Ik vind het een teken van de onkunde van developers om aan te voelen wat gamers nu willen. Een GUI moet direkt te gebruiken zijn en een inleerperiode van hooguit 10 minuten. Het zijn vaak de meest simpele dingetjes.
Als je op escape drukt, dan moet de laatsgeopende dialoog verdwijnen. Niet bij Wish...dan moet je of de ctrl+letter combi weer indrukken om een dialoog te sluiten of zelf op het kruisje klikken.
De performance moet direkt en flawless zijn. Bij Wish zat er telkens een minieme vertraging in. Voor iets geopend werd. Combineer dat met een lettertype dat uit de beginjaren 90 lijkt te komen en je hebt het idee met een gedateerd spel van doen te hebben.
Om bijv. een skill te vinden, moest je een dialoog openen met ctrl+letter, op een tabblad drukken en vervolgens een tree node expanden. Belachelijk. Als ik een skill wil vinden dan wil ik op een letter drukken en direkt een overzicht van mijn skills zien. Als het even kan met een grafisch icoontje met een mouseover helptekst.
Point en richtclick voor movement? Vervolgens moet je de linkermuisknop ingedrukt houden en met je muis bewegen om de focus goed te krijgen. Da's dus al weer een extra handeling. Niks wennen. Als je ergens aan moet wennen is het eigenlijk al niet goed. Een speler moet direkt het gevoel hebben dat hij de bediening 'fijn' vindt. Of op zijn minst het idee hebben dat je alles naar eigen inzicht kan customizen.
Goede gameplay hoort niet verborgen te zitten achter een klote interface. Ik durf te zeggen dat het spel nog had bestaan als ze de graphics en GUI van een verder matig spel (lees: geen content) als Horizons zouden hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
FunkyTrip op 10-01-2005 10:45
]
Dit dus.