Hoe ben ik in contact gekomen met linux? Het korte verhaal:
Frustraties frustraties, frustraties, en toen was er linux: 'S avonds lekker naar mijn bedje en slapen
zonder windows-merries.
Het lange verhaal:
In het begin van mijn HIO opleiding, zo rond 98, ben in in contact gekomen met linux. Een studiegenoot kwam een keer met een laptop langs en liet mij linux zien. Ik vond het gaaf om mee te pielen. Ik had direct een kopietje van mijn installatie cd gemaakt (redhat). Ik heb er echter niet direct mee gewerkt.
Tijdens de opleiding wordt er veel in java geprogrammeerd en een echte gamer was ik toen (nog) niet. Ik zat vele uren thuis ipv het conputerlokaal, omdat deze altijd overcrowded was en helaas vaak weinig werkende apparatuur bevatte. Ik woonde op loopafstand van de HIO, dus dat was geen probleem. In de tijd werdt ik gek van het vastlopen van windows (95, later 98) tijdens het compilen. Steeds net dat kleine stukje wat je kwijt raakte door vastlopers en zeer vreemde crashes met lege/corrupte hdds als gevolg. In deze tijd heb ik geleerd hoe goed het is om backups te maken.
In den beginne van de hio opleiding had ik zelf internet via de telefoonverbinding. Later waren we overgegaan naar isdn. (We waren overgegaan op isdn omdat we het zat waren dat een aantal huisgenoten niet correct aangaf wat ze verbeld hadden. Iedere maand klopte er geen reet van de opgegeschreven belgegevens. Nu ieder een eigen nummer had was dat probleem opgelost). Op dat moment kwam de eerste server in het studentenhuis te staan die het internet verkeer regelde. Het was een standaard 486 bakje met windows 95 erop en winroute. Enkele tijden later kwam voor het eerst internet via de kabel in enschede. We hadden ons direct ingeschreven voor de test en toe begon het muziek / film download tijdperk voor ons. Er werdt direct een novell server geplaatst met alle harde schijven die ieder over had. Het was een gekkenhuis wat betreft downloaden en branden. Tja... wat een tijd was dat...
Met de kabel hadden we ook steeds vaker last van hacks en virussen. Tot op de dag dat ik een belangrijk werkstuk op de server kwijt raakte door een hack. Ik had al een tijdje gespaard voor een nieuwe pc en dat werd mijn eerste dualtje (ja ja... de bekende). Mijn oude pc heb ik dat weekend omgebouwd en linux op geinstalleerd. (woei, zelfs na een beejte zoeken en tweaken werkte mijn extra toetsen op mijn logitech keyboard) Ik had totaal geen kennis en het was een weekend zwoegen en zweten. De server heeft de eerste maand naast de w95/winroute server gedraaid om te testen.
Een ander probleem dook op met mijn dual bakje. Tja.. een fatsoenlijk windows (w2k) dat dual ondersteunde moesten we nog een tijd op wachten. Een andere zaak was dat ik veel problemen met wordt had. Als je grote verslagen maakt met veel plaatjes (in die tijd, en nu nog steeds, lees verderop) dan had ms word de neiging om spontaan vast te lopen. Hierdoor kreeg ik mijn woede aanvallen, waarbij mijn toetsenbord het vaak moest ontgelden. (Het is zo frustrerend als je veel getiept hebt, en tijdens het opslaan je bak vastloopt: document is dus echt weg!)
Aangezien ik alleen maar programmeerde, wat tiepwerk en internette, had ik besloten om linux maar eens te testen. Na een week testen wist ik het al: "linux it is..."
Ik was het zowiezo al zat om steeds een ghost image terug te zetten als de boel weer eens in de soep liep.
Eerste wat ik gedaan heb is java onder linux aan de praat krijgen. Tot mijn verbazing werkte de binary install van sun perfect (dank je, jongens van sun) zonder dat ik iets hoefde te veranderen. Sindsdien heb ik geen windows meer op mijn pc gehad en ben ik bezig om mensen over te halen naar linux.
Ik heb veel verschillende desktops geprobeerd en getest. Voor het programmeerwerk is voor mij een simpele snel startende desktop die weinig resources vreet het beste. Ik heb jaren met icewm gewerkt. Ik heb veel geexperimenteerd met linux distributies en ben uiteindelijk permanent overgegaan op mandrake (sinds 8.0). Niet omdat ik vind dat het de beste distro is, maar omdat het na het installen direct werkt en alle software bevat die ik nodig had. Mandrake kan je lekker snel installen en zonder te tweaken werkt het direct al lekker (dat heet: op mijn hardware werkte het goed). Andere distros werkten daarin tegen half of kon ik (destijds) niet geinstalleerd krijgen.
Ik heb me tot op de bodem verdiept in (unix)linux omdat ik het leuk en interresant vond (Linux from scratch is een goede leer methode). Op de hio waren alle bakken ook unix machines. Dit was de eerste plaats waar ik er mee in aanraking kwam.
Op den duur begon ik gamen ook leuker te vinden. Maar de games die mijn huisgenoten tegen elkaar speelden (red alert, unreal tournament en soortgelijken) kon je natuurlijk niet spelen onder linux. Toe was ik genoodzaakt toch maar over te gaan op dual boot met windows 98 voor de spelletjes. Ik vond het alleen jammer dat je steeds over moest herstarten om te switchen. Dit heb ik een tijdje volgehouden totdat ik unrealtournament patch voor linux uitkwam. Ik heb het direct geinstalleerd en ik werdt helemaal g*il. Toen is het echte gaming tijdperk voor mij aangebroken.
Na mijn studentenleven in het studentenhuis ben ik met mijn vriendin samen gaan wonen en werd er steeds minder spelletjes (nou ja, andere spelletjes dan...

) gespeeld. Het werd tijd voor een grote reorganissatie. Nu heb ik alle backup data op mijn nfs/samba servertje en een apparte server voor adsl verkeer. Mijn bak helemaal opnieuw geinstalleerd met alleen mandrake erop. Mijn vriendin studeert nog en heb ik ook kennis laten maken met linux. Ook zei was het gekloot met het steeds vastlopende ms word zat. Als ze grote verslagen maakt dan gaat ze op mijn bak bezig. Ze werkt zelf nog wel met windows omdat ze voor hobby beeldbewerking doet met de bekende windows programma's. En ik gebruik haar bak voor spelletjes.
Ik werk nu al lang met mandrake en ben er zeer tevreden over. Zelf mijn DSO cameratje werkt perfect zonderdat ik iets hoef te installen. Inpluggen en hij verschijnt als een disk op mijn desktop.
Een aanrader voor iedere tweaker: Zet al je (backup) data op een apparte server. Als je bak braindead gaat dan hoef je alleen het os opnieuw te installen en klaar is kees: je kan direct weer verder.
Edit:
Ondertussen heb ik mijn vader ook overgehaald om op linux over te gaan. Dit probeer ik al jaren, maar het lukte niet omdat hij van die vage calculatie programma's hadden die onder dos werkten en niet opstarten onder wine of het waren windows programmas met hardware sleutels.
Inmiddels heeft hij ubuntu linux cdrom besteld en pielt hij met de live cdrom om linux te leren zonder dat z'n windows installatie eraan gaat. Hij wordt ook regelmatig gehumeurd van het vastlopen van windows.
Edit 2:
Ik loop al een tijdje bij bedrijven rond en merk dat het vastlopen van windows een cultuurgoed is geworden. Mensen houden er rekening mee dat je systeem ieder moment vast kan lopen. Dit hoeft toch niet? Dit kost handen vol met geld terwijl het helemaal niet hoeft. De volgende zaken kom ik tegen:
- Mensen starten expres niet te veel programma's tergelijk omdat anders je bak kan vastlopen,
- Mensen die zeggen: NIET Klikken, dan loopt mijn bak vast
- enz.
Ik moet eerlijk zeggen dat windows XP een zeer grote vooruitgang van ms is. Het is nog steeds niet perfect, maar voor een noob gebruiker begint het een aardig os te worden. Ms gaat met windows xp en zoals ik aan de eerste plaatjes kan zien van de vervolg os-sen op de goede weg naar een volwaardige desktop os.
Ik lees hier op het forum dat veel mensen van mening zijn dat linux (nog)niet/bijna geschikt is voor de desktop. Ik ben echter van mening dat linux perfect is voor de desktop en dat windows niet geschikt is voor de desktop.
Ik doel op het feit dat ik urenlang achter een linux bak kan werken zonder steeds in mijn achterhoofd te denken wanneer hij vast loopt. Mensen die ik op de werkvloer spreek hebben het er regelmatig over dat hun bak weer eens vastgelopen is. Het is een koetjes-en-kalfjes praat geworden voor in de pauzes.
[
Voor 21% gewijzigd door
hesselim op 15-03-2005 11:39
. Reden: papa toegevoegd ;) ]