nog in de knoop om er fatsoenlijk een linux-installatie op aan de gang te krijgen. Als ik bijvoorbeeld eens een weekendje niets te doen heb ga ik hier dan eens flink mee zitten kloten tot het lukt.

M'n fileserver gebruik ik nog altijd zeer intensief en werkt nog altijd prima samen met m'n Windows XP workstation. Ik gebruik het bijna als tweede desktopcomputer en ben vrij afhankelijk van linux geworden. Eigenlijk zou ik een KVM switch willen zodat ik linux vaker voor alledaagse productiedingen zou kunnen gebruiken.

M'n P166 heb ik nog steeds, alhoewel inmiddels geupgrade naar 200 MHz en met 64 MB PC100. Deze verzorgt zelfs op dit moment m'n internetverbinding en LAN services :).

[ Voor 5% gewijzigd door wacko op 13-03-2005 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 20:55:
Naast gratis, vind ik belangrijk dat je veel in de config-files kan aanpassen en je OS helemaal op maat kan configureren. Probeer eens in Windows XP diskettestation-ondersteuning, netwerkondersteuning, GUI,... uit te slopen. Elk stuk dat eruit gesloopt is kan dus geen resources meer vreten en kan niet meer buggy doen.
Daarom zei ik "mijns inziens". Voor mij is dat allemaal niet interessant. Ik wil dat mijn systeem doet wat het moet doen, en dat mag best een beetje overbodig meer zijn.

En iemand suggereerde nog een illegale XP, nee dus, gewoon legaal. Ik ben een van die weinige gebruikers hier die af en toe ook software koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08-2024

random

Lost his marbles

Mijn leven met linux:

Het begon in 2000 (of 2001, weet ik niet meer precies..) toen ik ergens Mandrake aangeprezen zag worden als perfecte beginnersdistro. Daar flink mee bezig geweest en eigenlijk meerdere malen alles naar de knoppen geholpen :) Ik heb daar wel flink wat van geleerd, veel man-pages doorlezen en vaak op fora zoeken naar oplossingen. Helaas na drie maanden windows weer geinstalleerd omdat ik counter strike niet onder Wine aan de praat kon krijgen.
Wat me nog steeds bij staat is dat Enlightenment zooo ontzettend supersnel was op mijn AMD K6-2 300.., echt niet normaal vloeiend en grafisch in vergelijking met het altijd langzame windows.

Eigenlijk heb ik linux toen een hele tijd links laten liggen, ik begon fulltime te werken en ik zat alleen maar op W2K server projecten (met cursussen) waardoor ik geen tijd/behoefte meer had om bezig te gaan met linux. Gelukkig ging er in 2003 een lampje branden in mijn bovenkamer waardoor ik weer ben begonnen met een studie aan de hogeschool in Groningen. Ik kwam in 2004 bij een aantal studenten in huis te wonen die helemaal gek waren van Gentoo. Nouja, met genoeg vrije tijd om handen heb ik het er ook op gegooid.
Nadat ik drie keer mijn installatie om zeep heb geholpen (goed lezen is eigenlijk wel handig..), had ik eindelijk na een nacht compileren een stage1 installatie draaien waar ik ongeveer twee maanden mee heb gewerkt.
Na die twee maanden ben ik op vakantie gegaan waardoor ik de pc ongeveer anderhalve maand niet heb gebruikt. Toen ik het beestje weer opstartte en vol goede moed wilde gaan emergen bleek dat mijn systeem hopeloos achterliep. Zoals gezegd een emerge --update world gedaan die ik na twee dagen afgebroken heb.., ik heb geen idee wat er fout zat of waar de dependancies elkaar in de weg zaten, maar ik heb het er even bij gelaten omdat ik de pc nodig had voor schoolwerkzaamheden..
Dat is inmiddels ongeveer een half jaar geleden, en nu zit ik op m'n laptopje met een Ubuntu hoary te werken met x.org en gnome 2.10, al mijn hardware werd in een keer herkend, alleen nog even prutsen om de themes/icons/cursors naar mijn wensen in te richten en toen was ik een erg blij manneke..

Mijn standaard pc'tje draait nog op winXP, maar ik zit er erg hard over na te denken om die ook naar Ubuntu over te zetten. Het gemak van apt-get (en dan vooral de tijdswinst t.o.v. emerge) en het besef dat je software gebruikt die door liefhebbers en vrijwilligers in elkaar is gezet brengt elke keer weer een grijns op mijn gezicht.. (vooral toen ik voor de eerste keer apt-get deed, en er onderaan "This APT has Super Cow Powers" verscheen)

Voorlopig hou ik lekker Ubuntu bij de hand, heerlijk snel en stabiel, geen gelazer met spyware en een geweldige groep mensen bij de hand die je altijd wel een helpende hand willen toesteken als je in de problemen zit _/-\o_

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens in '96/97 kreeg ik van een klasgenoot een cdtje met red-hat 5.2 in m'n handen gedrukt. Nadat ik een paar dagen naar het magische cdtje gekeken had, besloot ik het maar te installen. Na 2.5 weken had ik X aan de praat (sis onboard video card, go figure), en kon ik inloggen. Veel meer wist ik er toen niet mee te doen, Maar de interesse was gewekt. Ik was in aanraking gekomen met het illustere "UNIX".

Nadat ik besloot dat Linux op dat moment niets voor mij was, heb ik weer windows op m'n machine gepleurt. Toen ging ik naar een lan party, waarbij een vriend van me SuSE 6.0 op m'n machine zette. Ook kluste hij m'n X aan de praat, en sindsdien ben ik het maar gaan gebruiken. Binnen een paar maanden werdt de windows installatie alleen nog maar gestart om spelletjes mee te spelen. Dit was ook ongeveer de periode dat ik professioneel met Linux ging werken.

Op een gegeven ogemblik kwam ik voor Snow BV te werken. Hierna ging het snel. SuSE 6.{0|1|2|4} geprobeerd, Debian potato, Slackware, Snow linux en ik kwam in aanraking met "echte" unix systemen, waaronder Solaris/SunOS en Free/Open/NetBSD. Ook kwamen de alternatieve hardware platformen (sparc, alpha, mips, hppa, rs6k) in zicht. In de jaren daarna heb ik aan dit lijstje AIX, HP/UX, IRIX, Tru64, QNX, Beos en een vleugje OpenVMS kunnen toevoegen. Ook heb ik natuurlijk met de avontuurlijke Linux varianten gewerkt, zoals LFS en Gentoo.

Tegenwoordig draai ik debian (of een variant daarvan, ubuntu) op m'n workstation, en Free/OpenBSD op de servers/firewalls en verdien ik m'n dagelijks brood met Linux/Unix consultancy. De commerciele linux varianten kunnen mij persoonlijk niet meer zo bekoren en deze zijn dus ook niet terug te vinden op m'n persoonlijke systemen. Ook m'n vriendin heb ik inmiddels de debian way uit weten te leggen, en deze wil inmiddels ook niets anders :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2005 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeOTheMaTriXM schreef op zaterdag 12 maart 2005 @ 16:31:
[...]

Dit al gelezen?
Gentoo Use-flags
Aangezien Gentoo Linux toch echt één van de Distro's is waarbij je een keuze hebt, van hoe je het wilt hebben.

LFS: voor als je tijd te veel hebt.
Tot treurens toe!!! Kon er niets mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Hoe ben ik in contact gekomen met linux? Het korte verhaal:

Frustraties frustraties, frustraties, en toen was er linux: 'S avonds lekker naar mijn bedje en slapen
zonder windows-merries.

Het lange verhaal:

In het begin van mijn HIO opleiding, zo rond 98, ben in in contact gekomen met linux. Een studiegenoot kwam een keer met een laptop langs en liet mij linux zien. Ik vond het gaaf om mee te pielen. Ik had direct een kopietje van mijn installatie cd gemaakt (redhat). Ik heb er echter niet direct mee gewerkt.

Tijdens de opleiding wordt er veel in java geprogrammeerd en een echte gamer was ik toen (nog) niet. Ik zat vele uren thuis ipv het conputerlokaal, omdat deze altijd overcrowded was en helaas vaak weinig werkende apparatuur bevatte. Ik woonde op loopafstand van de HIO, dus dat was geen probleem. In de tijd werdt ik gek van het vastlopen van windows (95, later 98) tijdens het compilen. Steeds net dat kleine stukje wat je kwijt raakte door vastlopers en zeer vreemde crashes met lege/corrupte hdds als gevolg. In deze tijd heb ik geleerd hoe goed het is om backups te maken.

In den beginne van de hio opleiding had ik zelf internet via de telefoonverbinding. Later waren we overgegaan naar isdn. (We waren overgegaan op isdn omdat we het zat waren dat een aantal huisgenoten niet correct aangaf wat ze verbeld hadden. Iedere maand klopte er geen reet van de opgegeschreven belgegevens. Nu ieder een eigen nummer had was dat probleem opgelost). Op dat moment kwam de eerste server in het studentenhuis te staan die het internet verkeer regelde. Het was een standaard 486 bakje met windows 95 erop en winroute. Enkele tijden later kwam voor het eerst internet via de kabel in enschede. We hadden ons direct ingeschreven voor de test en toe begon het muziek / film download tijdperk voor ons. Er werdt direct een novell server geplaatst met alle harde schijven die ieder over had. Het was een gekkenhuis wat betreft downloaden en branden. Tja... wat een tijd was dat...

Met de kabel hadden we ook steeds vaker last van hacks en virussen. Tot op de dag dat ik een belangrijk werkstuk op de server kwijt raakte door een hack. Ik had al een tijdje gespaard voor een nieuwe pc en dat werd mijn eerste dualtje (ja ja... de bekende). Mijn oude pc heb ik dat weekend omgebouwd en linux op geinstalleerd. (woei, zelfs na een beejte zoeken en tweaken werkte mijn extra toetsen op mijn logitech keyboard) Ik had totaal geen kennis en het was een weekend zwoegen en zweten. De server heeft de eerste maand naast de w95/winroute server gedraaid om te testen.

Een ander probleem dook op met mijn dual bakje. Tja.. een fatsoenlijk windows (w2k) dat dual ondersteunde moesten we nog een tijd op wachten. Een andere zaak was dat ik veel problemen met wordt had. Als je grote verslagen maakt met veel plaatjes (in die tijd, en nu nog steeds, lees verderop) dan had ms word de neiging om spontaan vast te lopen. Hierdoor kreeg ik mijn woede aanvallen, waarbij mijn toetsenbord het vaak moest ontgelden. (Het is zo frustrerend als je veel getiept hebt, en tijdens het opslaan je bak vastloopt: document is dus echt weg!)

Aangezien ik alleen maar programmeerde, wat tiepwerk en internette, had ik besloten om linux maar eens te testen. Na een week testen wist ik het al: "linux it is..."
Ik was het zowiezo al zat om steeds een ghost image terug te zetten als de boel weer eens in de soep liep.

Eerste wat ik gedaan heb is java onder linux aan de praat krijgen. Tot mijn verbazing werkte de binary install van sun perfect (dank je, jongens van sun) zonder dat ik iets hoefde te veranderen. Sindsdien heb ik geen windows meer op mijn pc gehad en ben ik bezig om mensen over te halen naar linux.

Ik heb veel verschillende desktops geprobeerd en getest. Voor het programmeerwerk is voor mij een simpele snel startende desktop die weinig resources vreet het beste. Ik heb jaren met icewm gewerkt. Ik heb veel geexperimenteerd met linux distributies en ben uiteindelijk permanent overgegaan op mandrake (sinds 8.0). Niet omdat ik vind dat het de beste distro is, maar omdat het na het installen direct werkt en alle software bevat die ik nodig had. Mandrake kan je lekker snel installen en zonder te tweaken werkt het direct al lekker (dat heet: op mijn hardware werkte het goed). Andere distros werkten daarin tegen half of kon ik (destijds) niet geinstalleerd krijgen.

Ik heb me tot op de bodem verdiept in (unix)linux omdat ik het leuk en interresant vond (Linux from scratch is een goede leer methode). Op de hio waren alle bakken ook unix machines. Dit was de eerste plaats waar ik er mee in aanraking kwam.

Op den duur begon ik gamen ook leuker te vinden. Maar de games die mijn huisgenoten tegen elkaar speelden (red alert, unreal tournament en soortgelijken) kon je natuurlijk niet spelen onder linux. Toe was ik genoodzaakt toch maar over te gaan op dual boot met windows 98 voor de spelletjes. Ik vond het alleen jammer dat je steeds over moest herstarten om te switchen. Dit heb ik een tijdje volgehouden totdat ik unrealtournament patch voor linux uitkwam. Ik heb het direct geinstalleerd en ik werdt helemaal g*il. Toen is het echte gaming tijdperk voor mij aangebroken.

Na mijn studentenleven in het studentenhuis ben ik met mijn vriendin samen gaan wonen en werd er steeds minder spelletjes (nou ja, andere spelletjes dan... :o ) gespeeld. Het werd tijd voor een grote reorganissatie. Nu heb ik alle backup data op mijn nfs/samba servertje en een apparte server voor adsl verkeer. Mijn bak helemaal opnieuw geinstalleerd met alleen mandrake erop. Mijn vriendin studeert nog en heb ik ook kennis laten maken met linux. Ook zei was het gekloot met het steeds vastlopende ms word zat. Als ze grote verslagen maakt dan gaat ze op mijn bak bezig. Ze werkt zelf nog wel met windows omdat ze voor hobby beeldbewerking doet met de bekende windows programma's. En ik gebruik haar bak voor spelletjes.

Ik werk nu al lang met mandrake en ben er zeer tevreden over. Zelf mijn DSO cameratje werkt perfect zonderdat ik iets hoef te installen. Inpluggen en hij verschijnt als een disk op mijn desktop.

Een aanrader voor iedere tweaker: Zet al je (backup) data op een apparte server. Als je bak braindead gaat dan hoef je alleen het os opnieuw te installen en klaar is kees: je kan direct weer verder.

Edit:
Ondertussen heb ik mijn vader ook overgehaald om op linux over te gaan. Dit probeer ik al jaren, maar het lukte niet omdat hij van die vage calculatie programma's hadden die onder dos werkten en niet opstarten onder wine of het waren windows programmas met hardware sleutels.
Inmiddels heeft hij ubuntu linux cdrom besteld en pielt hij met de live cdrom om linux te leren zonder dat z'n windows installatie eraan gaat. Hij wordt ook regelmatig gehumeurd van het vastlopen van windows.

Edit 2:
Ik loop al een tijdje bij bedrijven rond en merk dat het vastlopen van windows een cultuurgoed is geworden. Mensen houden er rekening mee dat je systeem ieder moment vast kan lopen. Dit hoeft toch niet? Dit kost handen vol met geld terwijl het helemaal niet hoeft. De volgende zaken kom ik tegen:
- Mensen starten expres niet te veel programma's tergelijk omdat anders je bak kan vastlopen,
- Mensen die zeggen: NIET Klikken, dan loopt mijn bak vast
- enz.

Ik moet eerlijk zeggen dat windows XP een zeer grote vooruitgang van ms is. Het is nog steeds niet perfect, maar voor een noob gebruiker begint het een aardig os te worden. Ms gaat met windows xp en zoals ik aan de eerste plaatjes kan zien van de vervolg os-sen op de goede weg naar een volwaardige desktop os.

Ik lees hier op het forum dat veel mensen van mening zijn dat linux (nog)niet/bijna geschikt is voor de desktop. Ik ben echter van mening dat linux perfect is voor de desktop en dat windows niet geschikt is voor de desktop.
Ik doel op het feit dat ik urenlang achter een linux bak kan werken zonder steeds in mijn achterhoofd te denken wanneer hij vast loopt. Mensen die ik op de werkvloer spreek hebben het er regelmatig over dat hun bak weer eens vastgelopen is. Het is een koetjes-en-kalfjes praat geworden voor in de pauzes.

[ Voor 21% gewijzigd door hesselim op 15-03-2005 11:39 . Reden: papa toegevoegd ;) ]

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 10:22
Mijn eerste ervaring is alweer een paar jaar geleden begonnen met SUSE 7.2. Ik had deze gekocht omdat ik nieuwsgierig was naar de wereld die linux heette en ik regelmatig frustratie had tegenover windows. Mijn frustraties met linux waren echter nog groter en aangezien ik deestijds te lui was me er echt in te verdiepen ben ik er al snel mee gestopt.

Tot ik weereens een discussie had met mijn neef over dat trage logge windows (terwijl ik een prachtige snelle bak heb!) en hij vertelde dat hij het ook zat was en helemaal is overgestapt op fedora core 3. Windows xp heeft hij er nog naast draaien voor wat games en omdat zijn vrouw nog niet over wil).
Dit heeft mijn interesse weer gewekt en zodoende zit ik dit te tikken op mijn verse Fedora Core 3 64 bit installatie. Ik weet nogsteeds bijna niks van linux, maar aldoende leert men toch? Ben nu bezig mijn mijn nvidia drivers wat niet lukt via YUM dus wat ik dan maar handmatig ga installen (helaas vandaag geen tijd meer voor). Dus hopelijk heb ik nu meer doorzettingsvermogen en ga ik linux uiteindelijk als desktop os gebruiken! :)

Edit: hebben jullie nu ook niet een beetje het gevoel dat die terminal een beetje ouderwets is? Of ben ik altijd teveel verwent met grafische dingen?

[ Voor 7% gewijzigd door -TheNose- op 15-03-2005 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn ervaring met linux. Tja eigenlijk al eenjaar of 5 bezig met linux. Eerst Redhat 5.o geloof ik. Beetje gerotzooi nooit heel fanatiek mee geweest. Toen ging ik opmezelf wonen en kreeg ik ADSL dus daar moest een server komen. Echt een stapel servers gehad voornamelijk oude 486jes. Leuk maar niet voor lang.
Toen een ABIT BP6 gekocht als server en hier Debian opgezet vtanaf dit moment werd het serieus maar voornamelijk samba wat verder prima werkte. Ik wilde echter een iets kleiner firewall hebben dus een via epia bordje gekocht. Hierop draait ondertussen
  • LDAP
  • Exim
  • Mailscanner
  • Squid
  • Apache
  • SSL
op mijn BP6 draait ook nog NFS/SAMBA fileserver

verder heb ik nu ook nog een dualscreen machine staat voor het dagelijkse mail/browse/movie gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Mijn leven met Linux.

Ergens voor 1997: Ik werd ontevreden over MSDOS en Windows. ik vond het vervelend dat je zo weinig tegelijkertijd kon doen en dat het zo vaak crashte.

Ergens in 1997:
Ik begon aan de Hogeschool Enschede, Informatica (HIO) te studeren. We leerden daar Java op Solaris machines. Ik was onder de indruk van de Solaris machines, ze leken honderduizend dingen tegelijkertijd te kunnen doen zonder te crashen, mensen keken je raar aan als je vroeg waar de resetknop zat ("uuh, volgens mij moet je achter de computer een paperclip in een gaatje stoppen, maar dat heb ik ook nog nooit gedaan" was het antwoord vaak) Ik was verbijsterd over die manier van denken, vrienden die al wat langer op de HIO zaten zeiden mij dat dat kwam "omdat het unix was".
Even later had de studievereniging een aanbieding: 6 Linux CD's voor iets van 50 gulden. Dus ik vroeg "Wat is Linux" en het antwoord was "Dat is een soort van Unix" Dus dan begrijp je wel dat ik die CD's MOEST hebben natuurlijk ;)
Samen met een nieuwe harde schijf die ik ook rond die tijd gekocht heb (2.6 GB !!) heb ik toen Slackware 3.4 geinstalleerd. Sindsdien gebruik ik Linux.

Het begin was wel moeilijk, maar de colleges die over Unix gingen hielpen me erg. En het feit dat ik Java wel werkend kreeg onder Linux, maar niet onder Windows zorgde ervoor dat ik steeds meer in Linux zat te werken.
Verderop in mijn opleiding heb ik een aantal keren de leraren moeten uitleggen hoe ze linux moesten installeren (leraren die MIJ zouden moeten kunnen uitleggen hoe IK linux zou moeten installeren) en bijna alle software die we op de Solaris machines gebruikten werkte ook op de Slackware machine van mijzelf; dus als het Solaris netwerk weer eens vol zat, kon ik gewoon naar huis om daar verder te werken.

Toen ging ik stage lopen (2001). Daar hadden ze Debian, eerst vond ik het niets, je had te weinig controle, vond ik (In Slackware moest je alles zelf compilen, elke library zelf downloaden) maar na verloop van tijd begon ik de kracht van apt in te zien. Even later had ik thuis ook Debian. Diezelfde installatie, die ik toen in 2001 geinstalleerd heb, gebruik ik tot de dag van vandaag. Dat getuigd wel van de kracht van apt.

Tegenwoordig ben ik afgestudeerd en heb ik een baan als Windows-programmeur, maar ik gebruik thuis nog steeds Debian, soms gebruik ik Knoppix op het werk om bepaalde dingen te doen waarvan ik gewoon niet weet hoe ze onder Windows moeten. Ook heb ik Cygwin geinstalleerd op mijn Windows machine, zodat ik tenminste wat tools uit Unix ook beschikbaar heb onder Windows.

Langzaamaan ben ik wat linux machines het bedrijf in aan het smokkelen, de nieuwe backupserver wordt Linux :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Toen ik 12 was begon ik met RedHat 6... Erg leuk allemaal veel eyecandy maar het was het 'net niet'. Veel dependency's (lang leve apt-get) en het was al snel moeilijk. Later heb ik toch maar eens Debian geprobeerd, maar wegens gebrek aan kennis vond ik het eenmaal draaiend niet meer echt leuk.

Nu draai ik alleen nog Debian op de server en binnenkort Debian op de workstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-08 16:22
Toen ik 16 was kreeg ik van een klasgenoot een stapel diskette's met slackware erop. Hij had thuis een netwerkje laten zien van een serie 286's (van die philips bakken met zo'n rooster op de voorkant :-))met coaxkabel verbonden met zijn 486 en zei dat het simpel was.
Niet dus, ik ben toen niet verder gekomen dan de 2e diskette. Er iets fout bij het partitie gebeuren.

Dus weer DOS erop en later windows 95/98, waar ik jaren mee gedraaid heb.

Een paar jaar geleden downloadde ik een programmaatje voor DOS die bestand met een kleine slackware filesystem kon "booten" over DOS heen. Van daaruit heb ik het voor elkaar gekregen om echte linux paritities te maken en daar vanaf op te starten. Die computer gaf op een dag de geest, en een paar dagen later ben ik aan FreeBSD begonnen wat ik nu na 3 jaar nog steeds draai. Waarom geen linux weet ik ook niet, maar ik ben eraan gewend geraakt en kan niet meer echt wennen in een linux omgeving.

Al met al ben ik er nog steeds gek op. Het uitproberen van vage packages en alles telkens verbeteren is een verslavende hobby.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ergens eind 2002 begonnen met Mandrake, als kennismaking met Linux. Ik werd in
die tijd helemaal gek van Windows en wilde ik eens wat anders proberen. CD gekocht met
Mandrake erop en karren maar.

In de loop van 2003 kwam ik op de Academie voor ICT in contact kwam met Morphie. Mandrake was snel onder zware druk }) vervangen door Debian. Met deze distro heb ik mijn Linux ervaring opgebouwd. Sinds kort draai ik Gentoo aangezien ik Debian Unstable ook niet vond opschieten en wat nieuws wilde proberen.

Tegenwoordig heb ik wel een dualboot met dus Gentoo en Windows XP Prof. De laatste gebruik ik overigens zelden, voor mij is Linux ideaal: Office producten, development tools, en leuke tools voor internet zaken.

Als je met Linux wil gaan werken moet je er gewoon voor gaan. De eerste tijd is het soms lastig en installeer je de zooi een paar keer opnieuw, maar als je eenmaal je draai kan vinden in dit OS wil je niet anders meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Effe een kleine update :). Heb hier al es gepost, maar dat waren voornamelijk de mislukkingen eigenlijk :). Enfin, op dit moment draai ik nu op mijn pc's Minislack, een distro gebaseerd op Slackware (maar met heel wat minder software - ik hou van het concept 'less is more'). Prachtige distro, zalige windowmanager, snel, al wat je wil... Ik kan er niks negatiefs over zeggen. Windows staat nog wel op m'n workstation (voor games) maar voor de rest is het al Linux wat de klok slaat...

Even terug naar het begin. Na een paar jaar proberen en laten vallen van linux (ben rond 2002 geïnteresseerd geraakt in Linux) heb ik het dus toch eindelijk voor mekaar gekregen :) - misschien omdat ik deze keer ook vastbesloten was er iets van te maken. Een paar maanden terug SuSE 9.2 geïnstalleerd, en dat beviel mij enorm, dus dual boot met Xp, maar dat werd nauwelijks meer gebruikt :). PIII overgenomen van vriend, dat moest mijn muziek/downloadpc'tje worden, ook SuSE op gezet, maar met alle toeters en bellen was KDE toch wel wat te zwaar 8)7.

Dus op zoek naar een lichtere window manager, en na wat wikken en wegen kwam ik bij Xfce uit. Zag er veelbelovend uit, dus SuSE van de PIII, en Kanotix erop (Debian/Knoppix-kloon), omdat ik gelezen had dat Xfce zich daar makkelijk op liet installeren. Met Knoppix was ik al wat vertrouwd, dus dat was geen probleem. Maar de overvloed aan software - terwijl ik op die pc voornamelijk surfte, downloadde en muziek brandde/opsloeg/afspeelde - begon me een beetje dwars te zitten. Omdat ik geen volwaardige alternatieven vond bleef het er op staan.

Tot ik over Minislack struikelde - wat er erg veelbelovend uitzag. 1 iso-image van 450 MB, gebaseerd op de laatste Slackware, met recente pakketten én Xfce... Het klonk te mooi om waar te zijn. Hoewel mijn eerste ervaring met Linux Slackware was (en meer bepaald de konsole login die je standaard krijgt, en waarmee ik als Linux-noob volkomen in paniek sloeg :p) en ik al veel gelezen had dat het echt een distro was waar je je handen uit de mouwen voor moest steken, schrikte het mij vreemd genoeg toch niet af - ondertussen wist ik al iets over init 4 & init 3 enzo, en was ik al vertrouwd met de console dankzij het prutsen in de veilige omgeving van SuSE.

Dus Kanotix werd afgedankt, en Minislack nam de vrijgekomen ruimte in. Bijkomend voordeel was dat de distro weinig plaats in nam - de OS-hd is maar 5Gb, en dan is elke uitgespaarde MB pure winst :). Eerste boot, de vertrouwde login prompt. Xorg geconfigureerd, systeem ingesteld op grafische login, user aangemaakt, fluitje van een cent - met dank aan google natuurlijk :). En wat krijg ik? Een prachtig gestylede distro, goede programmakeuze, de laatste OpenOffice (1.9 en niet de 1.1.3 of 1.1.4 die je bij al die Debians vindt, of bij SuSE). Op dat vlak kon het niet meer stuk dus. Ik miste KDE wel een beetje - net vertrouwd geraakt met Amarok en Kaffeine, maar dat was vlug verholpen. Gxine deed het even netjes, en bmp kan dan wel niet alles wat amarok doet, maar al die eyecandy is nu ook weer niet onontbeerlijk. Dus tevreden over de compromissen die ik met Minislack gesloten heb - en vooral over de snelle distro met een prachtige WM - Xfce :) (fanboy ah werk, weet het). Aangezien ik dus Xfce/Gnome-equivalenten voor al die KDE-progs moet zoeken, had ik dus ook nog wat om handen :). Configureren van de printer ging vlot, scanner iets minder, wat moeten spitten, ook mijn iRiver mp3 player ad praat krijgen was noeste arbeid. Maar uiteindelijk lukt het met wat kunstgrepen, dus mijn Minislack lijkt klaar voor het grote werk.

Dan geeft SuSE opeens om onverklaarbare reden de geest op mijn workstation. Nog es geprobeerd te installeren, maar om de een of andere reden lijkt het toch niet meer zo soepel te lopen - ik ben gewend aan de responsiveness van Xfce en als je dan KDE terug voor de kiezen krijgt dan neem je met die sloomheid geen genoegen meer... Dus Xfce geïnstalleerd op SuSE, maar dat loopt niet helemaal naar wens (plugins die niet worden geïnstalleerd, menus die op niks trekken) - SuSE met Xfce is een teleurstelling. Maar ondertussen ben ik er al zo gehecht aan dat ook daar SuSE het veld moet ruimen voor Minislack. En nog geen moment spijt van gehad. Ook windows is opnieuw geinstalleerd - van de 160 GB heeft het nu nog een schamele 40 GB (met backupruimte enz.) over - voor de overige 120 Gb heeft Linux het rijk voor zich alleen :). Prachtig toch? En nu heb ik wat minder schuldgevoelens over al die illegale software!

Edit: na Minislack 1.1 is de distro overgestapt op de naam 'Zenwalk'. De eerste versie met die naam was Zenwalk 1.2

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 29-11-2005 13:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
HEEEEEEL in het kort :)

Totdat ik op de HvU kwam (Electro/Telematica) heb ik altijd met Windows en DOS gewerkt... Toen kwam ik dus rond '97 in aanraking met RedHat 5.2. Sindsdien heb ik vanuit school, werk en prive met meerdere smaakjes gewerkt (RH, Suse, Slackware) en ben ik uiteindelijk, sinds 2000 Solaris systeembeheerder.

Thuis heb ik minstens twee jaar gedraaid met Suse als desktop OS, met Windows voor spelletjes. Echter, ik werd zelf het hele geneuzel met downloaden-compilen-dependencies-compilen-enz zo enorm zat dat ik er mee ben gekapt. Toegegeven: het werd me ook niet makkelijk gemaakt omdat we nog op dial-up zaten en ik dus niet makkelijk dingen kon downloaden.

Maar goed: in November van 2003 ben ik over gestapt! Windows en Linux heb ik thuis voor altijd achter me gelaten. De beste beslissing die ik ooit heb genomen wat betreft computers: ik ben Mac OS X gaan gebruiken. :+ Voor velen hier zal dat wel vloeken in de kerk zijn, maar voor mij was het een openbaring! Sindsdien werkt de computer niet tegen me, maar met me mee. Werken met de computer doe ik nu weer voor de lol, terwijl ik er in de jaren daarvoor maar weinig meer aan vond.

r3boot schreef:
Op een gegeven ogemblik kwam ik voor Snow BV te werken.
HEEE! Collega!! (8> Ik werk sinds 1 juni bij Snow.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 11:52
Na een "lang leven" Commodore 64 / Commodore 128 / PC (MS-DOS, MS Windows, OS/2) kwam ik eind 1997 in aanraking met Linux. Een paar jaar eerder had ik het al eens gezien bij een studiegenoot maar daar was het bij gebleven. Ik ben begin 1998 met RedHat 5.x begonnen op een dual boot systeem met MS Windows 98. Omdat ik uiteindelijk knettergek werd van de MS Windows 98 crashes ben ik ergens in 1999 overgestapt op Linux als standaard om in te werken. MS Windows 98 gebruikte ik daarna alleen voor noodgevallen. Toen ik in 2001 een nieuwe PC kocht heb ik er niet eens meer een MS Windows installatie opgezet.

RedHat Linux heb ik gebruikt t/m versie 7.3. Toen duidelijk werd dat RedHat zich grotendeels op bedrijven ging richten besloot ik in 2002 over te stappen op Debian. Ook dat heb ik middels dual boot gedaan, zodat ik de configuraties (Debian - RedHat) kon vergelijken als dat nodig was en ik de tijd had om Debian te leren. Ergens in 2003 is RedHat van mijn PC verdwenen. Ook onze huisserver draait Debian (Stable), mijn PC draait tegenwoordig Testing. Ik heb op mijn PC lang Unstable gedraaid, maar had op een gegeven moment minder zin en tijd om me met de "ruwe kantjes" van Unstable te moeten bezighouden. Debian Testing voldoet op dit moment prima aan de eisen die ik aan een Linux distributie stel:
  • Recente software;
  • Stabiel;
  • Zo weinig mogelijk handmatig compileerwerk;
  • Makkelijk software installeren- en deinstalleren;
  • Zo min mogelijk (het liefst geen) gesloten software met restrictieve licenties.
Ik ben benieuwd wat voor OS of welke distributie ik over 2 en over 5 jaar gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door zordaz op 27-06-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:02
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:10:
Overbodige discussie wat mij betreft. Ik bedoel, hoeveel simpeler dan synaptic wil je het hebben?
:O :O :O Standaard?? Synaptic werkt niet onder distri X, mensen en bedrijven willen 1 soort setup file. Dus neem lekker rpm voor binair en .ebuild voor source. DAAR zit het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wèlk probleem? Er ís geen probleem. (tenzij je vrijheid als een probleem ziet)

Als je geforceerd wordt MS te gebruiken is het niet goed (closed source, weinig keuze, kunt het niet voldoende naar wens aanpassen..), als je wèl keuze hebt, kun je niet kiezen. :? Met Linux kun je je eigen standaard kiezen. De een werkt uitsluitend met Debian, de ander met Redhat. Leuk toch, keuze? Vrijwel elke distributie heeft een eigen pakketbeheer, prima toch? Ik zie je probleem niet, sorry.

Of wil je dat er wereldwijd één pakkettenstandaard komt voor Linux distributies? (ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
Mijn leven met Linux...

Begint nog maar net eigenlijk. Hoewel ik al sinds een jaar of 2 zo af en toe Linux probeer (Fedora, Suse en Ubuntu, vervolgens een potje UT2k4, beetje surfen, en weer terug naar Windows :P), ben ik nu voor het echie bezig. Als voorbereiding hierop switch ik al tijden op mijn Windows bakkie naar steeds meer OSS software, die ook voor Linux te krijgen is, om de 'klap' zo klein mogelijk te maken. OpenOffice, Firefox, Azureus, VLC, Rhythmbox ken ik al, Geforce graka (goede Linux-drivers). Overigens vind ik Gnome als interface al vele malen eye-candy'er dan XP (ook met themes). Beetje tweaken hier en daar en ik werk er ook nog eens sneller mee.

Als distro ben ik uitgekomen op Ubuntu, leuke distro met een image van slechts 1 CD. Grootste struikelblok is echter het aan de praat krijgen van mijn dual Xeon en 2GB geheugen (oftewel een andere kernel installeren. Die uit de apt-get repositories werken niet (waarom?) en mijn 2 eigen brouwsel leverden een kernel panic op. Mogelijke oplossingen kon ik wel vinden, maar ik weet er nog te weinig van om er echt snel iets op te vinden, en ik wil eigenlijk wel snel aan de slag :)

Daarom download ik nu maar Fedora Core 4, deze zou zelf al een (werkende?) SMP kernel installeren, hopelijk is hij ook zo gecompileerd dat hij meer dan 1GB geheugen ziet. Moet nog even op het downloaden wachten :) Van de vorige keer (Fedora Core 2 test 1) weet ik nog dat NTFS support er na x minuten draaien mee op hield (gaat nu prima in Ubuntu Hoary), ben benieuwd of het soepeler zal gaan :)

Nog steeds aan het stoeien dus, maar een echte vaste plaats komt in de buurt :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Geschiedenis:

1994 (ik 15 jaar) begonnen met red-hat vond in die tijd de rpm's een ramp dus snel vanaf gestapt. Wat zitten prutsen met debian/suse/slackware. Ik ben toen d'r tijd helemaal verliefd geraakt op slackware (nog steeds).

Dit draai ik nu (dualboot) al 10 jaar naar volle tevredenheid. Heb ook tijdenlang slackware voor mijn server gebruikt maar recent ben ik overgestapt op debian voor m'n server. Deze heeft een stuk meer standaard packages die ik gebruik en dit scheelt mij weer tijd ivm met security updates.

Ik draai winxp eigenlijk alleen nog maar voor dingen als games die niet onder cedega werken of een belastingaangift.

Ook tijden tussen gnome en kde getrokken en ben uiteindelijk toch voor kde gegaan.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

5 Jaar geleden bij een stage met redhat zitten kloten
Thuis proberen te instaleren toen win 95 weer eens totaal de weg kwijt was.
RH maakte van me 1G schijf 8 partities van 500Mb.
dat schrok me ff af.
voor heen half jaartje :)

toen ik een 486 over had debian potato er opgezet. beeldscherm vloog tijdens de instalatie in de fik.
heb ik het beestje maar draakje genoemt.

Nu een andere pc als server. draakje is ontmanteld en de cpu voor 50 euro verkocht.

Voor mijn desktop heb ik een langzame transformatie gehad van XP naar Linux
de Gui vond ik nog erg onwennig. gezorgt dat me email zowel op XP als linux binnenkwam.

en telkens meer keren linux opgestart.
ongeveer 2 jaar geleden grub aangepast dat linux boot inplaats van XP.

XP gebruik ik alleen nog voor games.
en ik speel nog amper games.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt me op hoeveel mensen melden dat ze Windows voor games (moeten) gebruiken. Misschien was dat ooit zo, maar ondertussen valt dat goed mee. Nog los van OSS projecten als Freeciv en Lincity (die in sommige opzichten 'het origineel' overtreffen, als je niet te grafisch gefixeerd bent) wordt er steeds meer commerciele software voor Linux geport. Zo draai ik hier zonder problemen Sid Meier's Alien Crossfire (Alpha Centauri expansion) en UT2004 en sta ik op de wachtlijst om X2-The Threat Linuxversie te betatesten als die beta EINDELIJK eens een keer gereleased wordt...

Ik draai iig Gentoo, imho de makkelijkste beginnerslinux. Beginnersdistro ja :o - je bent gedwongen om met goede begeleiding alle fundamentele taken zelf te doen. Dan snap je er iets van. Debian was op zich al makkelijk, maar er is een flinke sprong in het diepe als je iets moet hercompileren. Suse en (toenmalige) Mandrake waren nog erger, gelikt tot en met, maar als iets niet met de installer lukte...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Er zijn gewoon te weinig commercieële spellen die op Linux draaien. Maar met scummvm, dosbox, wine, de opensource linux spellen en de xbox is er best zonder Windows te leven voor de gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
dion_b schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:48:
Valt me op hoeveel mensen melden dat ze Windows voor games (moeten) gebruiken. Misschien was dat ooit zo, maar ondertussen valt dat goed mee.
Op enkele (voornamelijk shooters) na, zijn commerciele games Windows-only. Ja, er zijn een aantal leuke initiatieven zoals Freeciv en Nexuiz, maar dat kun je niet met droge ogen concurrentie noemen. Alleen al vanwege het grafische aspect; dat is namelijk ook 1 van de weinige dingen die in games steeds beter worden. Wat de shooters betreft som ik het met Unreal Tournament, Quake 4 en Doom 3 wel zo'n beetje op en dat is echt geen concurrentiepositie.

Dat je hopelijk binnenkort eens X2 Linux mag gaan betatesten is natuurlijk al het teken aan de wand dat Linux qua gamen nog lang niet zo volwassen is als Windows. Windows gamers kunnen alweer van X3 genieten, terwijl je voor Linux nog maar moet hopen of het ooit uitkomt (uiteraard vind ik het heel goed dat een ontwikkelaar zo toegewijd is x jaar na dato nog een Linux versie uit te brengen!).

Daarnaast zijn er gewoon hele genres die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Adventures, RTS, racespellen... Bij lange na niet.

Hoewel ik ook graag zou willen dat het anders was, is Windows onontbeerlijk als je hedendaagse non-shooter games speelt. Het is nou eenmaal zo.
sampoo schreef op zondag 27 november 2005 @ 15:59:
Er zijn gewoon te weinig commercieële spellen die op Linux draaien. Maar met scummvm, dosbox, wine, de opensource linux spellen en de xbox is er best zonder Windows te leven voor de gamer.
Daar ben ik het dus erg mee oneens. Het hangt namelijk heel erg van je favoriete genres af. Ik speel bijvoorbeeld graag een RTS en heb er al inmiddels een hoop op de plank. Wat dit genre betreft is er maar 1 optie: PC met Windows. Wine werkt in een enkel geval, maar dat kun je geen optie noemen die bij een volwassen OS zou moeten horen.

[ Voor 20% gewijzigd door Brent op 27-11-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wine werkt in een enkel geval, maar dat kun je geen optie noemen die bij een volwassen OS zou moeten horen.
't Is niet zozeer het OS dat niet volwassen is maar juist de markt eromheen. Technisch gezien is namelijk heel goed mogelijk om spellen te ontwikkelen voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivm de games heeft Microsoft bijna het monopolie hé, zowat alle spellen (buiten iD software games dan) gebruiken DirectX, en dat is nu eenmaal windows-only.
Je hebt dan nog Wine/Cedega enzo, maar daar mag je al blij zijn ALS een game een beetje draait, dan spreken we nog niet over vlot draaien :)
Ikzelf hou het gewoon bij de beschikbare games: Quake, Doom, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
marcelk schreef op zondag 27 november 2005 @ 16:17:
[...]

't Is niet zozeer het OS dat niet volwassen is maar juist de markt eromheen. Technisch gezien is namelijk heel goed mogelijk om spellen te ontwikkelen voor Linux.
OK, daar heb je gelijk in, ik bedoelde meer de positie in de markt/functionaliteit als gameplatform. Niettemin heb ik als van meerdere dev's gehoord dat Microsoft's DirectX SDK het je allemaal erg makkelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:28
Edit: foutje

[ Voor 100% gewijzigd door jurp5 op 27-11-2005 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:28
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:27:

Het vervelende was dat ik dit probleem had in iedere Linux distributie die ik na SuSE 9.2 zou gebruiken, je zou verwachten dat ze zoiets simpels wel zouden kunnen fixen, maar ja... Verder werkte SuSE 9.2 prima, alleen was het jammer dat er zo weinig packages voor beschikbaar waren. In de Professional versie had je er wel veel meer, maar dan moest je ook flink wat meer dokken.
je kan De prof versie ook aan sources toevoegen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Breepee schreef op zondag 27 november 2005 @ 16:02:
[...]

Op enkele (voornamelijk shooters) na, zijn commerciele games Windows-only. Ja, er zijn een aantal leuke initiatieven zoals Freeciv en Nexuiz, maar dat kun je niet met droge ogen concurrentie noemen. Alleen al vanwege het grafische aspect; dat is namelijk ook 1 van de weinige dingen die in games steeds beter worden.
Iets wat nadrukkelijk niet van de speelbaarheid gezegd kan worden. Ik vind het verfrissend om dingen te spelen waar daar meer op gelet wordt. Neem trouwens een kijkje bij lincity-ng, die begint de commerciele varianten te benaderen qua gelikte UI.
Wat de shooters betreft som ik het met Unreal Tournament, Quake 4 en Doom 3 wel zo'n beetje op en dat is echt geen concurrentiepositie.

Dat je hopelijk binnenkort eens X2 Linux mag gaan betatesten is natuurlijk al het teken aan de wand dat Linux qua gamen nog lang niet zo volwassen is als Windows. Windows gamers kunnen alweer van X3 genieten, terwijl je voor Linux nog maar moet hopen of het ooit uitkomt (uiteraard vind ik het heel goed dat een ontwikkelaar zo toegewijd is x jaar na dato nog een Linux versie uit te brengen!).

Daarnaast zijn er gewoon hele genres die niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Adventures, RTS, racespellen... Bij lange na niet.

Hoewel ik ook graag zou willen dat het anders was, is Windows onontbeerlijk als je hedendaagse non-shooter games speelt. Het is nou eenmaal zo.
Tja, dat is wel een erg die-hard gamer standpunt. Ja er zijn minder games voor, maar er zijn genoeg om al je wakende uren mee te verdoen met kwalitatief (en grafisch...) hoogwaardige games. Vooral turn-based (mijn favoriet als het aankomt op non-shooters) is er zowaar meer beschikbaar dan commercieel (het Battle Isle concept is doorontwikkeld).
[...]

Daar ben ik het dus erg mee oneens. Het hangt namelijk heel erg van je favoriete genres af. Ik speel bijvoorbeeld graag een RTS en heb er al inmiddels een hoop op de plank. Wat dit genre betreft is er maar 1 optie: PC met Windows. Wine werkt in een enkel geval, maar dat kun je geen optie noemen die bij een volwassen OS zou moeten horen.
RTS is er niet zoveel idd (al is er een TA-remake die nu nog in alpha stadium zit), maar om een OS als onvolwassen te noemen omdat er minder games voor zijn dan voor de marktleider... dat is ver gaan.

Enige wat ik wilde aangeven is dat er voor een casual gamer tegenwoordig meer dan genoeg is. Nee, niet genoeg voor een die-hard of voor iemand die alleen maar naar graphics kijkt, maar genoeg dat ik mijn loze uurtjes rustig ermee kan vullen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ga met dion_b mee in deze. Wat ook fijn is, is dat de games die wel naar Linux gepoort zijn vaak best grote namen zijn. Unreal Tournament (2004), Doom 3, Neverwinter nights, Heroes of might & magic (iig deel 3). Er zijn ook prachtige opensource projecten, zoals lincity, maar ook OpenTTD en Vega strike, of zelfs ScummVM. Zo is er al gauw voor ieder wat beschikbaar en dan zelfs kwalitatief goed spul. Ideaal. Iets minder ideaal maar wel goed zijn de vele spellen die met Wine goed draaien (Diablo 2, Stronghold, ...)
Ik ben helemaal blij hoor. Wat minder goed gaat zijn de redelijk oude spellen. Vaak gaat het met Wine slecht, maar het zijn ook geen DOS games dus Dosbox is ook geen optie. Voor die spellen EN voor m'n Voodoo2 kaarten in SLI heb ik een oudere PC met Windows 98. Exclusief daarvoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
dion_b schreef op zondag 27 november 2005 @ 19:09:
Tja, dat is wel een erg die-hard gamer standpunt.
Tjsa, we zitten hier op Tweakers he ;)
Ja er zijn minder games voor, maar er zijn genoeg om al je wakende uren mee te verdoen met kwalitatief (en grafisch...) hoogwaardige games. Vooral turn-based (mijn favoriet als het aankomt op non-shooters) is er zowaar meer beschikbaar dan commercieel (het Battle Isle concept is doorontwikkeld).
Nouja, dat komt dan mooi uit voor jou en andere TB liefhebbers, hoewel volgens mij de meeste mensen toch meer interesse in Civ4 hebben dan freeciv bijvoorbeeld.
RTS is er niet zoveel idd (al is er een TA-remake die nu nog in alpha stadium zit), maar om een OS als onvolwassen te noemen omdat er minder games voor zijn dan voor de marktleider... dat is ver gaan.
Zoals ik mezelf al herstelde bedoel ik meer dat je Linux iig voorlopig niet als volwaardig platform kan zien wat aanbod van games betreft.
Enige wat ik wilde aangeven is dat er voor een casual gamer tegenwoordig meer dan genoeg is. Nee, niet genoeg voor een die-hard of voor iemand die alleen maar naar graphics kijkt, maar genoeg dat ik mijn loze uurtjes rustig ermee kan vullen :z
Laten 'casual gamer' en 'iemand die alleen maar naar graphics' nou eens vrij goed samenvallen...

Daarbij speelt de casual gamer ook zaken zoals de Sims, een berg win-only kinderspellen, filmspellen als King Kong, zo ongeveer de hele EA lineup dus, en andere goedkope budget spellen die ze kopen bij de freerecordshop (die gaan het web niet afstruinen naar leuke OS games). Ook die komen van een koude kermis thuis.
Cyphax schreef op zondag 27 november 2005 @ 19:27:Zo is er al gauw voor ieder wat beschikbaar en dan zelfs kwalitatief goed spul. Ideaal. Iets minder ideaal maar wel goed zijn de vele spellen die met Wine goed draaien (Diablo 2, Stronghold, ...):)
Daar noem je ook alweer op, he... Dat zijn 2 alweer sterk verouderde games. Heel weinig mensen zitten daar nog op te wachten. De anderhalve commerciele game die van nature in Linux te draaien is, is idd vaak van goede name, niettemin van beperkt genre.Voor ieder wat wils is gewoon niet waar, zie mijn eerdere voorbeelden. Race/RTS/Sim/Adventure, het blijft beperkt. Als je de commerciele win-games al aan de praat krijgt, is het via omwegen en 3 jaar te laat...

Bottom line: Wat commercieele games betreft kun je Linux voorlopig maar beter mijden.

Overigens: http://wildfiregames.com/0ad/ Een zeer veelbelovende RTS voor zowel Lin als Win.

[ Voor 18% gewijzigd door Brent op 27-11-2005 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Breepee schreef op zondag 27 november 2005 @ 20:13:

Daar noem je ook alweer op, he... Dat zijn 2 alweer sterk verouderde games. Heel weinig mensen zitten daar nog op te wachten. De anderhalve commerciele game die van nature in Linux te draaien is, is idd vaak van goede name, niettemin van beperkt genre.Voor ieder wat wils is gewoon niet waar, zie mijn eerdere voorbeelden. Race/RTS/Sim/Adventure, het blijft beperkt. Als je de commerciele win-games al aan de praat krijgt, is het via omwegen en 3 jaar te laat...

Bottom line: Wat commercieele games betreft kun je Linux voorlopig maar beter mijden.
Je gaat toch voorbij aan het feit dat juist veel nieuwe games best goed te draaien zijn. GTA:SA, WoW. Ook doe je met dat soort spellen lang. Het is niet alsof je die spellen 2 of 3 jaar na dato niet meer wil spelen. Dus ook oudere games zijn wmb belangrijk. :)
Wat commerciele games betreft ben je met Windows beter af. Dat je Linux voorlopig beter kunt mijden vind ik te ver gaan.

Ook is je stelling dat Linux geen volwaardig platform is voor games niet helemaal juist. Het platform is prima, het aanbod moet beter. Tenzij je onder platform het systeem + het aanbod bedoelt: dat kan door het mindere aanbod inderdaad beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 27-11-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Cyphax schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:06:
[...]

Je gaat toch voorbij aan het feit dat juist veel nieuwe games best goed te draaien zijn. GTA:SA, WoW. Ook doe je met dat soort spellen lang.
Dat is mooi, alleen het is a: niet native maar via een (betaalde) omweg en b: nog geen procent van het aantal spellen dat uitkomt, waar ook echt veel goede games tussen zitten die je gewoon moeten laten schieten.
Het is niet alsof je die spellen 2 of 3 jaar na dato niet meer wil spelen. Dus ook oudere games zijn wmb belangrijk. :)
Tuurlijk, oude games supporten is ook goed (gewoon alle games wat mij betreft) maar nieuwe games lijkt me veel belangrijker als je het een waardig alternatief voor Windows wilt noemen. Consequent een paar jaar achterlopen zal je weinig fans opleveren lijkt me :)
Ook is je stelling dat Linux geen volwaardig platform is voor games niet helemaal juist. Het platform is prima, het aanbod moet beter. Tenzij je onder platform het systeem + het aanbod bedoelt: dat kan door het mindere aanbod inderdaad beter.
Ik bedoel eigenlijk beide. Hoewel Doom3 toont dat Linux niet onder hoeft te doen voor Windows, geven ontwikkelaars over het algemeen aan dat Microsoft hele prettige en gemakkelijk devtools bied voor DirectX. Ook is een drivertje of update op de CD/DVD zetten wat makkelijker. Ook heb ik begrepen dat op het gebied van geluid nog heel wat verbeterd en gestandaardiseerd mag worden.

Kortom: mijn punt blijf ik aanhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Breepee schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:00:
Dat is mooi, alleen het is a: niet native maar via een (betaalde) omweg en b: nog geen procent van het aantal spellen dat uitkomt, waar ook echt veel goede games tussen zitten die je gewoon moeten laten schieten.
Nog geen procent? Ik denk veel meer dan dat.
Tuurlijk, oude games supporten is ook goed (gewoon alle games wat mij betreft) maar nieuwe games lijkt me veel belangrijker als je het een waardig alternatief voor Windows wilt noemen. Consequent een paar jaar achterlopen zal je weinig fans opleveren lijkt me :)
Beide is belangrijk. Immers, als je overstapt van Windows naar Linux wil je ook je oude games nog kunnen spelen. :)
Ik bedoel eigenlijk beide. Hoewel Doom3 toont dat Linux niet onder hoeft te doen voor Windows, geven ontwikkelaars over het algemeen aan dat Microsoft hele prettige en gemakkelijk devtools bied voor DirectX. Ook is een drivertje of update op de CD/DVD zetten wat makkelijker. Ook heb ik begrepen dat op het gebied van geluid nog heel wat verbeterd en gestandaardiseerd mag worden.

Kortom: mijn punt blijf ik aanhouden :)
Dat MS het makkelijk maakt met DirectX betekent niet dat OpenGL niet even goed is (dan Direct3d uiteraard). Niet Doom 3 alleen, ELK spel dat is gepoort naar Linux. :)
Drivertje of update? Waarvan? Drivers meeleveren kan prima, ik zou niet weten waarom niet. Maar je hebt er niets aan, omdat het oud is op gegeven moment.
Jij wel zo lijkt het maar ik mis de onderbouwing. :)
Geluid? ALSA? Waar mis je standaarden voor precies?
(het is niet onwaar dat binnen Linux vrij veel standaarden bestaan, is het nadeel van veel vrijheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdb1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 20:35

jvdb1975

tsja.........

Ik ben ooit begonnen toen ik een doosje in mijn handen gedrukt kreeg met Slackware 3.0...
Ik begreep er absoluut geen ruk van en vroeg me af waarom ik alles vanaf zo'n saaie command prompt moest gebeuren. Xwindows werkte voor geen meter. Toch was de basis gelegd en wilde ik toch wel meer weten. Inmiddels heb ik RedHat,Suse en Mandrake gebruikt. Uiteindelijk draait mijn server thuis op Centos 4. Op de zaak heb ik ook 4 test machines op linux draaien en ik hoop in de toekomst alles over te gooien op linux thuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ergens halverwege de jaren negentig begonnen met SuSE 6.1. Ik had er veel over gehoord en het leek me leuk om er wat mee te experimenteren. Na 2 of 3 keer de installatie overdoen, lukte me het om een systeem te installeren. Na nog wat gekloot had ik een werkende kde installatie. Echter ik liep nog teveel tegen dingen aan die me niet lukten, en ik was nog te zeer gehecht aan windows programma's om de overstap te maken. Daarna heb ik er nog wat mee gespeeld maar het was nog geen windows vervanger.

Toen ik adsl kreeg, en een p200MMX over had, ging ik opnieuw een poging wagen, deze keer Mandrake, v 7.1 dacht ik. De installatie ging wel ok, het heeft me wel veel tijd gekost om alles werkend te krijgen maar uiteindelijk had ik een NAT servertje draaien met mijn eigen mailserver. Die bak heeft een flinke tijd hiermee gedraaid. Ik hoorde erg veel over debian, en omdat al die tools van mandrake me niet bevielen, ben ik daar op over gestapt. Dat was een verademing, en toen ben ik pas echt beginnen met leren. Console ontdekt, configfiles editen, geen slick tools meer, en alles wat ik ermee kon uitgeprobeerd. Mail/news/webservers, antwoordapparaat van gemaakt, mp3 jukebox, en dat alles met een pc die windows2000 nauwelijks trok en erg traag was met windows98. Voor mijn desktop draaide ik nog steeds windows2000, af en toe wel wat distro's geprobeerd maar nooit echt de overstap gemaakt. Wel een paar servers opgezet met debian.

Tot ik een baan kreeg waar het gebruikelijk was om met freebsd te werken op de desktop. Ik moest dus bijna noodgedwongen over, dat kostte even moeite met wennen en tijd om een goede config op te zetten, maar toen ik eenmaal gewend was merkte ik dat het veel fijner werkt dan windows. Na een paar desastreuze aanvaringen met dat klote winxp bij kennissen ("ja hoor, installeer ik wel even voor je") had ik het opeens gehad en heb ik alle windows zooi het huis uit geflikkerd. Ik wilde nooit standaard instalaties maar altijd net dingen die blijkbaar niet "mochten" van MS, elke keer liep ik tegen de beperkingen en gebruikersonvriendelijkheid en logheid en nukken van windows op. Toen dus maar "cold turkey" op mijn desktop overgegaan op debian sarge, met xfce4. Om alles goed en snel aan de praat te krijgen kostte me erg veel tijd. Vooral met mijn videodrivers en DRI en wat specifieke hardware (scanner, camera) heb ik nachtenlang zitten kloten. Maar eindelijk had ik dan een goed systeem met alles werkend, dat vele malen lekkerder werkte dan windows, nooit wilde ik weer terug.

Vorige week heb ik een nieuwe pc gekocht (een amd64), en het idee was om daar een dual boot van te maken, windows is toch wel handig voor games enzo (hoewel ik geen fanatieke gamer ben). Echter ik was inmiddels zo gewend aan linux/unix dat ik al heel gauw strontziek van windows werd. Een kleine tegenslag was genoeg om de hele zooi weer te formatteren en er ubuntu (de amd64 port natuurlijk) op te zetten, custom install weer met xfce (gnome is toch wat log imho alhoewel op zich niet verkeerd). Geweldig! Binnen een half uur had ik een systeem perfect op mijn wensen afgestemd, waar alle hardware werkte. Nooit meer windows voor mij. Het enige wat ik nog van MS gebruik zijn de truetype lettertypes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 20:37

SvEn

a.k.a sv3nrg

Ik denk dat het bij mij net zoals zovelen is gegaan. Heb ook eerst een distro geprobeert van mandrake 8.0 die ik gekocht had op de hcc dagen. Installatie werkte prima , maar toen ik mijn hardware wou instellen via HardDrake liep het systeem vast en moest ik rebooten. Terug naar windows maar weer.

Daarna heb ik Slackware 8.0 geprobeerd. Het mag dan misschien een server versie zijn en een text based installatie , maar het werkte prima :D. Tot nu toe heb ik alles aan de praat gekregen met linux , games , hard drives , bijna geen problemen. En het ziet er veel gelikter uit in linux.

Alleen er is maar 1 puntje en ik denk dat iedereen het daar wel met me eens is, er is ( nog ) geen ntfs write support ( ja maybe slordige modules ). Als dat er komt , stap ik meteen over :). Maar nu vista ook bijna op de deurmat ligt , en dat er waarschijnlijk ook zeer gelikt uitziet, denk ik dat het nog wel eventjes duurt :)

Ja, ik vind linux mooi om de graphics :). En om de manier hoe het werkt natuurlijk , gratis enzo , stabiel. Maar dat gebruik ik dan liever voor mn dedicated server. Die op gentoo loopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 12-09 13:22
Phoe, geschiedenis:
1989: /me LinuX-TUX 5 jaar oud. Vader werkt als IT'er bij een bedrijf met HELE (in mijn herinnering) grote kasten met realtapes en groen monochrome beeldschermen. HP-UX / UNIX. Lekker Pitfall spelen tijdens zijn pauzes.

t/m 93 altijd DoS (286 / 386) gehad, daarna had hij z'n eigen HP3000 (weer HP-UX).
/me LinuX-TUX heeft er voor korte duur nog even pitfall op gespeelt en een soort pong, maar ging al weer snel terug op de (MS-)DOS based games, en daarna zelfs win3.0 / 3.1 / 3.11 / 95 op de 486.

Hier ergens kwam doom ook op de markt dacht ik, GEWELDIG, vele avondjes mee weg zitten spelen in het donker :9~

Eind 97 begin 98: /me LinuX-TUX z'n vadertje had wat zitten proberen met linux, naast win98 op de Pentium MMX 200Mhz. /me LinuX-TUX snapte er nog niet zo veel van en vond dat de spelletjes er niet uit zagen met de net nieuwe (:9~) Guillemot 3Dfx Voodoo kaart.

Rond 2000: Even een goude tijd in IT wereld, dus 4 nieuwe PC's in het huis en de Pentium 200Mhz werd getransforemeerd tot ware Router met RedHat 6.2 (ipchains & ipforward, iptables was het toen nog niet)

Hier begon de ellende/bevrijding/openbaring voor /me LinuX-TUX

Wil je quake kunnen spelen? Dan zorg je maar dat de portjes geopend worden en geforward worden. Wil je IRC kunnen doen? Wil je uberhaupt iets doen, ga je gang, RT(F)M.
Toen bereikte ik op een gegeven moment een fase dat er gewoon default bash scriptjes alles oploste voor me, en dat ik gewoon simpel af en toe wat toe kon voegen.

Rond 2003: PC's worden oud, zo ook mijn toenmalige Athlon500Mhz desktop PC, dus een nieuwe P4 gekocht. De oude gemod, verlichting gegeven, wat geverft, raampje in gezaagt, extra harde schijven in gehangen en begonnen met RedHat8.0 .... *yugh*

Heeft het zo'n half jaar vol gehouden, toen werd ik er gek van. ( vastlopende up2date managers, install db onderuit, je kent het wel ... :( )

Begonnen met Debian, en gelijk ook op desktop gebied. Op servergebied, HEERLIJK! Beetje apt-get updaten, upgraden & dist-upgraden, nooit problemen mee gehad :Y)
Desktop ... ay, ander verhaal. Moeilijk, een onboard ethernet device die niet ondersteund werd etc.
Tot op heden met die desktop geprobeerd:
RedHat, Debian, (K)Ubuntu, Yoper gedraait.

Kubuntu is nu de soul-survivor van /me LinuX-TUX z'n desktop. Wel draait ie naast een aangepaste XP :)

Problemen gehad met het aanleren van linux? Nee, niet echt. Bij mij was het heel simpel: Kijk over de schouder van m'n vader hoe die een spel startte, tussen de middag thuiskomen, ding aanzetten, en spelen maar terwijl hij op werk zat })

Basis navigatie en begrippen zijn erin gesleten door meekijken, voor de rest auto-didact verder zitten leren.

In zo'n diepgang dat m'n ouders bang waren dat ik misschien (licht) autistisch was |:( (teveel Rain Man gezien 8)7)
Terwijl ik ook aan tennis & teamsport deed :/

Overigens computerde ik altijd meer in wintermaanden dan zomermaanden :Y)

edit:
Ik las net dat iemand het over een Commodore 64 had. Heb ik ook gehad, maar beschouw het meer als spelcompu. Nooit echt wat op gemaakt/gedaan, anders dan spelletjes spelen :9

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 28-11-2005 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SvEn schreef op maandag 28 november 2005 @ 13:18:
[...]

Alleen er is maar 1 puntje en ik denk dat iedereen het daar wel met me eens is, er is ( nog ) geen ntfs write support ( ja maybe slordige modules ). Als dat er komt , stap ik meteen over :).
Dat zou het leven inderdaad een STUK aangenamer maken. Maar hier heb ik iig een perfect fucntionele oplossing voor gevonden.

Wens:
Dualboot Linux en WinXP, beide met schrijfrechten op gedeelde dataschijf die >4GB bestanden moet kunnen bevatten.

FAT32 valt af wegens 4GB file limit
NTFS valt af wegens geen betrouwbare write-support onder linux.
Maar voor ext2 zijn prima Windows drivers te krijgen :)

Oftewel de boel ext2 aangemaakt en die drivers onder WinXP geinstalleerd en klaar is kees :)
Maar nu vista ook bijna op de deurmat ligt , en dat er waarschijnlijk ook zeer gelikt uitziet, denk ik dat het nog wel eventjes duurt :)
Blegh, kwestie van smaak, maar ik ben echt meer van de more=less school van desktops. Het moet functioneel zijn. Roterende, dansende, transparante onderdelen zijn mooi, maar bevorderen het overzicht niet. Onder XP draai ik ook met alle toeters en bellen uit, onder Gentoo werk ik met een zeer kale Gnome (en overweeg ik terug te gaan naar Windowmaker zonder Gnome).
Ja, ik vind linux mooi om de graphics :). En om de manier hoe het werkt natuurlijk , gratis enzo , stabiel. Maar dat gebruik ik dan liever voor mn dedicated server. Die op gentoo loopt :).
Gentoo O+
Breepee schreef op zondag 27 november 2005 @ 20:13:
[...]
Tjsa, we zitten hier op Tweakers he ;)
Tweakers, ja, niet Gamezone :P

* dion_b zou bij de keuze tussen condensatoren solderen op een moederbord, suid rechten op linuxbak configgen of een middagje gamen resoluut voor dat eerste kiezen, dan tweede, dan pas derde :+
Toevallig net wat ik gistermiddag deed

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 28-11-2005 14:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Cyphax schreef op zondag 27 november 2005 @ 23:39:
[...]

Nog geen procent? Ik denk veel meer dan dat.
Absoluut niet. Ik denk eerder in de buurt van de promielen. Ziehier maar eens http://play.com/play247.asp?pa=ch&page=alltime&r=PC. Een handjevol hiervan werkt mogelijkerwijs in wine/cedega en dat zijn dan de grote namen. Buiten de top100 om zal het aantal vele malen lager liggen, simpelweg omdat praktisch niemand daar verder belangstelling voor heeft en er moeite in wil steken.

Je moet echt eens gaan kijken hoeveek games er in de winkel liggen en hoeveel daarvan in Linux werken, je haalt de procent echt niet.
Dat MS het makkelijk maakt met DirectX betekent niet dat OpenGL niet even goed is (dan Direct3d uiteraard). Niet Doom 3 alleen, ELK spel dat is gepoort naar Linux. :)
De concurrent van OpenGL is Direct3D. DirectX omvat veel meer; zo ongeveer alles wat je als gamedev nodig hebt. Geluid, netwerk, interface via muis/keybord/joystick/etc, voicechat. Alles is makkelijk, goed beschreven en bovendien 100% gelijk op alle Windows systemen.

Je moet niet voor niks ESD killen voor je Doom3 geluid wil horen ;)
Drivertje of update? Waarvan? Drivers meeleveren kan prima, ik zou niet weten waarom niet. Maar je hebt er niets aan, omdat het oud is op gegeven moment.
Jij wel zo lijkt het maar ik mis de onderbouwing. :)
Zie maar eens wat de gemiddelde game meeleverd. In ieder geval DirectX, vaak ook Adobe reader, soms nieuwe videodrivers of een noodzakelijke Windows update, of ander benodigd pakket. Dat is allemaal veel lastiger te doen voor Linux systemen want sommigen gebruiken rpm, dpkg, portage, etcetera. En sourcecode meeleveren doe je je digibetische klanten niet aan, als het al kon, want vaat zit er weer een berg commerciele IP in die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Is het niet aardig om een keer een topic over de 'ervaringen met gamen onder Linux' topic te starten voor degenen die dit interesseert?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
zomertje schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:35:
Is het niet aardig om een keer een topic over de 'ervaringen met gamen onder Linux' topic te starten voor degenen die dit interesseert?
Zou je deze niet af willen splitsen? :)
Ik zal een nieuwe starten. :)
[edit]
[rml][ ALG] gamen onder Linux[/rml]

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 29-11-2005 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
M'n eigen ervaring is wel wat beter dan die van de topicstarter (ben ook wel beetje nerdy en zo, dus pak technische dingen makkelijk op):
Ik begon (ooit) met een installatie van Redhat 5, pre-installed op school. Daar heb ik op leren klooien met Linux. Was wel grappig, alles zelf configgen en zo, geen gui-gekloot.
Later heb ik het zelf geinstalleerd op m'n eigen PC, installatie was wel aardig makkelijk (had heel generieke hardware), en alles draaide prima, hoewel wat traagjes, vergeleken met win95.
Weer wat later en veel gespeel verder, moest ik redhat 5.2 installeren op school (gaap, done...wat? is de rest nog niet klaar???), geen probleem dus. Het scheelt als je eerst ff kijkt met windows (dat stond er toen op) wat voor hardware in de machine zit, en dat deed de rest niet.
Na wat jaartjes meer spelen, draaien onder vmware, etc, en zo ongeveer 50 verschillende distro's uitproberen (brak....niets...wel aardig...te moeilijk....dit loopt lekker, maar patcht rot....loopt lekker, patcht goed....werkt niet....heeeyyyyy....mmm:)), ben ik uitgekomen op Ubuntu, en heb dat ongeveer een half jaar gedraait op m'n pc, nadat windows per ongeluk m'n primaire harddisk had gewist (eeuhm...waar is m'n bootschijf??). Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar Windows XP, omdat ik graag af en toe spellen speel, en voor m'n werk moet ik veel met Cisco VPN werken, omdat ik anders geen toegang heb tot m'n gegevens, en dat heb ik niet werkend gekregen onder Ubuntu.
Echter, op windows draai ik hoofdzakelijk opensource applicaties (OpenOffice 2, Firefox 1.5, Thunderbird 1.07, etc), en dat bevalt me prima.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring met linux, is dat bedrijven het niet serieus nemen. (wijk beetje af van dit topic mischien, maar kom niet zo vaak op GoT NOS dus weet niet of hier al een discussie topic over loopt)

Neem nou wefocus(.nl), sprak gisteren met de eigenaar. Ze vinden het hele opensource idee intressant, en ze zijn dankbaar dat het er is. Maar waar het op neer kwam is dat als je een product op basis van Linux en bijvoorbeeld PHP aanbied je eigelijk zelf niets ontwikkeld hebt, alleen stukjes code van andere programeurs aan elkaar geknoopt hebt.

Maarja ik wou niet teveel tegen de goeie man ingaan, heb mischien ooit nog wat aan hem, maar ik dacht bij mezelf: waarom het wiel opnieuw uitvinden? Als jij weet wat de klant wilt, en je kunt kiezen:
- aanpak wefocus: doen wat de klant wilt op een zelf gebouwde core gemaakt in VB.NET met MS SQL erver, Windows server, IIS server en alle kosten vandien
- Linux servertje neerzetten, alles wat al gemaakt is gebruiken, opensource, aanpassen indien nodig en 10k in licentie en ontwikkelkosten besparen en in eigen zak steken
En buiten dat, waarom zou je geen opensource core kunnen ontwikkelen? Hij heeft toch zelf ook geen eigen OS en webserver laten schrijven? Bullshit dus.

Zo is mijn ervaring ook bij een ander bedrijf, core media, ze waren van mening dat linux voor nerds is. Hoewel zij dan wel zo verstandig waren FreeBSD servers te draaien, maar dit alleen omdat het de kosten drukt.

Maarja, wie ben ik he? Ik realiseer voor een klant hetzelfde (dwz zelfde functionaliteit) met linux, apache, mysql en php als wefocus met hun windows server, ms sql, ms .net visual basic zelf ontwikkelde core (6 developers 4 jaar fulltime om het te bouwen) maar dan voor een paar milioen minder. Maar wie neemt een 19 jarige beginner serieus op basis van product vergelijking met een product van een gevestigd groot bedrijf?

Maarja ik ga lekker verder met PHP, perl en doe daar naast wat .NET voor mn stage en de hobby, hoop binnen 10 jaar mijn studie af en een bedrijfje op poten te hebben en klanten mee te laten profiteren van de vele voordelen van opensource.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb niets tegen Open Source (integendeel), maar PHP mag niet eens de assemblies van .NET vastbinden :P
Ik zal niet zeggen dat wefocus de juiste keuze heeft gemaakt (ik ken lang niet alle requirements), maar van dat hele LAMP-gebeuren vind ik alleen Apache wat. Linux is cowboy coding all over, MySQL begint op een RDBMS te lijken, en PHP, tsja ... it doesn't even smell like OO.

Dat dat .NET-project zo lang duurt vind ik wel verdacht, maargoed.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben vele versies van de core gemaakt, volgende de goeie man hadden ze al 80+ projecten met de core gerealiseerd.

Maar wat ik niet in zie is, waarom kijken naar de cowboy coding, als de functionaliteit van de 2 producten die op tafel komen hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Op 13 jarige leeftijd(ben nu 19) hebben wij internet gekregen, maar we meosten dan met z'n allen op 1 computer internetten.
Wij kregen te horen van een oom van mij dat door middel van een linux/freebsd server dat wel wou lukken.
Uiteraard reikten mijn gedachten toen nog niet verder dan windows.
Dus heeft hij vervolgens een FreeBSD server voor mij geinstaleerd en heeft mij daar mee geholpen. (FreeBSD 3.2 toen die tijd)
Dit was dus mijn eerste aanraking geweest, ik ben nou nog steeds bezig met FreeBSD.
Linux gebruik ik alleen als client en om er wat over te leren en mee te prutsen.
De distro's die ik heb gebruikt:

* begonnen met RedHat
* Mandrake
* Debian
* Gentoo

Onder tussen heb ik ook een aantal bakken gehad met OpenBSD en NetBSD.
Vanaf mijn 16e ben ik (thuis) van windows afgestapt omdat FreeBSD mij prima beviel.
Ik hoefde toch niet te gamen of wat dan ook en mijn vader had nog wel een windows machine als ik een keer wat wou weten over windows.
Ik weet wel genoeg over windows om met bijv. windows 2003 een server te bouwen en ongein.
Maar gebruik het thuis niet.

Op dit moment zijn mijn bakken:

* Gentoo 2005.1
* FreeBSD 5.4-STABLE
* FreeBSD 6.0-RC1

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat is meer als reactie op "de vele voordelen van Open Source". Er zijn namelijk ook erg veel nadelen.

If it ain't broke, don't fix it, dus ik zou ook gewoon lekker gebruiken wat er al was. (En dan idd FreeBSD ipv Linux ;))

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Mijn hele verhaal staat ergens in dit topic, oeh, ik word oud ;) Inmiddels ben ik zover dat mn desktopsysteem gewoon op Linux draait (Kubuntu) en dat ik er nog een Windows laptop bij heb (die ik zelden gebruik).

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb de mijne teruggevonden... Van 27 juni 2005 om precies te zijn :9 Zenwalk rules!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Ik begon een kleine 4/5 jaar terug met de Corel linux, ik was enkel een geinterreseerde en van oorsprong een Mac gebruiker. Maar na wat prutsen met de soundcard dit van mijn x86 bak gedonderd. Vervolgens een beetje met SUSE begonnen, maar ook niet echt wat het was.
Omdat mijn Mac het begaf (die me meer door de alledaagse zeulde dan me x86) en ik een arme scholier/student was heb ik gekozen voor een Windows 2000, in redelijke tevredenheid gedraait, zelfde geld voor OS/2.

Een half jaar terug was er iemand die over Linux begon, en ik was wel wat geinterreseerd in hoe het momenteel er voor stond. Had een ouwe PC staan en daar Debian opgezet, en ik had het lol in werken met de PC weer helemaal terug.
In de dagelijkse praktijk is Linux echter niet van meerwaarde voor mij (arbeider/(web)designer/TD) en zal eerder teruggaan naar een Mac (=sparen voor een iBook) dan dat ik full-time Linux ga draaien. Toch vind ik het een leuk besturingssysteem om mee aan de gang te gaan. Een beetje experimenteren, en daar houdt mijn gebruik van linux op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

zomertje schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:35:
Misschien is het een idee om de bijdragen van Breepee en de reacties daarop over de vermeende onvolwassenheid van Linux voor games ook naar dat nieuwe topic te verplaatsen?

Dat houdt dit topic dan ook wat schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik ben linux ook eerst gaan gebruiken als server, ik denk zo rond 2000 ofzo. Begonnen met smoothwall en later debian op een 100MHz 486. Debian heb ik op een aantal pc's geinstalleerd en ook op een mac.
Eerst alles heel veilig met alleen de stable distro gedaan, maar die is eigenlijk vaak erg verouderd. De server ging dus vrij vlot over naar testing en mijn desktop ook.
Tegenwoordig draait mijn servertje (Via Epia 1GHz) de testing distro en mijn desktop de unstable versie. Unstable draait -in tegenstelling tot wat ik verwacht had- gewoon heel stabiel en ik heb zelden dat er dingen erg fout gaan.
Als desktop was het idd niet alles, maar tegewoordig draai ik bij voorkeur debian als ik dingen ga doen en windows alleen nog als het moet.
Ik heb mijn CAD programma (pro/engineer) draaien in debian, matlab werkt nog niet. Office gebruik ik eigenlijk alleen open office, met name om de ultra fijne math editor die erbij zit. Als ik iemand wat wil sturen krijgt ie een pdf, dat kan iedereen wel lezen tegenwoordig.
Wat ik ook superleuk vind is dat als ik mijn Nokia inplug linux meteen de flash kaart als usb medium herkent, terwijl windows er speciaal een driver voor moet krijgen.
Ik heb nog wat geexperimenteerd met gentoo, suse en ook ooit solaris geinstalleerd, maar dat gaat allemaal niet zo fijn. Bij Gentoo werd ik gek van het wachten op het compileren, dus daar ben ik maar mee gestopt. Suse is standaard te compleet en Solaris wilde niet zo graag met mijn Nvidia GeForce fx5700 kaart samen werken. Ik heb een systeem met 2 monitoren en die wil ik dus ook als zondanig gebruken. Over een poosje ga ik nog maar eens kijken of het al functionerend te krijgen is.

Op het moment wacht ik tot Evolution 2.4 uit komt, zodat ik -hopelijk- met de TU Delft exchange server verbinding kan maken en dan kan ik het ook zonder outlook 2003 stellen :)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

Ik 'begon' ooit met Corel Linux. dat was toen de kleinste ISO. Dat had ik toen een nachtje gedownload met 2 KB/sec en ik vikte bij de install leuk alle spelletjes aan. Toch keek ik behoorlijk raar op toen ik op een login: prompt terecht kwam na de install :+

Daarna heb ik wat gespeeld met Mandrake wat ik overigens echt een baggerdistro vond, daarna met RedHat, en nog wat distro's tussendoor. Nu ben ik met Ubuntu bezig en dat bevalt me perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is nu, op 24 dagen na, een jaar geleden dat ik dit topic startte. Leuk om te zien dat er zo veel replies zijn, en dat het nu nog steeds door gaat.

Er is in die tussentijd al veel gebeurd bij mij, ik heb Fedora Core 3 al lang geditched. Daarna heb ik Kubuntu gecheckt, de eerste release. Kubuntu heeft het lang uitgehouden, maar de eerste release was wat buggy. Daarom ben ik wat later geswitched naar de development release van Ubuntu 5.10. En nu gebruik ik Ubuntu 5.10 nog steeds. In die tussentijd had ik nog wel voor een paar dagen met Linux partitie geformatteerd om OpenSUSE eens uit te checken (ook een prima distro, maar YaST vind ik rottig, Synaptic ownt het), maar ik ben tot de conclusie gekomen dat Ubuntu 5.10 op dit moment de ultieme distro voor mij is. Mijn zoektocht is dus over, ik gebruik Ubuntu en ik geniet er van, maar irriteer me helaas nog steeds aan kleine details die niet werken (maar dat is vaak ook de schuld van GNOME e.d., niet de distro). Waar ik ook heel erg van houd is de cultuur van Ubuntu, de gasten op de forums zijn behulpzaam, en het development proces is zo open, je kunt alle plannen en de roadmap makkelijk in de wiki lezen. Ik kan niet wachten tot de volgende release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Mijn eerste ervaring is nog minimala vind ik zelf.

In de laatste 2 jaar heb ik veel geleerd van computers in het algemeen. Veel problemen met windows kan ik direct oplossen en ben de vraagbaak van familie en vrienden. Netwerken aangelegd, computers samengesteld enzovoort.

In de laatste jaren zijn er heel wat switches van pc's. Ik heb in 1,5 jaar 3 pc's versleten oid. Nu zit ik op een winows laptop dit te typen.
Maargoed, mijn eerste ervaring was een ouwe Pentium II 233 MHz met 96 MB geheugen. Hij was over dus ging ik uitzoeken wat er mogelijk was. Vanzelf kom je bij zo'n ouwe pc bij Linux uit. Beetje zitten zoeken, systeemeisen vergeleken enzo en wat distro's geprobeerd. De eerste was een kant en klaar server OS waarvan ik de naam vergeten ben. Geinstalleerd maar het werkt zeer k*t. 1 dag heeft het overleefd. Daarna maar opzoek naar een andere.

Debian geprobeerd en de install lukte. Toch had ik vond ik zelf nog niet genoeg kennis van de een OS zonder X. Dus debian heeft het ook niet overleefd.

Verder gezocht en Vector linux gevonden. Om een 1 of andere reden wil deze zich niet installeren, hij start op mijn laptop wel op als windows gestart is maar opstarten vanaf cd is er niet bij. Brandfoutje gok ik. Verder niet meer naar omgekeken en de cd afgeschreven.

In de tussentijd heb ik met mijn naieve kop Mandrake gedownload voor de PII. FOUTJE dus. Nou ik deze distro toch had dacht ik, ik maak gewoon een dual boot met mijn AMD 3000+. so far so good. Maar op een 1 of andere manier klikte het niet tussen Mandrake en mij en ik keek er niet naar om en het nam alleen maar ruimte in beslag. Totdat Suse 9.2 bij de C'T kwam.

Suse 9.2 maar geinstalleerd over Mandrake. Misschien lag dat me beter. Je weet het nooit. Ging opzich lekker ware het niet dat ik op een gegeven moment niet meer in windows kwam en snel daarna ook niet meer in Suse. Reinstall windows dan maar en Linux laten voor wat het is.

Totdat er in huis weer een schuiving van pc's kwam. Ik kreeg een laptop en mijn broertje mijn pc. Allemaal snelle pc's iedereen tevreden. Pentium II was nu stof aan het verzamelen en er kwam dus een nieuwe pc vrij. Hier werd nu ook niets meer mee gedaan wat een beetje zonde zou zijn, dus ben ik weer Linux gaan proberen. Op het moment staat er op een P4 1,4 GHz 256MB Suse 9.3 (ook weer van de C'T).

Ik heb nog niet veel tijd gehad om er echt in te duiken maar ik weet wel dat het ook nu weer niet helemaal klikt. Ik denk dat het niet zozeer aan Linux ligt maar meer aan de ontzettende hoeveelheid programma's waar je uit kan kiezen en ik niet zozeer weet wat ik met wat moet en kan doen. Dus nu ben ik eigenlijk nog steeds zoekende naar een leuke distro. Ik denk dat ik me toch maar is ga inleven in de console. En later een leuke grafische schil eromheen bouwen. Mocht het goed gaan werken dan gaat het heel misschien ook op mijn laptop, maar voor dat het zover is zijn we alweer minstens 1 jaar verder. Eerst maar eens kijken hoe het zit met mijn opleiding.

Ergens tussen het bovenstaande verhaal ben ik ook Knoppix tegengekomen. Deze cd is mij al vaker dan mij eigenlijk lief is van pas gekomen bij het redden van bestanden van gecrashte windows pc's. Samen met knoppix ben ik ook Damn small linux tegengekomen. Leuk voor de PII dacht ik maar het loop niet helemaal lekker op een 1 of andere manier. dat is dus ook niet gelukt
Verder heb ik ondertussen versie 4 van Knoppix gedownload en gebrand en zit hij standaard in mijn tas. altijd een eigen OS bij je is wel makkelijk.

Na het NOG niet zo succesvolle linux avontuur ben ik wel veel opzoek gegaan naar OSS voor windows. Het is gratis en het werkt beter of sneller dan standaard windowsprogjes waar je voor moet betalen. Het verhaal over "Mijn leven met OSS" hoort hier niet thuis.

Morgen maar is zonder grafische schil in Suse proberen te werken.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GoblinGamer: probeer es beperktere distro's zoals Ubuntu, Kubuntu of Zenwalk. Die hebben al het kaf van het koren gescheiden, zodat jij je software er niet uit moet zitten pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
owke, ik zal het eens proberen.

Draati Ubuntu lekker op bovengenoemde P4 1,4GHz met 256 MB een beetje vlot?

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GoblinGamer schreef op zaterdag 03 december 2005 @ 11:03:
owke, ik zal het eens proberen.

Draati Ubuntu lekker op bovengenoemde P4 1,4GHz met 256 MB een beetje vlot?
Ja hoor. Of je hebt hele hoge standaarden, dan zou het niet erg zijn als je stiekem 512MB zou hebben. ;)
Maar gaat best goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Mijn geschiedenis met Linux:

Ik was 13 en we hadden een nieuwe pc en ik had al een klein beetje interesse in Linux.
De oude PC(AMD@700 Mhz.) kreeg ik samen met mijn broertje(al hoewel ik hem het meest gebruik)Daarop kwam een in de winkel door mijn vader gekochte versie van SuSe 9.1 op behalve wat spelletjes kon ik hier echt helemaal niets mee.Windows er weer op dus voor de games.

Na een tijdje Windows kreeg ik van mijn vader Fedora Core 3 het zat bij een Linux blad(Linux Starter) deze hield het langer vol dan SuSe 9.1 ik leerde hier op .RPM instaleren en een klein beetje commandline.Ik miste weer de games(En de DVD speler die ik al weer niet voor elkaar kreeg :( )

Na een tijdje Windows kocht ik net als GoblinGamer de C't+ met SuSe 9.3 en dat gebruik ik nog steeds ik wil er nog internet op hebben en dan de videokaart en de DVD speler aan de praat krijgen

Voor iemand roept dat ik gewoon het op een usbstick moet doen twee verdiepingen op en neer rennen een paar keer is ook niet iets leuks
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling hier je kleine vraagjes over linux te stellen!