[beveiliging]In netwerk komen

Pagina: 1
Acties:

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 19:46
Ik ben gevraagd om voor iemand op zijn (zeer luxe) huis te passen gedurende de kerstvakantie, terwijl de familie zelf in Australië zit. Ik had bedacht dat ik mijn laptop maar meenam, zodat ik lekker op mijn eigen manier kan computeren (mozilla, software, email, etc.). Maar ik mag ook één van de computers in het huis gebruiken.

Nou heb ik vanmiddag mijn laptop met een kabel uit een andere computer ingeplugd maar dit werkte niet.
Vervolgens heb ik nog wat dingen geprobeerd, maar ik zal eerst even de specs geven:

Speedtouch home isdn modem
Draytek Vigor 2900 Router/switch
Via patchkabels naar een wall outlet, alwaar ik mezelf dan wil inpluggen.

De computer die ik hier kan gebruiken komt perfect op internet, ik gebruik deze dan ook om dit te schrijven.
Ik heb toen het de eerste keer niet lukte getracht de MAC te spoofen van de pc waar ik de kabel uit haalde. Dan kreeg ik nog steeds geen IP van de router.

Nader onderzoek wees uit dat er beveiligingscertificaten waren ingesteld op de PC, dit heb ik ook ingesteld op m'n laptop. Ik ben alleen niet zo'n expert op het gebied van certificaten, dus ik weet niet of ik daar nog iets mee moet doen, ter verificatie ofzo :?.

Mijn volgende poging was het direct aansluiten van m'n laptop op het modem, maar ook dat gaf geen sjoege. Eerlijk gezegd weet ik ook allang niet meer wat je moet doen om een PC op die manier op internet te krijgen, ik zit al een tijdje niet meer op op zo'n manier aangesloten.

Ik heb overigens helaas geen wachtwoorden voor de router, daar heb ik niet naar gevraagd, en om die mensen daarover in Australië lastig te vallen leek me ook wat ver gaan.

Dus hoe ga ik mijn laptop in het netwerk/op internet krijgen? Ik kan nu wel online komen, maar met eigen machinerie is toch wel een stuk prettiger :).

Het is trouwens een Planet ADSL Comfort (2240/416kbit) verbinding over ISDN lijn.

[ Voor 4% gewijzigd door cryforhelp op 25-12-2004 20:57 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat er een DHCP server draait? Wat gebeurt er als je zelf een IP adres instelt (neem bijvoorbeeld alle TCP/IP instellingen van de computer over (wel die pc uitzetten als je zelf wilt internetten)).

• cryforhelp
GlowMouse schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 20:59:
Weet je zeker dat er een DHCP server draait? Wat gebeurt er als je zelf een IP adres instelt (neem bijvoorbeeld alle TCP/IP instellingen van de computer over (wel die pc uitzetten als je zelf wilt internetten)).
Ah, dat zal ik ook eens proberen. Dan zal ik het MAC, IP adres en subnet overnemen, meer hoeft er niet in toch?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 15:31
DNS en Gateway ook :)

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:52
MAC kun je laten zitten hoor :)

en een ipconfig /all op die machine die wel op i-net kan, vertelt je ook of het adres via DHCP is verkregen :) .... ik denk dat je het te moeilijk zoekt op dit moment :)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De router resetten, dan zet je alles weer op default waardes. Nadeel is dan wel dat je alles opnieuw moet configureren.

• Icey
Henk007 schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 21:15:
De router resetten, dan zet je alles weer op default waardes. Nadeel is dan wel dat je alles opnieuw moet configureren.
Waarschijnlijk weet de TopicStarter niet de inlog namen en wachtwoorden bij de provider in kwestie. Dan kan hij helemaal nergens meer op internetten :).

• Bud_s
router resetten ??? en user naam en password weg ??

lijkt me niet handig (ovebodig)

ik denk namelijk dat er geen extra beveiliging op zit , MAC adres spoofen ?? tis geen @home ... zit al een router tussen.

• cryforhelp
Ik heb het net even geprobeerd door mezelf hetzelfde IP adres te geven en mét en zonder mac spoofing, maar dan kom ik inderdaad succesvol op het netwerk (tenminste, dat meldt windows :X). Maar ik heb dan nog geen internet verbinding.

De reden dat ik denk dat het wel wat ingewikkeld is, is dat deze mensen iets vaak grondig aanpakken, dus ze zullen wel een professional hebben ingehuurd die alles netjes heeft ingesteld. En iedere IT professional doet z'n beveiliging graag goed ;)

Dusssss, iemand nog goeie hacksuggesties? B)

edit:
Dat wist ik niet meer zeker, heb je nou een login+pass nodig voor ADSL? Ik was namelijk onder de indruk dat het gewoon óf wel was ingeschakeld op je adres, óf niet. Maar ik kan natuurlijk redelijk fout zitten.
Die login gegevens zou ik dan ook nodig hebben om direct in de modem in te kunnen pluggen?

[ Voor 25% gewijzigd door cryforhelp op 25-12-2004 21:22 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Volgens mij heb je meer aan bovengenoemde tips, anders kan je inderdaad het hele router opnieuw gaan configureren, en als je niet weet hoe dat is gedaan, kan je lang bezig zijn. En die mensen vragen je in het vervolg niet meer op hun huis te passen.
ipconfig /all geeft je de vereiste gegevens wel, zoals eerder al aangegeven.

We are shaping the future

• Icey
Doe eens een 'ping 213.239.154.35' voor de gein? Kijk ook op de pcs of ze geen leuke VPN opgebouwd hebben, en dat je certificaat correct is.

[ Voor 53% gewijzigd door Icey op 25-12-2004 21:23 ]

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prik een 2e netwerkkaartje in die PC waar je op mag internetten, zet internet delen aan, hang je laptop eraan en ga op die manier online?

Moet je alleen ff een netwerkkaartje op de kop tikken. Als je een 3com oid neemt heb je iig geen gezeik met drivers.

• Henk007
cryforhelp schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 21:19:
Ik heb het net even geprobeerd door mezelf hetzelfde IP adres te geven en mét en zonder mac spoofing, maar dan kom ik inderdaad succesvol op het netwerk (tenminste, dat meldt windows :X). Maar ik heb dan nog geen internet verbinding.
Dan alleen nog default gateway en DNS servers en je hebt internet.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

naast ip ook gateway, en dns overgenomen van die pc, lijkt of daar gewoon dhcp niet draaid.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Ok ik neem aan dat het om een Speedtouch Home 510 gaat.
Je sluit gewoon je netwerk kabel van je laptop direct op je ST510 aan en wacht max 2 uur(ivm ip lease v.d. provider) en het zou moeten werken. Je krijgt dan na 2 uur een nieuwe lease voor je eigen mac adres en de ST510 logged zelf in op de isp, dus ww/user heb je niet nodig...succes :)

• cryforhelp
Icey schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 21:21:
Doe eens een 'ping 213.239.154.35' voor de gein?
Ik heb het net geprobeerd, en had eerder al een tracert geprobeerd.
Van de 12 packets zijn er 6 aangekomen. Raar is dus dat de helft wel aankomt 8)7. Het werd trouwens niet beter: bij de eerste poging kwam de laatste aan, vervolgens 3, en vervolgens nog maar 2.
Als ik dan met mozilla direcht naar die T.net IP probeer te connecten kom ik er trouwens ook niet :'(

offtopic:
* cryforhelp en netwerkprobs gaan niet samen met kerst. Zie geen ping in netwerk :X, uiteindelijk bleek één van mijn nics dood te zijn :(

• Icey
Hang hem eens direct aan de router, wellicht is die walloutlet brak/telange kabel.

• cryforhelp
Superstudent schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 21:25:
Ok ik neem aan dat het om een Speedtouch Home 510 gaat.
Je sluit gewoon je netwerk kabel van je laptop direct op je ST510 aan en wacht max 2 uur(ivm ip lease v.d. provider) en het zou moeten werken. Je krijgt dan na 2 uur een nieuwe lease voor je eigen mac adres en de ST510 logged zelf in op de isp, dus ww/user heb je niet nodig...succes :)
AHA! :D
Dat ga ik even proberen :)

Iceyman, hoe controleer ik of de certificaten goed zijn? Ik heb een certificaat van dezelfde instantie (:?) Maar ik weet daar helemaal niets van, dus weet niet waar ik op moet letten. En volgens mij is het geen VPN, niet tenzij deze automatisch inlogt, en zich kenbaar maakt als vaste kabelverbinding in het netwerkverbindingen menu van XP B).

• Henk007
Post hier nu eens een ipconfig /all op 'de PC die het wel doet' en 'je eigen PC', zoals meerdere mensen al hebben aangegeven. Anders komen we niet verder ben ik bang.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 25-12-2004 21:34 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

probeer eens een install CDtje te vinden van Planet... (als die er is dan)
ik moest pas bij iemand (voor filternet :X ) perse de CD installeren om het werkend te krijgen.
IP's, MAC's etc etc hetzelfde zetten hielp niets.

mayb dat het in de wat diepere TCP settings zit...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Bud_s
instal CD ? de verbinding loopt toch ?

• cryforhelp
Grmbl, net hele post kwijtgeraakt :( :(

Maar het komt erop neer dat dit de instellingen zijn op de werkende PC:
Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: pcstroeve
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend /me Bij laptop staat er Hybrid
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
3Com 3C920 Integrated Fast Ethernet Controller (3C905C-TX-compatibel
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-B0-D0-FA-EF-87
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja /me bij laptop staat er No
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja /me Dit staat er bij laptop niet tussen
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.10
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : zaterdag 25 december 2004 16:31:14 /me deze en onderstaande niet aanwezig op laptop
Lease verlopen . . . . . . . . . : dinsdag 28 december 2004 16:31:14

Toevoegingen in rood, geen toevoeging betekent hetzelfde

Dat gebrek aan autom. config. staat me niet aan, daar zal ik eens naar op zoek. Verder denk ik niet dat er een sigificant verschil tussen zit. DHCP staat op laptop uit omdat ie anders helemaal geen verbinding krijgt.

Technisch gezien is het trouwens een wxs verbinding, dacht dat ik daar net nog een CD van zag liggen, maar geloof niet dat die nog actueel is. WXS en Planet zijn samengegaan en heten Planet.

edit:
Ik geef het op voor vandaag, ik ga voor de tv hangen, zoals kerst bedoeld is :P >:) Morgen ben ik er weer.

[ Voor 12% gewijzigd door cryforhelp op 25-12-2004 22:16 ]

• Bud_s
zou je dan niet eens heel snel je laptop op automaisch IP adres verkrijgen instellen ????

dan ben je van alle problemen af :)

je hebt veel te ver / diep gezocht :)

edit: dit is wel heeeeeeel basic hoor :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bud_s op 25-12-2004 22:18 ]

• cryforhelp
Bud_s schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 22:16:
zou je dan niet eens heel snel je laptop op automaisch IP adres verkrijgen instellen ????

dan ben je van alle problemen af :)

je hebt veel te ver / diep gezocht :)
Dan krijg ik geen IP adres ;) Dat had ik al eerder geprobeerd, maar nu staat hij hier op omdat ik anders chronisch geen IP krijg van de router.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Je bent gateway vergeten in te stellen (als je alleen IP en subnet had overgenomen). Zonder een correct ingestelde gateway kan je niet op internet komen.

MechWarrior || Monsters Game

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 20:53

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

resetje van die router

[ Voor 5% gewijzigd door Welleweerd op 25-12-2004 22:34 ]

Bedankt alvast

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

GambitRS schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 22:31:
Je bent gateway vergeten in te stellen (als je alleen IP en subnet had overgenomen). Zonder een correct ingestelde gateway kan je niet op internet komen.
Er staat
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
dus dat zou goed moeten zijn.

Hoewel ik als standaardgateway het IP van de router zou verwachten, zo is mijn gateway 10.0.0.138, het IP van mijn SpeedTouch HOME.

Kan je wel de router pingen? (dus ping 192.168.1.1)

[ Voor 44% gewijzigd door Resistor op 25-12-2004 22:38 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Heb je een firewall draaien op die laptop? zo ja, zet die dan eens uit?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Resistor schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 22:37:
[...]

Er staat

[...]
dus dat zou goed moeten zijn.
Lees dan de posts eens goed door. Die gegevens komen van de PC waar het internet het WEL op doet. Op zijn laptop, waar het internet het NIET op doet, had hij alleen de IP en Subnet instellingen ingevuld. Dat is dus niet voldoende en er moet dan alsnog het IP adres wat bij de gateway staat ingevuld ook bij de laptop worden ingevuld.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Stel is een proxy in (check ook voor de zekerheid of dit aanstaat op de andere pc's)
Pagina: 1