Toon posts:

Hoe doublesided geheugen te onderscheiden van singlesided?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik ben opzoek naar dubbelzijdig geheugen. Maar nu is mijn vraag, hoe herken ik dat in de omschrijving?
Ik heb gezocht op de kingston site maar kan daar niet een duidelijkheid vinden over hoe ik dubbelzijdig kan herkennen.

Iemand een id?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:50
dubbelzijdig geheugen? wat bedoel je daarmee? dual channel ofzo?

Roomba E5 te koop

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:37

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

waar heb je het over? kan je een voorbeeld geven? of bedoel je dual channel?

post anders een afbeelding ofzo? iets wat we kunnen bekijken.

[ Voor 30% gewijzigd door LoeiOrdinair op 24-12-2004 13:58 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik denk dat TS bedoeld geheugen met an beide kanten chips. En dan liefst nog 16 (8 aan elke kant) Ik weet dat je het in de typeaanduiding van een latje kunt zien. Maar hoe precies is mij nog een raadsel.

Misschien is een mailtje naar Kingston een idee ?

Powered By C8H10N4O2

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 09:50
Als het voor oude moederborden is heeft het geheugen een apart typenummer. Zou zo niet precies weten welke bij Kingston.
Maar vergis je niet. Kingston heeft ook dimms met aan beide kanten 4 chips, en dan gaat het nog steeds niet werken in een oud SDRAM moederbord even vanuitgaand dat je het hier over hebt.

UNOX: The worst operating system

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
www.geheugen.nl; daar hebben ze alles

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Dubbelzijdig = hoe het eruit ziet, niet de functionaliteit.
Betekent dat de geheugenchips op voor- en achterkant gesoldeerd staan.
Om praktische redenen zijn bepaalde types geheugen nagenoeg alleen maar dubbelzijdig verkrijgbaar.

Gewoon naar kijken is dus de boodschap.

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt idd dat aan alle 2 de kanten moeten chips zitten. Maar hoe kan ik nu op een webshop zien waar dat word aangegeven?

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 21:27
Als je PC100/PC133 geheugen bedoelt mag je blij wezen dat je nog ergens een reepje op de kop kan tippen aangezien deze niet meer in de productie zijn en niet meer leverbaar.. maar soms heeft een computerboer nog een reepje in de kast liggen. evt zou je 2e hands moeten kijken.
Maar wat voor soort geheugen zoek je dan? Vooral het 'oude' geheugen 100/133 Mhz zijn meestal alleen nog maar single side geheugen leverbaar..

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 13:25

Shunt

Boe

SmoothVision schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:53:
Als je PC100/PC133 geheugen bedoelt mag je blij wezen dat je nog ergens een reepje op de kop kan tippen aangezien deze niet meer in de productie zijn en niet meer leverbaar.. maar soms heeft een computerboer nog een reepje in de kast liggen. evt zou je 2e hands moeten kijken.
Maar wat voor soort geheugen zoek je dan? Vooral het 'oude' geheugen 100/133 Mhz zijn meestal alleen nog maar single side geheugen leverbaar..
dit is dus echt totale onzin.
kingston dane twinmos enz enz enz maken allemaal nog gewoon pc 133 mhz mem hoor. :O

gewoon even kijken bij de locale hardware boer. en voor online shops even bellen / mailen. dan kom je er vast wel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
okee ik weet nu waar ik het vandaan kan halen, maar hoe kan ik zien bij de beschrijving dat er dan aan alle 2 de kanten chips zitten en dat dan gaat werken?

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:45
Wat is eigenlijk het nut van dubbelzijdig geheugen dan?
Beter te koelen oid?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Obliterator schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 15:44:
Wat is eigenlijk het nut van dubbelzijdig geheugen dan?
Beter te koelen oid?
Moederborden met oude chipsets herkennen single sided geheugen (SDR-SDRAM) maar voor de helft of helemaal niet. Er moet dus double sided geheugen in.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sjee, wat een niveau weer :X :/

Raadpleeg de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden, daarin staat álles over het geheugen uitgelegd. "Dubbelzijdig" geheugen, oftewel Double sided geheugen, heeft de 128 datalijnen per paar parallel geschakeld zitten, zodat er alsnog 64 datalijnen naar buiten komen. En dat is zeker niet fysiek te zien, er zijn ook single sided geheugenreepjes met de chipjes aan de beide kanten. Vaak zijn dat van die el cheapo reepjes.

Hoe je erachter kunt komen of je geheugenreep doublesided is? Wel, je moet echt de specs en de chipconfiguratie van het reepje kennen. Ook kun je vragen naar de typeaanduiding van het geheugenreepje, zodat je de exacte specs op de website van de geheugenfabrikant kunt achterhalen.

Op PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn mobo plaatsen? en op RAM FAQ » Chipstructuur kun je terugvinden welke modules doublesided danwel singlesided zijn.

Bijvoorbeeld een 512MB reepje met 64Mx4 chips is singlesided en die met 32Mx8 chips is doublesided. Zo is ook een 256MB reepje met 32Mx4 chips singlesided en is de 16Mx8 variant doublesided.

Titel is verduidelijkt overigens.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 21:09

DDX

bij Kingston kan je het niet aan het typenummer zien iig
ooit eens 4 modules besteld voor een xeon mainbord (regged wat per paren moest)
kreeg ik dus 3 met single sided, en eentje met double sided
werkte dus niet samen... (en typenummer exact hetzelfde)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij Kingston doublesided reepjes eindigt de type aanduiding op 'D'. Zie ook http://www.valueram.com/products/ProductList.asp :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 21:09

DDX

BalusC schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:00:
Bij Kingston doublesided reepjes eindigt de type aanduiding op 'D'. Zie ook http://www.valueram.com/products/ProductList.asp :)
dat is dan nieuw
nog even doosjes vergeleken hier
exact zelfde typenummer etc.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:24
ik heb net ook de faq zitten lezen en zit met een gelijke vraag , maar kom niet helemaal uit de tabel, ik ben op zoek naar single sided 128mb geheugen en heb 2 verschillende modellen gezien

128MB MEMORY MODULE STD 168PIN DIMM (16Mx64) (16Mx8 PC100 CL3 SDR
128MB MEMORY MODULE STD 168PIN DIMM (16Mx64) (8Mx16 PC100 CL3 SDR

volgens mij zag ik in de tabel dat de tweede 8Mx16 4 chips er op heeft zitten, toch?

ik wil het gaan gebruiken in combinatie met 64mb single sided cl3 ram pc100 met double sided gaat het volgens mij niet werken , dus single en double mixen. het gaat om een oude Packerd Bell 6500

mobo specs

Chipset:
Intel 82440ZX PCI set (82443ZX PCI/AGP controller (PAC) and 82371EB PCI/ISA IDE Xcelerator (PIIX4))

CPU:
Slot 1: Intel Pentium II, Pentium III or Celeron

RAM:
2 DIMM sockets supporting single- or double-sided SDRAM up to a maximum of 256 MB

ik wil graag de oude 64mb behouden er daar 128mb bij doen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21
De 128MB DIMM met 16Mx8 chips is single-sided en de DIMM met 8Mx16 chips is double-sided :)

Beide DIMM's tellen acht chips want beide chips zijn 128Mbit groot (16Mx8 of 8Mx16, het is beide 128Mbit). In het eerste geval heb je 8 chips x 8 datalijnen per chip is voor de gehele DIMM 64 datalijnen en in het tweede geval 8 x 16 datalijnen is 128 voor de gehele DIMM. En zoals gezegd bepaalt het totaal aantal datalijnen per DIMM of een chip single- of double sided is :)

In jouw geval zou ik de DIMM met 16Mx8 chips nemen, deze worden ondersteund door de ZX/BX chipset.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 14:23:
Dubbelzijdig = hoe het eruit ziet, niet de functionaliteit.
Betekent dat de geheugenchips op voor- en achterkant gesoldeerd staan.
Om praktische redenen zijn bepaalde types geheugen nagenoeg alleen maar dubbelzijdig verkrijgbaar.

Gewoon naar kijken is dus de boodschap.
dit is dus niet waar: stel dat je mobo 64 mb per kant ondersteund, en je doet er een singlesided dimm in van 128 mb, dan gaat dat niet werken, echter doe je er een dubbelsided dimm in (dus 64mb per kant, dan kan dat gewoon en herkent het mobo dus ook 128mb ipv 64mb bij de singlesided

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat had ik dus al opgemerkt :)
Pagina: 1