jouw leven met linux

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic beschrijf je jouw complete ervaring met Linux. Hoe ben je er mee in aanraking gekomen, welke distro's heb je gehad, enzovoort.

EDIT: ik heb zo geordend dat iedere alinea een distro behandeld.

Mijn geschiedenis, misschien wel mijn langste post ooit (kerstvakantie he, dus er is genoeg tijd):

Ik denk dat ik toen zo rond de 15 jaar was, toen ik met Linux begon. Had er al wel wat van gehoord, gratis en vrij OS enzo. Het interesseerde mij, en ik besloot er eens zelf mee te beginnen. SuSE leek mij wel een goede en gebruiksvriendelijke distributie, dus ik kocht SuSE 8.0 Personal bij de Dynabyte. In de eerste instantie ging de installatie prima, de installer creëerde ook zo'n boot menu, waar ik kon kiezen of ik Linux of Windows zou starten zodra ik de PC opstartte. Ik kon er prima mee werken als je wou tekstverwerken en internetten. Maar ik ben ook een gamer, dus ik wou de nVidia drivers eens installeren. Dat was toen niet zo eenvoudig, en als newbie die ik toen was verprutste ik mijn installatie. Toen ik weer opnieuw wou opstarten, kon ik niet meer in KDE komen, en kreeg ik de console voor mijn neus. Mensen hadden me wel vertelt dat ik config files moest editen, maaar ik begreep er echt helemaal niets meer van. Toen had ik het opgegeven. Ik besloot dat ik het later misschien nog eens zou proberen, als er weer nieuwe releases waren van de dsitro's en Linux wat volwassener zou zijn.
Zo'n twee jaar later was daar SuSE 9.2 Personal. Ik besloot het weer te kopen. Installatie was zo ongeveer hetzelfde als in 8.0, maar nu kon mijn NTFS partitie ook geresized worden. Na de installatie de online update gestart, en de nVidia werden gelijk geïnstalleerd. Ik was aangenaam verrast. Alleen een probleem was dat mijn Creative DTT2500D speakers niet werkten. Na wat onderzoek bleek dat het niet werkte omdat een ingang van mijn Audigy geluidskaart gemute was. Dat was een kwestie van alsamixer starten in een terminal, en die ingang un-muten. Het vervelende was dat ik dit probleem had in iedere Linux distributie die ik na SuSE 9.2 zou gebruiken, je zou verwachten dat ze zoiets simpels wel zouden kunnen fixen, maar ja... Verder werkte SuSE 9.2 prima, alleen was het jammer dat er zo weinig packages voor beschikbaar waren. In de Professional versie had je er wel veel meer, maar dan moest je ook flink wat meer dokken. Ook vond ik het jammer dat SuSE altijd zo traag was met updates, gedurende een aantal maanden was er nog steeds geen KDE update, terwijl er al lang een aantal nieuwe releases waren geweest van KDE. De helpdesk kon mij ook vaak niet helpen omdat mijn vragen (o.a. over mijn geluidskaart) onder de betaalde support vielen. Ik was "not amused", omdat ik toch al aardig wat had betaald toen ik de distro in de winkel kocht. Ook de nVidia drivers werden niet geupdate. Dus ik besloot om die nieuwe drivers maar handmatig te installen, want ik vond dat UT2004 een lage fps had voor mijn systeem (Athlon XP 2500+ GF5900XT, 512 MB RAM, fps was ook slecht onder Windows XP). Misschien zou die update mij een betere fps geven. Weer ging ik in de fout, want toen ik dat deed kreeg ik weer de console voor mijn neus toen ik rebootte. Toen ben ik er weer een tijd mee gekapt omdat ik toch constateerde dat Linux nog lang niet ideaal was.
Een aantal maanden later kreeg ik van mijn pa een oude notebook die ik voor school kon gebruiken. Want ik ging naar de hogeschool, en op mijn hogeschool is er vaak een tekort aan PC's. Het was een P2 400 Mhz met 64 MB RAM ofzo. Ik besloot er Gentoo op te installeren, want daar had ik ook veel goeds over gehoord, vooral dat het erg snel was. Toen ik het ging installeren werd ik al afgeschrikt omdat dat met de console ging. Ik kreeg wat problemen en ging om hulp vragen en klagen op de Gentoo forums. Er waren mensen die zeiden dat de installatie van Gentoo leerzaam was. Er werd mij ook uitgelegd hoe mijn probleem op te lossen was. Zo kon ik verder gaan met de installatie, en packages gaan downloaden. Alleen het compilen van de kernel al kostte al een halve dag! En toen fluxbox uiteindelijk gecompiled was en ik het na een reboot wou startten met "startx" ging het alsnog niet goed. Mijn hele beeld was messed up. Toen ben ik er mee gekapt. Ik haat Gentoo, echt een distro van "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan". Snel was het absoluut niet, met die dag compilen. Gentoo gebruikers lijken mij een stel gasten die er echt op kicken dat ze l33t zijn met hun gebruiksonvriendelijke distro.
Toen probeerde ik Debian op diezelfde laptop. Dat was een verademing. Fluxbox e.d. was snel geïnstalleerd, en het werkte allemaal wel redelijk op mijn primitieve notebook. Synaptic is zo gebruiksvriendelijk. Het enige nadeel va Debian is dat de packages nauwelijks geupdate worden, denk ik. Debian loopt een flink aantal versies van de meeste packages. Maar sowieso vond ik werken met fluxbox niet fijn. En die notebook had ik misschien niet nodig omdat ik thuis al mijn PC had staan.
Daarna besloot ik Vidalinux te proberen op mijn PC. Vidalinux is een soort Gentoo kloon met een GUI installer, waar bij de installatie dus geen console aan te pas komt. Installatie verliep prima. Toen ik eenmaal ik GNOME ingelogd was bleek dat mijn monitor niet helemaal goed gedetecteerd was (wat wel in meerdere distro's gebeurt was, maar toch, je zou verwachten dat dat ondertussen wel gefixt was). Toen ging ik dus wat packages downloaden. Vidalinux is een Gentoo kloon en gaat dus ook packages compilen. Maar helaas bleek dat zelfs op mijn redelijk moderne PC het compilen van een package als Firefox weer drie uur duurde! En na het compilen begon Porthole weer te klagen over configs die niet geupdate waren. Met Vidalinux ben ik dus ook snel weer gekapt.
Weer daarna besloot ik dat ik weer een distro zou uitproberen. Na wat onderzoek besloot ik dat het Fedora of Ubuntu zou worden. Ubuntu had nog maar een release gehad, en liep wat achter, geen X.org enzo. Dus Fedora dan maar. Ik bestelde de DVD van Fedora Core 3 bij munnikes.nl Installatie ging wel goed, jammer dat automatic partitioning mijn Vidalinux partities niet wou overschrijven. Dat moest ik dus handmatig regelen. Installatie ging verder goed. FC3 gebruik ik nu nog steeds, en ben er wel redelijk tevreden mee. Maar nog steeds moest ik met alsamixer mijn geluid werkend krijgen. In FC3 is het niet mogelijk het GNOME menu te editen. Na wat updates met apt liep ik aan tegen het volgende probleem (programma's die opeens niet meer willen starten omdat ze een shared library niet meer kunnen vinden..). Ook iets simpels als een cursor theme (die standaard zwarte cursor vind ik echt lelijk, die wou ik dus veranderen) kiezen is ook niet mogelijk in GNOME. Java is ook wat lullig geïmplementeerd in Linux. Ga maar eens naar statline.cbs.nl en ga eens scrollen in die webselector. In het milk theme dat ik gebruik voor gnome ziet het progress balkje er soms wat eigenaardig uit in bepaalde applicaties. Een paar keer een complete vastloper gehad. Allemaal van die kleine, vervelende problemen. Verder ben ik er toch wel tevreden mee. Ik had ook eens een benchmark gedaan van Q3 op FC3 en onder Windows. Onder FC3 blijkt het net wat sneller te zijn. Maar UT2004 geeft nog steeds een lage fps. Ook handig dat APT er ook is voor FC3, helaas mis ik toch sommige packages voor FC3, zoals bijvoorbeeld GTKRadiant, de leveleditor voor Enemy Territory. Wil je die dan van source gaan compilen, dan krijg je weer vervelende problemen met dependencies. Maar ik gebruik Fedora wel voor mijn dagelijkse werk voor school, en wat gamen. Wat ik ook zo cool vind is dat er voor Linux zoveel applicaties gratis beschikbaar zijn, die concurrrenten hebben onder Windows waarvoor betaald moet worden. Eigenlijk kan ik alweer concluderen dat Linux nog aardig verbeterd moet worden, maar het word allemaal steeds beter. Het blijft me ineresseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 16:26

stefklep

((Stefklepje))

Wat een verhaal zeg ;) Mischien leuk als je het beete beter ordent fijner lees baar :P

[ Voor 60% gewijzigd door stefklep op 26-12-2004 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tja ik heb linux als server al een hele tijd. Als desktop vind ik het niks, met linux is altijd gekloot om dingen aan de praat te krijgen zowel hardware als software. Zolang het niet dezelfde ondersteuning heeft als windows blijf ik lekker op windows met mijn desktop.
Maar als server is het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hehe, ik kan me wel vinden in het verhaal van de TS. Had vroeger eens Red Hat gekocht en geprobeerd, maar ik miste mijn vertrouwde Windows omgeving en de filedirectories enzo dat ik gewend was. Ik had gewoon een 2e computer nodig om dingen mee te testen. Plus Red Hat 5 detecteerde mijn videokaart niet goed en ik snapte niets van dat ik naar de console moest om wat dingen te wijzigen. Dus, terug naar Windows.
Later kocht ik Red Hat 6... 6.1 geloof ik. Eigenlijk niet veel mee gedaan. Ik bleef het bij Windows houden.
Een paar maanden geleden had ik een P200mmx beschikbaar waar ik eerst Windows 2003 Server op draaide. Het werkte, maar traag. Ik wou meer mogelijkheden. Vrienden raadden me Linux aan, en vooral Debian. Dus, ik dat downloaden en proberen. De installatie verliep okay, met behulp van wat Linux buddies. Ik wou perse met de console beginnen zodat ik daar meer over zou leren. Plus, een GUI op een bak van 200MHz zou toch al wat te traag zijn, dus bewust voor non-GUI gekozen.
Het was een heel geklooi, maar uiteindelijk denk ik dat Debian een prachtig iets is. Ik ben nog een stap verder gegaan en mijn 500MHz laptop ook Debian gegeven, dit keer met GUI. Probeerde Fluxbox, KDE, etc. Op het moment zit er KDE daarop en het werkt goed zover toe. Ik wacht op een snellere computer die ik hopelijk binnenkort krijg, en daar ga ik zeker ook Debian op zetten, en nog meer mee klooien zodat ik het nog beter begrijp. Ik vind de Apt-systeem geweldig. En als je denkt dat de packages out-of-date zijn, zou je 'unstable' releases moeten toevoegen in je distros lijst, eigenlijk.
Op het moment; 1 Linux server (Debian), 1 Windows workstation (WinXP), 1 mobiele Linux workstation (Debian), en hopelijk binnenkort 1 Linux workstation (Debian) en nog 1 Linux server (Debian). ;) Ik vind dat ik toch wel veel heb geleerd de afgelopen 2 maanden.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

ooit mandrake op me workstation gezet omdat ik als ik aan het werk op me pc gewoon veel windows specifieke software nodig heb en graag game en dan niet wil wachten tot OF het supported word OF er genoeg patches/workarounds zijn voordat de meeste games werken maar snel weer eraf geflikkerd

Draait nu een servertje ( celeron 800 ) als web/file server en nog wat spul draait nu archlinux op bevalt me opzich wel maar ben toch van plan om fedora core eens te gaan proberen want mis toch wel wat dingen. niet alles wat ik wil zit in de packetmanager en naar mijn gevoel moet ik veel langer zoeken naar de juiste config files dan bij men vorige distro, gentoo

Tijd lang gentoo gedraait beviel me wel veel van geleerd alleen alles compilen duurde me gewoon te lang en wou eens verder kijken toen archlinux installed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:06
Ik wil ook wel eens een poging wagen Linux te instaleren. Als ik Linux en XP als dualboot moet instaleren, moet ik dat Linux eerst instaleren en daarna XP? Ik wil ze in een partitie op dezelfde hdd zetten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Vroeger SuSE 6.1 en 7.0 gehad op een oude P-100 computer. Groot nadeel aan suse vondt ik dat ik niet zo diep in config files kon duiken.

Tegenwoordig draai ik GenToo op alle computers (3 op mijn kamer), en dat gaat gewoon goed. Installatie heb ik nooit echt gruwelijke problemen mee (alleen kernel bakken en mail-server instellen zijn de dingen waar ik me nog wel eens druk om maak).

Dagelijkse werk gebruik ik linux. Tekstverwerken (doe ik bijna nooit) met openoffice, email client is evolution, en browsen met mozilla. Programmeren voor mijn embedded microcontroller is Jedit (Java, dus ook voor windows).
Alleen voor een enkel spelletje wil ik nog wel eens windows opstarten, maar dat gebeurt ook steeds minder omdat ik wat problemen heb met mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Y0ur1 schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:39:
Tja ik heb linux als server al een hele tijd. Als desktop vind ik het niks, met linux is altijd gekloot om dingen aan de praat te krijgen zowel hardware als software. Zolang het niet dezelfde ondersteuning heeft als windows blijf ik lekker op windows met mijn desktop.
Maar als server is het perfect.
Eens.

Ik ben in 93 of 94 begonnen als ik het wel heb. Mijn eerste poging was met SLS (Soft Landing System), dat was mij te ingewikkeld. De installatie lukte me gewoon niet.

Tweede poging was samen met een collega Slackware installeren vanaf een stapeltje floppen. Dat ging prima op een 386 SX (met FP emulatie in de kernel).

Ik meen dat ik in 94 mijn eerste dedicated Linux servertje (486DX66) heb gekocht waarmee ik mijn internet access (analoog huurlijntje) deelde met de andere PC's. Kernel was 0.99.?? als ik het wel heb en masquerading bestond nog niet. Delen van Internet deed je met een http proxy of socks, werkte prima. Wel grappig, in die tijd was niemand in mijn omgeving geinteresseerd in wat ik aan het doen was. Nu zitten ze zelf allemaal met routertjes en adsl te spelen. Ja, zo kan iedereen het ;-)

Later overgestapt op Redhat (4.0?) vanwege RPM en het feit dat we op mijn werk op RH over waren gestapt.

Nu draai ik thuis een wat verouderde rackserver met Fedora Core 2. De rest van de PC's gaan gewoon het Internet op via een routertje en ADSL (net als bij bijna iedereen). Ik heb behoorlijk wat Linux servers draaien op allerlei werk-locaties. Fedora, RHEL en Debian. Ik draai ook aardig wat installaties als VmWare guests voor ontwikkelingsdoeleinden.

Als desktop heb ik eigenlijk nooit een Linux box gebruikt, maar als server weet ik niets beters. In de ca. tien jaar dat ik het gebruik is mijn leven met Linux allemaal alleen maar beter en mooier geworden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb Linux nooit echt gekocht omdat toen ik begon een capabele internetverbinding en een brander had :Y) . Het zal zo rond 1999-2000 zijn geweest dat ik Redhat had gedownload en geïnstaleerd. Die installaties waren toen der tijd behoorlijk primitief en dat liep nogal eens fout. Na de installatie van de Gnome desktop (die werd notabene aanbevolen) heeft dat bij mij een nogal slechte indruk op mij achter gelaten. In vergelijking met Windows was de Gnome interface van Redhat niet vooruit te branden en onlogisch als de pest (wat het imo nog steeds - ik krijg het idee dat Gnome wegens licentie redenen vaag de voorkeur krijgt boven KDE - maar dat ter zijde.)

Door die aanvaring heb ik Linux toen een aantal jaren in de kast gezet. Later nog eens een keer Mandrake geprobeerd maar nog steeds niet vooruit te branden. Ik ben wel met FreeSCO aan de slag geweest. Gezien de interface is het eigenlijk niet echte en volledige Linux distributie, maar een aantal handelingen komen wel overeen. Diskettes zijn bagger en die liep na een half jaar dus ook stuk. En een hardwarematige router kostte 100 gulden oid dus dat was ook het probleem niet (als je alleen al ziet wat een PC aan energie verbruikt e.d.)

Op een stage ben ik ook met SuSE geconfronteerd; heb ik veel mee gedaan. De bedoeling was om een mailserver op te zetten. Dit is mij helaas niet gelukt. Squid als transparante proxy wel (had 5 NIC's in die server gezet, was een school de bedoeling was elk lokaal een.) Deze stage heeft mij denk ik de basis gegeven als Linux gebruiker.

Het eerste moment dat ik Linux serieus ben gaan gebruiken was toen mij de kwestie werd voorgelegd of ik een een aantal webservers kon beheren. Windows was vanwege de kosten al snel geen optie. Ik heb toen ik weer eens Windows aan het herinstalleren was wat ruimte over gelaten voor Linux, de distrubutie was Slackware. Daar had ik veel nieuws over gehoord en dit scheen heel goed te zijn. Na een paar weken stoeien heb ik het voor elkaar gekregen om de zaak draaiende gekregen. Ik had al wat ervaring met Apache onder Windows maar ik vond het toch wel een hele mooie stap.

Na een tijdje kwam ik in aanraking met Gentoo via een vriend. Dit was een mooie stap voorwaards. Meteen kreeg ik inzicht over wat die installers allemaal doen. Toen ik op een dag weer eens Windows moest herinstalleren heb ik de knoop doorgehakt en ben ik definitief voor Linux gegaan. Ik werd Windows zo zat met traagheden (had een P4, Raptor, 1 GB intern) spyware en virussen en de problemen waar ik tegenaan liep als 'programmeur'. Deze installatie was Gentoo met de KDE desktop. Dit ging en gaat nog steeds als de brandweer _/-\o_ .

En nu het resultaat, na bijna een jaar tevreden Linux-gebruiker type ik dit bericht nu via mijn diskless thin-client en mijn server die in het washok staat vanwege het lawaai, dit via X -broadcast terwijl ik ondertussen een muziektje luister met arts via het netwerk :) .

Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik ben absoluut niet iemand die gebruiksgemak in wil leveren. En ook niet iemand die Linux gebruikt vanwege een bepaalde afgunst richting Windows. Ik oordeel even hard over Windows als over bijvoorbeeld Gnome (ja weet dat het verschillend is, gaat mij over het totaalplaatje) en zo zijn er nog wel wat projecten die imo gisteren al stop gezet hadden mogen worden.

Als er trouwens mensen zijn die met mij in discussie willen over waarom Gnome bagger is tov KDE, graag :9~ , maar wel in een ander topic ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 26-12-2004 21:00 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat een verhaal salamander, schijnbaar een uitlaatklep voor opgekropte frustraties ;).
Okee, mijn verhaal. Niet zo lang, maar wel compleet.

Nog minder dan een jaar geleden ben ik begonnen met Linux. Op de eerste site die ik las over Linux, stond dat werken onder Linux vooral veel lezen zou betekenen. Dit heb ik dan ook zeer uitgebreid gedaan voordat er uberhaupt al iets was geinstalleerd.

Mijn eerste distro was Mandrake 10, deze leek mij makkelijk te installeren, de uitstraling van het product was prettig (blauw is m'n lievelingskleur :p), maar bovenal: de handleiding was duidelijk, Nederlands en uitgebreid.
De installatie ging prima (logisch, ik had van tevoren de handleiding al heel wat keren doorgenomen) en tot mijn grote vreugde en opluchting van m'n vader, was de windowspartitie niet verknalt. Ik koos KDE als desktop environment en was zeer tevreden over het complete grafische gebeuren dat de installatie opleverde.
Op het eerste gezicht vond ik Linux heel erg op Windows lijken. Dat was, totdat ik Konqueror opstarte, want toen bleek de mappenindeling wel heel erg anders. Ik wist in het begin ook nooit waar ik wel programma moest zoeken en voelde me daardoor erg beperkt tot het K-menu.
Na een tijdje kon ik ook in Konsole prima mijn weg vinden. Ik leerde enorm veel van Linux, maar vond toch nog veel dingen onduidelijk. Na een tijdje had ik mijn installatie verkloot (te veel experimenteren), dus ging ik uitkijken naar een distro waarbij ik meer controle heb over alles.

Uiteindelijk kwam ik uit bij Gentoo. De installatie moest drie keer opnieuw, omdat ik telkens iets fout had gedaan, maar uiteindelijk had ik de handleiding afgewerkt en was ik "klaar". Nouja, klaar, de echte problemen kwamen nu pas. Ik wilde immers weer KDE en had dus ook een X-omgeving nodig. Automatisch een xorg.conf-bestand aanmaken lukte niet en dus kon ik handmatig alles opzoeken en instellen. Na veel gekloot kon dus worden begonnen met compilatie van KDE en daar was het volgende probleem: lange compilatietijden. Over KDE heeft deze computer (en hij is sloom, dat moet ik toegeven) zo'n 30 uur gedaan.
Ook het opzetten van het geluid en een eigen testserver gingen behoorlijk moeizaam. Maar uiteindelijk heb ik wel wat ik wilde: een volledig zelf opgebouwde Linux-installatie, waarvan ik behoorlijk weet waar ik moet zoeken om bepaalde dingen te vinden etc. en volledig aan mijn wensen aangepast.

Het mooiste aan Linux vind ik dat je gratis over geweldige programma's kunt beschikken.
liquid-orange schreef op zondag 26 december 2004 @ 15:01:
Ik wil ook wel eens een poging wagen Linux te instaleren. Als ik Linux en XP als dualboot moet instaleren, moet ik dat Linux eerst instaleren en daarna XP? Ik wil ze in een partitie op dezelfde hdd zetten.
Linux en Windows XP op een partitie zal waarschijnlijk niet lukken...

Mocht je besluiten verschillende partities te nemen, installeer dan eerst Windows XP en dan pas Linux, anders komt alleen start-Windows-op in je MBR te staan en krijg je dus geen keuze tussen Linux en XP bij het opstarten.

[ Voor 12% gewijzigd door -Lars- op 26-12-2004 15:34 . Reden: Liquid-orange antwoord geven natuurlijk :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat het hele verhaal mij buitengewoon bekend in de oren klinkt.
Eens in de zoveel tijd waag ik me inderdaad weer eens aan een linux-install.
Zelfs aan de console heb ik kunnen wennen.

Maar heb toch nooit de overstap kunnen maken. Simpelweg teveel dingen die je opnieuw moet uitzoeken als je met windows kunt lezen en schrijven. De hele bestands-structuur en waar je de juiste config-file moet zoeken wil er bij mij maar niet in. Helemaal omdat dat per distro weer verschillend is. Verder was bij mij de linux GUI altijd tergend traag t.o.v. (een getweakte) WinXP. Ik weet dat je linux ook kunt tweaken, maar dat kost tijd en zoekwerk.

edit) Begonnen met Suse 6; mijn laatste poging was 1 van de eerste Fedora releases.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Ik heb na een aantal jaar veel er over gelezen te hebben maar nooit een pc over te hebben / het niet durven op mun eigen pc.
Eindelijk vorig jaar op school de mogelijkheid gehad aan linux te ruiken voor een project.
Dit was suse 9.0 hier na is het snel gegaan.
Eerst suse 9.0 gekocht en geinstalleerd op mun eigen pc na gezien te hebben dat ik makkelijk gaat tijdens de school installatie.
Toen ik mun AMD64 kocht heb ik gelijk Suse 9.1 gekocht en geinstalleerd deze staat nu vrolijk geinstalleerd op deze pc maar heb ik nog niet kunnen inrichten naar mijn smaak.
Verder heb ik halverwege vorig jaar toen ik stage liep van mun oude PIII die ik nog overhad een servertje gemaakt die draait nu vrolijk zijn rondjes hier op Debian 3.0.
Ik ben nu zelf een beetje aan het knutselen met gentoo in VMware en als die klaar is ga ik beginnen aan LFS 6.0 in VMWare.

[ Voor 5% gewijzigd door lordgandalf op 26-12-2004 15:31 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben eigenlijk net begonnen met Linux. Ben een windows gebruiker vanaf versie 3.0.

Ergens op dit forum las ik iets over Ubuntu en via de site heb ik ook 2 cdeetjes opgestuurd gekregen. Installeren ging best wel lekker op een samenraapsel van onderdelen (p3 300, 512mb intern, 10gb hd) die ik nog had liggen.

En toen moest ik rebooten, en meteen een grub error (18 geloof ik). Lekker ...partitie/bootsector.. :r

Niet verder over nagedacht en een nieuwe install gedaan met Mandrake...wow..en dat werkt meteen perfect. Nu nog even uitzoeken hoe alles werkt en die pc online krijgen...

Moet toch een eitje wezen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic vooral omdat voor de meeste mensen hun eerste linux ervaring een nachtmerrie is...Ik kwam in aaraking met unix via mijn stage. Ik moest toen unix workstations installeren en configureren zonder GUI want het was allemaal command line based. Dit was dus echt een van mijn meest leerzame ervaringen met computers. Ik heb hierdoor de basis begrippen geleerd van Unix die ook heel bruikbaa zijn in linux. Via dit dus in aanraking gekomen met redhat 7 omdat je hierbij wel een GUI kon installeren namelijk Gnome. Heb hier een halfjaartje mee gespeeld zowel op stage als thuis maar de compatibaliteit met de hardware was toen nog van een laag niveau vooral als je toen de nieuwste hardware had. Veel moest dus zelf gecompiled worden wat weer tijd in beslag neemt en daar had ik geen zin meer aan en ben ik dus weer terug gegaan naar windows.En nu sinds een paar dagen gebruik ik weer linux maar dan niet op mijn pc maar op mijn dreambox sateliet ontvanger. Je kunt die versie ook helemaal aanpassen keys en emus in flashen en zelfs aangepaste linux versies. Dus ik ben weer actief met linux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeasingU
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09-2022

TeasingU

I Live Longer

Hey leuk topic. Een van de weinige keren dat ik ook echt alles lees...

Ik ben begonnen met Mandrake 8 omdat het stoer was om met linux te werken. Vooral KDE2 zag er mooi uit. (vond ik) Verder was het ook erg stoer om aan vrienden te laten zien dat ik de computer uit kon zetten via de console e.d.

Niet veel later begon ik het pas echt heel leuk te vinden. De mogelijkheden leken eigenlijk onbeperkt. Dmv. stage op een drukkerij heb ik ook een exemplaar van het Linux Magazine weten te bemachtigen. Vanaf dat moment heb ik een tweede systeem gemaakt zodat ik onbeperkt kon prutsen. (want dat was het ook echt)
Op dit systeem heb ik Red Hat 7 geinstalleerd. Ik kon niet goed overweg met het rpm systeem en ik las hier op GOT ook wel eens dat Red Hat ook niet echt een hobby systeem was.

Na mezelf wat verdiept te hebben heb ik Slackware 8 gedownload van linuxiso.org. De installatie was wat minder prettig dan Mandrake of Red Hat maar ach het is me toch nog binnen een dag gelukt :)

Slackware 8 liep prima. Met blackbox kon ik vrijwel alle KDE applicaties draaien en op een gegeven moment zat ik meer te werken dan te hobbyen met dit systeem. Na een totaal mislukte kernel upgrade (verkeerde opties voor het compilen) heb ik het hele linux verhaal even laten liggen.

Tijdens een andere stage werd ik zowat gebrainwashed door een collega. Ik moest en zou FreeBSD 4.8 installeren. Zo gezegd zo gedaan. Ik was gelijk onder de indruk van de performance. Ook hier weer blackbox geinstalleerd met verschillende applicaties. Het ports systeem is werkelijk ideaal en ik heb hier maarliefst een half jaar mee gewerkt zonder te updaten. Gewoon omdat het zo fijn liep. Door een project van school had ik een Windows NT server nodig. Het kon helaas niet anders dus de schijf maar leeg gemaakt.

Sinds de zomervakantie heb ik Slackware 9 geinstalleerd. Het systeem dient nu als interne web-, file- en databaseserver. (apache, samba en postgresql). Daarnaast zet ik hem 's avonds wel eens aan om een film te kijken (mplayer) of muziek te luisteren (xmms).

Linux heeft bij mij zeker de toekomst. Op dit moment heb ik op mijn 'goede' pc perse een windows platform nodig voor school. Vanaf het moment dat dit niet meer nodig is, zal ik zeker weten de nieuwste versie van slackware installeren. Dit samen met blackbox, firefox, thunderbird, mplayer, xmms, gimp, openoffice, xpdf en vast nog wel meer ;)

cd /usr/ports/www/porn make install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben een tijdje terug begonnen met linux want 'k had d'r wel goede verhalen over gehoord. Had zo'n linuxstarter tijdschrift gekocht :P met mandrake 9.2, geinstalleerd en werkte perfect maar vond het toch niet zo prettig. Heb linux toen een tijdje links laten liggen en toen fedora core3 gedownload en geinstalleerd. Was wel fijn maar toch nog niet helemaal wat ik wou. Draai hier nu heel fijn Ubuntu en dat hou ik denk ik nog wel een tijdje zo :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Hoe ik ooit ben begonnen :?

hmm, lang geleden.
Zowieso heb ik altijd zo min mogelijk Windows gedraaid. Op mijn 1e PC (386SX16 whoohoo) heeft heel lang OS/2 2.11 en later 3.0 gedraaid. Gewoon omdat Win3.11 al traag liep op dat ding (en OS/2 niet zo heel traag).
Later is OS/2 3.0 mee verhuist naar een 386SX25 terwijl de oude PC via een IPX/SPX netwerk een BBS draaide :P
Na lang werken heb ik toendertijd toch een P133 gekocht met 32MB geheugen (en Windows 95 erop). So far, weinig Linux.

Na diverse Systeemwissels komen we uit op Windows 2000. Ik heb nog een tijdje dualboot gedraaid met Redhat 5.2 maar dat werkte gewoon helemaal niet. Indertijd kreeg ik eindelijk kabel internet thuis. Vanwege gebrek aan een goeie server heb ik een Pentium 100 ingericht met Redhat Linux 6.2 als gateway omdat ik toch een alternatief OS wilde voor server. Daar is mijn 1e ervaring Linux geboren. Binnen no time had ik Apache draaien en later ook sendmail. Tussentijds is het systeem ook nog PDC geweest, kortom, veel prutsen.
Na een PC Prive van mijn pa is mijn oude werkstation gedegradeerd tot server met Redhat Linux 9 erop. De grafische gnome had al plaats gemaakt voor een console only systeem die de internet routering verzorgde.
Op een vreemde dag ergens in 2002 had ik genoeg van Windows XP. Ik heb toen Windows er grofweg afgehaald en Redhat erop gezet (Debian kreeg ik niet aan de praat). Na veel prutsen had ik toch een lekker werkend systeem. Sinds april 2003 heb ik alle Redhat machines verbannen naar Gentoo machines. Mede omdat ik op het werk systeembeheerder ben van ruim 30 Gentoo machines. Sinds die tijd draai ik dus overal Gentoo, zelf vanaf mijn laptop waar ik dit achter aan het typen ben (P4 Hyperthreading 3GHz :9~. Gentoo stage1 tot aan een werkende KDE desktop binnen 24h! (ok, met distcc :+ ))
Mijn desktop systeem draait ook Gentoo evenals mijn server. Zelfs op het werk heb ik geen werkstation meer waar Windows op draait, maar puur Gentoo.
Paar dagen geleden even geroken aan FreeBSD, werkt opzich ook wel geinig maar Gentoo vind ik erg fijn werken.

Het is zelfs zo erg dat mijn vriendin ook begint te zeuren dat ze Linux op de laptop wil :D (omdat ze Windows niet fijn vind werken)
Ik moet er wel bij zeggen dat er nog 1 WindowsXP systeem in huis is, voor mijn zusje :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga het kort houden
eerst zoals de meeste begonnen met redhat 8. nog iets, deze liep een beetje traag op celeron 633 met zijn gnome (gtk) wat nu nog altijd redelijk traag loopt. deze install verliep eigenlijk gelijk niets een beetje next next en install clicken alleen internet acces was moeilijk omwille van zo een speedtouch usb modem maar na een dagje tijd en bijna geen linux ervaring heb ik dat toch aan de gang gekregen .. ik had eigenlijk een groot risico genomen, en direct gans mijn schijf gewist, dan moest ik wel met linux leren werken omdat ik geen andere optie had. later overgestapt naar redhat 9.0 deze draaide standaard met gnome 2.2 toen het toch voor elkaar gekregen om een andere wm te installen en dat draaide redelijk goed. na een tijd (leren in console werken,..) vond ik het toch wat te grafisch en te log en dus overgestapt naar slackware 9.1 in deze versie voelde ik me helemaal thuis en heb ik ook een lange tijd gebruikt , nu slackware 10 wat perfect al mijn nieuwe hardware ondersteund. heb ook nog een server draaien met suse 9 minimal install als samba/nfs/dhcp server.
alleen maar goede ervaringen met linux eigenlijk.
greets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat ik een jaar of 13 was, ben begonnen door iemand die ik toen die tijd zag als idool.
IK ben begonnen met RedHat wat ik nooit fatsoenlijk heb kunnen installen, ben doorgegaan met mandrake wat bij mij altijd wel aardig liep maar waar ik nooit verder mee kon omdat het teveel grafisch was naar mijn mening. Uiteindelijk ben ik bij Debian terecht gekomen, toen was ik een jaar of 14. Vanaf toen tot aan nu op 17 jarige leeftijd heb ik altijd Debian gedraait.

Als Jotti er niet was geweest, was ik nog altijd een eenvoudige windows gebruiker. Zonder hem was mijn interesse in *nix OS nooit zo groot geweest en was ik nooit zover gekomen met *nix systemen als nu. Ik weet dat ik hem veel lof geef, misschien wel meer dan nodig, maar zo voel ik dit. Het meeste werk heb ik wel zelf gedaan, heb alles toch zelf moeten doen en moeten leren, maar zonder hem was ik er niet eens aan begonnen.
Ik weet me aardig te redden onder Debian, alles wat ik wil dat werkt dat werkt ook, maar ik weet nog maar een klein beetje in verhouding. Er komt eerdaags een testserver, zodat mijn ecco niet het risico loopt vernachelt te worden. Ik ben een echte pruts0r, en daar ben ik trots op, het is echter geen pruts werk meer zodra ik het eenmaal fatsoenlijk werkend heb gekregen. Dat moest ik even kwijt, danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Laat ik ook eens mijn Linux verhaaltje vertellen :)

Met mijn 16e hoorde ik voor het eerst over Linux van een klasgenoot.
Hij had toen wel eens een laptop mee waarop hij een Linux distro met Gnome draaide, en daar mocht ik wel even naar kijken.
Was allemaal nogal nieuw, en ik, bang om iets te mollen, hield het maar ff rustig bij rondkijken in het "startmenu" van Gnome.
Een jaartje later kreeg ik op school lessen Linux. Het begon met de installatie van Redhat 7.1, en daarnaa wat lesjes prutsen met VIM, mount, chmod, etc etc... erg basic allemaal dus.
Toen ook nog een tijdje grafisch mogen werken in Gnome, en toen switchen naar KDE.
Totaal misschien net een half jaartje elke week 2 uur les...

Zelf heb ik daarnaa een 2de (redelijk snelle) computer gehad waar ik (op aanraden van wat schoolgenoten van mij) Slackware 9.1 heb geinstalleerd. Dualboot naast Win2K.
Heb eigenlijk maar heel weinig toen aan Linux gedaan, simpelweg omdat ik lui was...
Daarnaa moest ik Linux gebruiken voor een projectje op school (webservertje), dat mocht binnen VMWare, dus heb ik binnen VMWare Slackware 9.1 geinstalleerd. Liep als een trein :P
Diezelfde VMWare bak heb ik in de afgelopen paar maanden mogen hergebruiken als testsysteem voor een extern school project. (had de vmware files gezipt bewaard :P ).

Aangezien ik voor mijn aankomende stage met Perl aan de slag moet, dacht ik dat het misshcien wel nuttig zou zijn om serieus Linux te gaan gebruiken.
Sinds vorige week draai ik Slackware 10, wel weer dualboot naast Win2K (ivm dat ik het nog nodig heb voor het huidige project).
Ik gebruik het momenteel als totaal vervanger voor windows (spelletjes doe ik toch niet op deze relatief oude laptop) en het bevalt me vreselijk goed :)

edit: ik moet het trouwens wel even vermelden dat niet alles zomaar uit de lucht komt vallen in Slackware.
Je hoort niet voor niets uit meerdere richtingen dat Slackware de Linux distro is, die het meest op zijn Unix voorouders lijkt.
je doet er iig wel een hoop ervaring mee op :)

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 26-12-2004 18:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paar maanden geleden met Suse 9.1 proberen te klooien. Beviel mij wel goed. Alleen mijn Radeon drivers kreeg ik niet aan de praat, dus ik ben maar weer op XP overgestapt.

Minpunten:

-*Openoffice kon ik niet in Nederlandse spellingscontrole vinden
-*Drivers niet aan de praat gekregen
-*Kreeg sommige dingen niet geinstalleerd
-*Geen Epson-drivers gevonden, ivm hoeveelheid inkt

Pluspunten:

-*Veiliger (naar mijn gevoel dan :9 )
-*PC was stukken stabieler dan met XP

Hoe dan ook, ik ga weer opnieuw beginnen met Linux (Redhat of Debian).

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He LauPro, leuk dat je me ff aanhaalt in je stukje :)

Hoe ik ben begonnen? bobdebeer (vo Graasland!) stuurde me ooit 5 cd-tjes van RedHat 5, en sindsdien altijd bij Linux blijven hangen (was 14-15).. Wegens gebruiksgemak toch wel bij Windows gebleven op de desktop, maar op mijn serverapparatuur (hier bij ouders, bij mezelf in Rotterdam, voor m'n werk in Amsterdam), is de keuze Linux (Gentoo _O_)..

Ook thuis heb ik een Gentoo install draaien, puur omdat ik het leuk vind om te stoeien met programmatuur en zelf kunnen beslissen van welke maker etc. ik software gebruik. Windows gebruik ik omdat ik een snelle grafische schil ook belangrijk vind en ik ben misschien té gewend aan Windows, dat ik waarschijnlijk nooit m'n desktop zonder een Windows install laat draaien..

Leuke is van Linux dat je net zolang kan gaan frutten totdat het werkt, omdat het gewoon kan werken, en dan is net dat ene kleine configuratiefoutje dat de drempel is tussen werken en niet-werken. In Windows wordt je geacht dingen te laten doen door het OS mbt. configuratie, bij Linux vind ik het leuk dat je zelf daar de sterkste hand in hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moeten er nou hier zoveel n00bs reageren... :/ :P

Ok, ik vertel het ook.

Ik ben ongeveer een jaar begonnen met Linux. Ik was gewoon niet tevreden over Windows (98, 2000, XP), en ik hoorde dat Linux onwijs goed was enzo. Dus ik ging toen Red Hat 8 downloaden en via een floppy installeren (vanaf ISOs, ik kon niet branden). Nou, helaas geen grafische install maar ik vond het wel best, het was wel met een menu enzo. Het ging allemaal vrij simpel verder met de installatie.

Dus ik boot in Red Hat en alles gaat gewoon perfect. Ik deed trouwens een dual-boot, als er een bepaalde floppy in me floppydrive zat dan ging het naar Red Hat. Dus nou ik booten, inloggen. Ik vond de GUI wel onwijs mooi en leuk enzo (mooie scherpe fonts). Maar als ik internet wil installeren gaat het toch echt fout. :/

Ik denk ik doe gewoon de CD erin, en dubbelklik op de .exe. Helaas wist ik toen niet dat Windows en Linux onwijs verschillen enzo. Hij deed het wel automatisch via Wine maar kon niks. Dus ik zo van heeee. :| Ik ging zoeken op internet hoe ik me speedtouch modem aan de praat kreeg. Ik snapte er geen reet van en ging terug naar de simpele Windows.

Paar maanden later ging ik het weer proberen met Red hat 9. Ik wist eindelijk na hard werken enzo hoe ik me internet aan de praat kreeg. Ik kon alleen internetten enzo en chatten en ik vond het wel relaxed. Meer herrineer ik me niet. :P

Toen had ik van Gentoo Linux gehoord. Ik wilde het ook proberen want ik wilde natuurlijk een zo mogelijke systeem. Hoe ik alles moest installeren enzo vond ik al raar genoeg. Maar na weken en weken van leren enzo was het me eindelijk gelukt. Maar ik had dus 2.6 kernel en moest opnieuw uitvinden hoe het allemaal moest enzo. Dankzij de forums van Gentoo was het me gelukt.

Ik heb een beetje slecht geheugen. :O

Maar ik zit nu in ieder geval opnieuw Gentoo te installeren op een andere HD. Deze keer wordt het echt relaxed met XFS partities, NPTL, udev, 2.6.10 kernel etc. Ik heb echt veel geleerd de laatste paar maanden. Ik ben misschien ook een keertje van plannen om me vader Linux te laten gebruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:29:
[...]

Maar ik zit nu in ieder geval opnieuw Gentoo te installeren op een andere HD. Deze keer wordt het echt relaxed met XFS partities, NPTL, udev, 2.6.10 kernel etc. Ik heb echt veel geleerd de laatste paar maanden. Ik ben misschien ook een keertje van plannen om me vader Linux te laten gebruiken. :P
Ouders en Linux... :/

Bij mij was het niet zo'n geweldige combinatie :P.

Vader: Zo, is dat dan Linux, ziet er wel leuk uit.
Ik: Okay, ik zet het wel op de pc beneden.
Vader: Is goed.

Na enige dagen werkte alles na behoren en vader was tevreden,

Na ongeveer 2 weken: Ik vind dit toch niet zo fijn, alles is in engels en ik vond XP toch beter

:Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:33:
[...]

Ouders en Linux... :/

Bij mij was het niet zo'n geweldige combinatie :P.

Vader: Zo, is dat dan Linux, ziet er wel leuk uit.
Ik: Okay, ik zet het wel op de pc beneden.
Vader: Is goed.

Na enige dagen werkte alles na behoren en vader was tevreden,

Na ongeveer 2 weken: Ik vind dit toch niet zo fijn, alles is in engels en ik vond XP toch beter

:Z
Ik heb toch echt genoeg successverhaaltjes gehoord over ouders en linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:36:
[...]

Die zijn er genoeg, maar bij mij was het niet zo'n goede combinatie :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

JaQ

laat ik ook eens een verhaal uit de oude doos halen.

In mei 2000 begon mijn professionele leven als IT-er (oftewel: toen studeerde ik af). Daarvoor had ik enkel gehobbied met wat software en op school gezeten.De eerste klant waar ik werd weggezet draaide alle oracle databases op HP-UX en aangezien ik daar als pl/sql programmeur weggezet was moest ik dus ook op unix aan de slag.

Nu weet ik dat ze daar niet veel kaas van unix hadden gegeten, want ik kon kiezen uit 2 users: oracle of root. Aangezien ik daar als oracle ontwikkelaar zat leek oracle me wel handig |:( Ach ja.. je leert wat he ;)

Vervolgens heb ik een jaartje lang bij verschillende klanten op HP-UX gewerkt en was mijn intresse zo ver gewekt dat ik RedHat 6.2 gekocht en geinstalleerd heb op een oude P1 120 Mhz. Dat draaide en was grappig. Verder niet veel aandacht aan besteed.

Eind 2001 werd ik bij een ISP in Brussel gedetacheerd en 2 dagen later kreeg ik opeens het beheer over 20 linux (productie) servers, draaiend op Debian. Ik was daar niet zo gelukkig mee, aangezien ik niet veel meer kon dan Oracle installeren en beheren onder linux. Gelukkig had ik daar een goede collega (tegenwoordig goede vriend) die me uitermate goed heeft geholpen.

Vanaf toen ben ik via redhat 7.3, gentoo (verschillende versies) en mandrake 9.2 nu uiteindelijk beland op Debian. Voor de hobby heb ik samen met de eerder genoemde collega een hosting bedrijfje (12 servers) volledig draaiend op Debian. Daarnaast draai ik thuis Debian voor mijn file servertje annex shoutcast doos. Ook gebruik ik linux (meestal RedHat AS 2.1 of ES 3.0) op mijn werk voor webservers (Oracle Application Servers). Tot slot ben ik BOFH op alle *nix servers bij het bedrijf waar ik werk. (inclusief de Samba 3.0 PDC)

Voor de desktop heb ik een tijd lang linux gebruikt, maar aangezien ik tegenwoordig steeds meer een projectleider rol vervul heb ik helaas Oracle Designer nodig (om het werk van een aantal mensen te controleren). Dit pakket is het enige oracle pakket waar geen *nix versie van is :'(. Dat was dus einde linux desktop. Thuis draai ik windows XP op mijn werkstation, gewoon omdat het lekker makkelijk werkt en ik thuis geen zin heb om ook nog eens na te gaan denken over configuraties etc. etc. Gewoon lekker next-next-done is soms wel erg prettig als je de hele dag op je werk al zit te prutsen met allerlij *nix configs.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ruim een jaar geleden met Linux begonnen toen ik een nieuwe computer had gekocht en de oude (P1) een beetje niks stond te doen. Hier wilde ik een router/gateway/webserver/ftpserver/nogwatzooi van maken en dat leek me een mooie gelegenheid met Linux te beginnen. Na vergelijken van distributies op distrowatch.org voor Slackware gekozen (de naam sprak me wel aan :), de filosofie (simplicity, stability, security) ook, maar de doorslag gaf de volgende zin van distrowatch: "if there's anything wrong with your linux-box, find a slackware-user, 'cause he's the one most likely to find out what's wrong!")

Het opzetten van de server ging goed, uiteraard wel wat problemen maar alles viel goed op te lossen. Uiteindelijk werd die server, die bedoeld was als hobbyprojectje, steeds belangrijker voor me. En ik merkte dat ik Windows saai begon te vinden. Op m'n gewone computer had ik nog steeds windows, maar ik moest toch altijd even ssh-en naar mn server om gewoon wat rond te snuffelen. Toen heb ik van mijn windows-computer maar een dual-boot-systeem gemaakt, ook met Slackware omdat dat gewoon een superfijne distro is. Ik zou niet weten wat ik daaraan zou moeten verbeteren, en heb nog nooit naar een andere distro zitten kijken.

Linux op de desktop is toch beduidend lastiger dan Linux op de server (itt Windows, daar is 't precies andersom ;)). Vooral kleine dingetjes waar je nooit van zou denken dat 't een probleem zou zijn (bijv. fonts of het euro-teken) kan je tijden mee kwijt zijn. Ook de desktop was een probleem. Begonnen met KDE, maar daar werd ik helemaal gek van (neem dan gewoon Windows, denk ik dan :-P), toen Gnome maar daar crashen programma's continue op. Toen heb ik XFCE geprobeerd en dat was 'm!! XFCE is niet veel meer dan een achtergrond, een panel en een taskbar, en dat is (naar mijn mening) in Linux ook alles wat je wilt hebben. Je systeem configureren doe je gewoon met de commandline, niet via een configuratiescherm ofzo.

Grappig vind ik dat ik Windows veel meer ben gaan waarderen sinds ik Linux gebruik, omdat de kleine dingetjes gewoon mooi afgewerkt zijn. Tegelijkertijd zie ik nu ook in wat een ramp Windows is: traag (vooral met SP2), virussen, spyware, etc. Een jaar linux, 8 maanden op de desktop, maar er is nog zoveel te leren... maar inmiddels voel ik me toch zo vertrouwd met Linux dat ik Windows alleen nog in VMWare draai vanwege Office en om thuis wat studie-dingetjes te kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSybo
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb ongeveer een jaar geleden voor het eerst kennis gemaakt met Linux, omdat ik GOT toen vond:) en ook door een klasgenoot. Toen had ik nog geen eigen computer en op die van mijn ouders was geen plaats voor linux, dus ik kon het helaas niet installeren. Wel heb ik toen met Knoppix en dat soort dingen wat geexperimenteerd. In het begin van de zomer werd ik gevraagd om een site mee te ontwikkelen en ook de server waar die op draait te beheren. Die server draaide toen Redhat 9 en dat was dus mijn eerste echte ervaring met Linux op de console. In het begin was het nog wat onwennig, maar ik kon al snel mijn weg vinden.

Rond diezelfde tijd kocht ik ook mijn eigen pc, maar toen waren er nog wat problemen met support voor de hardware (zo'n beetje het nieuwste van het nieuwste toen). Toen heb ik dus een tijdje Windows XP 64 bit gedraaid, wel met Mozilla en Openoffice.org natuurlijk ;) De eerste distro die ik fatsoenlijk aan de praat kreeg was Gentoo, dat kwam goed uit want die wilde ik ook het liefste hebben :Y) Die heb ik toen dus geinstalleerd, zonder echte problemen (gewoon de handleiding volgen) en het ging ook behoorlijk snel op mijn splinternieuwe pc. Ik draai nu nog steeds gentoo met gnome en ik vind het lekker werken ( _/-\o_ Portage _/-\o_ ). De Windows-installatie zit er nog steeds op maar die heb ik al bijna 2 maanden niet meer geinstalleerd.

Intussen is er nog een mailserver bijgekomen die ik beheer, en daarvoor ben ik nu postfix met mysql-backend en courier-imap aan het compilen, maar dat is een AMD K6-233 MHz, dus dat schiet niet echt op;). Het is wel erg leerzaam, want volgens mij is dit een van de ingewikkeldste zaken die er zijn om te installeren. Intussen draaien beide servers Fedora Core 2, die eerste is geupgrade omdat ik de harddisk had gemold 8)7
Binnenkort komt hier waarschijnlijk ook een server, die gaat dan ook Gentoo draaien en die mag VPN-gateway gaan spelen naast nog een aantal andere zaken, ook leuk om dat op te zetten lijkt me :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begon eerst met dos3.30. Daarna dos6, win3.1, Netware3.12 en win95. Maar vwb Unix/Linux begon ik met UnixWare2 (toen van Novell) en wilde thuis wat kunnen scripten; zie http://mrlee.homelinux.net/linstart.htm (zoals het ooit in LinuxMagazine stond). Ik begon met Slackware2 en RedHat4. Geexperimenteerd met vanalles (slackware, debian, beos, smoothwall, freesco, suse, redhat, freebsd, openbsd, enz, enz). Thuis gebruik ik Freebsd4/5 en Suse8/9. Nu op het werk inmiddels win2000/2003/xp en netware5.1, maar ook RedHat7/8 en FedoraCore2.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn leven met Linux... Dat is vandaag begonnen.
Liep al een tijd rond met het idee om voor mn tiep/mail/ftpserver bak een dual boot systeempje te bouwen. Had me dus een beetje in verdiept enzo, en heb al min of meer besloten dat het maar Fedora moest worden..
Vandaag wilde mn laptop niet booten :( K had al het een en ander gelezen over knoppix en Damn Small Linux. Beide gedownload. Knoppix als eerste gebrand, geboot en alles werkt ook gewoon :)
Ben nog een megan00b op gebied van linux dus had toch nog wel wat problemen verwacht bij het backuppen van mn files, maar alles lijkt goed te gaan. :)

DSL moet ik nog proberen, maar lijkt me wel handig op mn USB-disk. Tot zo ver mijn leven met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Begon met RedHat 7.3. Niet echt veel mee gedaan. Gewoon wat kijken.
Toen Debian. Ben daar het meest succesvol mee geweest. Kreeg alleen niet alle noodzakelijke dingen aan de praat. Ook al de vage zooi van software die je als root moet installeren maar vervolgens niet meer als user kan gebruiken.
Toen RedHat 9 gebruikt, was wel leuk, maar mij toch wat te log. Wel genoeg voor een paar maand.
Toen mijn profielwerkstuk noodgedwongen met Knoppix gemaakt :D
Volgens mij nog een keertje Debian, maar kon er nog steeds niet mee overweg.
Nu heb ik er Ubuntu op staan. Maar om een vage reden reset mn PC na het bootmenu als ik windows kies en geeft Linux een kernel panic.

Mn volgende activiteit zal LFS zijn. Omdat ik toch eindelijk eens echt de boel wil begrijpen. Zal alleen wel weer geklooi worden om alle hardware aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

liquid-orange schreef op zondag 26 december 2004 @ 15:01:
Eerst Windows, dan Linux. Als je het andersom doet, sloopt Windows Setup zonder het te vragen ( :X)je MBR (Grub) en moet je met een bootdisk/rescue cd aan de slag om Grub weer op je MBR te krijgen.

Aan de TS: over de problemen met je geluidskaart die je beschreef (dat het standaard muted) is, en waarvan je het vreemd vond dat het in alle distro's zo is en dat het nog steeds niet gefixed is: dat is helemaal geen bug. Het staat ook gewoon in de handleiding van ALSA.

Eigen verhaal:

Linux op de server

Vroeger hadden we maar 1 computer in huis. Met Internet en een printer eraan.
Toen kwam er een tweede computer (1998).
Internet delen deed ik met WinRoute. Verder was ik een echte MS Fanboy :P en vond ik Windows een fantastische en goed werkende OS en had ik de pest aan die Linux nerds die met hun uberleet klets mijn Windows af zaten te zeiken. De rechtzaken tegen Microsoft vond ik grote onzin, want IE in Windows was alleen maar handig en Netscape was toch bagger.

Op een dag (eind 1998) leek het me wel handig om een oude PC in te zetten als internet-deel bak. En dan zou ik ook meteen de printer daarop aansluiten. Die PC kon dan altijd aan blijven staan. Op Internet las ik dat Linux helemaal 'de bom' was voor zulke taken, en na een zoektocht naar een goede distro kwam ik uit bij NetBSD...

Wist ik veel dat BSD != Linux. Na installatie van NetBSD op mijn eigen PC heb ik 5 minuten geprobeerd X aan de praat te krijgen, daarna heb ik het er weer af gegooid. Een half jaar later kochten we uiteindelijk die oude bak om Linux op te zetten tbv internet delen. Inmiddels was ik erachter dat RedHat veel gebruikt werd en de meeste tutorials waren destijd RedHat georienteerd. Een van de sites waar ik destijds veel gebruik van gemaakt heb is www.linux-nl.cx

RedHat had z'n nadelen: RPM dependency hell. Packages upgraden was een ramp. (Voor de goede orde: ik was inmiddels geen uitgesproken MS-fanboy meer)
Ondertussen (in 2000) wist ik dat Debian een goede package manager had en dat je met 1 commando je hele systeem kunt updaten (apt-get update && apt-get upgrade). Ik besloot Debian 2.2 te installeren op mijn eigen PC om te zien of het wat was. Mijn voornaamste bron van informatie was de zeer goede Nederlandse Debian Handleiding: http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/
offtopic:
oproep aan andere Debian liefhebbers: misschien een leuk projectje om deze handleiding op te frissen zodat het helemaal up-to-date is voor de release van Sarge? Wellicht kunnen we zo meer mensen verleiden tot het installeren van Debian :*)

Debian was niet slecht, maar toch besloot ik mijn server te upgraden naar een nieuwe release van RedHat.
Pas in 2002, na de release van Debian 3.0 Woody en de aanschaf van een nieuwe HDD besloot ik mijn (inmiddels) web/mail/proxy/dns/samba/ntp/... server te upgraden (!) naar Debian. Ik wilde het meteen goed doen. Dus geen X op een server, alles met command-line en alles zo veel mogelijk de Debian-way TM (om optimaal gebruik te kunnen maken van de kunsten van de package manager). In die zomer heb ik ontzettend veel geleerd van Linux: command line, kernel compileren (De Debian Way natuurlijk), shell-scripting, etc

Linux op de workstation

Aan het eind van die zomer ging ik studeren. Op de universiteit werd alleen gewerkt met Sun Solaris bakken. Ik kon er meteen goed mee omgaan want als je Linux command-line goed kent, ken je Solaris (en elke andere UNIX) ook. Ik kreeg bij mijn studie geen enkele opdracht waarbij ik per se Windows nodig had. Toch bleef ik Windows op mijn workstation houden, omdat ik vond dat Linux nog niet rijp was voor de Desktop (ik had alleen ervaring met KDE 1.0 en ik vond het bagger).
In 2003 werden de SUNs op de universiteit vervangen door Linux bakken met RedHat en KDE 3.0. Wat was KDE er op vooruitgegaan! In KWrite zat zelfs syntax-highlighting voor Haskell! En inmiddels waren mijn practicumopdrachten zodanig dat ik wel een unix-achtige OS nodig had om die opdrachten te kunnen maken.

In mei 2003, na de zoveelste Ongeldige bewerking in Internet Explorer was ik Windows spuugzat. Ik formatteerde mijn HD en ik installeerde Debian. Omdat Woody een jaar na release toch wel een beetje oud begon te worden (geen KDE 3), besloot ik Debian Testing te installeren. Een paar dagen daarna upgrade ik naar Sid ('Unstable'). In tussentijd heb ik onzettend veel geleerd over Linux op de Desktop, een zaak waar ik voorheen geen noemenswaardige ervaring mee had. Tot op de dag van vandaag gebruik ik nog steeds diezelfde install van Debian Sid (door de fantastische package manager is mijn systeem net zo 'schoon' als na de frisse installatie in mei 2003)

Tussen 2002 en nu ben ik helemaal veranderd in een Linuxfanaat. En kan ik alleen maar glimlachen als ik die MS Fanboy reacties lees op de Frontpage. Misschien zal een van hen ooit dezelfde ontwikkeling (MS-fanboy -> OSS-fanboy) meemaken :)

[ Voor 4% gewijzigd door terabyte op 26-12-2004 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

terabyte schreef op zondag 26 december 2004 @ 22:50:
[...]

Eerst Windows, dan Linux. Als je het andersom doet, sloopt Windows Setup zonder het te vragen ( :X)je MBR (Grub) en moet je met een bootdisk/rescue cd aan de slag om Grub weer op je MBR te krijgen.

Aan de TS: over de problemen met je geluidskaart die je beschreef (dat het standaard muted) is, en waarvan je het vreemd vond dat het in alle distro's zo is en dat het nog steeds niet gefixed is: dat is helemaal geen bug. Het staat ook gewoon in de handleiding van ALSA.

hell, Slackware10 geeft na de eerste boot meteen al aan dat je alsamixer even moet starten en het volume ff omhoog moet trappen en dan alsactl store moet runnen.
Ik neem aan dat andere distro's dit ook doen.
Tis trouwens erg handig dat het zo gedaan is... ik heb liever volume op 0 dan op 100.
straks zit je met je koptelefoontje op je kop net na de install, en dan komt er een keiharde beep ergens van. als et volume op 100 zou staan, had je waarschijnlijk een semi-permanente beep in je oren gehad....

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 19:57

jep

Ik ben in '99 in aanraking gekomen met Linux, en sindsdien erg veel met Linux bezig geweest. Ben begonnen met RedHat 5.2, en ben na redhat 6.2 overgestapt naar Debian. Ik heb me er altijd prima mee vermaakt, en al mijn servers ervan voorzien.

Inmiddels beheer ik zo'n 90 (voornamelijk Debian) servers in Amsterdam, in Hilversum, in Amerika. Het maakt niet uit, dat is het mooie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7 jaar geleden begonnen met wat CDtjes van Slackware (gekocht bij het ComCol) en FreeBSD 2.x. Nooit moeite gehad. Ik hou dus ook niet van Fedora/Mandrake etc. omdat het veel te veel ' bloated ' is, zelfs zo ' bloated ' dat het eigenlijk haar doel als gemakkelijk te gebruiken Linux-distro voor beginners voorbij schiet. Er zou dan ook (zoals bv de bootable Knoppix een briljant uitgewerkt idee is) een KISS-release moeten komen (Keep It Simple Stupid).

Ik ben dus +- 7 jaar geleden begonnen met Linux (en o.m. ook OS/2 en BeOS), maar ben eigenlijk altijd blijven hangen aan FreeBSD (ports is zo fijn) en vrij kaal.

Vroeger gedraaid als Natd-thingie op een 486tje met een ISDN lijntje en simpel webservertje etc..Anyways, de laatste tijd doe ik vrij weinig met Linux / BSD,
omdat ik er geen zin meer in heb om vanalles te moeten tweaken. En mn vroegere OpenBSD servertje voor o.m. Nat etc..heeft allang plaatsgemaakt voor een klein en goedkoop routerje.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ik ben zelf een jaar geleden met linux in aanraking gekomen door mijn vriendje.
kende de naam wel maar wist eerst niet was het was :|
best wel n00b als ik het nu zo bekijk :P
maar uitijdelijk met linux begonnen.
en begon toen met slackware.
was gemakkelijk in gebruik en daarbij voor mij ook een goede os om uit te gaan zoeken wat linux was.
dus een test os :)

na een tijdje wou ik een andere linux distro te proberen en dacht toen om maar eens mandrake te gaan instaleren.
lukte niet :/
maar uitijdelijk toch een andere distro gevonden te hebben.
werd het toch debian.

van een jaar geleden een linux n00b te zijn.
en nu eigenlijk best wel blij ben om toch met linux te kunnen werken.
heb ik hier een debian server draaien.
en een leuk os.
en jah.
linux bevalt mij tot nu toe toch best wel goed :)
dat was bij deze mijn verhaal :+

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Mijn ervaringen met pc’s gaat redelijk ver terug. Een commodore 64 hebben we thuis nooit gehad, maar een ZX Spectrum was van de partij (bewaart mijn broer nog steeds netjes ;) ).

Dankzij een vruchtbaar DOS leven met win 3.11 alleen voor de patience is een commandline voor mij geen schrikbeeld. In dos heb ik nog lustig met BASIC zitten programmeren voordat ik zelfs 13 jaar werd. Het ware mooie tijden ;( ;)

Tijdens middelbare schooltijd werd er nog niets met linux gedaan in mijn omgeving, dat startte pas toen ik ging studeren. Een vriend van mij studeerde Informatica en zodoende kwam ik bij hem thuis in aanraking met Unix. Hij draaide Linux (meestal Red Hat) als dual boot met w2k (eerst NT 3.5 ev.) en nog een textbased distro (Red Hat?) voor zijn eigen webserver. Lekker online via Chello en ik kwam daar de boel leegtrekken voor mp3’z en games ;) Op die manier kon ik zien wat linux zo ongeveer was en hoe het er uitzag met een desktop. Het was nogal een verrassing dat er OS’en bestonden naast Windows die klaarblijkelijk toch wel iets konden vergelijkbaar aan windows. De Chello Inet verbinding en de Plextor brander (daar komt mijn voorliefde voor Plextor vandaan) zorgden voor goede toegang tot Linux distro’s. Zodoende ben ik zelf ermee gaan klooien.

Het zal wel rond 1997-1999 geweest zijn dat ik echt voor het eerst met Linux ben gaan knoeien, het exacte tijdstip weet ik niet precies. Ik wilde starten op een oude 386 zonder co-processor maar dat bleek toch wat te beperkt voor de toendertijd gangbare distro’s. Met 4 Mb geheugen was het dan ook wat te straf ;) Volgens mij heb ik als eerste distro Red Hat 5.2 of zo gehad waarvoor ik maar een K6-2 400 mhz heb ingezet met 32 Mb geheugen. Na aanschaf van een echte ATAPI cdrom zodat booten tenminste goed ging (de Maverick 12x met diskette wilde niet :X , deze Creative 48x doet nog steeds dienst in de 2e pc) kon ik Red Hat eigenlijk best goed installeren. Het liep allemaal best aardig en MP3’tjes spelen was best leuk. Film spelen ging net aan (DivX met K6-2 400 Mhz) en Mplayer was toen nog niet echt leuk om te installeren :X In ieder geval was het leuk, maar niets was logisch (resolutie instellen :? ) en ik concludeerde dat het een begin was maar voor mij niets. Simpele dingen waren gewoon te moeilijk, te onzinnig qua configuratie. Bedenk dat ik toendertijd nog met een modempje inlogde op Inet en urenlange zoektochten naar antwoorden dus ook niet een twee drie voor de hand lagen. Geen modem aan boord van deze 2e pc, ook geen netwerk. Het was echt nog een systeem helemaal los van alles. Ik heb het daarom weer aan de kant geschoven, want mijn leven met pc’s bestond uit cd’s branden (vanaf 1999), veel gamen en nog wat Inettten/mailen. Qua gamen werd het natuurlijk niets, Inetten was niet zeer serieus met een modempje en mailen ging met de Windows bak ook wel. De schermpjes met Linux waren niet echt om over naar huis te schrijven dus dat deed Windows ook beter.

Naderhand heb ik eens in de zoveel tijd weer aan Linux gesnoven. Mijn tweede serieuze poging die ik mij kan herinneren was een gekochte Mandrake distro. Volgens mij heb ik die zojuist laaste week eens weggedonderd. Het was 8.0 dacht ik, maar het installeerde als een tiet. Inmiddels was de 2e pc een Celeron 800 met een Radeon SDR. Zowaar heb ik 3d acceleratie aan de gang gekregen en werd er voor het eerst gesnuffeld aan Quake3 onder linux en was Tuxracer een welkome verrassing. Een grote verrassing maar wederom gooide de praktische bruikbaarheid roet in het eten. Nog steeds was Inet via een modempje zodat serieuze dingen met Linux niet van de grond kwamen. Openoffice werkte gewoon wat anders dan Word, wat overigens nog steeds zo is (ik werk voor werk veel met documenten met bepaalde opmaak die ik in Openoffice niet lekker kan gebruiken), en ik wist eigenlijk niet waarom ik windows om zou moeten wisselen met Linux. Brandprogramma’s waren niet echt gui gestuurd (wat heet :X ) en veel dingetjes die ik onder windows deed (muziek opnemen, met DX plugins bewerken, nog steeds heel veel gamen, etc.) waren onder Linux voor mij geen optie. Wel heb ik met Wine Word2000 aan de gang gekregen wat ik wel stoer vond. Echter, vele andere wine dingetjes werkten niet helemaal lekker dus deze Linux distro vervaagde op een gegeven moment ook weer. Echter, sinds die tijd staat de Getting Started Guide op mijn bureau (nog steeds, dikke PDF uitgeprint ;) ). Ik heb die ook serieus gelezen waarvan ik wat basiscommando’s heb geleerd. De leercurve is gewoon wat steil in het begin, maar gelijdelijk gaat de bestandsindeling sense maken en leer je je weg in console en bestandsindeling.

En zo langzamerhand begin ik Linux te begrijpen. Commandline kan ik wel iets. Niet veel, maar toch wel iets. Het dosgevoel is weer flink terug en ik voel mij niet meer een complete idioot. Een Nvidia driver installeren (welke ik overigens sinds mijn Radeon SDR nooit meer heb gehad, Nvidia ;) ) schrikte ik toen niet van af en nu ook zeker niet als dat al niet automatisch gebeurt. Met knoppix cd’tjes heb ik min of meer de ontwikkeling van Linux cq Desktop bijgehouden en op een goedkope manier de rijpheid in de gaten gehouden. Dankzij exit studeren en entree werken werd echter de beschikbare tijd zeer drastich ingeperkt. Geen goed uitgangspunt voor Linux waar je over het algemeen wel veel tijd voor nodig hebt qua configuratie en kleine prutsdingetjes. Wel meekijken dus, maar niet meeprutsen voor mij.

Omdat ik eigenlijk sinds het Aladin V met TNT2 aankoop debacle altijd 2 pc’s heb gehad (meteen een P3B-F met Celeron erbij gekocht toen bleek dat de TNT2 het niet zo goed deed op de P5a ;) ) heb ik het in ieder geval redelijk bij kunnen houden. Red Hat 7.3 heb ik nog draaiend gehad en ik vond het wel aardig. Red Hat 9 vond ik niet bijzonderder dan wat ik daarvoor had gezien, maar Knoppix vond ik iedere keer mooier en slicker worden. In VMWare heb ik vele distro’s zitten bekijken, want inmiddels en reeds voor een aantal jaren heeft de breedband Inet verbinding zijn intrede gedaan. Een must voor een Linux gebruiker wat mij betreft, tenminste, als je er mee wil prutsen. Dat heeft mijn Linux aspiraties toen ik nog tijd voor die ongein had danig getemperd. Maar goed, ik weet nu redelijk mijn weg in Linux, als is het nog steeds op het niveau van novice. Stevig hacken en configuren is nog steeds niet voor mij.

Het afgelopen half jaar heb ik weer stevig om mij heen zitten kijken naar distro’s en heb het gevoel dat er echt weer grote stappen zijn gezet in de ontwikkeling. KDE, verguisd als het is, begint toch echt een alternatief voor XP te worden. Ook de support voor hardware vanaf uur U wordt naar mijn gevoel steeds beter. Met vele linux live cd’s heb ik goed rond kunnen kijken naar wat er aan moois te vinden is op distro gebied. Maar ook qua applicaties komen er mooie dingen voort. Denk aan Firefox natuurlijk (daarvoor Mozilla) maar ook zoiets als Gaim. Een illegale Trillian draaien is niet meer nodig, Gaim onder windows doet alles wat ik wil. Ook K3b is echt super. Ik kan mij nog Knoppix’en herinneren waarbij cd’s branden met Xtoaster of zo een crime was en nog complete images gemaakt moesten worden (wat natuurlijk niet kon in het RAM geheugen) voordat de cd gebrand kon worden. Exit rescue cd idee dus. Nu is dat juist een prima toepassing van een Knoppix of andere linux live cd _o_ Laatst nog de pc van mijn ouders mee leeggetrokken alvorens alles opnieuw te installeren vanwege een totaal vastgelopen Win98 installatie. Ik vind XP slick, maar een lekkere Linux distro met Firefox en een prettige email client doet er niet voor onder. Ik draai echter nog steeds XP op de hoofdmachine omdat ik nog wel wat met DVD en video dingetjes pruts. Dat is onder XP nogal makkelijk bij te houden, te installeren etc. Die kleine rotprogjes, zoals ook speaker simulatie software etc is vaak windows only. Onder Linux zou ik mijn weg echt niet weten en de tijd om wellicht met wine iets uit te richten heb ik nou eenmaal niet. Maar goed, ik merk wel waar het heen gaat en leer nog iedere dag bij over Linux. Mijn oude laptop P166mmx draait nu Damnsmalllinux en daarmee kan ik, naast alle interessante Linux live Cd’tjes de Linux kennis bijschaven voor de momenten dat ik het leuk vind of het werkelijk een grotere verspreiding gaat krijgen, ook over de n00b computergebruikers. De kennis daarover vind ik iig belangrijk als vermeende computerman.

Ik geloof wel in een tijdperk waar Linux echt de desktop gaat opzoeken. Volgens mij zitten we er al erg dicht op. Daarvoor is comptabiliteit echter wel erg belangrijk. Ik zou bijvoorbeeld echt niet weten hoe ik mijn Windows CE PPC zou moeten gebruiken onder Linux of mijn Trek Secure USB stick. Geen drivers, geen info, en bovenal, geen tijd. Geen out-of-the-box ondersteuning en het wordt moeilijk voor mij. Alleen als dit soort zaken opgelost worden (en dat gebeurt meer en meer) heeft Linux wat mij betreft kansen op de n00b desktop. Echter, zoals het er nu uitziet gaat het zwaar de goede kant op. Het is in ieder geval leuk prutsen met die commandline en meeliften op de knappe verrichten van programmeurs. Erg leuk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-04 15:54

DutchTux

Plaatjeloos

Mijn leven begon in 1996 ongeveer toen had ik 486DX/2 en had win95 erop staan 2 gb hd space.
Een maat kwam bij mij met een 3 cds met Redhat 5.2 en zei van laat we er mee gaan spelen..
Dus na een bijna 3 uur zitten wachten en installeren...Alles was toen tekst based kwa interface.
Dus na de hele zooi te installeren en in linux ingelogd te zijn als root (He ik wist het toen nog niet :P)
en startx in getikt te hebben...Kon hij mijn monitor of videokaart niet gebruiken...dus ik met moeite gezocht na wat je moet doen...Wist toen ook nog niet dat he letter gevoelig is ...na veel gedoe ben ik er in gekomen....ik had desktop van 800x600 maar de resolutie was 640x480.
Kwam in open-step terecht toen een tijdje op laten staan...had wel een rare tweede partitie erbij die raar tape streamer achtig icontje had.
Heb aantal keren opnieuw geinstalleert zelfs KDE 1.x geprobeert erop te krijgen maar dat lukte niet.

Na een aantal jaren voor te gaan heb ik weer eens linux (stiekem) geinstalleerd op een lege schijf
Het was mandrake 9.1 dacht ik....het installeerde als een speer en alles werd herkent.
Alleen was de performance tegenover windows laag meestal doordat ik niet wist hoe je linux moest tweaken.En op een of andere manier kreeg ik de nvidia drivers niet geinstalleerd.
Toen tijd hadden we 386 als router staan met een linux distro genaamd: FloppyFw
Dit naar zon 1 a 2 jaar gebruikt hebben werden we het zat om steeds als we iets wilden aanpassen dat we de flop naar een pc moesten brengen en in config files moesten zitten om poort te openen, zijn we overgestapt op ipcop en hadden we gelijk een andere PC gedaan een IBM Cyrix? 133Mhz Pc en heel wat router distro geprobeert te hebben. had ik 1 goeie gevonden genaamd ipcop. Die gebruik ik nog steeds.. Draait goed! geen geknoei met floppy's

Ik heb dit jaar met verschillende linux distro gespeelt in Vmware, zoals gentoo, Damn Small Linux, Fedora, Mandrake, etc...
Maar ik heb nooit goed kunnen overstappen naar linux meer omdat ik echt een gamer ben.

Als ik zou overstappen, dan zal ik kiezen voor fedora of gentoo.

A random guy with a Computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:15

Flydude

Mighty pirate

Ergens in 2001 kreeg ik een AIX-testbak in beheer. Dat was mijn eerste ervaring met een *NIX en dat vond ik wel wat voor thuis. Op mijn PIII/Celeron met 64MB heb ik Red Hat (8, meen ik) geïnstalleerd, maar dat was te traag (en dat lag aan die 64MB). Toen ik 256MB had heb ik Red Hat weer geïnstalleerd en dat ging meteen veel beter. Ik kon ook meteen aan de bak, want ik moest een Casema L2TP-modem met mijn PC laten communiceren. Daardoor meteen veel geleerd.

Red Hat was het echter niet helemaal. Vooral rpm vond ik niet lekker werken. Toen ben ik overgestapt op Mandrake (9). Dat liep allemaal prima, totdat ik zelf echt ging prutsen (en de cooker-servers aan URPMI toevoegde). Maar goed, na twee keer opnieuw installeren heb je wel zo'n beetje door wat wel en wat niet kan. Daarna een jaar prima met Mandrake gewerkt.

Uiteindelijk vond ik ook Mandrake niet helemaal geweldig. Ik miste het onder-de-motorkap gevoel. Ik heb eerst nog geprobeerd om met SuSE maar helemaal onder de kap weg te blijven, maar dat ging snel vervelen. Dus heb ik Gentoo geïnstalleerd en daar was ik heel blij mee. Installatie ging in één keer goed (tsja, je leert wel wát met Mandrake) en heb verder nooit echt grote problemen gehad. En Portage is echt wel perfect!

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
3 Jaar geleden was er bij PC-Active een aanbieding om RedHat 5.2 aan te schaffen, een tijdje geprobeerd maar gebrek aan informatie(K zat toen nog te isdn'en) heeft het eigenlijk gekilled. Ik vond het ook geen waardig alternatief voor windows, en ik was toen pas 14 :)

Ongeveer 2 jaar geleden ripte ons pa op een gegeven moment suse 6.4 ergens vandaan, en daar zat het mega-voordeel bij dat ie automatisch kde installeerde :) Maar ik gebruikte het hoofdzakelijk als desktop en k vond het niet echt praktisch.

Toen ben ik een tijdje met Win2kServer aan de slag geweest en ik de ban van servers geraakt, en ik dacht bij mezelf, ja hier moet je toch echt een unix-based os voor hebben. Dus maar weer terug naar de Linux :) Dus de nieuwste Suse toen gedownload en er maar gewoon ingesprongen. In het begin heel lastig(Als je niet eens weet wat een deamon is ;) ) maar ik kreeg steeds meer de smaak te pakken :)

Nu draai ik Suse9.1, alleen maar voor servertoepassingen, voor mijn desktop gebruik ik WinXP wat voor mij gewoon niet beter kan eigenlijk. Remote X en SSH werken fantastisch. Over 2 maanden ga ik het beter aanpakken en gaat mijn server eindelijk van mn adsl lijntje af naar Redbus Interhouse, waar hij heel grappige dingen gaat doen :D

Eigenlijk is mijn linux ervaring nog niet zo lang, maar ja ik ben ook pas 17. Zonder ooit 1 boek over linux aangeraakt te hebben kan ik er nu toch best aardig mee overweg :) en ik moet zeggen, voor desktop is het crap maar op server-gebied unbeatable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:36:
[...]

yep en alles in het engels das gewoon een kwestie van de juiste distro
(hier suse 9.2 en geen echte problemen)
gewoon als desktop os

voor mij geen windows meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Llanorant schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:29:

Eigenlijk is mijn linux ervaring nog niet zo lang, maar ja ik ben ook pas 17. Zonder ooit 1 boek over linux aangeraakt te hebben kan ik er nu toch best aardig mee overweg :) en ik moet zeggen, voor desktop is het crap maar op server-gebied unbeatable
Laten we het er maar op houden dat dit komt doordat je 17 bent :P ;)
Je zegt dat het voor de desktop crap is, en dat je eigenlijk nog maar net linux een beetje door begint te krijgen.
Nu is dit eigenlijk wel weer leuk want ik kan je vertellen dat linux op de desktop niet crap is, mits je er nog meer tijd insteekt dan dat je nu al hebt gedaan.
Maar dat is dus allemaal positief, ik hoop dat je nog meer zal ontdekken aan linux en op een gegeven moment gaat inzien dat het ook perfect als desktop te gebruiken is. Het grappige is dat je een soort 'desktop distro' zoals SuSE nu gebruikt als server ;)
Ik heb ook jaren Windows als desktop gebruikt, maar gebruik nu al jaren niks anders dan Linux als desktop... het is echt geweldig en ik zie echt geen voordelen meer in Windows.
Ik meen het als ik zeg dat als ik Windows op mijn bak draai ik helemaal frustie wordt omdat je gewoon veel te beperkt controle over je PC hebt.
Veel 'MS-huggers' vinden dit gelul van mij, maar ik ben van mening dat die nog niet helemaal door hebben hoe krachtig linux op de desktop is en wat ze missen.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Linux. Het was voor mij een magisch woord welke alleen voor de echte techneuten was weggelegd. Tot ik VMWare ontdekte ergens in 1998. Ik heerlijk aan het installeren geweest van veel verschillende distributies, het zullen er ongeveer 25 geweest zijn. Toch bleef ik bij die ene terug komen: Debian. Het werken met apt voelde heerlijk aan en de distributie was veel minder ‘log’ dan bijvoorbeeld Suse of Mandrake.
Begin 2000 toch maar Suse geïnstalleerd omdat ik bang was om mijn workstation om zeep te helpen. Het ging allemaal vrij eenvoudig, alleen mijn ATI kaart aan de gang krijgen was een ramp. Na het herstarten van X kwam ik iedere keer weer in de console terecht, waar ik helemaal niets kon. Na zo’n 10x herinstalleren ben ik toch maar achter die console gaan zitten met een machine naast mij op IRC en google. Na ongeveer een week wist ik zelf X te configgen en te starten. Ik voelde me trots :P . Toch vond ik het allemaal wat lastig (dependenties) en ik wist dat het makkelijker kon zoals bijvoorbeeld bij Debian. Iets hield me alleen tegen en ik ben dan ook terug gegaan naar Windows.
In Windows heb ik wederom erg veel zitten rommelen en ik betrapte mijzelf dat ik meer in VMWare zat te werken dan op mijn Windows zelf.
In deze tijd begon ik aan een nieuwe opleiding: duale studie Informatica. Eerst 6 maanden fulltime school, daarna 3,5 jaar werken bij een bank. Na de eerst 2 maanden kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk met Unix moest gaan werken, waarna ik thuis gelijk mijn Windows heb verwijderd. Ik moest en zou kennis hebben voordat ik aan de slag moest. Ik heb dus mijn favoriet geïnstalleerd: Debian. Het liep allemaal vrij aardig, behalve Direct Rendering. Na een tijd lang Debian met MESA was ik het zat: ik wilde gebruik maken van de ATI drivers. En makkelijk ook. Ik heb dan ook Fedora geïnstalleerd, waar ik tegen het zelfde probleem aanliep. Ook heb ik Mandrake 10 nog even geprobeerd, waar ik het wel aan de gang kreeg (met nieuwe kernel), maar Mandrake zelf beviel me niet. Na veel switchen (soms ook uit ergernis Windows geïnstalleerd) ben ik bij Ubuntu uitgekomen. Dat draait nu nog steeds als een zonnetje. Op mijn laptop draait nu sinds een jaar ook Debian unstable en ik moet zeggen dat ik erg veel geleerd heb. Ook door mijn werk (Unix security beheerder).

Een tevreden linux gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik ben al sinds mijn 8 bezig met computers. Eerst was er DOS en een 8086 met 640k RAM!!!, daarna 286 met een upgrade naar 2MB RAM (waaaauw dat was snel). Dus tot aan de 486 ben ik opgegroeid met DOS (in verschillende smaken, MS, IBM, Caldera, Novell) en eventueel Windows 3.0 - 3.11. Maar wat te doen met die 486 die 32 bit ondersteunde, terwijl (behalve spelletjes via EMM386) DOS op 16 bit werkte. De oplossing: OS/2. Een 32bits besturingssysteem met deftige GUI en snelle applicaties (en die de SCSI schijven deftig ondersteunde). Toen had ik al gehoord van Linux maar dat was voor developers en andere nerds.

Tot op een dag ik een CDROM had gekregen en die in mijn PC stak en het bleek een schijf te zijn met allemaal rare bestanden op die ik niet kon openen. README vertelde mij dat ik even een bootdiskettje moest aanmaken met de tools op die CD en voila: de nieuwste distro Slackware Linux was booting. Na een langdurige installatie (waarvan ik de helft niet snapte) kreeg ik zo'n dinosaurus-X-Windows te zien op 640x480 en zo begon ik eigenlijk met Linux. Slackware leek mij te moeilijk, en een tijdje later kopieerde ik maar een Redhat Linux, daarna Caldera OpenLinux met de bleeding edge 2.4 kernel (waauw, mijn hardware werd ondersteund) en zo verder gewerkt. Van het Windows 95 geval heb ik weinig gemerkt daar OS/2v4 toch beter was, Windows 98 was te zwaar, Windows ME te onstabiel en ik kon sneller surfen onder Linux of OS/2 dan onder Windows NT met mijn 33k modem. Zo ben ik al heel lang bezig met Linux en ben er eigenlijk niet meer vanaf te brengen. Ik hoopte dat OS/2 ooit nog ging uitkomen maar na Merlin (heb nog een betatest cd thuis) is er nooit meer iets uitgebracht door hen. Alle Windows ervaring is ofwel door mijn werk, ofwel doordat ik het bij mensen moest installeren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:27:
Het enige nadeel va Debian is dat de packages nauwelijks geupdate worden, denk ik. Debian loopt een flink aantal versies van de meeste packages.
Bovenstaande gaat op wanneer je de stable versie (Woody) van Debian gebruikt. Dit is een rete stabiele distro maar je moet niet verwachten dat je nieuwste versie van ieder programma gebruikt. Als je dat wel wilt kan je kiezen voor de testing of unstable versie.

Ik zelf ben nog niet zo ervaren met linux. Op het moment heb ik debian testing op mijn server draaien met apache, mysql, php en nog wat zaken. Linux op de desktop probeer ik al een tijdje voor mekaar te krijgen maar dat valt me nog niet mee.
Ik heb mandrake geïnstalleerd gehad maar dat vond ik niks. Kan in mijn ogen te weinig keuzes maken en bij een standaard install krijg je er een shitload aan programma's bij die ik nooit ga gebruiken.
Later heb ik debian geprobeerd, het probleem onder debian was dat ik mijn Xserver niet goed werkend kreeg.
Ik heb pas Suse 9.1 gedownload en wil dat in de vakantie proberen te installeren.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nexus
  • Laatst online: 02-09 09:17

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Ik haat Gentoo, echt een distro van "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan". Snel was het absoluut niet, met die dag compilen. Gentoo gebruikers lijken mij een stel gasten die er echt op kicken dat ze l33t zijn met hun gebruiksonvriendelijke distro.
Haha grom >:) voor de rest leuk verhaaltje...
Ik begon in 2001 met mandrake
2002 suse en sinds 2003 gentoo
en ik heb gentoo eigenlijk sinds deze maand echt lekker draaien op mijn laptop (6e keer dat ik installeerd heb, ik kan het nu zonder doc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

In het kort ging het ongeveer zo:

Windows 98 is niet lief, Windows 98 loopt 2x per dag vast. Win2000 was er nog niet en Windows NT had ik niet. Van leechen had ik nog niet gehoord, naief als ik was. Ondertussen had ik een cdtje gekregen van een vriend van mij: Red Hat 6.1. Uit pure frustratie over het eerstgenoemde besturingssysteem heb ik dit gewoon maar op schijf geslingerd. Met veel vallen en opstaan, hulp van andere users ben ik mijn weg gaan vinden in Linux. Ondertussen heb ik al veel distro's gezien: Red Hat, Slackware, Debian, Mandrake, Suse, Knoppix. Inmiddels werk ik met Knoppix vanaf hd en dat bevalt wel goed. Windows gebruik ik op mijn werk nog genoeg. Op mijn werk werd me ook al heel gemakkelijk een paar HP-UX bakjes in mn maag gesplitst. Of ik die kon beheren, ik wist toch al vanalles van Linux :P Dus bij de ervaring kun je nu optellen HP-UX, AIX, Solaris... Gaat lekker zo :)

En natuurlijk heb ik ook mijn frustraties met Linux, maar die heb ik met Windows ook :P

Wat wel leuk is: op een lanparty aangestaard worden omdat je een vrouw bent met Linux :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wel leuk is: op een lanparty aangestaard worden omdat je een vrouw bent met Linux
Da's dubbelop he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ooit, lang geleden was er een kabelmaatschappij die iets revolutionairs had; een internet verbinding via de tv-kabel waarmee je onbeperkt online kon zijn. Nou, dat leek mij wel, en mijn huisgenootjes leek dat ook wel wat. Ergens had ik een leuk IBM systeempje vandaag gefietst (p166mmx) en daar heb ik w2k Advanced Server op gezet.. Nou, dat bleek toch wel iets te zwaar zijn voor zo'n compu. Na wat omzwervingen bleek internet via de kabel ontzettend te sucken en heb ik mijn huisgenoten omgepraat op ADSL over te stappen.

En toen begon ik de zaken serieus aan te pakken; Mandrake 8 was uit, met mbv adsl4linux eenvoudig aan te zwengelen. Na even wat knoeien met NAT werkte het allemaal, geweldig!
Daarna nog verschillende malen geupgrade (tot mdk 9.2, toen vertrok ik uit het studentenhuis) en op het hoogtepunt draaite er een Samba PDC, Apache, ProFTP en Squid.. best netjes dus...

Ondertussen was ik afgestudeert, en bij mijn eerste werknemer heb ik een paar keer hard geroepen dat Windows sucked en Linux goed is.. Blijkbaar hard genoeg geroepen, want binnen een jaar draaide alle Oracle databases daar op RH 7.3 en/of RHAS 2. Netjes dus! Bovendien werdt er voor een project een HP-UX 11 aangeschaft, die ik mocht configgen (ik was de enige met Linux kennis in die toko)... feest dus, ondertussen wist ik wel zeker dat ik verder wou in de Linux/Unix hoek (ik was officieel Java ontwikkelaar).. en dus werd het tijd voor een carriere switch...

Waarmee we in mijn huidige situatie zijn gekomen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Erg he, en dan verdenken mensen me nog van burgerlijkheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Mijn leven met linux: vrijwel niet.

Ik werk op een webserver waarop linux draait waardoor ik een aantal zaken kan aanpassen via SSH, denk aan chmodden en mysql dumps maken. Verder heb ik nog eens lang geleden geëxperimenteerd met een aantal distro's en routerdistro's maar het kan me nog steeds niet echt boeien. Ik heb nu een nieuwe laptop gekocht met XP wat weer supergoed werkt dus heb nog geen reden om over te stappen. Ik ben danook niet een die-hard wat betreft het technische gedeelte, ik wil gewoon goed kunnen werken en programmeren op mijn systeem. Zolang dat kan ben ik tevreden en hoef ik niet moeilijk te gaan doen met linux, wat voor mij nieuw is.

Voor internet servers kan je gewoon niet om linux i.c.m. apache heen. Dat werkt gewoon perfect. Voor de MKB servers die we in beheer hebben gebruiken we echter ook Windows wegens de mogelijkheden met Active Directory wat een mooi systeem is. Zolang er nog geen eenduidig systeem binnen linux te vinden is wat gewoon hét algemene systeem is zullen we ook daar nog niet gaan overstappen. Hoe mooi linux op sommige gebieden ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn leven met Linux?

Dagelijks. Paar jaar geleden door een collega enthousiast gemaakt voor Linux. Eerst met RedHat 6.2 zitten klooien, maar dat was het toen nog niet voor me. Jaartje geen aandacht aan geschonken, en toen met RedHat 7.2 gaan spelen. Terwijl ik met RedHat aan het spelen was veranderde ook mijn werk een beetje. In plaats van sèc Windows consultant deed ik steeds meer klussen als netwerk en beveiligings-man. Dus werk en hobby liepen eigenlijk een beetje hand in hand. Ondertussen (sinds een jaar) werk ik fulltime als Unix beheerder, waar ik voornamelijk bezig ben met Solaris en RedHat 7.3. Ik heb van de week voor de gein eens een Ubuntu werkstation ingericht. Gaat prima. Ik ben eigenlijk gewoon een alleseter. of het nou Windows of Linux is, ik kom er wel uit. En anders heb ik Google nog. Voor servers ben ik een groot voorstander voor het gebruik van Linux boven Windows, voor de desktop maakt het me echt niet uit.

Binnenkort moet ik een nieuwe computer kopen, en ik weet echt nog niet welk OS er op moet komen. Misschien wordt het wel een Apple. Die interface kom ik wel uit, en onderwater ziet het eruit als Unix, kan dus nooit een groot probleem worden....

Anyway, voor mij is Linux net zo gewoon als Windows. Ik doe geen moeite mensen er van te overtuigen (ik ben nou eenmaal geen evangelist), moeten ze zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn linux-bio is blijkbaar niet enig in zijn soort :). Mijn eerste linux was SuSE 7 (weet niet exact meer welke), heb hem gekocht toen hij eigenlijk al een tijdje uit was, was apetrots - mijn eerste Linux en ik ging hem helemaal zelf installeren :7. Windows kon ik toen al grondig verbouwen - waarbij het leefbaar bleef - dus dacht ik, het wordt es tijd voor iets anders... Hybris, zouden de Grieken zeggen :). Enfin, ik zwier die distro er dus op, maar kwam er na wat surfen achter dat hij compleet achterhaald was (ook al omdat mijn videokaart niet ondersteund werd, GeForce 4 Ti4600) - drivers installeren in Linux was iets wat mij niets zei - ik wist niet eens hoe je een programma in Linux moest installeren... :r Dus een beetje wanhopig opgegeven, de distro er opnieuw af gesmeten en back to Win 2K, weg dual boot dus.
Een tijdje later begint het weer te kriebelen, en ik ga op zoek naar iets anders. Mandrake werd aangeprezen als gebruiksvriendelijk en een goede keus wanneer je van Windows overstapt, dus koop ik maar Mandrake 9. Ook die lust mijn videokaart niet (ondertussen Radeon 9700 Pro). Deze keer laat ik het er echter niet bij, en vastbesloten om een grafische linux-desktop te draaien, ga ik op zoek naar een oplossing. Op een forum vind ik een resem cryptische commando's (Bash? Shell? Urpm? -force? :? ) die ik op mijn arme pc'tje moet loslaten... Ik probeer ze dan toch maar, en na wat hulp van forumbezoekers heb ik dan toch maar mooi mijn radeon aan de praat :). Apetrots dus, maar van de hele resem programma's die Mandrake voor mij geïnstalleerd heeft raak ik er maar een paar aan, en de sprong is nog wat te groot. Bovendien weet ik niet hoe ik ntfs-support moet inschakelen in Linux (toen wist ik het nog niet ;) ) en dus geef ik mijn pogingen ook na een tijdje weer op. Terug naar Win XP.
Mijn interesse in Linux blijft, en na een jaar ofzo valt mijn oog op Fedora Core 2. Linux is ondertussen weer wat geëvolueerd, en nu wil ik het echt wel es goed doen :). Dus sla ik de eerste FC2-distro in die ik kan vinden, koop mij een O'Reilly-boek erover (jaja, schijnt dat die goed zijn), en ga aan de slag. Na wat knoeien en aanvankelijk onaangename kennismakingen met de console :D lukt het mij toch - mijn Radeon slikt hij zonder problemen, ook mijn printer en mijn geluid krijg ik aan de praat - woei! Ik zie de overstap al helemaal zitten... Tot ik reboot zie dat de CHS-waarden veranderd zijn... PartitionMagic geeft foutmeldingen over corrupte partitietabellen! De workarounds die ik vind helpen wel, maar de HD waar WinXP en FC2 opstaan blijkt er niet vatbaar voor :(. Uiteindelijk gooi ik FC er dan maar af.
Nu heb ik dus opnieuw een FC distro, de 3, en het schijnt dat deze kernel (2.6.9) geen problemen meer zou mogen geven bij dual-boot met XP... Hopen maar. Ik heb mij in ieder geval al uitvoerig gedocumenteerd, ik heb al uitgezocht welke software ik extra op mijn distro wil installeren, en uitvoerig de fora bezocht om uit te vissen welke problemen ik zou kunnen tegenkomen bij de installatie of het gebruik ervan. Dus ik denk dat ik deze keer genoeg gewapend ben - met mijn basiskennis van de console en het beetje inzicht in linux-commando's en de parameters - om dit tot een goed einde te brengen :9 :9. Ik kan al niet meer wachten :9~ :9~ , maar ja, moet werken, en met oudejaar zal het zeker niet voor dit weekend zijn, en tijdens de week al evenmin, want mijn vriendin wil op internet...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
djluc schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:39:
Voor de MKB servers die we in beheer hebben gebruiken we echter ook Windows wegens de mogelijkheden met Active Directory wat een mooi systeem is. Zolang er nog geen eenduidig systeem binnen linux te vinden is wat gewoon hét algemene systeem is zullen we ook daar nog niet gaan overstappen. Hoe mooi linux op sommige gebieden ook is.
Active Directory is afgeleidt van een open standaart.. ldap.. en die is uiteraard weer terug te vinden binnen linux... openldap.. Dit is zeker wel mogelijk, en is binnen Linux/Unix ook DE manier voor een centrale userdatabase

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

1. Toen ik 14/15 jaar was kreeg ik van de systeembeheerder op school Mandrake, en installeerde dat. Bij het partitioneren ging wat fout en ik raakte 1500 MP3'tjes kwijt. Terug naar Windows om Kazaa uit te buiten.
  2. Een jaar later installeerde ik na een crash van Windows op de PC van mijn broertje RedHat, maar wist niet echt hoe ik software moest installeren... Daar zat ik dan mijn mijn mozilla.tar.gz; en dan? Ik pakte het uit en vond een executable. Nou dat werkte dus, maar nu had ik het in mijn home-directory staan, unlike alle andere programma's die meegeleverd waren. Synaptic gedownload, en dat deed het wel prima. Een week later teruggegaan naar Windows om games, omdat ik Lilo met dualboot niet goed aan de praat kreeg, en omdat ik voor alles eerst een uur op internet moest zoeken.
  3. Weer een jaar later kreeg ik mijn laptop, Dell Inspiron 8600. Telkens weer opnieuw proberen Debian te installeren, maar liep vast op draadloos netwerk (april dit jaar, ipw2100) en mijn 1920x1200 TFT-scherm in X. Zonder draadloos netwerk was ik aangewezen de locatie woonkamer, vanwege de UTP-aansluiting daar. Heb ik een week of twee volgehouden, maar omdat ik ook nog dingen af moest krijgen voor mijn werk weer teruggegaan naar Windows. Elke maand nog eens proberen Debian te installeren, maar alas. Op het laatst ging het goed, draadloos netwerk en beeldscherm, maar toen had ik een enorm tijdgebrek om me in Linux verder nog te verdiepen. Apt-get werkte erg aardig, maar de weinig transparante dependencies kon ik niet echt waarderen, en ik kon niet makkelijk van Gnome naar KDE wisselen, en andersom, of een losse windowmanager, en heel veel vlotter dan windows werkte het niet (zeker KDE niet).
  4. Gentoo LiveCD gedownload, stage-1 installatie gedaan met CFLAGS="-O3 -march=pentium3 -mfpmath=sse -mmmx -msse -msse2 -maccumulate-outgoing-args -fomit-frame-pointer -pipe", en het werkte geweldig, alleen binutils moest zonder O3 gecompileerd worden anders compileerde de kernel niet. Ofzo. Ik startte op, en emergde de programmaatjes die ik nodig had:
    code:
    1
    2
    3

emerge ati-drivers apache gentoo-dev-sources gtkpod icewm opera mod_php 
    mod_python mod_ruby mozilla-firefox mozilla-thunderbird mysql netscape-flash xorg-x11
     xmms xfe mplayer mplayerplug-in ipw2100 corefonts amns
    ...en klaar was Kees. Ik ben definitief over op Linux, mijn broertje afgelopen week ook, en mijn vader binnen twee maanden ook. Ik blij. Vooral omdat alle 'lastige dingen' hier meteen werken: apache, PHP5, etcetera. :)
Waar ik nog wel erg mee zit: hoe kan ik (zoals dat in Windows en KDE ingesteld kan worden) "i automatisch laten omzetten naar een i met trema? IceWM gebruik ik.

[ Voor 2% gewijzigd door blaataaps op 27-12-2004 17:13 . Reden: enter toegevoegd aan de emerge regel ter bevordering van de leesbaarheid :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Leuk topic :)

Ik begon zelf toen ik 17 was (ben nu 18). Zag bij een vriend Mandrake met KDE. Later ben ik er zelf mee begonnen. Later ging ik wat downloaden. Affijn, Mandrake 8 (of 9) geinstalleerd. Dus ik dacht, laat ik maar eens wat gaan downloaden. En zocht ik me rot naar een executable (had ik de source code gedownload, wist ik veel :X :P) Daarna verder nog wat ermee gekloot en met RPM's gespeeld enz. Affijn ik ging op stage (in een datacentrum _/-\o_) en daar was m'n stage begeleider één van de Unix specialisten. Kwam veel in aanraking met Solaris, FreeBSD en Red Hat Enterprise Linux. Daar heb ik ook geleerd om op de command line te werken enz. Dat was een geweldige stage waar ik zeker ben geworden wat ik later wou worden.

Daarna ben ik zelf verder gegaan met FreeBSD en Gentoo. Allebei geweldige besturingsystemen. Helaas gaat er elke keer weer wat mis op m'n desktop. Bijvoorbeeld: KDE op Gentoo vertikte het van de één op de andere dag, AMD64 versie van Gentoo was stuk langzamer dan de i686 versie, FreeBSD AMD64 ondersteunt m'n geluidskaart niet en allemaal van dat soort zeer vreemde dingen. Uit ellende heb ik Windows maar weer opgestart (maar heb nu nog wel FreeBSD AMD64 geinstalleerd op tweede schijf.

Vandaag de dag kan ik goed overweg met FreeBSD en Gentoo. Sinds Solaris ook Open Source wordt kan ik mij daar ook nog wat meer in gaan verdiepen.

Kortom; Open Source is here to stay for me :)

[ Voor 18% gewijzigd door silentsnake op 27-12-2004 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal jaar geleden op een stage werd mij gevraagd uit te kijken naar een nieuwe mailserver ter vervanging van de oude Apple die dit regelde, maar regelmatig crashde. Omdat Microsoft Exchange een vrij prijzige oplossing was, ben ik me gaan inlezen in mogelijke Open Source oplossingen. Al gauw kwam ik via de site van ibiblio.org terecht bij Mandrake, versie 8.0 als ik het me goed herinner.

Na deze distributie gedownload te hebben ben ik met de handleiding begonnen om zo, op en x86 machine, dit product te testen. Na de distributie een keer of 10 opnieuw te hebben geinstalleerd begon ik de basisstructuur van dit systeem een beetje onder de knie te krijgen.
Samen met een mede-stagiair en de systeembeheerder/stagebegeleider hebben ik me toen een week of 3 bezig gehouden met dit systeem en mogelijkheden voor het implementeren in het bestaande netwerk. Dit bleek allemaal vrij vlekkeloos te kunnen. Er was nu nog een nieuw systeem om onder de knie te krijgen. Naast de 40 Apples met MacOS, de 20 i386 machines met Windows 2000, de NetApp server met SCO Unix en de Sun Mediaserver met Solaris was dit een hele klus. Ik heb de mailserver nooit af kunnen krijgen, alleen die ene machine heb ik kunnen inrichten. Inmiddels was ik wel redelijk overtuigd van het potentieel van Linux.

Thuis had ik inmiddels mijn eigen kopie van Mandrake 8.0 welke ik als dualboot (zoals wel meer mensen in het begin) op mijn PIII had geinstalleerd naast Windows 2000. Gezien mijn ervaring met het installeren hiervan was dit toendertijd een eitje. Ik heb bijna 2 jaar op met deze dualboot machine gewerkt. Tot het moment dat ik samen ging wonen en deze machine aan de kant zette voor een nieuwe met Windows XP erop geinstalleerd. In de afgelopen 2 jaar heb ik op deze nieuwe machine heel wat distro's geinstalleerd, die ik later weer gewoon heb verwijderd omdat ik er geen tijd voor had en de schijfruimte nodig had. Zo ben ik een tijdje door gegaan tot ik ongeveer een half jaar geleden besloot om Linux opnieuw in mijn netwerk op te nemen, en wel op dezelfde machine als 4 jaar daarvoor! :D

Sindsdien draait Mandrake 10.1 als een zonnetje op mijn oude vertrouwde PIII en fungeert deze als proxy- en fileserver. Verder heb ik een oude machine uitgerust met FreeBSD 4.9 RC1 en ook maar eens een van mijn koeien (jawel, ik hoor op stal in /5 ;)) voorzien van Ubuntu 4.10.

Al met al ben ik al redelijk wat tijd bezig met Linux. In de toekomst zal ik waarschijnlijk alleen mijn werkstation nog onder Windows hebben draaien, en hebben de rest van mijn machines allemaal een *nix/BSD versie draaien.

Verder hou ik mij professioneel niet bezig met *nix varianten. Wel ben ik al 2 jaar bezig met het werken met HP OpenVMS op Alpha-machines. Ook leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

* RSpliet doet zijn ervaring er ook bij
Ik ben zo'n 8 jaar geleden begonnen met een Commodore 64. Was toen 8, basic prutsen vonk enorm leuk, en de spelletjes die m'n pa nog had liggen waren ook wel grappig.
Toch ging dit opzich best wel vervelen, en omdat mijn pa voor z'n werk een PC nodig had (en er toevallig een PC-prive project op werd gezet) kregen wij een spiksplinternieuwe Dell Dimension XPS D300, met een whooping 96MB ram, een nVidia Riva 128 videokaart (4mb) en jawel... Windows 95. Deze bak heb ik nooit kunnen assimileren, maar ondanks het OS (zo'n 2 a 3 jaar nog wel geupdate naar Win98), loopt hij nog steeds, zonder OOIT tussendoor te formatteren.
Anderhalf jaar geleden begon de bal voor mij te rollen. Ik had net een heel jaar centen gespaart, en kocht hiervan mijn eigen PC O+. Daarbij had ik een OEM versie van WinXP pro gekocht, etc. etc. Ik zat al een tijdje te staren naar het hele Linux verhaal. Probleem was dat ik zelf door mijn datalimiet nooit Linux ISO's heb kunnen downloaden, dus ik moest t hebben van 'vrienden' aan de Linux, en die had ik niet :+. WinXP was ik echter ook totaal niet tevree over, ik wist gewoon dat dat niks voor mij was.
Aan het eind van de zomervakantie vorig jaar (ik was nog 15) liep ik dan de (inmiddels failliet zijnde) Aktief Computers binnen, en raakte daar aan de praat met de eigenaar. En jawel, die had nog de Redhat 9 CD'tjes liggen. Ik die mee naar huis genomen, gefikt, teruggebracht, gelezen hoe de install behoort te verlopen (met grub), en jawel... het werkte niet. Dat was dus mijn eerste ervaring met Linux, bleek dus later dat de generic VESA drivers van RH9 niet compatible waren met mijn Geforce FX. Installatie dus in tekst-modus gedaan, liep behoorlijk lekker, maar X werkte nog steeds niet. Ik urenlang switchen tussen Windows en Linux om erachter te komen hoe te fixen, uiteindelijk hielp het om 'ergens vesa in nv te veranderen'. Ik onwijs blij, jeetje het werkt, kreeg meteen te maken met Gnome, en allemaal maggies, da's mooi zeg. Up2date werkte echter niet, dat wilde niet met RH9 om de een of andere reden.
Een half jaartje geleden ging ik echter draadloos internetten, en dat wilde niet onder RH9, althans niet meteen. Ik had een 3com kaartje gekocht, werkte weer onder Windows omdat Linux 'niet werkte' en toen verbaasde ik mij over een node genaamt 'Wijssn03.wirelessijsselstein.nl'. Ik verbindde ermee, maar kon daar niks vinden. Terug m'n eigen netwerk op (daar had ik internet B)), en eens kijken wat dat WirelessIJsselstein nou was. Die site leek helemaal nergens naar, dus ter introductie bij WIJSS had ik die dus een mooie redesign gegeven, was al een stuk netter. De beheerder van WIJSS bleek dus een hoop ervan te weten, en hielp mij met Madwifi, waardoor ook Linux online kwam. Ik blij, maar ik wilde ook op WIJSS terwijl ik op internet zat. Tweede Wifi-kaartje erin, en shit, t werkt niet.
Die beheerder raadde mij toen aan om naar Fedora Core 2 te updaten, en de ISO'tjes daarvoor stonden op WirelessIJsselstein. Da's fijn, 400KB/s, zonder van m'n datalimiet af te gaan. Zo gezegt, zo gedownt en gebrand, verse herinstallatie, in eerste instantie wilde het ook niet werken, tot ik op de RPM's van atrpms kwam. Daar zat dus netjes een package tussen met de madwifi driver, voor mij gecompileerd. Had ik die niet, dan moest ik m'n kernel zelf hercompileren, en da's dus het laatste waar ik zin in had/heb. Nog een beetje aanklojo'en met de routing tabel (door die gast heb ik echt n hoop geleert over netwerken), en de boel liep als een tiet. Paar maandjes geleden geupdate tot Fedora Core 3 (ISO's van WIJSS af :)), dit keer gewoon als update, en da's eigenlijk wat ik nu nog steeds (probleemloos) draai :). Val tegenwoordig nauwelijks meer terug op mijn WinXP installatie, die heb ik gewoon niet meer nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 27-12-2004 16:43 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

> Active Directory wat een mooi systeem is

Is voor het belangrijkste deel gejat van Novell NDS/eDirectory (dat nog steeds superieur is). En dat had weer als voorloper BanyanVines. OpenLdap groeide meer ernaast dan als voorbeeld. Maar is uiteraard ook een directory-system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is Novell NDS/eDirectory gewoon een (goed uitgerijpte, dat zeker) implementatie van LDAP/X.500. En Active Directory ook. Er zullen vast goede ideeen vanuit NDS gebruikt zijn in Active Directory, maar de term "gejat" gaat me net te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Leuk topic. :)

Mijn eerste Linux-ervaring is wel een tijdje terug.. ik weet eigenlijk niet wat er nou eerst kwam.
Op de MTS in ieder geval hebben we voor een vak Red hat 6 geinstalleerd en beheerd. Dat was vrij brak. Het werkte wel maar het was ook wel erg simpel om 'm te laten crashen door de ps2 poorten te scannen op muizen en toetsenborden (ik dacht dat 't dat was in ieder geval).
Ik weet niet zeker of ik nou toen al wat ervaring had met Slackware 7 of dat dat nou later was. Slackware was in ieder geval mijn persoonlijke keuze omdat die niet alles zelf voor je wilde rekenen. Ik wilde zelf om GNU/Linux te leren kennen liever in het diepe springen en da's de reden eigenlijk dat ik nooit van Slackware afgestapt ben (intussen Slackware 10), op 1 werkstation na. Ik had in die tijd 2 PC's standaard bij m'n bureau omdat ik zo'n snob was. :+
Die 2e PC was een langzamere P133, en die heeft (nog steeds) Debian.
Uiteindelijk heb ik GNU/Linux niet echt veel als desktopvervanger voor Windows gebruikt, in ieder geval op die 2e PC dus. Ik weet daardoor dat het gewoon prima kan op de desktop, het enige dat ik mis zijn wat spellen die niet allemaal draaien, en dat is balen.
Verder heb ik een tijdje een router gedraaid met FreeSCO, ook een mooi systeempje van 1 floppy... startte alleen wat traag op :+
Nu draait die PC Slackware 9.1 en fungeert nog steeds als router.

Ohja: ik was er vanaf het begin gek op en ben het nog steeds: GNU/Linux op mijn desktop gaat gepaard met WindowMaker... ik wil gewoon niets anders :)

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 27-12-2004 17:20 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

> maar de term "gejat" gaat me net te ver

Ja, klopt op zich wel. Maar Microsoft noemt het zelf ook zo ;)

En NDS/eDir gaat echt wel wat verder dan een ldapje.... door die opzet is het o.a. een database van netwerk-objecten geworden. Ja, dat is een DS idd.... maar bij Novell is het de enige die het goed geimplementeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ti_Uhl
  • Laatst online: 19-09-2012
Wel mijn leven met linux ? ...

Als ik me niet vergis ben ik begonnen toen ik 14 was :) Met een redhat toen besteld via internet samen met een vriend op school. Ik was er dol enthousiast over maar kreeg niets werkend. Ik had toen een van de eerste nvidia kaartjes en de drivers van nvidia zelf waren nog maar net uit. Natuurlijk kreeg ik deze niet aan de praat want je moest hiervoor een kernel module installeren. En hoe kon ik toen weten wat dat in godsnaam was. Maar na een weekje te hebben geprutst heb ik een maar boeken gekocht over linux en wist ong. wel hoe het moest dus ik probeerde nog eens. Na 3 lange weken te zoeken had ik eindelijk gevonden hoe het moest en sins dien ben ik eigenlijk nooit meer terug naar windows gegaan. Alleen voor games moest ik wel windows gebruiken. Toen ik ong. 16 was speelde ik bijna geen spelletjes meer en programmeerde ik enkel nog, toen was linux eigenlijk voor mij de standaard geworden, sinsdien heb ik nooit nog met iets anders gewerkt thuis.

Nu ong 6 jaar later werk ik nog steeds met linux en zou ik er niet meer aan denken om nog iets anders te gebruiken. In mijn school werken we wel nog met windows maar dan probeer ik zo veel mogelijk te doen op mijn eigen laptop want ik geraak meestal gefrustreerd door windows omdat die altijd traag en lomp werkt. ( die van bij ons op school toch iig ).

ik heb nooit getwijfeld aan linux en raad het echt iedereen aan. Tegenwoordig is het kinderspel om met linux te werken en is het zo goed als mogelijk om zonder de command line te werken, maar voor mij is de command line nog altijd het aantrekkelijkst en werkt het voor mij het vlotste, wat niet wil zeggen dat ik op mijn laptopje gnome 2.8 draai :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:37:
Is voor het belangrijkste deel gejat van Novell NDS/eDirectory (dat nog steeds superieur is). En dat had weer als voorloper BanyanVines. OpenLdap groeide meer ernaast dan als voorbeeld. Maar is uiteraard ook een directory-system.
Yep, en Banyan Vines (heb ik ook nog mee gewerkt) draaide weer op een (goed verstopte) variant van Unix, dus de cirkel is weer rond...

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it... ;-)

http://www.linktionary.com/b/banyan.html

edit:
Laten we er geen pro/contra Linux/MS verhaal van maken, daarvoor is het een te leuk draadje

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik begon een jaartje of 2 geleden met een dual boot. Win XP en Red Hat. Als totale noob kreeg ik vrijwel niets voor elkaar en na een weekje of twee heb ik het maar helemaal opgegeven.

Een aantal maanden later nog eens Red Hat geinstalleerd. Weer een beetje bijgeleerd, helaas wist ik nog te weinig om het een en ander aan de praat te krijgen. De verleiding van Windows XP bleek echter te groot. Iedere keer dat iets niet wilde lukken met linux ging ik terug naar XP en deed ik het daar. Op die manier leer je niet veel en na een tijdje was ik he gepruts weer zat en heb ik mijn partities weer gemerged naar 1 windows schijf.

Weer een aantal maanden later nam ik de beslissing dat ik, als ik ooit nog naar linux wilde overstappen, mijn hele windows partitie moest wissen. Na al mijn bestanden gebackupped te hebben naar een andere pc heb ik mijn pc geformateerd en FC1 geinstalleerd. Ook dit viel in het begin nogal tegen, maar met veel moeite en een aantal keer opnieuw installeren wilde het allemaal toch werken.

Toen ik door een stomme fout weer mijn linux installatie kwijt was en nogsteeds te noob was om die fout weer recht te zetten mbv de console of knoppix, heb ik FC2 geinstalleerd. Een beetje teleurgesteld over de weinige verbeteringen ten opzichte van FC1 stapte ik een maand of 2 later over naar SuSE 9.1 personal.

Over SuSE was ik behoorlijk tevreden en toen ik vond dat ik voldoende geleerd had om niet meer terug te hoeven vallen op windows heb ik XP op een nieuwe partitie gezet om een aantal spellen te spelen die niet op linux wilde runnen. 1-0 voor win XP toen ik erachter kwam dat de installatie mijn dual boot omzeep had geholpen en ik weer opnieuw SuSE kon gaan installeren.

Later heb ik SuSE nog op een server pc gezet die ik vanaf mijn eigen pc met vnc aan het werk zette om te downloaden. Rond dezelfde tijd heb ik SuSE ook op de pc van mijn ouders, waarvan de windows installatie het voor de zoveelste keer begaven had, gezet.

Niet veel later begon ik me te ergeren aan de wizards en andere windows like onderdelen van SuSE die mijn configuratie lust behoorlijk in de weg zaten. Als er iets is waar ik een hekel aan heb is het wizards die hun werk niet goed doen en je ook niet de optie bieden alles zelf in te stellen. Dit was de reden waarom ik Slackware 10.0 installeerde op mijn desktop pc en 2 weken later ook op mijn server.

Over slackware ben ik tot nu toe nog heel tevreden. Ik hoop dat dit nog wel een tijdje zo zal blijven, helaas blijkt uit mijn verhaal dat ik nogal snel overstap en wie weet zit er een gentoo installatie aan te komen. Mijn ouders zijn overigens ook redelijk tevreden over hun SuSE installatie. Ik hoor soms wat gemopper over dat het "internet explorer" ("mam, het is een browser en hij heet firefox") icoontje veranderd is, maar die foute terminologie sla ik er nog wel uit binnenkort ;)

klein editje wel op zijn plaats:
Ik zit tegenwoordig op slackware 10.1 en mijn ouders hebben nu win 2000 :/ de n00bs.

[ Voor 3% gewijzigd door Harkov op 08-03-2005 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met RedHat 8 (samen met een vriend, _r1c0_). Na meerdere installs hadden we het toch werkend :+ en konden we aan de slag met Linux. Het was nogal sloom (tja, wij konden onder Linux nog niet tweaken ;)), en na een tijdje hield Mozilla op met werken, evenals andere dingen. We waren een beetje verslagen, dus we hielden het maar voor gezien.

Ondertussen draaide ik wel Freesco (:X) op m'n server. Dat was allemaal nogal krakkemikkig, maar ik wist niet beter. Het werkte, dus ik liet het maar zo. Volgens mij was die bak best onveilig :+

1,5 jaar geleden probeerde ik het nog eens met RedHat, en ik leerde allerlei dingen bij. Ik leerde de rechten (goed) kennen, las verschillende howto's om dingen aan de gang te krijgen, etc. Ik kreeg uiteindelijk toch genoeg van RedHat omdat het me te sloom was en zo. Toen vond ik een Slackware 7 CD die ik schijnbaar van iemand had geleend. Slackware 7 was alweer best oud, maargoed, Linux is linux (:P).

Na het uitzetten van IDE Block mode, en het handmatig installeren van LILO, werkte het zaakje redelijk. Ik werd alleen nogal gek van het gebrekkige package management (if any). Ik heb ondertussen ook nog ergens een keer LFS geinstalleerd (erg leerzaam, niet bruikbaar :P), maar ben die installatie met het schuiven van partities kwijtgeraakt. Shit happens.

En toen kwam ik bij Debian. O+ Dat was zo'n mooi spul dat ik mijn server er ook maar gelijk van voorzien heb. Deze installatie heb ik meer dan driekwart jaar gehad. Ondertussen had ik er nog een computer bij weten te halen, een Pentium 3 500. Daar had ik Gentoo op geinstalleerd, maar ik vond het maar niets. Al dat compilen voor die paar microseconden performancewinst, die je toch weer verspilt aan het compilen, bah.

Omdat ik toch echt over wilde naar Xorg, ben ik overgestapt op ArchLinux. Dat gebruik ik nu 'n paar maanden, en ik ben er erg over te spreken. Met Xorg en Gnome 2.8 heb ik de echte kracht van Linux leren kennen, ik heb een hele nieuwe kant van mijn computer leren kennen waar ik voorheen niet van wist, ik ben herboren. Ik... moet iets in marketing gaan doen :+

Een week of twee geleden heb ik op de eerder genoemde Pentium 3 FreeBSD geinstalleerd, maar ik kon mijn draai niet vinden met die ports (kreeg het zaakje niet geupdate, had na het updaten nog steeds firefox 9.3), en heb het weer weggekeild. Dat was misschien wel hetzelfde principe als het "ik snap het niet in 1 dag dus weg ermee" waar veel windows->linux-overstappers mee kampen ;) Over een tijdje toch nog eens mee aan de slag gaan dus.

Ondertussen ben ik bezig met allerlei developmentwerk met GTK en Gnome. Laatst heb ik ook kennis gemaakt met gstreamer O+ Verder ben ik met een erg nutteloos open-source project bezig (http://www.sourceforge.net/projects/paperboy), puur om te leren, want ik verwacht niet echt dat iemand de software gaat gebruiken 8)7 Het project ligt op het moment wat stil omdat sommige mensen nogal een vieze programmeerstijl hebben (if any), en ik gek word van de inconsistente en arbitraire formatting :X

Nu op stage heb ik een stel interessante UNIX-bakken ter beschikking, al draaien ze wel op antieke hardware. Ik heb nu dus ook ervaring met AIX, IRIX, HP-UX, Solaris, Tru64 (of heet dat tegenwoordig anders)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Rond '95 ben ik begonnen met het verzamelen van info rond linux, in '96 bij scholtens wristers een 6-cd versie gekocht met oa slackware (4 geloof ik). In '99 serieus mee begonnen, servers instaleren e.d. al snel van webmain e.d. troep afgestapt en alles zelf gaan bedenken.

Achtereenvolgende distro's: '99 slackware (en redhat, suse, mandrake, debian en freebsd) 20'02 gentoo, nu ben ik overgestapt op debian (laat jotti het niet horen! :P) voor op me desktop. Op mijn desktop draai ik al dik een jaar vrijwel alleen linux (en windows voor wat spellen).

Op het moment heb ik thuis 4 linuxbakken staan (server, desktop, testbak, server @ ouders) en er hangen ook nog een aantal ergens in een rack een paar servers die deze site serveren ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn leven met linux:

Mijn eerste ervaring met linux was Red Hat 5, het leek me wel leuk om een servertje te plaatsen om wat te spelen (was dan ook een 486 dx2 ), maar om de stomme reden dat er read errors van de cd's kwamen en omdat ik toenmalig nog een inbelverbinding had, ben ik meteen overgestapt naar debian.
Hiermee heb ik een hoop zitten klooien (lees maanden), maar uiteindelijk is het me gelukt om zo'n beetje alles wat ik wilde werkend te krijgen (dns, web server etc).

Een tijd geleden dacht ik, laat ik weer eens zo'n servertje bouwen, maar doordat ik wat problemen had met dist-upgraden en omdat ik inmiddels breedband had leek gentoo me wel een leuk alternatief.

zo gezegd zo gedaan, dus gentoo, heel goede documentatie en heel goede ervaringen mee.
Ook meteen als desktop O.S. gebruikt, want daar is het toch beter voor geschikt, maar voor server side wil et ook prima werken.
Ik gebruik momenteel nog steeds windows, op het moment doordat mijn hardware nog niet goed ondersteund wordt onder linux (nforce4) :(
Maar zal wel niet lang meer gaan duren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, mijn geschiedenis:
Ooit begonnen met een paar gekopieerde SuSE 6.2 professional CD's, wat mee rondgeprutst, veel geklooid met de verschillende howto's, mijn Voodoo Banshee AGP met XFree86 3.3.6 aan de praat krijgen, de 2.0.36 kernel upgraden naar 2.2.13, etc. Ik was toen ook een jaar of 15.

Aangezien ik een dialup user met een windows modem was, steeds dualbooten naar windows om docs te vinden. Uiteindelijk de moed opgegeven, aangezien ik niet echt veel met "dat vage linux" kon. Ik was altijd al aan het prutsen geweest met DOS, batch scripts en ook 4DOS. Ik was dus niet console schuw, maar linux viel me gewoon vies tegen. Het zou sneller moeten zijn dan windows, en op een 486DX2-66 was je gewoon een halve dag aan het installeren met SuSE en al die onnodige RPMs die je in de ncurses installer gewoon allemaal aanklikte als n00b :P

Later overgestapt op Chello en downloaden bij het leven. Spelletje hier, spelletje daar, filmpje hier en filmpje daar. Uiteindelijk ook maar eens Redhat 6.2 en later 7.0 geprobeerd, maar het viel me allemaal vies tegen met dat brakke Gnome 1.4 wat erbij zat. Damn wat was dat irritant werken, zelfs KDE 1.x die bij SuSE 6.2 zat destijds vond ik lekkerder werken.
Alhoewel Redhat 6.2 al veel makkelijker was qua installatie dan SuSE 6.2 destijds, had ik het idee dat veel dingen gewoon zonder mijn weten gingen. Hardware autodetectie met kudzu, etc etc, ik vond het gewoon niet lekker, omdat ik geen bal snapte van wat dat ding aan het doen was. uitendelijk Redhat 7.0 geprobeerd, wat al helemaal een ramprelease was. Het ding wilde niet in grafische mode starten, omdat er een bug in de XFree86 zat die bij dat ding geleverd was. Bugfix: installeer in textmode en installeer daarna de XFree86 RPMs van de RH 6.2 CD. Leuk en aardig, maar ik vond het wel genoeg, het viel mij weer flink tegen.

Ondertussen had ik ook altijd nog een servertje draaien met Windows NT4 server, wingate en Apache/PHP/MySQL. Draaide allemaal redelijk moet ik toegeven. Allemaal illegale software natuurlijk, want met kabelabo als 17-jarige is dat gewoon de normaalste zaak van de wereld, als je software wilt hebben, maakt niet uit wat het kost, download het gewoon... Ow, geen crack? Dan zal het wel zuigen, downloaden we wel een ander pakket...

Uiteindelijk voor een bedrijf een Freesco servertje gemaakt om daar het internet te delen, aangezien een duur bedrijf had gezegd dat dat niet kon. Uiteindelijk was ik dusdanig tevreden over dat Freesco ding, dat ik zoiets had van "Dat wil ik ook, dit wil veel beter dan met NT4 en dat brakke wingate". dus ik aan de slag met linux.

Aparte machine gepakt, welke distro erop? Redhat? SuSE? Hier op GoT hebben ze het vaak over FreeBSD. Dus ik FreeBSD installeren, met de ports knutselen, maar ik had nog steeds niet echt het gevoel dat ik wist wat er gaande was. En waar zijn de howto's dan voor FreeBSD? FreeBSD eraf, dan maar eens Debian proberen.

Debian potato op een oude pentium 133, gaan met die banaan. Alles ging lekker makkelijk, alhoewel het me 3 of 4 reinstalls heeft gekost om alles goed werkend te krijgen. Packagemanagement wist ik niet wat dat was, lekker alles uit source compilen zoals in de howto's stond, uiteindelijk een dist-upgrade naar woody maken en dan alles weer naar de maan, compilen, compilen, etc...

Uiteindelijk de NT4 server vervangen door de debian server, waarop ook weer mijn website draaide. Op desktop een jaar ofzo niets meer gedaan met linux, alleen altijd aan het sleutelen aan debian op die server.

Totdat ik uiteindelijk zoiets had van "Nou snap ik hoe het zit, ik ga desktop draaien met linux". Debian woody op de desktop en alles backporten wat los en vast zat. Testing was kut en unstable was evil, dat had ik me laten vertellen, dus uiteindelijk nog een brakker systeem met al die backports dan wanneer ik unstable zou draaien :X. Vanaf dat moment ben ik eigenlijk nooit weer teruggeweest op windows. Uiteindelijk linux serverbeheer gaan doen, altijd debian blijven gebruiken.

Later nog weer een uitstapje gemaakt naar Redhat 9 en SuSE 9.0, maar dat beviel me niet. Weer dat geklooi met allemaal troep die automatisch gaat, ik hield er gewoon niet van. Terug naar Debian.

Uiteindelijk na een NOS-meeting bij Archlinux aangekomen. De distro sprak mij wel aan, het was allemaal heel erg simpel op te pakken en na een maand of 2 heb ik dan ook de hele gnome 2.6 release voor archlinux voorbereid met prereleases. Uiteindelijk gnome 2.8 ook nog gedaan, wat geflikker met development team gehad die te eigenwijs zou zijn, nog een tijdje met LFS en gentoo geprutst en tegenwoordig ben ik zelf een eigenwijs lid van het archlinux development team.

Het is ook grappig overigens dat ik tegenwoordig als archlinux developer werk aan packages als Hal, DBUS, Gnome-volume-manager en allerlei dingen die automatisch werk voor je uit handen neemt. En ik had een hekel aan kudzu en discover? :P

Het is toch grappig dat je jezelf opwerkt van 15-jarige n00b die tegen linux opkijkt, naar prutser-serveradmin, naar desktopgebruiker, naar serveradmin voor een bedrijf en een school en vervolgens eindigt als developer voor een redelijk jonge distributie. Ik heb er iig nog altijd lol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

He he, arch linux is wel aardig ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 12:19:
Het is toch grappig dat je jezelf opwerkt van 15-jarige n00b die tegen linux opkijkt, naar prutser-serveradmin, naar desktopgebruiker, naar serveradmin voor een bedrijf en een school en vervolgens eindigt als developer voor een redelijk jonge distributie. Ik heb er iig nog altijd lol in.
En dat gewoon met het hobbyprojectje van een Finse student. Het kan inderdaad leuk lopen als je gewoon doet wat je leuk vindt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Laatst online: 07-09 02:15

Jimbolino

troep.com

Ben begonnen met het huren van een shell, om er eggdrops en een bnc op te zetten, dat beviel wel alleen koste te veel geld.

Samen met een maat heb ik toen Redhat 9 geinstalleerd op een server. Minimale installatie gedaan op een P1-233 met 128mb ram. 2gb schijf. Langzaamaan steeds meer programmas geinstalled: via tutorials geleerd hoe je dingen moest compilen en configgen: apache php mysql
Toen alles ongeveer draaide ontdekte ik de packagemangers Yum en Apt. Toch wel net iets handiger dan alles met de hand comilen...

Thuis heb ik toen FC1 uitkwam ook een server neergezet. Deze draait nog steeds goed, maar gaat binnekort over naar FC3, of niet, ligt er maar aan hoeveel zin ik heb.

Linux GUI's kan ik nog steeds niet mee werken, interesseerd me ook niet zo veel eigenlijk, kan toch alles doen via de console...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ben naar opensource toegetrokken door de kracht van bestaande projecten: Apache, PHP, Mysql, ImageMagick onder Windows bewezen hun kracht. Later ook met GNU/Linux contact gemaakt omdat ik in Windows een behoorlijke shell-/scriptingtaal voor automatisering miste.

Eerst dacht ik: "Linux is geweldig, maar ik weet er niets van, dus kan ik er niets mee". Ik heb met deze instelling veel geduld gehad met Linux. En voelde me niet beperkt tijdens het ontwikkelen van webapplicaties. MP3tje opzetten en hacken maar.
Op een gegeven moment was ik dat gekut met RPM zat. FreeBSD was eigenlijk veel makkelijker. Een berg aan software installeren met één commando via een vertrouwd medium en het altijd weer terug kunnen draaien. Bovendien werkte de hardware (die ik toen had) goed onder FreeBSD en amper in Linux. Later bleek dus 'door gebrek aan kennis', maar ook wel een beetje door dat rampzalige die-hard opensource karakter van de kernel die closed source drivers geen langere kans op bestaan gunt dan tot een hercompilatie van de kernel. /me Fabrikanten hebben geen zin om drivers te maintainen. Zeker niet als dat er voor elke distro andere builds nodig zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik snap de afwegingen en voordelen voor de developpers' keuzes verantwoordelijk voor de bestaande device-driver-hell.
Gentoo heeft mij twee jaar geleden laten zien, dat ook onder GNU/Linux een ongekende berg aan -al dan niet opensource- software eenvoudig te (de-)installeren is. En als je toch opensource wilt blijven met nieuwere desktop-hardware, dan is FreeBSD ook niet snel wat je op een laptop gaat installeren.

Ik ben een tevreden Linuxer en zie graag professionele software naar Linux toetrekken. Daar moet alleen nog een en ander voor gebeuren en dat lijkt soms enigszins tegengewerkt te worden door mensen die een hekel hebben aan alles waarvan geen broncode zichtbaar van is.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Mijn eerste ervaring met linux was een jaar of 5 terug toen ik er wel veel van gehoord had maar nog niet echt wist wat ik kon verwachten.
Ik zag bij een boekenspeciaalzaak een boek staan en heb er even in die winkel in staan lezen.
Verderop in de schappen stond toen een pakketje redhat 6.0 en die heb ik gekocht om het eens uit te proberen.
Eerlijk gezegd heb ik ondanks de vele computers die ik hier heb dat pakket nooit aan het draaien gehad.
2 jaar terug heb ik (inmiddels met DSL aansluiting) een versie van Mandrake 9.0 gedownload en die draaide meteen en beviel mij prima.
Na een tijdje geprobeerd te hebben ben ik overgestapt op Suse 9.0 prof en later door een tip van een medetweaker op het irc ben ik gaan werken met Fedoracore 2
Er draaien van de 5 systemen hier nog 1 op Windows XP vanwege het gamen.
2 systemen draaien hier onder linux Fedoracore 2
2 systemen onder novell om te expirimenteren.
Wat mij betreft wanneer goede games geport gaan worden naar linux zal ik zeker overstappen bij mij is het niet meer weg te denken.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn leven als linux.
4 jaar geleden wou ik eens een keer wat anders, ik wou weer een beetje de feeling krijgen van DOS, dus ik mandrake gedownload, bla bla bla, geinstalleert maar nu snap ik dus niet wat hij tijdens de installatie heeft gedaan enzo, en ik doe een ding verkeed en crash, X was kapoet of zo, windows er op, jaar later weer mandrake versie 9.0 alles draaie goed enzo, kon behalve geen kernels compillen wat ik dus wou doen omdat mijn nvidia drivers wou installeren, maar mandrake kernel compillen bleek dus weer anders tegaan dan de gewoone distro's, (las ik ergens)
en ik wil echt alles tot de bodem leren, en niet zo'n voor geprogameerde systeem waar je nog geen hond van leert.
Ik las dus dat slackware de juiste distrubutie was, om alles vanaf het begin te leren, dus heb ik net SW 10.01 DVD binnen gehaald, en ga ik van de week aan de slag met slackware, moet nog een cooler hebben, voor de andere comp.
hoop dat ik hier alles leer..
ben dus nog een n00b

dus mijn leven moet nog steeds beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Hmm, ik begin zo af en toe gefrustreerd te raken over het 'aan de praat krijgen' van niet standaard zaken als wifi, skype enz... zo af en toe denk ik er over om er maar weer windows op te mikken, dat scheelt een hoop gedoe en gezoek. Zeker als ik straks een DSLR ga kopen en de foto's zelf wil uitlezen/bewerken. Ik weet het, dit is hier vloeken in de kerk, maar hebben meer mensen dit soort ideeen? En hoe lossen jullie dit op? Gaat Linux echt een keer slagen op de desktop?

totzovermijnfrustraties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-08 08:00
Hmmm, leuk topic, ik zal mijn linux-levens-verhaal ook eens posten...

Ok, hmm, in den beginne was er dos, daarna windows, veel windows... van 3.1 - longhorn beta heb ik ze allemaal gedraait.
FF belangrijk om te weten, op dit moment had ik een 400 mhz (op de tijdslijn vanaf windows 98)
Dan, een vriend van me was veel met linux bezig, en al die commando's die hij in die terminal inramde leken me wel leuk (ik kende dos goed), vooral omdat je zoveel meer kon in de terminal dan bij dos. de processmanagement, de devices... het was leuk, maar dat was het ook... ik bleef bij windows, mijn vertrouwde omgeving... Na wat screenshots enzo heb ik dan toch maar eens mandrake geprobeerd (het was eens iets speciaals, maar het ging er even snel weer af als het erop stond.)
verdergegaan met windows (me nog in die tijd). daarna heb ik knoppix ontdekt, en daar heb ik wel wat mee gespeeld en geleerd. Toch bleef windows single-boot op mijn HD...
Bij een nieuwe versie van mandrake probeerde ik die uit, maar aangezien het allemaal nogal traag was (windows (xp) was mooi getweaked dat het haalbaar snel ging), dus ik had het gevoel dat linux me zou beperken... Tot hiertoe had wel een basis idee van hoe linux werkt, maar 98 % van de tijd zat ik in windows.
Ondertussen kwam ik in het 5e middelbaar terecht waar ik de richting informaticabeheer doe, waar er zeer veel gefocused wordt op linux. Daar heb ik echt de voordelen van linux ontdekt. De commandlineopties zijn heerlijk. Ik had op mijn computer een dualboot gentoo (stage 1) geinstalleerd, maar aangezien het nog altijd die 400 mhz was, was dat ook niet echt aangenaam werken. Veel geleerd, maar nog altijd in windows blijven hangen.
Nieuwe computer gekocht, veel sneller (amd 3000+), windows erop, en fedora core 2 (wat ik ook in school gebruikte)
ik merkte dat ik toch nog altijd in windows bleef (mail, browsen, ... was allemaal daar ingesteld), maar ik miste de commandline options van gnu... oplossing: cygwin... ik gebruikte de cygwin shell enorm veel, en de rest van mijn programma's waren opensource (firefox, thunderbird, ...) op een gegeven moment moest er geformat worden omdat er iets was met de partities (exacte reden weet ik niet meer), en ik installeerde fedora core 2 en windows... op een dag besliste ik om vanaf dan in linux te gaan, en heb alle mail, favorieten, documenten overgezet naar linux. Windows was voor spelletjes, werken deed ik in linux. Ik begon linux beter en beter onder de knie te krijgen, en bij de installatie van fedora core 3 wou ik ook eerst windows installen (anders doet windows grub kapot), maar aangezien windows mijn 200 gb niet herkende zou ik mijn data kwijt zijn als ik doorging. Ik laatte het dus maar, en installeerde enkel linux, geen windows meer. Even later installeerde ik wel windows in een vmware, omdat ik anders niet meer kan programeren in delphi (freekiss). Tot op de dag van vandaag heb ik linux draaien, en als ik wat wil proggen start ik een vmware. Ik ken redelijk wat van linux, probeer wat te helpen (waar ik kan) bij de development van totem en gnome (bugposting, kleine fixes, cvs-versies uitproberen).

Voor mij staat het vast, ik moet geen windows meer hebben, en als ik eenmaal C++ goed onder de knie heb (ben ik nu mee bezig in school (6e jaar)), dan ga ik freekiss in c++ herschrijven zodat ik zelfs daarvoor niet meer in windows moet gaan met vmware.

edit: ergens tussen mandrake en gentoo heb ik ook de redhat's uitgeporbeerd (van 7.2 tot 9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
Mijn "beperkte" ervaring met linux tot nu toe...

Het begon allemaal een paar jaar terug, toen heb ik Red Hat gedownload en gebrand. Ik moest mijn pIII weer eens een vers geinstalleerd OS geven en besloot eens een gokje te wagen en er gewoon linux op te zetten. Red Hat was (zoals het mij verteld werd) toen het makkelijkst....nou ik snapte er de ballen van . Maar goed toen was ik 14 of 15 en wist nog maar erg weinig over dit soort fratsen.

Wij zijn nu een aantal jaar verder en naast mij staat een P4 530 systeem en daarnaast ligt mijn goeie ouwe PIII te zoemen, de P4 heeft WinXP (ik moet cubase ea muziek proggies draaien) maar op mijn PIII staat nu Gentoo Linux :D. 2 maanden terug dacht ik: ik heb een lekkere snelle pc, en een leuke pIII waar ik niets mee doe. Laat ik die eens omtoveren tot download pctje om even weer met linux te experimenteren. De installatie ging de 2e keer soepel, en op de gentoo fora helpt iedereen je meteen (heel makkelijk). Ik vind het nu iig makkelijker te leren dan toen ik 15 was :) .

Dat was het tot nu toe, maar ik krijg binnenkort misschien een 3tal pentium3 pctjes voor weinig, en wil die omtoveren tot Router/Firewall en een servertje (ftp/mail) maar eerst moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen (welke distros/proggies etc.)

Maar Linux is echt goed te doen:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
zomertje schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 19:14:
Hmm, ik begin zo af en toe gefrustreerd te raken over het 'aan de praat krijgen' van niet standaard zaken als wifi, skype enz... zo af en toe denk ik er over om er maar weer windows op te mikken, dat scheelt een hoop gedoe en gezoek. Zeker als ik straks een DSLR ga kopen en de foto's zelf wil uitlezen/bewerken. Ik weet het, dit is hier vloeken in de kerk, maar hebben meer mensen dit soort ideeen? En hoe lossen jullie dit op? Gaat Linux echt een keer slagen op de desktop?

totzovermijnfrustraties
Dat je gefrustreerd raakt is zeer begrijpelijk, dat voorop. Ik heb zelf gelukkig geen mot gehad met drivers (niets noemenswaardigs) eigenlijk, en voor alle hardware in mijn PC zijn goede drivers beschikbaar (eindelijk ook m'n ATI kaart!). De enige oplossing die er is voor problemen die je hebt is er achteraan gaan. Als het niet meteen werkt, niet opgeven, raadpleeg fora, zoek je te pletter. :)
En wees vooral niet bang dat omdat er iets niet werkt, je in de toekomst dus wel meer problemen gaat krijgen; dat kan best weleens meevallen. :)
Linux hoeft van mij ook niet door te breken ofzo. Het enige dat ERG fijn zou zijn (en gelukkig langzaam maar zeker meer lijkt te gebeuren) is support van bedrijven (zoals ATI die eindelijk eens serieus aan Linux drivers is begonnen) en softwareproducenten (linux ports willen we hebben! Go Doom 3, go UT2004).
Ik heb sinds een tijdje mijn Windows desktop compleet vervangen door Linux (uiteraerd Slackware). Ik liep al een tijdje rond met het idee dat te doen maar in een vlaag van absolute waanzin heb ik het maar gedaan ook (ik heb zelfs geen dual boot). Met in mijn achterhoofd "er is geen weg terug, werkt iets niet, dan ga je er achteraan tot het werkt of je accepteert dat het niet werkt". In eerste instantie miste ik Windows alleen voor wat spelletjes. Tot ik Wine ging proberen. Dat was niet makkelijk maar nu draaien Stronghold (en Crusader waarschijnlijk ook wel) en Diablo 2 LoD erg goed in Wine (alleen het geluid hapert soms, maar dat is niet ernstig) dus ik mis Windows steeds minder. Sterker nog; vooralsnog heb ik het gevoel dat dit een forse stap vooruit is. Ik heb het gevoel met Linux veel beter op te kunnen schieten dan met Windows (ik beschouw mezelf nu niet meer als n00b maar expert zeker ook niet). Als ik een fout maak in Windows waardoor ie niet meer opstart kan ik opnieuw installeren, anders kom ik er niet meer in. Linux daarentegen geeft veel meer opties puur omdat je makkelijk op lager niveau kan werken met het systeem. Als er ergens iets niet helemaal lekker zit kan ik er zelf achteraan. Windows is veel beperkter wat dat betreft (en daardoor vaak wat vriendelijker misschien, TOTDAT het dus fout gaat). Ik kan zelf een nieuwe kernel op maat compilen als ik dat wil. Vrijheid! :P
* Cyphax heeft nog geen seconde spijt gehad van zijn complete overstap.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 01-03-2005 22:19 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:26

M-ThijZ

Riding on Rails

^^ met Cyphax.

Ik ben een erg voorstander van opensource software en open standaarden en wil er graag zoveel mogelijk mee werken omdat ik er de toekomst in zie (vooral qua hobby). Daarom probeer ik ook al tijden met Linux op mijn desktop te werken maar elke keer liep ik weer tegen onvoorziene zaken aan en gooide ik het er weer af. Meestal omdat het om zaken gingen die onder Windows in 2 muisklikken klaar waren. Dat kwam natuurlijk omdat ik onder Linux hetzelfde wou doen als onder Windows: Muziek moest gaan zoals ik Winamp gebruikte, MSN moest op dezelfde Windows manier gaan etc. maar Linux is geen Windows. Ik kwam tot het besef dat als ik dingen wou doe zoals ik ze gewend was, dus de Windows-way, dan moest ik ook maar accepteren dat ik Windows moest draaien. Vorige week heb ik dus de grote stap gemaakt. Nieuwe harde schijf gekocht, Slackware 10.1 erop en gaan met die banaan!
Het begint me steeds beter te passen, het is even doorzetten maar het kan allemaal wel, ik game nu zelfs nog meer dan onder Windows. :) Doom3, UT2004, Quake3, het draait onder Linux fijner dan onder Windows. Echt een heerlijk systeem. Absoluut geen spijt van.
* M-ThijZ viert binnenkort zijn eerste week zonder Windows. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Damn... Here we go :+

Paar jaar geleden had ik 2 pc's, een pentium 3 800mhz, en mn eige in mekaar geflanste p1 133 mhz, toen al helemaal van mezelf, woei :+ Na een tijdje van Windows 98 etc had ik het wel gezien.. ik kende Windows 3.11/95/98/2k wel van buiten.. XP was er nog (net) niet.

Vroeg aan een vriend van me of hij niet iets in de trend van linux had, en kreeg een verrot cdtje van Corel Linux in mn hand geduwt... OMG wat was dat rotzooi, heb het 1 dag gedraait en ik d8 meteen, omfg linux, wat een ZOOI!

Na een paar maanden weer op W98 gedraait te hebben begon het me toch weer te knagen.. Zou het niet anders zijn met een andere distro... En regelde me Red Hat Linux 7.2, dit liep wel leuk enzo, maar ik wachtte uren op alles, het was duidelijk veel te zwaar voor mn liefige pentium 1tje...

Hoppakee, weer de hele hap op windows 98.. Intussen kwam Windows XP uit, en dit installeerde ik op mn Pentium 3 800 bakje, toen heb ik een 10 gb vrij gelaten voor linux, helaas nog geen degelijke internetverbinding...

Ik moest op school (MBO ICT, toen nog jaar 2) ergens een spreekbeurt over houden met een klasgenoot. Ik wilde iets anders dan anderen en besloot het over linux te houden. ( Ik snapte er zelf geen zak van maar dat was niet erg :p ) Op deze manier kon ik via de dikke breedbandverbinding van school Red Hat 9 op de kop tikken :Y)

Deze natuurlijk op de resterende 10 gb geinstalleerd van mn pentium 3 800. Natuurlijk direct commentaar van familieleden, Wat is dat voor lelijk ding bij opstarten, haal dat weg (GRUB)

Ik liet het vrolijk staan, als het eraf moest weigerde ik hun gewoon verder de pc te onderhouden :+

Red Hat beviel me niet echt, RPM vond ik verschrikkelijk, hierna kwam ik op een stageplaats terecht waar men veel met SuSE Servers deden. Helaas ook weer dat RPM systeem, verschrikkelijk. Wel nog een leuk tripje gemaakt naar Duitsland, voor een presentatie van de SuSE Linux Server 8, wat me wel aansprak, vooral het eten was lekker :9 )

In het midden van het vorig jaar een eigen pc gekocht, AMD XP 2800+, ASUS A7n8x Nforce2 etc...

Na vele mislukte pogingen bij het installeren van verschillende linuxdistro's, mede door de nforce2 chipset, sata disks etc, kwam ik via Suse, naar Fedora, naar Gentoo (wat me gwoon te lang duurde vanwege het compileren) toen kwam ik bij Debian uit... Ik ontdekte apt en bleef maar alles apt-getten wat los en vast zat..

Op dit moment kan ik nog steeds geen keuze maken uit gnome of kde, denk toch dat het kde wordt, kwordt beetje akelig bij gnome...

Verder kan ik nu redelijk mijn eigen kerneltjes bakken zoals ik dat wil, en het gaat me goed af moet ik zeggen. Verder heb ik lang gedaan om mijn Radeon 9800 aan de praat te krijgen, maar ook dit is me gelukt \o/

Zit alleen een beetje met een raar gevoel in mijn maag.. kben bang dat ik door mijn gekloot met linux windows een beetje uit het zicht ga verliezen, en ik weet niet of dat zo een goed idee is, gezien mijn school etc.. Eigelijk wil ik wel eens ervaringen weten van mensen die van windows op linux over zijn gestapt, en ook IT deden, en hoe zij hier mee om gaan :)

Pff tot zover mijn lap text :Y)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows verlies je niet zo gauw uit het oog hoor. Werk nu een jaar als Unix/Linux beheerder, en ben van Windows nog niets vergeten. Nog steeds eenoog in het land der blinden op mijn werk (ok, admit, anderhalf-oog).

Dat rare gevoel kun je maar het best vergeten, slaat eigenlijk nergens op. Het is echt niet zo dat je Windows "vergeet: als je meer met Linux klooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zomertje schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 19:14:

totzovermijnfrustraties
Niks houd je tegen, maar ik weet nu al wat er gaat gebeuren.

Die kleine dingetjes die linux makkleijker maken ga je gewoon missen.
na een paar weken ga je je zelf behelpen door dan maar allerlei cygwin programmas te installeren.
en voor je het weet is je windows meer GNU dan MS.

Op mijn werk werk ik op een windows bak, maar daar helpt putty me simpelweg de dag door.

en om nog even ontopic te blijven.

begonnen met SuSe 7.3
af en aan geinstalleert.
Daarna over gestapt op slack 8,
dat toch zeker een jaar vol gehouden.
slack 9, 9.1
arch linux
fedora core1, fedora core2 unstable
ubuntu warty, ubuntu hoary

gebruik sinds jaar en dag windows eignelijk alleen nog maar om spelletjes te spelen.
tussen de bedrijven door ook nog wel wat andere distro's geprobeert maar die hebben het gewoon niet lang genoeg overleeft.

en tsja wat kan ik er over zeggen.
SuSe was eigenlijk de kennismaking, slack was het leer proccess,
Dan wil je na een paar jaar toch wel iets wat wat minder kloten is en wat meer gewoon werkt.
Daarvoor was arch het voor zetje.
fedora was het bijna enkel was de unstable toen nog niet stable genoeg.
en ubuntu is het gewoon op dit moment helemaal.
En omdat ik nog een beetje de bleeding edge tick heb draai ik hoary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Mijn eerste 'ervaring' met Linux was denk ik ongeveer 3 jaar geleden toen een neef van mij een freesco routertje bij ons op zolder neerzette voor Chello verbinding. Ik kon vanaf mijn eigen computer (windows) dat ding besturen en vond het allemaal maar prachtig. Een paar maanden later kwam er een nieuwe computer voor mijn vader zodat zijn oude naar mij ging. Ik
toen op dat ding geprobeerd het zelf te installeren maar de configuratie van de ethernetkaarten lukte me niet echt. Ben daar toen mee gestopt en toen kwam er een tijd dat ik niks meer deed met computers dan het standaard internetten, mail checken en MSN-en.

Toen ging ik wat lezen over de grotere distributies zoals Redhat en mandrake. Heb toen Redhat 7.3 gedownload en geinstaleerd maar vond het toch niet 'mooi' en 2 dagen later heb ik het weer afgegooid. Een tijd later mandrake 9 gedownload en dat was allemaal wat leuker maar voor mijn gevoel kon ik niks extra's daarop dan met windows. Ook had ik wat games in Windows die ik regelmatig speelde waardoor ik toch meestal naar Windows bootte.

Toen, nu ruim 2 maanden geleden, kwam ik de Gentoo distributie tegen en het sprak me allemaal heel erg aan "keuze vrijheid". Ik had inmiddels wel wat dingen gelezen over "Desktop Environments" en wist nu dat het uiterlijk niet aan linux ligt maar aan wat je erop draait en hoe je het instelt. Ik een Gentoo cd gedownload en met de handleiding erbij alles geinstaleerd met een 2.4 kernel. Tot mijn verbazing kwam ik daar zonder noemenswaardige problemen doorheen. Een paar kleine probleempjes had ik met KDE maar toen dat eenmaal draaide was het grootste leed voorbij, nu kon ik tenminste buiten het "tweaken" ook gewoon even mijn mail checken, internetten en gaimen. Ben steeds andere doelen gaan stellen om te beginnen alle hardware aan de praat krijgen (zoals USB-drives, USB-muis, printer etc) en langzamerhand zijn de meeste problemen wel omzeep geholpen. Ik heb nu geen dual-boot meer zodat ik linux wel moet opstarten. Ook heb ik geleerd dat om wat te leren je heel goed leerdoelen moet stellen en gewoon moet zeggen, ik ga nu aan dit en dit bezig tot het is zoals ik het wil, eerder stop ik niet. En gelukkig sta ik nog aan het begin van deze "nieuwe" wereld dus ik heb nog genoeg te leren.

Ook zit ik erover te denken mijn zus een Linux computer te geven, draait nu Windows XP maar word echt overladen met spyware (zal wel ook aan haar liggen ;) ) alleen heeft ze een negatievenscanner en ik vraag me af of ik die goed aan de praat kan krijgen. Word veel lezen de komende tijd denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 00:56:
[...]

Niks houd je tegen, maar ik weet nu al wat er gaat gebeuren.

Die kleine dingetjes die linux makkleijker maken ga je gewoon missen.
na een paar weken ga je je zelf behelpen door dan maar allerlei cygwin programmas te installeren.
en voor je het weet is je windows meer GNU dan MS.

Op mijn werk werk ik op een windows bak, maar daar helpt putty me simpelweg de dag door.
Dat houdt mij dus ook tegen, ik weet dat ik ga balen van mirc en mn 4 desktops ga missen. IE gaat gelijk in de ban en ik ga tooltjes zoeken inderdaad. Dus ik doe het ook nog niet maar zoek een oplossing zoals een remote login of een dualboot of misschien wel vmware (geen idee hoe dat werkt :P )

Ik draai trouwens al jaren Linux op de desktop, dus t is niet dat ik er nou net mee begonnen ben :P Het probleem zit hem waarschijnlijk ook in het feit dat ik een laptop gebruik. Misschien straks maar eens een nieuwe installatie doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gowiththeflow!
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 10:13

gowiththeflow!

!wolfehthtiwog

Opa vertelt ;)

Vroegah, nog voor windows, werkte ik met dos, wat echt de ideale user interface was. Vanaf de commandline alles regelen, spellen opstarten, tekstverwerken met WP 5.1, ik vond het geweldig.
Op een gegeven moment kwam daar Windows 95 en ik haatte die grafische shit, met zijn 'blue screen of death', de traagheid en al dat klikken door 'mappen' en 'snelkoppelingen'. Heb nog zoveel mogelijk met dos proberen te werken, maar op een gegeven moment kon je veel dingen alleen nog maar vanuit die grafische windows-omgeving doen en moest ik wel.

Zo'n 2 jaar geleden ben ik begonnen met linux. Eerst fedora, maar dat was me niet hardcore genoeg, ik wilde meer leren en gebruik nu Gentoo. Dat is voor mij de ideale distro. Je kunt ontzettend tweaken naar je smaak en het heeft hele goede support met goeie forums.

Maar het allerbeste is gewoon dat dat ouwe dos-gevoel weer helemaal terug is. Sterker, linux is zo ontzettend veel beter. Ik doe bijna alles vanuit de console, alleen internetten niet echt.
Zelfs films start je zo vanaf de commandline en kijk je mbv de framebuffer. Ideaal.
Het mooie van linux is dat de GUI's (KDE, GNOME, etc.) niet essentieel zijn. Ze zijn gebouwd op simpele commandline programmaatjes en je kan in principe prima alle taken doen vanaf de commandline met alleen die programmaatjes.
Het lullige van windows is dat de GUI wel essentieel is en op een heel brakke manier is verweven met de belangrijke componenten van windows.
Linux is volgens mij gewoon veel beter opgebouwd en daarom veel efficienter.

I'd rather have a full bottle in front of me than a full frontal lobotomy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Laatst online: 20:15

Flydude

Mighty pirate

gowiththeflow! schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:44:
Het lullige van windows is dat de GUI wel essentieel is en op een heel brakke manier is verweven met de belangrijke componenten van windows.
Linux is volgens mij gewoon veel beter opgebouwd en daarom veel efficienter.
Dat laatste is natuurlijk niet helemaal waar. Juist omdat de GUI van Windows sterk met de kernel versmolten is, kan Windows veel efficienter met resources omgaan. Voordeel van Linux is dat je de GUI uit kan zetten en dan dus nog veel efficienter bent...

Overigens zal mij die efficientie jeuken. Gentoo is het voor mij helemaal, deels ook om de redenen die jij genoemd hebt: configureerbaar tot op het bot (en te slopen tot op het bot, ja... With great power...)!

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 11:37
Ben zo'n 9 maanden geleden begonnen met Mandrake 10.0. Draaide perfect, maar vond het nogal "buggy", totaal niet wat ik van Linux verwachtte. Al bij al een goede "instap" naar de linux-wereld, want ik ging meer en meer in "/etc" rondsnuffelen omdat ik wilde weten hoe die wizards alles instelden.

Daarna via Novell.com een DVD van SuSe 9.1 in de bus gekregen. Samen met Apt4Rpm een zalige distro, maar hier en daar was er nog een "scherp randje" (dingen die niet mijn voorkeur kregen, zoals de trage releases en geen ISO's op ftp beschikbaar, toch niet 100% stabiel)

En nu gebruik ik Debian Sid, en ik zal hoogstwaarschijnlijk geen andere distro meer nemen. Doet alles wat ik wil, stabiel, toch nog snel, ideaal package-management (apt-get).

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
zomertje schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 10:10:
Ik draai trouwens al jaren Linux op de desktop, dus t is niet dat ik er nou net mee begonnen ben :P Het probleem zit hem waarschijnlijk ook in het feit dat ik een laptop gebruik. Misschien straks maar eens een nieuwe installatie doen :)
Je ziet een probleem in Linux op de laptop? Mij heeft dat juist enorm veel geleerd over hoe ik dingen aan de praat krijg. Door veel problemen te hebben leer je veel. Maar aangezien je zegt dat je het al jaren op de desktop heb zal het leren voor jou misschien van minder belang zijn. In ieder geval werkt op mijn laptop alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Mijn leven met linux.

Begon een dikke vier/vijf jaar geleden. Een kameraad van me had een brakke Red Hat 7 op zijn ouwe pentium geïnstalleerd. De GUI deed het niet maar het intrigeerde mij wel. Ik had tijd teveel want het was vakantie. Na een weekendje prutsen kreeg ik RH7 dan toch aan de praat. Onderwijl natuurlijk letterlijk al mijn mp3's etc kwijtgeraakt wegens MBR probs |:( Direct zag ik in dat ik van nul moest beginnen. Na een weekje fiddlen gaf ik het zo'n beetje op. Ik voelde mij niet gemotiveerd en de KDE2 GUI sprak mij ook niet zo meteen aan.

Een drietal jaar geleden kwam ik als student dan eerder toevallig terecht bij een team van sysadmins aan de universiteit wegens mijn windowservaring. Dat waren echte linux guru's. Ik was direct jaloers op de snelheid waarmee ze met de cli konden omgaan. Bovendien hadden we een lekker "serverkot" met een web/mail/ssh/ftp/radius opstelling om de studentenverenigingen te bedienen. Alles op Debian linux. Wilde ik meekunnen dan moést ik mij wel linux eigen maken. Ik kreeg en cd'tje met Debian mee. Na wat prutsen kreeg ik het direct aan de praat. Ik was meteen weg van Debian & apt-get. In tegenstelling tot RH en RPM vond ik dit stukken werkbaarder. Bij de guru's leerde ik de basis van linux & open source kennen.

Goed gemotiveerde leerde ik gaandeweg linux temmen: kernel compilen, netwerken, servers beheren,... Tegenwoordig heb ik een P2-300 Debian Unstable only staan die als fileserver dienst doet en een debian unstable op zowel mijn workstation (AMD XP1800) en mijn laptop (PIV1,8Ghz) Alles in dual boot. Tegenwoordig boot ik met mijn laptop 99% van de tijd in Debian om mijn hobby, webloggen en webdev, te kunnen doen. De fileserver werkt als backup, tijdelijke parkeerplaats, archief voor mijn foto's,... Alleen mijn workstation boot ik regelmatig in windows. Om te kunnen gamen natuurlijk :Y)

Op termijn zou ik misschien helemaal kunnen overschakelen. Misschien als blijkt dat longhorn en volgende versies van windows té restrictief zijn op wat ik wil doen...

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Shinji schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 15:48:
[...]

Je ziet een probleem in Linux op de laptop? Mij heeft dat juist enorm veel geleerd over hoe ik dingen aan de praat krijg. Door veel problemen te hebben leer je veel. Maar aangezien je zegt dat je het al jaren op de desktop heb zal het leren voor jou misschien van minder belang zijn. In ieder geval werkt op mijn laptop alles naar behoren.
Leren is voor mij niet essentieel. Ik wil gewoon prettig werken op mn systeem. Dingen uitvlooien doe ik wel op mn werk ;) Nee, leren is echt niet mijn eerste doel. Ik vind het fijn om open source te gebruiken ipv overal te moeten leuren voor licenties of enorm veel te betalen. En verder heeft Linux een aantal prettige voordelen voor mij. Maar sommige dingen krijg ik gewoon niet aan de praat, zelfs niet met veel zoeken en proberen. Misschien moet ik toch eens een topic openen ;)

Ik vroeg me ook af of er niet meer mensen zijn die het eeuwige uitzoeken en klooien zat zijn en gewoon een systeem willen dat eenvoudig aan de praat te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me ook af of er niet meer mensen zijn die het eeuwige uitzoeken en klooien zat zijn en gewoon een systeem willen dat eenvoudig aan de praat te krijgen is.
Ja ikke, vandaar dat ik binnenkort een Apple koop. Op mijn werk blijf ik lekker heel de dag doorprutsen met Linux en Unix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm best wel herkenbaar. Voor veel mensen (net zoals ik):
- Begonnen met Red Hat 8.0
Dit viel echter tegen, en daarom een overstap naar een andere distro:
- Voor mij SuSE. Daar ben ik een jaar aan blijven plakken, en heb er wat linux ervaring aan opgedadan.
Voor mij was dit niet hardcore genoeg, en te langzaam.
- Overgestapt naar Gentoo, dat ik nu > 1/2 jaar als desktop draai. Verder ben ik bezig een servertje op te zetten, m'n keuze wat daar op gaat komen is nog niet helemaal gemaakt.

/me houdt het kort om niet in herhaling te vallen van anderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schop hem maar meteen in:
Voor mij was dit niet hardcore genoeg, en te langzaam.
Define hardcore? :|

(Ik denk eerder aan een LFS systeempje bij het woord "hardcore"...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16
Ik ben in het eerste jaar van de middelbare school eens gaan nadenken over wat ik met een computer wil kunnen en eventueel nog zou willen leren.
Onder windows viel me toen al op dat eigenlijk alles maar click & run is en er vrij weinig fout kon gaan.
Na wat info gelezen te hebben over Linux wou ik me er dan toch maar eens aan wagen.
Begonnen met een oude Mandrake distributie en dat beviel me op wat dingetjes na (snelheid/instellingen) toch wel erg goed.
Na dit wat maandjes gedraait te hebben op zoek gegaan naar een wat moeilijkere maar mooiere distro (in mijn ogen dan!)
Sinds 5 jaar dus ongeveer een hobbier in GNU/Linux.
En uiteindelijk is mijn zoektoch naar de distro geeindigd bij Debian!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

De history?

Uhm tjah, het begon op de x8(6|8) voor mji allemaal jaren terug met Dos natuurlijk (gelukkig voor de verandering geen MS-dos, maar caledra-dos volgens mij),
Hier heb ik jaren op geklooid, gegamed en m'n huiswerk voor de brugklas op gemaakt,.

Toen na veel krantenwijkjes doen en na veel gezeur via windows 3.1 overgestapt naar win95/98, en toen ook voor het eerst in aanraking gekomen met linux en varianten, eest via het internet met oa de servers van vuurwerk.

Hier het een en ander op geleerd wat betreft commands,rechten etc.
Daarnaast samen met mijn broer een aantal echte eigen webservers ingericht en ze naar widexs en vuurwerk gebracht. (slackware geloof ik). Maar toch op windows gebleven als workstation os.

De hier op volgende jaren windows 2000 advanced server op m'n dekstops/servers gedraaid. (de eigen webservers ondertussen verkocht) en later ook weer 2 webservers ingericht met windows 2000 server, (meer omdat ik niet zo thuis was in de rechten etc op server gebied en het dus wel weer op niveau wilde krijgen)

Op campzone 2002? denk ik weer serieus met linux begonnen, maar dan op m'n nieuwe desktop. Na een korte periode redhat (8 dagen) een half jaartje Suse, via een tip van een vriend overgestapt naar gentoo. Heerlijk.

Heb ondertussen ook weer een nieuwe webserver ingericht met gentoo, en ook dat bevalt me prima (hangt ook weer in een datacenter)
Draait nu al weer een hele tijd gentoo op m'n workstation (geen windows meer in de buurt hier) Fedora core 2 op m'n laptop, en suse 9.0 op m'n computer bji m'n bedrijf.

Sinds vorige week bezig geweest met m'n LVS cluster ingericht van 5 nieuwe servers, en ook dit werkt perfect, en deze gaan samen met nog een te bouwen file server (inc clustering file system) en een rebuilt van bovengenoemde webserver naar mysql server hun dagen slijten als lamp cluster in telecity. (zodra alle sites/services over zijn, gaan de win2k machines ook over naar linux en worden ze ook nodes in het cluster)
Sinds zondag ook een nieuwe ipaq ingericht met familiar linux. (windows heeft het daglicht nouwelijks gezien op die machine :P) Maar die ipaq moet nog even gekoppeld worden aan de OpenExchange server die ik hier opgezet heb (ook gentoo)

Linux voor servers was altijd mijn ding, windows was gewoon om mee te werken, en linux was om het echte werk te laten doen, Nu heb ik dus ook al weer een hele tijd linux voor het normale werk, en ik zou never nooit niet meer terug gaan,.

Om de een of andere reden vindt ik Gnome er ZOOO veel strakker uitzien op een mobile/TFT scherm dan wat voor OS/Gui dan ook dat al mijn mobiele units dit draaien. (op een windows 98 laptop na voor de nostalgie (transport tycoon, civilization)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn ervaring met linux is net als bij velen hier.
jaren geleden al eens geprobeerd, kreeg toen alles snel werkend, maar vond het maar lastig al dat type werk in de console, liever lui als moe.
ondertussen en 5 tal servers thuis neergezet onder windows2000 [ads systeem]
maar ik bleef klote met mailservers die of slecht werken of duur zijn voor en thuis gebruiker.
3 weken geleden geleden een dualboot gemaakt met een server die ik overhad, dus ik ubuntu erop gezet, maar dat beviel met toch niet zo goed.
dus ik debian erop gezet en dat beviel erg goed, dus ik 1 week kloten en alles werkte zoals ik het wilde.
mail/web/samba/ noem maar op.
maarja een 5 gig hd met een dualboot win/linux wordt wat krap, dus ik alles eraf gepleurd en op de 5 gigger weer debian gezet.
nu weer en weekje verder, en debian draait weer binnen mijn windows domein als mailserver.
ik gebruik en win2000 ads als pdc, dus met samba was het effe kloten voor ik het werkend had binnen mijn domein. maar het werkt, en ik kijk er al heel erg tevreden op terug.
oja ondertussen ook en eigen kernel met nvidia en java erin gezet, en gelijk de 2.6 kernel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na korte avontuurtjes met Red Hat, Suse, Caldera en Mandrake. Elke keer dat er iets onder Linux niet ging, dan was het herïnstalleren. |:( 8)7

Daarna heeft m'n Debian server iets langer uitgehouden, totdat de Linux-guru's van de hoge school Gentoo voorstelde aan mij. Dus ff een Gentoo erop gezet en enorm veel geleerd over het basis-beheer van een Linux-bak. De gentoo-bak wordt niet meer geformateerd, gewoon emergen om het boeltje up to date te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Mijn verhaal ook maar vertellen dan :) .

Het begon in 1997 toen ik een berg diskettes in m'n handen gedrukt kreeg. Slackware 96 stond er op. Toen had ik nog geen eigen computer en gebruikte mijn pa z'n computer om te testen wat het nou eigenlijk was. Van pa mocht ik natuurlijk niet uitproberen. Toch doen natuurlijk ;) . Heb toen dus gewoon die diskette erin geduwt en begonnen. Met mijn toen nog heel slechte kennis van de Engelse taal was het een waar avontuur! Na een paar weken gefrot en geprobeerd te hebben had ik het eindelijk voor elkaar om te kunnen inloggen.

Toen begon het leren met het systeem om te gaan. Basis navigeercommando's als "cd" e.d. had ik snel gevonden "help" intypen werkte ook goed trouwens :) . Na bloed zweet en tranen en verschillende herinstallaties ging het steeds beter. Na een tijdje kregen een echte seriële 33K6 modem aan ons systeemje (Pentium 75 trouwens). Natuurlijk moest ik proberen om dat ding ook onder Linux aan de praat te krijgen. Na maanden proberen was het uiteindlijk toch gelukt om met Linux op het internet te kunnen :) .

In de jaren daarna heb ik niet veel met Linux gedaan. Toen ik naar het MBO ging hadden ze daar fantastische interne zipdisk stations. Op de site van Slackware zag ik daar "zipslack". Dat klonk wel boeiend en downloade de zipfile die vervolgens op een zipdisk ge-extract werd. Toen ik het ding boote begon iedereen me raar aan te kijken en vroeg zich af wat ik in hemelsnaam aan het doen was. Naja, na een tijdje zat iedereen met zo'n schijfje te frotten.

2001 was het jaar dat ik op TakeOver terecht kwam in Eindhoven op het TU/E terrein. Daar was een zogenaamde hackme server waar ik wel intresse in had. Daar had ik Slackware 7.0 of 7.1 gedownload en op m'n eigen systeem gezet. Toen begon m'n intresse voor het programmeren ook steeds meer te groeien. Heb daar 3 dagen geprobeerd die machine te kraken. Zonder resutaat helaas ;) . Wel veel van geleerd en plezier gehad :) .

2001 was ook het jaar waarop ik volledig ben overgestapt op Linux. Na de super toffe LAN TakeOver kreeg ik een weddenschap dat ik het geen maand met Linux als desktop kon volhouden. Natuurlijk ging ik die uitdaging aan en had em gewonnen :) . Begin was wel even wennen maar omdat ik toch al wel wat ervaring had ging het goed.

Toen begon het kriebelen naar uitproberen. Na vele installaties van Slackware verkloot te hebben vond ik het tijd worden om wat anders te proberen. Ik ging LFS doen maar daar miste ik het voordeel van een package systeem. Dat na 2 weken gebruikt te hebben hoorde ik van Gentoo. Dat klonk wel leuk dacht ik en downloade het 16 MB kleine isotje. Dat geïnstalleerd en is er nooit meer vanaf gekomen :D . Heb ondertussen een HD crash gehad en dat is dan m'n 2e installatie waar ik nu nog steeds mee werk.

Ben dus al een tijdje onder de pannen met Linux. Gentoo werkt gewoon en is pas m'n 3e distro. Slackware blijft bij mij toch nog heilig omdat ik daar veel van geleerd heb en omdat het m'n eerste aanraking met Linux was. Problemen ondervind ik zelden. Eigenlijk alleen als ik weer een keer een config file verkloot ;) . Verder mis ik niks eigenlijk.

Linux is denk ik toch nog niet klaar voor desktop gebruik voor de gewone mens en in bepaalde takken van het bedrijfsleven. Het gaat wel steeds beter! Als ik terugkijk naar met waarmee ik begon en hoe het er nu voorstaat is er veel verandert. Naar de gebruiker toe met mooie grafische applicaties maar ook op het gebied van hardwareondersteuning.

We zien wel waar het schip terrecht komt.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling hier je kleine vraagjes over linux te stellen!