Raid-0 array aanmaken lukt niet, ziet 2 schijven

Pagina: 1
Acties:

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Een van de 2 Maxtor DiamondMax 10 plus 200 gb schijven kreeg kuren, deze heb ik rma gestuurd en heb vandaag een nieuwe ontvangen. De andere schijf heb ik tijdelijk als losse schijf gebruikt.

Nu heb ik beide schijven weer aan de Silicon Image 3114 gehangen, in de bios netjes als SATA RAID ingesteld. Maar nu kan ik geen raid array maken.

Het raid biosje geeft het volgende:

Physical Drives: 0 Maxtor 6B200M0 189gb en 1 Maxtor 600B200M0 189gb
Logical Drives: Maxtor 6B200M0 0gb en Maxtor 6B200M0 0gb

Dan kies ik Create Set... krijg ik de foutmelding 'not enough single drives'
Dus er moet al iets bestaan, dus kies ik delete set, en welke van de 2 schijven ik ook kies... verwijderen uit het lijstje logical drives gaat niet. Dan bevriest het systeem.

/edit

In windows onder schijf beheer krijg ik 2 losse niet toegewezen schijven te zien, wat dus 1 grote schijf zou moeten zijn....

* ephymerous krijgt zn raid-0 array niet voor elkaar :'(

voor specs... zie signature ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ephymerous op 24-12-2004 23:26 ]

XXXVI

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer de HDD's leeg te slaan met Debug, Mbrwork of Clean slate, etc. Info en evt linkjes kun je in de FAQ van dit subforum vinden onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 24-12-2004 23:26 ]

• ephymerous
Is er niet zon programma voor windows? Clean Slate moet je helaas betalen :'(

XXXVI

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om de HDD low level te benaderen moet je Windows juist ontzien ;)
En met Slate bedoel ik deze: OM FAQ » Een paar handige freeware tooltjes » DOS Disk utilities » CTRL+F op "Clean Slate" :) Homepage van de maker is dan wel plat, maar de zipfile is nog wel te downloaden.

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Of gewoon maxblast gebruiken :)
maar ik weet niet of het uitmaakt of je twee verschillende firmware versies door elkaar gebruikt bij raid 0, want een nieuwe drive kan wel eens andere firmare hebben

• ephymerous
Ja dat heeft hij idd... maar het zou toch moeten werken, had eerder zelfs een WD en een Seagate 120 gb in raid-0 ;) (trouwens vorige sata array had ook 2 verschillende firmware versies)

XXXVI

• ephymerous
Als ik op beide schijven een low level format uitvoer volstaat dat ook? :)

XXXVI

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, beslist geen low level format doen :) Gewoon de MBR leeghalen danwel de schijf wipen.

• ephymerous
Heb met mbrwork de mbr leeggehaald, geen resultaat... word er gek van :S

/edit

of zou mbr work niet werken met sata? Kon wel kiezen uit device 0 en 1...

[ Voor 38% gewijzigd door ephymerous op 25-12-2004 15:58 ]

XXXVI

• ephymerous
Heb de schijven aan mn broertjes computer gehangen (DFI Infinity) daar kon ik direct zonder problemen een nieuwe array maken! Schijven weer terug gehangen en ze werken... ben nu aan het formatteren :)

XXXVI

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan bij het gebuik van de DFI lanparty II rev B.

Krijg in de RAID BIOS foutmelding: "not enough single drives to create..." Ik kan geen schijven verwijderen en er zijn geen fouten. :O

Draai Hellfire bios 8kArev2 met SIL3114 bios versie: 5.1.27

Vreemd probleem, ik wil graag weten hoe de topic starter het nu opgelost heeft? Dus, waarom werkte het wel op de infinity? O-)

update:
OW YEAH; andere bios met oudere RAID BIOS lost het probleem geheel op! Heb daarna de Hellfire bios er weer op gezet, en het array werkt nu naar behoren. ;)

close

[ Voor 36% gewijzigd door PowerPee op 08-02-2005 19:26 . Reden: extra info; ben nu andere bios testen ]

Pagina: 1